BoJSIdampo sigaren uitzonderlijk goed! Nieuwe oogst aan Nederlandse films voor Zuid-Afrika Gelijk briefporto binnen EEG in studie Meisje door onbekende in de rug gestoken Geen vliegtuigen Raketlancering op Teriet was onschuldig Sinterklaas brengt daggeld op 3x/2 FILM EN FILMWERELD VRIJDAG 2 0 NOVEMBER 1964 15 elke goede zaak heeft ze ook naadloos gg in plain en micro I. VN beroep op Frankrijk Beverwijk heeft een feestelijke verrassing voor U. naadloos IN EEN SPECIALE voorstelling voor pers en genodigden heeft het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen deze week weer enige door de overheid gesubsidieerde korte films laten zien die als interessante staalkaart van opvattingen en stijlen bij een jonge generatie van filmers kon dienen. Vier uit die generatie kwamen ditmaal aan bod, onder wie als debutanten Jan Oonk en Jan Keja, de beide anderen hadden wij al eerder leren kennen, Rob Houwer onder andere door „De sleutel", Boud Smit door het een jaar geleden, eveneens door O., K. en W. gesubsidieerde „Aqua di Roma", een poëtische reportage over de ver schillende aspecten van het water in Rome. De algemene indruk die de druk bezochte voorstelling in het Amster damse Alhambra Theater naliet, was allereerst van vol doening over het grotere gemak, waarmee de jeugdige fil mers over het algemeen nieuwe of nieuw aandoende stijl middelen hanteren, maar die optimistische indruk werd on middellijk verstoord door .de overweging dat de uiterlijke vlotheid en zorgeloosheid, waarmee gefilmd werd, soms een innerlijke leegte of een gebrek aan inhoud camoufleerde die veel van het vertoonde tot een „Spielerei" van weinig blij vende waarde degradeerde. Het is niet nodig daarover be zorgd te doen, de overheidssubsidie dient uiteindelijk om de Nederlandse filmerij, speciaal in de sector van de korte film, op gang te houden en het is dus niet noodzakelijk dat de resultaten voldragen meesterwerken worden, al draagt een dergelijke uitslag er natuurlijk wel toe bij de subsidiepolitiek van de overheid in liet openbaar te rechtvaardigen. Wat wel voor critiek in aanmerking kwam, was de pretentie, waar onder driekwart van het vertoonde gebukt ging, pretentie niet alleen wat de opzet van de films betrof, maar ook met betrekking tot het zich omringen van gerenommeerde krach ten, wier namen op de indrukwekkende lijst van medewer kers voorkwamen. De tijd van éénmansfilmen en dus van relatief goedkoop filmen schijnt voorgoed voorbij en van de aanvang af stellen de beginnende of maar juist begonnen filmers hoge eisen aan de hen omringende staf van mede werkers, waardoor hun eerste stappen op het pad van de film, uiteraard aarzelende stappen, verhoudingsgewijs te kost baar worden. LONDEN (Reuter) De voorzitter van de speciale commissie van de Verenigde Naties inzake apartheid heeft, nu Groot- Brittannië een verbod op wapenuitvoer naar Zuid-Afrika heeft ingesteld, een drin gend beroep gedaan op Frankrijk geen wa pens en vliegtuigen aan dit land te leve ren. Hij deed dit naar aanleiding van een nog niet bevestigd persbericht. Daarin wordt gezegd dat de Zuidafrikaanse rege ring onderhandelingen voert met een Fran se vliegtuigfabriek over de levering van dertig Mirage XI-bommenwerpers. De afgetreden conservatieve Britse re gering van premier Douglas Home was voor de verkiezingen met Zuid-Afrika over eengekomen dertig Buccaneerbommenwer- pers te zullen leveren. Scène uit Kokonmet Joop Admi raal en de pop. ZO VALT HET BIJ de 23 minuten du rende film van Boud Smit die hij „Din gen die voorbijgaan" noemde, op dat hij zich bij zijn werk laat assisteren door een cameraman (Fred Tammes) een came ra-assistent (Dick Polak) een verzorger van titel en trucages en verder de be schikking heeft over een regie-assistent en een algemeen assistent (die tegelijk voor de geluidseffecten verantwoordelijk is), dat hij voor de muziek George van Renesse