a - r
■MIK1
Groente in de winterzon
filmsterrenwimpers
Wat doen we met „oude" voorwerpen?
Opfleuren
OOK VOOR Us
Oh, een ladder
ZATERDAG 31 OKTOBER 1964
Erbij
PAGINA ZEVEN
Naar Eucharistisch congres in India
„IK HEB DE GEKSTE carrière,
die een mens maar kan volgen". Deze
verzuchting is van de voordrachts
kunstenares en solo-toneelspeelster
Nel Oosthout, die zij slaakt als zij
een ogenblik rust vindt in de maal
stroom van het leven, waarin die car
rière haar heeft meegesleept. Op
treden in Nederland, tournees maken
in het buitenland, geheel op eigen
kracht haar artistieke en zakelijke be
langen behartigen en verdedigen, tijd
vinden om te kijken naar het toneel
van anderen en het eigen repertoire
bij te slijpen, in te studeren, uit te
breiden.
Haar sluik, rood haar wappert om
haar expressief gezicht als een uiter
lijk teken van haar niet-aflatende vita
liteit. „Soms zak ik 's avonds in een
stoel om uit te blazen, na te denken.
Dan wil ik „even zitten....". Maar
de accu, die Nel Oosthout energie
levert, laadt snel op. Later op zo'n
rustavond schrijft zij brieven, handelt
haar zakelijke correspondentie af.
„Om half één 's nachts stop ik ze in
de bus, fijn klaar".
Altijd plannen
Engels repertoire
Concert of toneel
Toneel: soort yoga
A
iiiiiiiiiiiiHiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiRniniiin
41 procent
Een duik in de kelder of een vlucht naar de zolder kan soms heel wat
opleveren. We sparen allemaal wel potjes, bakjes, schaaltjes en andere
eigenaardigheden op, waar we al zolang tegenaan hebben zitten kijken.
En is er idealer bergplaats denkbaar dan een kelder of zolder. Weg!
Maar het is ook wel eens leuk die oude dingen weer tevoorschijn te
halen. En wat gaan we er dan mee doen? Misschien is het een goed idee
om deze „oude" voorwerpen wat op te vrolijken met herfstbloemen,
takken en planten? Dat doet het altijd wel; in een verloren hoekje (de
ton), in een serre (de bak) of op de scheiding van twee kamers (de kruik).
De temperatuur zakt gestaag, maar
we laten ons toch niet afschrikken
door deze htjper-vrouwelijke lingerie.
Tijdens een show in Parijs getoond en
gelanceerd als de nieuwste ont
werpen dameslingerie. De twee mo
dellen dragen deze nylon-imprimé-
onderdelen gecombineerd met korte
ochtendjasjes, die zijn afgezet met
kant en strikjes.
Nel Oosthout gaf muziek
studie op voor 't toneel
Nel Oosthout, voorste ln het gelid
van de Nederlandse voordrachtkunst
en solo toneel heeft altijd plannen. Op
het ogenblik concentreert zij zich op
haar uitzending door de Nederlandse
regering naar het Eucharistisch Con
gres, dat in november in Bombay (In
dia) plaats vindt. „Alle kardinalen van
de wereld komen er, zelfs de paus
wordt verwacht,,, zegt Nel Oosthout,
die voor het congres Paul Gallico's
„Foolish immortals" (De onsterfelijke
dwazen) in de Engelse taal zal opvoe
ren. Zij reist in gezelschap van de even
eens naar het congres uitgezonden mu
sici Toos Onderdenwijngaard en Ton
Hartsuiker, maar mevrouw Oosthout
hoopt er nog een hele tournee door
India aan vast te knopen. Dat wordt
niet haar eerste: in 1961 was zij ook in
India en met groot succes.
Als Nel Oosthout vertelt, lijkt het
alsof deze Nederlandse kunstenares
meer in het buitenland zit dan in Ne
derland. Zij heeft dan ook een indruk
wekkend repertoire in de Engelse taal
opgebouwd, waarin naast het stuk van
Paul Gallico o.m. voorkomen Jeanne
d' Are (Saint Joan) van Bernard Shaw
en The Chalk Circle (De Chinese krijt-
kring) van Klabund.
