Alleen Messiaen en Penderecki bleven
in Strawinsky's schaduw overeind
Priestley's „Een afgehouwen hoofd"
TONEEL IN HAARLEM
De Donauesehinger Musiktage 1964
„Shaffy-chantant"
Antieke meubelen houden waarde
jATERDAG 24 OKTOBER 1964
21
„De Trooster" als reactie
op „De Plaatsbekleder"
Rob du Bois
een verrukkelijk
avondje-uit
Goede opvoering van quasi-diepzinnig maakwerk
nabeschouwingen
De Carrell-show
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma's
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
H. Gomperts met nieuw
televisieprogramma
Simon Koster
U merkt niets -
anderen merken niets!
tampons
Ernst van Altena over
Franse chansons
VOOR KENNERS EN LIEFHEBBERS van de hedendaagse muziek is de
naam van het Zuidduitse stadje Donaueschingen een begrip. In Donaueschingen
hebben in de jaren 1920-1925 de grote klassieken van de twintigste-eeuwse mu
ziek hun eerste uitvoeringen gekregen. In Donaueschingen begon de zegetocht
die Boulez en Stockhausen thans met hun composities over de hele wereld
maken. In Donaueschingen debuteerde Krzysztof Penderecki met zijn Anaklasis
en men kan er ieder jaar gedurende het derde weekeinde van oktober de kans
lopen met nieuwe meesterwerken of met nieuwe genieën geconfronteerd te
worden. De Donauesehinger Musiktage für zeitgenössische Tonkunst hebben
sinds hun hervatting in 1950 al heel wat goede muziek in eerste uitvoering ge
bracht, muziek die de weg naar de concertzalen in de hele wereld daarna vrij
gemakkelijk kon vinden.
INMIDDELS MAG men uiteraard niet
verwachten elk jaar meesterwerken te ho
ren of nieuwe genieën te ontmoeten. De
verantwoordelijke samensteller van de
programma's, dr. dr. H. C. Heinrich Stro
bel (mooie Duitse betiteling) zegt zeer te
recht in zijn voorwoord tot het program
mablad, dat de doelstellingen van Donaue
schingen alleen zijn: jaarlijks een over
zicht te geven. „Und wenn von Zeit zu
Zeit etwas Gültiges dabei herauskommt, so
können wir durchaus zufrieden sein."
Strobel heeft gelijk: genieën zijn een zeer
zeldzame mensensoort en meesterwerken
komen maar zeer sporadisch voor. We
hebben overigens bij de Donauesehinger
Musiktage 1964 wel degelijk een meester
werk gehoord en wel een, dat zonneklaar
door een groot genie was geschreven. Ter
nagedachtenis aan Wilhelmine Prinzessin
zu Fürstenberg, een van de leden van het
midduitse vorstengeslacht dat de muziek
dagen mogelijk maakt, speelde men Stra
winsky's driedelige Ode, de „elegiacal
chant", die Strawinsky indertijd schreef
in memoriam mevrouw Konssevitsky
Een meesterwerk, dat de hele rest van de
uitgevoerde werken in de schaduw stelde.
Er waren uiteraard wel kwaliteitsverschil
len, er waren uiteraard wel kwaliteitsver-
len, er waren zelfs wel een paar uit
schieters, maar geen stuk kon de werking
evenaren, die de oude meester in 1948 met
eenvoudige middelen bereikte.
EIGENLIJK WAREN ER maar twee
werken, die elk op eigen wijze, kwalitatief
in de buurt kwamen van Strawinsky's Ode
In de eerste plaats was daar het nieuwe
werk van Olivier Messiaen, „Couleurs de
la Cité céleste" voor piano, blaasorkest en
slagwerk, dat noot voor noot een bevesti
ging was van het reeds bekende feit, dat
de thans zesenvijftigjarige organist van de
Parijse Trinité een componist is in hart
en nieren. In de tweede plaats was daar
de Sonata per Violoncello e Orchestra van
Krzysztof Penderecki, waarmee deze Pool
eens te meer bewees tot de meest boeiende
figuren in de wereld van de hedendaagse
muziek te behoren.
