Gemeenteopbouw in onze provincie Studie over Joseph Scaliger Uitgave van Macé's rijmbijbel KORT NIEUWS Circusdominee Lachende kerk Ds. P. J. de Geeter nieuw ^full-timer" voor Nederlands hervormde kerk Structuurverschuiving Osservatore prijst de Nederlanders Dr. Bijlefeld hoogleraar Bezoek uit Bali Historische waarden Gesprek met Rome In je vermogen ligt om mee te werken aan dat ideaal: de wereld als het ter rein van de gemeente. We moeten le ven vanuit een eindvisioen". Ds de Geeter blaakt van enthousias me om zijn werk te beginnen. „Ds. Klein Wassink heeft prachtig werk ver richt en vele problemen tot een op lossing gebracht. Maar er zijn weer tal van nieuwe problemen gerezen. De kerk moet met de tijd meegaan. Er zijn enorme structuurverschuivingen. Hoe houd je dat bij in IJmuiden, in Haarlem, in Amsterdam? Tuinbouw- arbeiders trekken als pendelaars naar de Hoogovens, het platteland wordt ont sloten. De continu-arbeid verandert de huise lijke omstandigheden. Maar moet zij ook niet van invloed zijn op de organi satie in de gemeente? Ik zou me kun nen voorstellen en ook dit is nog maar een idee dat een kerkeraad tegenwoordig anders moet worden sa mengesteld dan vroeger, toen ouder lingen vrome mannen waren, die op huisbezoek gingen. Zou men nu niet de maatschappelijke groepen tot uiting moeten laten komen? Bijvoorbeeld een pendelaar, een huisvader, een onder wijzer, een boer? Het zijn allemaal vra gen, die van deze tijd zijn. We moeten er aandacht aan besteden, struisvogel politiek is uit de boze. We moeten in gaan op het probleem, hoe het moet met ons patroon van zes dagen werken en zondags naar de kerk. De kerk moet vragenderwijs in het dienstbetoon staan. „Weet u, ik maak me niet zo vrese lijk ongerust over Noord-Holland. De kerk heeft er een geweldige aanhang verloren, ze moet opnieuw in een ge seculariseerde wereld haar plaats vin den. Wat hier gebeurt is exemplarisch voor wat men elders over 25 jaar zal ondervinden. Maar als we ons open stellen voor de vragen kon vanuit Noord-Holland de victorie wel eens beginnen". De ontwikkelingen in het concilie wor den met levendige belangstelling ge volgd door de Nederlanders. Aldus schrijft de Osservatore Romano van 30 september. Daarbij valt op, zo vervolgt het blad, hoe de Nederlandse katholieke pers aandacht besteedt aan oecumeni sche onderwerpen. Dit is een bewijs van de vitaliteit van de katholieke kerk in Nederland, aldus de Osservatore. Het blad zegt dit in een uitvoerig verslag van de in juni in Den Haag gehouden viering van de eerste verjaardag van de kroning van paus Paulus. Het sanatorium voor tuberculose te Pakem bij Djokjakarta in Indonesië krijgt weer een Nederlandse longarts. Het is dokter Paula Elshove, die ook vroeger reeds longarts was aan dit sanatorium. Zij wordt uitgezonden door de zending van de gereformeerde ker ken in Nederland. De laatste jaren werkte zij, eveneens in opdracht van de gereformeerde zending, in het United Christian Hospital te Karachi in West- Pakistan. Een vooraanstaande lutherse theo loog heeft in Reykjavik geëist dat het protestantisme de uitdaging van het Vaticaans concilie zal beantwoorden met een algehele vernieuwing van de geest binnen de protestantse kerken. De theoloog, dr. Vilmos Vajta, was één van de lutherse waarnemers bij de tweede zitting van het concilie. Deze nieuwe r.