Indrukwekkend modern toneel 3 Ui m DE ROSSE BIETSER" aulette nylons TONÈEL IN HAARLEM vZL ww4 HÉÉL LANG LANG HÉÉL Reserveer een stukje lente! Voortreffelijke uitvoering door de C.O.V. van Handels Samson De von(dst) van Caraguly Concert in Huis met de Sleutels NEGEN MUZEN W-J* O Wie,r v. DUIVENBODEN N.Y. VRIJDAG 6 NOVEMBER 1964 17 Studio speelt eenacters van Genet en Beckett Uitvoering door Koor Katholiek Haarlem Simon Koster 7 rmm lelke goede zaak heeft ze! ook naadloos gg in plain en micio I. De radio geeft zaterdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. aluminium jaloezieën T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Hans van den Bergh „Elektra" van Euripides bij Gentrum in studie Jos de Klerk Het duo Yaltah Menuhin- Paul Doktor De operaliquidatie Kunstenaarsbonden contra staatssecretaris T.V.-nabeschouwingen „Oompjes Droom" Damshuizer i DE TONEELGROEP STUDIO, eigenlijk het enige Nederlandse avant-garde- gezelschap (want het enige dat consequent de allermodernste uitingen van de toneelschrijfkunst brengt) speelt vrij zelden in Haarlem. Daarom is het jammer dat de belangstelling gisteravond hoewel de schouwburg redelijk goed was gevuld niet nog veel groter was. Want ook al kan men niet altijd instemmen met de repertoire-keuze van Studio en al zijn de gekozen stukken wel eens moeilijk te verteren, de opvoeringen onder regie van Kees van Iersel zijn vrijwel altijd zeer goed verzorgd en de merendeels jeugdige spelers van het gezelschaj zijn dikwijls bezield van een heilig vuur zoals het elders in onze toneelwereL lang niet altijd aanwezig is. OVER DE BETEKENIS en de waarde van het gisteravond getoonde programma „Cel" („Haute surveillance") van Jean Genet en „Spel" („Play") van Samuel Beckett zullen misschien geen twee toeschouwers het in alle opzichten met elkaar eens zijn geweest. Want beide één- akters staan wijd open voor verschillende interpretaties, voor wanbegrip en voor on begrip. Zij eisen veel van de toeschouwer; en de allereerste eis daarbij is, dat men afstand doet van de geijkte vormen en normen van de toneelkunst en bovendien, bij Genet, van die der maatschappelijke moraal. Jean Genet, die door zijn negativisti- sche houding inzake de bases van de menselijke samenleving tot hoge priester van de misdaad als bron van artistieke inspiratie is geworden, heeft in „Cel" alle zedelijke normen in hun tegendeel veran derd. In de zo ontstane wereld is een gruwelijke misdaad een benijdenswaardi ge prestatie, de beroepsinbreker een on interessant burgermannetje, maar de „dood God, misschien ook door Satan geïnspireerde" moordenaar pas de ware held, de geboren leider. DE DRIE MANNEN, die in Genets een akter in één cel bij elkaar zijn opgeslo ten, zijn dus prototypen van de leden dezer op haar kop gezette maatschappij, die haar eigen ritueel, haar eigen maatstaven en leefregels heeft. Eén van de drie, Groenoog, is de volgens deze maatstaven „ideale" misdadiger, want hij heeft uit Advertentie Oliën Het Koor Katholiek Haarlem geeft op dinsdag 24 november in het Concertge bouw te Haarlem een concert onder lei ding van Albert de Klerk. Uitgevoerd worden het Requiem van Ga- briël Fauré, de Cantate 68 van Bach „Al so hat Gott die Welt geliebt" en de Can tate 140 „Wachet auf, ruft uns die Stim- me." Solisten zijn de sopraan Nelly Groe nevelt, de bas David Hollestelle, de orga nist Kees Bomewasser. Het N.Ph.O. ver- sorgt de begeleiding. „inspiratie" een moord begaan; de Inbre ker Jules daarentegen zondigt tegen die maatschappelijke regels, want hij ver moordt de derde gevangene, Maurice, uit eerzucht, uit een onbedwingbare behoefte om in die omgekeerde wereld „hoger-op" te komen. Maar in heel deze schijnbare verheerlijking van het kwaad moet men, naar ik meen, toch niet een doel in zich zelf zien maar eerder een aanklacht te gen onze samenleving als broedplaats van de misdaad en van wat Groenoog noemt „le malheur" (samenvatting van alle in nerlijke ellende en beproevingen van de misdadiger). Kees van Iersel heeft