Afgezien van het Hindemith-Hartmann-
herdenkingsconcert (zowel Paul Hinde
mith als Karl Amadeus Hartmann zijn
overleden sinds de vorige Musiktage), tij
dens welke enkele bekende werken van
deze twee Duitse klassieken der heden
daagse toonkunst ten gehore werden ge
bracht, hoorden wij verder alleen werken
die min of meer middelmatig waren. Er
waren geen uitzonderlijk slechte stukken
bij, dat was natuurlijk al heel wat waard.
Niettemin kunnen wij volstaan met een op
somming van de werken, elk vergezeld
van een korte karakteristiek.
HET EERSTE CONCERT, zaterdagmid
dag om kwart voor vijf, begon met „Frag
ments" voor blaasorkest, piano, harp en
zes slagwerkers van de Boulez-leerling
Jean-Claude Eloy. Een voortreffelijk uit
gemeten stuk, dat echter volkomen de sig
natuur van de leraar droeg. Vervolgens
hoorden we de cantate „Glühende Ratsel"
van de Zwitser Heinz Holliger, eveneens
een leerling van Boulez, die internationale
bekendheid geniet als hoboist. Glühende
Ratsel is een vrij romantisch werk, zeer
bekwaam gemaakt, maar volstrekt onper
soonlijk. Spiegel II voor vijfenvijftig strij
kers van de Oostenrijker Friedrich Cerha
is een studie in strijkersklank, die door de
constante aanwending van glissando-effec-
ten zonder dat daar een werkelijk boei
end decor omheen was gebouwd op den
duur uiterst vermoeiend ging werken;
Penderecki en Ligeti hebben ditzelfde ook
gedaan, maar dan veel minder op het ef
fect en veel meer op een muzikale inhoud
gericht.
„VERMUTUNGEN ÜBER ein dunkles
Haus", fragmenten uit een opera, die de
Pools-Israelische Oostenrijker Roman Hau-
benstock-Ramati aan het componeren is:
muziek voor drie orkesten, waarvan er
twee via banden ten gehore worden ge
bracht. Ik kan hoogstens zeggen, dat dit
stuk het beste is dat ik van Ramati ken.
Maar dat zegt bij deze figuur bitter wei
nig. Ten slotte de Sinfonische Fresken voor
orkest van Kazimierz Serocki, een betrek
kelijk onhandig in elkaar gezet stuk mu
ziek, waarvan alleen het laatste deel door
de vaart die er in zit éven boeiend is.
Messiaen en Penderecki zijn twee com
ponisten die zich bij het componeren op
een volstrekt eigenzinnig standpunt stellen,
die zich weinig of niets aantrekken van
wat er in de muzikale wereld rondom hen
In New York heeft een katholiek toneel
gezelschap de eerste opvoering gegeven
van het stuk „The Comforter" (de troos
ter), van de hand van pater redemptorist
Edward Molloy, dat is bedoeld als een
antwoord op het veelomstreden werk van
de Duitse toneelschrijver Rolf Hochhuth
„De Plaatsbekleder", waarin critiek wordt
geleverd op de houding van paus Pius XII
ten aanzien van de behandeling van de
behandeling der joden door de nazi's.
In zijn stuk stelt pater Molloy, dat paus
Pius bevreesd was voor vreselijke vergel
dingsmaatregelen, als hij zich openlijk te
gen Hitler of Mussolini zou uitspreken
Voorts haalt hij verschillende voorbeelden
aan, dat de Paus heeft getracht het lij
den van christenen en joden te verzach
ten, zoals het openstellen van kloosters
voor vluchtelingen en het uitoefenen van
•andrang op de betrokken regeringen.
Blijkens de critieken heeft „De Trooster"
echter niet die indruk kunnen maken als
Huchhuths „Plaatsbekleder" heeft be
reikt. De kunstcriticus van de „New York
Times" schreef dat „na De Trooster de
geschiedschrijvers nog steeds zullen moe
ten oordelen over de beweegredenen van
een man die voor zulke ernstige proble
men stond".
WEER OF GEEN WEER
Bert Garthoff heeft de afgelopen weken
in zijn rubriek „Weer of geen Weer"- al
aandacht besteed aan de rijproef voor
gevorderden, zoals deze wordt georgani
seerd door de ANWB. In „Weer of geen
Weer" van zondagochtend 25 oktober a.s
speelt deze rijproef een belangrijke rol
Bert Garthoff wil de luisteraars dan na
melijk verslag doen van zijn eigen erva
ringen bij het afleggen van dit ANWB
„examen". Dan zal men ook kunnen be
luisteren of de rij prestaties van Garthoff
voor de ANWB-specialisten voldoende zijn
om hem als geslaagd te kwalificeren.
