Casten op het kasteel Museum voor kunst rond de eeuwwisseling Koordirigent Stephen Jansen geëerd met jubileum-concert De tweede Wereldradio week van 8 tot 15 november Bali danste in T ropeninstituut Gedenksteen voor Officier van Justitie beslist volgende week over pierprijs Lutoslavski's Concert voor orkest opnieuw met succes bij het N.Ph.O. NEGEN MUZEN Expositie geopend ZATERDAG 7 NOVEMBER 1964 21 Stijlvolle Anouilh-reprise Nazaten vormen stichting T.V.-nabeschouwingen In vertrouwde handen" Ham van den Bergh P. Zwaanswijk J. Damshuizer Marsman „Ensemble" verwerft „De zaak Oppenheimer" Internationale samenwerking maakt het onmogelijke mogelijk Sas Bunge De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma IN DE NAGENOEG jaarlijkse jacht om als eerste de hand te leggen op het nieuwste stuk van Anouilh, dreigen de Nederlandse gezelschappen zijn vroe gere werk te verwaarlozen. Volkomen terecht heeft daarom het Nieuw Rotter dams Toneel besloten tot een heropvoe ring van het vijftien jaar oude „Pièce rose" „Gasten op het Kasteel" (L'invita- tion au chateau) dat gisteravond in de Rotterdamse Schouwburg met gemak Jean Anouilhs reputatie van virtuoos blijspelschrijver anno 1964 bevestigde. WIJ, DIE VERTROUWDER zijn met de vast terugkerende ingrediënten in Anouilhs komedies dan men 15 jaar geleden was toen het Rotterdams Toneel van Ko Arnol- di het stuk heeft opgevoerd met Kees Brus- se in de hoofdrol, zien voor de zoveelste maal zijn bekende personages (de malloti ge, adellijke weduwe, het onschuldige meis je dat haar idealen zuiver wil houden, en de door het leven gecompromitteerde, we reldlijke machthebber, in dit geval de schatrijke bankier Messerschmann; en de vaste situaties: het arme meisje dat te In Den Haag is gisteren opgericht de ftichting „Schone kunsten rond 1900", die de beheerders van de artistieke na latenschap wil verenigen van beeldende kunstenaars die leefden rond de eeuw wisseling. In Apeldoorn zal een museum worden gesticht waarin een collectie kunst werken zal worden bijeengebracht, als mede een kunsthistorische documentatie. De stichting wil de ontwikkelingsperiode ln de beeldende kunst van de jaren rond 1900 als zelfstandige eenheid tot haar recht doen komen en de publieke belangstelling bevorderen voor de kunstwerken en de culturele waarden uit deze periode. Mr. J. C. Moulijn, zoon van de schilder en graficus Simon Moulijn (1868-1948) heeft het initiatief genomen tot de stich ting. Mede-oprichters zijn de nazaten van een d°»-*igtal kunstenaars uit de jaren rond 1900. Er is een comité van aanbeveling ge vormd met kopstukken van overheid, museumwereld, hoogleraren in de kunst geschiedenis en een aantal figuren uit handel n industrie. Het is de bedoeling om zo spoedig moge lijk te komen tot het benoemen van een adviescommissie van deskundigen, die het dagelijks bestuur zal bijstaan bij het ver zamelen van een verantwoorde collectie kunstwerken. Een kerncollectie uit deze verzameling zal door wisseltentoonstellin gen in de tot museum in te richten villa „Marialu-st" in Apeldoorn voor het publiek toegankelijk zijn. De stichtingcollectie zal voor zover nodig worden aangevuld met bruiklenen. Het dagelijks bestuur bestaat uit prof. dr. ir. J. L. van Soest (voorzitter), mr. J. C. Moulijn (secretaris), mevrouw A. M. Zijl- Koning (tweede secretaris), dr. C. Lion Cachet (penningmeester), mr. A. L. des Tombe (burgemeester van Apeldoorn), de heer D. F. Lunsingh Scheurleer (rijksin specteur voor roerende goederen) en de heer J. M. Joosten (hoofd van de afdeling moderne kunst van het rijksbureau voor kunsthistorische documentatie). Ida Bons en Coen Flink in Anouilh's „Gasten op het kasteel" bij het Nieuw Rotterdams Toneel. trots is om met zich te laten spelen en de dood verkiest