TONEEL OP FILM
A
GOED NIEUWS
IN IJMUIDEN
Voor ALLE AUTOMOBILISTEN
BANDEN
SERVICE
GENERAL
BANDEN
In Groenelaantje
eenrichtingsverkeer
Van erkerplat
gevallen
Aanrijding op
zebrapad
„Vlagincident"
in IJmuiden
Verdachte van aanslag
op taxichauffeur
vrijgelaten
H.A.L.-commodore
C. G. Kooyman
met pensioen
„Kasteel in Zweden" en „De Huisbewaarder'
FILM EN FILMWERELD
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1964
11
Jubileum van KNVB
Zaterdagvoetballers
aan return toe
Beverwijk
Sinds 7 november ook in uw woonplaats
Trompstraat 8 - IJmuiden - Telefoon 2S55
Elektronisch balanceren.
Nieuwste montage- en demontage-methoden.
Neem geen risico's.
Ga met uw bandenproblemen naar de
bandenspecialist.
Ongevallen bij schoolsport
Diefstal uit warenhuis
Aanvoer van schorseneren
groter dan die van peen
- -
DAT OOK HET MODERNE TONEEL niet verwaarloosd
wordt door de filmmakers van het ogenblik, mag blijken
uit het feit dat op het ogenblik twee recente toneelsensaties
in filmvorm in Amsterdamse bioscopen te zien zijn: Fran^oise
Sagans „Chateau en Suède" in Alhambra, Harold Pinters
„The caretaker in De Uitkijk. Het zien van beide films
wordt daarom zo interessant, omdat het mogelijk antwoord
brengt op de vraag of het moderne toneel zich beter leent
voor verfilming dan het klassieke theater dat bij filmadapta
ties in het verleden men denke aan de Shakespeare-
bewerkingen van Laurence Olivier nooit geheel bevredi
gende resultaten heeft opgeleverd. De gebondenheid aan een
geheiligde tekst en aan een overgeleverde dramatische op
bouw bleken bij dit soort verfilming handicaps die alleen
door een minder aan toneeltradities gebonden filmmaker als
Orson elles overwonnen konden worden, zoals destijds uit
MEN KAN MOEI
LIJK Sagans stuk tot
die nieuwste richting
rekenen al werkt zij
met een absurde
situatie en zal er wel
enige symbolische
betekenis schuilen
achter de vreemde
gedragingen van een
zonderlinge familie
die afgesloten leeft
op een eenzaam kas
teel in Zwedten en
zich onledig houdt
met verkleedpartij
tjes en het in ver
warring brengen van
spaarzame bezoekers
door haar onderlinge
mysterieuze gezins
verhoudingen. Roger
Vadim heeft dit war
rig gegeven met de
slordige oppervlak
kigheid die hem
eigen is, verfilmd en
men kan het resul
taat nu zien in 't Am
sterdamse Alhambra,
waar het vroegtijdig
werd ingezet ter
vervanging van de in zijn succes gestuite
„Mensen van morgen". Vadim ziet Fran-
poise Sagans bedenksel als een goede
grap, waaraan hij nog wat grandguignol-
achtige effecten toevoegt die op een kin
derachtige manier de verslapte aandacht
moeten activeren Maar het blijft allemaal
van een irriterende pretentie die niet be
vorderlijk is voor de animo bij de toe
schouwers om zich te verdiepen in de
eventuele mysteries van het vertoonde.
DIE ANIMO is in veel sterker mate aan
wezig tijdens het kijken naar Harold Pin
ters „The caretaker" dat in de verfil
ming door Clive Donner Van deze week
af te zien is in de Amsterdamse Uitkijk.
Het stuk werd in '59 geschreven en kreeg
een jaar later zijn eerste coontinentale
opvoering bij Ensemble dat er onder regie
van Karl Guttmann een grandioze verto
ning van maakte met Guus Hermus in de
rol van de oude zwerver en Henk van
Ulsen en Maxim Hamel als de beide
broers die de rommelige zolderverdieping
delen. Er is naar aanleiding van die be
klemmende voorstelling die door Pinter
zelf beschouwd werd als de beste inter
pretatie van zijn bedoelingen die hij op
het Europese continent had gezien, druk
gediscussieerd over de bedoelingen van de
auteur, aan wie destijds alleen de aanwij
zing ontlokt kon worden dat er geen sym
boliek achter zijn stuk gezocht moest wor
den. Pinter brengt drie mannen samen op
een rommelzolder, van wie ieder plannen
heeft die nooit worden uitgevoerd of bezig
is met iets dat niet voltooid wordt.
