Hubert de Superville, vrijwel onbekende naar Londen Nederlandse graficus, herontdekt 1 - en t.v.- SLIK UW WEG MET EEN "AKKERTJE1 Wilhelm Kempff bij het N.Ph.O. Els Bolkestein -i I onder escorte Florence eert meester met overzichtsexpositie Shaffy Chantant verrijking van aan de Amstel een ons cabaretleven WOENSDAG 28 OKTOBER 1964 11 rr Ramses Shaffy, Loes Hamel, Liesbeth List en Polo de Haas Presidentsverkiezing in Amerika via t.v. De radio geeft donderdag T elevisieprogr anima VOOR WOENSDAG NEDERLAND I VOOR DONDERDAG NEDERLAND I Televisie-regisseur gewone (Van onze correspondent) ROME. Voor de meeste Nederlanders bestaat de vader landse schilderschool alleen in „De gouden Eeuw". Rem brandt, Frans Hals, Vermeer, Pieter de Hoogh, Ruysdael, Hobbema en nog enkele andere grote namen. De fijnproe vers gaan zo ver, dat zij daar ook (,'ornelis Troost bijvoegen, maar dan als „een nakomertje". En dan maar wachten tot „De Haagse School" komt, of misschien zelfs tot men aan Van Gogh toe is. Alsof in de bijna twee eeuwen, die daar tussen lagen, Nederland geen enkele schilder van betekenis zou hebben voortgebracht! Wie kent de naam van Gaspar van Wittel? En toch, onder de naam „Gaspare degli Occhia- li" of Gaspare Vanvitelli is hij de man geweest, die met zijn uitbeelding van Romeinse en ook Venetiaanse monumenten de wereldberoemde Canaletto (Antonio Canal) mogelijk maakte en ook diens neef Bernardo Bellotto, eveneens Cana letto genaamd, die steden als Dresden, Warschau, Wenen, EN NU KOMT vrij plotseling een ander kunstenaar van be tekenis naar voren, wiens wieg in Ne derland stond en die in Italië zijn belang rijkste werk heeft gemaakt. Zeker, er is in 1941 aan de gra fische kunstenaar David Pierre Hum bert de Superville een monografie ge wijd door C. M. de Haas, een boekje dat in Leiden is versche nen. Maar het Werk van een kunstenaar moet men zién, om zijn betekenis te be grijpen. Het is thans te zien in het pren tenkabinet van de Uffizi in Florence dat zelf niet één te kening van Humbert de Superville bezit. Alles wat er tentoon gesteld is komt of uit Venetië, het meeste, of uit Leiden. Maar de keuze van Flo rence is om een an dere reden volop ver klaarbaar. Humbert de Super ville, op 8 augustus 1770 in Den Haag ge boren, was een won derkind. Elf jaren oud was hij al lid van het gilde der schilders in zijn geboortestad en in 1788 wint hij de Gouden Medaille van dat gilde. Onmiddellijk daarop vertrekt hij naar Rome. Eigenlijk was dat een vreem de keuze, want De Superville was een vurig aanhanger van de Franse revolutie en waarschijnlijk was er in West-Europa geen meer conservatieve stad te vinden dan juist Rome. Hij vindt er een vriend in Hendrik Voogd, een verdienstelijk land schapschilder, die zijn gehele leven te Rome gebleven is- Maar hij heeft ook veel vrienden in de Franse Académie, waarvan de toenmaligé directeur Menageot, een braaf royalist, in een brief van 25 augus tus 1790 zegt, dat er onder de leerlingen heel wat onvoorzichtigen zijn „om geen sterker woord te gebruiken", die geen maat weten te houden in hun gesprekken en optreden, de geest van vrijheid en gelijkheid voorstaan en daarmee heel wat verdriet bezorgen aan verstandige en rustige lieden. Het waren juist die „on voorzichtigen" waartoe De Superville zich aangetrokken voelde. Enkele maanden na dat Lodewijk de Zestiende was afgezet, kreeg de „Académie" te Rome een nieuwe directeur, Hugo de Bassville. Op 1 januari 1793 wordt de buste van Lodewijk de Veertiende, die de grote aula sierde, ver vangen door een buste van Brutus de Tyrannendoder en de „Académie" wordt door en door republikeins. Maar op 13 januari bestormt het plebs van Rome het fraaie gebouw onder de kreten: „Leve de paus, leve Maria, de dood aan de Fransen" en De Bassville wordt vermoord. Alle jonge kunstenaars vluchten ijlings uit de stad. OOK ONZE HAGENAAR vindt het in Rome wat al te benauwd en hij gaat met een jonge Engelsman William Ottley een reis maken door Umbrië. Die Ottley, heel wat meer