boven de besmetting van het leven hier mislukt de zelfmoord ge lukkig nog omdat het stuk nog uit de rose periode stamt de sterken der aarde die zich laten ontwapenen door de onnozele on schuld (de bankier is zelfs bereid het meis je al zijn geld te geven) maar dwars door al die overbekende gegevens heen zien we juist de knapheid waarmee Anouilh met de aloude mogelijkheden van het theater jongleert. Daarbij mag zijn taal soms wat breed sprakig lijken we moeten niet vergeten dat dé dialogen op het Franse spreektempo afgestemd zijn en als we goed luisteren schuilt er nog een heel speciale Anouilh- poëzie achter zijn meest i}waze invallen en uitweidingen. DE VOORSTELLING onder regie van Luc Lutz heeft ook aan nagenoeg alle voor waarden voldaan die aan een Anouilhop- voering gesteld moeten worden. De regis seur had het moeilijke evenwicht weten te bewaren tussen de menselijke hoofdfiguren en de groteske bijrollen, er was een mooi hoog tempo en de costuums en decors schiepen al dadelijk de vereiste 1920-atmo- sfeer, waarin men op het punt van de dwaasheid en sentimentaliteit op alle ex cessen is voorbereid. Coen Flink heeft de tweelingbroers, de verlegen Frédéric en de kordate Horace in duidelijke contouren neergezet met zo nu en dan te rechter tijd een menselijke noot. Ida Bons was innemend maar wel eens iets te heftig als de lieftallige en vol komen wereldvreemde Isabelle, en een achttal andere spelers zorgden met prach tig op elkaar afgestemde humor voor de hen omringende karikaturen. Uitzonderlijk trefzeker was daarbij de door de wol geverfde moeder van Isabelle, waar Elly van Stekelenburg verschillende open doekjes voor kreeg. Maar ook Truus van der Donk, Josephine van Gasteren en vooral Richard Flink (als de geldmagnaat) gaven een knap gedetailleerde afwerking aan hun personages mee. DE HELE VOORSTELLING werd zo een hulde aan de esprit en het talent van Jean Anouilh, en een fraai blijk van het kunnen der Rotterdamse spelers, van re gisseur Luc Lutz en de ontwerpers Henk Wichers (costuums) en Herman Gordijn (decor). Er was bovendien nog welluiden de verbindende muziek tussen de tafere len van Jean Wiener. IN DE FEESTELIJK met fraaie bloe men versierde Nederlands hervormde kerk aan de Kanaalstraat in IJmuiden is vrijdagavond het gouden jubileum als toonkunstenaar herdacht van de koordirigent Stephen Jansen. Een doel treffende vorm voor deze herdenking had men gevonden in een jubileum concert, waaraan vier van Stephen Jan- iens koren hun spontane medewerking verleenden. EEN PROGRAMMA was voor dit jubi leumconcert samengesteld, dat met het be kende werk van Anton Bruckner „Tröste- rin Musik" een bijzonder zinrijke inleiding had gekregen. De overige werken konden Stephen Jansen over het algemeen krachtens hun lofprij zend en juichend karakter als de uitdruk king beschouwd worden van de sfeer van blijde vreugde en dankbaarheid, die deze avond kenmerkte. Na het gevoelig gezongen „Trösterin Mu sik" kon het christelijk mannenkoor „IJmuiden" van deze vreugde getuigen met het met toewijding en innerlijk weten vertolkte „Te Deum laudamus" van Jan Nieland. Verenigd tot een groot koor gaven drie koren van Stephen Jansen, met name de gemengde zangvereniging „Koorstudie-Po- lyhymnia" uit Amsterdam, de christelijke gemengde zangvereniging „Hosanna in ex- celsis" uit Oostzaan en het Beverwijks gemengd'koor „Zang en Vriendschap" uit voeringen van het feestelijke „Jubilate Deo" en „Dir Seele des Weltalls" van W. A. Mozart en tezamen met het mannen koor „Lobet den Herrn" van Anton Ru binstein met enthousiaste expressie en met een koorklank van opmerkelijke werking. Een dankbare taak kregen de gemengde koren met de voordracht van het befaam de kerkkoor uit „Cavalleria rusticana" van Pietro Mascagni en. vooral