netten maar slechts talent voor IN DE KOMENDE WEEK zegt Jos van der Valk m"* LEIDEN. „Jos van der Valk presenteertDeze bekende kreet klinkt tegenwoordig niet meer zo vaak in onze huiskamers als enkele jaren geleden. Jos van der Valk presenteert niet zo veel meer. Als hoofd van de afdeling amuse ment van de KRO-televisie heeft hij zoveel andere beslommeringen, dat hij er niet meer zo vaak de gelegen heid voor heeft. Helemaal laten kan en wil hij het ook niet. Af en toe blijft hij program ma's regisseren. „Ik heb mijn hart nu eenmaal aan de showbusiness verpand. Ik zou er niet buiten kunnen. Jarenlang hebben we gevochten voor grote budgetten. En nu die worden toegestaan, wil ik er ook wel eens mee werken. Boven dien, ik vind het goed steeds weer Zondag Kees Brusse als inspecteur Maigret. Woensdag De sociale documentaire „De thuislozen" snijdt het probleem van de daklozen aan. de moeilijkheden te ondervinden, die dit vak meebrengt. Dan blijf je op de hoogte", bekent hij. Ander standpunt Verantwoordelijkheid Lijfspreuk Volwassen talent Buitenlands amusement Het meest opmerkelijke aspect van deze tweede week in het nieuwe seizoen is, dat het een echte week voor de sportliefhebbers wordt. Het beeld scherm iaat ons immers getuige zijn van de Olympische Spelen in Tokio. Iedere dag van kwart over zes tot half zeven brengt de N.T.S. via de satelliet Relay I een overzicht van het nieuws uit Tokio van dezelfde dag. Om half zeven start dan het Olympisch Jour naal, dat een uur lang reportages laat zien van de wedstrijden die de Vorige dag zijn gehouden. Tenslotte wordt iedere avond van half elf tot half twaalf een overzicht gegeven van wat in de loop van de dag uit Tokio naar Amerika is gezonden per Syncom III en vervol gens per straaljager naar Europa. De techniek is toch wel bijzonder ver ge vorderd in de afgelopen jaren! Alberti's maken show (Nederland I). Een uitgebreid AVRO- zaterdagavóndprogramma, dat goed deels is afgestemd op de kijker, die aan het eind van een drukke werkweek niet anders van zijn toestel verwacht dan dat hij er lichte ontspanning op vindt. Dat is er in overvloed. In de middag uren al, als na het Week journaal eerst de jongste Corry Brokken-show wordt herhaald. Twee Engelse jongens, Peter and Gordon, zingen vervolgens voor de tieners, waarna in het TV-Iab spiegels en lenzen aan een nadere beschouwing worden onderworpen. „Treinreis .naar de toekomst" is een tegenhanger* van de NTS-serie van zondagavond op het tweede net „Tijdcapsule". Brengt die capsule de mens anno 1964 terug in het verleden, in „Treinreis naar de toe komst" brengt de kwadratuurmachine tijdens een treinreis van Rotterdam naar Den Haag plotseling de mens een stap vooruit. In deze jeugdserie dus toekomstmuziekmisschien wel met net zoveel succes als indertijd die ver maarde ruimtevaartserie voor de oudere jeugd van de AVRO. Het avondpro gramma begint met Luipaard op schoot Gibraltar en Marokko vervolgens het journaal en Televizier en dan twee grote shows, gescheiden door AVRO's quiz-uur, waarin Nand Baert wederom de spelleider zal zijn in „Wachtwoord" en „Wie van de drie". De eerste show is een gezellig amusementsprogramma rond vader Willy en dochter Willeke Alberti, die verschillende andere arties ten zullen ontvangen, zoals in dit geval Imca Marina, die een gouden plaat krijgt voor haar opname van „Lass mein Herz nicht weinen", Janny en Roelof Stalknecht en André van Duyn, de man die de amateurparade van deze zomer won. Jack Buiterman zorgt met zijn orkest voor de muzikale begelei ding. De tweede show heet „een paar apart".. En dat paar wordt gevormd door Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer, twee