TONEEL IN HAARLEM „DE MAN VAN MORGEN" AEG AEG L l Exposities in Amsterdamse kunstzalen Piet Halsema veertig jaar toonkunstenaar SLIK UW PIJN WEG MET EEN "AKKERTJE Uitwisseling met Polen op stapel Het grote falen Albanië-Nederland maandag op TV Ereconcert met vier koren en N.Ph.O. NCRV opent fonds voor christelijke radio en tv NEGEN MUZEN (VOENSDAG 21 OKTOBER 1964 9 Menselijk gevangenisdrama van Brendan Behan AMSTERDAM Blue Diamonds en Anneke Grönloh naar Djakarta Simon Koster Santee Landweer Kunsthandel Krikhaar Bob Buys nabeschouwingen De radio geeft donderdag T elevisieprogramma' s VOOR DONDERDAG NEDERLAND I Sas Bunge Damshuizer Bij 40-jarig bestaan Impresario van lichte muze te gast in Polen Zangers en acrobaten Shirley Zwerus Morgenavond eerste van serie orgelconcerten DE IERSE SCHRIJVER BRENDAN BEHAN, die onlangs op 41-jarige tie als vrij" strijder en drinkebroer twee toneelstukken nagelaten: „The quare fellow leeftijd overleed, heeft de wereld behalve een nationale reputatie als vrijheids- beschreven in 1956) en „The hostage" (uit 1959). Over beide stukken is, vooral in Engeland, nogal wat te doen geweest, deels omdat de bijtend-sarcastische Behan er heel wat heilige huisjes in omver trapte, en deels omdat hijzelf menig maal in een alcoholroes de voorstellingen kwam verstoren en dan van het toneel af met hetzelfde sarcasme, en niet bepaald in stadhuistermen, het publiek de mantel uitveegde. Zo'n incident heeft zelfs ook bij de Berlijnse première van eerstgenoemd stuk, in 1958, een enorm schandaal veroorzaakt, waarbij tenslotte zowel de schrijver als zijn werk door de woedende toeschouwers werden uit gefloten. DE OPVOERING VAN „The hostage" („De gijzelaar") door de Nederlandse Comedie, nu vijf jaar geleden, is een der gelijk lot bespaard gebleven, maar een groot succes is ze nochtans niet geworden. Toch heeft hetzelfde gezelschap nu ook het andere stuk, „The quare fellow", aan gedurfd en het, in een vertaling van G. K. van het Reve, onder de titel „De man van morgen" voor het voetlicht gebracht. Gis teravond is het, voor een vrij groot pu bliek. in Haarlem vertoond. NA DE AMSTERDAMSE première heeft onze medewerker Hans van den Bergh al geschreven dat de kracht van het stuk minder ligt in uiterlijke drama tische handeling dan in de menselijke en knappe schildering van de reacties van gevangenen en gevangenispersoneel op de voltrekking van een doodstraf in hun naas te omgeving. Men zou het ook juist als de kracht van Behan kunnen beschouwen dat hij geen behoefte had aan uiterlijke han deling om-zijn stuk toch een grote drama tische geladenheid te geven. Hij heeft dat bereikt met middelen die als 't ware achter de tekst verscholen lig gen: door het scheppen van een hoe lan ger hoe beklemmender wordende sfeer (die merkwaardigerwijs niet ondanks maar juist dóór de grimmige humor een aan grijpende werking heeft) en door uiterst effectvolle contrasteringen, zoals het zin gen van een psalm terwijl de beul de gru welijke details van de executie berekent, Advertentie welke wasmac U gaat kieze werkelijk ideaal TURNAMAT Links de roestvrij edel- stalen trommel en kuip. Voor 5 kg wasgoed tege lijk. Wasmiddel in spe ciaal bakje. Temperatuur instellen. Knop omdraai en. Wassen gaat nu ge heel automatisch (inclu sief 5x spoelen). Rechts de razendsnelle centrifuge om de was te drogen. Klaar bent U. Fantastisch 'n wascom- binatie te bezitten met de garantie van degelijkheid en moderne stijf: AEG werkelijk ideaal met de producten AEG TELEFUNKEN OSRAM Anneke Grönloh en de „Blue Diamonds" zullen op 18 december naar Djakarta vlie gen, om gedurende twee weken in Hotel Indonesia voorstellingen te geven. Voor de drie teenagersterren betekent de reis meer dan een commercieel inte ressante tournee: het wordt een weerzien met het land waar zij de eerste jaren van hun leven doorbrachten. het gekonkel om promotie tussen de ge vangenbewaarders die de laatste nacht met de veroordeelde moeten doorbrengen, en vooral die schitterende, striemend-sa- tirische vondst om de laatste gang van de veroordeelde door een uit zijn ervaring puttende gevangene te laten vertellen als een radio-reportage van een