engageert, die composities van Robert Schumann ten gehore brengt, en voor de spelfragmenten acteurs als Bob de Lange, Erik van Ingen, Henk van Buuren en Marianne van Waver en onder contract heeft. Dat is wat veel voor een beginnend filmer en „Dingen die voorbij gaan" heeft daardoor iets topzwaars ge kregen, wat bij een minder ambitieuze opzet misschien vermeden had kunnen worden. Misschien, want Boud Smit heeft het uitgangspunt van zijn eerste speel film, de vermoedelijke sloping van de Van Speykstraat in Den Haag, aangegre pen om er een allegorisch en symbo lisch spel van te maken met een stijfhoof dige bewoner van de straat die uit pro test midden op de rijweg gaat zitten en ter plaatse overlijdt, met een stelletje on bewogen verkeerstellers die, geïsoleerd in hun hokje, mechanisch hun werk doen en met een postbesteller in soldatenjas die de biljetten rondbrengt waarin de ont ruiming der panden wordt aangekondigd en die zich een engel des verderfs voelt die de ondergang der aarde moet aankon digen. Dat is allemaal wat te sterk aan gezet en te naïef bedacht om grote in druk te kunnen maken en het draagt bij om, mèt de ingeschakelde acteurs en de stoet van medewerkers, een speelse voor stelling van zaken die de kwestie ver dient, loodzwaar en statisch te maken en de film van zijn oorspronkelijke opzet te vervreemden. PRETENTIEUS IS ook Jan Oonk in een kleurenfilm van nog geen tien minuten die hij op de begraafplaats van Rocca di Pa pa, in de buurt van Rome, heeft opgeno men naar een idee van de acteur Joop Admiraal die er zelf in optreedt met als metgezellin een Van Tussenbroek-achti- ge pop die een opgesmukte oude dame voorstelt. Samen wonen zij een begrafe nis bij, waarbij de pop op het ogenblik dat de kist wordt neergelaten haar begeleider wikkelt (wurgt?) in haar paarse sluiers en uiteindelijk degeen blijkt die begraven wordt. De pervers-ziekelijke sfeer van de situatie wordt uitnemend gesuggereerd in het voortreffelijke kleurencamerawerk van de filmer die in het programma de Scène uit ,De perfectionist" Jan Keja. titel van zijn film „Kokon" verklaart op een manier die de zaak nog duisterder maakt. Luchtiger en vrijblijvender is Jan Ke ja in zijn filmgrap die met de letter „P" wordt aangeduid, wat de beginletter van de hoofdrol die zich de Perfectionist noemt, blijkt te zijn. Het heeft geen zin de inhoud, voor zover aanwezig, ook maar aan te duiden, er is sprake van een se rie komische gebeurtenissen die met veel plezier en soms met enige sugges tieve kracht in beeld zijn gebracht en doen denken aan de improvisaties die een Jean- Luc Godard zich wel eens permitteert, zo als bijvoorbeeld in „Une femme est une femme" of „Bande a part". Het geheel amuseert zonder dat de bezoeker zich los kan maken van de gedachte dat hier spra ke is van een vrij kostbare grap die geen enkel houvast biedt met betrekking tot de verdere ontwikkeling van Jan Oonk, al is men daar wel nieuwsgierig naar. TEMIDDEN VAN DEZE jonge, dartele en vrijmoedige filmers maakt Rob Hou wer een bijna degelijke indruk met zijn „Aanmelding", waarover al geschreven is naar aanleiding van de vertoning op de Berlinale van dit jaar, waar de film een Gouden Beer kreeg toegewezen. Rob Hou wer houdt zich bezig met de twijfel die een vrouw van middelbare leeftijd over valt als zij zich naar een bejaardencen trum begeeft om zich daar te laten in schrijven op een wachtlijst. Beelden van haar gang naar dat centrum worden afge wisseld met impressies van bejaarden en invalide oude mensen in het tehuis, ter wijl de antwoorden van de vrouw op de vragen van het aanmeldingsformulier ge ïllustreerd worden met opnamen van haar nu nog vrije manier van leven die haar ongeschikt maakt om zich onmiddellijk in de nieuwe situatie thuis te voelen. Het boeiend conflict is met zorg en aandacht verfilmd, maar tegelijk ook zo cerebraal dat de tragedie van het ouder worden die