-k. kerk van Beckenham Hill te Beckenham, Londen, die juist is ingewijd, doet sterk denken aan een middeleeuws fort en symboliseert de onverwoestbaarheid van het christelijk geloof. De muren zijn van baksteen, het dak is van hout en het wordt doorboord door de scherpe punten van de lantaarn, uitgevoerd in metaal. Binnen staan de banken in cirkels om het altaar, dat in het midden is geplaatst. De kerk is ge wijd aan de H. Augustinus. Dr. W. A. Bijlefeld, die sinds 1959 als Islamspecialist in Jos (Noord-Nigeria) werkzaam is geweest, zal daarheen niet terugkeren. Hij is benoemd tot hoogle raar aan de universiteit van Ibadan (West-Nigeria). Met drie islamitische collega's, één uit Nigeria, één uit Soe dan en één uit Engeland, zal hij daar college geven in islamologie. Tevens zal dr. Bijlefeld de leiding op zich nemen van een instituut voor Is- lam-studie, dat door de kerken van west-Afrika in Ibadan zal worden ge sticht. Aan dit instituut zullen jonge predikanten en theologen zich voorbe reiden op hun arbeid in moslimse gebie den. Men hoopt in Afrika, dat de her vormde zending spoedig een tweede is lam-specialist kan zenden om het werk van dr. Bijlefeld in Noord-Nigeria voort te zetten. Aldus meldt de raad voor de zending van de Nederlandse hervormde kerk. De vicaris van Chideock, Dorset, de rev. dr. Ronald Omand, heeft al zijn vrije tijd in de laatste vijfentwintig jaar besteed aan de circusmensen. Hij zegent de artiesten, trouwt of doopt ze en geeft de kinderen godsdienstonder richt. In de verre omtrek is hij bekend als de „Circusvader". Op de eerste foto zegent hij de koningmast, die de grote tent overeind houdt, op de tweede foto ziet men hoe hij gedurende zijn bezoek aan een circus een ritje maakt in een „wildwest"-wagen. „De lachende kerk", uitgave van G3 te Ubbergen, bevat in de rubriek Pa rochienieuws tal van opmerkelijke „af kondigingen". Een greep hieruit: Evenals vorige week is het vandaag de jaarlijkse collecte voor de kerk. De achterste banken komen het eerst naar voren, daarna de stoeltjes en dan het koor. Dinsdag trouwt onze sociale werkster met drie heren. Komt allen! Vanwege de kindsheid heeft pastoor deze week geen spreekuur. Zij die aan de voetwassing deel nemen worden verzocht eerst thuis hun voeten te wassen. Ook al geldt het toegangsbewijs voor de parochieavond zowel voor jongens als voor meisjes, het is daarom nog geen vrijbrief. Wegens een sterfgeval is het kerkhof deze week gesloten. Zij, die voornemens zijn een christe lijk huwelijk aan te gaan worden voortaan achter in de kerk aange slagen. In Oegstgeest zijn, gezonden door de ken verder mee dr. F. F. Blok, die een studie over Isaac Vossius maakt, pater drs. C. Rademaker, die hetzelfde doet ten aanzien van Gerard Vossius en drs. P. Tuynman, wetenschappelijk mede werker aan het instituut voor Neder landse taal- en letterkunde aan de uni versiteit van Amsterdam en medewer ker aan de P.C.Hooft-editie. Mochten er particulieren zijn, die in hun verzamelingen bescheiden hebben, gedrukt of ongedrukt, die nuttig zouden zijn voor het centrum, dan kan men zich in verbinding stellen met drs. Bruehl, Prinsengracht 385-395, Amster dam-C. Drs. Bruehl, die een subsidie heeft ontvangen van de Nederlandse organi satie voor zuiver-wetenschappelijk on derzoek, heeft al een onderzoek van enige maanden gedaan in de Biblio- thèque Nationale en in het Institut de France in Parijs. Hij hoopt zijn onderzoek in het begin van 1965 voort te zetten en wel in Parijs, Bordeaux en Agen sur Geronne, waar Scaliger op 5 augustus 1540 als zoon van de vermaarde arts en huma nist Julius Caesar Scaliger werd ge boren. Joseph Justus Scaliger ging op negen tienjarige leeftijd naar Parijs, waar hij zich vooral door zelfstudie ontwikkelde tot een meester in het Grieks en tot een groot kenner van het Hebreeuws, het Arabisch en verschillende oosterse talen. Na de Bartholomeusnacht (1572) week hij uit naar Genève, waar hem een lectoraat werd opgedragen. Vervol gens hield hij weer twintig jaar ver blijf in Frankrijk, waar hij enige werken