Michel Legrand: „Alleen Amerikanen begrijpen het „yeah yeah"-ritme" Begaafde Parijse componist, dirigent en zanger in ons land voor de t.v. SUCROSA is fantastisch! SUCROSA L V I TELEFUNKEN TV m iy Idolen wèl op affiches maar niet geëngageerd Bert Brugman bij zijn afscheid door publiek en overheid gehuldigd /I&idditu Maurice Huisman komt ons weer een opera geven Piet Kee naar Zuid-Afrika Twee boeiende vraaggesprekken 's Morgens vroeg radio reportages uit Tokio NEGEN MUZEN In Nederland Muziek voor films „Yeah yeah"-muziek Als zanger ONDERDAG 8 OKTOBER 1964 15 (ook voor hemï) Teenagers misleid Poppenspeler sinds 1923 Portretten van Jan Veth Elie Frankly, van de voor oorlogse revue, overleden Belg met grote reputatie W nabeschouwingen Opening Olympische Spelen zaterdag via Relay I De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma's Vanavond op de televisie Mr. Roosjen tempert al te hoge verwachtingen van centraal antenne-systeem Expositie Le Gorbusier HET EERST HOORDE IK van de jonge, zeer begaafde Parijse artiest Michel Legrand, toen ik in het kleine Theatre „Les Trois Baudets" kennismaakte met Catherine Sauvage, die ik naar Holland wilde brengen. Want h ij was het, die voor haar het moderne arrangement gemaakt had van haar succesnummer „Paris Canaille" Het bleek alras, dat de bewondering van Catherine Sauvage voor Michel Legrand tijdens hun samenwerking was uitgegroeid tot een grote liefde harerzijds, die echter niet door Michel werd beantwoord, wat de begaafde chansonnière jarenlang zeer veel verdriet heeft bezorgd. Maar het leven ging verder en hun wegen scheidden zich. Beiden zouden tonen uitzonderlijk be gaafde artiesten te zijn. Maar Legrands terrein was natuurlijk groter dan dat van Catherine. MICHEL werd op 24 februari 1932 in Parijs geboren als telg uit een zeer muzikale familie. Zijn vader en oom leidden orkesten en zijn zus ter Christiane is de hoge sopraan uit de Swingle Singers, die we op de Grand Gala du Disque hebben kunnen horen. Hij speelde al op zes jarige leeftijd piano, studeerde aan het Conservatorium te Parijs en was leerling van wijlen Nadia Boulanger. Toen hij zestien jaar oud was, maakte hij reeds op merkelijke, zeer mo derne arrangementen. Daarna ging zijn weg snel omhoog. Toen Jacques Ca- netti, de meest ar tistieke artiesten scout en coacher uit Parijs, die bijna alle grote namen van nu ontdekt heeft, in Frankrijk na zijn reis naar Amerika, nu zeven jaar geleden, in het Théatre Alham- hra-Maurice Cheva lier een grote show gaf, waarin Maurice Chevalier de vedette was, was daar ook het enorm grote showorkest met koor van Michel Legrand. Hijzelf was in zijn witte smoking dirigent en pianist aan een witte vleugel, en zijn zeer eigen arrangementen maakten veel indruk in de muzikale sector van de show-business. Advertentie In plaats van suiker. Goedgekeurd door de N.V.S. zonder saccharine, voor de slanke lijnl (Van onze correspondent) DEN HAAG Herman Batelaan, de manager van Johnny Lion en de Jumping Jewels, overweegt een proces aan te span nen tegen een 19-jarige jongeman uit Baam, die de naam van deze teenager sterren uit Den Haag op een merkwaar dige manier in diskrediet heeft gebracht. De jongeman was belast met de organi satie van een grote teenager-avond in Zutphen. Om hiervoor publiek te trekken had hij aangekondigd (o.m. op affiches) dat Johnny Lion en de Jumping Jewels tot de optredende sterren zouden behoren. Er was echter niets van waar; de zangers en hun manager wisten van niets. Tegen het einde van de avond kwam op het feest een telefoontje binnen dat de artiesten een auto-ongeluk was overkomen en dat ze daardoor niet konden komen. In Zutphen kreeg men echter argwaan. De zaak werd uitgezocht en na lang tegen spartelen gaf de zich „presentator" noe mende jongeman uit Baarn toe, dat hij de namen valselijk als trekpleister had ge bruikt Legrand houdt veel van sport en als hobby fabriceert hij kleine vliegtuigmo dellen, die langs radiografische weg be weegbaar zijn. Hij leest veel en houdt alleen maar van goede muziek. Hij is nu in Holland geweest voor een opname voor de V.P.R.O.