Bloeiend cabaret- en
theaterleven in Brussel
Het Fluxus-Consert in Scheveningen
■BI
N.Ph.O.-concert
voor scholieren
Kurt Hirschfeld
overleden
Klooster niet
verkocht aan REM
NEGEN MUZEN
21
Moeizame quiz
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1964
Jos de Klerk
van Doveren
S
Miep Diekmann ontving
de Duitse jeugdprijs
Eurovisie Songfestival
M W nabeschouwingen
De piano die niet wilde eten
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Rob du Bois
Uitgave van „gedenkboek
Willem Andriessen"
J. Damshuizer
U.S.O.-vrienden vragen
een concertzaal
N.T.S.-jaarverslag 1963
I konen-expositie
ER ZIJN MENSEN, die Brussel een vervelende stad vinden, maar ik denk
dat zij Brussel dan niet goed kennen. Want na-de oorlog en vooral na de Wereld
tentoonstelling enkele jaren geleden is Brussel op welhaast elk gebied een wereld
stad geworden, waarmede zich met name Amsterdam in het geheel niet kan
meten. Op theatergebied komt er' het beste van het beste uit de gehele wereld
en het publiek heeft er ook iets voor over. De theaterprijzen zijn er veel hoger
dan hier en er bestaat geen vermakelijkheidsbelasting, waardoor de exploitatie
van dure buitenlandse gezelschappen mogelijk wordt. Er is een groot uitgaand
publiek en inderdaad leeft men er minder in huis dan in ons land. Er wordt veel
meer buitenshuis gegeten: er wordt meer toilet gemaakt en er in alle lagen
meer belangstelling voor „theater". Maar er zijn dan ook twee kernen, die deze
belangstelling levendig houden en dat zijn „Le Palais des Beaux Arts" en „La
Monnaie". In deze beide kunstinstituten zwaaien respectievelijk de heren Wil-
lems en Maurice Huisman de scepter. Het zijn beide harde knapen, die dag
en nacht bezig zijn, maar die dan ook eer van hun werk hebben.
DE HEER HUISMAN vond bi'j zijn be
noeming tot directeur van „La Monnaie"
een dode boel, die hij in een paar jaar
tijds tot een van de meest roerige Opera
gezelschappen gemaakt heeft van Europa.
Hij heeft Maurice Béjart een kans ge
geven en zo is het verjongde operaballet
geworden tot het „Ballet du 20ième sièc
le", dat een naam heeft over de gehele
wereld en dat thans elke avond in het
Cirque Royal volle zalen trekt met Beet
hoven's Negende Symfonie als ballet. Bij
het aanschouwen van dit ballet ben ik zeer
ontroerd geraakt en het moet heerlijk zijn
om dit experiment tot stand te hebben
kunnen brengen, hoe men ook over de
artistieke waaróp van het geheel denken
mag. Maar iets dergelijks is in ieder geval
«en daad.
IN HET PALAIS DES BEAUX Arts ko
men de beste dirigenten en de beste or
kesten, spelen de grootste buitenlandse
balletten en andere troepen, terwijl er ver
der nog een toneelzaal is „Le Rideau de
Bruxelles" waar men goed toneel kan zien,
een bioscoop met exclusieve films, een
zaal voor de Film Liga en voor kamer
muziek en experimenteel toneel, benevens
een zaal waar de „jeunesse musicale"
een zeer bloeiende gemeenschap, altijd
weer iets van haar gading vindt. Voorts
zijn er tentoonstellingen van internationaal
niveau.
In het gezellige Theatre des Galeries
komen de beste Franse gezelschappen.
Verder noem ik nog Theatre National de
Belgique, Theatre du Pare, Theatre de
Quat' Sous, Theatre Molière en de Konink
lijke Vlaamsche Schouwburg, Thêdtre de
l'Ile Saint Louis, Centre Culture d'Uccle,
Petit Théatre, Théatre de L'Alliance. Het
zou te ver voeren om op te noemen wat
hier alles aan bezienswaardigs gespeeld
wordt, maar een ieder vindt hier iets van
Zijn gading.
OOK IN HET LICHTE genre valt er veel
te genieten, zonder te vervallen in de be
roemde night-clubs, waarvan dan „Chez
Paul (het oude Gaity) het meest bekende
Is en waar veel zakenheren uit Nederland
ontspanning zoeken na gedane zaken en
zich amuseren met een goed programma
gevolgd door een eindeloze rij van strip-
tease-dames.
