Het Parijse publiek weer aan de voeten van „ongelikte beer" George Brassens mi VAN NELLE'S Jackie Coogan „The Kid" vijftig jaar geworden üil Is TOUR DE CHANT IN „BOB/NO" NEGEN MUZEN De twee circussen van Parijs gaan sluiten Essayprijs voor C. J. E. Dinaux I - mm m WOENSDAG 18 NOVEMBER 1964 11 geniet dubbel met 3G, brandvers gemalen vacuum verpakt TV-documentaire over Kees Verwey nabeschouwingen De Bezetting 3* De radio geeft donderdag T elevisieprogramma „Gooi maar naar zijn hoofd", zei de regisseur (Van onze correspondent) PARIJS. Georges Brassens heeft zich met zijn snor, gitaar en zijn bassist Pierre Nicolas, dezer dagen weer in de Parijse music-hall Bobino geïnstalleerd. In dit buurttheater waar iedereen in de zaal iedereen zo'n beetje lijkt te kennen, voelt hij zich kennelijk best op zijn gemak. En daar hoopt hij dan ook drie maanden de volle periode van zijn werkseizoen te blijven. De opbouw van het programma waarvan Georges Brassens met zijn tour-de-chant de helft voor zijn rekening neemt, berust eveneens op een novum. Elke drie weken worden er andere artiesten rond Brassens geëngageerd, die niettemin altijd behoren tot zijn vrienden of „discipelen". Brassens is er nu eenmaal de man niet naar om enkel voor de lieve duiten zo maar ergens in een variété-theater of elders op te treden. Men herinnere zich, tien jaar geleden, zijn debuut. Patachou had hem „ontdekt" en hem in een nachtclub een schnabbeltje be zorgd. Toen hij in zijn manchesterbroek, met open overhemd en anarchistenkop op het vergevorderde nachtelijke uur zijn opwachting in het etablissement maak te om een paar van zijn eigen chansons te zingen, had het publiek evenwel al een eindweegs de hoogte gekregen, zo dat de aandacht en de stilte wel wat te wensen overlieten. Midden in zijn twee de chanson, gaf Brassens er dan ook de brui aan. En zijn laatste akkoord op de gitaar liet hij floor een forse vloek bege leiden. Hij wierp het gezelschap nog enke le krachttermen in de verhitte gelaten, en wilde toen het caba- voor immer verla ten edoch, het publiek had inmid dels de oren gespitst en applaudissseerde hevig in de veronder stelling dat de ex plosie van de be haarde chansonnier een goed-gespeelde en geslaagde „gag" was. De patroon holde salaris. De reputatie van de ongelikte beer hem op straat achterna om Brassens te Georges Brassens was gevestigd. Niette- smeken de volgende avond vooral weer min is Brassens ook sedert die tien jaren terug te gekomen, tegen een verdubbeld dat hij een tweehonderd chansons dichtte en componeerde, altijd scrupüleus zichzelf gebleven en hij begrijpt nog steeds niet waarom er mensen zijn die hem van on beleefdheid of erger beschuldigen. De lomperikken schuilen, vindt hij, elders EEN GEVAL OP ZICHZELF; en een ge val dat de burger weer moed geeft. Men kan zich moeilijk scherperé tegenstel lingen, sterkere antipoden indenken dan Brassens en de show-business. Aan de ene kant de wereld van schittering, kla tergoud, pseudo-erotiek en sex en aan de andere zijde, Georges Brassens die op zo'n podium alleen maar zichzelf is. Een man van even veertig, die er wel wat ouder uitziet, die zijn rechtervoet op een keuken stoel plaatst, een paar vrijwel onverander lijke akkoorden op zijn gitaar tokkelt, om dan met een wat hese bas zijn chansons te zingen. De melodieën vertonen de zui vere eenvoud Van zijn volksliedjes en de syncopes van de jazz hebben er nooit veel vat op gehad. Van monotonie zijn ze mis schien niet altijd vrij te pleiten, en toch kan het publiek er niet genoeg van krij gen. Zijn tour-de-chant duurt soms onaf gebroken anderhalf uur, en toen ik hem in Bobino het laatste