„Uburleske" van Alfred Jarry door de Toneelgroep Theater uit oude doos gehaald Chefarine 4 Centrum speelt vrijdag generale met publiek Guus Hermus in „De Gedachte" van Andrejev Het Parijse seizoen staat in het teken der picturale naïveteit Griepbestrijding met 4 middelen tegelijk! m- „Pop art"-concert voor Experiment voor Haarlem Herdenkingsdienst 40-jarige NCRV 13 DINSDAG 10 NOVEMBER 1964 «"P Hans van den Bergh De vier geneesmiddelen, verenigd in Chefarine „4", zijn elk afzonder lijk in de hele wereld beroemd ge worden en hebben reeds miljoenen mensen baat gebracht. Te zamen werken zij nog beter en doen wer kelijk wonderen. Eén der bestand delen zorgt dat - niettegenstaande de krachtige werking - ook een gevoelige maag niet van streek raakt. - contrabas en poetsmiddel - zangeres en hoestbonbons - piano en hartig hapje Modern Reactie op excessen der abstracten De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Toespraak door dr. Visser 't Hooft „m ALFRED JARRY heeft op het eind van de vorige eeuw als zeventienjarige kostschooljongen zich, met een paar kameraden, willen wreken op een tiran nieke leraar door het schrijven van een marionettenspel „Ubu Roi". Een paar jaar later bewerkte hij het voor het to neel en in 1896 werd het stuk, dat in tal rijke opzichten, en niet het minst door de grofheid van taal en effecten, aan een Jan Klaassen-stuk doet denken, op gevoerd in Parijs voor een diep-gecho- queerd publiek. Maar achter het extra vagante spel met woordklanken („fiskaal kop" etc.) en een stroom van minder fijne scheldtirades, die onze geharnaste zielen tegenwoordig nauwelijks meer raakt, verbergt zich een grimmige satire op de vervaarlijke tiran die in iedere domoor kan schuilen, maar die gelukkig nooit de gelegenheid krijgt zich te laten gelden, zoals de dikke, domme, laffe en uiterst boosaardige Père Ubu in dit stuk. HET ZOU GELOOF ik verkeerd zijn het stuk van de jonge Jarry te gaan interpre teren als een waarschuwing tegen de dui velse krachten die zich in een volk kun nen vrijmaken, zoals dat bij het Nationaal Socialisme is gebeurd; daarvoor is Jar- ry's stuk teveel gericht tegen de indivi duele burgerman die buitenshuis een ge weldig grote mond heeft, maar in huis geringeloord wordt door de al even ver vaarlijke, maar iets sluwere Mère Ubu. Ook gaan vergelijkingen met het latere absurd^ toneel eigenlijk niet op, omdat de doorbrekingen van de gewone opvoe ringspraktijk en de conventionele toneel logica in Jarry's stuk veeleer samenhan gen met de afkomst uit de poppenkast en typisch het produkt zijn van een baldadi ge schooljongensparodie; we komen dan ook speciaal in de gevechtsscènes duide lijke persiflages op Shakespeare tegen en zelfs is er op een gegeven moment een klaagzang bestaande uit niets dan namen van gevallenen die „regelrecht" is wegge lopen uit Aeschylus' „Perzen". ER HEERSTE BIJ de première zaterdag avond j.l. in de Nijmeegse schouwburg grote vrolijkheid onder het publiek zonder dat men eigenlijk kon vaststellen waarom men lachte. In de groteske moordpartijen van Ubu die de Poolse Koning uit de weg ruimt en dan gesecondeerd door Mère Ubu een su per-schrikbewind vestigt, gefundeerd op de laagste menselijke eigenschappen, ligt toch eigenlijk niet veel lachwekkends. Waarschijnlijk ligt de kracht van het stuk in de grandioze overdrijving: zó erg is het gelukkig in werkelijkheid nog niet denkt men opgelucht. Wat wij persoonlijk in de voorstelling waardeerden was toch eigenlijk alleen wat de mensen van Theater met Jarry's ge gevens hadden gedaan. VOOR DIT IN ONS land slechts een maal door Utrechtse studenten opgevoer de stuk moest een nieuwe groteske speel stijl gezocht worden. Hans Croiset wiens eerste grote werkstuk bij zijn eigen gezél schap dit was had in zijn regie een enor me vitaliteit en fantasie gepompt en een groot aantal visuele grappen van eigen vinding toegevoegd. Tegen een metalen staketsel op de ach tergrond, ontworpen door Niels Hamel, speelden zich in een prachtig tempo de vele brokkelige scènetjes, meestal in een mooi-kluchtige