„De bruiloft van Figaro" TOKYO 1964 Fascinerend weerzien met Ethery Pagava AEG"""" Arti weigert Aat Veldhoen Ontdek de nieuwe manier van slapen Joan Haanappel op grammofoonplaat? Opera „Labyrinth" heeft nog kans Boeiend werk van Clara de Jong Het Nationale Ballet in Haarlem NEGEN MUZEN Vanavond de eerste „Tegenvoeter" Charitatieve soep bleef onverkocht Bejaarde man schreeuwde indringers op de vlucht 16 DAGEN TOPSPORT- REPORTAGES: VRIJDAG 9 OKTOBER 1964 17 Fraai gemonteerde opvoering Ontdek de Erres Elektro deken. Onder een veder licht dek slaapt u zo ge zond en comfortabel als u dat altijd wenste. Elke Erres deken is gegaran deerd, betrouwbaar, veilig en degelijk want achter uw Erres elektrodéken staat meer dan 15 jaar ervaring. vanaf f. 92,50 r\\/ Pi's. t Goede Uur Bob Buys KIES NU EEN ARISTONA EN GENIET VAN OFFICIËLE OPENING Oude bekenden morgen terug op de beeldbuis nabeschouwingen Onwaarschijnlijk- t.v.-spel De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma's VOOR ZATERDAG NEDERLAND I David Koning De r.-k. kerk in discussie Damshuizer A ctueel-satirisch radio programma van de VARA TWEE TONEELWERKEN die mede door hun operabewerkingen een wereld vermaardheid hebben gekregen, zijn vrijdag j.l. tegelijk in première gegaan, namelijk „Faust in Rotterdam en „De Bruiloft van Figaro" in Eindhoven. Van dit laatste stuk zag ik gisteravond de eerste voorstelling in de Stadsschouwburg in Amsterdam. NA ALS openingsvoorstelling van de nieuwe schouwburg in Eindhoven vol gens een aantal recensies te lijden te hebben gehad van een al te grote traag heid, is de opvoering van Beaumarchais' meestelijke blijspel nu kennelijk veel be ter ingespeeld geraakt. In die tweede helft van de 18e eeuw, toen het in Frankrijk gonsde van de re volutionaire denkbeelden, heeft er achter dit werk natuurlijk heel wat meer gezeten dan een pikante komedie rondom een rok- kenjagende graaf. Het volk komt herhaaldelijk als een veel eisende factor eventjes letterlijk om de hoek kijken. En adellijke heren wordt een aantal malen de waarheid gezegd over de onbillijkheid van hun privileges. Maar nu in onze tijd de politieke pijlen geen doel meer treffen, komen de zuivere blij spelkwaliteiten van het stuk pas goed tot hun recht. Men ziet dan dat Beaumar chais' kracht ligt in het tot hun uiterste konsekwentie doorvoeren van een aantal komische procédés. IEDER COMPLOTJE van een aantal spelers wordt door minstens twee complot ten van de tegenspelers doorkruist. Men sluit zich voortdurend in kasten op, springt uit ramen, verbergt zich achter stoelen verkleedt zich en geeft zich voor elkaar uit, totdat na een onzinnige, maar goed in de hand gehouden climax van complica ties, Figaro, de gewone man, toch nog tot ieders voldoening trouwt met zijn Suzan na. Terecht luidt de oorspronkelijke titel van het stuk eigenlijk „La Folie Joumée" en het moet ook een van Beaumarchais' voor- Advertentie ELEKTRODEKENS (Van onze correspondent) AMSTERDAM Twee grammofoonpla tenmaatschappijen dingen naar de gunst van Joan Haanappel, die c het ogen blik optreedt in de Wiener Eisrevue in Amsterdam. De kans is groot dat Joan, in navolging van het in dezelfde revue optredende kampioenspaar Marika Kilius en Hans-Jürgen Baumler, een grammo foonplaat zal maken. Philips heeft haar benaderd met het verzoek te willen komen voorzingen. De platenmaatschappij Polydor zou zelfs een contract hebben aangeboden, los van de vraag of haar stem al dan niet geschikt zal blijken te zijn om een plaat uit te bren gen. Enkele maanden geleden bereikte ook Sjoukje Dijkstra een soortgelijk verzoek van een Nederlandse platenmaatschappij. Sjoukje is hierop niet ingegaan. Voor de opvoering van de opera „Laby rinth" een gezamenlijk werk van vijf Jonge Nederlandse kunstenaars, staat de deur nog op een kier open. Staatssecretaris Van de Laar (O K en W) heeft namelijk in antwoord op schrif telijke vragen van het Tweede-Kamerlid Willems (PvdA) te kennen gegeven, dat