hoorde, had hij ten slotte niet minder dan dertig nummers ge zongen. Elk jaar „produceert" hij een tien- V'. w - t Advertentie 5 SUPRA koffie tal nieuwe liedjes, waarbij hij zich dit keer ook door de politiek liet inspireren. Zoals dat chanson over zijn twee ooms waarvan er in de laatste oorlog één Pétain en de ander eveneens met hart en ziel De Gaulle was toegedaan. Ze zijn alle twee voor hun overtuiging gestorven (of gefusilleerd) en „ik die overal altijd buiten stond, ik ben nog in leven". EEN KORT LOFLIED op de weigering partij te kiezen dat hem werd ingegeven door een aforisme van een andere princi piële nonconformist, Paul Léautaud, die eens schreef dat iemand die zijn leven voor een ideaal geeft „alleen maar een domoor is". Een kluizenaar die zichzelf zeker geen misantroop wil noemen en die tien jaar geleden troubadour is gewor den. Een troubadour die gedurende een paar maanden van het jaar een podium beklimt en dan duizenden mensen naar zo'n theater trekt. Die met zijn grammo foonplaten, waarvan er alléén al in Parijs dagelijks honderden exemplaren worden verkocht Philips heeft een aparte pers geïnstalleerd die uitsluitend voor, Brassens draait ruimschoots voldoende geld verdient om rustig te kunnen leven in zijn nauwe straat in Montparnasse, waar de twintigste eeuw nog altijd niet lijkt te zijn doorgedrongen. IN HET TWEE-VERTREKKENAPPAR- TEMENT leeft Brassens als vrijgezel tus sen zijn katten en zijn pijpen. En hier ook mijmert hij over alles wat hem in deze vreemde wereld verwondert: de platte landsbegrafenissen die ook al niet meer dat zijn, over de tijd die helemaal geen wonden heelt, over Penelope en Margue rite, de klacht van de dametjes van ple zier, over Koning Lodewijk, Père Noël en het kleine meisje, over de navel van de vrouw van de gendarme, over de dood en de liefde en het leven. Onderwerpen waarover hij, zoals hij me zegt, zo zijn eigen filosofietje heeft. Een filosofietje dat hij met behulp van een zeldzaam rijke vocabulaire zonder taboes, maar vooral ook zonder het geringste spoortje pedanterie, in regelmatige alexandrijnen onder woor den brengt, woorden die hij daarna dan weer op heel eenvoudige noten ziet. Dat is Georges Brassens die zichzelf de porno graaf van de fonograaf heeft genoemd, maar die vooral een dichter is die een kwetsbaar hart achter een houding van ongelikte beer achter een bastion van krachttermen poogt te beschutten. En 't geeft, zei ik al, de burger daarom moed, dat Geeorges Brassens zonder enige con cessie aan enige wansmaak, vulgariteit of opgedirkte leegte, van zijn kant het hart van honderdduizenden tijdgenoten ge vonden heeft. BEGUNSTIGERS-BIJDRAGE K.R.O. VERHOOGD Met ingang van 1 januari a.s. heeft de K.R.O. de begunstigersbijdrage verhoogd (met 4.per jaar) tot 16,De bij drage per halfjaar en per kwartaal zijn in gelijke mate verhoogd. De verhoging wordt gemotiveerd met de stijging van de kosten voor programma's en voor de gids. Kortgeleden heeft de A.VR.O. de con tributie op dezelfde gronden, eveneens per 1 januari a.s., met een gelijk bedrag verhoogd. „Eigen weg" In de documentaire „Eigen Weg" die de K.R.O. vrijdag 27 november (Nederland 2) uitzendt, wordt een en ander verteld en getoond over en van de schilder Kees Ver wey. Simon van Adelberg, die deze do cumentaire regisseert, bracht hiertoe een bezoek aan het atelier van Kees Verwey. De werken die worden getoond behoren tot de na-oorlogse periode van deze schil der. Er wordt o.a. aandacht geschonken aan zijn aquarellen, die tot zijn beste werken behoren en aan de door Kees Verwey ge schilderde portretten (voornamelijk van kunstenaars). In deze documentaire