DE TIJGER KAT" VAN VISCONTI
A
0
W
Met wat slagroom
doet u wonderen!
(ZÉ*
KOLBERTS f69.50
A.R. de BOER
Reserveer
een stukje lente!
Minister Luns naar
Washington, Bonaire
en New York
Streekziekenhuis
in Emmeloord
Steeds meer bejaarden
in vrijwillige
ziekenfondsverzekering
120 x zo lang
37 x zo zacht
13 x zo blank
als deze krant.
niet duurder
geworden en
in verhouding
dus goedkoper.
het beste en
vriendelijkste
zachtste
nieuws
uit Zweden.
500 „pagina9s
dik!
Edet King Size
kost slechts 58 cU
Zacht
en héééél
veel papier
15
FILM EN FILMWERELD
VRIJDAG 23 OKTOBER 1964
ff
HARRIS TWEED
Charles Boost
Stichting
Nutsspaarbank
in de gemeente Velsen
Cake, koffie, pudding, vla-flip, vruchten alles wordt nog
lekkerder en nög gezelliger met slagroom. (Tomatensoep ook,
met een wolkje ongeklopte slagroom). Vraag morgen zo'n
"huiselijk" flesje slagroom aan uw melkman!
CONSTANT - verlovingsringen
IS
is
IS
is
In wit, rose, geel
en groen verkrijgbaar.
IN 1958 MAAKTE de roman „II gat-
topardo" van Giuseppe di Lampedusa
zijn opzienbarend entree in de wereld
der letteren, waar hij onmiddellijk als
een meesterwerk ontvangen werd. De
auteur, de Siciliaan Giuseppe Tomasi,
hertog van Parma, prins van Lampe
dusa, was een jaar tevoren overleden en
het bleek dat het manuscript van deze,
zijn enige roman die hij schreef, bij toe
val in zijn nalatenschap ontdekt was en
de bewonderende aandacht van de
Milanese uitgever Giangiacomo Feltri-
nelli had getrokken.
Di Lampedusa had jarenlang rond ge
lopen met het plan het levensverhaal van
zijn Rootvader op papier te zetten, maar
twijfel aan zijn schrijverschap had hem
weerhouden, totdat de wetenschap dat
hij een dodelijke kwaal onder de leden
had, hem toch tot het schrijven van de
familiekroniek had gebracht. De uitgave
van zijn roman en het wereldsucces dat
er op volgde, heeft hij niet meer mee
mogen maken.
HET LAG ENIGSZINS voor de hand,
dat de filmproducent Goffredo Lombardo,
toen hij zich eenmaal verzekerd had van
de verfilmingsrechten van het boek, het
eerst heeft gedacht aan Luchino Visconti
als regisseur. Behalve dat Visconti even
zeer tot de oude Italiaanse adel behoort
als di Lampedusa (hij is een graaf van
Modrone) maakte zijn ervaring van te
leven in twee werelden (behalve van adel
is Visconti overtuigd marxist) hem bij
uitstek gevoelig voor het drama dat in
„De tijgerkat" aan de orde komt en dat
de omwenteling van 1860, de opkomst van
het liberalisme in Italië en de ondergang
Advertentie
1
Advertentie
Het slotbal uit „De Tijgerkat": Don
Fabrizio (Burt Lancaster) danst met
de vrouw van zijn neef
(Claudia Cardinale).
Minister Luns is gisteren van Schiphol
naar New York vertrokken. Nog voor hij
zondag van New York doorreist naar de
Nederlandse Antillen, zal hij in Washing
ton een onderhoud hebben met zijn Ameri
kaanse ambtgenoot, Dean Rusk, over
Europese en Atlantische kwesties en over
de veranderde situatie in Engeland. De
nieuwe Britse minister van Buitenlandse
Zaken, Gordon Walker gaat begin volgen
de week naar Washington om met minis
ter Dean Rusk te spreken.
Tegen die tijd leidt minister Luns op
Bonaire de jaarlijkse conferentie van Ne
derlandse ambassadeurs uit de Caraïbische
landen. Begin november brengt hij een of
ficieel tegenbezoek van drie dagen aan pre
mier Williams van Trinidad, die twee jaar
geleden Nederland bezocht. Op 4 november
keert hij via Miami naar New York te
rug waar hij een week later de opening
van de algemene vergadering van de Ver
enigde Naties zal bijwonen.
van de Siciliaanse adel tot historische ach
tergrond heeft.