-televisie, die op 12 oktober wordt uitgezonden en waarin Fred Hovte hem presenteert als componist, arrangeur, dirigent en pianist, zanger EEN JAAR LATER werkte hij mee in de tweede grote show van Canetti in Al- hambra, waarin Zizi Jeanmaire de vedette was. Legrands roem was toen reeds tot Amerika doorgedrongen en zijn eerste langspeelplaat „I Love Paris" veroverde de gehele wereld. Intussen was hij door Chevalier in Ame rika geïntroduceerd en hij trad met hem samen voor de televisie op, waarbij 25 miljoen mensen zijn werk leerden kennen. Hij was ook met Chevalier in Rusland en met zijn L. P. „Bonjour Paris" kreeg hij in 1957 „Le grand Prix de 1'Académie du Disque". INTUSSEN maakte hij veel muziek voor films, zoals voor „L'Amérique insolite", „Cleo" en nu onlangs voor „Les parapluies de Cherbourg". Hij heeft ook muziek ge maakt bij een film van Max de Haas. Nu is hij aan het werk aan een opera én een musical. Hij houdt veel van klsasieke muziek en dirigeert wel eens een symfonie-orkest in Parijs. Hij is een harde en zeer serieuze werker en doet dat des nachts. Om met zijn pianospel geen andere mensen te hin deren, woont hij in een klein „hotel-par ticulier" in het 16e arrondissement. Hij is getrouwd met een jonge vrouw, die niet uit het vak komt; die zal het wel moei lijk hebben en heel wijs moeten zijn om alles op te vangen. Legrand heeft geen vedette-allures en is een aardige jongen gebleven, dié bezeten is van zijn vak. Hij heeft duizenden arran gementen gemaakt; zijn kelder ligt er vol mee. Hij vindt het jammer dat hij geen eigen orkest heeft, omdat dat te duur zou worden. OP DE „yeah yeah"-muziek uit Ameri ka heeft hij het niet erg begrepen. Deze hoort bij de jeugd van Amerika, vindt hij. Hij noemt het „fysieke muziek", waarvan het ritme alleen door de jeugdige Ameri kanen wordt begrepen, zoals men kan eien aan hun bewegingen. Hij heeft dit geconstateerd in een zaal met 20.000 jon ge toehoorders, die allen dezelfde bewe gingen maakten op het ritme van de „yeah yeah"-muziek, zonder echter te ont aarden in onbeheerst meeleven, zoals dit in Europa wel het geval is, omdat men daar het ritme toch niet goed begrijpt. Michel Legrand houdt meer van de in tellectuele en poëtische muziek van West- Europa. Hij verfoeit ook de Spaanse en Italiaanse invloeden die in het Franse chanson gekomen zijn en noemt dan na men als Dalida en Moreno. Hij is geen commercieel succes-zoeker; hij probeert iets nieuws en is er dan mee klaar, ongeacht of het succes heeft of niet. Hij experimenteert steeds met nieuwe stij len. MICHEL LEGRAND in Holland is heel anders dan Michel in Parijs. Ik heb hem dikwijls getroffen tijdens de lunch in het gezellige „Café des Artistes" tegenover het Théatre des Champs Elysées op de Avenue Montaigne, waar in het middag uur alleraardigste mensen komen: arties ten en knappe Parijse meisjes van de ate liers, die daar in de buurt wonen. Hij is in Parijs veel jonger, veel beweeglijker. Hij houdt van mensen en van gezellig pra ten over het vak en artiesten en het is al tijd weer een prettige belevenis met hem samen te zijn. HET IS JAMMER, dat er in ons land maar een klein publiek voor hem zal zijn, omdat zijn muziek voor de amusementstak te goed is en de liefhebbers van de Mat- thaus