oude rotten in het televi- sievermaakvak, die voor het eerst weer zullen samenwerken, nadat ze vroeger onafscheidelijk leken, maar toch hun eigen weg zochten. Het tekstpro bleem was voor de beide komieken een onoverkomelijk probleem in de laatste seizoenen. Nu krijgen ze assistentie van de Engelse tekstschrijvers S. C. Green en R. H. Mills, die tot de best betaalde Engelse schrijvers behoren sinds ze hun duo Morcombe and Wise hebben gecreëerd. Johnny en Rijk gaan die zelfde teksten gebruiken. Ze zijn ons op het lijf geschreven, zeggen ze er zelf van. Twee mannetjes dus met Engelse humor. Als speciale gasten het Engelse zanggroepje The Raindrops. Tenslotte volgt om half elf nog een programma van een uur uit Tokio. Beelden van de opening van de Olympische Spelen, dank zij de Syncom Ill-verbinding TokioAmerika en een snel vliegtuig dat de banden naar Europa vliegt. Nederland 2. Uiteraard zet de KRO op zaterdagavond op het tweede net haar kijkers geen onverteerbaar zwaar programma voor. Maar het is toch anders van opzet. Eerst een bescheiden show in het kader van „Rendez-vous met Europa". De KRO wil de Neder landse kijkers kennis laten maken met amusementsprodukties van de zoge naamde kleine televisielanden van Europa. Een Noors programma deze eerste keer, hetgeen interessant kan zijn, omdat men in ons land nog nooit de gelegenheid had kennis te nemen van wat de Noren op amusementsge- bied presteren. Voor de niet zo lach- lustigen is de rest van de avond een goed contrast met Willy, Willeke, Nand Baert, Johnny en Rijk. Fien de la Mar, eens een van onze meest geliefde toneelspeelsters, filmsterren en caba- rettières, neemt de eerste van een reeks monologen voor haar rekening, die Aldo Nicolai schreef speciaal voor vrouwen. De door Joop van Hulzen vertaalde en ook geregisseerde monologen behandelen alle het leven van de een of andere vrouw. Fien de la Mar speelt Caterina. Gevaar, is de titel van een spannend verhaal uit de keu ken van Alfred Hitchcock. Eerste aflevering Maigret (Nederland I). In de morgenuren een hoogmis uit de kerk van de H. Domini- cus te Leeuwarden. Het avondprogram ma begint met het Olympisch journaal. Hierna een documentaire van de Ame rikaanse Television Reporters Interna tional over het onlangs geopende Lin coln Centre te New York. De VARA brengt na het journaal en Sport in Beeld een inleidend programma op dê eerste aflevering van de Maigret-serie, namelijk een documentaire over Geor ges Simenon: de geestelijke vader van commissaris Maigret. Wist u bijvoor beeld dat het eerste Maigret-boek ont stond in Nederland? Simenon heeft na melijk geruime tijd in ons land ver toefd. Hierna de eerste aflevering, die „Maigret en de inbrekersvrouw" heet. De hoofdrollen, die van commissaris Maigret en zijn vrouw, worden gespeeld door Kees Brusse en Mieke Verstraete. Verder werken tal van Nederlandse en Belgische toneelspelers mee. De filmin lassen voor de stukken zijn in Parijs gemaakt, de buitenopnamen zijn voor een belangrijk deel gerealiseerd door de Vlaamse televisie, die in de productie betrokken werd en die de complete serie ook zal uitzenden. De regie heeft Eimert Kruithof. Dr. L. de Jong presen teert tenslotte „De wereld van van daag". Nederland 2. Het filmprogramma van de N.T.S. begint met de tweede afleve ring van de Vlaamse jeugdserie „De tijdcapsule". Andere N.T.S. films van deze tweede-net-zondag zijn: de tweede aflevering van de komische Tom Ewell- show, een C.B.S.-documentaire „Rond om de wereld", waarin het verkeer in de grote wereldsteden onder de loep wordt genomen en „The good old days", de B.B.C.