bekend dan onze landgenoot, Is bij hem vergeleken een onbeduidende dilettant. Ottley was naar Rome gekomen om studie te maken van Michelangelo en vooral van diens navolgers, de Manieris ten. Tezamen trekken de jongelui naar Orvieto, naar Ottley zei, om er het werk te bestuderen van Signorelli, wiens fresco's stellig Michelangelo hebben beïnvloed, Maar nu gebeurt er iets heel vreemds De Superville begint middeleeuwse reliëfs en frescoschilderingen na te tekenen. En hij gaat daarmee door, jaren lang, in Umbrië en Toscane. Wij zijn in de tijd van de neo-klassieken en De Superville was een groot bewonderaar van David Dit verklaart dat soms zijn „primitieven" de indruk maken van in het Grieks te zjjn vertaaldMaar met dat al is hij de eerste geweest, die de schoonheid aan voelde van die vroege meesters. Hjj ko pieerde niet Rafael of Michelangelo, of antiek-Romeinse sculptuur; neen, in de neoklassieke tijd kopieerde hij Giotto en veel andere „primitieven", die toen onder de verzamelnaam Giotto" vielen en waar voor men hoogstens een wat medelijdend schouderophalen over had. EEN GROOT DEEL van zijn schetsen kwam en bleef in de handen van Ottley, die in de kunstgeschiedenis van Seroux d'Agincourt (1828) wordt genoemd als de man die een speciale studie aan die vroege schilders heeft gewijd. De Superville zelf kon niet nalaten zich met politiek te be moeien; hij speelde een rol bij de „Ro meinse Republiek" van 1798, maakte fraaie tekeningen van de grote feesten der repu blikeinen, die op het Sint Pietersplein om de vrijheidsboom dansen, maar toen de koning van Napels in 1799 Rome bezette en het gezag van de paus herstelde, werd hij gevangengenomen en kwam in de for- LONDEN (Reuter, ANP) Geëscor- I corteerd door de politie is de Nederlandse sopraan Els Bolkestein gisteravond in snelle vaart van London Airport naar het gebouw van de Covent Garden opera in de Britse hoofdstad gebracht, om een op voering van „Rigoletto" te redden. Sint Petersburg in hun achttiende-eeuwse vedaante voor I Elizabeth Vaugharli die de beiangrijke ons heeft vastgelegd. Van Wittel is een der heel groten in par^j van Güda ZOu zingen, was ziek ge- onze Nederlandse schilderkunst, maar.... hij werkte in worden en kon daardoor niet optreden. Italië en niet in Nederland. Een eeuw later vinden wij De Londense opera zat met de handen in Antonie Pitloo door koning Lodewijk Napoleon, die een het haan Er Nederlandse „Prix de Rome instelde, naar Rome mtge- val Elg Bolkestein aan zonden en die zich later in Napels vestigde. In Nederland Door de grote verkeersdrukte in Amster- heeft vrijwel niemand ooit die naam gehoord en toch is Pit- dam mjste de zangeres het vliegtuig, loo het hoofd geworden van een uiterst vermaarde school, maar het volgende bracht haar nog in de „School van Posilippo", verreweg de belangrijkste schil- Londen, waar^auldl derschool die Napels ooit gehad heeft. Pitloo en zijn na- voorstelling werd uitgesteld tot de zange volgers, waaronder beroemdheden als Giacinto Gigante en res aanwezig was. 6 i ji_ Een woordvoerder van de opera zei. Morelli en Palizzi waren in de negentiende eeuw landschap- wisten niet hoe oud ze was en hoe schilders van grote faam en in Napels is de naam Pitloo M ^mi^L^ou nog altijd zeer gevierd. zingen' Mevrouw Bolkestein was thuis toen haar „primitieven" inzag (hij ging in zijn be-1 het telefonische verzoek bereikte om in wondering voor Giotto, of wat daarvoor 1 Londen te zingen. Zij nam onmiddellijk doorging, zo ver, dat hij zijn werk tekende contact op met haar man om met haar als „Giottino" (de klein Giotto) maar in 1 naar Londen te reizen. „Zij beheerste de zijn oorspronkelijke tekeningen is hij een situatie volkomen en was met zenuwach- voorloper van bewegingen, die pas tien- tig", zei de functionaris van Covent Gar- tallen jaren later zouden doorbreken. In den. een werk als de „allegorische figuur" van Toen zij m het operagebouw aankwa 1799 zou, wie het niet weet, een schets laS daar reeds ®en c°stuum op aar van Burne-Jones