MEN ZOU „De huisbewaarder", zoals
het stuk in ons land kwam te heten, kun
nen zien als het drama van de besluite
loosheid en tegelijk van het goede voor
nemen dat de mensheid op de been houdt
en haar steeds weer doet hopen op de
dag van morgen waarop een beslissing
kan vallen en iets zijn voltooiing zal na
deren of vinden. De kracht van Pinter ligt
in de dialogen die vaak met een macaber
soort humor geladen zijn, ogenschijnlijk
een alledaagse inhoud hebben, maar de
logica en de logische opbouw van een ge
woon gesprek missen.
diens ..Othello" bleek. Bij toneel van deze tijd, als het werk
van John Osborne („Look back in anger", „The entertainer"),
golden die bezwaren uiteraard veel minder. Het waren trou
wens stukken die uit een modem levensgevoel waren voort
gekomen en zich dus beter leenden voor verwerking in een
medium van eigen tijd dat bovendien zijn invloed had uit
geoefend op dat levensgevoel en ook op de wijze van drama
tiseren bij een jonge generatie van toneelschrijvers. De zaken
liggen echter weer iets anders bij de laatste ontwikkeling
in de toneelschrijfkunst, de fase van de symbolisten en absur
disten die zich in de eerste plaats afwenden van een on
middellijk herkenbare realiteit, maar die bovendien het ac
cent opnieuw op een zeer persoonlijke tekst laten vallen en
via het gesproken woord meer dan door een handeling hun
ideeën en levensvisies kenbaar maken.
innerlijke kracht deelnemen. Vooral Do
nald Pleasence als de zwerver Davies die
op uitnodiging van Aston (Robert Shaw)
diens zolderkamer komt delen, geeft een
grandioze vertolking van dit onaangename
karakter, deels kruiperig-laf, deels bru-
taal-agressief. Zijn boeiende aanwezigheid
maakt een bezoek aan „De huisbewaar
der" al de moeite waard. Al zien wij Pin
ter liever gecombineerd met de film, zoals
Jean-Claude Brialy, Monica Vitti en
Jean Louis Trintignant in „Kasteel
in Zweden" van Roger Vadim.
dat het geval was bij „The servant",
waarin zijn voor de film gevoelig talent
opgevangen werd door een bekwaam regis
seur.
Charles Boost
Ter gelegenheid van het vijfenzeventig
Jarig bestaan van de KNVB houdt de
afdeling Haarlem van de voetbalbond een
receptie op zaterdag 28 november in café
restaurant Brinkmann in Haarlem. De
receptie is 's middags om vier uur.
In de KNVB zaterdagmiddagcompetitie
is men al zo ver gevorderd, dat a.s. zater
dag in de vierde klasse A met het return
programma wordt begonnen. De derde
klasse is daar nog niet aan toe.
IJmuiden heeft het ditmaal niet zo
moeilijk om de punten thuis te houden.
Het zwakke KMVZ komt op bezoek en we
niogen aannemen dat de IJmuidenaren
hun positie op de ranglijst zullen ver
sterken. Misschien kan dit laatste ook
gezegd worden van Kennemerland dat
bij Nedloyd op bezoek moet en daar niet
voor onoverkomelijke problemen zal wor
den gesteld. Nu Roel Hopman de gelederen
is komen versterken, verwachten we in
elk geval dat de voorhoede wat produk-
tiever zal worden
Bij de vierde-klassers worden de eerste
revanches gespeeld. Zandvoortmeeuwen
kan daarbij zijn leidende positie weer
erg versterken nu AFC aan de kust op
bezoek komt waarvan de Zandvoorters al
in de eerste wedstrijd met 52 wonnen.