DE FAMILIEROMAN, die zijn titel ont
leent aan de in het wapenschild van de
hoofdpersoon voorkomende figuur van een
tijgerkat, speelt zich af in die beslissende
jaren, waarin Garibaldi met zijn „Dui
zend" in naam van Victor Emanuel, ko
ning van Sardinië, bezit neemt van Sici
lië, waardoor een einde komt aan de
macht der Bourbons in Italië en de weg
naar de eenwording tot een Italiaans ko
ninkrijk openstaat.
In de chaos van die omwenteling met
vérstrekkende gevolgen staat de hoofdper
soon van de roman, don Fabrizio, prins
van Salina, die tot de machtigste verte
genwoordigers van de Siciliaanse adel be
hoort maar verstandig genoeg is en over
voldoende historisch besef beschikt om de
onvermijdelijkheid van de gebeurtenissen
te accepteren. Om zichzelf en zijn familie
te beschermen tegen de loop der historie,
kiest hij tijdig de kant van de revolutie
en bevordert hij zelfs dat zijn neef Tan-
credi, die hij oorspronkelijk voor een van
zijn dochters bestemd had, trouwt met de
rijke burgemeestersdochter, een eerste
verzoening tussen beide partijen, adel en
bourgoisie, die in de veranderde onder
linge verhoudingen samen verder zullen
moeten leven.
LUCHINO VISCONTI heeft in vroeger
I werk, met name in „Senso uit 1954,
waarin een ander aspect van hetzelfde ge
beuren belicht werd, bewezen een pracht-
lievend filmer te zijn die zich met een
zeker heimwee kan verlustigen in de rijk
dom en weelderigheid van decor en cos-
twum uit voorbije tijden. Een merkwaar-
dige preoccupatie voor de communist Vis
conti, die als filmer begonnen is met rea
listische tijdsdrama's als „Osessione" dat
hij in '43 maakte en dat algemeen be
schouwd wordt als het stimulerend begin
van het Italiaanse neo-realisme in de
\film, en „La terra trema" ('48) een vis
sersdrama dat zich op het Sicilië van die
tijd afspeelde en van sociale bekommer
nis getuigde.
Maar daarna is uit het werk van Vis-
conti, die ook als toneel- en opera-regis-
I suer in en buiten zijn land optrad, de een
voud en de directe werkelijkheid verdwe
nen en zijn er andere elementen aan toe
gevoegd die verwarrend hebben gewerkt
en van de filmer een omstreden figuur
hebben gemaakt.
Maar in „De tijgerkat" heeft hij een
stof gevonden die zijn uiteenlopende am
bities kennelijk ten volle bevredigd heeft,
I waardoor een film is ontstaan die duide
lijk als een hoogtepunt in zijn gevarieerd
I oeuvre beschouwd kan worden.
I EVENALS HET BOEK begint de film
met het gemeenschappelijk rozenkransge
bed ten huize van Don Fabrizio, een fa
milie-bijeenkomst in ^en der paleiszalen,
die door Visconti dankbaar aangegrepen
wordt om milieu en handelende personen
met een traag bewegende camera te be
schrijven. Het doordringen van de alar
merende gebeurtenissen in dit bescherm
de milieu, de komst van neef Tancredi die
de zijde van Garibaldi heeft gekozen en
de gesprekken van de prins met de huis
prelaat pater Pirrone, brengen de hande
ling op gang en steeds weet Visconti een
juiste sfeer op te roepen en uit het con
tact tussen de rustige en door tradities be
paalde wereld van Don Fabrizio en de
roerige buitenwereld de nodige drama
tische spanningen op te roepen, waardoor
de film behalve bezienswaardig als histo-
rische reconstructie ook een bijzonder in
tens eigen leven krijgt.
Het tweede gedeelte, dat twee jaar la
ter speelt en waarin blijkt dat de ver
wachtingen van de prins aangaande de uit
komst van de revolutie nagenoeg zijn uit
gekomen, eindigt dan met de fameuze bal
scène tijdens een glorieus feest ter ere
van Tancredi's huwelijk met de burge
meestersdochter, een laatste opleving van
een verdwijnende levensstijl en tegelijk
een bewijs dat er ogenschijnlijk niets ver
anderd is en dat de nieuwe heersers het
spel voortzetten en hun voorgangers imi-
I teren.