Een echte zeer typische music-hall is
nog „Ancienne Belgique", waar men aan
lange tafels onder het genot van een groot
glas bier van een goed programma kan
genieten. Thans viert Salvatore Adamo er
triomfen en hij behaalde dezer dagen „Le
Prix du Sourire", die hem door de Brus
selse pers werd toegekend. In het „Thé-
être du Vaudeville" kan men goede chan
sonniers horen, die uit Parijs komen over
gewipt en deze dagen was er de vedette
van het zeer goede programma Colette
Renard, die in Parijs Irma La Douce
speelde.
Er is ook veel litterair cabaret. Aller
eerst „La Cantilène" in de Rue de Flan-
dre, waar ondermeer de bekende Franse
artieste Anne Sylvestre optreedt temidden
van een aantal Belgische artiesten onder
VRIJDAGMIDDAG woonden wij het
tweede concert voor scholieren van het
N.Ph.O. in het Haarlems Concertgebouw
bij. Getrouw aan de traditie dezer cultu
rele manifestaties voor de jeugd, leidde
Marinus Adam het orkest en fungeerde
hij als inleider. Maar hij kreeg als docent
een patente hulp in de solotrompettiste
mevr. Nelly Boerée, die alvorens met
Bart Zaal te soliëren in het Concert in D
van Vivaldi, een en ander vertelde over
het ontstaan en de ontwikkeling van het
instrument, dat drieduizend jaar geleden
reeds in Tibet in zijn oervorm bekend
was. De ontwikkeling van de trompet
heeft ruim de tijd genomen en men moet
zich de instrumenten waarvoor Vivaldi in
de eerste helft der achttiende eeuw zijn
Concert componeerde niet voorstellen als
gelijkwaardig aan de huidige speeltuigen
waarop het nu vertolkt wordt. Doch de
techniek van het clarino-blazen was toen
toch verbazend ver gevorderd, wat blijkt
uit deze compositie, die thans met aller
lei hulpmiddelen op de moderne ventiel
trompet nog heel wat virtuositeit vergt.
Deze speelvaardigheid, trefzekerheid, lip-
en tongtechniek, werd bij de uitvoering op
schitterende wijze gedemonstreerd en het
briljante effect mede dat van het sa
menspel met orkest en klavecimbel ont
ketende een storm van applaus.
ALS TWEEDE NUMMER leidde Mari
nus Adam de vertolking in van twee Noor
se Dansen van Grieg, hierbij de aandacht
vestigend op het folkloristisch karakter,
zowel in dansvorm, melodie als in harmo
nie. Tevens kreeg het jeugdige publiek
een fraai staaltje van hobospel te horen.
Ter verklaring van,* fragmenten uit de
balletsuite „Les Biches" van Poulenc wees
de inleider op het schijnbaar probleemloze
van deze muziek, die mede om haar vlotte
joligheid direct aanspreekt. Maar hij ver
klapte niet hoe' geraffineerd deze compo
nist te werk ging en met hoeveel voetan
gels hij het de uitvoerders lastig maakte
om dit sprankelend effect te bereiken.
Tot slot ging de Sabeldans van de Rus
Aram Katsjatoerian, waarin deze ter ka
rakterisering van het brute geweld ge
bruik maakte van wat elders archi-banaal
kan klinken, doch wat hier het gepaste
grove middel leek. Het scholierenconcert
werd 's avonds herhaald.
leiding van Freddy Zegers. Hier heerst in
een klein zaaltje met een bar en wat ta
fels en stoelen een echt Parijse sfeer en
het jeugdige publiek vult elke voorstelling
de gehele ruimte, zodat de kelner nauwe
lijks hun werk kunnen doen. Het eerste
glaasje bier kost fr. 100 en verdere con
sumpties daarna fr. 40, zodat elke bezoeker
toch minstens een tientje kwijt is. Maar
men krijgt ook waar voor zijn geld, want
voor de volgende programma's zijn reeds
aangekondigd Francis Lemarque, Catheri
ne Sauvage en Ricet Barrier.
VERDER IS ER HET zeer sfeervolle
„Grenier aux chansons", waar ook zeer
afwisselende programma's gegeven wor
den, waaraan bekende jong Brusselse ar
tiesten medewerken. Iets te veel „mont-
martiaan" doet „L'Araigneé" aan, waar
dan ook nog al veel toeristen verdwalen,
die er door de hotelportiers heengestuurd
worden. In dit kort bestek doen we slechts
een greep uit alles wat er te zien en te
horen is in Brussel. Men kan er in ieder
geval gedurende een paar weken genie
ten van vele uitingen op theatergebied.