onherroepelijk tot een „aanmelding" leidt niet geheel voelbaar is geworden. Bij elkaar was deze presentatie van jong talent een demonstratie van vrijmoedig en onbekommerd filmen, wat als een breuk met verleden en traditie kon worden ge waardeerd, maar tegelijk maakte de ver toning duidelijk dat het niet voldoende is om zich van nieuwe stijlmiddelen of ge leende camera-grappen te bedienen als er geen inhoud aanwezig is om deze vorm af te dwingen en dus noodzakelijk of ver klaarbaar te maken. En als een soortgelijk inzicht ook bij de aanwezige filmers, on danks het te luidruchtig en vriendschappe lijk applaus, baan zal breken, dan kan men het eventueel betreurde subsidiegeld toch zeker niet als verloren beschouwen. Charles Boost (City). Regisseur Billy Wilder is een veelzijdig filmer geworden; een vakman die gemakkelijk van hét ene genre op het andere overschakelt en daarbij geen speciale voorkeuren aan de dag legt. Wel grijpt hij alle kansen aan om het bio scooppubliek zo aan genaam mogelijk be zig te houden, te „entertainen" dus. De laatste jaren heeft hij dit vooral gepresteerd door sa tirische kluchten of kluchtige satires, zo als „The apart ment" of „One, two, three" en hij kan het zich dan ook gemak kelijk permitteren de beste scenarioschrij ver op dit gebied (J. A. L. Diamond) en voortreffelijke blijspelacteurs als Shirley MacLaine en Jack Lemmon om zich heen te verzamelen. Uit een dergelijke samenwerking ontstaat dan altijd wel een amusant geval, zoals bijvoorbeeld „Irma la Douce", welke film zijn zegetocht door de Nederlandse bioscooptheaters nog lang niet heeft beëindigd. Waar schijnlijk ten gevolge van die vele prolongaties is deze kostelijke filmhistorie nu pas in het Velsense City Theater te zien. En wel tot en met donderdagavond. BRUSSEL (AP) Er worden bespre kingen gevoerd door P.T.T.-directeuren uit de zes landen van de Europese Econo mische Gemeenschap over een E.E.G.- postzegel, aldus meldt de persdienst van de E.E.G. Over twee of drie jaar zal het verschijnen van deze zegel een gebeurte nis zijn voor postzegelverzamelaars. Aan het ontwerp voor zulke zegels zit ten nog politieke implicaties vast: moet het profiel van een der staatshoofden er op staan of een kaart van de zes landen? Bij het ontbreken van een enkele Euro pese valuta, zal de munteenheid op de zegel van land tot land verschillen. Reke ning houdend met de verschillende valu ta's is het doel de posfctarieven te harmo niëren zodat een gewone brief voor het zelfde porto kan worden verzonden van elke plaats in de gemeenschap naar een andere, zij het van Parijs naar München of van Amsterdam naar Sicilië. Er bestaat zo goed als overeenstemming over een uniforme frankering, met uitzondering van Nederland waar zij (nog) de laagste is De invoering van een uniform posttarief voor brieven zal gevolgd worden door soortgelijke maatregelen voor alle andere soorten post. Verder zijn er plannen voor het nachtelijk vervoer van post door de lucht uit te breiden zodat een brief die 's avonds gepost is de volgende morgen In het andere land besteld wordt. In Delfzijl heeft gisteravond een jonge man het 13-jarige meisje Geertje Runhart met een scherp voorwerp drie steken in de rug toegebracht. Een long van het meisje werd geraakt. In een ziekenhuis is direct operatief ingegrepen. Het meisje was alleen thuis. De onbe kende jongeman belde aan en vroeg een fietspomp te leen. Toen 't meisje met hem naar de schuur ging om de pomp te pak ken bracht de jongeman haar de drie ste ken toe. Zij wist nog het huis van een in de buurt wonende oom te bereiken. Zij kon slechts een uiterst vaag signalement geven van de dader, die terstond nadat hij de steken had toegebracht, was weggelo pen. „IRMA LA DOUCE" is een zeer vrije bewerking naar de bekende Franse mu sical in ons land met bijzonder veel succes door Lia Dorana gespeeld zo dat van het origineel niet veel meer dan de