enscènering af. De vertaling-bewerking van Dolf Ver spoor met haarvele vernuftige woord- en klankvondsten droeg ook een aanzienlijke steen bij tot het vermakelijke totaalbeeld. MAAR VOORAL de lakonieke, volkomen vanzelfsprekende manier waarop Hans Tiemeijer met een gigantische buik voor, de op zijn manier plechtstatige teksten van Ubu bracht, dwong ieders bewondering af en maakte wel duidelijk waarom Tiemeijer deze rol altijd al had willen spelen: zij leek voor hem geschreven. Naast hem kreeg Mère Ubu van Elise Hoomans die kampte met een keelaandoe ning, vooral aanvankelijk te weinig kracht mee. In een latere scène, waarin zij zich als een geestverschijning tracht vrij te pleiten, liet zij toch ook heel geestig spel zien. Er waren nog zeer talrijke kleinere rollen waarbij Henk Schaer als een ruiter, Joop Keesmaat als kroonprins Sakkerlaus en Jacques Snoek als een aantal vorsten met ere genoemd moeten worden. Het succes van de voorstelling was dus zeer bepaald het succes van de opvoering, waarbij het de grote verdienste van de regisseur was dat hij de rafelige tekst, on der andere door het toevoegen van twee watervlug het decor wisselende figuurtjes, tot een eenheid had weten te maken. Een niet geringe prestatie, waarbij man gaarne de mislukte poging om er ook nog een beetje een musical van te maken door invoeging van een aantal slecht gezongen liedjes, voor lief nam. Van de noodzaak om Jarry's tekst uit die oude doos te halen, zijn wij overigens niet overtuigd. Advertentie Zonder de maag van streek te maken I n BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET Hans Tiemeijer en Elise Hoomans in „Uburleske" van Jarry. Een aantal medewerkers van de Fluxus- groep, afkomstig uit Frankrijk, Amerika, Denemarken en Nederland, zal op vrijdag 13 november in de Kurzaal in Schevenin- gen een programma van muziekwerken en toneelprestaties uitvoeren, die behoren tot het terrein van de „pop art" en het Nieuwe Realisme. Dit programma wordt gebracht in de vorm van een „concert", tijdens welk nieuwe muziek, anti-muziek en in strumentaal theater worden gepresenteerd. Daarbij komen werken van de Amerikanen LaMonte Young, George Brecht, Emmett Williams, George Maciunas, Robert Watts, Dick Higgins en Joe Jones, van de Japan ners Toshi Ichiyanagi en Takehisa Kosugi, de Zweed Bengt Af Klintberg, de Koreaan Nam June Paik, de Denen Arthur Kópcke en Eric Andersen, de Parijzenaar Robert Filliou en de Nederlanders Misja Mengel berg, Wim T. Schippers en Willem de Ridder tot uitvoering in de Kurzaal. Het concert heeft niet slechts op het podium, doch ook in de zaal plaats en be halve de executanten zijn ook de bezoe kers bij de uitvoering betrokken. De muziek wordt zichtbaar zowel als onzicht baar, opmerkelijk zowel als onopvallend en soms ook alleen maar voelbaar uitge voerd. Het programma vermeldt o.a. Trio voor viool, altviool, contrabas en poets middel; Concert voor in- en uitademen; Muziek voor microfoon en pakpapier; voorts nog werken voor piano en hartige hapjes, voor zangeres en hoestbonbons, alsmede een stuk voor 40 wekkers van de Nederlander Bob Lens. De Fluxus-groep vertegenwoordigt een internationale beweging, die grote activi teit ontplooit voor „de ontwikkeling, ver dieping, uitbreiding, verguizing, afbraak en verandering van de verschillende uitings vormen, zoals deze zich in 1958 in de schilderkunst begonnen te openbaren." De Kurzaaldirectie acht, na de nieuw- realistische danskunst van Merce Cun ningham vorige maand, thans de beurt aan de muziek. Het ligt in de bedoeling in de naaste toekomst ook nog een film voorstelling in dit genre voor te bereiden. Mr. P. van der Velden overleden. Op 74- jarige leeftijd is in Nijmegen overleden mr. P. I. J. M. van der Velden, oud- kantonrechter aldaar en oprichter en eerste-voorzitter van de Sint Adelbert Vereniging. In de voor-oorlogse jaren is hij 14 jaar wethouder van Onderwijs ge weest. Na de bevrijding was hij enige tijd fungerend burgemeester. (Van een onzer redacteuren) De toneelgroep Centrum geeft op zaterdag 14 