Zeer inspirerend zijn de weekbladen, die
de grote instituten uitgeven, zoals b.v. het
huisorgaan van „LeÈ Beaux Arts", dat al
le artistieke informaties geeft op toneel-,
muziek-, beeldende kunst- en litterair ge
bied, niet alleen wat Brussel, maar ook
wat Parijs betreft. Ook hierin wordt het
cabaret niet overgeslagen. Het blad, dat
zeer smaakvol is uitgegeven, heeft een gro
te oplage en heeft ook vele abonnees in
het buitenland. Een zelfde iets minder uit
gebreid orgaan verspreidt de Opera.
Zo wordt in Brussel veel gedaan om het
kunstleven levend te houden; de belang
stelling van het publiek is er dan ook in
derdaad veel groter dan in ons land. Ge
zellige artiestencafés en restaurants vor
men een centrum van artistiek verkeer,
waar ook journalisten en auteurs veel toe
ven. Door al deze factoren is de band tus
sen artiesten en publiek veel hechter,
waardoor ook het bezoek aan de theaters
veel groter is dan in ons land. Natuurlijk
speelt hier ook een rol dat de Belgen
veel meer uithuizig zijn dan het Neder
landse volk.
Jammer is dat de Vlamingen in Brussel
veel minder bedeeld zijn, want behalve
de Koninklijke Vlaamse Schouwburg is er
geen theater waar men Vlaamse kunst
uitingen kan beleven. Maar dat ligt ook
wel een beetje aan de Vlamingen zelf,
want in Antwerpen en Gent is het kunst
leven helaas veel minder intens.
Maar voor wie francofiel is, valt er in
Brussel heel veel te genieten en daarom
is een week-einde Brussel zeer aan te be
velen. Men kan er bovendien in vele ge
zellige restaurants nog heerlijk eten ook!
Ter gelegenheid van haar 40-jarig
bestaan brengt de NCRV vanavond
de musical „Vadertje Langbeen" op
het scherm. De foto toont de massale
slotscène van deze musical met in
het rijtuig de hoofdrolspelers Jenny
Arean en Jack Gimbera.
De artistieke en commerciële leider van
het stedelijke theater te Zurich, Kurt
Hirschfeld, is op 62-jarige leeftijd overle
den.
Hirschfeld, van geboorte Duitser, trok
naar Zürich toen in zijn vaderland de na
zi's aan de macht kwamen. Hij slaagde
er al spoedig in, het Schauspielhaus in
de Zwitserse stad op een veel hoger peil
dan voordien te brengen door voorstaan-
staande Duitse acteurs en actrices, die
ook niet onder het nazi-regime wilden wer
ken, aan die schouwburg te verbinden en
de werken van vele anti-nationaalsocialis-
tische toneelschrijvers op het repertoire te
plaatsen. Zo werd hij, zoals de acteur
Ernst Schroder het heeft uitgedrukt, „het
geëmigreerde geweten van het Duitstalige
toneel in de jaren der duisternis."
Kurt Hirschfeld gold bovendien als een
der beste dramaturgen van de tegenwoor
dige tijd. Hij gaf toneelschrijvers als Dür-
renmatt en Max Frisch hun eerste kans
en heeft daardoor gemaakt dat Zürich, ook
na de oorlog toen de geëmigreerde toneel
spelers weer huiswaarts trokken, een be
langrijk Europees centrum van toneel
kunst bleef.
De Westduitse minister voor Gezins- en
Jeugdzaken, dr. Bruna Heek, heeft donder
dag in Hannover de Duitse prijzen voor het
beste kinder- en jeugdboek van dit jaar
uitgereikt. Aan beide prijzen is een bedrag
van 7500 Mark verbonden.
De prijs voor het beste jeugdboek is, als
eerder gemeld, toegekend aan de Neder
landse schrijfster Miep Diekmann voor
haar en veel groeten van Elio";
die voor het beste kinderboek aan de Brit
se schrijfster Katherine Allfrey. Ook de
Duitse vertaler van Miep Diekmanns boek,
Wilhelm Niemeyer, kreeg een prijs.
De nationale finale van het Eurovisie
Songfestival zal in 1965 een nieuwe opzet
krijgen. Het ligt in de bedoeling omstreeks
half februari op vijf achtereenvolgende
avonden voorronden uit te zende#, waarin
steeds één vocalist(e) drie liedjes ten ge
hore zal brengen. Die liedjes zullen worden
beoordeeld door drie jury's, namelijk een
publiek-jury, een pers-jury en een lichte-
muziek-jury. Deze jury's zullen van iedere
vocalist(e) het naar hun inzicht beste liedje
kiezen.
Vervolgens komen de vijf vocalisten met
de'uitverkoren liedjes in de nationale fi
nale, die ongeveer een week later zal wor
den uitgezonden. Dan zullen dezelfde jury's
het liedje kiezen, dat Nederland op het
internationale Eurovisie Songfestival in
Napels zal vertegenwoordigen.