ziet men Verwey bezig aan een portret van de dichter Jan Engelman. Speciale aandacht krijgen de dertig te keningen die Verwey maakte van Antho- nie Kok. De 82-jarige Anthonie Kok is de enige nog in leven zijnde mede-oprichter van de „Stijlgroep". In deze eerste grote documentaire is ook een gesprek opgeno men met Anthonie Kok die vertelt over zijn ontmoetingen met Verwey. De KRO heeft het programma „Jan en Alleman" gehandhaafd en dat besluit mag, ook al gelet op de behoefte aan Nederlandse ontspannigsprogramma's, toch wel juist genoemd worden. Jan Blaa ser bewees opnieuw dat hij op een vaak geestige wijze weet aan te haken op de gesprekken en probleempjes van de dag de vakantie, de auto-rage, de flatbewoning en het weer bijvoorbeeld. Zijn cabaretje, versterkt door de beschaafde Sacha Deni- sent, was met 25 minuten weer net niet te lang. Het leek er op, dat van het concert door 't Concertgebouworkest de regisseurs ten- volle de kans wilden benutten, vrijer met hun camera's te kunnen werken dan bij voorbeeld tijdens een zondagmiddagcon cert. Het ontging hun daarbij, dat men zo'n groot orkest ook gaarne in machtige overzichten ziet. JACKIE COOGAN is 50 jaar geworden, maar hij heeft nog altijd iets jongensach tig in zijn gezicht. Zijn filmdebuut maak te hij, toen hij 16 maanden oud was in een film te Chicago, waarin Bryant Washburn de hoofdrol speelde. Toen hij twee was, waggelde hij over het toneel tijdens het variéténummer van zijn vader en hij be zorgde het publiek zodanige lachstuipen, dat hij in het nummer werd opgenomen. Op vierjarige leeftijd trad hij in dit num mer op in Los Angeles, toen Charlie Advertentie Niemand. maar dan ook niemand mag het spe ciale St. Nikolaasnummer van .Boeken in huis' missen Mocht u dit blad boordevol met cadeautips voor de komende feestdagen - nog niet thuis hebben ontvangen dan kunt u het alsnog gratis bij uw boekhandel halen Haal het vandaag nog De Conamusprjjzen. Het Comité voor Ne derlandse Amusementsmuziek „Cona- mus" gaat ter gelegenheid van het eerste lustrum op 7 december de Gouden Harp uitreiken aan vier Nederlanders die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor goed Nederlands amusement. Zij zijn Lex van Weeren, dirigent van het City-Theater orkest in Amsterdam, Max van Praag, zanger, zangpromotor en organisator van het jazz-concours van Loosdrecht, mej. R. Geveke, programmaleidster bij. Pho nogram en postuum wordt de Gouden Harp uitgereikt aan Jack Bess, de on langs overleden tekstdichter. HILVERSUM I. 402. m. 7.00 KRO 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.16 Ouverture..., radio voor vroe ge mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Conciliejoumaal. 8.23 Ouverture... (verv.). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassie ke en amusementsmuziek (gr.).' 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Metropole-orkest amusementsmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoonmu- ziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Walsmuziek (gr.). 14.35 De laatste notitie, hoorspel. 15.30 Pianorecital: moderne mu ziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte orkestmuziek (opn.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Kinderkoor (gr.). 17.45 Dansorkest en zangsoliste (gr.). 17.55 Sportrubriek. 18.10 Koorzang. 18.30 Sociaal perspektief, le zing. 18.40 Stereofonische uitzending: La tijns Amerikaanse orkest. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Gees telijke liederen. 19.45 Op de man af, praat je. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoor spel (VIII). 