Rechtvaardiging in deze tijd KERKEN IN DE WERELD Discussie over doodstraf Vriendelijkheden helpen niet Luthers „Document 75" over het centrale leerstuk gepubliceerd Bijbelbibliotheek Biechl Ds Niemöller Gereformeerden in grensverkeer Kerk en Wereld KORT NIEUWS ZATERDAG NOVEMBER 1964 Erbij PAGINA TWEE Centraal Opstanding Geestelijke krachten I# «SJfc:* «ij;,,, Bezwaar Vraagtekens Ds. D. ter Stee ge Oecumenische fokker van kippen trouwde in Leopoldville Voor niets gewerkt Bij wijze van spreken Gezamenlijk kerstblad In het hervormingsnummer van het Evangelisch Luthers W eekblad is het herziene „Document 75" gepubliceerd, waarin de discussie wordt samengevat, die op de grote vergadering van de Lutherse wereldfederatie in 1963 over het centrale leerstuk van de Lutherse kerk, de rechtvaardi ging, is gevoerd. Daar men in Helsinki niet met het onder werp klaar kwam en men er niet in slaagde een conclusie van de discussies te laten aannemen, werd aan de theolo gische commissie opgedragen dit document definitief te formuleren en te produceren. Het is een stuk in zes ge deelten geworden, waarin indringend op het onderwerp wordt ingegaan. Het eerste hoofdstuk gaat over de mens en de rechtvaardiging. Onmiddel lijk wordt er een actuele vraag aange sneden „Het reformatorische getui genis van de rechtvaardiging door het geloof alleen was het antwoord op de existentiële vraag: „Hoe krijg ik een genadig God?". In de wereld waarin wij thans leven is deze vraag bijna ver stomd. Wat overgebleven is, is de vraag: „Hoe krijgt mijn leven zin?" Opgemerkt wordt dan: „zoekend naar de zin van zijn leven wordt de mens tevens gedwongen zijn eigen be staan voor zich en zijn medemensen te rechtvaardigen. Naar de maatstaven, die hij zichzelf stelt, beoordeelt hij ook zijn medemensen. Daarom is de mensheid vol vertrouwen in de eigen prestatie. Ze is vol verlangen naar waardering en roem. Ze is echter ook vol wederkerige aanklacht en veroorde ling. Leven niet allen onder de dwang toekomstbeelden na te jagen, waarvan ze de vervulling van hun leven ver wachten? Het document gaat op tal van proble men van de huidige evangelieverkondi ging in. Zo stelt het dat de kerk zich thans in een bijzondere verlegenheid bevindt als ze het evangelie moet ver kondigen of ze daarbij nu woorden als „zonde", „genade" en „rechtvaardi ging" moet gebruiken of zich van an dere begrippen moet bedienen. De moeilijkheid daarbij is volgens het do cument dat men niet alleen te maken heeft met de ergernis, die de verkondi ging van het evangelie altijd onder de mens teweegbrengt. De mens van van daag ziet helemaal niet meer dat het God is, die hierin tot hem spreekt. „Maar" zegt het document, „De mens leeft midden in Gods wereld, hij er vaart Gods goedheid en Gods toorn of hij wil of niet." Het document betoogt dat, al wordt Gods heilsdaad in de H. Schrift in ve lerlei bewoordingen beschreven, het woord van de rechtvaardigheid toch centraal staat. „Toen de Reformatie de boodschap van de rechtvaardiging door het geloof alleen naar voren had ge bracht als hét artikel waarmee de kerk staat of valt, ging het haar niet om een bepaalde terminologie, maar om de daad van Christus zelf, om de eer van Christus, de enige die ons van onze zonden verlost". „Wij zouden waarlijk verraad plegen aan Gods reddend handelen met de wereld, wanneer we ons slechts aan een terminologie zouden willen binden en niet aan de realiteit van Christus, waar deze terminologie van getuigt." „Document 75" bevat 28 punten. We zullen er nog enkele uitlichten om een idee te geven van de inhoud van het belangwekkende document. Zo wordt onder het hoofdstuk 4 „Een boodschap voor de wereld" verkondigd dat de kerk niet de