De plaatselijke strijd in Beverwijk tussen
Jong Hercules en Kinheim, in het begin
van het seizoen door Kinheim met 31
gewonnen, zal ook nu wel een zege voor
de Kinheimers opleveren, hoewel de pres-
•taties van Jong Hercules dit seizoen be
paald niet zijn tegengevallen. Of VEW
revanche zal nemen voor de 42 neder
laag thans in de uitwedstrijd tegen Vlug
en Vaardig, menen we te moeten betwij
felen, maar SIZO geven we bij Aminco
een goede kans de 10 zege van destijds
te bevestigen. Maar SVJ gaat vrijwel
zeker een nieuwe nederlaag tegemoet bij
AMVJ dat de eerste wedstrijd met 4
won.
Ronald Pleasance als dè zwerver in
„De Huisbewaarder".
VOOR DE VERFILMING van „De huis
bewaarder" werd in Londen de Caretaker
Films Ltd. opgericht met geld uit particu
liere bron, o.a. afkomstig van Richard
Burton, Elizabeth Taylor, Noel Coward,
Leslie Caron en Peter Sellers en uit die
bescheiden opzet is een film ontstaan die
wel weet te boeien en in enkele fragmen
ten zelfs fascinerend werkt, maar die on
der regie van Clive Donner, van wie wij
het middelmatige „Some people" kennen,
toch niet tot een herschepping uit een an
der medium toegekomen is. De filmer pro
beert wel los te komen van de plaats, die
de toneelhandeling hem voorschrijft en
enige malen verlaat hij met zijn camera
de rommelzolder om buitenopnamen te
maken die echter het verrassende effect
opleveren dat ze de spanning rond de ge-
isoleerde spelers verbreken en tot de ont
dekking leiden dat de door Pinter ontwor
pen figuren, hoewel herkenbare karak
ters, in hun monomanie niet passen in een
reële wereld En voor de rest moest Clive
Donner zorgen dat de in tact gelaten tekst
van het toneelstuk niet al te stagnerend
zou gaan werken op de bewegelijkheid in
het beeld, een dreigend gevaar dat hij
tracht te bezweren door een zekere came
ra-bewegelijkheid, wat uiteindelijk toch
maar een lapmiddel blijkt te zijn.
WAT OVERBLIJFT is een registratie
van een voorbeeldige toneelopvoering,
waaraan de acteurs die het stuk in Londen
en New York hebben gespeeld met grote
Gevolg gevend aan een desbetreffend
verzoek van B. en W. te Velsen, hebben
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
besloten het Groenelaantje in de gemeen
te Velsen gesloten te verklaren voor het
verkeer met alle voertuigen, rij- en trek
dieren en vee, in noordoostelijke richting.
Het Groenelaantje, waarvan de verhar
dingsbreedte varieert van 2.50 m. tot 3.10
m., en waarlangs slechts smalle onver
harde bermen aanwezig zijn is minder ge
schikt voor het verkeer in twee richtin
gen.
Bloemen. Voor de Tuinbouw Studie
Club te Beverwijk zal op dinsdag 17
november de rijkstuinbouwconsu 1 ent dr. J.
Wasscher uit Aalsmeer komen spreken
over de bloementeelt en -afzet in West-
Duitsland. Dr. Wasscher zal onder meer
het een en ander vertellen over de veilin
gen van Neuss en Stralen en de groothan
delsmarkt van Keulen. Het een en ander
zal met kleurendia's worden toegelicht.
(City). De film die uitverkoren was om dit voorjaar het filmfestival in Cannes
te openen, is thans tot en met woensdag in City te zien, waar men aldus kan
kennisnemen van een indrukwekkend schouwspel, zoals alleen de wettige troon
opvolger van Cecil B. de Mille, Samuel Bronston ons die nog kan geven. De film
behandelt de laatste fase van de regering van Marcus Aurelius, de twisten die
na zijn dood over de troonopvolging ontbrandden en de eerste tekenen van
verval, die het naderend einde aankondigden van het machtige Romeinse rijk.
Dit alles speelde zich omstreeks 180 jaar na onze jaartelling af en regisseur
Anthony Mann liet dit stuk historie herleven met alle geschiedkundige vrij
moedigheid en gevoel voor het spectaculaire, die het genre voor een groot
publiek aantrekkelijk maken. Daartoe behoort ook de aanwezigheid van een
groot aantal gerenommeerde sterren, met Sophia Loren aan het hoofd en verder
bestaande uit Alec Guinness, James Mason, Stephen Bovd, Mel Ferrer, Omar
Sharif en Christopher Plummer. En voor de rest blijven alle bezwaren die zwaar
tillende critici tegen dit soort films weten in te brengen even sterk gelden als
alle attracties, die het geschiedkundig schouwspel voor een groot publiek blijft
bezitten. Tot welke categorie van bioscoopbezoekers men zich rekent is dus
doorslaggevend voor het besluit een bezoek te brengen aan deze miljoenenfilm,
die overigens, vooral in zijn gevechtsscènes voor een fraai en visueel genoegen
zorgt. De gehele week „De val van Rome" dus, behalve zondagmiddag, want
dan zal men met „De eenogige indiaan" genoegen moeten nemen.