Passion, die er in ons land dui zenden zijn, zijn knappe muziek niet zul len weten te waarderen. Indien dit niet het geval waren, zou het de moeite waard zijn hem eens een van onze grote orkesten in een Gershwinavond te laten dirigeren, waarbij hij zelf dan het pianoconcert en eigen werken zou kunnen spelen. Dit te bereiken lijkt me echter zakelijk een ondoenlijke onderne ming. Hij zou het echter graag doen, dat weet ik zeker.' J. van Doveren In de Singer Concertzaal in Laren heeft de nu 68-jarige Bert Brugman gisteravond de afscheidsvoorstelling gegeven van het door hem opgerichte „Nederlands Mario nettentheater". Vier zoons van hem zul len het Marionettentheater voortzetten. Na afloop van de voorstelling werd het echt paar Brugman op grootse wijze door het publiek gehuldigd. Burgemeester Tydeman van Blaricum deelde de afscheidnemende poppenspeler mee, dat hij is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Samep met zijn vrouw gaf Bert Brug man gisteravond een voorstelling van Mozarts „Bastien en Bastienne", waar mee hij in 1923 debuteerde in een voor stelling op de zolder van zijn vaders huis aan de Keizersgracht in Amsterdam. In het Rijksmuseum in Amsterdam is van heden tot en met 3 november èen tentoonstelling ingericht van portretten van Jan Veth. Het prentenkabinet kreeg van zijn twee dochters twee jaar geleden een collectie tekeningen ten geschenke. In mei van dit jaar was het 100 jaar geleden dat de schil der werd geboren. DE LAATSTE TIJD is hij ook gaan zin gen. Dat is eigenlijk gekomen door zijn samenwerking met Claude Nougaro, waar voor hij veel arrangementen heeft ge maakt en ook veel muziek heeft geschre ven. Van de meer dan zestig chansons, die hij heeft geschreven, zingt hij nu een dozijn zelf. Een L.P. ervan is pas uitge komen en heeft in Frankrijk zeer veel suc ces. Zijn stem heeft een bijzonder timbre en alle chansons hebben een eigen karak ter en niveau en zijn zeer uitzonderlijk. Advertentie PETROLEUMKACHEL f.108.- Alom bekend om zijn krachtige, reukloze warmte en solide afwerking. Uitstekend te regelen, veilig en betrouwbaar. Ook geschikt om op te koken. Let vooral op het merkl VEILIG.... ZUINIG.... DUURZAAMI In Amsterdam is op bijna 72-jarige leeftijd overleden de oud-balletmeester Elie Frankly, die vele jaren revueballet ten heeft geleid, o.a. in het Flora Theater, bij de Bouwmeester-revue in het Paleis voor Volksvlijt en bij de Fritz Hirsch- operette. Na 1945 was hij verbonden aan de revue van Bob Peters. Hij was mede oprichter van de Eerste Nederlandse IJs- revue in 1948 in de Apollohal in Amster dam. Elie Frankly was sinds 1954 niet meer actief bij de revuewereld betrokken. BRUSSEL Maurice Huisman, de di recteur van de Belgische Nationale Opera gaat voortaan zijn tijd verdelen tussen Brussel en Amsterdam. Zoals wij gisteren hebben gemeld, is hij benoemd tot inten dant van het (nog niet bestaande) opera gezelschap dat volgend seizoen in de plaats zal komen van de ter dood veroor deelde Nederlandse Opera. Voor het aan vaarden van deze „nevenfunctie" heeft de heer Huisman toestemming gekregen van de Belgische minister van cultuur. IN ZIJN KANTOOR in de Brusselse Muntschouwburg, dat nog geen zes vier kante meter groot is en waar een groot portret van Herman Teirlinck de aan dacht trekt heeft Maurice Huisman ons te woord gestaan. Of de nieuwe opera een eigen orkest zal krijgen, kon hij nog niet zeggen. Elders in Brussel vernamen wij, dat er in ieder geval contact zal worden gezocht met het Concertgebouw Orkest om sommige ope ra's te begeleiden, en wellicht ook met andere orkesten. De heer Huisman roemde de muzikale traditie van Amsterdam. „Ik wil Amster dam een prestige-opera