hij bereid is, indien een extra-subsidie voor de uitvoering van dit werk zou wor den gevraagd, na te gaan of de hem ten dienste staande middelen de beschikbaar- •telling van „een verhoudingsgewijs zo groot bedrag" toelaten. Zoals bekend, heeft het bestuur van het Holland Festival, met voorkennis van de minister, geruime tijd onderhandeld over de opvoering van „Labyrinth", een werk dat door de bekende dirigent Pierre Boulez „een gebeurtenis in de ontwikke ling van het hedendaagse muziektheater" werd genoemd. Ton van Duinhoven en Ina van Faas- sen in Beaumarchais' „De bruiloft van Figaro" bij de toneelgroep Ensemble. naamste bedoelingen geweest zijn het pu bliek met alle middelen van zijn kunst „une folie soirée" te bezorgen. Men doet er m.i. goed aan er niet te veel diepere bedoelingen achter te zoeken. VOOR DE KLEINERE rollen van een zo groot bezet stuk kan Ensemble natuur lijk niet over eerste-plans spelers beschik ken, maar Guttmann heeft als directeur regisseur gewoekerd met de beschikbare krachten en vooral in de eerste twee bedrijven aardige resultaten geboekt. Maar aangezien de centrale rol waar al les en iedereen door geïnspireerd en be wogen moet worden, in de vertolking van Ton v. Duinhoven eerder gedistantieerd en ongeïnteresseerd leek, kreeg het hele spel van ingenieuze intriges iets mats en toneelmatigs. De rechtbankscène, die ofwel als karak ter-blijspel of wel als volslagen gechar geerde slapstick gespeeld kan worden, bleef door het spel van Chris Baay en John Leddy als griffier en rechter daar ietwat tussenin zweven, waardoor het tweede gedeelte van de opvoering ietwat onbestemd leek en er ook geen krachten genoeg opgeroepen waren om het eind nog naar een hoogtepunt te kunnen sturen. TOCH WERD er in de sierlijke maar ietwat steriele decors van Harry Wich bij zonder levendig en in de juiste felle toon gespeeld door Ina van Faasen. die in deze voorstelling als Suzanna wel het voor naamste personage leek. Het grafelijk paar van Sigrid Koetse en Jan Retèl was wat koel, maar in bepaalde scènes, als er een beroep op het gevoel gedaan kón worden, toch wel weer de gloedvolle, door het leven wat teleurgestel de, pretzoekers, die hier vereist werden. De kleine rol van Marceline door Adèle Bloemendaal viel nog op door een eigen komische kracht buiten de teksten om. Een voorstelling die met een wat meer bezielde Figaro bepaald goed zou kunnen worden! Hans van den Bergh Televisie-studie. De minister van O. K. en W. heeft aan de heer J. Cohen te Groningen opdracht verleend tot het schrijven van een syllabus over het onderwerp „Het drama in de televisie". (Van onze correspondent) AMSTERDAM De Amsterdamse gra ficus Aat Veldhoen is geweigerd als lid van het hoofdstedelijke kunstenaarsge nootschap „Arti et Amicitiae". De ballo tagecommissie die het werk van de kun stenaar heeft beoordeeld, kwam bij stem ming niet tot de 2/3 meerderheid die voor toelating als lid noodzakelijk is. Enige tijd geleden ontstond enig rumoer over sommige prenten van Veldhoen, die als „zinneprikkelend voor de jeugd" in beslag werden genomen toen zij op een bakfiets te koop werden aangeboden. Het bestuur van Arti ontkent, dat dit facet bij de ballotage een rol heeft ge speeld. Van de 19 aspirant-leden die werk ter beoordeling hadden ingezonden, wer den er slechts 11 geaccepteerd. DEZE MAAND kan men in „In 't Goede Uur" werk ontmoeten van Clara de Jong. Zij exposeert tekeningen en aquarellen. Of zij ook in olieverf schildert is mij onbe kend, maar ze zou het zeker kunnen doen. Clara de Jong is een echte schilderes, die zich vooral in kleur wil uitdrukken. Zij vertelt dan wel van bepaalde en dus min of meer nauwkeurig te situeren landschap pen of dorpshoeken, maar zij doet dat in grote kleurvlekken. Voor wat betreft topo grafie heeft men aan haar een geringe houvast, maar wat betreft stemming een dergelijk stevige, dat zij mij in deze won derlijke, en tot op het moment van dit schrijven