VOOR HET LAATST, voor hij zich te
rugtrekt, is Don Fabrizio het middelpunt
van het gemengde gezelschap van oude
adel en „nouveaux riches" en Visconti
heeft aan dit nostalgieke slotbal al zijn
krachten gegeven. In de versie die op het
ogenblik in het Amsterdamse Kriterion
gedraaid wordt, is dit hoogtepunt uit een
boeiende en geraffineerd gemaakte film
enigszins gekortwiekt, maar men kan er
nog 'steeds de gevoelens van heimwee in
proeven die de auteur van de roman des
tijds en Visconti bij de verfilming van
het boek hebben ondergaan toen zij af
scheid namen van een voorbije tijd.
„DE TIJGERKAT" IS ontstaan uit een
Italiaans-Amerikaanse samenwerking, die
gezorgd heeft voor een internationale rol
verdeling met Burt Lancaster als een im
ponerende en overtuigende prins van Sa
lina, Claudia Cardinale als het meisje uit
het volk dat zich met de adel vermengt,
en Alain Delon als de neef die de afstand
tussen twee werelden overbrugt.
Het Engels dat zij in deze versie spre
ken, werkt belemmerend om tot een com
plete illusie te komen, maar de overtui
gende kracht van Visconti's verhaaltrant
weet dit bezwaar grotendeels op te hef
fen, zodat „De tijgerkat" tot de gebeur
tenissen van dit seizoen gerekend kan wor
den.
Gen. Cronjéstraat 40 - 44 - Haarlem
Telefoon 54679
De nieuwe directeur-generaal voor de
Volksgezondheid, de heer P. L. Stal, heeft
in Emmeloord in de Noordoostpolder een
streekziekenhuis geopend. In een toe
spraak zei hij o.m. dat de investerings
kosten per ziekenhuisbed thans ongeveer
70.000 bedragen tegen 7000.- in 1940.
Daarom moet aan de bouw van een zie
kenhuis een zeer zorgvuldige behoeftebe
paling voorafgegaan om te voorkomen
dat het te groot of te klein wordt. Ook is
het meestal niet nodig dat in elk zieken
huis alle kostbare apparatuur voor elk
specialisme aanwezig moet zijn. Tevoren
dient ook de arbeidsverrichting te worden
geanalyseerd, opdat hoog gekwalificeerd
personeel niet door allerlei futiele werkjes
van zijn eigenlijke taak wordt afgehouden.
De bejaarden doen in steeds groteren
getale hun intrede in de vrijwillige zieken
fondsverzekering. Tussen 1959 en 1964
nam het in de vrijwillige verzekering op
genomen aantal bejaarden met bijna 50
percent toe. Deze ontwikkeling wekt bij
de ziekenfondsen in toenemende mate be
zorgdheid. Bejaarden zijn namelijk, ver
zekeringstechnisch gezien, bijzonder
slechte risico's. De door de ziekenfondesen
voor hen uit te geven bedragen zijn on
geveer het dubbele van de uitgaven voor
andere verzekerden, zo wordt opgemerkt
in een voorlopig verslag van de commis
sie voor Sociale Zaken en Volksgezondheid.
Verwacht wordt dat deze veroudering in
de komende jaren nog in snel tempo zal
toenemen. De verbeteringen van de pen
sioenregelingen leiden ertoe dat steeds
meer boven-65-jarigen de toelatingsgrens
van de bejaardenverzekering overschrij
den en op de vrijwillige verzekering zijn
aangewezen. De positie van de vrijwillige
verzekering zal nog moeilijker worden
wanneer de regering de plannen om alle
ambtenaren en onderwijzend personeel in
een aparte ziekenkostenregeling op te ne
men ten uitvoer brengt. Het draagvlak
van de vrijwillige verzekering zal dan
een dieptepunt bereiken o. m. doordat op
nieuw redelijk goede risico's aan deze
verzekering worden onttrokken.
Voor beter water. B. en W. van Rotterdam
vragen de gemeenteraad een aanvullend
krediet voor het nieuwe waterwinwerk
„De Berenplaat". Dit aanvullend krediet
van bijna 3 miljoen is nodig wegens
verschillende kostenverhogende factoren.
Advertentie
't Is de tnoeile waard
dat je er zelf voor
SPAARTI
(City). Een film met Eddie Constantine betekent altijd weer een soort ver
edelde krachtpatserij, dus op zodanige wijze uitgevoerd dat het enigszins op
ballet begint te lijken. Volgens dit principe worden zijn spectaculaire knokpar
tijen dan ook ingestudeerd. Eddie heeft bijzonder veel aanhangers, hetgeen
gemakkelijk kan worden verklaard door zijn meeslepende persoonlijkheid, die
niet alleen stoer, maar ook buitengewoon humoristisch is. Dat hij zich aldus
door alle moeilijkheden weet heen te slaan, komt hij van vrijdag tot en met
maandag in „Eddie slaat alles" weer eens bewijzen. Zondagmiddag kan men
voor zijn wekelijks rantsoen wildwest-romantiek weer terecht bij „Salvo's in het
hooggebergte", opgediend door ervaren krachten op dit gebied, zoals Randolph
Scott en Joel McCrea.