opwindende sportgebeurtenis. UIT DIT ALLES BLIJKT dat het Bren dan Behan er niet om te doen is geweest, alleen maar een getrouw beeld te geven van het leven in een Ierse gevangenis; ver daar boven uit heeft hij ernaar ge streefd en is hij er meesterlijk in ge slaagd te laten zien hoe een kleine ge meenschap reageert op de naderende ge welddadige dood van een medemens, hoe sommigen hun benauwende angst voor een zelfde einde proberen weg te lachen of met trivialiteiten en onderling gesar te onder drukken, terwijl anderen wanhopig naar uitwegen zoeken om het knagende gevoel van medeplichtigheid aan de executie van zich af te zetten. De terdoodveroordeelde zelf krijgt men niet te zien; hij doet er ook niet toe, in de opzet van Behan. Want het gaat niet om die misdadiger in levenden lijve, het gaat om de verschrikking die zijn dood om zich heen verspreidt en om de onzichtbare macht die deze dood heeft voorgeschreven en voltrekt. DE OPVOERING, ONDER regie van Han Bentz van den Berg, heeft deze be doelingen van Behan voor een deel duide lijk tot uitdrukking gebracht, maar in som mige opzichten schoot zij toch wel te kort. De Nederlandse Comedie beschikt niet over de 22 talentvolle mannelijke spelers, die voor het stuk minimaal nodig zijn, en de aanvulling met krachten van buiten het gezelschaap is niet over de hele linie geslaagd. JOHAN KAART bracht natuurlijk een prachtig komisch talent mee voor de rol van de doortrapte bajesklant Dunlavin, maar het ontbrak hem aan de hier nood zakelijke matiging en aan het itizicht dat dit stuk toch wel andere eisen van toon en van diepgang stelt dan „Potasch en Perlemoer"De achter boosaardige humor verborgen triestheid en bitterheid kwamen daardoor in vele scènes niet tot hun recht. MAAR ER WAREN ook een aantal zeer goede creaties te zien, met name die van Will van Seist als „zware jongen", Dick Swidde als een gemeen oud mannetje en Jan Hundling ais een tot levenslang „be genadigde" moordenaar. Ook waren er goede rollen van Johan te Slaa, Dries Krijn, Bert van der Linden, Alex van Roy en en in 't bijzonder van Wim van den Brink, wiens chef-gevangen bewaarder een treffend menselijke figuur werd. V i'Wi/'f: 1' Floris Jespers: Stilleven (1929) IN DE GALERIE D'EENDT in Amster dam is tot 1 november een tentoonstel ling te zien van schilderijen van Floris Jespers, een van de belangrijke Belgi sche schilders van deze tijd. Jespers doet denken aan Braque en Picasso, aan Duit se expressionisten even, en ook wel aan dat van zijn grote landgenoot Permeke. Sommigen achten hem hierom niet zo'n grote figuur, maar voor mij is hij gelijk zijn Franse collega Derain een onderzoe ker, die bewust van de vele schilderkun stige mogelijkheden gebruik maakt, maar die toch duidelijk het eigene laat spreken. GEBOREN IN 1889, heeft hij mee kun nen leven met de ontwikkeling in de mo derne kunst gedurende de eerste helft van deze eeuw. In die tijd heeft hij vormge ving van anderen niet nagevolgd, maar in die vormgeving een eigentijdse uitdruk kingswijze herkend. Met hetzelfde recht als Picasso kon hij de eenvoud betrachten, waartoe negerplastieken in die tijd de weg wezen. (Het was trouwens de Franse schilder Vlaminck, die als eerste de in spirerende kracht van negerplastiek zag). Denken wij bij Jespers stillevens even aan Braque, zij zijn toch van een andere verwerking van de in de natuur aan ons verschijnende vormen. Als Braque op la tere leeftijd weer losser is gaan schilde ren, dan kan Jespers hem zelfs vóór ge noemd worden. En in het onderzoek naar de mogelijkheden van de kleur is Jespers onvergeli j kbaar. Jespers aparte persoonlijkheid blijkt misschien het gemakkelijkst uit de meer realistische landschappen. In zijn land ge- eerd als een der groten, verdient hij hier meer bekendheid. Het was weer eens de kunsthandel die hier een hiaat opvulde. BIJ DE KUNSTHANDEL Santee Land weer vond ik een bevestiging van mijn waardering voor de Israëlische schilder Zvi Mairovich, die hier twee jaar geléden gouaches exposeerde en thans tot 3 no vember schilderijen laat zien. Op het eer ste gezicht lijkt Mairovichs werk abstract. Maar hij schildert landschappen. Dat wil zeggen, dat