zomerse herfstdagen het verlan gen opdwingt nog meer naar buiten te trekken dan mij gepermitteerd is te doen. HOEWEL PUUR schilderes en volgens haar aquarellen bezig met een weergave der dingen die zij voor zich ziet, moet zij met haar aquarelleren en tekenen pas aan de gang gaan na een ontroering, die met iets méér te maken heeft dan met een naar kleur boeiend uiterlijk der onderwer pen. Er hangt op de expositie een aquarel van een huis in de naderende schemering met verlichte ramen. Die ramen zijn kleurvlekken. Maar men gaat denken over het leven dat zich daar achter afspeelt. Clara de Jong had ons nadere suggesties kunnen doen. Ik denk nu aan Jeanne Bie- ruma Oosting, die zulke intrigerende pren ten heeft gemaakt van avondlijke ven sters. Maar Clara de Jong laat het bij dat algemene verlangen, dat we tegen de avond kunnen hebben na een in de natuur welbestede dag. Misschien was gewoon haar schilderkunstig ervaren opgelost met het plaatsen van die oranje-gele rechthoe ken in die blauwgrijze massa's van het huis. TOCH GELOOF ik dat Clara de Jong weet dat zij op méér uit is dan op louter schone picturale ervaringen. Zij plaatst soms graag mensen in haar landschappen, die daar dan helemaal een eenheid mee vormen. Zij dwong ons bovendien een tra gisch menselijk gebeuren op in een aqua rel. Ik zag deze expositie nog zonder ca talogus en ken daardoor de naam van de ze aquarel nog niet. In een landschap staan voor u een aantal vrouwen, mannen en kinderen op een rij. Rondom hen ziet men liggende figuren, doden. Links in een hoek ontwaart men een militaire auto (waaraan ik het bezwaar voel, dat hij te zeer lijkt op de „Landrover", die geen wagen was van de Duitsers in de laatste oorlog). Voor mij is dit een fusillade en met de schoonheid van het toch vriendelijke land schap, dat mogelijk in Frankrijk gevonden zou kunnen worden, is mij deze aquarel, of liever dit werk, penetrant geworden en laat het me niet meer los. Advertentie 'V - -• 's 1i \v': zaterdag 10 oktober en verder dagelijkse uitzendingen t/m 25 oktober VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN Voor het eerst sinds enkele jaren komt zaterdagavond het duo Johnny Kraaykamp-Rijk de Gooyer weer op het scherm. De foto toont een scène uit dit programma. Met zijn vele onwaarschijnlijkheden is het t.v.-spel „Ex-wonderkind", dat gister avond door de KRO op Nederland I werd uitgezonden, misschien een wijze les ge weest voor ouders die tot meerdere glorie van zichzelf hun kind willen volgieten met kennis. Dat zou dan de enige verdienste zijn van dit stuk van Robert Alan Arthur, die wel een zeer ontwrichte, zo niet onbe staanbare figuur van een „wonderkind" tekende. Horace Borden, geniaal als Einstein en hunkerend naar de liefde die zijn te vroeg gestorven moeder en zijn ij dele vader hem niet konden geven, wordt ons geschilderd als een totaal onmaatschappelijke jonge man, die zijn medemensen ontvlucht en het toch 6 jaar in een snackbar als bedien de kan uithouden. Maxim Hamel had de zeer moeilijke op gave, aan dit wat verwrongen geesteskind van de schrijver gestalte te geven en hij deed dit voortreffelijk. Voor zover de andere figuren in dit spel gewone mensen waren, werden zij redelijk getypeerd; al leen Arthur Boni legde het er wel iets te dik op. Els van Rooden tenslotte deed goed bedoelde pogingen ons te doen gelo ven aan de reddende engel, het meisje Gerta Blake. Wij mochten het haar niet Het Nationale ballet heeft gisteravond een voorstelling gegeven in de Haarlemse Schouwburg, waarvoor onder meer ook de nieuwe instudering van „De Disgenoten van Rudi van Dantzig stond aangekon digd. Door moeilijkheden met de muziek- auteursrechten (zoals men zich misschien herinnert worden hiervoor door de choreo graaf vier van de vijf delen van het Con cert voor orkest van Béla Bartok gebruikt) kon deze wedervertoning echter niet door gaan. In plaats daarvan kreeg het publiek nu een reprise van „La Somnambule van George Balanchine aangeboden met als primeur het eerste optreden van de gastsoliste Ethery Pagava in de titelrol. Dit in de beste zin van het woord melo dramatische ballet op door Vittorio Rietd gekozen en bewerkte muziek uit twee ope ra's van Bellini, is in 1946 voor Alexan dra Danilova gemaakt. In Nederland heeft men het in de uitvoering door het gezel schap van de Markies de Cuevas leren ken nen. Velen zullen daaraan herinneringen hebben bewaard, die door latere interpre- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Djinn: gevarieerd programma (11.00 Nieuws). 