De redactie van „Brandpunt" voelde
aalmoezenier Wentholt aan de tand, die
in allerlaatste instantie zijn toezegging
introk, in Utrecht een tentoonstelling van
werken van Veldhoen te openen. Uit het
nogal moeizame verweer van de aal
moezenier, die ontkende dat hier sprake
is geweest van kerkelijke terreur dan
wel van inmenging door de justitie, bleek
wél dat hij als man van enig gezag be
reid was in een kleine kring zich geheel
of gedeeltelijk achter het werk van een
vooruitstrevende jonge kunstenaar als
Veldhoen te plaatsen. Dat die mening
ook zonder de zijn portret dragende af
fiches en zonder de aanwezigheid van
een t.v.-team gemakkelijk uit die kleine"
elite-kring tot de massa had kunnen
doordringen, ontging de aalmoezenier
blijkbaar. Het Concilie-schema 13, dat
o.m. handelt over de honger in de we
reld en de onderontwikkelde landen, gaf
een ander team van „Brandpunt" aan
leiding zich in Rome speciaal te richten
op enige, vooruitstrevende missiebis
schoppen. De foutieve ondertiteling van
een verklaring van een Engelse deskun
dige ten spijt, werd het een levendige
sfeer-reportage.
Voor de rol van Diederik van Dam,
de geheimzinnige man uit Amerika die
Blijkerk hoop op een rijke toekomst
geeft, trok de KRO de juiste man aan:
Johan Kaart. Met de inschakeling van
deze figuur echter is dit nogal gecom
pliceerde verhaal nog verder weggeraakt
van het ware leven van een Hollands
stadje. Maar er moet kennelijk nog veel
gebeuren en in dit tempo zal het allemaal
nog wel heel lang duren, tot groot ge
noegen van hen, die dit nu eindelijk eens
een echt Nederlandse serie vonden.
Zelfs al steunt de nieuwe quiz „Duel"
Het flux-festival te Scheveningen bestond, zo konden wij op het programma lezen
en zo werd ons door Willem de Ridder vele malen medegedeeld, uit drie delen: het
„konsert" in de Kurzaal, het tweede festival achter gesloten deuren „in de omgeving
van de Kurzaal" en de „street-events" die hier en daar in de straten van Scheveningen
plaatsvonden ten behoeve van voorbijgangers, straatstenen en lantaarnpalen. De
Ridder hield het Kurzaalpubliek vrij nauwkeurig op de hoogte hoever men in de
ruimte achter gesloten deuren met het tweede festival gevorderd was soms moesten
we even wachten als de beide programma's gelijk op moesten gaan maar van de
„street-events" hebben we alleen nog maar gehoord dat ze tegen het einde van het
Kurzaalconcert afgelopen waren. Een groot deel van het publiek was toen al weg
gelopen; laten we hopen, dat ze onderweg nog een „event" hebben meegemaakt
zelf zullen ze nooit weten of die taxichauffeur, die verkeerd reed misschien door
Fluxus daartoe was uitgenodigd, of misschien die dronkaard die tegen Meneer
aanliep bij Fluxus hoorde.
BEPERKEN WIJ ONS tot het „Konsert"
in de Kurzaal. De Fluxus-groep betitelt
haar manifestaties 'nu eenmaal graag als
concerten, hoewel er uiteraard geheel an
dere dingen aan de orde komen dan op
de bijeenkomsten waaraan wij tot voor
kort dachten als wij het woord Concert
tegenkwamen. Op het eerste gezicht heb
ben Fluxux-manifestaties meer met toneel,
met cabaret, met theater te maken dan
met muziek, hoezeer er ook van muziek
instrumenten gebruik wordt gemaakt.
HILVERSUM I 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO.
17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00
NCRV. 20.15-24.00 KRO.
IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen: ac
tualiteiten, muziek en een lezing. 8.45 Inleiding
op de vroegdienst. 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws
en waterstanden. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis.
10.05 Hoogmis. 11.15 Lichte grammofoonmuziek.
12.10 Boekbespreking. 12.20 Lichte orkestmuziek
(gr.). 12.30 Koren en licht ensemble. 12.50 Bui
tenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 De
drie musketiers, licht programma. 13.30 Voor de
kinderen. 14.00 Wereldradioweek 1964: Pilatus,
cantate. 14.35 Pianorecital: Portugese en Spaan
se muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing.