november in de Stadsschouw burg in Haarlem de première van „De Gedachte" van de Russische schrijver Leonid Nikolajevitsj Andrejev (1871-1919). Centrum heeft grote verwachtingen van deze opvoering. Men had het stuk al zes jaar in portefeuille liggen. Het wachten was eigenlijk al die tijd op een acteur die de zeer veeleisende hoofdrol naar behoren kon vervullen. Die acteur is er thans: Guus Hermus. Zijn rol beheerst het stuk. Bij wijze van experiment en om de band van Centrum met Haarlem te ac centueren. wordt vrijdagavond 13 novem ber in de Haarlemse schouwburg een open bare generale repetitie van het stuk gege ven. Het publiek heeft daarbij toegang te gen een eenheidsprijs van 1,50. De voorstelling zal werkelijk het karakter van een repetitie houden, regisseur Walter Kous zal met een leesplankje in de zaal zitten en de opvoering zo nodig onderbre ken voor het geven van aanwijzingen. „De Gedachte" is nooit eerder door een Nederlands gezelschap opgevoerd, vertel de ons Hans Roduin, de dramaturg van Centrum. In de toneellitteratuur leidt het een wat vergeten bestaan; bij opsommin gen van het werk van Andrejev wordt dit stuk vaak weggelaten. Roduin ontdekte het min of meer bij toeval in een tweede handsboekwinkel. Hij was er direct geest driftig voor vanwege de „moderne" pro bleemstelling van het stuk. „De Gedachte" is geschreven in de tra ditie van het Russische naturalisme, maar laat het psychologiseren van b.v. de Tsje- chov-stukken achter zich, waardoor het di rect aansluit op het hedendaagse bewust zijn, aldus Hans Roduin. Andrejev is op zoek naar de grenzen van het kennen; hij stelde zich al critisch op tegenover de ra tionaliteit terwijl zijn tijdgenoten nog in de greep waren van het positivismfe van die jaren. Andrejev schreef „De Gedachte" oor spronkelijk als een novelle (1902). Die no velle bestaat uit de brieven die een intel lectueel vanuit een krankzinnigengesticht schrijft aan de directeur van de inrichting. De man is op zoek naar de grens tussen normaal en abnormaal. Ten bate van deze intellectuele onderzoekingstocht pleegt hij een moord waarbij hij zich voordoet als een krankzinnige. Zo komt hij in de inrichting terecht. Daar komt hij in de greep van de twijfel inzake zijn eigen geestvermo gens. Studentenflat. Aan de Maasboulevard in Rotterdam is de eerste studentenflat in deze stad geopend, een gebouw van vijf verdiepingen, dat woonruimte zal bieden aan 184 studenten. Zij zullen gemiddeld een huur van 50 per maand betalen en 25 voor het gebruik van gas, water en elektriciteit. Het gebouw heeft ongeveer 2,7 miljoen gekost. Andrejev heeft van dit stuk later zelf een toneelbewerking gemaakt. Voor de op voering van Centrum heeft Walter Kous echter een nieuwe bewerking gemaakt, waarbij hij uit de novelle iets meer dat gene selecteerde wat actualiteitswaarde heeft voor een publiek van nu. Naast Guus Hermus worden in het stuk belangrijke rollen gespeeld door Elisabeth Andersen en André van den Heuvel. Het Guus Hermus is een grote produktie, waar Centrum veel van verwacht. Of die verwachtingen ook door de reacties van publiek en critici worden bewaarheid, is echter steeds weer een bijna geheel onvoorspelbare zaak. PARIJS. Nét zijn de Naïeven die in dit seizoen de Parijse musea, galerijen en kunsthandels voor een ruim deel beheersen. Behalve diverse kleinere kunst handels die ieder hun zinnen op één zo'n schilderende naïeveling hebben gezet, openden bijna gelijktijdig het Musée de l'Art Moderne èn de belangrijke Galerie Charpentier tentoonstellingen die respectievelijk het „Betoverde Koninkrijk der Naïevenen „Primitieven van Vandaag" heten. Voor die doeken die misschien minder tot een „school" dan wel tot een verwante geestelijke familie zijn te rekenen, bestaat van de kant van het publiek een duidelijke en levendige belang stelling. Belangstelling die intussen al wel verklaard, is als reactie op de diverse excessen der abstracten of non-figuratieven, die in de internationale kunsthandel trouwens een zware baisse hebben ondergaan. Hoe ze te om schrijven? Door