DOORDAT DINSDAG voor de leden van
de kunstkring „Voor Allen" de film „Maar
niet met mijn dochter" wordt vertoond
en woensdagavond de nieuwe inwoners
van de gemeente door de Velser Gemeen
schap met het gebruikelijk ceremonieel
zullen worden begroet, resteert voor dit
theater alleen nog de donderdagavond
voor de vertoning van „Dokters zonder
masker". In deze Amerikaanse film wordt
een aantal gevarieerde types samenge
bracht in eenzelfde besloten ruimte: in
dit geval een. groot New Yorks zieken
huis, waar een groep jonge doktoren als
inwonende assistenten hun eerste prak
tische kennis moeten opdoen. Nu is het
niet gering wat regisseur David Swift al
lemaal in die kleine gemeenschap laat ge
beuren. Liefde, ontrouw, overspel, diefstal
van medische preparaten, dronkenschap
en zenuwinzinkingen zijn aan de orde van
de dag, zodat de verontruste toeschouwer
zich 'begint af te vragen, of er voor de
aanstaande artsen nog wel voldoende tijd
overblijft om hun studies te voltooien.
HET IS DUS allemaal nogal onwaar
schijnlijk en overdreven, maar regisseur
Swift was er kennelijk niet op uit om een
reëel beeld te geven van het leven in een
Amerikaanse ziekenhuis. Vandaar dat hij
ons meer een kijkje gunt achter de scher
men, op dezelfde romantische manier
waarop de damesbladen zich met derge
lijke onderwerpen bezighouden. In ieder
geval overtreft hij hiermee alles wat er
ooit in populaire doktersromans over de
mannen en vrouwen in het wit bij elkaar
is gefantaseerd.
(Stadsschouwburg). De imponerende fi
guur van Gordon Scott is voor het zoveel
ste spektakelstuk „Goliath en de slavin",
voor de afwisseling eens met speer en
schild gewapend, om aldus de stoere ti
telheld te kunnen uithangen. Hij doet dit
op de van hem bekende wijze, zodat er
menige grote en kleine vechtpartij ont
staat, waarbij onderwijl nog een schone
slavin aan de begerige handen van haar
belagers kan worden onttrokken. Een en
ander op Italiaanse dus op grootscheep
se wijze voor het witte doek pasklaar ge
maakt. De Nederlandse jeugdfilm „De
avonturen van Pietje Bell" moest daar'
naast veel bescheidener van opzet blij
ven, hetgeen niet wegneemt dat vele kin
deren zondagmiddag gaarne met de held
-uit de bekende jongensboeken van Chr.
van Abkoude zullen worden geconfron
teerd.
PER DUIKBOOT door de vijandelijke
linies en een opstand in een Japans ge>
vangenkamp zijn dan weer de bestandde
len, waar de oorlogsfilm „De slag in de
Koraalzee" uit is samengesteld. Het is
een spannend verhaal geworden, waar een
bijzonder knap gemonteerde impressie van
een grote zeeslag in is opgenomen. Deze
film draait dinsdag en woensdag.
Beverwijk
(Kennenier theater) Het thema van de
Franse film „De dag en het uur," die
kort geleden zijn Nederlandse première
beleefde, is het verzet tegen de Duitse be
zetter in de laatste maanden van de oor
log. In mei 1944, dus kort voor de inva
sie op Normandië, wordt boven Noord-
Frankrijk een geallieerd vliegtuig neerge
schoten. De bemanning weet zich per pa
rachute te redden en landt in de buurt
van een dorpje, waarvan de bewoners on
middellijk zorgen voor een verder trans
port naar Parijs doormiddel van een on
schuldig uitziende vrachtauto.