15.05 Lichte grammofoonmuziek, sportreportages
en -uitslagen. 16.30 Tien jaar Haags Bedrijfs-
apostolaat, reportage. 16.35 Lichte grammofoon
muziek. 16.45 In café San Pietrp, het Concilie
bekeken vanuit de wandelgangen CONVENT
VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde Kerk
dienst. NCRV: 18.00 Radio Filharmonisch or
kest: moderne gewijde muziek. 18.20 Geestelijke
huismuziek. 18.40 Gesprek in de pastorie. 19.00
Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 19.15 Alle
daags geloven, lezing. 19.30 Samenzang: geeste
lijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Meditatie. KRO:
20.15 Stereofonische uitzending: Wereldradio
week 1904: Leer om Leer, hoorspel met muziek.
22.45 Nieuws. 22.55 Epiloog. 23.05 Lichte muziek.
23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR.
12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO.
0
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Her
vormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord.
11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 Resonans op
gevangen en teruggekaatst uit het hedendaags
doen en denken. AVRO: 12.30 Licht ensemble
met zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand
in de wereld. 13.17 Mededelingen of grammo
foonmuziek. 13.20 Carrousel, een programma dat
alle kanten opgaat. 14.10 Residentieorkest 60
jaar, muzikaal klankbeeld. 15.20 Stereofonische
uitzending- Dansorkest en zangsolisten. 15.50
Country and Western Music (gr.). 16.30 Sport-
revue. 17 00 Licht instrumentaal en -vocaal en
semble. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nws.,
sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Stereofoni
sche uitzending: Walsorkest. 19.00 Bij nader in
zien. forum. 19.35 Vrij entree cabaret. AVRO:
20.00 Nieuws. 20.05 Apollo in wapenrok (IV),
een serieprogramma over het lied uit de Eerste
Wereldoorlog 20.45 Licht orkest. 21.10 Opera
aria's (gr.). '21.55 Tour d'Europe, toeristisch
programma over wintervakantie. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten, mededelingen en sportuitsla
gen 2de klas voetbal. 23.00 Omroeporkest en
radiokoor: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m, 1223 kHz.
9.30 Ds. G. Toornvliet. 11.00 Ds. G. Toornvliet,
uitzending dienst voor belangstellenden, gehou
den op zondag 8 nov. 1964. 15.15 Kinderdienst.
16.00 Ds. P. N. Kruyswijk.
Meistersinger von Nürnberg, opera (Ede acte-
zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerd muzikaal
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55
Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor
de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Macbeth, opera
16.00 Sportprogramma. (Om 17.00 Nieuws). 18.00
Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Katholieke uit-
programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Orkestmuziek.
22.30 Het speldenkussen. 23.00 Nieuws. 23.05
Stemmig avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV; 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10
Dagopening. 7.20 Oude orkestmuziek (gr.). 7.35
Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30
Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Op hazentoeren:
liedjes over jacht en jagers (gr.). 9.00 Gram
mofoonmuziek voor de zieken. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord:
theologische etherleergang. 11.05 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.00 Musette-ensemble en zang-
solisten. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte
orkestmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht in
strumentaal trio. 13.30 Operetteklanken (gr.).
14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne kamermuziek.
15.00 Als de kat van huis is. (herh. v. 5
nov. jl.) 15.30 Nieuws over de schoolradiojubi-
leumwedslrijd. 15.35 Gewijde muziek (gr.) 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensemble." 16.50
Klavecimbelrecital: oude muziek (gr.). 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.50
Regeringsuitzending: De jaarbeurs in Suriname:
Spreker: A J. M. Judell. 18.00 Kerkorgelcon
cert: klassieke en moderne muziek. 18.20 Uit
zending van de Christelijk Historische Unie.
Vanavond spreken de heer C. F. van der Peijl
(over: Verkeer en Waterstaat) en dr. H. A.
Schuring (over: Onderwijs), beiden lid van de
Tweede Kamer. 18.30 Amusementsmuziek (gr.).
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19 30 Muziek kent geen grenzen (opn.). 19.55 Op
de man af, praatje. 20.00 Sing something simple:
vocaal en instrumentaal ensemble (opn.). 20.30
De laatste notitie, hoorspel. 21.25 Klassieke
grammofoonmuziek. 21.50 Wereldpanorama.
22.00 Oude muziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdehking. 22.55 Walsmu
ziek (gr.). 23.10 Koorzang: liederen van de Brit
se eilanden (gr.). 23.25 Kerkorgelconcert: mo
derne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd.