geven", zo zei hij, „het moet heel goed zijn, of anders niets". HET STAAT WEL vast, dat er een uit wisseling van produkties zal komen tus sen Brussel en Amsterdam. En wellicht ook tussen Amsterdam en andere steden, want de heer Huisman is de oprichter van een Europese organisatie van opera-direc teuren, die een dergelijke uitwisseling na streeft. Hoe het in de praktijk allemaal zal gaan, weet de heer Huisman uiteraard nog niet. Hij heeft nu een jaar om zijn weg te zoeken. Er is alle reden om te veronderstellen, dat het hem op het Leid- seplein zal lukken. Want in nog geen vijf jaar heeft deze ex-directeur van een chemische fabriek van de Muntschouw burg in Brussel een bloeiend instituut ge maakt. De Haarlemse stadsorganist Piet Kee gaat van 11 tot 26 oktober naar Zuid Afrika, op uitnodiging van het Conserva torium in Pretoria, voor het maken van een tournee en het bijwonen van een aantal examens als buitenlands jurylid. Hem is verzocht op elk concert te im proviseren naar aanleiding van op de band opgenomen improvisaties, die door de Zuidafrikaan.se radio zijn uitgezonden en besproken. In Pretoria zal Piet Kee concerteren met orkest. Voorts is de heer Kee gevraagd door het „International Organ Festival" in St. Albans (bij Londen) om voor de derde maal op te treden als voorzitter van de jury in juli van het volgend jaar. Advertentie E eci i Op beheerste wijze gaf het oud-CPN- lid en voormalige fractieleider van de CPN in de Tweede Kamer Henk Gortzak in een vraaggesprek met Herman Wig- bold zijn visie op het conflict tussen par tijsecretaris Paul de Groot en de versto ten drs. Baruch. Dat men in zo'n inter view de visuele reacties, de gelaatsuit drukking van de gast kan volgen, is toch wel een groot goed van het medium tele visie. Zinvol sloot hierop aan een griezelige reportage van gewapende en ongewapen de massa-manifestaties tegen de Verenig de Staten in de Volksrepubliek China, die deze aflevering van „Achter het Nieuws" extra goed maakte. Op Nederland II bracht de NCRV in de pauze van het (eindelijk) op schouwburg- tijd begonnen televisie-toneel de eerste aflevering van de maandelijkse rubriek „Literair Kijkschrift". Bijzonder boeiend hierin was de lange gedachtenwisseling tussen het Protestants-Christelijke Eerste Kamerlid H. Algera en de (eveneens christelijke) schrijver Ad den Besten. In dit gesprek dat begon in het Kamer gebouw en dat werd voortgezet in een auto en in het huis van de Senator in Leeuwarden gaf Den Besten goed par tij aan Algra, die ernstig bezwaar maakte tegen het subsidiebeleid van de overheid en daarbij vooral „Op weg naar het ein de" van G. K. van het Reve op de kor rel had. Niet verwacht mocht worden dat het Kamerlid dat door de samen stellers werd neergezet als een demora- tisch, eerlijk man iets van zijn mening zou prijsgeven. Op de andere zender liet de VARA te recht twee programma-onderdelen plaats maken voor de nog zeer actuele en uit zonderlijk lange CBS-documentaire „De 22ste November en het Warren-rapport". In hun harde, directe stijl volgden de CBS-reporters en cameramensen vakkun dig en in hoog tempo de veelomvattende werkzaamheden van rechter Earl Warren en diens commissie, die ten doel hadden de moord op President Kennedy te ana lyseren. Zelden zagen wij op de t.v. een documentaire, die meer nog dan me nig spannend dramatisch spel ons zo in zijn greep kreeg. Damshuizer Tjjdens de Olympische Spelen, van 11 tot en met 23 oktober, zullen de radio-uitzen dingen van Hilversum II (298 meter) 's ochtends een half uur eerder beginnen, dus om half zeven (zondag half acht). In dit half uur zullen reportages van de Spelen worden gegeven. Ook de draad omroep begint eerder. Beelden