schreef, die voor de ontwikkeling van de filologie van grote betekenis zijn ge weest. Scaliger gaf zich er als eerste reken schap van, dat de oude geschiedenis niet alleen die van de Grieken en Romeinen was, maar ook die van de joden en andere volken. In een groot werk „De emendatione temporum" gaf hij een bloemlezing van al wat in de voor hem bereikbare bronnen over de tijdrekening van alle oude volkeren aan materieel voorhanden was. Niet onvermeld mag blijven zijn in vloed op de „Pleiade" en zijn contact met de joden, voor wier godsdienstvrij heid hij een lans brak. In 1952 kreeg hij een officiële uitno diging uit Leiden om een post aan da universiteit aldaar te komen vervullen. Hoewel hij vrijgesteld werd van het geven van colleges, werd zijn huis een verzamelpunt van studenten. Menig jong talent is vroegtijdig door hem op gemerkt, zoals Daniël Heinsius, Hugo de Groot en Willebrord Snellius. In zijn Leidse jaren heeft hij enorm veel gestudeerd en gepubliceerd. Hij overleed in Leiden op 21 januari 1609. Zijn stoffelijk overschot werd in de Waalse kerk aldaar begraven en toen dit bedehuis in 1819 werd afgebroken, bracht men het over naar de Pieters kerk. kerk van Bali op uitnodiging van de hervormde zending, de heer en me vrouw Soesetya-Reksasiswaja gearri veerd. Zij zullen ongeveer een half jaar in Nederland blijven. De heer Soesetya, die vroeger inspec teur was voor de lichamelijke opvoe ding op de Kléine Soenda-eilanden, stel de zich in 1956 beschikbaar als direc teur van een door de kerk opgerichte muloschool in Denpasar. De heer en mevrouw Soesetya willen in Nederland studie maken van een aantal proble men betreffende onderwijs, jeugd en sport. Hun komst is financieel mogelijk gemaakt door de jeugdactie „Wij doen mee" in de classes Rotterdam en Den Haag. Drs. C. M. Bruehl, wetenschappelijk medewerker van de Erasmuscommis- sie van de koninklijke academie van wetenschappen, gaat een dissertatie schrijven over de jeugd van de bekende humanist Joseph Justus Scaliger, en een verzameling jeugdbrieven van Sca liger het licht doen zien. De verzamelde gegevens zullen te vens ten goede komen aan een docu mentatiecentrum over bekende huma nisten, hetzij Nederlanders, hetzij bui tenlanders die in ons land hebben ge werkt. Hierbij wordt allereerst gedacht aan de correspondentie, die deze men sen met tijdgenoten hebben gevoerd en aan brievne, die zij hebben ontvangen. Aan het documentatiecentrum wer- (Van onze redacteur geestelijk leven) „De gemeente-opbouw in Noord- Holland boven het Noordzeekanaal zal een van mijn voornaamste zorgen zijn". Dat zegt ds. P. J. de Geeter, die zich als „full timer" gaat wijden aan de problemen die er op dit gebied in onze provincie liggen. In de kapel- kerk te Alkmaar is hij bevestigd door ds. Klein Wassink, die twintig jaar lang werkzaam is geweest in de pro vincie Noord-Holland. „Toen ds. Klein Wassink begon, wa ren er veel vacatures in de provincie" zegt ds. De Geeter, die nu nog in Hil versum woont, maar zich spoedig in Castricum zal vestigen. „Er zijn toen zodanige combinaties gevormd, dat het aantal vacatures sterk verminderde. Maar daarmee zijn alle problemen nog lang niet opgelost. Er zijn combina ties van verschillende dorpen, de groot ste telt er zelfs zeven. Dat gaat niet altijd even soepel. Denk u eens in: ze ven kerkeraden, zeven diaconieën en een jonge dominee!" Het „dorpisme" is volgens ds. De Gee ter het grootste probleem. „In deze tijd is het uit den boze. We denken in we reldbeelden, en dan is het niet goed meer denkbaar, dat de dorpen met hun streven naar zelfstandigheid de gemeen te-opbouw belemmeren. Ik geloof dan ook, dat we van de combinaties samen voegingen zullen moeten