gaans zijn de naïe ven autodidacten die pas laat in de kunst zijn gegaan ofwel het schil deren 's zon dags nóg altijd als een nevenbe- drijf èn als zicht baar genoegen be oefenen. Die late en meestal korte leeftijd heeft hun een speciale fa milietrek gegeven. Gewoonlijk zijn ze bijzonder precies in hun schilderstrant, om dat ze graag de details van een landschap, stadsgezicht of tafreel met geduldige nauw lettendheid bekijken en vastleggen. Ook aan het vaak wat hoog overtrokken pers pectief zijn de naïeven te herkennen, en voorts hebben ze vrijwel stuk voor stuk waarneembare moeite om staande of lo pende mensen anders dan als houterige poppetjes uit te beelden. Hun kleuren zijn levendig en direct en bij voorkeur con trasterend, en hun naïeveteit openbaart zich misschien óók nog in een zekere pu deur der onderwerpen. OPVALLEND IS ZO, dat men onder de ruim tweehonderd schilderijen die nu bij Charpentier zijn opgehangen niet één naakt en nauwelijks een ontbloot lichaams deel buiten hoofd en handen aantreft. Onder de naïeven van Charpentier zijn maar heel weinig beroepsschilders. Bij de selectie voor de expositie schijnt zelfs een zekere voorkeur voor beoefenaars van de „kleine beroepen", timmerlieden, loodgie ters, tramconducteurs, pennelikkers en, natuurlijk, want je kunt nooit weten, doua nebeambten geheerst te hebben. Met als ge volg dat vele rijke zondags-schilderende dames en schilders die 't tot dusver nog niet was gelukt zich een naam te maken, bij hun inzending als hoofdmetier zo'n on aanzienlijk vakje hadden opgegeven. In de hoop vervolgens onder Charpentier's glo rieuze auspiciën als een tweede Douanier Rousseau te worden ontdekt. In hoeveel gevallen die vlieger is opgegaan, wordt bij Charpentier geheim gehouden. Maar dat 't óók onder het etiket der naïveteit niet alles goud is dat blinkt kan men met een vluchtig oog zo al wel constateren. DE NAÏVETEIT IS inderdaad ook al weer tè vaak een maniertje geworden, een maniertje dat dan in de eerste plaats na tuurlijk wel bij de Douanier werd afge keken, en waarvoor verder ook die twee andere grote voortrekkers der Naïveteit, Seraphine en Vivien wie het Museum voor de Moderne Kunst nu een hommage brengt model hebben gestaan. Ook een schilder is uiteraard altijd het kind van zijn ouders, en zo hebben eveneens andere grote meesters Kees van Dongen bij voorbeeld hier telgen verenigd die hun invloeden nog niet of nauwelijks of althans zeer naïevelijk assimileerden. En een Maurice Loirand schilderde, in diezelfde gedachtengang, het torso van een oude boer onder zijn scheve baret met drie po pulieren op de achtergrond, juist zoals Van Gogh zo'n figuur óók zou hebben opgezet. Ook in de imitatie zijn ze dus naïef, en daarom mag men in hun verband zelden het hatelijke woord van epigoon gebruiken. Herinnering aan mijn zieke moeder" van Jules Lefranc. EVENMIN ECHTER KAN men zeggen dat men onder al deze ettelijke en geest verwante doeken nu werkelijk diepe schok ken of zelfs maar emoties of indrukken beleeft. Misschien is de naïveteit, zodra men die met honderd of meer vermenig vuldigt ook honderd of meer keren min der naïef? Slechts een enkele uitzonde ring weet niet alleen van een liefdevolle oprechtheid, doch ook nog van een klem mende noodzaak werkelijk te over tuigen. Zoals de zevenenzeven tig jarige oud-loodgieter Jules Lefranc, wiens schil derijen die hij plat op de tafel vervaar digt van statige kastelen en bonte vis sershaventjes in Parijs momenteel voor zwaar geld worden verkocht. Een andere triomfator van het succes is de ex-vracht wagenbestuurder Skliar van wie het ver haal gaat dat hij, acht jaar geleden, een kist moest bezorgen bij Charpentier waar hij toen voor 't eerst een doek van Gau guin zag hangen. Gauguin maakte zo'n verpletterende indruk op de chauffeur dat hij vanaf Charpentier regelrecht naar een winkel in verfbehoeften snelde, om de ma terialen te kopen die hij nodig had om thuis ook 'ns zo'n doek te penselen. Sedert dien zou hij het stuurrad nooit meer tus sen de vingers hebben genomen en op de plaats van die vroegere Gauguin hangt bij Charpentier nu zijn doek met Parijse kathedralen en dat bewijst dat het verlies van die truckbestuurder voor de schilder kunst toch wel een aardig winstje heeft opgeleverd. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek, (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Neder landse volksliederenpotpourri (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammo foonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.30 Licht ensemble: muziek uit de Twintiger Jaren. 11.50 Twaalf uurtje, cabaretprogramma. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang: volksliedjes. 12.53 Grammo foonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jubileummededelingen. 13.20 Licht instrumentaal kwartet. 13.40 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Boeren en bur gers in Buitenveen, hoorspel, (herhaling van 5 november j.l.). 14.25 Klassieke lie deren (gr.). 14.50 Werken van Nederland se componisten (gr.). 15.45 Bijbelvertelling voor de jeugd. 15.55 Operatie Bus, repor tage aankomst bussen voor Jeugdland. 16.00 Jeugdland, programma voor de jeugd. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Idem. 18.10 Knapenkoor (gr.): volks liedjes. 18.30 Het Spektrum, lezing en me dedelingen. 18.45 Nieuwe grammofoonpla ten. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Leger des Heilskwartier (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Groot koor, koperkwartet en orgel: geestelijke liederen. 20.20 Goeds uit Nazareth, klank beeld over veertig jaar cultuur romdom de NCRV. 21.50 Lichte grammofoonmu ziek. 23.10 Het Tweede Vaticaanse Conci lie, commentaar uit Rome. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Moderne grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 School radio. VARA: 10.00 Romantische gram mofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereofonische uitzen ding: Moderne kamermuziek. 12.00 Stereo- fonische uitzending: Ritmisch strijkorkest 12.25 Actualiteiten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelspel en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Prome nade-orkest: amusante muziek. 13.45 uur Gesproken portret. 14.00 Kamerorkest: moderne muziek. 14.15 Utrechts Stedelijk orkest, koor en solisten: klassieke en mo derne werken. 14.50 Kamerpraat, toespraak 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Wereldradioweek: 30 jaar filmmu ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Filmen in de Nederlandse Antillen I. Spreker: Raymundo Debrot. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pa cifistisch Socialistische Partij: Meten met twee maten. 18.30 Stereofonische uitzen ding: Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Stereofonische uitzneding: Meisjeskoor met piano. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte grammofoonmuziek. 20-35 De Storm, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereofo nische uitzending: Dansmuziek. 23.15 uur Jazzmagazine. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Orkestmuziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugdkoren. 15.00 Lichte muziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Grammofoonmuziek. 16.09 Engelse les. 16.24 Grammofoonmuziek. 16.45 Meisjesko ren. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de teenagers. 1800 Nieuws. 18.03 Vokale muziek. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Casinomuziek. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Wereldradioweek: A. Muziek uit Moravië. 21.50 Pedagogisch praatje. 22.00 Nieuws. 22.15 Wereldradio week: filmmuziek. 22.45 Wereldradioweek: Poëzie en proza in vertaling. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit voorbije jaren. 23.30 Amusementsmuziek. 24.00 Nieuws en vooP"rte zeelieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Weekjoumaal' voor gehoorge stoorden. 19.30 Engelse les voor begin ners (les 5 (herhaling) en les 6). 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding van de Pacifistische Socialistische Partij. NCRV: 20.30 Actualiteiten. 