De andere bekende onderdelen van
„Weer of geen Weer" (het weerpraatje
van Gerrit en de rubriek van dr. Fop
I. Brouwer) houden hun normale plaats
in deze uitzending.
JOES ODUFRË HUWT MILLY
GRAMBERG
De danseres Milly Gramberg is gisteren
in Den Haag in het huwelijk getreden met
de televisieregisseur Joes Odufré. Milly
Gramberg ontving haar opleiding bij Han
ny Bouman. Als danseres is ze eerst ver
bonden geweest aan het opera-ballet on
der leiding van Franpoi.se Adret, daarna
•an het Nederlands Ballet van Sonia Gas
keil. In 1959 maakte zij deel'uit van de
groep die zich van dit ballet afscheidde
«n het Nederlands Danstheater oprichtte,
waarbij zij sindsdien als soliste werk
zaam is. Joes Odufré heeft in de afgelopen
vijf jaar bijna alle televisieprogramma
van het Nederlands Danstheater in Ne
derland verzorgd.
Olivier Messiaen
gebeurt en die waarschijnlijk juist daar
door tot een betere muzikale realisatie ko
men dan zoveel andere figuren, die gevan
gen zitten in de greep van een op zichzelf
fascinerend muzikaal gebeuren. Ze zijn op
het eerste gezicht muzikaal eikaars tegen
polen: Messiaen blijft al sinds jaar en dag
zichzelf gelijk: hij heeft zijn eigen stijl
gevonden en daarvan wijkt hij niet meer
af. Penderecki vernieuwt zich, incorpo
reert nieuwe, ongedachte mogelijkheden in
het orkestspel, verwerpt die weer in zijn
volgende stuk. Ze hebben echter met el
kaar gemeen, dat de luisteraar in al hun
stukken onmiddellijk de eigenzinnige per
soonlijkheden voelt die er achter staan.
NOG IETS OVER de uitvoeringen. Die
berustten bij Pierre Boulez en zijn Do-
maine-musical-ensemble uit Parijs, waar
bij de alt Jeanne Deroubaix en de pianiste
Yvonne Loriod de solopartijen voor hun
rekening namen en bij het Südwestfunk-
orkest onder leiding van Ernest Bour,
Twee voorbeelden van voortreffelijke en
sembles voor moderne muziek (wie ver
schaft ons in Nederland een dergelijk spe
cialisten-ensemble?), die alle werken uit
voerden op een niveau dat aan alle kwali
teiten van elke partituur alle kansen gaf.
Speciaal moet nog gewezen worden op het
meer dan grandioze spel van Siegfried
Palm als solist in de cellosonate van Pen
derecki. Het bijzonder fel reagerende pu
bliek (een componist die een iets minder
overtuigend werk aflevert loopt een goede
kans bij uitvoering in Donaueschingen
door het publiek weggejouwd te worden,
zoals dat dit jaar bij Haubenstock-Ramati
gebeurde) stelde zijn spel kennelijk zeer
op prijs. Evenals het stuk trouwens, dat
gedeeltelijk moest worden gebisseerd.
(Van onze correspondent)
„Shaffy Chantant" is de naam van het
programma van Ramses Shaffy dat gister
avond officieel in première is gegaan. Het
is in de plaats gekomen van het „Theater
a Capella" dat Shaffy met enkele andere
artiesten in de oude St. Olof-kapel in
Amsterdam zou beginnen maar dat niet
doorging omdat Bouw- en Woningtoezicht
dit middeleeuwse bouwsel afkeurde. Plaats
van handeling is nu het Miranda-paviljoen,
een rustieke uitspanning aan de Amstel dat
per boot en auto te bereiken is en waar
vrijdags, zaterdags en zondags het „Shaffy
Chantant" te zien en te horen zal zijn.
Het programma wordt aangekondigd als
„tour de chant", pianovertolkingen van
moderne Nederlandse componisten, korte
één-akters, chansons, een modeshow en
voordrachten. Er worden per avond 6 of
7 programma's van een half uur gegeven.