van de officiële opening van de Olympische Spelen zullen op zaterdag 10 oktober niet alleen te zien zijn in het z.g. Syncom-programma, dat van 22.30 tot 23.30 uur wordt uitgezonden over Neder land 1, maar ook al van 18.00 tot 18.15 uur. In dit kwartier wordt een samenvatting van het Syncom-programma via de satel liet Relay I van Amerika naar Europa ge straald en rechtstreeks door de NTS uitge zonden. De Relay-uitzendingen worden op de overige dagen in het programma van 18.15 tot 19.30 opgenomen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Ouverture.radio voor vroe ge mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouverture. (verv.) 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Pro gramma voor oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Pianorecital: klas sieke muziek. 12.00 Angelus. 12.04 Nieuwe grammofoonplaten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in strumentaal trio. Aans.: eventueel actua liteiten. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 rtws. 13.15 Wissewassen.licht programma. 13.55 Voor de vrouw. 13.45 Lichte- en amu sementsmuziek (gr.) 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Mezzo-sopraan, piano en altviool: klassieke liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon- muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 Vliegende schijven: verzoekprogram ma voor de militairen. 20.20 Operamuziek (gr.) 21.00 Gitaarmuziek en zang. 21.20 Britten voor de keus: Conservatief of La bour, documentaire. 21.40 Licht instrumen taal combo. 22.00 Gitaarmuziek. Aansl.: Actualiteiten. 22.14 Zwart op wit: actuele publicaties over Kerk en Wereld. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Alkestis, hoor spel. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws en socia listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon muziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Te land en te water, informatief pro gramma voor weg- en waterweggebrui kers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoon muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleu ters. 11.15 Voor de vrouw. 11.55 Gitaar spel. 12.10 Tentoonstellingsagenda. 12.15 Actualiteiten. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Olympische Ouverture. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereofonische uitzending: Alt en piano: klassieke en moderne liederen. 13.55 Ge varieerd programma. 15.30 Lichte orkest muziek en zangsolist. VPRO: 16.00 Nieuws Aansl.: Verbondenheid met huis en hof, (2) lezing. 16.15 Lichte grammofoonmuziek 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Solisten van weleer (gr.) 17.30 Ronduit: gevarieerd programma. 18.00 Nieuws. 18.15 Conferen tie van de Europese kerken te Nyborg. 18.20 Lichte muziek. 18.30 Bèta: Nieuws uit de wereld van de natuurwetenschappen 18.40 Jazzmuziek. 19.00 Kiosk, praatje. 19.10 Nieuwe grammofoonplaten. 19.30 Kunstkroniek. 19.55 Eerste kolom: dage lijkse dingen vrij zinnig bekeken. 20.00 Nieuws. 20.05 Eenzaamheid, klankbeeld. 20.30 Lichte muziek uit Japan. 20.50 Nieu we Nederlandse poëzie. VARA: 21.00 Pro menade-orkest en zangsolisten: amuse mentsmuziek. 21.45 Tegenvoeter, licht pro gramma. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Spontane reacties: mu zikale discussie. 23.10 Stereofonische uit zending: Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen) 12.50 Beurs berichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. Daarna; berichten van de Olympische Spelen. 13.20 Gevarieer de muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Klassieke muziek. 16.45 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Duitse les (herhaling) 17.30 Engelse les (herhaling). 