(Stadsschouwburg). Cliff Ri
chard's populariteit duurt nu al jaren,
waarschijnlijk omdat zijn liedjes altijd
precies in de luchtige showfilms passen,
waarvan hij er reeds verscheidene maak
te. Ook vermijdt hij de buitenissige
geëxalteerdheid en op de spits gedreven
ritmiek van veel typische teenager-zan
gers, waardoor hij een veel groter pu
bliek bereikt.
IN „WONDERFUL LIFE" worden
twaalf songs van Cliff heel bekwaam aan
elkaar gebreid door een mager, maar
lief verhaaltje, waarin we Cliff en zijn
Shadows, alsmede twee prille meisjes be
trokken zien raken bij het maken van een
film op de Canarische eilanden. Dit geeft
de regisseur aanleiding tot een niet onaar
dige inlas over de geschiedenis van de
cinematografie.
THE SHADOWS vervullen ditmaal een
aanzienlijke rol in de film, maar ze zijn
uiteraard ook niet te beroerd om op de
aangewezen tijdstippen plaats te nemen
achter het drumstel of de gitaren ter hand
te nemen. Dit alles in kleuren en op breed-
doek. Ook al weer voor de liefhebbers, op
vrijdag, zaterdag en zondag (ook in de
matinee). Dinsdag en woensdag wordt
dan „De vruchten zijn rijp" vertoond,
een drama over fruitplukkers -en pluksters
natuurlijk. Een soort „Suiker" dus, al
leen speelt het verhaal zich af in het
romantische Rhönedal.
(Lux or). Hoewel een film van
Hitchcock altijd met onderscheiding werd
bekeken, betekent zijn „Marnie" thans
toch een geweldige stap terug. Dit psy-
chopatisch meisje werd door Hitchcock
als hoofdpersoon van de handeling geko
zen, waarschijnlijk om zich uitvoerig met
haar ziektegeval te kunnen bezighouden.
Advertentie
DEZE MARNIE is behalve kleptomane,
in de zin van brandkastenkraakster, ook
nog een buitengewoon grillig wezentje,
dat zich niet door mannen wil laten aan
raken en zich hysterisch angstig toont bij
het zien van de kleur rood en bij het
horen van onweer. De man die met haar
trouwt om haar tegen deze vreemde nei
gingen te beschermen, wordt aldus met
deze zonderlinge eigenschappen gecon
fronteerd en vindt tenslotte de oplossing
van het raadsel in een psycho-analyse,
die eindigt met de ontrafeling van een
duistere periode uit Mamie's jeugd.
TIPPI HEDREN, bekend uit „De Vo
gels" en Sean Connery, nog beter bekend
als James Bond spelen de voornaamste
rollen, maar zij maken het niet begrijpe
lijk hoe de „master of suspense" zich
heeft geleend tot het verfilmen van een
zo naïef en weinig boeiend gegeven. Men
kan zich dit van zondag tot en met woens
dag mede komen afvragen, maar het pu
bliek kan verder nog kiezen uit de super
griezelfilm „De terugkeer van Franken
stein" (van donderdag tot en met zater
dag), of de klucht „De baron van het ba
taljon" (zondagmiddag)
(W. B. - theater). Wanneer men
weet dat het in „De prins der piraten'
gaat om een boekanier, die te land en ter
zee neemt dat hij wenst, begrijpt men te
vens waar het op moet uitdraaien: een ro
mantisch epos van een onversaagde jonge
man, die geen gevaar uit de weg gaat en
geen onderneming schuwt, als er voor
hem enige eer aan valt te behalen. Dat
lijke schone veel is gelegen behoort tot
zijn kenmerkende eigenschappen, die er
voor zorgen dat de film geen gebrek aan
hem ook aan de gunst van een aantrekke-
actie en vaart vertoont. Deze film draait
vrijdag en zaterdag, zondag en maandag
gevolgd door de politiefilm „Een recher
cheur komt in actie". Van al deze sensa
tie kan men dan zondagmiddag even beko-
Een 18-jarige bewoner van een perceel
aan de Stephensonstraat in IJmuiden was
donderdagmiddag uit de speelkamer op het
erkerplaat geklommen om zijn televisie
antenne even te kunnen bijstellen. Hij
hield zich daar vast aan het openstaande
raam, waarvan echter plotseling de schar
nieren het begaven, zodat hij van ongeveer
drie meter hoogte naar beneden viel. Het
is allemaal nog betrekkelijk goed afge
lopen, omdat hij door de ongevallendienst
slechts aan enkele schaafwonden behoefde
te worden verbonden.