Een vermoeiende opgave want het aantal
optredenden is beperkt tot vier; Ramses
Shaffy, Liesbeth List, Loes Hamel en Polo
de Haas. Soms zijn er gastartiesten zoals
gisteravond de acteur Joop Admiraal, die
een tweetal perfecte voordrachten hield.
Het programma bevat een aantal liedjes
die ons doen hopen dat Shaffy ooit nog
eens het doorzettingsvermogen vindt om
een Nederlandse musical te schrijven. Het
zangeresje Liesbeth List stal aller harten
door haar voortreffelijke voordracht.
Polo de Haas gaf enige pianovertolkingen
waaruit zijn groot technisch vermogen
bleek bij een zeer moderne voordracht.
Loes Hamel treedt op als mannequin en
kondigt tevens de nummers aan op een
kostelijke wijze.
Er zijn weinig gelegenheden in Amster
dam waar men zo'n verrukkelijk avondje-
uit kan genieten.
WANNEER EEN ZO KNAPPE toneelschrijver als J. B. Priestley zich ver
waardigt het materiaal voor een komedie te putten uit een roman van een andere
auteur, dan zou men zeggen moet die roman wel iets heel bijzonders zijn en
als het ware schrééuwen om virtuoze dramatische vormgeving. En wanneer een
pseudo-intellectueel, pikant romannetje van een modeschrijfster om onbegrijpe
lijke redenen die eer toch te beurt valt, dan zou men zeggen moet het resul
taat op z'n minst heel verrassend en extra-virtuoos zijn.
Deze twee redenen maken het des te vreemder dat Priestley om te beginnen
toch wel zoveel dramatische waarde in Iris Murdochs roman „A severed head
heeft bespeurd dat hij er zijn vermoedelijk kostbare tijd aan heeft willen besteden
en dat hij tenslotte met niets beters voor de dag is gekomen dan met het
ongeloofwaardige en ontoneelmatige maakwerk dat de Nederlandse Comedie
nu heeft opgevoerd onder de titel „Een afgehouwen hoofdMinder dan op een
echt toneelstuk lijkt dit produkt, wat het verloop van de handeling betreft, op
een serie-hoorspel of op zo'n ouderwets film-epos waarvan elke aflevering ein
digde met de woorden: „De volgende week een ander avontuur". Het is on
begrijpelijk, dat zoiets zelfs een Priestley kan overkomen.
DIE HANDELING IS IN feite niet veel
anders dan een soort amoureuse stoelen
dans met drie vrouwelijke en drie man
nelijke deelnemers, die beurtelings alle
denkbare combinaties op één na tot stand
brengen. Dit is dan blijkbaar bedoeld als
satire of persiflage op bepaalde society-
toestanden, maar daarvoor is het nu juist
niet geestig genoeg en worden er teveel
onhandige en zelfs vervelende pogingen
gedaan om de afwijkingen van het zestal
op amoureus en sexueel gebied psycholo
gisch te verklaren. Alleen het zevende per
sonage van het stuk een totaal over
bodige zuster van de hoofdpersoon
Een veelzeggende reportage van „Ach
ter het Nieuws" over het Duitse stadje,
dat alsmaar een van zijn notabelen, de
in Nederland wegens oorlogsmisdaden tot
12 jaar veroordeelde generaal Christian
sen, blijft eren werd ontsierd door het on
aangename geluid van een nieuwe verslag
gever; het gelijk aan zijn kant wetend
(en het was daar ook!) maakte hij van
vraaggesprekken verhoren, trad hij op als
een soort van engel van de wraak, voor
zien van een bijtende stem.
Behoudens een enkele, wat al te gezoch
te overgang, was de Rudi Carrell-show, nu
gesitueerd in een dorado van automaten,
als vanouds een vlotte en gezellige amu
sementsuitzending, waarin tal van aardige
vondsten verwerkt waren. Carrell zelf,
nauwelijks hersteld van een serie koorts
aanvallen, presenteerde zijn gasten op
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 CON
VENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00
IKOR. 19.30 NCRV. 20.15—24.00 KRO.
KRO- 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo
foonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.30 Klassieke grammoioonmuziek. 9.45
Nieuws. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Ge-
reformeerder kerkdienst. KRO: 11.15 Medaillon:
klankrijk portret aan de hand van wetenswaar
dige leiten uit de muziekgeschiedenis. 12.10
Boekbespreking. 12.20 De springplank: jonge
artiesten. 12.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10
De drie Musketiers: licht programma. 13.30
Voor de jeugd. 14.00 Klassieke kamermuziek.