hij zijn idee over een land schap en zijn gevoel daarin vertolkt. De onder de zon trillende vormen zijn los ge raakt van de reële verschijning en even mag men denken aan het impressionisme. Maar de kleur werd geladen als bij dat Fauves en de expressionisten, zodat zelfs een physiek voelen aan ons wordt overge bracht. En dan gaat het Mairovich om méér dan het incidentele. Zijn schilderijen kunnen voor ons de her inneringen betekenen aan zijn land als we het topografische juiste beeld mochten zijn kwijtgeraakt. Ik zou voor een nader be grip van zijn werk terug kunnen wijzen naar een schilderijtje van Sluijters uit diens Larense tijd, dat te zien is op de tentoonstelling van moderne kunst in de Vishal in Haarlem. Sluijters wees hiermee de weg naar een bepaalde wijze van ab straheren, die voor een Mairovich, later gekomen in een ontwikkeling, vanzelfspre kender kon zijn. EEN GESCHIKTE AANVULLING op de expositie van Picasso's grafiek in de Vis hal enige maanden geleden, is de tentoon stelling van keramiek van Picasso, die tot 17 november bij de kunsthandel Krikhaar gehouden wordt. Toen ik vele jaren gele den Picasso's keramiek voor het eerst in Parijs aanschouwde op een grote tentoon stelling, bleek mij dit werk een uitste kend begin voor iemand, die wel veel oude kunst had gezien, maar nog moei lijk contact met een modern kunstenaar als deze Spanjaard had kunnen vinden. Picasso's vindingrijkheid en zijn eenvou dig treffende verbeeldingen in de figura- le decoraties van zijn keramiek, deden vooroordelen overwinnen. Door zijn in vloed op Nederlandse pottenbakkers zal deze expositie niet zo verrassen, maar het is goed dat de kunsthandel het weer eens dichter in onze buurt bracht. Televisie is een griezelig snel gegroeid kind, dat veel meer verzorgers eist dan in de korte tijd van zijn bestaan geschoold konden worden. Deze verre van nieuwe waarheid, die in alle landen opgeld doet, werd gisteravond weer eens dik onder streept door de programma's van Neder land I en II, die voorzover het de Ne derlandse onderdelen gold, voor een be langrijk deel werden samengesteld en ge presenteerd door mensen die beslist nog niet voor een t.v.-uitzending geschikt zijn. Dat gold dan voor het z.g. ironisch-actue- le programma „Wissewassen", overgeno men van de KRO-radio en te onbenullig om aangekeken en beluisterd te worden. Dat gold voor AVRO's nieuwe rubriek „Artistieke Ontmoetingen", waarin enige heren bedremmeld en of gewichtig cultu rele zaken zaten voor te lezen, daarbij af en toe begeleid door verre van beste beeld- inlassen. Dat gold ook voor het CVK/IKOR-pro- gramma, waarin enige heren toepasse lijk gezeten op stoelen uit de vorige eeuw zeer camera-bewust zo gewichtig dan wel druk deden, dat alle aandacht van het woord werd afgeleid. Gelukkig bracht Nederland II de eerste thriller van de Intertel-produktie „Die fünfte Kolonne". Het bezwaar dat de in houd van dit spionageverhaal wat onwaar schijnlijk aandeed, werd gecompenseerd door de bijzonder knappe wijze waarop het, speciaal voor t.v., in beeld werd ge bracht. En om op het Nederlandse aandeel van deze t.v.-avond terug te komen: de vrees dat de programma's ten ongunste beïn vloed worden door korte, elders gemaak te produkties, die op gezag van de over heid in de uitzendingen moeten worden op genomen, is misschien gerechtvaardigd (men is in t.v.-kringen b.v. niet zo heel gelukkig met SOCUTERA en haar korte filmpjes). De vrees echter, dat program ma's die veel meer geschikt zijn voor het Van de voetbalwedstrijd AlbaniëNeder land, die op zondag a.s. gespeeld wordt, zal een samenvattend filmverslaig worden ge maakt dat maandag 26 oktober op Neder land I van 22.30 tot 22.45 uur wordt uit gezonden. Het overzicht wordt door Frans Henrichs van commentaar voorzien. HET PODIUM VAN het Haarlemse Concertgebouw was gisteravond bezet met een groot aantal uitvoerenden, te weten niet minder dan vier koren: de Christe lijke Oratoriumverenigingen „J.S. Bach" uit Apeldoorn, „Aalsmeer", „Stem en Sna ren" uit Enkhuizen, en het Haarlems Ka merkoor. In totaal ongeveer 300 zangers en zangeressen, die met medewerking van vier solisten, de organist Albert de Klerk HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Ouverture, licht programma. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Conci liejournaal. 8.25 Ouverture (dl. II). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassieke en mo derne grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoon muziek. 12.15 Leven op het land, reportage, gevolgd door agrarisch nieuws. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke kamermuziek (gr.) 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Schlager-parade (gr.) 14.30 Dit kleine meer, waarin zes eeuwen, klankbeeld, (herhaling van 4 september j.l. 15.15 Moderne grammofoonmuziek. 15.30 Clavecimbelrecital (gr.): klassieke muziek. 16.00 Gezin en welvaart: gods dienstige uitzending. 16.30 Licht instru mentaal trio. 17.00 Het mysterie van de lapjeskat, hoorspel voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.45 Licht in strumentaal sextet en solist (gr.) 17.55 Sportrubriek. 18.10 Licht instrumentaal kwartet. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Stereofonische uitzending: lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen (gr.). 19.45 Op de man af, praat je. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel (dl. 3). 20.40 Samen uit Samen thuis, gevarieerd programma. 21.55 Kerkorgel concert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Pla- tennieuws. 23.35 Nobelprijswinnaars in vertaling, lezing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 6.30 AVRO. 7.35 VPRO. 7.45-24.00 AVRO. AVRO: 6.30 Olympisch journaal. 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lich te orkestmuziek (gr.) VPRO: 7.35 Dagope ning. AVRO. 7.45 Olympisch journaal. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente man. 9.05 Olympisch journaal. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.45 Olympisch journaal. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Romantische kamermuziek (gr.) 11.45 Vijf eilanden: 1. Het eiland der tieners, lezing. 12.00 Lichte orkestmuziek (gr.) 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Olympisch journaal. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Viool, gi taar en piano: klassieke muziek. 14.30 Dieren in en rondom het huis. 15.30 Radio- orkest: klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: radioprogramma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba 64, gesproken brief uit Marokko. 18.20 Uitzending van de Anti Revolutio naire Partij. Tot u spreekt: Mr. W. R. van der Sluis, Sekretaris van de Anti Re volutionaire Partij. 18.30 Instrumentaal en semble en zangsolisten. 19.00 Voor de kin deren. 19.05 Johan Willem Friso Kapel. 19.30 Olympisch Journaal. 20.00 Nws. 20.05 Instrumentaal ensemble: Spaanse danslie deren (gr.) 20.15 Concertgebouworkest: moderne muziek. 21.15 Blokfluitensemble, (gr.) 21.25 Marathon, Japans klankbeeld 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actua liteiten. 23.05 Discotaria: nieuwe grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe richt). 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws en Olympisch jour naal. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws) 15.45 Gevarieerde muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Spaanse impressies. 17.30 Oud-Antwerpse markt- en straatliederen. 17.50 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.30 Olympisch journaal. 19.54 Grammofoonmuziek. 20.00 Klassieke mu ziek. (In de pauze: Boekbespreking) 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Opera en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS: 18.15 Olympische Spelen. NCRV: 19.30 Barend de Beer. NTS: 19.35 Zeg maar Jacco. 20.00 Jouu- naal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en tante Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Actualitei ten. 20.50 Stiefbeen zoon, TV-spel. 21.20 Een tegen allen, quizprogramma. 22.20 Dagsluiting. NTS: 22.25 Journaal. 22.30- 23.30 Olympische Spelen. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.01 Een moeilijk begin, TV-film. 20.50 Franse chan sons. NTS: 21.20 Mr. Alleman (U.S.A.) gaat naar de stembus, filmdocumentaire. (22.10). NOORDZEE 18.30 Beaver knapt het op. 18.59 Popey (tekenfilm). 