8.00 Nieuws. 8.15 Klankjuwelen (gr.). 8.50 Och
tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas-
sieKe grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Lichte grammofoonmuziek 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00
Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte
land. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Me
dedelingen, event, actueel of grammofoonmu
ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble
met zangsoliste. 14.00 Woedende welvaart, klank
beeld (I). (Herhaling van donderdag 29 oktober
jl.). 14.55 Klassieke grammofoonmuziek. 15.20
Voordracht. 15.45 Amusementsorkest van Radio
Beromünster (opn.). 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo
fonische uitzending; Overijssels blaaskwintet:
moderne muziek. 16.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazz Cor
ner. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Licht ensemble
met zangsolisten. 18.50 Openbaar Kunstbezit
19.00 Week v. d. volkszang: beiaard-luisterwed
strijd. 39.20 Klassieke grammofoonmuziek. 20.00
Nieuws. 20.05 Op de plaatrust, verz.progr.
v. d. militairen. 20.45 Opinies over ons: buiten
lands persforum. 21.20 Licht ensemble. 21.35 Ma
kreel op dinsdag, hoorspel. 22.00 Licht instru<-
mentaal kwintet (gr.). 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazzmuziek.
23.55-24.00 Nieuws
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. (Om
12.25 Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
NTS: 13.00-14.00 Feestelijke intocht van St.
Nicolaas in de haven van Hoorn. 14.30 Week-
journaal. NCRV: 15.00 Feest, gevarieerd jubi
leumprogramma. 17.00-17.45 Voor de kinderen.
NTS: 19.00 Weekjournaal NCRV: 19.30 Barend
de Beer. 19.35 Lassie, TV-Ieuilleton. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en Tante
Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Attentie. 20.50
Vadertje Langbeen, muzikale TV-comedie. 22.30
Is God er om in te grijpen? lezing. NTS: 22.40-
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01
Wat zegt zo'n naam u nog, documentaire. 20.20
Komt vrienden in den ronde, muzikaal pro
gramma. 20.36-22.00 Slachtvee, TV-spel.
NOORDZEE
18.30 Rin Tin Tin; 19.00 Mr. Magoo; 19.08
Lastige gevallen; 19.22 De onzichtbare man;
22.00 Argwaan (Hitchcock-film).
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I.
RKK: 11.00-12.00 Hoogmis. NTS: 15.00-17.00 Die
Meistersinger von Nijrnberg, opera (Ede acte-
opn.). CVK-IKOR: 19.30 Leer om leer, TV-cate-
chisatie. NTS: 20.00 Journaal. 20.05 Sport in
beeld. AVRO: 20.30 'n Avondje uit met geva
rieerd programma. 21.25 F.en Zwanezang, TV-
spel. 21.55 Kunstgrepen. NTS: 22 25-22.30 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 De Tijdscapsule, programma voor
de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show.
20.30 Inkeer, TV-Iilm. 21.20 Inspecteur Mask, een
Joegoslavisch tekenfilmpje. 21.25 't Is maar een
woord, quizprogramma. 22 00-22.15 Sport in
Beeld.
NOORDZEE
18.30 Robin Hood; 18.59 Zondagseditie IV;
19.31 Laurel en Hardy; 22.00 Dr. Ben Casey.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.30 De Bassist (Comedy Caper TV-
film). 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Chris
telijk Historische Unie. 20.30 Openbaar Kunst
bezit, toespraak. 20.35 Broadway goes Latin, mu
zikale show. 20.55 Stichting Socutera. 21.00 Ge
jaagd in de nacht (Odd man out), speelfilm.
(Beide keuringen 18 jaar). 22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: Rendez-vous
Paris, gevarieerd programma. 20.35 Micro: De
levende eel (II), documentair programma. 20.55
Play Bach, gefilmde dansmeditatie. 21.25 Inter
view. 21.55-22.10 Attentie.
NOORDZEE
18.30 Super Car; 19.00 Popeye; 19.09 Wist u
dat; 19.24 Danger Man; 22.00 87th Precinct.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nws.).
15.45 Amusementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws.
17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Pro
testantse uitzending. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Or
kestmuziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek en Cor
respondentie uit Nederland. 19 40 Volksliederen.
20.00 Gevarieerde muziek. 20.45 Koorzang. 21.35
Klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 In en om
de opera. 22.35 Operafragmenten. 22.45 De Ze
ven Kunsten. 23.00 Nieuws 23.05 Jazzmuziek.
23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor
de scheepvaart.
Pianopiece for David Tudor van La Monte
Young is zuiver absurdistisch toneel Men
stelle zich voor: op het toneel staat een
open vleugel. Drie executanten zetten een
tafeltje naast de vleugel neer, plaatsen
daarop een groot bord en een gigantisch
bestek en voeren vervolgens een grote
hoeveelheid hooi aan, dat op het bord
wordt gestapeld. En nu maar afwachten
of de piano wil eten. Inderdaad wil hij,
net als de vorige keren, niet eten; maar
als we maar volhouden.