-inzending naar het Montreux festival. Tenslotte de eerste aflevering van „Festival", waarin filmcriticus Charles Boost korte filmpjes laat zien, die op festivals in de prijzen vielen, maar die te kort zijn om voor een zelf standige uitzending in aanmerking te komen. Jeugdcancert o.l.v. Leonard Bernstein Nederland 1. Huckleberry Hound en Chuckle Head zijn de vaste ingrediën ten van deze filmavond. Ze worden ge volgd door Antwoord '64 en de politieke partijen. Er is verder nog een kort filmpje in de serie Look at life een dag uit het leven van de vuilnisman en een hoofdfilm: „Deadly Nightshade" ofwel „De dubbelganger". Een automo bilist onder invloed veroorzaakt een ongeluk. Hij wordt gearresteerd, maar weet te ontsnappen. Het toeval wil, dat in dezelfde tijd iemand die sprekend op hem lijkt door de politie wordt gearresteerd. Deze „onschuldige" dubbelganger blijkt echter ook het nodige op zijn kerfstok te hebben. Tal van intriges zijn het gevolg. Nederland 2. De V.P.R.O. zoekt het deze keer helemaal in het muzikale vlak. Maar voordat het zover is, eerst de première van het litteraire pro gramma „Kijken achter woorden". Hella Haasse heeft de redactie en de presentatie van deze rubriek. Een op merkelijk muziekprogramma is Concert voor jonge mensen, een Amerikaanse reeks, waarin de vermaarde componist en dirigent Leonard Bernstein gastheer is. De meester zélf licht de muziek toe, die het New York Philharmonia Or chestra onder zijn leiding uitvoert. Ver volgens Ontmoeting met Michel Le grand, de Franse componist, orkest leider en zanger. De nieuwe actualitei- TT ..V,. tenrubriek van de V.P.R.O. Extra, gaat vanavond voor de eerste keer de lucht in. Charles Boyer in „De schavuiten" Nederland I. Walter en Connie presen teren hun tweede Engelse les. Na Pa Pinkelman en Attentie brengt de NCRV voor het eerst een programma in de serie Hootenanny: een verzamelnaam voor country en western-muziek. Het programma werd opgenomen in de uni versiteit van Boston. In „Wat is er aan de hand in Nederland" zal de landbouw worden belicht. Nipkov-winnaar Kees van Langeraad stelde het programma samen. Na „Een liedje met Caroline" (Kaart) dat een iets andere opzet heeft nog een reportage over de kerkenbouwactie Antwoord '64. Nederland 2. Experimenten met dolfij nen zijn de inzet van het populair- wetenschappelijk programma van de VARA. De regie van dit onderhoudende en leerzame programma vol wetens waardigheden is in handen van E. van Moerkerken, presentator is de heer J. A. Leeflang. Twee bekende filmsterren, Charles Boyer en David Niven spelen de hoofdrollen in de nieuwe serie „The Rogues", die de Nederlandse titel „de Schavuiten" meekreeg. Het is een serie luchtige films, die toch ook een sterk verhalend element hebben en die niet zomaar een aaneenschakeling van lachertjes zijn. Jan Blokker handhaaft nu op het tweede net zijn Film venster en Herman Wigbold is opnieuw actueel met zijn Achter het Nieuws. De avond wordt besloten met het RKK- programma: Geloofsbrieven, een uit zending over geloof en geloofsbeleving. Documentaire over daklozen Nederland 1. Voor de vierentwintigste keer presenteert de AVRO een Dick van Dyke-show. „Buddy, can you spare a job" heet het verhaal van deze keer, waarin Rob erop uit trekt om een nieuwe baan te zoeken. De Dick van Dyke show is overigens niét de enige Amerikaanse serie van deze avond. Zijn collega's E. G. Marshall en Robert Reed verschijnen ook weer op de beeld buis, als vader en zoon Preston, die als „de Verdedigers" de verdediging op zich nemen van een spion. De Neder landse bijdrage aan deze avond is een documentaire „de Thuislozen". Zelfs in deze tijd van relatieve