Donderdagmiddag hadden zich om kwart
voor twee op 't zebrapad van de Zeeweg in
IJmuiden enige schoolkinderen opgesteld,
om door een verkeersbrigadiertje naar de
overkant te worden gebracht. Deze had de
„pannekoek" al opgestoken, toen hij nog
een personenauto ontdekte, die met matige
snelheid naderde, maar toch te dichtbij was
gekomen om nog tijdig te kunnen rem
men. Hij trok het stopbord weer in, welke
aarzeling een vijfjarig jongetje was ont
gaan, zdoat hij toch naar de overkant
rende. Hij liep daarbij tegen de auto op,
waarna hij met klachten over pijn in de
linkerzij naar het Antoniusziekenhuis werd
overgebracht.
Cliff Richard, het nog altijd popu
laire tieneridool in Wonderful life"
(Stadsschouwburg).
men door Stan Laurel en Oliver Hardy,
met hun klucht „In de penarie".
(Kennemer theater). Over de
nieuwe Nederlandse film „Plantage Ta
marinde", door de Engelse regisseur
Michael Furlong gemaakt naar het ge
lijknamige toneelstuk van Hans Keuls,
hebben wij na de première reeds een uit
voerig, zij het niet bijzonder vriendelijk
verslag gegeven. Van een mislukte kans
kan in dit geval nauwelijks worden ge
sproken, omdat de verfilmde stof al wei
nig opzienbarende mogelijkheden bood.
Wel van een onderneming, welke door al
lerlei kortsluitingen tussen de medewer
kers op een fatale mislukking is uitgelo
pen. Wat jammer is voor alle energie,
die tenslotte ook in een mislukte produk-
tie wordt gestoken, maar vooral ook voor
de Nederlandse film in het algemeen, die
met dit soort onbekookte werkstukken in
het geheel niet is gediend. Men mag nu
alleen maar hopen dat alle betrokkenen
uit dit leerzame voorbeeld hun conclusies
zullen trekken. Wie zich door de unaniem
slechte kritieken niet heeft laten afschrik
ken kan hier dus tot en met woensdag
terecht. De enige variaties in dit pro
gramma bestaan deze week uit „Susan-
ne", voor de voorstelling van zaterdag
nacht en de thriller „De trein van tien
voor drie" voor zondagmiddag.
De Velsense politie werd er donderdag,
kort na middernacht, door een cafe
tariahouder uit oud-IJmuiden van in ken
nis gesteld, dat enige personen de vlag van
zijn zaak hadden afgerukt en weggewor
pen. Direct daarop slaagde de politie erin
een 23-jarige Duitse zeeman aan te hou
den, die inderdaad een vlag had wegge
gooid, hoewel dit toch weer een ander
dundoek bleek te zijn. Ook trof men een
zeeman in het bezit van een groen gelakt
rijwiel, dat bij de vismeelfabriek was weg
genomen. Hij werd voor een nader onder
zoek in arrest gesteld.
Een uit Haarlem afkomstige zestien
jarige leerling van het gymnasium „Pau-
linum" is tijdens het voetballen met zijn
hoofd tegen een hek gelopen. Hij moest
door de ongevallendienst met een lichte
hersenschudding naar het Antoniuszieken
huis worden overgebracht.