14 35 Kerkorgelconeert: oude en moderne wer
ken. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05
Lichte grammoioonmuziek, sportreportages en
uitslagen (16.25-16.30 Toto-uitslagen). 16.30 Ra
diokamerorkest en solisten: moderne muziek.
16 45 Nieuws over het Concilie. IKOR: 17.00
Hervormde kerkdienst. 18.00 Vraag en antwoord.
18 10 Zingt het voorbedachte lied. 18.30 Hervor
ming van de relormatie?: enkele aspecten van
het onderwijs over de kerkhervorming. 18.45
Grammoioonmuziek. 18.50 De kerk aan het
werk: actualiteiten van het kerkelijk erl. 19.00
De Open Deur. NCRV: 19.30 Veel gevraagde
gewijde muziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.07 Re
flex: een wekelijkse bespiegeling over leven en
samenleven. KRO: 20.15 Internationale volks
liederen. 20.40 Ziggy en Habooba, hoorspel.
21.30 Stereolonisehe uitzending: Klassiek strijk
kwartet. 22.05 Wissewassen, licht programma.
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog 22.50 Licht-klassieke muziek (gr.). 23.10
Muziek van de Lage Landen, muzikale lening.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO- 20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en
socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland.
30 Weer of geen weer, gevarieerd programma,
a 45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Stereo-
fonische uitzending: klassieke muziek (opn.)
10 30 Quizprogramma. 10.50 Promenade-orkest
en solist: Amusementsmuziek. 11.25 Zang en
voordracht. AVRO: 12.00 Licht muziekprogram
ma. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we
reld lezing. 13.17 Knipperlicht, programma voor
alle weggebruikers. 13.55 Lichte muziek. 14.55
Interland voetbalwedstrijd: Albanië-Nederland-
voorronde wereldkampioenschap. 16.45 Sport-
revue VARA: 17.00 Discobal: dansmuziek voor
de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 De
Kerkdienst, lezing. 18.45 Parlando: licht pro
gramma. 19.30 Korte Hervormde kerkdienst.
AVRO' 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest,
radiokoor en solisten: Die lustige Witwe. ope
rette 21 15 Weet ik veel. quiz. 21.35 Het wassen
beeld hoorspel. 22.00 Gitaar-duo: klassieke en
moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e
klas voetbal. 23.00 Franse chansons. 23.30
Metropole-orkest: amusementsmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BLOEMENDAAL 245,3 m - 1223 kHz.
9 30 ds G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet,
uitzending dienst voor belangstellenden, gehou
den op zondag 18 oktober 1964. 15.15 Kinder-
dienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma.
12 55 Programma-overzicht en berichten voor
de scheepvaart. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de
soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcan
toconcert. 15.30 Gevarieerde muziek en sportbe
richten. (Om 17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.03
Pianorecital. 18.30 Katholieke uitzending. 19.00
Nieuws. 19.40 Gevarieerd muzikaal programma.
22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek. 23.05
Stemmig avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
Advertentie
Secretaires, chiffonnières, stoelen, ronde ta
fels. ook uitschuifbaar. Alles van mahonie
hout. Ook kleinmeubelen. Canapé's. Voor
restaureren en inkoop antieke meubelen.
Telef. 12223, Groot Heiligland 64, A Mudde,
Gasthuisvest 45
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-berich-
ten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo
foonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag.
7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde mu
ziek (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Verzoekpvogramma voor de zieken. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord:
theologische etherleergang. 11.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.05 Licht orkest en zangsoliste.
12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: amuse
mentsmuziek. 12.53 GrammofoonmuzieK, even
tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-
ensemble en zangsolist. 13.40 Muziek uit Ameri
kaanse en Engelse musicals (gr.). 14.05 De man
achter het Marshallplan, hoorspel over de Twee
de Wereldoorlog. 14.30 Geestelijke muziek (opn.).
15.00 Als de kat van huis is (herhaling van de
uitzending van 15 oktober jl.). 15.40 Balletmu
ziek (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal
ensemble en zangsoliste. 16.50 Klassieke piano
muziek (gr.). 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor
de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor
de teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: Surina
me journaal. Spreker: mr. dr. H. J. Roethof.