ook met het geliefde „Gallia" van Charles Gounod, waarbij de dirigent niet schroomde de rij ke dynamische mogelijkheden met tref fende indrukken te benutten. Met het hymnische „Halleluja" van G. F. Handel met het imponerende juichende slot werd aan het concert een verheugen de afsluiting gegeven. DE SOPRAAN-SOLI van enige koorwer ken werden met stralende klank vertolkt door de zangeres Corry Bijster. De pia nist Lou Tervoort begeleidde de koren met grote slagvaardigheid hetgeen ook gezegd kan worden van de organist Adriaan Ver schoor. De vertolking van het Orgelconcert in D van Handel door deze organist werd door ontstemming van het orgel en een niet- ideale klankenassimilatie geen hoogtepunt van de avond. NA AFLOOP VAN het concert mocht Stephen Jansen in een druk bezochte re ceptie veel gelukwensen in ontvangst ne men. n De VARA begon haar uitzending op het tweede net met een aflevering van het Dick Powell Theatre, die werd ingeleid door de befaamde David Niven. Diens be wondering voor de hoofdrolvertolker van het volgende spel, Mickey Rooney, was zeer gerechtvaardigd. Rooney speelde in een origineel verhaal, dat jammer genoeg wat drakerig eindigde, op ontroerende wij ze een nachtclub-komiek, die meer in zijn medemensen dan in zichzelf geloofde. De door de B.B.C. vervaardigde serie operatiefilms „In vertrouwde handen", door de VARA zo bewerkt dat nu Neder landse patiënten en voorbeelden aan het werk van de chirurg de nodige achter grond geven, kan verzekerd zijn van een zeer grote kijkdichtheid zodra ook Neder land II overal ontvangen kan worden. Nog meer dan doktersromans en populair- wetenschappelijke medische geschriften beantwoordt deze rubriek, waardig en uiteraard deskundig gepresenteerd en toe gelicht door de Heemsteedse arts Soeters, aan het verlangen van de leek door te mogen dringen in het heiligdom van deze wetenschap, de operatiekamer. De vraag, of deze serie naast meer begrip voor de mogelijkheden van de chirurgie, ook veel meer gevallen van candidatenziekte, tot dusverre alleen voorbehouden voor medi sche studenten, zal opleveren, kunnen wij niet beantwoorden. Op Nederland I zagen wij daarna in de N.C.R.V.-serie „Ooggetuige" het eerste deel van het verslag dat Nico van Vliet en Didier van Koekenberg van hun reis door Suriname maakten. Een door de samen stellers aan het Surinaamse filmjournaal ontleende, lange filmreportage, alsmede enige gesprekken met politieke leiders, maakten er een rolprent van die boven het niveau kwam van de gebruikelijke reis- films, die wij ook van dit gebied te zien kregen. De burgemeester van Zeist heeft gisteren bij de opening van een muziekinstru- mentenhandel aan de Tweede Dorpsstraat in zijn gemeente, in de uit marmer opge trokken gevel van het pand een gedenk steen onthuld. Deze is aangebracht ter her innering aan het feit, dat de Nederlandse dichter Marsman op 30 september 1899 in deze straat werd geboren en zijn jeugd jaren in die woning doorbracht. De Toneelgroep Ensemble heeft de op voeringsrechten verworven van Heinar Kipphardts „De Zaak J. Robert Oppenhei mer". De première kan in het begin van het volgende seizoen tegemoet worden ge zien. Dit stuk behandelt in gecomprimeerde, gedramatiseerde vorm het dossier van de verhoren waaraan de beroemde atoomge leerde ten tijde van MarCartyhy's grootste invloed werd onderworpen. De officier van Justitie in Den Haag zal in de loop van de volgende week beslis sen of hij een nieuwe maatregel zal tref fen ten aanzien van de pierprijs, nu de Hoge Raad heeft uitgemaakt dat de des tijds door de officier van Justitie geno men maatregel, waarbij de pierprijs werd teruggebracht tot 0,55, door het gerechts hof in Den Haag ten onrechte is opgehe ven. Ook na het arrest van de Hoge Raad heeft de E.M.S. de