20.40 Stiefbeen Zoon, TV-spel. 21.15 Christe lijke omroep in de wereld, jubileumdocu mentaire. 22.20 Liederenprogramma. NTS: 22.45-22,50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Ver schuivende grenzen: actuele onderzoekin gen op het gebied van de wetenschap. 20.25 De schavuiten Diamanten, TV- film. VARA: 21.15 Filmvenster. 21.45 Ach ter het nieuws. RKK: 22.10 Gewoon Heilig: film over het leven van Theresia van Li- sieux. NOORDZEE 18.30 Wilhelm Teil; 19.00 Mr. Magoo; 19.08 Club du Piano; 19.25 Bob Cummings Show; 22.00 Wagon Train (film).. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. AVRO: 19.30 Dick van Dyke Show. NTS: 20.00 Journaal en weerover zicht. AVRO: 20.20 Sportpanorama. 20.50 AVRO's Televizier. 21.05 De Verdedigers, TV-film. NTS: 21.55 Aardgas, documentai re 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Theater '64: interview. NTS: 20.20 Yanco, Mexicaanse film. KRO: 21.45-22.10 Onze man in Londen. NOORDZEE 18.30 Beaver knapt het op; 18.59 Popey; 19.08 Les Grands Seigneurs (over Ka meroen); 19.26 Star for today; 22.00 The Saint (film). NIETTEMIN KAN op deze tentoonstel ling toch eigenlijk alleen maar van Naïveteit in de tweede graad worden ge sproken. De Naïveteit schuilt, als gezegd, vooral wel in de onbevangenheid waar mee andere schilders worden nagedaan. De ware Naïveteit (in de eerste graad) die dus op de directe relaties tussen schil der en buitenwereld betrekking heeft, vindt men alleen maar bij kinderen. Maar ook het exposeren van kindertekeningen en -schilderijen in gerenommeerde musea of galerijen werd natuurlijk al wel eerder vertoond. Frank Onnen „Radio en televisie mogen we alleen ge bruiken om mensen de kans te geven hun ware menselijke roeping te vervullen. En dat houdt in, dat we alles moeten ver mijden, wat tot indoctrinatie, tot vorming van massamensen of gehoorzame aanhan gers van groepen of partijen kan leiden; en omgekeerd in ons hele bestel alles in het werk moeten stellen om dat aan te bieden, wat tot onafhankelijkheid, tot eigen keuze en eigen verantwoordelijk heid voert." De secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken, dr. Visser 't Hooft, zei dit gisteravond tijdens de herdenkings dienst in de Eusebiuskerk te Arnhem ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Christelijke Radio Ver eniging. „Wij geloven, dat het evangelie juist tot echte mensen maakt. Maar dat betekent niet, dat elke vorm van christe lijk getuigenis dat doet. Alleen wanneer het evangelie in zijn volle breedte en diep te gebracht wordt, met de daarin vervatte critiek op godsdienstige en ongodsdienstige mensen, met de openheid voor de Samari taan en de Romein, met het uitzicht op de hele wijde wereld, kan men werkelijk zeggen, dat men de mens geeft, wat hem toekomt", aldus dr. Visser 't Hooft, die wees op de noodzaak van apostolisch wor den: „Niet de mensen vragen zich naar ons te richten, maar de taal van de mo derne mens leren. Dat betekent, dat de radio en televisie in Gods hand middelen zijn om de kerk te vernieuwen tot wat zij in wezen is: kerk voor de wereld". Hij sprak ook over het initiatief van de N.C.R.V. voor een actie ten bate van het radiowerk van de jonge kerken en de zen ding: „Ik hoop dat zeer velen, die aan de N.C.R.V. veel te danken hebben, nu zullen zeggen: dat gaat ook mij aan; en daaruit de consequentie trekken". Kedroff-kwartet in Nederland. Het Ke- droff-kwartet uit Parijs zal op 27 no vember liturgische gezangen uit de Rus sisch Orthodoxe eredienst ten gehore brengen in de Remonstrants Geref. Kerk aan de Mathenesserlaan te Rotterdam. Het kwartet werd 50 jaar geleden op gericht door de vader van de tegenwoor dige dirigent en bestaat in zijn huidige samenstelling 10 jaar. Nel Oosthout. De voordrachtskunstenares en actrice Nel Oosthout is in Tel Aviv aangekomen, op weg naar India, waar zij op uitnodiging van het Eucharistisch Congres te Bombay enkele opvoeringen zal geven. De reis wordt gemaakt onder auspiciën van het ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 13