Heijermans „Eva Bonheur" bij Theater m ■■Mi 1 1 V i Nieuw vocaal kwartet introduceerde zich met concert in het Huis met de Sleutels i Het weekeinde Navrante titelrol van Enny Mols-De Leeuwe Kerkconcert door „Die Musyckcamer Folie Orchestrale voor Residentie Orkest „Sandevoerde" koos een belegen stuk Haarlemse Smalfilm Liga hield filmwedstrijdavond Robert MacDermot f MAANDAG 23 NOVEMBER 1964 4 Poolse zanger gast in Shirley'pro gramma nabeschouwingen Kort nieuws SPALT werkt binnen 10 minuten De radio geeft dinsdag T el evisieprogramma Smetana-kwartet in Kamermuziekserie Sas Bunge Damshuizer Slowaakse schrijver Mnacko in Wenen WIE HEIJERMANS' oeuvre kent, had het totnogtoe bij de honderdste her denking van ae geboorte van deze grote Nederlandse toneelsschrijver, al betreurd dat een van zijn gaafste stukken „Eva Bonheur" nog niet te voorschijn was ge haald. Sinds de volkstoneelopvoeringen, ruim vijftien jaar geleden, met Marie Faassen in de titelrol, scheen er ook geen actrice meer voorhanden te zijn die dit karige oude wijfje, met al haar grimmigheid èn al haar zieligheid waar zou kunnen maken. De nieuwe Toneel groep Theater heeft het met Enny Mols- De Leeuwe aangedurfd en bleek zater dagavond bij de première in de Arnhem se schouwburg midden in de roos te hebben geschoten. DIT ZOGENAAMDE „genoeglijke to neelspel" bevat alle elementen van Heijer mans' vakmanschap en artisticiteit die hem een plaats verzekeren op het toneel van vandaag, dat overigens de feitelijke stroming van het binnenkamer-realisme waar Heijermans toe behoorde, zo beslist de rug heeft toegekeerd. Wat ons immers ook in „Eva Bonheur" beslist nog aanspreekt is Heijermans' ver frissende opstandigheid tegen de benauw de fatsoensregels in ons lieve vaderlandje Zijn hier verdedigde menselijke opvatting dat alleen trouw aan de eigen innerlijke waarheid van belang is, lijkt in elk geval op geen enkele manier verouderd. Boven dien frappeert opnieuw hoe zijn figuren nooit slechts één facet vertonen. Ook het materialisme en de liefdeloosheid van de musicus-Nanning Storm die zijn verloving verbreekt omdat zijn aanstaande onbemid deld blijkt, worden verklaard en van een invoelbare achtergrond voorzien. Trouwens ook van de idealistische vaderfiguur mo gen we best weten dat zijn verdraagzaam heid op een niet geringe gemakzucht stoelt. Het is telkens deze veelzijdigheid die zijn personages diepte geeft en boeiend maakt. EN STEEDS WEER IS HET onthutsend hoe knap gebruik wordt gemaakt van de simultaanwerking op de twee tonelen: de bovenverdieping waar de liefderijke spreuken aan de muur hangen bij de door het leven teleurgestelde Eva Bon heur, en de benedenverdieping waar die spreuken in de praktijk worden gebracht bij de vrijdenkers-familie van Jasper, die voor de beperkingen die zijn houten been hem oplegt, compensatie heeft gezocht in de wetenschap. Ook bij de opvatting van de titelrol dient met deze contrastwerking rekening gehou den te worden. Men komt er niet als men de verruwdheid van Eva Bonheur alleen maar belachelijk maakt, hoezeer de tekst daar ook toe schijnt te noden. DE ARNHEMSE VOORSTELLING onder regie van Wim Kouwenhoven heeft daar mee bijzonder zuiver rekening gehouden. Dank zij de fraai uitgebalanceerde vertol king van Enny Mols-De Leeuwe kwamen ook de eenzaamheid en de kleinzielige levensangst uitstekend tot hun recht. De hoofdrolspeelster kan in ieder geval niet verweten worden, dat voor de uitbeelding van deze aspecten Heijermans nu juist niet de subtielste middelen te baat heeft genomen en de wat simpel-komische weg van angst voor onweer en muizen is inge slagen. In de andere rollen stoorde het wel eens even dat de met deze regie debuterende Wim Kouwenhoven niet steeds het juiste ff Zaterdagavond 28 november zal „Die Haerlemsche Musyckcamer" wederom concerteren in de Nieuwe Kerk te Haar lem. Het voor dit Kerkconcert samenge stelde programma vermeldt o.a. een sin fonia voor twee