gemeenschap van mensen is die door zichzelf gerecht vaardigd en van de wereld afgezon derd zijn. Ze is de gemeenschap van begenadigde zondaren die zich gehoor zaam de wereld in laten sturen. Even- De aartsbisschop van Djakarta, mgr. Jajeseputra, is in ons land op bezoek ge weest. Hij heeft hier oriënterende be sprekingen gehouden. Het Amerikaanse bijbelgenootschap is voornemens een van de grootste biblio theken over de bijbel in te richten in het nieuwe in aanbouw zijnde hoofd kwartier van het genootschap, nabij Lincoln Center in het centrum van Man hattan. Volgens dr. Robert T. Taylor, secre taris-generaal van het genootschap, hoopt men dat het gebouw van twaalf verdiepingen een centrum zal worden voor onderricht in de morele en gees telijke waarden van de bijbel. In het gebouw zal men honderddui zend boeken over de bijbel onderbren gen, geschreven in twaalfhonderd talen en dialecten. als haar Heer leeft ze onder de zon daren, ze eet en drinkt met hen, ze trekt zich hun noden aan. „De leden van de kerk kunnen zich niet van de wereld afkeren, ze zijn er toe geroepen zich in de navolging van Christus voor de wereld te geven, ook als de wereld niets van deze dienst wil weten." Het document, dat zegt dat slechts in de bereidheid tot het offer de kerk waarlijk kerk van Jezus Christus kan zijn, zegt dat de krachten der op standing in de Christen zichtbaar moeten worden. De eerste Christenheid heeft het ge loof in zijn heidense omgeving zo „ge leefd" dat de mensen in die dagen er door getroffen werden. „Het is een ern stige vraag aan onze kerk van vandaag" aldus het document, „waarom haar ge loof in tegenstelling tot de grote tijden in haar geschiedenis zo arm is aan zichtbare blijken van haar geloof." Gesteld wordt ook dat in het Luthe ranisme het woord des kruises tot het middelpunt van de verkondiging is ge worden, maar dat intussen de bood schap van de opstanding ver op de ach tergrond is geschoven. „De critiek, die heden ten dage op de kerk wordt uitgeoefend, steunt voor namelijk daarop dat de christenen niet zo zijn als ze naar de wil van hun Heer moesten zijn. Het leven van de kerk beantwoordt niet meer aan het voorbeeld van het Nieuwe Testament. Degenen, die de kerk critiseren, zijn van mening dat de christenen eens op moesten houden een rol te spelen waar in ze zelf niet meer geloven." Er wordt op gewezen dat de hulpmid delen van de kerk in de strijd met de machten van geestelijke aard zijn: Woord, gebed, liefdewerk en lijden. Juist door deze krachten heeft God de christenen aandeel in de wereldheer schappij gegeven. „Veel conflicten tussen staaf en kerk ontstaan daardoor dat de kerk zich niet beperkt tot haar opdracht of doordat anderszijds de dra gers van de staatsmacht de kerk in het vervullen van haar opdracht belem meren". Gesteld wordt dan ook dat de kerk pas wanneer ze afstand doet van iedere wereldlijke macht volmacht heeft te protesteren tegen ieder politiek gezag, dat de mens niet meer eerbiedigt of de groei van een waarlijk menselijke gemeenschap belemmert. Het document eindigt met de volgen de passage: „De verwachtingen, waar mee de moderne mensheid begonnen is, zijn nu aan het verbleken. Die mensen echter, die Christus kennen, zouden thans aan deze wereld nieuwe hoop kunnen geven. Alle andere pogingen de mensen opnieuw levensvreugde te ge ven worden na korte of lange tijd als illusie ontmaskerd. Christus is heden onder ons. Hij beschermt ons in de wereld, hij redt ons in het gericht. Hij blijft onze hoop tot in eeuwigheid". -.X-w In de eerste week van november hoopt men de eerste patiënten op te kunnen nemen in de oostvleugel (zie pijl) van het in aanbouw zijnde academische ziekenhuis