19.06 Hedendaagse despoten. 19.23 Star for today. 21.00 The Saint. VPRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. NTS: 18.15 Olym pische Spelen. VPRO: 19.30 Hollywood and the stars, TV-film. NTS: 20.00 Jour naal. VPRO: 20.20 Quadrille, toneelspel. 22.05 Oorlog en vrede II, documentair programma. NTS: 22.25 Journaal. 22.30- 23.30 Olympische Spelen. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.01 U spreekt met Anneke.amusementspro gramma. 20.40 Akademie 63, gefilmd pro gramma over deze jonge akademie voor beeldende kunsten in Haarlem. 21.00 Het grote avontuur, TV-film (dl. 2) 21.50 Onze man in New York (-22.10). -NOORDZEE 18.30 Mr. Ed. 18.59 Mr. Magoo (teken film). 19 08 „Wist u dat....?" 19.22 Vic tory at sea. 21.00 Kriminal Museum. Advertentie en het Noordhollands Phïlharmonisch Or kest, een copieus programma ten gehore brachten onder leiding van de Bloemen- daalse organist en koordirigent Piet Hal sema, die hiermee zijn veertigjarig jubi leum als toonkunstenaar vierde, en te vens zijn zestigste verjaardag. Achtereenvolgens hoorde men de Mis in C, opus 86 van Beethoven, de cantate Super Omnia tekst van Thomas a Kern- pis, van onze stadgenoot Albert de Klerk, en het Dettingen Te Deum van Handel. DE DRIE UITVOERINGEN stonden op een zeer goed peil en getuigden zowel van zorg voor een gecultiveerde koorklank, als van stijlgevoel en begrip voor de eisen van de muzikale vorm. Beethoven's Mis frappeerde vooral door de kernachtige op bouw van de fugatische passages, zoals het „Cum Sanctu Spiritu" en het „Et Vi- tam venturi Saeculi", en het geheel had de vereiste symfonische allure die de ken nismaking met dit niet zo vaak gehoorde opus de moeite waard maakte. Het solo-kwartet, dat een belangrijk aan deel had in het succes, bestond uit eer- sterfangs krachten: Annette de la Bije (so praan), Watty Krap (alt), de tenor Ma- rius Kemler en de bas David Hollestelle. DE GEESTELIJKE CANTATE „Super Omnia" van De Klerk bestaat in grote trekken uit drie koorpassages met orkest onderbroken door twee solistische gedeel ten voor altstem met orgel. Met eenvou dige middelen, die soms de stijl van de nestor der katholieke kerkmuziek Hendrik Andriessen in de herinnering roepen, dan weer in de verte aan Caplet en Honegger doen denken, wat bepaald geen slechte na buurschap is, heeft de componist een sfeer van elegische devotie opgeroepen, die een duidelijke weerklank geeft van de ingeto gen lofprijzingen van de Middeleeuwse mysticus. Het meest geslaagd leek mij het tweede fragment voor alt-solo, waarin een fraai afgeronde melopee een zekere verinnerlijking doorklinkt. Het Dettingen Te Deum tenslotte had de toon van trotse pracht en praal die men aan het extraverte genie van G. F. Han del verbindt. DE JUBILARIS WERD hierna door een drietal sprekers gehuldigd. Wethouder D J. A. Geluk sprak zijn respect uit voor iemand die zovelen actief bij de muziek wist te betrekken. De heer P. Vincent, di recteur van de muziekschool van Toon kunst, prees de bescheidenheid van de zes tigjarige en onderkende de tekenen van een muzikale groei die in deze avond cul mineerde. De heer Huygens uit Apeldoorn sprak namens de koren en overhandigde een enveloppe met inhoud. De heer Halsema, kennelijk ingenomen met al deze blijken van waardering, dank te de sprekers voor hun woorden, het pu bliek voor zijn belangstelling, en zijn me dewerkers, inclusief het N.Ph.O. voor hun toewijding. In zijn dankwoord aan degenen die hem zijn werk mogelijk gemaakt had den betrok hij ook zijn echtgenote. Daarna maakten velen gebruik van de gelegenheid de heer Halsema tijdens een receptie in de Tuinzaal van het Concert gebouw persoonlijk de hand te drukken. medium radio, dezelfde t.v.-uitzendingen nog ongunstiger kunnen beïnvloeden, zou in die t.v.-kringen groter moeten zijn. (Van onze correspondent) HILVERSUM De NCRV, die 9 no vember haar 40-jarig bestaan viert met een herdenkingsweek, die op 8 november begint met „Koning David" in een t.v.- bewerking en zaterdagavond eindigt met een t.v.