20.35 Samen uit-Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgel concert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Gram mofoonmuziek. 23.10 Commentaar over Het Tweede Vaticaanse Concilie. 23.25 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.45 Vijf eilanden, lezing. (IV). 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Zelfstandig zijn en blijven, lezing. 12.43 Lichte grammo foonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Stereofonische uitzending: Klarinet en piano: moderne muziek. 14.30 Dieren in en rondom het huis, klankbeeld over huisdieren. 15.15 Lichte grammofoon muziek. 15.30 Klassieke grammofoonmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een Notdeop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Uitzending van de An ti Revolutionaire Partij: Lusten wij de lasten nog? Tot U spreekt: De Heer J. van der Ploeg, Voorzitter van de nationale organisatie van de Anti Revolutionaire Jongeren Studieclubs. 18.30 Lichte piano spel met orkestbegeleiding (gr.). 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Sportparade. 19.30 Militair orkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Koor zang (gr.). 20.15 Stereofonische uitzen ding: Concertgebouworkest en soliste: mo derne en klassieke muziek. In de pauze: plm 21.10-21.35 Voordracht. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberich ten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Vlaamse volks muziek. 17.50 Lezing. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sportkro niek. 19.45 Draaiorgelmuziek. 19.50 Politie ke lezing. 20.00 Klassieke en moderne mu ziek. (In de pauze: Boekbespreking). 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 De Ze ven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera en Belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I. NTS: 17 00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS. 18.55 Reportage voetbal wedstrijd Ski-og-LynD.W.S. te Oslo. NCRV: 20.45 Attentie. 21.10 Een tegen al len, wedstrijdprogramma NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. VARA: 20.01 Amuse mentsmuziek. 20.20 Een weg naar welzijn, programma t.g.v. het 40-jarig jubileum van het Nederlands Instituut voor Volks ontwikkeling en Natuurvriendenwerk. 20.50 22.10 Jong leven, speelfilm (14 jaar). NOORDZEE 18.30 Beaver knapt het op; 18.59 Popeye; 19.07 Marilyn Monroe (documentaire); 22.00 The Saint. VOOR DONDERDAG Nederland 1 AVRO: 15.00-15.45 Het oudste en op een na oudste beroep, TV-spel. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Bekendmaking win naars Foto- en filmwedstrijd. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier NTS: 20.30 Paard eet hoed, toneelstuk. AVRO: 21.55 Verstekelingen van de stad, programma over beelden en standbeelden in de stad. 22.25 De begrafenis van Pre sident Kennedy, filmdocumentaire. NTS: 22.40-22.45 Journaal. Nederland 2 NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Mario nettentheater: Spectacle Coupé. 20.25 Zi geuners in Polen, een Poolse filmreporta ge. NTS: 20.55 Het grote avontuur, TV- film (dl. 2). KRO: 21.50-22.10 Onze man uit Washington. NOORDZEE 18.30 Mr. Ed, het sprekende paard; 19.00 Mr. Magoo; 19.08 Wist u dat; 22.00 The new Breed (detectivefilm). Chaplin zich toevallig onder het publiek bevond. Jackie leek hem precies het jon getje dat hij hebben moest voor een film. die hij in zijn hoofd had: „The Kid". Jac kie's gezicht onder een scheefstaande pet, met zijn ogen schuw rondzoekend naar de agent van de wijk, werd in de gehele we reld beroemd. JACKIE WAS DE eerste grote kinder ster van de films en hij werd het model voor allen die volgden. Hij werd ook een grote figuur in de reclame