pierprijs op een gulden gehandhaafd. De Hoge Raad besliste na melijk op een cassatieberoep in belang van de wet, waarbij niet mag worden getornd aan de door partijen verkregen rechten. Thans is dus de situatie zo, dat de E.M.S. de thans weer rechtsgeldige pier- prijs-beschikking van de minister van Eco nomische Zaken blijft overtreden, in af wachting van de behandeling van de pier- prijsaffaire door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. Alleen de officier van Justitie kan in de ze situatie verandering brengen. De over treding moet opnieuw geconstateerd wor den en op basis van een proces-verbaal kan dan opnieuw een voorlopige maatregel genomen worden, waarbij de E.M.S. wordt bevolen de prijs terug te brengen tot f 0,55. VOOR DE TWEEDE MAAL, sinds de oprichting in 1950, houdt de Europese Radio Unie (ook wel U.E.R. of E.B.U. genoemd) een Wereldradioweek, ditmaal van 8 tot 15 november, waarvan het de bedoeling is om door bijzondere pro gramma's, dankzij de samenwerking van de aangesloten leden en geassocieerden buiten Europa, het radiowerk in het algemeen te verheffen en uitzendingen te verzorgen die alleen door concentratie van krachten mogelijk blijken en welke door een enkele omroep of een enkel land onmogelijk gebracht zouden kunnen worden door de hoge kosten. IN DE RADIOWEEK heeft de EBU pro- Blankers, Jerome Reehuys, Wim van den gramma's met filmmuziek, met zogenaam de „streetmusic"een idee van Nederland en ernstige muziek. Men heeft het gespro ken woord, althans voor Nederland, niet opgenomen. De realisering van Shake speare „Leer om Leer" door Engeland was niet mogelijk. Men zal nu in verschil lende landen op zondagavond 15 november een nationale produktie van „Leer om Leer" brengen. De KRO verzorgt het hier voor de NRU. Hij heeft de regie toever trouwd aan Willem Tollenaar en een der hoofdrollen is voor Bob de Lange. Verder spelen onder andere nog meer Anne Wi HET TWEEDE CONCERT van het Noordhollands Philharmonisch Orkest in de vrijdagavondserie in het Haarlemse Concertgebouw stond overwegend in het teken van een pathos met Oosteuro- pese inslag. Henri Arends leidde om te beginnen een uitvoering van het Concert voor orkest van de Poolse componist Wi- told Lutoslavski, dat hij hier vier jaar geleden introduceerde. Ik kan mij moei lijk voorstellen dat zelfs onder de oudere bezoekers iemand de behoefte gevoeld zou hebben bij deze muziek de zaal te verlaten. Het is in feite een compositie met een zeer directe „impact", om een term uit de reclamewereld te bezigen. LUTOSLAVSKI is geloof ik meer een soort decorateur in het emotionele bereik dat zich uitstrekt tussen de romantische Russen (Borodin, Moessorgski, Tsjaikovski) en Bartók. Maar in dit aankleden van reeds eerder verkende ruimten is hij dan ook een meester. Hij is, zou men kunnen zeggen, minder modern dan hij op het eerste gehoor lijkt, of dan men op grond van zijn geboortejaar (1913) zou vermoeden. De eerste fugatische opzet al wordt zeer in de breedte geponeerd, gemoedsverhef fingen in koperklank vertaald spelen een belangrijke rol, maar het geheel is met grote ritmische en vooral instrumentale fantasie gerealiseerd. En tenslotte mag men blij zijn met een hedendaags werk dat de orkestleden graag spelen, de dirigent graag dirigeert en waar de toehoorders niet op afknappen. „SCHELOMO" van Ernest Bloch, die van geboorte een Zwitser was, van nationaliteit een Amerikaan maar wiens inspiratie dui delijk joods in oud-testamentarische zin was, werd door de cellist Edmund Kurtz in de passende epische sfeer vertolkt. Wat niet wegneemt dat het stuk voor tegen woordige oren reikelijk lang en vooral een kleurig is. Het mag dan zijn dat Bloch zijn materiaal niet zonder meer ontleende aan de joodse volksmuziek, de associaties