Het toneelstuk van Bernard Shaw
heeft ook een rol gespeeld in het prille
begin van Nel Oosthout's carrière. Als
jong studentje van de toneelschool van
Balthasar Verhagen kon zij figureren
bij het toenmalig Verenigd Toneel van
Eduard Verkade. In Jeanne d' Are
stond zij zo de eerste maal op de plan
ken, wat schuchter, wat verlegen mis
schien maar met de overtuiging dat
zij „aan het toneel" zou gaan. In door
Cruys Voorbergh, die zij zo bewonder
de, ontworpen kleding.
„Ik had misschien ook concertpianis
te kunnen worden", meent Nel Oost
hout, maar ik heb mijn muziekstudie
voor het toneel laten lopen. Dat was in
Duitsland, waar zij als jong meisje
was voor pianolessen, maar met de
dramaturg van het Muenchener Hof
theater toneel studeerde.
De weg naar het solotoneel heeft Nel
Oosthout niet bewust gekozen. Zij is er
als het ware toe gedreven, toen haar
bruisende energie en virtuositeit geen
emplooi konden vinden op de vader
landse planken. „Misschien zagen ze
mij wel als een lelijk jong eendje!,
waarmee ik niets ten nadele wil zeggen
van de prestaties van Verkade en an
deren uit die periode, 'maar zij hadden
kennelijk geen interesse om het er bij
mij uit te halen.
Nel Oosthout heeft de muziek nooit
vergeten en heeft steeds gestudeerd
en gespeeld. Haar muzikaal geheugen
legt het echter af tegen dat voor het
woord, waarmee zij zich een feno
menale schatkamer heeft opgebouwd.
Uit het hoofd leren is een gave, denkt
mevrouw Oosthout, die je zelf echter
voor 'n belangrijk stuk moet ontwik
kelen. „Wat u op het toneel doet, is
een soort yoga", zei een Bombayse
yoga-leraar tegen haar, „Het is hon
derd percent concentratie". Jawel,
zegt Nel Oosthout, maar het is ook je
zaken voor tweehonderd percent ken
nen. Zeker op een tournee waar ver
moeidheid, hitte en honderd zorgen
je parten spelen.
Tournee's.de plaatsnamen rol
len uit haar mond. Londen, Edinburgh,
het Caraibische gebied, India, Mexico,
Miami, Washington. Gettysburgh.
Nel Oosthout heeft er op het toneel ge
staan. In Gettysburgh, het Amerikaan
se stadje met de grote historische be
tekenis uit de burgeroorlog, kreeg zij
haar contact met het non-profit theater
bureau, dat alle Amerikaanse univer
siteiten bedient, het zo genoemde Arts
Program College. Dit bureau, geïmpo
neerd door haar kunst, bood aan haar
op te nemen in het programma met
een minimum van zes voorstellingen op
Amerikaanse universiteiten. „Dat wor
den er wel meer", zegt Nel Oosthout
vol vertrouwen in haar Amerikaanse
reis van 1965.
„Dat betekent allemaal niet, dat ik
liever in het buitenland optreedt dan
in eigen land. Het Nederlandse publiek
is toch wel heel erg prettig, al heeft
het mij nooit verwend", zegt ze. „Maar
ik merk iedere keer dat er oprechte
belangstelling voor mijn werk is, ook
bij de jeugd".
Belangstelling, weerklank, succes.
Zonder deze kan geen toneelspeelster
blijvend hoge prestaties leveren. Zij
vallen Nel Oosthout toe, die daardoor
aangespoord haar volle energie richt op
de verwezenlijking van nieuwe ideeën,
nieuwe plannen.
missis
Om nog even in de Olympische sfeer
te blijven noemde de Britse ontwerper
Charles Creed deze skitrui „Gold medal
winner". Opvallend is de „helmmuts"
die onder de kin wordt vastgeknoopt.
Deze keer een viertal groenterecepten
De groenten zelf kent u, maar het jasje
waarin ze gestoken zijn is de moeite
van het proberen waard Lees, oordeel
ga aan de slag en eet smakelijk.
Recepten voor 4 personen
Paprikasla
2 kroppen sla, 2 (rode)
paprika's, een stukje ui,
3 eetlepels azijn of ci
troensap, 1 eetlepel sla
olie, zout, peper, suiker,
een mespunt kerrie, (1 hardgekookt ei).