welvaart en mo dern comfort kent onze Nederlandse samenleving een vrij grote groep men sen, die door de een of andere oorzaak dakloos en vaak brodeloos zijn. Deze sociale documentaire confronteert de kijkers met een aantal mensen, die in een van de dertien Nederlandse tehui zen voor daklozen zijn ondergebracht. Nederland 2. Tegenover de AVRO stelt de K.R.O. een tweede-net uitzending. En wederom moet de objectieve waar nemer een vraagteken plaatsen bij het probleem van de coördinatie. Want als op Nederland 1 het journaal draait, pre senteert de K.R.O. voor het eerst haar Theaterrubriek, waarin toch ook een belangrijk nieuwselement schuilt. Als voor de AVRO de film over de beide Prestons draait, vertoont de K.R.O. de hoofdfilm van de avond en als tenslotte de documentaire over de thuislozen op het eerste net te zien is, krijgt K.R.O.- correspondent Ben Sies uit Londen het woord over Nederland 2. De K.R.O.- hoofdfilm is een Engelse comedie van Frank Launder, nl. „de Blauwe Maag den van St. Trinian", die is geïnspi reerd op tekeningen van de karikatu rist Ronald Searle. Nationaal Ballet herdenkt Anna Pavlova Nederland 1. Deze toneelavond is in handen van de VARA. Eerst de altijd dwaze Glynis Johns, die een nieuw, vreemd avontuur beleeft. Zij heeft zich in korte tijd tot een even populaire fi guur ontwikkeld als ons aller Lucille Ball. Een komediante, die er zijn mag. Daarna Achter het Nieuws, dat wordt gevolgd door de rubriek „Uit". De titel van het t.v.-spel is „Woorden zijn maar woorden". Het is een spel van Alan Sharp, dat wordt gespeeld door o. m. Anne-Will Blankers, Jules Hamel en Maxim Hamel. Alan Sharp is een auteur uit de Engelse school van „an gry young men". In dit stuk snijdt hij de problematiek aan van twee jonge arbeiders, die na een goede school opleiding proberen door te dringen in de „betere" kringen. Nederland 2. Wie bij Glynis nog niet is uitgelachen kan op net 2 zijn hart ophalen aan de Lucille Ball show. „Kleine kinderen worden groot" is de titel van deze aflevering, waarin doch ter Chris een eerste afspraakje maakt, dat door haar moeder eigenlijk hele maal in de War wordt gestuurd. Tegen over „Uit" staat een programma met de Zwitserse sopraan Maria Stader en Russisch divertissement. Het is een bal letprogramma met het Nationaal Bal let, dat zeven werken uitvoert van be roemde Russische choreografen bij ge legenheid van de Anna Pavlova-herden- king. Een boeiend programma voor de balletliefhebbers. Trouwens, de N.C.R.V. heeft voor hen toch wel het een en ander in petto dit seizoen. Als Neder land 1 vervolgens nadrukkelijk betoogt, dat woorden maar woorden zijn, pro beert prof. I. A. Diepenhorst op Neder land 2 het tegendeel te bewijzen. Hij hoopt althans, dat zijn forum heel zin nige dingen zal zeggen. Het onderwerp van deze avond is „Verantwoorde ge zinsvorming". Zoals gebruikelijk sluit Dick Houwaart deze N.C.R.V.-avond af met de rubriek Attentie. Vader en zoon Stiefbeen Nederland 1. De N.C.R.V. start met de Beverley Hillbillies. Na het journaal Pinkelman en Pollewop, dan Attentie en vervolgens Stiefbeen en Zoon. Voor het eerst na een lange zomervakantie ko men Rien van Nuenen en Piet Römer weer op de buis in hun rol van hande laren in lompen en metalen. Ze krijgen de assistentie van o.m. Rona Stam en Rudy Falkenhagen. „Ontspanning na de arbeid" is de titel. Vader en zoon pieke ren erover eens een bioscoopje te pik ken. Ze doen het ook, maar zo hele maal probleemloos verloopt dat niet. Jan van Hillo spreekt vervolgens „On der vier ogen" met Kees Brusse over diens jongste film „Mensen van mor gen". Tenslotte weer lachwerk. Buena de Mesquita en