fluiten en strijkorkest van Hertel, een concert voor viool en cel lo van Antonio Vivaldi en een concert voor clavecimbel en strijkorkest van Ni colaas Lens. Als solisten zullen medewerken de jon ge Haarlemse violiste Vera Beths, en Henny de Vries, cello. Beiden maken deel uit van het Haarlems Jeugd Orkest, waarvan Vera Beths als concertmeesteres fungeert. Het clavecimbelconcert zal worden vertolkt door één der leden van „Die Haerlemsche Musijckcamer" Ger trude Maclaine. De directie is in handen van André Kaart. Met vele lustige streken heeft het Resi dentie-Orkest met zeer vele honderden illustere vrienden en kunstbroeders de zestigste verjaardag in het Kurzaalcom- p lex te Scheveningen gevierd. Willem van Otterloo bewees, dat zijn meer dan honderdkoppige ensemble 's wereld mooi ste dansorkest is. Met wals en galop riep hij de gouden Weense tijd van Strauss tot het heden terug. Zijn smeltende tan go, waarin de strijkers excelleerden, zou een Helmut Zacharias van nijd en af gunst doen verbleken; en nog nergens ter wereld zal de charleston zo meeslepend, pikant en vurig hebben geklonken. Dit optreden was de inzet van een feest, waarin de kluchtige opera „Eulalia", een grand guignol met een per tandartsboor afgekerfd vrouwenhoofd, worstelaars, vro lijke keuken, piraten, waarzeggers en nog vele andere amusante zaken hoogtepunten waren. Niet te vergeten de „Mama-Beatles' die stormen van enthousiasme ontketenden Burgemeester Kolfschoten van Den Haag ontpopte zich tijdens dit bruisende feest als een bewonderenswaardige, levensechte „Stehgeiger", toen hij vioolspelend en di rigerend het Residentie-Damesorchest orkestleden in komische travesti in Weense walsen aanvoerde en daarmee groet succes oogstte. Deze „folie orches trale", waarin ook een honderdtal aller liefste animatrices in fin de siecle-kledij een belangrijke rol speelde, duurde tot ver ln de kleine uurtjes. Nadien wist nog slechts de Scheveningse misthoorn van toeten en blazen. compromis had weten te vinden tussen de moderne naar binnen gekeerde speel- trant en een op effect berekende uiter lijkheid waarvoor Heijermans in zijn dra maturgie nu eenmaal ook een plaats in ruimt. Met name Bernard Droog die Jas per speelde, liep met een meer dan houte rig stijf been, maar moffelde de vurige breedsprakigheid aanvankelijk wat weg achter slecht verstaanbaar gemompel. ZIJN VROUW werd vertolkt door Anita Menist wel wat te slap en te weinig strijd baar. Willem Grevelingen als de harde makelaar, en Jan Verhoeven als een jofele behanger wisten de rechtgeaarde volks toneel-toon te vinden die deze bijrollen no dig hebben. Van de jongeren was Eric van der Donk in de rol van de zelfingeno men violist precies zo kwasterig en voos als Heijermans bedoeld heeft, maar wist ook iets van rijping tegen het slot te laten zien. Ook de voor haar innerlijke fatsoens normen opkomende dochter Miep van Lise- lot Beekmeijer liet weinig te wensen over. DE VOORSTELLING als geheel in de zeer verzorgde, misschien iets té mooie decors van Herman Gordijn, werd de avond van twee in wezen zeer verwante toneelkunstenaars: Herman Heijermans en Enny Mols-De Leeuwe die beiden door een eerbiedwaardige vakbeheersing beschikken over voldoende geraffineerde middelen om mensen van vlees en bloed voor ons neer te zetten. Hans van den Bergh i-»n I Het theaterbureau Anova van Frans van Klingeren heeft kortgeleden een overeen komst gesloten met het Poolse staatsthea terbureau om tot een uitwisseling te ko men van Poolse en Nederlandse artiesten en musici. Deze week komt de eerste Poolse gast naar Nederland. Woensdag middag verwelkomt het Haarlemse zange resje Shirley de zanger Tadeusz Woznia- kowski in het Amsterdamse Krasnapols- ky hotel. Shirley is ook zijn gastvrouw op 30 no vember als hij optreedt in haar televisie programma „Shirley in swing and sweet", dat vanuit restaurant Riche in Zandvoort zal worden uitgezonden. Wozniakowski is in Polen