18.00 Marinierskapel der Koninklijke Marine.
18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid.
18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nws.
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Metro
pole-orkest. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00
Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Adam, wie zijt
Gij?: De Europese mens, zoals hij verandert en
zichzelf gelijk blijft. 21.15 Klassieke grammo
foonmuziek. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht
ensemble: Italiaanse volksliedjes. 22.20 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Aan de bronnen van de muziek, muzikale
lezing. 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23.35
Licht pianospel (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram
mofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praat
je). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek v.
de vrouw. 9.00 Balletmuziek (gr.). VPRO: 9.40
Droom en werkelijkheid, overdenking. VARA:
10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
dracht. 11.20 Londens Symfonie-orkest: moderne
muziek (gr.). 11.45 Semi-klassiek pianospel (gr.)
12.00 Lichte muziek. 12.25 Actualiteiten. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Licht instrumentaal trio
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20
Elektronisch orgelspel. 13.45 Wikken en wegen,
praatje. 14.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis,
muzikale lezing. 14.30 Een flat bij het station,
hoorspel. 15.50 Carillon-bespeling. 16.00 Nieuws.
16.02 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00
Oude liedjes. 17.15 Pianospel (gr.). 17.30 Voor
draent van gedichten in de Friese taal. 17.50
Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.50
Openbaar Kunstbezit. 19.00 Onder de afwas, licht
programma. 19.30 Parlementair overzicht. 19.45
Regeringsuitzending: Samenwerking met Ont
wikkelingslanden. Paul de Waart in gesprek met
drs. J. Meijer, direkteur-generaal Internationale
Samenwerking. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofoni-
sche uitzending: Instrumentaal ensemble en
zangsolisten. 20.30 Etherforum: vragenbeant-
woording. 21.00 Klein gedrukt: licht program
ma. 21.20 Het hangt aan de muur en het tikt,
quiz. 21.40 Radio Filharmonisch orkest en solist:
Moderne muziek. In de pauze: 22.30 Nieuws.
23.35 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nws,
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieerde muziek.
(Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en program
ma-overzicht. 13.00 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 AmU'
sementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15
Gevarieerde muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amu
sementsmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek en
Correspondentie uit Nederland. 19.40 Grammo
foonmuziek. 19.45 Missie-uitzending. 20.00 Lichte
muziek. 20.45 Concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Opera
fragmenten 22.35 Koorzang. 22.45 De Zeven
Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek. 23.30
Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor
de scheepvaart
NTS: 15.00 Weekjournaal. 15.25 Hardy's
logboek, TV-film (dl.2). KRO: 16.00 In
termezzo, een filmimpressie over het
Spaanse land. 16.15 Huisje, boompje
beestje. 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS:
18.15 Olympische Spelen. KRO/NCRV:
19.30 Barend de beer. KRO: 19.35 Sir Lan
celot, TV-film (dl.3). NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.50 Vier maten van nu, licht programma
21.30 Bonanza, TV-film (dl.10). 22.20 Con
cilie-journaal. NTS: 22.25 Journaal. 22.30-
23.30 Olympische Spelen.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.01 Zoo
Zoo, maandelijks dierenprogramma. 20.30
Combo, maandelijkse tienerinstuif. 20.55 De
Dick Van Dyke Show (dl.25). NTS: 21.20-
22.10 Hoe maakt U het?, maandelijks pro
gramma.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
NTS: 18.30 Olympische Spelen Tokio 1964:
Sluitingsplechtigheid. 19.30 Bangkok bij elek
trisch licht, film-documentaire. 19.55 Even aan
dacht voor de gehoorgestoorden. 20.00 Journaal.
20.05 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Pa Pinkelman
en Tante Pollewop, beeldverhaal. 20.35 Hoe be
staat 't: Over honden gesproken, populair-
wetenschappelijk programma. 21.05 Interview
tussen Nul en Zero, TV-spel. 22.00 Koorzang.