Rita Corita prolongeren hun amusementsprogramma „Nou jij weer", wat ze ook vorig jaar brachten. Voor de teksten zorgt ook nu weer De lange, blonde Jos van der Valk (34) is als het ware met de televisie vergroeid. Hij behoort tot de werkers van het eerste televisie-uur. Als zoon van een Haagse filmcriticus heeft hij nog een blauwe maandag in de jour nalistiek gezeten, maar die periode vindt hijzelf nu niet interessant meer. „Mijn hart ging altijd al uit naar de televisie. Ze waren pas anderhalf jaar bezig, toen ik er al bij kwam. We wa ren hier bij de KRO toen nog maar met een man of vijf. Ik werd aangeno men als realisator, wat dat dan ook mag betekenen. In de praktijk kwam 't erop neer, dat je van alles deed. We maakten alles, programma's voor de vrouw, sport en ook het journaal. Dat was toen nog in handen van de om roepverenigingen. Maar mijn belang stelling richtte zich meteen op het amusement. Of het 't moeilijkste facet van de televisie is? Misschien wel, hoe wel men daar in het begin hier aller minst van overtuigd was. Toen vond men het drama nummer één. Maar van dat standpunt is men moeten terug komen. We weten nu, dat voor een groot deel van de kijkers amusement zeer belangrijk, zo niet het belangrijk ste van de televisie is". Doordrongen van deze wetenschap zijn Jos van der Valk en zijn medewer kers voortdurend bezig aan de opbouw van nieuwe en het bijschaven van be staande programma's. „Wanneer we dat niet waren, zouden we spelen met onze verantwoordelijkheid. En dat is een van de belangrijkste punten van televisie maken. Je voelt de verant woordelijkheid, die je jegens miljoe nen hebt. Zet de hele Dam in Amster dam vol met mensen en ga zelf eens op het balkon van het paleis staan. Je zou wel in je schulp willen kruipen. En toch is die mensenzee vóór je nog maar een percentage van ons kijkers publiek. Die verantwoordelijkheid zijn wij ons terdege bewust. Daarom mogen wij alleen volwassen produkten met volwassen artiesten brengen". Men zou dat Jos van der Valks lijf spreuk kunnen noemen: „Volwaardige produkten met volwaardige artiesten". Toch is hij voldoende realist om te be grijpen, dat hij streeft naar een soms onwerkelijke perfectie. „Wij, ouwe jongens, konden tien jaar geleden nog experimenteren over de hoofden van de kijkers heen. Maar dat kan en mag nu niet meer. En dat is dan tevens een van de moeilijkste opgaven Alexander Pola en de muziek is op nieuw van Harry de Groot. Nederland 2. Tegenover Stiefbeen en Zoon, stelt de Avro deze avond de Danny Kaye show. Dat wordt een moei lijke keuze Zou hier nu sprake zijn van gezonde concurrentie? Ook in Engeland proberen I.T.V. en B.B.C. el kaar herhaaldelijk op deze manier vliegen af te vangen. Niet ten gerieve van de lachlustige huisgezinnen, die zo graag èn de Stiefbeens én Danny Kaye hadden gezien. Danny verschijnt in deze aflevering in de rol van een hau taine Duitse generaal. Hij heeft als medewerkers o. m. de filmster José Ferrer en de vibrafonist Red Norvo. In het AVRO-programma verder de popu- lair-wetenschappelijke rubriek van Ger- ton van Wageningen „Zonder formule", waarin o. m. worden behandeld het Utrechtse dialect een gesprek met dr. T. van Veen. die onlangs op een proefschrift daarover promoveerde en de röntgenfotografie in ons land. Na de Danny Kaye show de parlementaire rubriek, waarin drs. F. A. Hogendijk actuele gebeurtenissen in het parlemen taire vlak aansnijdt en een documen taire van Wim Ruth en Ger Roos over de anti-slipschool van Rob Slotemaker te Zandvoort, Het zijn de moeilijkheden achter de camera's, die wellicht aan vele kijkers voorbij gaan. Als Jos van de Valk zegt, dat alle