in deze richting zijn duidelijk en doen in deze vorm althans nogal cliché-matig aan. DE MEEST BOEIENDE, de meest authentieke componist op deze avond was dan toch Tsjaikovski, die na de pauze het programma beheerste. Kurtz liet zich in een tweede solobeurt horen met diens Ro- coco-variaties, die hij met ingehouden élé gance speelde, wat de oorstrelende charme van het stuk een bijna klassieke allure gaf. De ouverture-fantasie Romeo en Julia besloot dit programma met een van de beste ingevingen van de Russische mees ter. Het gloedvolle stuk werd dienovereen komstig door het orkest gespeeld. Trouwens, ook de veeleisende partituur van Lutoslavski was kennelijk zorgvuldig voorbereid door orkest en dirigent en klonk zeer overtuigend. In de beide solowerken liet de cellist het orkest terecht in het succes delen. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER KEN. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Oude muziek (gr) 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Plechtige hoogmis 9.30 Klassieke pianomuziek (gr.) 9.45 Nieuws. IKOR: 10.00 Ned. Hervormde kerkdienst. 11.00 Vraag en antwoord. 11.10 Oecumenisch nieuws. KOR: 11.15 Medaillon: klankrijk portret aan de hand van wetenswaardige feiten uit de mu ziekgeschiedenis. 12.15 Boekbespreking. 12.25 De springplank: jonge artisten wagen de sprong naar succes. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 De drie Musketiers, licht pro gramma. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Wereldradio week 1964: Metropole orkest: filmmuziek. 14.35 Promenadeorkest en zangsolist: lichte Italiaan se muziek. 15.05 De hand aan de ploeg, lezing. 15.10 Lichte grammofoonmuziek, sportreportages en -uitslagen. (16.25-16.30 Toto-uitslagen). 16.30 Franse chansons (opn.). 16.45 In café San Pie tro, programma over het Concilie. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Christelijk Gereformeer de kerkdienst. IKOR: 18.15 De offerande in de eredienst (II), klankbeeld. 18.30 Mensen, praatje 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Christelijke omroep wijd als de wereld, een reportageklankbeeld gewijd aan het evange lische radiowerk buiten Europa. 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een wekelijkse bespiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 De Zilvervloot: internationale volksliederen. 20.40 Op de centra le post van de brigade, hoorspel. 21.30 Opera- aria's (gr.). (Stereofonische uitzending). 22.05 Wissewassen, licht programma. 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Re portage van het Congres Optimale Nataliteit. 22 25 Lichtklassieke werkjes (opn.) 23.15 Muziek van de Lage Landen, muzikale lezing. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so cialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd program ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 10 30 Ad Rem, quizprogramma. 10.50 Operamuziek (gr.) 11.25 Boeketje romantiek: liedjes en voor dracht. AVRO: 12.00 Dansorkest en zangsolis ten. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon muziek. 13.20 Programma voor de weggebrui kers 14.00 Boekbespreking. 14.10 Gastenmiddag: gevarieerd programma. 15.30 Omroeporkest: semi-klassieke muziek. 16.15 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor de tieners (Gr.) 17.30 Hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO: 18.30 De Kerkdienst, lezing. 18.45 Par lando: licht programma. 19.30 Korte Hervorm de Kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 20.45 Weet ik veel: wedstrijdprogramma. 21.00 Licht muzikaal pro gramma. 21.30 In volle zee, hoorspel. 22.05 Cello en piano (gr.): klassieke en moderne muziek. 22 30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten, en sportuitsla gen 2e klas voetbal. 