populair; hij zingt regelmatig bij het omroep-amusementsorkest in Lodz en het radiodansorkest in Warschau. In 1956 won hij de tweede prijs in een radio concours en in 1963 de eerste prijs op het festival in Rostock. Hij werkt verder mee aan populaire radio- en televisieprogram ma's. Behalve zanger is Wozniakowski pianist en componist. Enny Mols-de Leeuwe, Eric van der Donk en Bernard Droog in Heijer mans' „Eva Bonheur". In „Zomerlust" heeft de toneelgroep „Sandevoerde" zaterdagavond het Zand- voortse amateurtoneel-seizoen geopend met een opvoering van het toneelspel „Jong zijn we maar éénmaal" van Henk Bakker en Christina van Bommel-Kouw. Er was voor deze uitvoering een flinke belangstelling. Dat „Sandevoerde" dit stuk uit de motteballen heeft gehaald, had z'n mee en z'n tegen. Het stuk bleek sterk verouderd, maar het publiek bleek over het algemeen de keuze wel te waarderen. Het gegeven betreft een vrouw, die haar tijdelijk afwezige man bedriegt met een minnaar; de zoon kan dit niet verkroppen, in een vlaag van woede pleegt hij bijna een moord op de minnaar, doch eind goed al goed: de minnaar komt tot inkeer en verdwijnt. „Sandevoerde" had er wel wat moeite mee om tot een aanvaardbare opvoering te komen, hoewel Cor van Poelgeest-Schaap aan haar kleine rol van bedrogen echtge note op rake wijze vorm en gestalte gaf. Hans Heierman gaf een gevoelvolle uit beelding van Hans Mansfeld, Nel Vreug- denhil-Minderhout, die de moeilijke hoofd rol van de haar echtgenoot bedriegende vrouw Mona Mansfield kreeg toebedeeld, wisselde meermalen bezielend spel af met perioden, die kennelijk voor haar te moei lijk waren om te kunnen overtuigen. Er waren fraaie bloemen voor de mee spelende dames, overhandigd door regis seur Jos Dröse, die de opzet van het ge geven zeer juist bleek te hebben aange voeld en in zijn slotwoord meedeelde, dat Sandevoerde dit jaar het tweede lustrum herdenkt, tergelegenheid waarvan de tweede opvoering van de groep in april a.s. een bijzonder karakter zal krijgen. Een gezellig bal met muziek van het trio Ed Williams besloot de avond. Vrijdagavond j.l. hield de Haarlemse Smalfilm Liga van amateursmalfilmers de eerste van de drie filmwedstrijden die per seizoen worden gehouden en wel nu voor junior-leden. Een zestal films werd voor de jury en een grote schare leden gepro jecteerd. Er werden twee films bekroond; een eerste prijs verwierf „Aqua Malheur", gemaakt door een werkgroep bestaande uit de heren Amelink, Min, Pelt en Ver beek, die hiermee tevens de wisselbeker een jaar in hun bezit kregen. Een derde prijs was voor de heer Voogel met zijn film „Après nous le déluge"; beide prijzen waren voor speelfilms. Een eervolle vermelding kregen de heren Beek en De Wilde voor hun repor tage „Van staal tot praal", die ons een kijk gunde achter de schermen bij het voorbereiden en „aankleden" van het corso in de bollenstreek. Deze avond gaf weer blijk van het grote enthousiasme waarmee de leden hun hobby beoefenen, een hobby waar duizenden zich mee bezig houden, onderwie zeker velen in onze stad. Wie hunner graag eens nader kennis zou willen maken met de H.S.L., om via contacten met andere amateurfilmers en de mogelijkheden die de club meer biedt zich verder te bekwamen, kan inlichtingen krijgen bij de heer F. Huyse, Louise de Colignylaan 21, Santpoort. w r „BRANDPUNT" was aanwezig op het Katholiek Vredescongres in Oost-Duitsland en kwam thuis met de reportage die men kon verwachten: voorzichtige uitspraken van Oostblok-mensen die zich vastbeten in het woord van de ook door hun overheid gewaardeerde laatste paus Johannes mededelingen van Westelijke congressis ten daarginds zeker „reactionairen genoemd die wezen op een duidelijk verschil tussen de officiële toespraken en de gesprekken, met de Oostduitsers in de wandelgangen en elders gevoerd. Aanmer- kelijk boeiender was de in dezelfde ru briek uitgebrachte ontmoeting van de lei ders van de twee