NTS: 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 De Tijdscapsule, TV-film voor de
jeugd. 19.50 Popeye, tekenfilm. 20.00 Journaal,
20.05 Tom Ewell Show, TV-film. 20.30 Staatsbe
zoek Washington, documentaire. 21.20 Moment
opname, TV-fantasie. 22.00-22.10 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Dromenkoning, bijbel
verhaal voor kinderen. 19.35 Kenmerk, veertien
daagse kroniek van de kerken. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Politieke uitzending:
V.V.D. 20.30 Sapphire, het meisje uit de Tulip-
bar, film. (beide keuringen 14 jaar). 22.00 Film
reportage over Joegoslavië. 22.25-22.30 Journaal
22.30-22.45 Filmverslag landenwedstrijd Albanië-
Nederland in de voorronde wereldkampioen
schappen voetballen.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. KRO: 20.01
Waauw, eigen-gedanste hitparade. NTS: 20.25
Heroïne, CBS-reportage. KRO: 21.05 Kunst-
maandorkest: Moderne muziek. 21.35 Filminter
mezzo. 21.45-22.10 Onze man in Keulen.
HET MÜLLERORGEL VIA DE RADIO
In het KRO-radioprogramma „Cyclus
Nederlandse Orgelwerken van Sweelinck
tot heden" speelt Bernard Bartelink zon
dagmiddag 25 oktober op het orgel van
de Grote Kerk te Haarlem werken van
Anthonie van Noordt, Johan Weegenhuise
en een eigen compositie. De volgende uit
zending in deze cyclus, die wordt gebracht
onder redactie van Albert de Klerk, die
voor de KRO-radio deze serie heeft voor
bereid, is te beluisteren op dinsdagavond
24 november.
sympathieke wijze; de komst van het ijs-
danspaar Kilius-Baumler was een verras
sing; hun optreden als zangduo ook al
kwam het geluid van een plaat of band
bevestigde hun geschiktheid voor show
op een minder gladde vloer. Het zangnum
mer, waarmede Jo Fischer Jr. en Pieter
Lutz voor afwisseling zorgden, was wat uit
zijn verband, de musical „Kiss me Kate"
gehaald, zodat slechts zij, die dit succes
volle spel zagen, het echt konden waar
deren. Als passagierende matrozen droe
gen de Mounties met enige toepasselijke
sketches tot de feestvreugde bij. En Car
rell zelf bracht, al dan niet omringd door
de levenslustige balletmeisjes van Jan
Amtz, enige aardige liedjes. Beperkt hij
zich, zoals gisteravond, tot pretentieloos,
maar beschaafd amusement, dan blijft de
fantasierijke Carrell toch wel de beste
show-man voor de Nederlandse t.v.
J. Damshuizer
„Mijns inziens"
Via Nederland 2 gaat op donderdag
avond 29 oktober a.s. het eerste van een
serie tweemaandelijkse gesprekken over
kunst en cultuur in de actualiteit de ether
in. Deze gesprekken zullen onder leiding
staan van de kunstcriticus H. A. Gomperts
Aan de eerste uitzending van „Mijns In
ziens" nemen als gesprekspartners deel dr
F. Dekking, conservator van het laborato
rium voor de gezondheidsleer van de Ge
meentelijke Universiteit van Amsterdam
en de schrijver Harry Mulisch. De reeks
gesprekken „Mijns Inziens" wordt geregi-
seerd door Milo Anstadt.
heeft, zoals Dé Bilt dat noemt, „geen af
wijking van betekenis". En wat het nu pre
cies is wat de andere zes zo onweerstaan
baar tot elkaar aantrekt, wordt geen ogen
blik duidelijk.
DE OPVOERING onder regie van Henk
Rigters, was naar mijn smaak aanzienlijk
beter dan het stuk zelf, vooral wat de
vrouwenrollen betreft. Ellen Vogel speelde
heel geestig, met tal van alleraardigste
details, de even wispelturige als geexalteer
de society-dame, Kitty Courbois, die gis
teren de oorspronkelijk door Femke
Boersma gespeelde rol had overgenomen,
gaf het veelbeminde en -beminnende
vriendinnetje zeer gevoelige accenten. An
drea Domburg weerde zich dapper in de
nogal dwaze rol van de quasi-diabolische
antropologe met bloedschendige neigin
gen, en Elisabeth Hoytink gaf iets pret-
tig-natuurlijks aan de zuster zonder af
wijking.