of Beardsley kunnen wachten. Zij had alleen tp_ vermoeden, dus een werk van de „Li- meegenomen, maar haa berty"-periode. De Superville is daar en I lefonisch overgebracht. teresse van Civita Vecchia terecht. Zijn ge hele rijke verzameling tekeningen naar de primitieven ging verloren. Gelukkig kwamen die tekeningen in handen van een Milanese schilder, die ze bij zijn dood naliet aan het museum van Venetië, waar ze enkele jaren geleden tussen een enorme stapel anonieme grafische werken werden ontdekt door Giovanni Previtali. Dankzij samenwerking van het Neder lands Historisch Instituut te Rome, het Kunsthistorische Instituut te Florence, het Museum van Venetië en het Prenten kabinet te Leiden, heeft men nu in de Uffizi deze uiterst belangrijke tentoon stelling kunnen inrichten. Humbert de Su perville blijkt niet alleen de man te zijn die het eerst de betekenis der Italiaanse De Superville naar een portret van Johan Melchior Kemper. in andere werken zijn tijd een eeuw voor uit. De pre-Rafaelieten, Goya, en zoals gezegd de Liberty-stijl, het werd alles door deze eigenaardige graficus reeds aan gekondigd, maar hij stond vrijwel alleen in zijn Italiaanse jaren. Wanneer hij in 1801 de gevangenis verlaat, met een dik schetsboek vol portretten van zijn mede gevangenen en vooral van Gagliuffi, de libertijnse ex-monnik uit Dubrovnik, die aan het hoofd stond der „Romeinse Repu bliek", keert hij terug naar Nederland en wordt daar een „romanticus", die al leen door zijn technische vaardigheid zijn tijdgenoten overtreft! RAMSES SHAFFY is altijd een wonderlijke jongen geweest, die eigenlijk in Parijs geboren had moeten zijn. Want met al zijn capriolen als van een jong wild raspaard, zou hij in Parijs de discipline hebben moeten leren, die nu eenmaal inherent aan zijn vak is en die in ons land helaas zo dikwijls verte te zoeken is. Ramses heeft altijd iets individueels gewild: jaren geleden kwam hij reeds bij mij met eigengemaakte liedjes, die eigenlijk heel leuk waren, maar waaraan datgene Driemaal zullen beelden van de Ame- mtbrak^ wat nu twintig jaar de kracht van „Les Frères Jacques" is: de con- rikaanse presidentsverkiezingen via e sa- scientieuze> gedisciplineerde techniek in compositie en presentatie. Ik ben hem teiliet Relay naar Europa worden gezon- j,Ujven volgen, want ik wist, dat er nog eens iets goed van hem te ver den. De NTS zendt de reportages uit op wachfen was Sedert een paar dagen is in het zeer juist gekozen Miranda Pavil- maandag 2 november van 22.30 to .a Amstel, juist onder de rook van Amsterdam, zijn cabaret gestart. uur, dinsdag 3 november van 22.30 tot 22.50 uur en woensdag 4 november van 19.10 tot 19.25 uur. De laatste uitzending DE LAATSTE JAREN heb ik in ons nuchter landje niet meer zulk een prettige wordt van 19.00 tot 19.10 uur voorafgegaan cabaret-avond beleefd ondanks vlekjes en door een extra NTS-journaal en van 19.25 tekortkomingen. Dat de producent van het tot 19.30 uur gevolgd door een samenvat- troepje de gehele avond met een glas in tin, H„nk Neuman de hand rondloopt, kan wel heel origineel door Henk Neuman" zijn (ik heb het overigens nog nooit be- Met het oog op de verkiezingen zendt leefd) maar ik geloof toch niet datdit de NTS maandag 2 november van 22.00 blJ hoort.En °ok de ,?k1J^a^Vdpe"lg„r tot 22.25 uur bovendien de documentaire zl"sha^C£™^^®n20 gulden) Er was een vemvan égSbS^^erk|g die duizenden mensen aan de verkiezmgs- w had vonr d aan_ campagnes verlenen. Alle uitzendingen I hebben plaats via Nederland I. AGNES MOEGEL GESTORVEN. geklede, aantrekkelijke meisjes gezorgd. En hij tekende ook voor de vele en ver rukkelijke creaties van de „hostess" van de avond, Loes Hamel, die volgens mij Agines Moegel, een bekende Duitse dich- I zeer geschikt is voor de film, een zeer teres, is op 85-jarige leeftijd te Bad expressief gezichtje heeft en over een gro- Salzuflen overleden. Zij schreef ge- te dosis humor beschikt. Haar intermezzi dichten, verhalen en novellen en werd in ter aankondiging van de- nummers en van het begin van deze eeuw vooral bekend de te vele pauzes (voor de kelners om de door haar Duitse balladen. dure drankjes aan te brengen) waren enig HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Ouverture.radio voor vroe ge mensen. (7.55 Overweging). 