r.k. ambtenarenbonden, die het elkaar nogal lastig maakten. Daar door werd weer eens bevestigd, welk een „dramatische" functie de t.v. zelfs als pu re beeldradio kan hebben. Diezelfde niet te onderschatten functie (het vertonen van sprekers, die dramatische dingen te zeg gen hebben) vervulde het medium later op de avond nog eens bij de door Dick de Vree geleide nabeschouwing op de der IN HET HUIS MET DE SLEUTELS aan de Bronsteeweg te Heemstede liet zich zondagavond voor een publiek van genodigden een vocale groepering horen, gevormd door Klazien van der Vinne, sopraan; Martha van Kerkhoff, alt; Nico Boer, tenor en Henk van de Brink, bas. De gastvrouw, mevrouw Miep van Luin, nam in enkele onderdelen van het programma de pianopartij waar en gaf tevens een beknopte toelichting op het gebodene. Dit kwartet dat, afgezien van een aantal schoolconcerten, nog niet in de openbaarheid is opgetreden, lijkt een aan winst op een terrein van musiceren dat in ons land op oude papieren kan bogen. Vandaar dat ik er hier graag de aandacht op vestig. EEN GOEDGEKOZEN programma bracht voor de pauze twee madrigalen capella van Orlando di Lasso, hetgeen direct een toetssteen was inzake zuiver heid, klankvermenging en frasering. Het bleek dat de vier elkaar ook in dit op zicht gevonden hadden. Volgden, met me dewerking van de pianiste, twee kwartet ten van Haydn waarvan vooral het hu moristische Water en Wijn in de smaak viel. De cyclus Zigeunerliederen van Brahms had in de meer expansieve pas sages te lijden van de nogal ongunstige kamer-akoestiek. Inmiddels gaven enkele obligate trekjes het bewijs van de stem kwaliteiten van de leden afzonderlijk. En aan de vereiste „Schwung" ontbrak het ook niet. Wederom a capella keer het koor na de pauze terug met twee koorwerkjes van Strawinsky, een Pater Noster en een Ave Maria. Na een viertal Slowaakse volkslie deren in de bewerking van Béla Bartók kwam het Zonnelied van Franciscus van Lezing. Prof. dr. ir. P. K. Schenk zal dinsdagavond voor „Theorie en Practijk' in Lisse spreken in de filmzaal van het bloembollenlaboratorium. Hij zal spreken over: „De teelt van en onderzoek voor bloembollen in de U.S.A." en „Het gebruik van Nederlandse bloembollen in Noord- Amerika. Advertentie verpakkingen van 1.05 en 1.90 HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Ouverture..., radio voor vroe ge mensen. (7.55-8.00 Overweging). 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouvertu re... (verv.). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Mu- ziek-Mozaïek. 11.00 Lichte grammofoon- muziek. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Volksliederen en -dan sen uit verschillende landen. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Actualiteiten, even tueel grammofoonmuziek. 12.55 Religieus nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte gram mofoonmuziek en praatje. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte- en amu sementsmuziek (gr.). 14.50 Lichtbaken, le zing. 15.00 Rieleksen..., amusementspro gramma. (herh. v. zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Gebedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Regeringsuitzending: Het eiland Bo naire. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Licht instrumentaal ensemble. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Bedreigde middenstand? Tot U spreekt: de Heer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Weihnachten-Christmas-Noël, door Tom Hoogland. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Metropole-orkest en zang soliste: lichte muziek. 20.00 Vliegtuig op hol, hoorspel. 21.25 Kerkorgelcon cert: oude en moderne muziek. 21.55 In strumentaal ensemble: moderne operamu ziek (gr.). 22.05 Hier is Rajghat: klank beeld over India. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjes. 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardconcert, (opn.). 7.