van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Op de foto onder één van de ziekenkamers. nnanjiAn Door de moord op een taxi-chauf feur in Bonn is in Duitsland de dis cussie over de doodstraf weer op gang gekomen. Zoals in verscheidene landen is ook in West-Duitsland de doodstraf bij de grondwet afgeschaft, maar nu eisen vooraanstaande politici dat hierover een debat zal worden gehouden in de Bondsdag. Aangezien deze juridische aangelegenheid altijd een apart hoofdstuk heeft gevormd in de christelijke ethiek, verbaast het niet dat enkele bekende theologen in Duitsland hun standpunt in artikelen hebben uiteengezet. In de rooms- katholieke ethiek toont men zich doorgaans voorstander van de dood straf, terwijl (zoals ook nu weer blijkt) de meningen onder de pro testanten verdeeld zijn. Prof. Dr. Paul Althaus uit Erlangen sprak zich uit ten gunste van de weder invoering van de doostraf. In zijn be toog vraagt hij eerst naar wat de Bijbel er over zegt. Al in het begin stelt de Bijbel, dat het menselijk leven onaan tastbaar heilig is. Om der wille van deze heiligheid moet moord met de dood vergolden worden en de overheid is ge roepen deze regel te handhaven. Ook in het Nieuwe Testament blijft deze regel staan. In Romeinen 13 schrijft de apos tel Paulus immers, dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt. Op grond hiervan hebben theologie en kerk van alle verschillende belijdenissen zich de eeuwen door vóór de doodstraf uitge sproken. Wie tegen de hoogste rechtsorde, te gen Gods wil, handelt door het leven van een medemens te nemen, kan zelf alleen door een ontneming van al zijn rechten als mens, zijn leven, gestraft worden. Bovendien wordt tegenwoordig veelal ook geredeneerd, dat de dood straf de samenleving beschermt tegen de misdaad. Hierop zegt Althaus, dat niet de werking van de doodstraf als bescherming of afschrikwekkend voor beeld (redelijke gronden) van beslissen de betekenis is, maar of door de toe passing iets verzoend wordt, of de dood van de moordenaar noodzakelijk en rechtvaardig is. Dat betekent dat niet de samenleving, het volk, als zodanig de beslissing over leven of dood kan hebben, maar alleen de overheid, die volgens de christelijke opvattingen zich Gods werktuig mag noemen. Een beroep op de dood van Christus, als een dood die verzoening brengt, kan hier geen plaats vinden, omdat deze verzoening de mens in de eeuwigheid met God verzoent. Deze zoendood bete kent niet, dat de natuurlijke en recht vaardige gevolgen van de schuld in het aardse leven daarmee wordt uitgescha keld. De moordenaar aan het kruis krijgt Jezus' belofte van het paradijs, maar toch moet hij evengoed de dood straf aan het kruis blijven ondergaan. Tegenover dit standpunt van prof. Althaus heeft prof. Helmut Thielicke ernstige bezwaren tegen de doodstraf. De Hamburger theoloog richtte zich in een voordracht voor de Westduitse ra dio tegen hen, die zich beroepen op de christelijke traditie. Prof. Thielicke wil de overheid in tegenstelling tot de op vattingen uit de Middeleeuwen en uit Luthers tijd niet meer beschouwen als orgaan van Gods gericht en genade. Daarom heeft de overheid niet meer de macht om te doden. Het gebruik maken van de doodstraf heeft nu mogelijk zelfs een economische achtergrond namelijk om de kosten van levenslange gevange nisstraf voor de maatschappij te ont gaan. Toen er in verband met de moord in Bonn aangedrongen werd op wederin voering van de doodstraf zat daarach ter een menselijk, begrijpelijk verlan gen naar wraak en vergelding. Maar, meent prof. Thielicke, de staat moet in onze dagen afzien van het zwaard en eerbied tonen voor het menselijk le ven. De staat moet niet de indruk wek ken, dat de afschrikwekkende