en op een ge geven ogenblik prijkte zijn naam op 50 of 60 verschillende voorwerpen, van pop pen tot griffelkokers. Een bepaalde firma betaalde 100.000 dollar per jaar om Jackie- Coogan-kleren in de handel te mogen bren gen. Er werden miljoenen en miljoenen Jackie-Coogan-petten verkocht. Toen Jackie meerderjarig was geworden vroeg hij zijn moeder en stiefvader in rechten rekenschap van de vier miljoen dollar, die hij, naar hij zei, als minder jarige had verdiend. Maar hij heeft het geld nooit gezien. Californië maakte toen de Jackie-Coogan-wet, die thans de ver diensten van kinder-acteurs beschermt. Jackie zelf ziet met weinig spijt op zijn leven en zijn loopbaan terug. „IK BETREUR HET ALLEEN, dat ik een paar rollen heb gemist, die ik gehoopt had te spelen, zoals een rol in „Slim" die Henry Fonda heeft gekregen en die hem heeft geholpen, vaste voet in de filmin dustrie te krijgen". Coogan heeft in de bijna 50 jaar sinds z'n filmdebuut 125 films gemaakt en verscheidene tournees met va riétégezelschappen (waarvan een met zijn eerste vrouw, Betty Grable) en toneelge zelschappen en hij is opgetreden in nacht clubs en in 750 t.v.-programma's. „De t.v. is mijn toekomst zegt Jackie ik geloof, dat de mogelijkheden ervan onbegrensd zijn". PARIJS De twee laatste circussen, die Parijs nog bezat, het cirque d'Hiver en Medrano, zullen aan het einde van dit jaar hun stallen ontruimen en hun poor ten sluiten. De eigenaar van de beide ge bouwen, waarin sedert ruim een eeuw de voorstellingen werden gegeven, Bouglione, heeft dit droeve nieuws op een perscon ferentie in zijn circus bekendgemaakt. Hij heeft ook de oorzaak onthuld die volgens hem gelegen is in een deloyale concur rentie van de televisie. „Vroeger speelde ik verklaarde hij bijna avond aan avond voor een uitver kocht huis. Nu krijg ik met pijn, gedu rende drie dagen in de week, ongeveer 1/3 van mijn 2500 plaatsen bezet. De overige dagen verhuur ik mijn gebouw aan de televisie, die iedere maand een eigen circusvoorstelling uitzendt. Tegen die concurrentie is niet langer op te werken. En bovendien is de exploitatie zo merkte de beroemde circusdirecteur ver der bitter op nog eens vele malen zwaarder geworden. Sinds de Parijse abattoirs weigeren mij hun afgekeurde vlees voor mijn tijgers, leeuwen en an dere wilde beesten te verkopen. Van dat afval wordt nu kunstmest gemaakt". Bouglione zal zijn levende have, die de televisie graag over had willen nemen, echter nog niet van de hand doen. Hij bezit ook nog een circustent en met zijn tros van meer dan 100 wagens zal hij voortgaan, vooral andere landen dan Frankrijk te bereizen. Van èl zijn circus geneugten zal Frankrijk echter toch ook weer niet worden beroofd. In de negentiende aflevering van de se rie „De Bezetting" kreeg wederom de oor log in Zuid-Nederland (in het bijzonder de strijd om Zeeland) de aandacht. Hoe dap per de krijgsverrichtingen van de gealli eerden in dit gebied ook waren, hoe groot ook het leed van de burgerbevolking, toch konden wij niet ontkomen aan de indruk, dat deze uitzending door een zeker gebrek aan authentiek filmmateriaal en een min der goede keuze van „ooggetuigen" wat te lang duurde. Een overmaat aan woord- lyriek kan zulks niet goed maken. Mis schien was deze uitzending beter op haar plaats geweest in een programma van de onderwijs-televisie. J. Damshuizer In het scenario stond dat de Zweedse actrice Ann Margret de Franse filmster Alain Delon, die in een film haar man speelt, een asbak naar het hoofd moest gooien. De regisseur, Ralph Nelson, die naast de camera's stond, riep; „Gooi, zo hard je maar kunt". Dat deed ze, precies toen Nelson