dit korte stuk zeer fascinerend geregisseerd en een vertoning tot stand gebracht waarin een bijkans dichterlijke droomsfeer de in wezen af schuwelijke tekst ver boven het platvloer se niveau van zijn eigenlijke betekenis uithief. Joop Admiraal gaf als Groenoog heel knap en suggestief spel te zien en Aart Staartjes was verrassend goed als de treiteraar Maurice. Erik Plooyer was niet helemaal overtuigend in de rol van de moordenaar-uit-eerzucht. De nuchtere we reld buiten de cel (die in dit geval de vorm van een kooi had gekregen) werd vertegenwoordigd door Frans Vorstman als bewaker. NA „CEL" KWAM „SPEL", de éénak- ter van Beckett waarin althans zoals ik het zie) de gezichten van drie overledenen uit hun crematie-urnen te voorschijn ko men om, onder de dwang van een genade loze lichtstraal die een Hoger Licht voor stelt, verantwoording af te leggen omtrent hun voormalige driehoeksverhouding respectievelijk, aan die verantwoording pogen te ontkomen. Beckett heeft hiermee de laatste stap gedaan op zijn drama turgische weg naar een toneel zonder han deling, zonder plaatsaanduiding, zelfs zon der levende personen; en opnieuw is hij er dankzij zijn buitengewoon talent in ge slaagd, met dit uiteindelijke experiment indrukwekkende effecten te bereiken en de menselijke geest ergens op een nieuw plekje aan te roeren. OOK MET DE REGIE van deze korte maar bijzonder moeilijk te realiseren één- akter heeft Kees van Iersel voortreffelijke resultaten bereikt. Hij moet daarbij wel de meest toegewijde medewerking hebben gekregen van de drie tekstzeggers, Lies- beth Struppert, Cocki Boonstra en Frans Vorstman, en niet minder van de licht- technicus Piet Bruyn, want zonder die toewijding zou er geen sprake zijn ge weest van het vrijwel volmaakte precisie werk, dat nu is bereikt. In een tijd waarin de spreektechniek op ons toneel maar al te dikwijls schromelijk wordt verwaarloosd, is het bovendien een vreugde, nu eens te kunnen constateren dat deze drie tekst zeggers het instrument van hun stem op bewonderenswaardige wijze en daar bij uiterst gedisciplineerd beheersten en bespeelden. Velen van hun meer voor aanstaande collega's zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Het publiek in de Haarlemse schouw burg stond, zoals te verwachten was, wat onwennig tegenover dit avant-garde to neel. Maar het applaus klonk niettemin bemoedigend. ïv'4' yy. - y ■- X j. i In het Haarlemse Concertgebouw had donderdagavond een uitvoering plaats van het bijbels oratorium „Samson" van Handel, uitgevoerd door de Heemsteedse Christelijke Oratorium-Vereniging met medewerking van solisten, orkest en orgel, onder leiding van Jan Pqsveer. Men zong de originele Engelse tekst. Wie de „Samson" met de nodige fantasie beluistert, kan het werk beleven als een dramatische opera; de grens tussen oratorium en opera is bij Handel nauwelijks te bepalen en vooral niet in het onderhavige werk vol van spannende dialogen, begeleide recitatieven en massale contrastwerkingen van de koorgroepen. Zelfs een stukje als de zeer bekende „marcia funebre" voor de onder het puin van de tempel van Dagon verpletterde Samson, wat op zichzelf een vrij onbeduidend muziekje is, krijgt zijn spannend dramatische werking, gezien en gehoordzoals Handel het zag en in klank bracht als massa-actie op de toneelruimte die hij zich verbeeldde. GELUKKIG KWAM de uitvoering rijke lijk tegemoet aan dit begrip van drama tische actie om het publiek in die sfeer te doen meeleven. Het waren nu eens niet de lyrische rustpunten die het in hoofd zaak moesten doen, zoals dit bij uitvoerin gen van dergelijk werk maar al te vaak het geval is, maar wel de recitatieven, dus de actie-stuwende momenten. Max van Egmond zorgde in de vertolking van de Manoak-rol voor het sublieme hoogtepunt van de avond, uiteraard ook in de aan grijpende lyrische aria „How willing my paternal love", maar vooral met de over tuigende voordracht van de recitatieven, die het niet alleen deden door dictie maar tevens, en wel op verrassende