De mannen werden aangevoerd door
Guus Oster, die de weinig benijdenswaar
dige taak volbracht in de loop van het
stuk 36 keer zijn winterjas aan en uit te
trekken en een even groot aantal glazen
wijn, whisky, sherry en champagne te
ledigen. Maar de rol van de telken»
weer teleurgestelde echtgenoot-en-verlei
der is niet geestig genoeg geschreven om
hem veel gelegenheid te geven tot humo
ristisch spel en het vertolken van depres
sieve stemmingen is zijn sterkste kant niet.
Joan Remmelts deed zijn best om van de
karikaturele psychiater een aanvaardba
re figuur te maken en Allard van der
Scheer hield met goede smaak de onweer
staanbare charme van de beeldhouwer bin
nen acceptabele perken.
Het decor van de Engelse ontwerper
Graham Barlow (ook in het Londense Cri
terion Theatre gebruikt) was bijzonder
geslaagd, zowel wat de ruimteverdeling
als wat aankleding en sfeer betreft. Het
was met grote inspanning en toewijding
op het Haarlemse schouwburgtoneel opge
bouwd.
BIJ DE MIDDAGVOORSTELLING, die
Ik heb gezien, scheen het stuk bij de toe
schouwsters (het was een matinee voor
de Vereniging van Huisvrouwen) tamelijk
in de smaak te vallen. Maar zij trokken
er zich danook blijkbaar niets van aan, dat
deze vrij scrabreuse komedie ons in het
programma heel pretentieus werd voor-
giescholted als „een gestileerd spel van
menselijke relaties met een allegorisch
karakter". Met zo'n doorzichtige poging
tot „duur doen" kan men toch heus nie
mand imponeren.
Advertentie
Miljoenen moderne vrouwen
voelen zich met o.b. tampons
veilig - altijd en overall
Sport, fietsen, dansen, baden. Alles
kunt u blijven doen. Heerlijk vrij en
ongehinderd door gordel. Geen ver
band of spelden.
Onmerkbare Bescherming
o.b. tampons, inwendig gedragen,
voelt men niet - ziet men niet en
merkt men niet.
Gemakkelijke toepassing
Bij o.b. tampons heeft men geen
schuifkoker nodig. Men kan ze mee
nemen in het kleinste tasje en na ge
bruik altijd ongemerkt wegdoen.
Onopvallend en absoluut safe
o.b. tampons tekenen zich niet af
onder nauwsluitende kleding of bad
pak en... u kunt zich veilig voelen
onder alle omstandigheden.
Medisch verantwoord
Wetenschappelijkonderzoekin Ame
rika en vele West Europese landen
heeft aangetoond.dat de o.b. methode
aan alle eisen vande moderne maand-
hygiéne voldoet.
de moderne
maand hygiëne
Per pakje van 10 tampons
(voldoende voor maandelijks gebruik)
ormaal f 1.15, Speciaal f 1.A0
v
N
De Haarlemse dichteres Lizzy Sara
May heeft een televisiespel geschre
ven „Interview tussen nul en zero",
dat zondagavond door de N.C.R.V.-
t.v. op Nederland I wordt uitgezon
den. De hoofdfiguur Lennox Maxim
Hamel) die op doorreis is naar New
York waar hij een gevierde t.v.-
acteur is, moet wegens een onder
breking van de vlucht een nacht in
Amsterdam doorbrengen, waar hij in
1933 als Willem de Haan geboren is.
Zijn joodse ouders heeft hij nauwe
lijks gekend. In die nacht in Amster
dam beleeft hij de volle draagwijdte
van zijn schuldgevoelens hij mocht
immers blijven leven en zijn niet
door ouders tot ontplooiing gebrachte
vermogen tot liefhebben; hij heeft
een „ingevroren" liefde. Tussen de
nul van zijn jeugd en het „zero" van
zijn huidig bestaan ontstaat een kort
sluiting waaruit de mogelijkheid tot
nieuw leven resulteert.
„Ernst met Marianne" heet het pro
gramma dat Ernst van Altena met ingang
van zondag voortaan één keer per maand
voor de AVRO-radio gaat brengen.
Het wordt een halfuurtje met door hem
op zijn bekende manier vertaalde Franse
chansons. In de eerste aflevering wordt
de schijnwerper gericht op Mireille, Fran
cis Lemarque en Boris Vian, die als tekst
schrijvers hun succes te danken hebben
aan de sterren van het Franse lied.