beginnende regisseurs dezelfde fouten moeten doormaken, dan geloven wij dat op zijn gezag. Maar ook vóór de camera's zijn er moeilijkheden. „Ze zeggen altijd, dat er in ons land gebrek aan talent is. Terecht", merkt Jos van der Valk op. „Maar in één adem wordt daar dan vaak aan toege voegd, dat wij bij de televisie opkomen de krachten geen kans willen geven. Maar daar is toch dit medium niet voor? Wij moeten met volwassen krach ten werken. Dat eist onze verantwoor delijkheid. En dan zitten we in een akelig vicieuze cirkel. We hebben in ons land toch nauwelijks een theater traditie. Hoe moeten die aankomende krachten zich dan opwerken? Dat is ons levensgroot probleem, waarmee wa eigenlijk dagelijks te maken hebben. We zitten nu met twee netten. In feite is er maar talent voor een half Talent voor slechts een half net, zegt Jos van der Valk. Hoe denkt hij dan toch er twee te kunnen vullen? „Ach, gelukkig zijn er we in ons land zo internationaal ingesteld, dat we op bui tenlandse produkties kunnen terugval len. We staan hier nogal open voor an dere mensen. In Duitsland b.v., waar men zeer nationaal is georiënteerd, zou zoiets gewoon niet kunnen. Maar dat neemt niet weg, dat de vraag naar Ne derlandse produkties groot blijft. En eerlijk gezegd we hopen nu maar, dat door die veelheid van bui tenlandse programma's ook de waarde ring voor eigen produkties wat omhoog zal gaan. Alleen omdat het Nederlands is. Zoiets als een landgenoot over da grens tegenkomen. Normaal zou je hem niet eens zien, maar dan zeg ja „Hallo". Wat ziet de man, die nu met „Piste" zijn zesde jaar is ingegaan, die met het koor van George Mitchell („een gezel schap met een maximum aan show, uniek in de wereld") „Midavondsere- nade" brengt en die eens de zo ge stroomlijnde uitzendingen rond Teddy en Henk Scholten regisseerde, wat ziet deze man als het ideaal van televisie amusement? Jos van der Valk behoeft niet na te denken. „Perry Como, die brengt de voor ds televisie meest geëigende show. Iets dergelijks komt waarschijnlijk pas na een enorme research tot stand. Met een uitgebreid vast team van geheel op el kaar ingespeelde medewerkers. En daar zijn wij nog lang niet aan toe. Dankzij onze sociologische dienst, die vrij in tensief kijkersopinies peilt, weten wa iets van de voorkeur van de kijkers en hebben we enig houvast. Maar het li nog slechts een simpel beginnetje. Ik geloof echter wel, dat we nu al kunnen concluderen, dat de voorkeur van velen uitgaat naar iets heel gewoons en gezel ligs. Iets, waarbij men ook kan lachen. Rudi Carrell is in dit opzicht een schoolvoorbeeld van een televisieper soonlijkheid. Een artiest waar we heel zuinig op moeten zijn. Neem nog eens die show van Perry Como. Waar moet ik de schrijvers vinden, die mij heel eenvou dige, maar oh zo spitse en knappe tekstjes leveren? Laten de Amerikanen daar twintig man achter hebben zitten. O.K. maar al zou ik net zoveel kunnen en willen betalen, we hebben ze een voudig niet. En al is er het talent, waar moeten we het ontwikkelen? Bij de televisie kunnen we het niet doen. Dat zou miljoenen kosten, zo wij al de faci liteiten en de gelegenheid daarvoor hadden. Bovendien en daar is het weer onze verantwoording eist een volwassen produkt..." voor beginnende collega's. De scholing in de praktijk is de beste, zo niet in feite de enig mogelijke. Televisiemaker word je niet. Dat bèn je. Dat ontwik kelt zich. Of niet natuurlijk. Toch moe ten wij van de beginnelingen in ons vak, die een scholinkje van zes weken hebben gehad, meteen een volwaardig produkt vragen. Zeg nu zelf eens: kan dat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 18