wijze, door de kleurgeving van een uiterst lenig bas- baritontimbre. Zo heb ik ook Messchaert nog horen zingen! De overige solisten vormden met Van Egmond een prachtig team, dat kennelijk onder doelbewuste leiding tot eenheid van inzicht gebracht was. Dit waren dan de briljante sopraan Annette de la Bije, de fraai getinte alt Martha van Kerkhoff, de tenor Jean van Ree, die weliswaar wat licht van timbre is voor de heldenpartij van Samson, maar met een intelligente Marielle Fiolet en Jules Hamel in Don Leavy's „De Rosse Bietser". De dirigent van het Gelders Orkest Carl Caraguly verbindt voor- en achternaam sinds kort met „Von". De manier waarop de ex-Hongaar aan deze toevoeging is ge komen is curieus. Hij vond in mei van dit jaar tijdens een bezoek aan Boedapest een op 4 juli 1627 gedateerd en in het Latijn gesteld decreet van de groothertog van Siebensbürgen. Dit epistel trof Caraguly aan in een bibliotheek, die hij gedurende een concertreis in zijn geboorteland, be zocht. Het was voor hem een grote verrassing om te bemerken, dat hij tot een zeer adel lijke Hongaarse familie behoort. De beves tiging van deze ontdekking vond hij in een brief van keizer Josef II van Oostenrijk- Hongarije. Men is op het ogenblik naarstig bezig de raambiljetten die de concerten annonceren, alsmede de programmaboek jes aan te passen. De eerste program maatjes met de aanvulling „von" zijn de ze week de deur al uitgegaan. Het Gelders Orkest blijft gewoon het Gelders Orkest. VOOR DE TWEEDE MAAL in dit toch nog prille seizoen is er een stuk van de hand van de jonge Amerikaan-met-Europese-ervaring J. P. Donleavy op gevoerd. Het betreft ditmaal zijn eigen toneelbewerking van zijn roman „The ginger man", die door de toneelgroep Studio op het repertoire is genomen en gisteravond in Theater „de Brakke Grond" haar première beleefde. Evenmin als bij de opvoering van zijn „Sprookjes van New York" komt Donleavy uit dit werkstuk als een belangrijk toneelsschrijver naar voren. „The Ginger Man' was ook in romanvorm al niets dan het relaas van een van kwaad tot erger verval lende Amerikaanse jongen in Ierland die onder het mom van studeren, zich uit slooft om zo immoreel mogelijk op de zak van anderen te leven. Het geheel zou het karakter van een moderne schelmenroman kunnen hebben als Donleavy niet veel serieuzer pijlen op zijn boog had en wel degelijk een soort twintigste- eeuwse Weltschmerz in zijn titel-„held" had willen incarneren, maar deze Ameri kaanse pendant van Sartre's „Nausée" wordt toch ook tenminste in de toneel bewerking weer nergens aannemelijk of ook maar in het minst innemend gemaakt. DAARVOOR IS de hoofdpersoon Sebas tian Dangerfield teveel de egoïstische ver wende jongen die ten koste van alles en iedereen zijn enig doel wil bereiken: een gemakkelijk rijk leventje. Daarbij is de manier waarop hij zijn vrouw en kind, en later een zielige oude vrijster behandelt, Advertentie Paillette"*" SAADtOOS HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke liederen. 7.55 De kerk zijt gij, lezing. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Djinn: gevarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Angelus. 12.04 Katholiek nieuws. 12.10 Liedjes over het Verre Westen. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Instru mentaal kwartet en zangsoliste. 12.50 Re geringsuitzending: Voor de landbouw. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: Mannenkoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30 Brussel in de Neder landse letteren, klankbeeld. 15.55 Karakte ristiek: muzikaal programma. 16.30 Sport- periscoop. 16.40 Jazzmuziek. 17.00 Lichte orkestmuziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Licht instrumentaal ensemble. 18.20 Jazz muziek met commentaar. 18.50 Lichtbaken, praatje. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 Radiokamerorkest en bariton: klas sieke muziek. 20.30 Rieleksenamuse mentsprogramma. 21.35 Instrumentaal en semble en zangsolisten: Liedjes uit Vlaan deren en Nederland. 