De sla schoonmaken, wassen en goed
laten uitlekken of uitslaan. De paprika's
wassen, van zaadlijsten ontdoen en
klein snijden. Wat paprika Voor garne
ring achterhouden. Een sausje maken
van olie, azijn, zout, peper, suiker, een
mespunt kerrie en de klein gesneden
ui. De stukjes paprika en de sla met de
saus vermengen. De sla garneren met
de achtergehouden stukjes paprika.
Bij gebruik van hardgekookt ei, dit fijn-
hakken en met de achtergehouden stuk
jes paprika gebruiken om de sla te gar
neren.
Groenekool-schotel
1 D/2 kg. aardappelen, 1 kg. groene
kool, 250 gram mager rookspek en'of
een rest vlees (in dobbelsteentjes ge
sneden), 500 gram uien, 50 gram boter
of margarine, Yk liter melk, paneer-
Deze creatie van de Parijse haurkunste-
naar Alexandre heeft de vorm van een
met diamanten bezette slang. Het kap
sel werd speciaal ontworpen voor de
mannequins die deze week de collectie
van de couturier Guy Laroche in de
Franse ambassade te Washington
zullen tonen.
meel of beschuit, zout, nootmuskaat,
laurierblad.
De aardappelen gaar koken en tot pu
ree verwerken met de melk, iets boter
of margarine, zout, peper en nootmus
kaat.
De groene kool schoonmaken, wassen,
en in repen snijden. De kool 5 minuten
voorkoken in water met zout en laurier
blad. De kool laten uitlekken.
In een braadpan de fijngesneden uien,
het rookspek en'of het vlees in de helft
van de boter of margarine fruiten. De
kool hieraan toevoegen en even mee-
bakken onder voortdurend omscheppen.
Een vuurvaste schotel vullen met de
helft van de puree. Hierop de 'kool leg
gen en de schotel met de rest van de
puree afwerken.
Paneermeel of beschuit over de puree
strooien. De rest van de boter of mar
garine smelten en erover uitschenken.
De schotel 10 minuten in een hete
oven plaatsen om een bruin korstje te
krijgen.
Wortel-appelsla
2 zachtzure appelen, ca.
400 gram wortelen, een
stukje ui, fijngesneden
peterselie, 2 eetlepels
slaolie, 3 eetlepels azijn, zout, peper,
(paprikapoeder)
Een saus maken van olie, azijn, zout,
paprikapoeder) en de klein gesneden ui.
De appelen schillen, in kleine blokjes
snijden en door de saus roeren. Een stuk
wortel voor garnering achterhouden.
De wortelen raspen en met de appel
vermengen.
De fijngesneden peterselie er op het
laatst door doen. De sla gameren met
kleine plakjes wortel en wat blaadjes
peterselie.
Gegarneerde bloemkool
1 grote bloemkool, 1 dl. melk, 10 gram
(1 eetlepel) boter of margarine, 10 gram
(lVi eetlepel) bloem, 2 eieren, 2 eet
lepels melk, 2 eetlepels tomatenpuree,
een stukje ui, 50 gram geraspte oude
kaas, boter of margarine, zout, peper,
fijngesneden peterselie.
De bloemkool schoonmaken en desge
wenst met de stronk naar boven in het
water met zout wegzetten. Hierna de
bloemkool in weinig kokend water met
zout in 15 minuten gaarkoken.
De eieren loskloppen met de melk, zout
en peper en er de geraspte kaas en de
tomatenpuree door roeren.
De ui klein snijden en licht fruiten in
een eetlepel boter of margarine. Het ei
mengsel toevoegen en een omelet bak
ken. De omelet in reepjes snijden en
even warm houden.
Van de boter of margarine, bloem en
melk een saus maken. Hiertoe de boter
of margarine smelten, de bloem erdoor
roeren en bij scheutjes tegelijk, onder
steeds roeren de melk toevoegen. De
saus even laten doorkoken en over de
bloemkool gieten.
Daarna de reepjes omelet erover ver
delen en tenslotte de fijngehakte peter-
selie.
De pupillen van iemand die
iets moois ziet, worden groter.
Diezelfde pupillen werden echter
kleiner bij het waarnemen van
iets lelijks. Deze ontdekking, zo
is voor de American Psycholo
gical Association verklaard, kan
een sleutel zijn tot de ware ge- g
voelens van een persoon.