23.00 Wereldradioweek 1964: Filmmuziek uit Groot Brittannië. 23.30 Lichte muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m, 1223 kHz. 9.30 Ds. G. Toornvliet. 11.00 Ds. G. Toornvliet, uitzending dienst voor belangstellenden, gehou den op zondag 1 nov. 1964. 12.15 Ds. R. de Boer, Heerhugowaard. 15.15 Kinderdienst. 16.00 Ds. P. N. Kruyswljk. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programmaoverzicht en berichten voor de schip pers. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten. 14 00 Nieuws. 14.03 Wereldradio week: Macbeth, opera (1ste deel). 16.00 Sport programma met -reportages en gevarieerde mu ziek. (Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katho lieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Oudvlaamse volksliederen in moderne bewerking. 20.00 Wereldradioweek: Filmmuziek. 20.30 Amusementsmuziek. 21.00 Eu ropese jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Gevarieerde muziek. 22.40 Poëzie en pro za in vertaling. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge mengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-berich- ten. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude muziek (gr.). 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (opn.) 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoek programma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische ether leergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: populaire muziek. 12.33 Grammofoonmuziek, eventueel ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jubileummedede lingen. 13.20 Musette-ensemble en zangsolisten. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 School radio. 14 30 Instrumentaal ensemble: oude mu ziek. 15.00 Als de kat van huis is. (herha ling van 29 oktober jl.). 15.30 Nieuws over de schoolradiojubileumwedstrijd. 15.35 Moderne 16 30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: Asso ciatie van de Nederlandse Antillen m^t de E.E.G. Spreker: Mr. Drs. F. P. de Vries. 18.00 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Gewijde muziek (gr.). 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Amusementsmu ziek (gr.). 19.55 Op de man af. praatje. 20.00 Klassieke grammofoonmuziek. 20.20 Jubileum viering van de NCRV. 21.30 Grammofoonmuziek. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht instrumentaal en vocaal ensemble. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Aan de bronnen van de muziek, muzikale lezing over Japan. 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23 55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Semi-klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Droom en werkelijkheid, overden king. VARA. 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Voordracht. 11.10 Stereofonische uitzen ding: Japans Filharmonisch orkest: klassieke muziek. 11.55 Inleiding tot het muzikaal pro gramma van woensdag a.s. van 9.05—9.40. 12.00 Wereldradioweek 1964: Filmmuziek. 12.25 Actua liteiten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor het platteland. 12 38 Musette- orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. 13.20 Electronisch orgelspel. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Grepen uit de muziek geschiedenis, muzikale lezing. 14.30 Korozak en de kinderen, hoorspel 15.30 Amusementsmuziek (gr.) 15.50 Wereldradioweek 1964: Oude draai orgels. 16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Stereo fonische uitz.: Weens Filharmonisch orkest: amusementsmuziek (opn.) 17.30 Het Joodse on derwijs in Nederland problemen en perspec tieven, lezing. 17 50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instru mentaal trio. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Onder de afwas. Licht programma. 19.30 Parle mentair overzicht. 