Des morgens om tien uur was in de Sint
Jpsephschool in Velsen-noord een veer
tienjarige leerling in het gymnastieklokaal
tegen een andere jongen'opgelopen, waar
door hij nogal ongelukkig op de grond was
terechtgekomen. De ongevallendienst heeft
hem naar het Roode Kruisziekenhuis in
Beverwijk overgebracht, waar zijn gebro
ken linkerpols moest worden gezet. Daar
na is hij naar zijn ouderlijke woning ver
voerd.
Verdacht van diefstal van elektrisch#
materialen uit een warenhuis in IJmuiden,
is door de politie een 18-jarig verkoper uit
Haarlem aangehouden. Na verhoor en be
kentenis werd hij weer heengezonden.
Op de donderdag te Beverwijk gehouden
schorseneren- en peen-veiling was de aan
voer van schorseneren heel wat groter dan
die van de peen, terwijl juist de vraag
van peen weer groter was dan die van d#
nero's.
Er was een aanbod van 50.000 kilo schor
seneren, waarvan de A-kwaliteit van 50
tot 71 cent per kilo opbracht. Deze laatste
prijs was maar voor een enkele partij
weggelegd, want het merendeel lag rond
de 60 cent per kilo. De prijzen van de
B.-kwaliteit varieerden van 26 tot 51 cent
per kilo; de C. was goedkoop, hier kwam
men niet boven de 15 cent per kilo uit.
De 15.000 kilo breekpeen ging, op wat
mindere kwaliteit na, vlot weg tegen prij
zen gelijk aan die van een week tevoren.
Zo kwam de B.-peen van 10,5 cent tot 14,5
cent per kilo; de C. varieerde van 10 tot
15,5 cent per kilo en de grove D.-peen lag
tussen de 13 en 16 cent per kilo.
De 19-jarige jongen uit Wormerveer, di#
ervan wordt verdacht een taxichauffeur
uit Alkmaar te hebben mishandeld toen
deze hem wilde beletten er zonder beta
ling vandoor te gaan, is gisteren voor de
officier van justitie in Haarlem geleid. De
jongen is na verhoor niet in voorlopige
hechtenis gesteld.
Zijn medepassagier, een 24-jarige jonge
man uit Wormer, was er terstond van
door gegaan toen de taxichauffeur beta
ling eiste. Hij was dus niet bij de mishan
deling betrokken.
■i
Commodore C. G. Kooyman heeft giste
ren op de „Rotterdam", het vlaggeschip
van Holland-Amerika Lijn, zijn koffers ge
pakt. Hij is 60 geworden en met pensioen
gegaan. Hij heeft veel meegemaakt en
ook tijdens de oorlog op vele schepen van
de H.A.L. gevaren. „Het is dikwijls krap
geweest", zegt hij. „Maar ik heb geluk ge
had. Als zeeman moet het fortuin je mee
zitten. Je hebt meer aan een stuiver ge
luk dan aan een heleboel wetenschap."
Commodore Kooyman is op Vlieland ge
boren. Hij kreeg zijn opleiding op de zee
vaartscholen van Vlieland en Terschelling
en kwam toen bij de H.A.L. Als stuur
mansleerling is hij er in 1921 begonnen.
Hij doorliep alle rangen en eindigde zijn
carrière als commodore op de
„Rotterdam",
Gezagvoerder C. J. Kooyman, die
43 jaar voor de Holland-Amerika lijn
heeft gevaren, is donderdag na zijn
laatste reis met de Rotterdamin de
Maasstad van boord gegaan om in
zijn woonplaats West-Terschelling
van zijn pensioen te gaan genieten.
De gehele oorlog door heeft commodore
Kooyman gevaren. Op de „Leerdam", de
„Nieuw Amsterdam", de „Oranje" en de
„Delftdyk". Hij heeft nooit een schip ver
speeld.
In 1949 werd hij kapitein, eerst op de
inmiddels verkochte „Axeldyk", later op
de „Maasdam" en de „Rotterdam". In
november 1962 werd hij commodore. De
bemanning van de „Rotterdam" heeft aan
boord afscheid van zijn gezagvoerder ge
nomen. In de theaterzaal werd een speci
ale revue opgevoerd. De heer Kooyman
gaat nu van zijn rust genieten op Ter
schelling. De 54-jarige kapitein A. de
Jong uit Dordrecht volgt hem als gezag
voerder van de „Rotterdam" op. Zijn vor-
rige schip was de „Nieuw Amsterdam".