8.00 Nws. 15 Conciliejournaal. 8 25 Ouverture (ver- v.). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Muziek Mozaïek (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Fragmenten uit de musical Bye, bye, birdie (gr.). 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t. b. v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week, praat je en berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Amusementsmuziek (gr.). 14.30 Zij waren bereid.... hoorspel. 15.05 Berlijns Filharmonisch orkest: klas sieke muziek (gr.). 15.35 Clavecimbel-re- cital: klassieke muziek. 16.00 Eenheid en waarheid, Godsdienstige uitzending. 16.30 Lichte orkestmuziek (opn.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Kinderkoor (gr.). 17.45 Country and Western Music (gr.). 17.55 Sportru- briek. 18.10 Licht instrumentaal kwartet. 18.30 Sociaal perspektief, lezing. 18.40 Lich te orkestmuziek. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 1910 Radiokrant. 19.30 Geestelij ke liederen (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel (4). 20.40 Samen uit Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Rond om het kind: pedagogische etherleergang 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boekbespreking. 23.00 Kerkorgelcon cert. 23.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, orkest en solist: semi-klassieke werken. 12.00 Licht instrumentaal ensemble en zangsolist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Skymasters en zangso listen. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkest muziek (gr.) 14.00 Stereofonische uitzen ding: Viool, cello en klavecimbel: klassie ke muziek. 14.25 Licht muzikaal variété programma. 15.40 Radio-kamerorkest: se mi-klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 1602 Voordracht. 16.20 Populaire grammofoon muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kas ba 64: gesproken brief uit Marokko (slot) 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrij heid en Democratie. Luistert naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 19.00 Voor de kin deren. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de twintigers. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofoni sche uitzending: Radio Filharmonisch or kest en solisten: klassieke en moderne mu ziek. 21.10 Woedende Welvaart I: klank beeld over de keerzijde van de welvaarts medaille. 22.05 Lichte orkestmuziek (opn.) 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actu aliteiten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weer bericht en mededelingen voor de scheep vaart). 12.50 Beursberichten en program- ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Grammo foonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte mu ziek. 17.30 Volksmuziek. 17.50 Spaanse gi taarmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 Orgelrecital. 20.00 Klas sieke en moderne muziek. (In de pauze Boekbespreking). 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz muziek en poëzie. 22.45 De Zeven Kunsten 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Belcantocon- 11.02 Huishoudelijke zaken. 11.15 Omroep- eert. 23.55-24.00 Nieuws. NTS: 17.00 De Verrekijker, internation- naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. KRO NCRV: 19.30 Ba rend de Beer, film voor kinderen. KRO: 19.35 De Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Stadhuis op stelten, TV- spel. 21.20 Dansorkest en dans-solisten 21.55 Wat zegt zo'n naam u nog, documen tair programma. 22.20 Epiloog. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. AVRO B.B. en de Papparazi, filmreportage. 20.25 Confrontatie - Quint City U.S.A., documen taire. 20.50-22.15 Lydia moet sterven, TV film. NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kinderen. 