TOCH IS DE (ANTI)KUNSTVORM die
Fluxus brengt zeer sterk aan de muziek
gebonden. Dat blijkt niet alleen uit de ti
tels die op het programma figureren
(Fluitkonsert, opus 35, Trio for violins, or
ganic music, incidental music), maar ook
uit het specifiek muzikale gebruik dat ge
maakt wordt van het betrekkelijk spaar
zame geluid het blijkt ook uit het feit,
dat een voortreffelijk stuk muziek als „In
memoriam van Zweden" van Misja Men
gelberg (een uitschieter in het hele pro
gramma) geen tegenstelling vormt met en
door het publiek op precies dezelfde wij
ze wordt ondergaan als bijvoorbeeld „1.
niet roken 2. niet eten 3 roken 4. eten"
van Wim T. Schippers.
Bij het begin van de manifestatie was
de zaal betrekkelijk goed gevuld, gedeelte
lijk met in een paar gevallen bijzonder be
schonken jongelieden, die een welkome ge
legenheid vonden lawaai te maken Het
publiek was bijzonder rumoerig, vooral
voor de pauze. In de loop van de avond
liep gelukkig een betrekkelijk groot deel
naar de garderobe, zodat Arthur Kopcke's
feest „Music while you work" ongestoord
doorgang kon vinden; weliswaar liepen er
een paar mensen tussen de uitvoerenden
die daar kennelijk niets te maken hadden,
maar die kregen een pilsje van De Rid
der en deden verder geen kwaad.
„MUSIC WHILE YOU WORK" is bijna
een verhaal: de steeds stoppende muziek-
machine, waar het hele gezelschap zich
steeds weer omheen schaart, Wim Schip
pers met zijn benen in de tobbe, de strip
tease en het werkzame gezwoeg van alle
anderen suggereren een verhaal dat met
de nodige humor op de planken wordt ge
bracht en dat een zekere lijn heeft, wat
die lijn dan ook precies moge zijn.
Helaas ging door het vaak zeer zoutelo
ze geschreeuw van een aantal aanwezigen
voor de pauze een paar nummers enigs
zins verloren. Hetgeen niet kan wegnemen,
dat wij ons kostelijk hebben geamuseerd.
Bewonderaars van de schoonheid met tien
hoofdletters, die in het stof liggen voor de
kunst met een zeer grote K zullen zich
misschien hevig in hun hemd gezet ge
voeld hebben. Zij moeten zich maar eens
realiseren, dat de historie ons leert, dat
zich consoliderende kunsten (en hoe sterk
is tegenwoordig het concertleven niet ge
consolideerd?) van tijd tot tijd een injec
tie broodnodig hebben. En een injectie was
dit Fluxusconcert zeer bepaald, hoe men
verder ook over de resultaten moge oor
delen.
Bij uitgeversmaatschappij Kruseman's
verschijnt dezer dagen „Gedenkboek Wil
lem Andriessen" dat op initiatief van een
vriendencomité, onder voorzitterschap van
prof. dr. K. Ph. Bernet Kempers, tot
stand is gekomen.
Het boek, dat met vele foto's verlucht
is, bevat bijdragen van vele vooraanstaan
de Nederlandse musici.
op bruilof ts- en verjaardagsspelletjes,
toch vereist ook hij van de deelnemers
een minimum aan inteligentie, ontwik
keling en slagvaardigheid. Aan die eisen
schenen de beide deelnemers van gister
avond nauwelijks te kunnen voldoen, zo
dat het een vervelende, bijna bescha
mende vertoning werd, die ook door
Kees Schilperoort, hoe lollig hij probeer
de te doen, niet gered kon worden.
De REM heeft niet onderhandeld met
de paters van Marianhill in Eysden over
de aankoop van een oud klooster, zo
wordt van bevoegde zijde in Limburg ve
nomen. Het klooster zal worden verkocht
aan een Nederlandse particulier. Het ligt
wel in de bedoeling van de koper het
klooster te gebruiken als studio voor de
opname van films.
Het bestuur van de stichting „Vrienden
van het Utrechts Stedelijk Orkest" heeft
de gemeenteraad van Utrecht schriftelijk
verzocht alle krachten aan te wenden om
spoedig te komen tot de bouw van een
afzonderlijke concertzaal. De Stichting
denkt aan een uitsluitend op muziek ge
richte eenvoudige gehoorzaal met de nood
zakelijke nevenruimten, die op betrek
kelijk korte termijn gebouwd zou kunnen
worden. Er bestaat al een ontwerp van
een dergelijk gebouw met ongeveer 1500
zitplaatsen, waarvan de bouwkosten niet
hoger zouden liggen dan 4 4,5 miljoen
gulden.