18.45 Franse les (herhaling) 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Berichten voor de automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Jazzmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en Het Weer bij dhs. 19.40 Orkestmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Operamuziek. 20.30 Lichte muziek. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15 Koor zang. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Gitaarrecital. 23.30 Liederen. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00 1615 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Agra risch nieuws. 20.00 Journaal. KRO: 20.50 Ex Wonderkind (Man on the mountaintop), TV-spel. 21.50 In één geest, documentair programma. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NTS: 22.35-22.50 Filmimpressie van de gis teren gespeelde voetbalwedstrijd Fener- bahce D.W.S. te Istanboel. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.01 Amu sement in Tokio: documentaire film over de Japanse show-business. 21.30 Documentaire uit Japan over het Zen- Boeddhisme (Prix Italia 1962). NOORDZEE 18.30 Mr. Ed, het sprekende paard; 18.58 „Wist u dat?"; 19.18 Victory at Sea; 22.00 „De Sleutel" (Das Kriminalmuseum). VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie Ontwikkelingsgebieden. KRO: 19.30 De Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, spelprogramma. 21.30 The great Adventure (Het grote avontuur) TV-film. 20.20 Concilie-journaal. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II 20.00 NTS: Journaal. VARA: 20.01 Dick Powell film: Zijn eigen leven. NTS: 20.50 In vertrouwde handen: medisch program ma: 1. Hoornvliestransplantatie. 21.20 Franse chansons. VARA: 21.45 Achter het nieuws. NOORDZEE 18.30 Komedie uit de serie „Mijn drie zonen"; 19.00 Tekenfilm; 19.25 Documen taire over Tokio; 22.44 „Het Eiland der Verschrikking" (oorlogsfilm met o.a. Alan Ladd en Diane Foster). Maxim Hamel en Els van Roden spelen de hoofdrollen in het tele visiespel „Ex-wonderkind" („Man on the mountaintop") van R. A. Arthur, dat de KRO vanavond over Neder land I op het scherm brengt. De jonge actrice Els van Roden trok onlangs sterk de aandacht door haar titelrolvertolking in Sartre's „De eer biedige lichtekooi" bij de toneel groep Centrum. N.C.R.V.-voorzitter mr. A. B. Roosjen ia van oordeel, dat uitbouw van het tweed» televisienet, waarmee thans nog maar een beperkt deel van het land wordt bereikt, prioriteit verdient boven de draadtelevisie. In de omroepgids van de N.C.R.V. waarschuwt mr. Roosjen voor de kosten die met invoering van het centraal an tennesysteem (C.A.S.) zijn gemoeid. Dun bevolkte streken zullen er bovendien we gens de te hoge kosten van verstoken blijven. Ook wijst hij erop, dat het abon nementsgeld belangrijk hoger zal worden dan thans het kijkgeld is. Tenslotte her innert hij aan de juridische problemen, die met de invoering van het C.A.S. zijn gemoeid. In het museum „Het Prinsenhof" in Delft is een tentoonstelling geopend, gewijd aan het grafische werk van de architect L* Corbusier. Het Franse ministerie van bui tenlandse zaken stelde de expositie samen voor een tournee door verscheidene lan den. In Delft is de tentoonstelling tot 8 november te zien. Daarna gaat ze naar Haarlem. Veilig kijken. De afdeling nieuwe reli gieuze kunst van het Aartsbisschoppelijk Museum aan de Lange Nieuwstraat in Utrecht is weer voor het publiek toe gankelijk. Het museum is enige maan den gesloten geweest omdat een nieuws vloer moest worden gelegd. De oude was zó slecht, dat de museumbezoekers et- soms niet meer veilig over konden lopen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 15