werking van zo'n straf een mensenleven waard zou zijn. Statistisch is inmiddels ai wel komen vast te staan, dat deze werking nog heel problematisch is. Prof. dr. Joachim Beckmann, de voorzitter van de Evangelische Kerk in het Rheinland, ging in dit verband na der in op de vraag of de staat zelfs wel het recht heeft om te straffen, dat wil zeggen het recht om de strafmaat en de soort straf zelf te bepalen. De geschiedenis heeft immers op dit ge bied al zo heel veel gruwelijks laten zien. Daarom kunnen we niet zo maar een willekeurig strafrecht van de over heid aanvaarden als zijnde Gods op dracht. Juist vanuit christelijk gezichts punt moet er op gewezen worden, dat het recht boven de staat staat en dat de staat tegenover God verantwoorde lijk is voor de mensen, die binnen zijn bereik leven. Er mag in dit opzicht geen onderscheid gemaakt worden tus sen een „christelijke overheid" en een „wereldlijke democratie". De toeken ning van het recht om de doodstraf toe OOOOOOOCO(XXXX>CODCOOCOO<X)OOCOOOOOOOOOOOOOOOOOC>OOOOOOC Dit is de trouwring van Maarten Luther, die sinds de oorlog 1914191S zoek was en door een familie in het stadje Schönburg (Rostock, Oost- Duitsland) is teruggevonden. Een Chris tusbeeld en een zwaard zijn onder andere aan de buitenkant van de ring gegraveerd en in de binnenkant staan de datum 13-6-1525 en de namen van Luther en zijn vrouw. De gouden ring gaat deel uitmaken van de collectie schatten van het museum Schönburg. te passen kan niet theologisch afhanke lijk gesteld worden van de vraag of die overheid zichzelf ziet als Gods plaats vervanger (bij het straffen). Prof. Beckmann erkent natuurlijk, dat er in de Bijbel woorden voorkomen, op grond waarvan men aan de dood straf mag denken. Echter moet bij een bezinning over de doodstraf zeker over wogen worden of deze bijbelplaatsen zonder meer in de discussie gelden om de doodstraf te rechtvaardigen. Wat be tekent de bijbelse boodschap van de heerschappij van Christus in de wereld? Is dat alleen maar een theologische theorie of is er sprake van een werke lijkheid, waaraan de christenen in woord en daad consekwenties te verbin den hebben? Het is goed, als men hier over onder de christenen gaat naden ken. Maar men mag dan niet vergeten de excessen, die historisch vaststaan, zoals de terdoodbrenging van de chris tenen in het oude Romeinse rijk, van ketters en joden in het latere christe lijke Romeinse rijk en wat er door de nationaal-socialisten is gedaan. Een commissie van de Lutherse kerk in Amerika gaat zich verdiepen in de biecht. Uitgangspunt is dat de biecht ten onrechte in het protestantisme op de achtergrond geraakt is en dat er in de gemeente een sterk verlangen leeft naar het „biechtgesprek", aldus meldt het Evangelisch Luthers Weekblad. Ds. Martin Niemöller heeft zijn taak als voorzitter van de evangelische kerk in Hessen en Nassau neergelegd. Hij zal zich voortaan uitsluitend bezighou den met zijn werk als een der voorzit ters van de oecumenische raad. De 72- jarige was in de eerste wereldoorlog commandant van een duikboot en in het „derde rijk" een verbitterd tegen stander van de nazi's. Hij werd meer malen gevangen gezet. Na de oorlog koos hij de zijde van pacifisten en te genstanders van de kernbom. >^ooooocoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooc Vorig jaar zijn 76 gereformeerden overgegaan naar de rooms-katholieke kerk. Daarentegen traden 124 rooms- katholieken toe tot de gereformeerde kerken. Dit blijkt uit de zojuist ver schenen voorlopige statistiek van de gereformeerde kerken in Nederland over het jaar 1963. Huwelijken met een partner uit een andere kerk vor men de voornaamste factor in dit ker kelijk grensverkeer. Verreweg