12.00 Angelus. 12.04 Olympische ouverture. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet en zangsoliste. 12.50 Regeringsuitzending: De Radiozilvervloot. Presentatie: Herman Stok. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktbericht. 13.18 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende di lettanten. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek (gr.). 15.30 Grensland: uitzending voor jonge mensen. 15.45 Karakteristiek: muzi kaal programma. 16.30 Spiegelbeeld. 17.00 Gevarieerde grammofoonmuziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Licht instrumentaal ensemble. 18.20 Jazzmuziek. 18.50 Lichtba ken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.35 Stereofonische uitzending: Semi- klassiek pianoconcert (opn.) 20.00 Olym pisch Journaal. 20.30 Rieleksen.amuse mentsprogramma. 21.30 Instrumentaal en semble en zangsolisten: Liedjes uit Vlaan deren en Nëderland. 21.50 Roulette: muzi kaal spelletje. 22.15 Wereldoorlog I. docu mentaire. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: Gesprek over Christen zijn in kerk en wereld van vandaag. 23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws: Aansl.: Postduivenberichten en socialistisch strijd lied. 8.18 Amusementsmuziek (gr.). 8.40 Elektronisch orgelspel. 9.00 Loon naar werken, praatje. 9.10 Romantische con- certwerken (opn.). VPRO: 9.40 Hoe ken nen de mensen de wil van God?, lezing. 9.55 Gezin en Welvaart II-Sparen, lezing. VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw, Aansl. i Postdui- venber. 12.33 Actueel sportnieuws. 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte or kestmuziek en zang. 13.40 Uitlaat: pro gramma voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Humanisme en gevangenis sen, lezing. 15.00 De Oude Nederlandse Opera (1900-1925) (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Boekbespreking. 16.20 Stereofonische uitzending: Lichte orkestmuziek. 16.45 De .Olympische Spelen XIII, klankbeeld. 17.05 Stereofonische uitzending: Lichte orkest muziek en zangsoliste. 17.30 Radioweek- journaal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.10 Je neemt er wat van mee, hobby-quiz. 20.00 Nws. 20.05 Trammelant in Loeren a.d. Hor: amusementsprogramma. 21.00 Socialis tisch commentaar. 21.15 Metropole-Show. 21.45 De dokter en de struikrover, hoor spel. 22.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 22.50 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaret. 23.10 Even naplaten, licht pro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbericht en mededelingen. 12.30 Hallo met Henk! 12.55 Programma-over zicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. Daar na: Berichten over de Olympische Spelen. 13.20 Amusementsprogramma. 14.00 Nws. 14.03 Muziek voor de jeugd. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek 1, II en III. 15.15 Hoor spel. 16.15 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Koorzang. 17.40 Or gelmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Liedjesprogramma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek. 19.30 Olympisch Journaal. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Cabaret programma. 21.00 Quizprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Advertentie Restaurant TER BURG Beverwijk Waar onze kok u zal „verwennen" VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NOT/NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie Ontwikkelingsgebieden. KRO: 19.30 De Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, spelprogramma. 