19.30 Barend de Beer, film voor kinderen. 19.35 Filmkader. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pin keiman en Tante Pollewop, beeldverhaal 20.25 Attentie. 20.55 Mal Informado: inter views. NTS: 21.20 Twee eenakters: 1. Het kind; 2. Brief in schemer. NCRV: 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Journaal. VARA: 2001 Lucy Ball-show. 20.25 Mijns inziens, discussies over kunst en cultuur. 20.55 East Side West Side, TV-film. 21.45 Achter het nieuws. De VPRO-televisieregisseur Warry van Kampen uit Bergen (N.-H.) is gisteravond bij een autobotsing in Beemster gewond geraakt. Hij is opgenomen in een zieken huis in Purmerend met talrijke hoofd wonden en enige gekneusde ribben. en zeer origineel, al zou ik haar willen aanraden het aantal van haar intermezzi iets te beperken. Ze zag er prachtig uit en haar snoetje was telkens weer om te stelen. OM MET HET VOOR mijn smaak min ste gedeelte van het programma te begin nen: Polo de Haas hoort hier met zijn concert-pianistenrok en zijn languisant, ge zicht niet thuis. Je bent concert-pianist óf cabaretpianist. Het eerste was in dit programma misplaatst en het tweede kan hij niet. Want als Ramses Shaffy aan de piano zat om zichzelf of Liesbeth Liszt te begeleiden was dit veel beter en was er veel meer atmosfeer, alhoewel hij veel minder goed piano speelt. De verrassing van de avond was zonder enige twijfel Liesbeth Liszt en ik voorspel haar een grote internationale toekomst. Haar keus van chansons is voortreffelijk en Liesbeth, die er zeer charmant uitziet en een grote persoonlijkheid bezit, weet tenminste hoe ze staan moet op het „plateau". Haar be wegingen zijn uiterst sober en geheel ver antwoord. Ze weet een mooie jurk goed te dragen. Ze heeft een on-hollands ge zicht en het zou mij niet verwonderen, als een van haar ouders uit het Oosten komt. Haar grote succes was dan ook zeer verdiend. Lou van Rees wil haar volgend jaar mee naar Knokke nemen, maar ik geloof, dat haar repertoire veel te goed is voor dat Festival, dat toch al tijd min of meer wat de Nederlandse ploeg betreft, het karakter van de „teen ager" categorie heeft, die zij reeds voor bij is en waartoe ze vermoedelijk nooit behoord heeft. Het is te hopen, dat ze goed gecoacht zal worden en dat ze haar eigen stijl zal behouden, die soms even aan die van Juliette Greco doet denken, Liesbeth List „debuteerde" als 15- jarige in een h.b.s.-revue in Har- lingen. Na haar schooltijd was ze leerlinge van de Amsterdamse mode vakschool. Op haar 17e jaar deed ze mee aan K.R.O.'s „Springplank". Ze heeft zangles van Bep Ogterop. Door haar optreden in het VARA-tele- visieprogramma „Voorstelling" kwam ze in contact met Ramses Shaffy Haar voorkeur gaat uit naar het Franse lied. De toekomst ziet er rooskleurig voor haar uit. In decem ber treedt zy in een door Nico Knap per geregisseerd programma „Geest" voor de VARA-t.v. op met Ferenc Schneider en Dick Rienstra. Voor de KRO-t.v. gaat ze op oudejaarsmid dag door Hans Andreus vertaalde liedjes zingen en verder staan er op het programma zesmaandelijks weer kerende uitzendingen met Ronnie Potsdammer. Dat programma komt dan op de VPRO-t.v. Ook Boy Edgar komt dezer dagen even met haar praten over samenwerking. Advertentie die echter veel gemaniereerder is en dia natuurlijk veel meer ervaring heeft! RAMSES SHAFFY ZELF had terecht ook veel succes. Wat hij doet, heeft kwa liteit, maar het is nog niet af. Men be speurt, dat hij veel in de Parijse caba- retjes heeft rondgezworven, maar het mist nog de strakheid, die een dergelijk optre den bepaalt. Als gast was er nog Joop Admiraal, die een paar teksten liet horen, wrang van inhoud en goed gebracht. Zo was deze avond met zijn vele prominenten uit de artiestenwereld alleszins de moeite waard. We zagen er Mary Dresselhuis met haar beide dochters en haar man; Harry Mulisch, Wim lbo, Fien de la Mar, impressario Van Rees, Erik de Vries met zijn echtgenote, de heer en mevrouw Van