de mees ten, die de gereformeerde kerken ver lieten, namelijk 58 van de 76, waren dooplid. Het grootste aantal overgangen in kerkelijk Nederland treft men aan tus sen de hervormde en de gereformeerde kerken. Men registreerde bij de ge reformeerden vorig jaar 1534 nieuwe leden, die uit de hervormde kerk kwa men. Omgekeerd gingen 1341 gerefor meerden over tot de hervormde kerk: ook hier weer vormden doopleden zeer sterk de meerderheid. Opvallend is, dat ook binnen wat men wel de ge reformeerde gezindte noemt, de gerefor meerde kerken aanzienlijk meer nieuwe leden uit andere kerkgemeenschappen ontvangen, dan dat er vertrekken. Om een paar voorbeelden te noemen: naar de christelijke gereformeerde ker ken gingen 170 leden der gereformeer de kerken over, maar omgekeerd traden 315 christelijke gereformeerden toe tot de gereformeerde kerken. Ten opzichte van de vrijgemaakte-gereformeerde kerken is dit verschil nog veel groter. Uit deze kerkgemeenschap kwamen 405 nieuwe leden over, terwijl er slechts 147 vertrokken naar deze kerken. De invloed van de verschillende pinkstergroepen en meer sektarische bewegingen als de Jehova's getuigen en adventisten is, wat overgangen be treft gering. Naar een viertal van deze groeperingen -vertrokken 56 leden. Merkwaardig is, dat ook drie gerefor meerden overgingen tot joodse gemeen ten. Verder werden 702 personen die tot geen enkele kerk behoorden, ge reformeerd. Daarentegen verlieten 519 leden de gereformeerde kerken, zonder enige nieuwe kerkelijke bestemming. In totaal onttrokken zich vorig jaar 2592 leden aan de gereformeerde ker ken. Het totaal aantal toegetreden leden was echter belangrijk hoger, namelijk 3604. Hiervoor is in 524 gevallen de volwassendoop bediend. In het Eijkmanhuis van Kerk en We reld te Driebergen zullen twee belang rijke conferenties worden gehouden. In de eerste bijeenkomst wil men spreken over „Een jaar na Robinson". Men wil niet zozeer op de gedachten van Ro binson zelf ingaan als wel zich verdie pen in de dringende vragen, die hij en anderen (als P. van Buren) hebben ge steld. Sprekers in deze bijeenkomst zijn: prof. dr. J. Sperna Weiland (Amster dam) over „Hoe spreken wij over God?" en prof. dr. G. C. van Niftrik (Amster dam) over „De Zoon zonder de Vader?" Deze titel werd gekozen naar aanlei ding van het geruchtmakende boekje van Paul van Buren „The secular meaning of the Gospel". Deze bijeenkomst wordt van 14-15 no vember gehouden. Op 12-13 december spreken protestanten en rooms-katho- lieken over „Wat hebben wij aan el kaar?". Sprekers zijn pater A. Krey- kamp, redactioneel medewerker van De Horstink te Amersfoort, en dr. J. M. van Veen, directeur van Kerk en We reld te Driebergen. de de op Vorig jaar is in het kader van oecumenische hulpverlening van Nederlandse Oecumenische Raad verzoek van de Kongolese raad van kerken de Nederlandse kippenfokker S. M. H. Lakerveld naar de Kongo gezonden. Hij heeft daar de leiding van een fokkerij, die in opdracht van de raad van kerken is opgezet om bij te dragen aan uitbreiding van de pluim veestapel in de Kongo. Pe heer Lakerman vond daar ook zijn vrouw, maar het huwelijk kreeg een bijzondere noot. Toen het bruids paar op zaterdag 3 oktober zijn plan nen op de afgesproken tijd op het stadhuis van Leopoldville wilde reali seren, werd het zonder omwegen terug gestuurd. Het bleek namelijk, dat de ambtenaar van de burgerlijke stand de trouwpapieren kwijt was. Het bruidspaar mocht maandag te rugkomen, als tenminste in die tijd de papieren terecht waren. De be scheiden werden gelukkig gevonden en zo kon de huwelijksvoltrekking maan dag doorgaan. Na afloop van de plechtigheid kreeg het jonge paar van het gemeentebe