naam en een vluchtige gelijkenis bleef behouden. In samenwerking met Diamond heeft Wilder van het verhaal een goede en gezellige klucht gemaakt, die vooral opvalt door het royaal gebruik van de prostitutie, als ongewoon onderwerp voor zijn talrijke grappen. In dit milieu van lichte meisjes en zware jongens speelt Shirley MacLaine de rol van Irma, de prostituée, die haar vak met zoveel ple zier beoefent en is Jack Lemmon de gras groene agent Nestor, die de rosse buurt achter de Hallen als zijn nieuwe wijk krijgt toegewezen. Hij wordt hier voor het eerste met de prostitutie geconfron teerd en in zijn argeloosheid begint Nestor een actie tegen het zedenbederf welke hem prompt zijn baantje kost, om dat hij daarbij zijn eigen politiechef laat arresteren. Vervolgens wordt hij door Irma uitverkoren tot haar souterneur, waarbij Nestor spoedig zo verliefd op het meisje wordt dat hij een ingewikkelde list verzint om haar alleen voor zichzelf te behouden. HIJ VERMOMT ZICH als een excen trieke Engelsman, die Irma voor een en kel periodiek bezoek een week-inkomen garandeert, waardoor zij van haar overige nachtelijke clièntele is verlost. Dit dwingt Nestor echter tot een dubbelleven van ingespannen arbeid om voor de ge fingeerde figuur voldoende geld te ver dienen. Enfin, de situatie biedt aan een geroutineerde kluchtspelregisseur als Wil der voldoende kansen er een door-en- Advertentie Minister Scholten van Justitie ziet geen aanleiding maatregelen te treffen tegen de lancering van kleine raketten, die meer het karakter van vuurpijlen hadden, op het luchtvaartterrein Teriet van de Kon. Ned. Vereniging voor Luchtvaart bij Am- hem op 10 en 11 oktober. Hij antwoordt dit op vragen van de Tweede Kamerleden Van der Goes van Naters en Nederhorst (beiden P.v.d.A.). Voor de lanceringen, die plaats hadden in het kader van een sympo sium voor ruimtevaart in Oldenzaal, was toestemming verleend. De politie heeft toezicht gehouden. Diverse factoren, met name de recente verhoging van het strafdepositie en de onttrekking van middelen wegens de Sinterklaasaankopen, hebben geleid tot een verdere verkrapping van de geldmarkt. Dientengevolge moest het tarief van call money (daggeld) vandaag wederom worden verhoogd en wel van 3 tot 3V2 percent. Advertentie VOOR MINDER OP SENSATIE en oorlogsleed beluste toeschouwers draait dan zondagmiddag „De avonturen van Huckleberry Finn", een onderhoudende verfilming van Mark Twain's beroemde en gelijknamige roman. (Luxor). Chales Saunders heeft met „Stripgirls van Soho" een Engelse bij drage aan de serie gangsterfilms gele verd, welke uit de bekende onderdelen is samengesteld. Zoals de roofmoord in een Londense achterbuurt, een wegge gooide portefeuille die de politie op een spoor brengt, twee vrienden in het kwaad die eikaars vijanden worden om een gemeenschappelijk vriendinnetje, een inbraak die de politie verdere aanwij zingen geeft en tenslotte de omsingeling van het huis van de dader en diens arrestatie. „EEN FILM OVER de moderne jeugd, levend in een sfeer van striptease, drank en misdaad", zegt de reklame, want bij een dergelijke sensatiefilm hoort nu eenmaal ook iets van sociaal meegevoel Ook in dit opzicht is „Jungle street" dus niet origineel. Deze film draait van zondag tot en met woensdag; tot en met zaterdag voorafgegaan door „Mitrailleurcommando S.S.", een harde oorlogsfilm over de terreur, welke door de beruchte Duitse regimenten op de Italiaanse burgerbevolking werd uitge oefend. Ter verademing zondagmiddag een genoeglijker soldatenhistorie, name lijk „De schrik van de marine", met Kenneth More in de hoofdrol. (Kennemer theater). „Comment réus- sir en amour?", dat vraagt de serieuze vrijgezel Bernard Monod zich af, die overdag bij een uitgever werkt en in zijn vrije tijd stichtelijke lektuur schrijft. Het duurt wat lang, maar als hij tenslotte in de liefde weet te slagen, dan is het met de