De stichting meent, dat deze concert
zaal onafhankelijk van de n.v. Tivoli zou
moeten geëxploiteerd. Zij 'staat op het
standpunt, dat een concertzaal voor het
culturele leven in een stad met meer
dan 260.000 inwoners zonder meer een
noodzakelijkheid is en dat daarom het
ontstaan van een ongedekt tekort op de
exploitatierekening geen doorslaggevende
factor mag zijn, evenmin als bij scholen,
sportlokalen, kerken en dergelijke.
In het zojuist verschenen jaarverslag
over 1963 van de Nederlandse Televisie
Stichting (N.T.S.) schrijft voorzitter E. A.
Schüttenhelm onder meer dat „het tijd
perk van de onzekerheid opnieuw aanzien
lijk Is verlengd." Hij wijst erop, dat in
het verslagjaar de vraag wie het tweede
televisienet zou moeten bezetten en of er
al dan niet reclame in de televisie zou
worden ingevoerd niet is opgelost.
„Een bedrijf als de N.T.S. dat, door de
aard van het medium, tot snelle besluit
vorming in staat moet zijn maar ook op
basis van duidelijke regeringsuitspraken
een planning op langere termijn moet kun
nen maken, is door deze gang van zaken
genoodzaakt als het ware van dag tot dag
te leven, terwijl geen nieuwe stappen op
de weg van de vooruitgang kunnen worden
gezet". De heer Schüttenhelm spreekt de
hoop uit, dat aan de sinds jaren heersende
onzekerheid spoedig een einde zal kunnen
komen door duidelijke beslissingen op kor
te termijn van regeringswege. „Dit zal
zowel de kijkers als de omroep in zijn
geheel ten goede komen en leiden tot
nieuwe inspiratie en activiteit", aldus de
N.T.S.-voorzitter. v
In Middelburg is gisteravond een unieke
tentoonstelling van ikonen geopend die is
samengesteld door mevrouw P. van Em-
pel-Boddaert uit Middelburg. Ter gelegen
heid van de opening van de expositie
heeft prof. dr. P. Hendrix uit Dordrecht
een lezing met lichtbeelden gehouden in de
koorkerk te Middelburg over „Ikonen,
met zichtbare en onzichtbare mysteriën
van de Oosterse orthodoxie". De expositie
ruimte is boven de boekhandel van de
heer B. P. Carrière. De expositie is tot
en met 16 januari op werkdagen van 10
uur tot 18 uur geopend.
HENRIETTE ROLAND HOLST-PRIJS'64
Op advies van een jury, bestaande uit
prof. dr. P. Minderaa, dr. F. Sierksma en
de heer Kees Fens, heeft het bestuur van
de Henriëtte Roland Holst-stichting be
sloten de Henriëtte Roland Holst-prijs 1964
toe te kennen aan prof. dr. H. E. Rümke,
voor zijn werk „Frederik van Eeden: Van
de Koele Meren des Doods". De uitreiking
van de prijs zal plaats hebben op donder
dag 19 november in het gebouw van de
N.V. „De Arbeiderspers" te Amsterdam.
Wagnerdocumenten in veiling. Een vrij
groot archief met documenten van en
betrekking hebbend op Richard Wagner
zal 25 november bij de firma Stargardt
te Marburg worden geveild. Het is af
komstig uit het bezit van de Mannhei-
mer muziekhandelaar Emil Heckel. Hij
was de stichter van de eerste Duitse
Wagner-vereniging en voorzitter van de
commissie van de Mannheimer Hofoper.
In drie grote mappen heeft hij meer dan
400 aan hem gerichte brieven, kaarten
en telegrammen verzameld en ook af
schriften van zijn 199 brieven aan
Richard en Cosima Wagner. Richard
Wagner zelf is in de collectie met 65
eigenhandig geschreven brieven, 2 brief
kaarten en 23 telegrammen vertegen
woordigd. Van Cosima Wagner zijn er
114 geschreven brieven en de andere
200 stukken uit het Wagner-archief zijn
van persoonlijkheden uit de kring rond
om de man van Bayreuth.
Toneelgroep Studio. De Toneelgroep Studio
heeft in studie genomen „De kale Zan
geres'' („La Cantatrice Chauve") van
Eugène Ionesco in een vertaling van Jos
en Willem Karei van Loon en „De
Droom van Amerika" („The American
Dream") van Edward Albee in een ver
taling van Gerard K. van het Reve.
Tot de medespelenden behoren: Loudi
Nijhoff, Georgette Rejewski, Mary Smit-
huysen, Marlies van Alcmaer, Christine
Ewert, Lex Goudsmit, Lou Steenbergen
en Bram van der Vlugt. De regie heeft
Kees van Iersel. Beide stukken gaan op
donderdag 7 januari 1965 in première in
het Studio-theater te Amsterdam.