maken, al zal dat natuurlijk niet gemakkelijk gaan. Ik heb zelf zo'n geval meegemaakt in mijn eerste gemeente Ommerlander- wijk-Zuidwending. Twee dorpjes, ieder aan zijn eigen vaart Waar moest de dominee nu wonen? Er kwam een op lossing: de voorganger kreeg een huis tussen de twee dorpen in en van bei de dorpen werd een pad gegraven naar de pastorie. Een handige oplossing, maar toch niet de ideale oplossing, die ik voor de problemen in Noord-Holland voor ogen heb." Ds. De Geeter, die later voorganger werd in Zwaagwesteinde, Deventer („boeiende problemen van een kleine stad, waar de samenwerking tussen de richtingen in de kerk goed werd ver wezenlijkt") en Hilversum (als opvol ger van de r.k. geworden ds. Loos), heeft al veel met de problematiek in Noord- Holland te maken gehad. Hij was tot nu toe voorzitter van de provinciale kerkvergadering en is tevens secretaris van de provinciale diakonale commis sie. Zijn nieuwe functie zal een advise- serende zijn. „Dat zal wel wennen worden. Als voorzitter van de provin ciale vergadering kon ik in samen werking met het bestuur natuurlijk besluiten nemen, nu word ik er op uitgestuurd. De provinciale vergade ring vraagt mij om advies over een of ander probleem, en dan ga ik er op af. Het kan dus gebeuren dat ik dan een oplossing vind, maar moet con stateren, dat de vergadering er niet aan wil. Maar dat duiken in de pro blemen lijkt mij toch wel fascinerend werk". Ds. Geeter heeft voor zijn werk de beschikking over een bureau, het pro vinciale bureau van de Nederlands her vormde kerk, dat is gevestigd in Alk maar (Park 33). Maar veel zal afhangen van een goe de samenwerking met de kerkelijke or ganen in de provincie, die naar zijn mening niet altijd verantwoord zijn sa mengesteld. „De moeilijkheid is, dat men aan de ene kant naar vernieuwing wil streven, maar van de andere kant de histori sche waarden probeert te handhaven. Neem nu de classis Edam, een oude classis, die opnieuw is gevormd. Ze be staat uit Zaanstreek en Waterland, maar dit zijn twee totaal verschillen de gebieden. Moeten we nu niet over wegen de grenzen te veranderen en de Zaanstreek naar het Hoogovengebied overhevelen Dat zijn van die vragen die om beantwoording schreeuwen. Maar let wel, ik kan hier geen beslis sing nemen, ik adviseer slechts. Het is trouwens niet wel mogelijk om nu al een vastomlijnd beeld te geven. Dat kan pas in de loop van de jaren groeien. Maar het is wel zeker, dat je in deze dingen altijd vooruit moet denken om de kerk niet achter te la ten blijven bij de ontwikkeling. Neem de Bijlmermeer. Als men daar met het bouwen gaat beginnen, moet de kerk er ook klaar voor zijn." Ds de Geeter vindt, dat er al heel wat is verbeterd in Noord-Holland. Het werk van ds. Klein Wassink is daarbij een enorme stimulans geweest. De pro vinciale kerkvergadering is in de loop der jaren veel sterker uit de verf ge komen. "Het was eerst een bestuurtje, maar nu is het echt een provinciaal geheel ge worden. Toen waren er negen leden, nu vierentwintig". Daarnaast zijn er nog hele ploegen provinciale werkers. De kerk is hier echt aan het werk. Noord- Holland werd wel een „donkere provin cie" genoemd. De seculuarisatie was er groot. Maar diezelfde problemen gaan zich nu toch elders ook voordoen. En het gevolg is toch ook geweest dat juist door de sterke onkerkelijkheid 'n krach tige kern is overgebleven, die hard aan het werk is gegaan. Ik hoef maar te wijzen op de aan stelling van een predikant voor maat schappelijk werk (ds. Van der Graaf in Heiloo) en van een wika voor jeugd werk. Op het vormingscentrum De Haaf en op het stichten van regionale streek- centra. En het werk blijkt aan te slaan. Er is activiteit in