-musical, heeft aan dit jubileum een actie verbonden om geld bijeen te krij gen voor de start van een fonds ten be hoeve van internationaal radio- en televi siewerk op christelijke grondslag. Dit fonds zal het op 1 januari opge richte W.A.C.B. (World Association Chris tian Broadcasting) steun verlenen bij pogin gen om over de gehele wereld de christe lijke omroepen te helpen bij hun oprich ting. De NCRV heeft een begin gemaakt met dit fonds door er 40.000 in te storten. Men zal via de gids de leden oproepen dit fonds verder te versterken. Zoals de heer G. Hoek zei, „uit dankbaarheid dat we hier al zolang een christelijke omroep hebben" (de oudste ter wereld, zei mr. Roosjen). „We hopen dat er net zoveel reacties komen als wanneer we een foutje maken in ons steravondprogramma. Dan krijgen we meestal ongeveer 30.000 brieven bin nen." In de toekomst is een uitwisseling te verwachten tussen Nederlandse en Poolse artiesten en musici in het lichte genre. In november gaat de eerste Nederlandse artiest (wie is nog niet bekend) naar Po len, in januari wordt in ons land een Pools orkest verwacht. De directeur van het theaterbureau „Anova", de heer Frans van Klingeren, is gisteren uit Polen te ruggekeerd, waar hij vele contacten heeft gelegd, die uiteindelijk moeten resulteren in een geregelde uitwisseling van Neder landse en Poolse artiesten. Polen is het eerste Oosteuropese land waarmee zo'n uitwisseling tot stand is gekomen. Tijdens een onlangs in de Poolse stad Sopot gehouden songfestival, waar Frans van Klingeren Nederland vertegenwoordig de met zijn pupil Shirley Zwerus, kreeg, hij een uitnodiging om later nog eens een kijkje te komen nemen in het Poolse amusementsleven. Daarvoor vertrok hij vorige week naar Warschau. Vijf dagen is hij er geweest. Twee dagen lang keek hij van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat naar 431 Poolse artiesten en musici, die zich in 83 programma-onderdelen voor stelden aan 35 impresario's uit velerlei landen (waaronder West-Duitsland en de Scandinavische landen). Een aantal Poolse artiesten (zangers en zangeressen, acrobaten en orkesten) gaat Van Klingeren nu proberen te boe ken bij Nederlandse restaurants, cabarets e.d. en ook bij de Belgische televisie, die hij mede vertegenwoordigde. De eerste Nederlandse artiest vertrekt in november, kort daarna gevolgd door twee of drie Nederlanders die zich aansluiten bij een Poolse tournee van een Scandina vische groep. Shirley gaat misschien de volgende lente naar Polen terug. De heer Van Klingeren heeft gedaan gekregen, dat de Nederlandse artiesten in Polen hun honoraria voor de helft in Wes terse valuta ontvangen. Dit was tot nu toe een moeilijkheid waarop allerlei pogingen tot uitwisseling strandden. Tijdens zijn verblijf in de Poolse hoofd stad heeft de heer Van Klingeren ook nog oriënterende besprekingen gevoerd met de directeur van de Poolse televisie en met componisten. Met de Poolse componisten en tekstschrijvers is afgesproken, dat via de officiële kanalen ook muziek uit beide landen zal worden uitgewisseld. Het door Shirley in Sopot gezongen Poolse liedje „Czy tanczy pania twista" komt binnenkort ook op de Nederlands» muziekmarkt. Morgenavond (donderdag) wordt in het Concertgebouw in Haarlem de serie avondconcerten geopend, die daar de ko mende winter op het Cavaillé Coll-orgel zal worden gegeven door de stadsorganis- ten Albert de Klerk en Piet Kee. Het concert van morgen wordt gegeven door Albert de Klerk. Hij brengt werken ten gehore van Ibert, Koechlin, Roussel, Andriessen, Mul, hemzelf en Strategier, allen moderne komponisten. Het volgende avondconcert vindt plaats op 12 november; ook dan concerteert Albert de Klerk. „Bouwen in Staal". De film „Bouwen in Staal", die in opdracht van de stichting „Centrum Bouwen in Staal" in samen werking met de Hoogovens is vervaar digd, heeft op de eerste „Rassegna In- ternazionale del Film sui Metalli" in Tu rijn de eerste prijs behaald in de cate gorie populair-informatieve films. De manifestatie in Turijn werd gehouden onder auspiciën van de E.G.K.S. „Bou wen in Staal" is gemaakt onder regie van Jan Moonen bij Polygoon-Profilti. De Grote Prijs ging naar de Engelse film „Listen to Steel".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9