•Dr. Eckhard H. Hess, hoofd
van de psychologische faculteit
van de universiteit van Chicago,
zei, dat deze reacties niets te
maken hebben met die op licht,
waardoor de pupillen uitzetten
dan wel inkrimpen.
De reacties, waarvan hier sprake
is, worden beheerst door een
ander deel van het zenuwstelsel.
Zij kunnen de grondslag vormen
voor een nieuw soort leugen-
ontdekkersproef.
„Het is alsof wij in iemands
hersenen zien, waardoor wij zijn
subjectieve gevoelens kunnen
meten zonder de noodzaak van
een mondeling verslag", zei hij.
Hess verklaarde, dat in een
proef aan 34 pro-president John
son studenten en universiteits
ambtenaren foto's getoond waren
van Johnson, de republikeinse
presidentskandidaat Barry Gold-
water, oud-president Eisenhower
en wijlen president Kennedy.
Van de bewegingen der pupil
len zijn filmopnamen gemaakt.
Johnson kreeg, zoals te verwach
ten was, de gunstigste reactie.
De pupillen van een derde der
proefpersonen reageerde gunstig
op de foto van Goldwater. Vol
gens Hess kan dit betekenen, dat
deze personen de senator waar
deren zonder dat zij bereid zijn
dit tot uitdrukking te brengen.
De foto's van de politieke kan
didaten veroorzaakten wijzigin
gen van 4 tot 5 percent in de
pupillen. Foto's van levensmid
delen veroorzaakten een veel fel
lere reactie- En een proef met
foto's van het andere geslacht
leidde tot wijzigingen van maxi
maal 41 percent....
Ja welke vrouw zou niet graag over
een paar van die veelbcnijde filmsterogen
beschikken? U kunt het, als u een keuze
maakt uit de verschillende soorten valse
wimpers, die men u in de winkels zal voor
leggen. Ze zijn er van echt haar, van nylon
of zelfs van bont en dan nog wel van
bever- of nertshaar. Wimpers van nylon of van echt haar zjjn iets minder opvallend
en bevestigd op haast onzichtbaar nylondraad. Met behulp van een pincet worden
ze vlak langs de inplanting der eigen wimpers opgeplakt.
Sommige valse wimpers worden ge
leverd met een tubetje speciale lijm
erbij, andere plakken vanzelf, wat de
zaak natuurlijk wel vereenvoudigt. U
doet er goed aan, de valse wimpers na
het aanbrengen nog met wat mascara
Jas**»
te borstelen om het resultaat zo natuur
lijk en mooi mogelijk te maken.
Knip ze eventueel van te voren hier en
daar nog wat bij, als u ze wat al te lang
vindt. In de buitenhoek mogen de wim
pers iets langer zijn dan de rest.
Wimpers van nertshaar zijn zeer
dicht ingeplant en dusdanig gemaakt,
dat u naderhand geen eyeliner u
weet wel, die smalle streep vlak langs
het ooglid hoeft te gebruiken. Ook
het gebruik van mascara is overbodig,
omdat de nertswimpers op zichzelf al
opvallend genoeg zijn.
Als u lang plezier van deze aanwinst
wilt hebben, maak de wimpers dan na
ieder gebruik goed schoon door ze even
over een potlood te rollen en voorzich
tig met wat lauw water en zeep te bor
stelen. Gebruik hiervoor een schoon
wimperborsteltje. Voorzichtig droog-
deppen met een papieren zakdoekje.
Hebt u geen doosje om ze in te be
waren, rol de wimpers dan over een
potlood en vouw er een zakdoekje om
heen, dat u met een elastiek op zijn
plaats houdt.
De prijzen variëren van 2,75 tot
12,50.
Oh, een ladder! is een dermate
gevleugelde uitroep geworden dat
Rudy Carrell hem zelfs in zijn in
Montreux bekroonde show ge
bruikte. Gaat er altijd in. moet
hy gedacht hebben. Want hoe
vaak voelen we dat enge gevoel
in onze nylons niet? Oh, weer
een ladder!
Op het verder ladderen is iets
gevonden. Een vloeistof, in een
verguld flaconnetje niet groter
dan een parfumflesje dat he>
verder ladderen tegengaat. Han
dig voor de heel ongelukkigen
omdat er dan tenminste nog iets
te redden valt.