22.00 Roulette: muzi kaal spelletje. 22.15 Wereldoorlog I, docu mentaire. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt, religieus gesprek. 23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten met commen taar. 23.55-24.00 Nieuws. VARA' 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (om ca. 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Operamuziek (gr.). 8.40 Orgelspel: lichte Nederlandse muziek. 9.00 Loon naar werken, lezing. 9.10 Stereofonische uitzending: Oude en klassieke muziek (gr.). VPRO: 9.40 Richt lijnen, lezing. 9.55 Kunstzinnige vorming van de jeugd (I), lezing. VARA: 10.00 Bui tenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, ge varieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Sportnieuws. 12.55 VARA-Va- ria. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereofonische uit zending: Licht orkest met licht vocaal en semble en zangsolisten. 13.40 Voor de jeugd. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Mo rele buitelingen op fiscaal terrein, lezing. 15.00 Operamuziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Boekenwijsheid. 16.20 Stereofonische uitzending: Licht orkest. 16.45 Stereofoni sche uitzending: Licht instrumentaal kwin tet. 17.05 Stereofonische uitzending: Salon orkest en zangsoliste. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Voor de jeugd. 19.10 Je neemt er wat van meeveertiendaagse hobbyquiz. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, licht programma. 21.00 Socialis tisch commentaar. 21.15 Stereofonische uit zending: Metropole orkest en solisten. 21.45 Als de klok dertien slaat: De ballade van Bliksem Billy, hoorspel. 22.15 Lichte gram mofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaretprogramma. 23.10 Even naplaten: lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Hallo, met Henk! 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Muziek voor de jeugd. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettefragmenten. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek I, II en III. 15.15 Het zwarte pak, hoorspel. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.30 Orgelreoital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Liedjespro gramma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Jazzmu ziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jazzmuziek. 19.55 Toespraak ter gelegen heid van de 2de Wereld Radio-Week. 20.00 Lichte muziek. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Beierse muziek. Advertentie De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 - 110 - Haarlem Telefoon 17165 - 13608 - 16657 Kruisstraat 22 - Haarlem Tel. 17206 Vraagt prijsopgaaf VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NCRV: 19.30 Barend de Beer. 19.35 De Beverly Hillbillies: Jed lost de ruzie op, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en Tante Pollewop, beeld verhaal. 20.25 Attentie. 20.50 Stiefbeen en zoon, TV-spel. 21.25 Ooggetuige: reisre portage over Suriname. NTS: 22.20 Opsig- noorke: muzikaal programma. NCRV: 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Jour naal. NEDERLAND H NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Iedereen houdt van Sweeney, TV- film uit de Dick-Powell-serie. NTS: 20.50 In vertrouwde handen, medisch program ma. VARA: 21.20 The Gospeltrain: gos pels, blues en spirituals. 21.45 Achter het nieuws. NOORDZEE 18.30 Mijn drie zonen; 18.59 Mr. Magoo; 19.07 Jazz Noordzee (Jimmy Smith, ham mondorgel); 19.31 Hollywood Star Play house; 22.00 Boekaniers der zeven zeeën. NTS: 15.00 Weekjoumaal. VPRO: 15.25 Zet 'm op George, film. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.30 54Antwoordt!, politiefilm. 20.00 Journaal en weerbericht. VPRO: 20.20 Actualiteiten. 20.30 Bonjour Paris: zang en ballet. 21.05 Muzikaal pro gramma. 21.25 Sjootijm, cabaret. 22.00 Mensen kijken: interviews. NTS: 22.40- 22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: Een Tiroler Bruiloft: muzikaal amuse mentsprogramma. 20.45 Vrouwenlevens: Water en zeep, voordracht. 