stuur een glas limonade aangebo den. Alleen de ambtenaar, die het huwelijk had voltrokken, vond een wat pittiger dorstlessing in een glas bier. De Europese Baptisten Persdienst meldt, dat baptisten van een dorp in het Kam steppengebied van Kameroen op grond van mondelinge toestemming na lang wachten een kerk hadden ge bouwd. Toen die nagenoeg klaar was, werd hun gezegd, dat een schriftelijke toestemming van een andere instantie nodig was. Omdat zij die niet hadden werden zij gedwongen hun pas ge bouwde kerk weer af te breken. Op dezelfde plaats werd toen een rooms- katholieke kerk gebouwd. Een oude dame die gewend was ge ijkte christelijke termen te gebrui ken, zei, staande voor het familie graf: Als God het wil en ik het mag beleven, lig ik hier over enkele jaren ook. (Ev. Luth. Weekblad) De Noorse predikantenbond heeft be sloten vrouwelijke theologen tot het lid maatschap toe te laten. De liberaal Joodse gemeente te Am sterdam wil aan de Europaboulevard een nieuwe synagoge stichten. De ge meenteraad van de hoofdstad krijgt binnenkort een voorstel te behandelen over de verkoop van de hiervoor beno digde grond. „Het conflict met Rome duurt voort en het is met vriendelijkheden niet op te lossen. Daarvoor zijn de controver sen te ernstig." Dit heeft prof. dr. J. van Genderen, hoogleraar te Apeldoorn gezegd tijdens de in Utrecht gehouden hervormingsdag. Deze bezinningsdag werd door de vereniging „Protestant Nederland" georganiseerd. Volgens prof. Van Genderen hebben de hervormers de bevrijdende en ver nieuwende kracht van Gods woord per soonlijk leren kennen. Toen zij de strijd aanbonden tegen leringen en instellin gen van mensen, die in de kerk over heersend geworden waren, was dat voor hen een heilig moeten, omdat de overmacht van het woord er toe drong. Het reformatorisch christendom zal dan alleen sterk staan als het leeft uit de kracht van het woord van God, aldus prof. Van Genderen. Zijn collega, prof. dr. S. van der Lin de, hoogleraar in Utrecht, sprak over het antipapisme. Naar zijn oordeel verdient antipapisme als blinde haat tegen alles wat rooms is geen goed woord. Maar zo ging hij verder antipapisme is wat anders. Het heeft een positieve wortel, als het ten eerste de paus (latijn: papa) afwijst. In de met pracht en praal overladen paus kunnen wij geen beeld van de gekruiste Chris tus zien, ook niet van de verheerlijkte Christus. In de tweede plaats zo zei prof. Van der Linde betekent anti papisme de afwijzing van de mispries- „paap" ter, in de volksmond de oude genoemd. Antipapisme in de geoorloofde en ge boden zin is positief, het leeft niet uit haat tegen rooms-katholieken, maar veel meer uit de liefde van Christus en zijn kerk, die wel een katholieke (al gemene), maar daarom geen roomse kan zijn, aldus prof. Van der Linde. Ongeveer twaalfduizend medewer kers uit de hervormde, de gereformeer de en de lutherse kerken verspreiden tggen kerstmis een gezamenlijke kerst uitgave in ons land. Het blad is een combinatie van De Open Deur (her- vormd-luthers) en van Onderweg (ge reformeerd). In een oplage van bijna een half miljoen zal het verschijnen. Dit is het eerste zichtbare resultaat van pogingen, die reeds jarenlang on dernomen worden om te komen tot meer samenwerking op het gebied van de evangelisatielectuur met name van hervormde en gereformeerde zijde. De naam van het blad is eenvoudig: „Kerstfeest 1964". Het is uitgevoerd in suggestieve kleurendruk en het wijst, zowel met foto's als artikelen onder andere op de verantwoordelijkheid van de rijke landen voor de arme. Uitgangs punt is daarbij de kerstboodschap van Christus' komst voor de gehele wereld-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 14