op stond. Hij kreeg de asbak tegen zijn voor hoofd. Er waren negentien hechtingen no dig om de wond te dichten. De produktie van de film is in verband met dit onge luk tijdelijk stilgezet. Jan Campertprijs voor Lehman, Vijverbergprijs voor Hamelink HET BESTUUR van de Jan Campert- stichting in Den Haag heeft de Constan ten Huygensprijs (ƒ4.000,—) zoals w(j gisteren meldden toegekend aan mr. Abel J. Herzberg te Amsterdam voor zijn gehele oeuvre. De Jan Campertprijs (twee duizend gulden) is toegekend aan L. Th. Lehmann te Amsterdam, voor zijn dicht bundel ,.Who is Who in Whatland", de Vijverbergprijs 2.000,aan Jacques Ha melink te Amsterdam voor zijn bundel verhalen „Het Plantaardig Bewind", en de essayprijs 2.000,—) aan C. J. E. Dinaux te Heerde (letterkundig medewerker van onze bladen) voor zijn kritisch en essay istisch werk. Het bestuur van de in Den Haag ge vestigde Jan Campertstichting kende de prijzen toe op advies van een commissie, die werd gevormd door mr. A. Mout, Bert Bakker, Pierre H. Dubois en Gerrit Kamp huis. De prijzen worden op maandag 21 december in de raadzaal van Den Haag uitgereikt. De stichting is in 1947 door de gemeente Den Haag in het leven geroepen. De naam kreeg zij ter, herinnering aan het verzet, dat de Nederlandse letterkundigen in de oorlog boden. Daaraan viel onder meer de dichter Jan Campert ten offer. De doelstelling van de stichting is de Nederlandse letterkunde te bevorderen. Zij wordt nagestreefd door het uitschrijven van prijsvragen, het verlenen van op drachten, het financieel steunen van let terkundige uitgaven en het toekennen van prijzen. (Van onze kunstredacteur) HET LITTERAIR-CRITISCHE werk van onze medewerker C. J. E. Dinaux is be kroond voor zijn essayistische kwaliteiten. Een zinvoller bekroning had dit oeuvre niet kunnen krijgen; het is een erkenning van datgene, waardoor de vorige week 66 jaar geworden Dinaux zich nu al twintig jaar onderscheidt: de creatieve méérwaar- de die elke boekbespreking van zijn hand heeft door de volledige overgave van deze auteur aan zijn object, het boek. Zijn lief devolle en erudiete peilingen van littera tuur zijn nooit geroutineerd; wat een werk te openbaren heeft komt bij Dinaux tot gelding, omdat hij van zijn vak houdt en dat aan zijn lezers wil overdragen. Hij heeft die hoge instelling niet laten uithol len door de tijdsversnelling en litterairt massaproduktie, waarin perfecte verkoop- kunde en top-oplagen de critische goede smaak afstompen. DINAUX VERGT STEEDS het uiterste van zichzelf. Die trouw aan zichzelf, liefde en eer bied voor het vak, hebben zijn werk de essayistische kwaliteit gegeven die nu zo terecht bekroond is. Zijn in twee delen „Gegist Bestek" verzamelde essays leidt Dinaux in met onder meer de woorden: „Beproevingen waren het, in alle beteke nissen van het woord, niet het minst in du zin van een zich zelf beproeven". Dinaux is nu zelf beproefd door anderen en de hoogste eer waardig bevonden. Het tijd stip waarop die bekroning is gekomen, verdubbelt de kwaliteit ervan: de ouder wets lijkende waarden in Dinaux' werk liefde, eerbied, dienstbaarheid en de „waarheid van het gissen" zijn ook in 1964 actueel. Dinaux, die achter zovele ta fels heeft gezeten waar over bekroningen beslist moest worden, is er nu vóór ge roepen. Russische kinderboeken. De ambassadeur van de Sovjet-Unie in ons land, de heer I. I. Tugarinov, heeft een bezoek gebracht aan de tentoonstelling „Hedendaagse Russische Kinderboeken" in het gebouw van de Amsterdamse Openbare Leeszaal aan de Keizersgracht. De expositie duurt nog tot 29 november.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11