21.10 The Al fred Hitchcock Hour: Death of a cop (De dood van een politie-agent), Hitchcockfilm. 22.00-22.10 Epiloog. NOORDZEE 18.30 Rin tin tin. 19.00 Popey. 19.08 Las tige gevallen. 19.22 De onzichtbare man. 22.00 „Gekooide meisjes" (film met Juliette Greco). in wezen zo humorloos en lafhartig, dat men zoals het stuk voor ons ligt, onmoge lijk enig medegevoel voor deze onvolwas sen en op een gemene manier onverant woordelijke jongen kan opbrengen. Het is waar dat de zaken in de roman enigszins anders liggen omdat men daar door kijkjes in Sebastians gedachtenleven ook iets gaat voelen van zijn betere im pulsen, maar Donleavy die deze rechtlijni ge uitsnede uit het boek zelf heeft vervaar digd is dus ten volle verantwoordelijk voor het volmaakt brute en cynische personage waarmee we nu geconfronteerd worden. De maatschappelijke ondergang in poëti sche fantasieën mag dan een typisch Ierse aangelegenheid zijn, dat houdt nog geen vrijbrief in voor een Amerikaans schrijver om onze welwillende aandacht te vragen voor misdragingen van zijn landgenoten ter plaatse. NU ZOU ER NOG WEL een mogelijk heid geweest zijn en het schijnt dat de Londense opvoering iets dergelijks laat zien om het geheel als een volkomen on serieus „spelen met gevoelens" op te vat ten en de voorstelling, tegen de strekking van de tekst in, als een soort persiflage op werkelijke geestelijke onmacht en maat schappij angst te brengen. Maar dit is in de overigens zeer ver dienstelijk gespeelde en uiterst bekwaam voorbereide voorstelling van Studio niet gebeurd. Alleen Peter Oosthoek als Sebas tians vriend O'Keefe Met iets zien van de mogelijke volkomen-^, jvaze spelopvatting en was daarin bijzonder succesvol. De loodzware vertaling van L. Th. Leh- mann die voortdurend vasthield aan een gedragen stadhuistaal maakte een luchtige speeltrant trouwens nagenoeg onmogelijk en regisseur Jurg Molenaar had dan ook wellicht tegen beter weten in op een diep-peilend psychologisch realisme ge mikt. Dat de voorstelling dan ook geen onver deeld succes werd, was bepaald alleen aan Donleavy zelf te wijten, wiens kennelijke minachting voor de vrouw (ook uit het vorige stuk blijkend) al bijzonder onsym pathiek is en aan de bovendien vol angli cismen en fouten stekende vertaling, en niet aan het bezeten en soms ook wel gees tige spel van Jules Hamel in de veel eisende hoofdrol, aan de misschien iets te felle maar treffende uitbeelding van Sebas tians vrouw door de debuterende Marielle Fiolet en al evenmin aan de prachtig vol gehouden blauwkousrol van Dore Smit. Voorlopig lijkt het, hebben we in Neder land nu wel genoeg van Donleavy gehoord en gezien. Jammer van de kennelijke in spanningen van studio en van regisseur Jurg Molenaar, en de handige, mooi con trasterende decors van Lou Steenbergen. De Toneelgroep Centrum heeft in studie genomen de „Elektra" van Euripides. De vertaling is door Theo Kling verzorgd en bewerkt naar bestaande versies, in over leg met een classicus. The Kling heeft eveneens de regie. De voornaamste rollen worden vertolkt door Henny Orri (Elektra), Elisabeth Andersen (Klitaemnestra), Carol Linssen (Orestes), André van den Heuvel (bode), John Koch (landman), Ben Hulsman (Pylades); het koor bestaat uit Yolande Bertsch, Nell Knoop, Ina van der Molen, Els van Rooden en Ellen de Thouars. De decors en kostuums worden ontworpen door Roger Chailloux; de muziek is van Reinbert de Leeuw. voordracht dit meestal deed vergeten, en ten slotte de sonore bas Guus Hoekman, die met zijn stem en markante dictie een gedroomde reus Harapha uitbeeldde. DE PRESTATIES van het koor waren niet minder verrassend. De altvleugel mag dan nog wat zwak zijn, maar als geheel is het ensemble zeer vaardig getraind, trefzeker en vlot reagerend op een direc tie die het op dynamisch musiceren voor zien heeft. Zeer effectrijk klonk het zes stemmige Israelieten-koor, het dubbelkoor met solisten, maar bijzonder opvallend van klankwerking het „Hear us, our God!" van de Philistijnen. En