IN DE AUTO wordt nog een liftster
meegenomen, een jonge vrouw die terug
moet naar Parijs, waar zij is getrouwd
met een door de Duitsers weggehaalde
fabrikant. Zij komt pas bij het eindpunt
achter het feit dat zij niet de enige pas-
Advertentie
sagier van de vrachtauto is geweest. De
chaffeur was namelijk bij aankomst ge
noodzaakt zich onmiddellijk uit de voe
ten te maken, omdat de Duitsers hem op
I het spoor blijken te zijn en hij geeft dus
aan de liftster het verbindingsadres waar
de piloten tijdelijk kunnen worden onder
gebracht. Op het aangegeven adres is
echter geen plaats voor alle onderduikers,
zodat zij opnieuw tegen haar zin wordt
gedwongen zich verder met deze affaire
in te laten. In de gegeven omstandighe
den moet zij dus de ene piloot, waar geen
plaats meer voor beschikbaar was in haar
eigen huis gastvrijheid verlenen. Zo ont
staat dan een relatie tussen haar en de
Engelse kapitein, welke tot allerlei nieu
we complicaties leidt.
DIT VERHAAL, dat afkomstig is van
André Barret en later voor de film werd
bewerkt, baseert zich op talrijke toeval
lige omstandigheden, maar René Clément
is 'n boeiend verteller gebleken die ons ge
makkelijk over wat onwaarschijnlijkheden
heenhelpt en voortdurend de spanning van
een situatie weet over te brengen. Het
werd aldus een knappe thriller dat de oor
log als achtergrond en met het noodlot,
dat de liftster steeds verder meesleept in
een ongewild avontuur, als voornaamste
medespeler. In totaal een boeiende en
aan te bevelen film van deze jong geble
ven papa van de Franse cinema. De film
is bestemd voor vrijdag en zaterdag, van
zondag tot en met woensdag gevolgd door
„Madame zonder schaamte'.', de verfil
ming van het geruchtmakende toneelstuk
„La bonne soupe". Voor de nachtvoorstel
ling draait dan nog „Zes mannen en een
danseres", met zondagmiddag als toegift
.Jacht op een scherpschutter".
(W. B. - t h e a t e r). Voor dit thea
ter is de traditionele portie sensatie voor
deze week samengesteld uit de volgende
titels: „Jason en de duistere machten"
(vrijdag, zaterdag en de eerste middag
voorstelling van zondag), „De onweer
staanbare avonturier" (zondag en maan
dag) en „Parachutisten vallen aan" (voor
de tweede zondagsmatinee).
(LUX OR). Mandrin is een legenda
rische Franse held, die omstreeks het
jaar 1750 leiding gaf aan de eerste onte
vredenheid onder het volk, dat veertig jaar
later de Franse revolutie zou ontketenen.
Met zijn uit het lompenproletariaat sa
mengesteld legertje, gewapend met hooi
vorken en stokken, trekt Mandrin aldus
door het land, overal schrik en ontstelte
nis veroorzakend en onderwijl aarzelend
in zijn keuze tussen twee hem bijzonder
toegewijde vrouwen. Jean-Paul le Chanois
heeft uit deze ingrediënten een aantrekke
lijke avonturenfilm samengesteld die men
tot en met zaterdag als vrijblijvend amu>
sement kan ondergaan.
„TEUFEL IM FLEISCH", zoals de oor
spronkelijke titel luidt van de semiweten-
schappelijke film „Gif in het bloed," is
een poging om in de vorm van een docu
mentaire speelfilm het bioscooppubliek te
informeren over de geslachtsziekten en de
bestrijding daarvan. Een voorlichtings
film dus en tegelijk een waarschuwing.
De methode welke daarbij door regisseur
Hermann Wallbrück werd toegepast be
rust op de afschrikwekkende uitwerking
van medische plaatjes met afbeeldingen
van ontstoken organen en huiduitslag.
MEN MAG BETWIJFELEN of deze me
thode wel pedagogisch en psychologisch is
verantwoord en of de bioscoop voor
dergelijke voorlichting wel als de meest
geschikte plaats kan worden beschouwd.
Wat de film verder bijzonder verdacht
maakt is de stuntelige manier waarop hij
is vervaardigd, het dilettanterige geacteer
I der medespelers en de onwetenschappelij
ke, maar pikante beelden, die het geheel
hier en daar moeten verlevendigen. De
gesprekken van de doktoren onderling, die
de geleerde heren als belangwekkende in
formaties beschouwden, kunnen recht
I streeks zijn ontleend aan de bekende in
formatieboekjes voor de rijpere jeugd.
Maar de Centrale Keuring heeft dit, van
een gezwollen Duits voorziene wanpro
dukt braafjes cultureel gekeurd.
Advertentie
ALLE MODELLEN
Advertentie
I LANGE NIEUWSTRAAT 413 - TELEF. 6321
KING SIZE
MADE IN SWEDE"