19.45 Regeringsuitzending: Den Haag aan de lijn 20.00 Nieuws. 20.05 In strumentaal ensemble en zangsolisten. 20.30 Etherforum. 21.00 Klein gedrukt: licht program ma. 21.20 Het hangt aan de muur en het tikt, vragenspel. 21.40 Radio Filharmonisch orkest, groot omroepkoor en solist: klassieke werken. In de pauze: 22.30 Nieuws. 23.30 Lichte or kestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek (Om 12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 15.59 Wereldradioweek: Mijndansen in Zuid-Afrika. 16.00 Nieuws. 16.05 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Wereldradioweek: Filmmuziek. 17.45 Arabische orkesten. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Lichte muziek. 18.46 Sportkroniek. 18.58 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws, radio kroniek en correspondentie uit Nederland. 19.40 VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 15.00 Weekjournaal VPRO: 15.25 Zet 'm op George, film. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.30 52 Antwoordt!, politiefilm. 20.00 Journaal en weerbericht. VPRO: 20.20 Actuali teiten. 20.30 Bonjeur Paris: zang en ballet. 21.05 Sjootijm, cabaret. 22.00 Mensen kijken: inter views. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: Een Tiroler Bruiloft: muzikaal amusementspro gramma 20.45 Vrouwenlevens: Water en zeep, voordracht. 21.10 The Alfred Hitchcock Hour: Death of a cop (De dood van een politie-agent), Hitchcockfilm. 22.00-22.10 Epiloog. NOORDZEE 18.30 Rin tin tin. 19.00 Popey. 19.08 Lastige gevallen. 19.22 De onzichtbare man. 22.00 „Ge kooide meisjes" (film met Juliette Greeo). VOOR ZONDAG NEDERLAND I IKOR: 17.00-18.00 Remonstrantse dienst: NTS: 19.30 In het oerwoud verdwenen, filmdocumen taire over oude steden in Cambodja en op Cey lon. 19.50 Tanden kosten geld, tekenfilmpje. 20.00 Journaal. 20 05 Sport in Beeld. NCRV: 20.30 Hoe bestaat tpopulair-wetenschappe- lijk programma. 21.00 Koning David, TV-spel. 22.30 Koor- en samenzang. NTS: 22 35-22 40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 De Tijdscapsule. programma voor de Jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 De telefooncel, TV-film 20.30 Jazz in de dertiger jaren. 21.20 Festival, een vierwekelijkse rubriek van korte films. 22.05 Sport in Beeld. (-22.20). NOORDZEE 18.30 Robin Hood, 18.58 Mr. Magoo. 19.06 Pro- gramma over de voetbalclub ADO. 19.16 Laurel en Hardy. 22.00 Dokter Ben Casey (film). VOOR MAANDAG NEDERLAND I CVK/IKOR/RKK19.30 Bijbelverhaal voor kinderen. 19.35 Kenmerk: Protestanten in Bel gië, documentaire. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. NCRV: 20.20 Jubileumviering in de Eusebiuskerk te Arnhem. 21.30 La belle Amé- ricaine, speelfilm (alle leeftijden). NTS: 23.10- 23.15 Journal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Het gesprek van de dag: actuele zaken. 20.40 T.V.-Magazine: Televisie op televisie, documen taire en filmreportage. 21.25 Jazzmuziek. 21.55 Sterren kijken: programma over waarnemingen aan de nachtelijke hemel. NOORDZEE 18.30 Super Car. 19.00 Popey. 19 09 „Wist u dat (over rijst). 19.24 Danger Man. 22.00 87th Precinct (film). Internationale Boekenbeurs. In Belgrado is vrijdagavond een internationale boe kenbeurs geopend, waaraan 90 Joegosla vische en 70 buitenlandse uitgevers deel nemen, waaronder Belgische en Neder landse. Grammofoonmuziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20 00 Wereldradioweek: klassieke muziek 22.00 Nws en berichten. 22.15 In en om de opera. 22.35 Poëzie en proza in vertaling. 23.00 Nieuws. 23 05 Jazzmuziek. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.4S Voor de zeelieden. Heuvel, Wam Heskes en Bert van der Linden. Men gebruikt de door Buddingh bewerkte vertaling van L. Burgersdijk. OMDAT HET dertig jaar geleden is dat de eerste Oscar werd uitgereikt voor de beste filmmuziek maakten de NRU en bei de Belgische omroepen elk tien filmsong» in een nieuwe bewerking. De eerste serie, de bekroonde werken van 1934 tot en met '43, zijn voor rekening van ons land. Bert Paige heeft ze gearrangeerd en het me- tropole-orkest voert ze onder leiding van Dolf van der Linden uit op zondag 8 no vember om twee uur 's middags. België zorgt voor de rest van de bekroonde songs en Joegoslavië, Engeland, Duitsland en Frankrijk komen elk nog eens met een eigen produktie van voornamelijk nationa le songs. In „Jazz around the World" via de KRO op 10 november, heeft Duitsland met medewerking van Joachim Ernst Be- rendt zoveel mogelijk jazzopnamen van buiten Europa verzameld. AANVANKELIJK WERD het met de „streetmusic" wat moeilijk; men heeft weinig variaties op straatorgels maar toen deze straatmuziek veranderd werd in „me chanica! music" kwam er wat meer los. VARA en KRO verzorgen de uitzendingen. Verder staat voor 10 november bij da AVRO het Prix Italia-werk op het pro gramma „II Dio di Oro" (de god van goud) van Paccagnini, een specifiek radiowerk dus. Het betreft de tijd van Mozes. De componist gebruikt hierbij voornamelijk elektronische effecten. Voorts nog een Ra- meau-concert in twee delen, een copro- duktie van Frankrijk en Duitsland. De componist Frank Martin heeft in op dracht van de Europese Radio-Unie een cantate, genaamd „Pilate", geschreven dat door Italië wordt uitgevoerd. Het werk blijft twee jaar exclusief voor de omroepen. De uitvoering is op 15 november. Tenslot te is er nog op 12 november een program ma van lichte muziek, genaamd, „Euro- light", een produktie van acht landen te zamen waarin onder andere Nederlands bijdrage „Softly as in a Morning Sunrise" van het rio Dick Schallies is opgenomen. „We staan nog in de kinderschoenen wat deze week betreft", aldus een NRU-toelich- ting. „We zullen ernaar streven er nog een sterker internationaal karakter aan te geven maar we beginnen nog maar pas. Enkele aanbiedingen voor deze week, on der andere uit Canada, zijn niet opgeno men maar komen later nog wel aan de beurt." De KRO zal zondagmiddag na de ope ningstoespraak van de Wereldradioweek 1964 door de president van de Europese Radio Unie, de Zweed Olof Rydbeck, een speciale boodschap van paus Paulus uit zenden. De boodschap heeft betrekking op de wereldradioweek. Onder zeer grote belangstelling van zo wel Nederlanders als Indonesiërs (onder wie veel studenten) heeft de tijdelijk zaak gelastigde van Indonesië in Nederland, d« heer Mohammed Sjarif, gistermiddag in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam de tentoonstelling geopend ,Bali, kringloop van het leven." Hoogtepunt van de opening van de tentoonstelling „Bali, kringloop van het leven" was een optreden van de Balinese dansgroep die als onderdeel van een groot Indonesisch cultureel gezelschap thans in Nederland vertoeft. Deze tentoonstelling, die voorlopig tot eind februari te zien zal zijn, geeft een beeld van de religie, de kunst en het leven op Bali. De geëxposeerde voorwerpen zijn afkomstig uit de verzameling van het in stituut. Er zijn ook foto's van de in 1962 overleden Paulus Spies. De opening werd voorafgegaan door een inleiding op de tentoonstelling van prof. dr. Th. P. Galestir. hoogleraar in de archeo logie en oude geschiedenis van Azië aan de Leidse universiteit. Daarna volgde een kleurig optreden van een groep Balinese danseressen en dan sers met begeleiding van een Balinees ga melan orkest. Deze groep maakt deel uit van de Indonesian Cultural Dance Group, die onlangs op de wereldtentoonstelling in New York is opgetreden en die thans op tournee is door Nederland.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21