21.30 The great Adventure (Het grote avontuur) TV-film. 20.20 Concilie-journaal. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II 20.00 NTS: Journaal. VARA: 20.01 Dick Powell film: Zijn eigen leven. NTS: 20.50 In vertrouwde handen: medisch program ma: 1. Hoornvliestransplantatie. 21.20 Franse chansons. VARA: 21.45 Achter het nieuws. NOORDZEE 18.30 Komedie uit de serie „Mijn drie zonen"; 19.00 Tekenfilm; 19.25 Documen taire over Tokio; 22.44 „Het Eiland der Verschrikking" (oorlogsfilm met o.a. Alan Ladd en Diane Foster). NTS: 15.00 Weekjournaal. AVRO: 15.25 Reprise: heruitzending van het program ma 'n Avondje uit metCorry: show programma. 16.20 Zang. 16.30 In het T.V.- lab: populair wetenschappelijk program ma. 17.00-17.45 Voor de jeugd. 19.30 Lui paard op schoot, filmdocumentaire. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Muzikaal pro gramma. 21.15 Wie van de drie, quizpro gramma. 21.50 Johnny en Rijk, amuse mentsprogramma. NTS: 22.25 Journaal. 22.50-23.30 Olympische Spelen Tokio 1964: Officiële Opening. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NTS: Rendez-vous met Europa: Amusementsprogramma uit Oslo. KRO: 20.40 Stenen en wittebrood, voordracht. 21.00 Filmimpressie van het Spaanse land. 21.10 Hitchcock-film. 22.00- 22.10 Epiloog. NOORDZEE 18.30 De slimme hond Rin Tin Tin. 18.58 Ge varieerd programma. 19.22 De onzichtbare man. 22.0023.30 De blonde heks (film met Marina Vlad-" taties niet zijn overtroffen of zelfs maar benaderd. Van de toen alternerende bal lerina's, die als de slaapwandelaarster ten tonele verschenen, heeft de destijds nog zeer jonge Ethery Pagava de meeste in druk gemaakt. AL ZIJN DE afmetingen van het Haar lemse toneel voor de ruimtelijke ordening en de groepswerking van ballet helaas nog steeds te gering, waardoor in dit ge val veel van de plastische effecten en bovendien ook de merkwaardig treffende „afloop" verloren moesten gaan, was het bepaald een fascinerend weerzien. Ethery Pagava draagt een eigenlijk ondefinieer bare kwaliteit van, laten wij zeggen: on verbiddelijke tederheid met zich mee. In het duet met de dichter (Reuven Voorem- bergh) tijdens de afwezigheid van de gas ten op het bal, bereikt zij een wonderbaar lijke combinatie van het mysterieus mee slepende en het ongrijpbare. Dankzij haar vreemde gratie en bijzon dere intensiteit maakte het werk weer veel meer indruk, dan men bij oppervlak kige benadering voor mogelijk zou houden. En voor die prestatie stijgt nog de waar dering, als men bedenkt dat de nieuwe aankleding door Josef Svoboda en Jan Skalicky twee Tsjechische ontwerpers van internationale reputatie met de naar het Spaanse hof uit de tijd van Ve lasquez verwijzende stijl van het ballet niets te maken heeft, er integendeel node loos opzichtig van verschilt. IN „DE VIER temperamenten" van de zelfde choreograaf heeft vooral de van origine Griekse soliste Calliope Venieris sterk de aandacht getrokken. Zij heeft in Hamburg met Balanchine persoonlijk ge werkt. Het is te hopen, dat deze groot meester eindelijk ook eens naar Nederland zal kunnen komen om het hier zo veeltal- lig aanwezige talent eens exact in de ge raffineerde geheimen van zijn bewegings composities in te wijden. HET IN BIJNA alle gelederen gewijzig de gezelschap heeft de avond met de vier de akte van „La Bayadère" zo spectacu lair als bij gegeven verhoudingen moge lijk was besloten. Een dergelijk program ma kan het toch eigenlijk niet stellen zon der de medewerking van een orkst. Advertentie TOASTER f69.50 Compositie-opdrachten. De regiering heeft compositie-opdachten verleend aan Henk Badings (een concertant werk voor viool, altviool en orkest), Oscar van Hemel (een werk voor strijdorkest) en Louis Toebosoh (een werk voor saxo foonensemble). kwalijk nemen, dat zij aan