de gemeenten, maar we moeten dit van bovenaf bevruchten. We moeten de m ogelijkheden bieden voor een verdergaande opbouw van de gemeenten. Knelpunten moeten worden weggenomen, en ik hoop daar een aan deel in te kunnen hebben". Zoals gezegd is, ds. De Geeter heeft in Hilversum ds. Loos opge volgd. De vraag kan niet uitblijven: „Hoe staat u nu tegenover de rooms-katholieke kerk?". Ds. De Geeter heeft niet zoveel illu sies, dat er spoedig iets belissends zal gebeuren in het gesprek met Rome. „Maar dat we moeten blijven samen- spreken is zeker. Ik zie het eigenlijk zo, dat de hervorming nooit af is ge maakt. Luther heeft de kerk willen her vormen, maar hij heeft de kans niet gekregen tot het einde door te gaan. Dit vervolg van Luther's werk begint nu pas weer op gang te komen. Voor de oecumenische koorts, waar toe sommigen geneigd zijn, voel ik ech ter niets. Deze wildwest kan alleen ver warring en teleurstelling geven. Oecu mene betekent „hele wereld". We moe ten de eenwording van de kerk ten dienste van de gehele wereld stellen, minder mag niet. Maar juist dan wordt het ons duidelijk hoe futiel sommige problemen in Noord-Holland zijn. Als we dat grote perspectief voor ons zien moet het mogelijk zijn tal van interne problemen op te lossen. Ik geloof dat dat de juiste aanpak is: met het apparaat van nu doen wat Onder leiding en met medewerking van dr. J. R. Smeets, lector in de ge schiedenis van de taal en de letterkun de der Franse middeleeuwen aan de rijksuniversiteit in Leiden, is een equi pe van studenten en oud-studenten aan deze universiteit bezig de rijmbijbel van Macé de la Charité (dertiende eeuw) uit te geven. Met de uitgave van deze rijmbijbel waarvan de oorspronkelijke tekst be waard is gebleven in één enkel hand schrift, dat zich in de bibliothèque na tionale in Parijs bevindt zullen onge veer zes jaar gemoeid zijn. De rijm bijbel zal in zeven delen verschijnen en elk deel zal de complete bijbeltekst van de daarin voorkomende boeken bevat ten, voor zover mogelijk voorzien van varianten uit een handschrift uit Tours dat in juni 1940 bij oorlogshandelingen verloren is gegaan. In elke aflevering zal men kritische aantekeningen aantreffen, alsmede een register met namen, een verklarende woordenlijst en een bibliografie. Indien dit voor de duidelijkheid gewenst is, zal ook de tekst van de voornaamste bron van deze rijmbijbel worden weer gegeven, namelijk de Aurora van de kanunnik Petrus Riga, die in de twaalf de eeuw in Reims leefde. Ook zullen andere, door Macé gebruik te bronnen worden vermeld, onder an dere Flavius Josefus. Wat Petrus Riga betreft, deze schreef een „Biblia ver- sificata", welke in januari van het vol gend jaar in België uitkomt, verzorgd door Paul E. Beichner C.S.C., hoogle raar aan de universiteit van Notre Da me in Notre Dame (Verenigde Staten). Zolang deze eerste volledige Aurora- editie, welke voor de Westeuropese lit teratuur van de twaalfde en dertiende eeuw van grote importantie is geweest en onder meer waarschijnlijk invloed heeft gehad op de rijmbijbel van Jacob van Maerlant, nog niet van de pers is, zullen dr. Smeets en zijn medewerkers zich baseren op een handschrift uit de stads-bibliotheek in Brugge. Het eerste deel van Macés rijmbijbel, dat de boe ken Genesis en Exodus omvat en door dr. Smeets zelf bewerkt is, verschijnt in 1965. Voorts zij vermeld, dat dr. H. C. M. van der Krabben, als lid van de equipe, enige maanden geleden in de vorm van een dissertatie de boeken Ruth, Judith, Tobias, Esther, Daniël en Job heeft gepubliceerd, dit dank zij een subsidie van de Nederlandse orga nisatie voor zuiver-wetenschappelijk onderzoek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 14