als ik hierbij nog vertel, dat het or kest (het N.Ph.O.) kennelijk met overgave musiceerde onder de vaardige leiding van Jan Pasveer, dat het clavecimbelspel van Jaap Spigt hieraan vaak een delicate tint gaf en dat het orgel, bespeeld door Albert de Klerk, klankschoon als obligaat tot zijn recht kwam en een majestatische steun was in de grote ensembles dan moet de slotsom luiden, dat de Heemsteedse C.O.V. een voortreffelijke uitvoering gege ven heeft. In het Huis met de Sleutels (Bronstee- weg 76) treedt zondagavond 8 november, aanvang 8 uur, het duo Paul Doktor- Yaltah Menuhin (altviool-piano) op met werken van Tartini, Hummel, Walker en Brahms. De avond, die kosteloos toegankelijk is, is een onderdeel van de serie huisconcer ten in het Huis met de Sleutels. Yaltah Menuhin is een jongere zuster van Yehudi. Paul Doktor is van geboorte Oos tenrijker, maar tot Amerikaan genatura liseerd. „Met stijgende verbazing leiden wij uit uw recente uiteenzettingen aan de pers af, dat met diverse orkesten besprekingen worden gevoerd, dan wel zullen worden geopend die ten doel hebben zich te ver zekeren van medewerking aan de produk- ties van de in oprichting zijnde Neder landse Operastichting, in een stadium waarin ten aanzien van de positie van de leden van het Opera-orkest van de Neder landse Opera in liquidatie nog geen con crete voorzieningen zijn getroffen". Dit schrijven de samenwerkende Bonden van Kunstenaars in een brief aan ds staatssecretaris van O., K. en W„ drs. L. J. M. van de Laar. De bonden achten het onjuist in dit stadium medewerking te ver langen van collega's van de orkestleden van de Nederlandse Opera. De bonden hebben verder alle orkest musici in Nederland een brief gezonden, waarin gevraagd wordt zich voorlopig aan medewerking aan deze zaken te onthou den totdat in een vergadering van de Fe deratie de te volgen gedragslijn zal zijn vastgesteld. Toneelonderscheidingen. Toneelcritici heb ben de „Barcelona Trofee" toegekend aan het Théatre de Poche van Brussel voor de opvoering van „Le Roi se Meurt" van Ionescu, tijdens het festival van het Latijnse Theater dat in september heeft plaatsgevonden. Prijzen aan vooraan staande acteurs werden toegekend aan Laurent Terzief en Pascala de Boisson, beiden Frankrijk; Robert Puntec, Brus sel, werd de beste regisseur genoemd. De toneel- en televisiebewerking van „Oompjes Droom" van Dostojewski (gis teravond op Nederland 1) was, met al haar op het beeldscherm hardop denkende mensen zeker amusant geweest, als Loudl Nijhoff in de hoofdrol van Marja Moska- lewa niet zo ongenietbaar dik had gespeeld. Deze satire uit de vorige eeuw, waarin de ambities van de niet-adellijke Russische rijkaards gehekeld worden, mag, dunkt ons zeker in de trant van de aloude komedian ten gespeeld worden en verdraagt dus wel een dosis charge. De wijze echter, waarop genoemde actrice de figuur van de giftige, geslepen en eerzuchtige vrouw van een nieuwe rijkaard neerzette, leek ons zelfs al overdreven voor een theatervoorstelling. Aan regisseur Frits Butselaar moet ver weten worden, dat hij wel bekend met de eisen en beperkingen van het medium mevrouw Nijhoff niet heeft gebracht tot een typering, die in de huiskamer te ver dragen was. Het feit, dat de verdere rol bezetting nogal wat te wensen overliet (Maxim Hamel bijvoorbeeld was zeker niet overtuigend als de wat sullige, maar ook sluwe Pawel Alexandrowitsj) werd vergoelijkt door de sublieme manier, waar op Jan Teulings de dankbare rol van de oude, seniele prins vertolkte en door de wijze, waarop Shireen Strooker (ook in let terlijke zin) gestalte gaf aan de figuur van de ingetogen huwbare dochter Zina, de enige zuivere ziel in dit milieu. Aan deze uitzending ging o.a. een af levering vooraf van „Brandpunt", die een zeer menselijke reportage over de in Nederland aangekomen spijtoptanten be vatte, alsmede interessante uitlatingen van ir. Mansholt over de toestand en het pers pectief van de E.E.G. t i i, A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 17