deze onnatuur lijke persoon geen diepte wist te geven. Rekening houdend met al de onechte ele menten van het stuk, maakte regisseur Frits Butzelaar er nog een redelijke voor stelling van. De vierde aflevering van de algemeen- christelijke serie „In één geest" toonde vooral aan en dat was duidelijk de be doeling van de samenstellers, dat het voor al van de veranderingen in de rooms- katholieke kerk afhangt, of de oecumene perspectief heeft. Wie besefte, dat het nog niet zo lang geleden is, dat het mande ment van de Nederlandse bisschoppen werd gepubliceerd, moet welhaast met open mond hebben zitten luisteren naar de uitspraken van de vooraanstaande katho lieke geestelijken die in deze aflevering hun mening gaven over de decentralisatie van hun kerk, de verhouding van de paus tot de bisschoppen en het zogenaamde „gemengde huwelijk" (dat van een katho liek en protestant). Hoe hoopgevend al die veranderingen ook zijn, nu werd bijzonder duidelijk, waar om vele oudere katholieken, zoals de KRO in een andere uiteenzetting van deze week bewees, dit ontwikkelingstempo niet kun nen bijhouden en zich onrustig en onzeker voelen. Het woord was in dit programma zo belangrijk, dat het er nog maar weinig toe deed, of de visualisatie geslaagd was of niet. Met de vele sprekers kon de re gisseur er trouwens weinig van maken. Met de zo tijdige aflevering van de film impressies van de voetbalwedstrijd Fener- bahce-DWS verrichtte de NTS bijzonder lofwaardig werk. Vanavond van kwart vóór t ien tot kwart over tien zendt de VARA de eerst# aflevering uit van het veertiendaagse pro gramma „Tegenvoeter", de opvolger van het befaamde „Marimba", dat zijn einde vond door het vertrek van Gabri de Wagt naar de televisie-afdeling van de VARA. „Tegenvoeter," dat wordt samenge steld door Tom Pauka, zal inhaken op het openbare leven van de afgelopen veertien dagen, en men mag verwachten, dat dat met scherpte zal gebeuren. De „braintrust" achter het programma vermeldt o.m. de namen Nol Gregoor, Jan Eijkelboom, Aad Nuis, Hugo Brandt Cor- stius, Ton van Duinhoven en Philippine Aeckerlin. De eerste aflevering is vanmiddag op genomen in de Mensa in Amsterdam met een publiek van studenten. Meer dan zevenhonderd liter erwtensoep met kluif is in Venray onverkocht geble ven als gevolg van recente perspublikaties, waarin de Nederlandse charitatieve instel lingen het oppotten van geld werd verwe ten. Vorig jaar werden ruim 4700 liter erwtensoep ter gelegenheid van de jaarlijk se charitasweek in het denekaat Venray door de melkventers huis aan huis ver kocht, maar dit jaar kwam men niet bo ven de vierduizend liter uit. De charitasweek wordt georganiseerd ten bate van het dekenaal sociaal charita tief centrum, een particuliere instelling die uitsluitend op vrijwillige bijdragen is aan gewezen en ieder jaar met financiële te korten kampt. In Utrecht hebben drie mannen gepro beerd een 66-jarige bewoner van een hui# aan de Pelmolenweg te beroven 's Avond* werd er aan de deur geklopt door een man, die „Ha, Van Zanten" riep en vroeg even binnen te mogen komen. De bewoner had daartegen geen bezwaar, omdat hij meende met een bekende te doen te heb ben. „Mogen mijn collega's ook even bin nen komen?" vroeg de man. Ook daarte gen was geen bezwaar, waarna twee in een auto zittende mannen ook mee naar binnen gingen. In de woonkamer werd een kwartier lang gebabbeld. De drie gasten waren vol lof over de mooie woning en één van de mannen vroeg of hij boven eens een kijkje mocht gaan nemen. Daar tegen werd evenmin bezwaar gemaakt, waarop het drietal opstond. Een van de mannen greep de bewoner vast terwijl de beide anderen het huis wilden gaan door zoeken. Daartegen maakte de bewoner wèl bezwaar. Hij wist zich los te rukken en be gon hard te schreeuwen. Het drietal koos toen ijlings het hazenpad, met achterla ting van de auto. Later bleek dat deze in Amsterdam was gestolen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 17