levenslustige Sophie die van de twist houdt en een moeder heeft die niet valt weg te cijferen. In ieder geval is er dan een situatie geschapen welke vol zit met narigheid en moeilijkheden voor de wat schuchter levende Bernard, een situatie, waaruit gemakkelijk een huweliikskome- die kan worden gebrouwen welke niets om het lijf heeft en door de gerouti neerde Michel Boisrond, daarbij geassi steerd door Dany Saval als Sophie en Jean Poiret als Bernard, dan ook glad en probleemloos wordt afgeleverd. De film heet in Nederland „Hoe slaag ik in de. liefde" en draait in het Kennemer theater- van zondag tot en met woens dag. Het resterende programma bestaat uit „Het geheim van de zwarte sperwer" voor vrijdag en zaterdag, met diezelfde avond nog „Rocco en zijn broers Ten slotte zondagmiddag „Schrikbewind der Comanches", met welke titel tevens de inhoud al wordt aangegeven. (W.B.-theater). Het weekprogramma van dit theater wordt vrijdag en zater dag ingezet met een film ,die de intri gerende titel draagt van "Codewoord Poes". Wanneer men zich eventueel heeft overtuigd welke verrassingen hier achter zijn verborgen, bestaat zondag en maandag de gelegenheid de hete avon turen bij te wonen van „Tien van het vreemdelingenlegioen". Ten overvloede wordt dan zondagmiddag „De loerende dood" nog vertoond. door Amerikaanse klucht van te maken, waarin het heimelijk plezier doorsche mert dat een tot voor kort verboden thema nu in allerlei pikante details kan worden behandeld, waarbij de toeschou wers een blik wordt gegund in het frivole Parijs, dat hen bij geen enkele groepsreis onder ogen zou zijn gekomen. VERDER BLIJKT de Romeinse ge schiedenis een onuitputtelijke bron voor scenarioschrijvers, die aan rijk gemon teerde en spectaculaire kostuumfilms denken. Een van deze vruchtbare leve ranciers van filmverhalen heeft de intri ge bedacht van Ursus, die als klein kind ontsnapt aan de moordzucht van een door Ajak aangevoerde bende barbaren. Het kind wordt bij de leeuwen grootge bracht, zodat hij zich later als oerster ke jongeling op zijn belagers kan wreken. Gevechten van allerlei aard houden er geducht de spanning in en het is onder regie van Carlo Ludovico Bragaglia dat Ed Fury „Ursus de leeuwenkoning" speelt, die het opneemt tegen olifanten, hyena's en een bende woeste barbaren. Dit gebeurt hier echter alleen zondagmid dag. (Stadsschouwburg). Doordat het film doek hier voor enige toneelvoorstellingen opgerold moet blijven zoals vrijdag avond voor „De eerbiedige lichtekooi" voor de leden van de Velsense kunst kring en maandag en dinsdag voor de ge combineerde opvoeringen door „PALVU" en „K.Z.O.S." van Herman Bouber's be kende volksstuk „De Jantjes", is er voor het projectieapparaat weinig te draaien overgebleven. Dit is dan ook slechts za terdag en zondag in werking voor „De hel van niemandsland", een span nende oorlogsfilm over het „conflict" tussen Noord- en Zuid-Korea. Het be treft de levensgevaarlijke avonturen van drie Amerikaanse krijgsgevangenen, die uit het kamp weten te ontsnappen om tenslotte na onvoorstelbare ontberingen hun eigen linies weer te bereiken. Het is een Metro-Goldwyn-Mayerfilm met Rory Calhoun in de hoofdrol. Advertentie Op de nieuwe brug over de Donau in de Hongaarse hoofdstad Boeda pest lijkt het verkeer danig in de knoop te zitten. Schijn bedriegt, de autoriteiten beproefden het gewicht van de brug. Advertentie De prachtige INDUS kalender met 12 schitterende kleu renfoto's van euro- pese landschappen, ontvangt U gratis, na aankoop van een INDUS-horloge in de periode van heden tot 31 december'64. Tegen inzending van het daarvoor bestemde, bij de juwelier aan wezige, formulier aan INDUS-hor- loges, Rotterdam, wordt U de fraaie INDUS kalender franco thuis gezon den. Uw horloger- juwelier zal U gaarne een der fraaie kleu renfoto's vrij blijvend laten zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 15