Altena, de danser Mariono met zijn Spaanse bekoorlijke partnerin Antonia en nog vele anderen. Het was een zeer geslaagde Gala en het zou mij niet verwonderen, als de drie laatste avonden der week vele liefhebbers van het goede cabaret de weg naar het Miranda Paviljoen zullen vinden. Voor de ze gala was zulk een grote belangstelling, dat niet iedereen een stoel kon vinden, zo dat de mensen in de ronde zaal opgepropt stonden en de kelners moeilijk hun weg tussen de mensen konden vinden. Voor niet-auto bezitters gaat er een boot van het Damrak af, die de bezoekers brengt tot voor de deur van het Paviljoen. En iedereen, die het Shaffy Chantant eens bezocht heeft, zal er terugkomen. Amsterdam is zonder twijfel weer een prettige, beschaafde attractie rijker ge worden. J. van Doveren GAAF VERTOLKTE kortere werken van Mozart: de ouverture Zauberflöte en het Divertimento in D voor strijkers, dit laatste het werkstuk van een zestienjarige, vormden gisteravond de opmaat tot het Pianoconcert in Bes, KV 595, tijdens het tweede dinsdagavondconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Over de waarde van het solistisch aan deel, dat in handen was van de Duitse pia nist Wilhelm Kempff, kan men van mening verschillen. Persoonlijk ben ik niet zo erg verrukt van zijn stijl, die een soort ver innerlijking nastreeft die mij iets te opge legd is. Het is een filosofisch pianospelen dat het waarschijnlijk in Duitsland wel doet. Maar als geregeld in de achtste maat van het hoofdthema van het tweede deel de rechterhand na de accoorden van de linker moet worden aangeslagen om dit waar te maken, houd ik het toch maar liever op een wat directere aanpak. ER WAS OVERIGENS nogal verschil van inzicht tussen solist en orkest in dit deel, vooral tegen het eind, maar dat kan aan de pianist gelegen hebben bij wie de sensibiliteit wel eens ten koste van de plas tiek ging. (Een misschien nogal subjectie ve associatie: ik moest tijdens Kempff's spel aldoor denken aan een tweetal protse rige vazen van Meissener porcelein uit mijn jeugd, staaltjes van ouderwetse in terieurkunst. Hun bolle buiken waren ver sierd met een overdaad aan tierelantijnen en sjablones van galante herderstaferelen). NA DE PAUZE hoorde men eerst de Tweede Suite uit het ballet „Undine" van Hans Werner Henze, een jonge Duitse componist die in zijn land tot de meest gespeelde van zijn generatie behoort. Het is wel knap, heeft mooie staaltjes van klankfantasie in de orkestratie, is best te volgen, en toch vraagt men zich na afloop af wat men nu eigenlijk gehoord heeft. Er wordt heel wat aan de buitenkant gesuggereerd, narrow escape, storm op til, naderend onheil, inkeer tot de natuur. Misschien is het allemaal wel illustratief bedoeld en dan moet men het ballet erbij zien. Of het is alleen een schil van muziek, en niet zo interessant als het lijkt, ten minste bij eerste kennisneming. Maar iedere eerste uitvoering dit was er een, voor Haarlem, men durft dit geloof ik niet meer te vermelden in het programma houdt een zeker risico in, want muziek kan haar bestaansrecht nu eenmaal pas bewijzen wanneer ze tot klinken komt. HENRI ARENDS leidde in ieder geval met overtuiging en animo, en het orkest toonde zich bijzonder slagvaardig in deze veeleisende partituur. Deze kwaliteiten waren echter beter besteed aan het sluit stuk van het programma, het Symfonisch Gedicht „Don Juan", waarmee Richard Strauss indertijd zijn naam vestigde. Het is nog steeds een boeiend brok muziek, waarbij opvalt dat het bij alle enthousias me en veelheid aan stemmingen zo be heerst geschreven is en daardoor van be gin tot einde spanning houdt. Dirigent en orkest gaven hiermee een uitstekende prestatie. Sas Bunge Studentenactie. De studenten in Neder land gaan in gezamenlijk overleg pro testacties voeren tegen de door minister Bot voorgestelde verhoging van het col legegeld met honderd percent. Twee weken geleden is daartoe een landelijk protestcomité opgericht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11