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgym*- nastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Moder ne balletmuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijke leven, boekbespreking. 10.00 Lichte grammofoon muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Lichte gram mofoonmuziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgel en viool. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede delingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek. 15.30 Melange: actueel aller lei. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereofonische uit zending: Fluit, piano en clavecimbel: mo derne muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.20 Licht ensemble met zangsolis te. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Operafragmenten (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Radar, radioperiodiek. 20.45 Licht ensemble. 21.10 Van, voor en door amateurs. 21.30 Weet ik veel, een wedstrijd in kennis. 21.45 Sitèr, een radio tijdschrift voor gitaristen. 21.55 Pianoreci tal: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten. 23.00 Gesproken brief. 23.05 Modern toneel: theaterkroniek. 23.40 Licht instru mentaal trio. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (12.25 Weerbericht en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws) 15.45 Lichte muziek. 1600 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Mo derne muziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 17.45 Blaasmuziek. 18 00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Gevarieerde muziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Draaiorgelmuziek. 19.50 Voor de middenstand. 20.00 Hoorspel. 20.50 Stemmige muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Amerikaanse volksmu ziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogram ma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Engelse les. CVK/IKOR/RKK: 19.30 Bijbelverhaal voor kinderen. 19.35 Kenmerk, veertiendaagse kroniek van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.20 Politieke uitzending: De Boe renpartij. 20.30 Crazy days: Oude lachfilms 21.00 Terwijl Parijs slaapt (Du Rififi ehez les hommes), speelfilm. (Beide keuringen 18 jaar). 22.50-22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Waauw, eigen-gedanste hitparade. 20.25 Documentaire over Mao Tse Toeng. NTS: 21.05 Vrouwenlevens: De onbestorven weduwe, voordracht. KRO: 21.45-22.10 Onze man in Keulen. VOOR DINSDAG NEDERLAND 1 NOT/NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Weekjournaal voor gehoorge stoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter niet nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quizprogramma. 21.15 Li terair gesprek. 21.45 Lurelei Cabaret. 22.25 Actueel Humanisme. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 2001 Muzikaal programma. 20.20 Station Petticoat, TV-film. 20.45 Wat zegt zo'n naam U nog?, wetenschappelijke docu mentaire. NTS: 21.05 Liselott, muzikale fantasie uit Scandinavië. NCRV: 21.55 At tentie. CVK'IKOR: 22.10-22.35 Opspraak: Kern-wapenrapport, gesprek. TV-NOORDZEE 18.30 Wilhelm Teil; 18.59 Popeye; 19.06 Club du Piano; 19.22 Bob Cummings; 22.00 Wagon Train. Assisi in de toonzetting van Bernard van de Sigtenhorst Meyer. Voor de sobere, ar chaïserende toon van het stuk had het en semble veel begrip. EEN AANWINST voor het repertoire zijn de bewerkingen van drie Negro-Spi rituals voor kwartet met piano, door de Haagse componist Jaap Geraedts. De ver dienste ervan ligt vooral in het feit dat het zelfstandige composities geworden zijn, terwijl toch de eenvoud van het uit gangspunt bewaard is gebleven. De vocale schrijfwijze is bijzonder ingenieus zonder een overdaad van effecten die hier mis plaatst zouden zijn. De piano-partij legt ritmisch en harmonisch kleurige accenten Voor de zangers was het een vrij lastige maar dankbare opgave, die ze met sue ces volbrachten, zodat nog een toegift kon volgen, een Italiaans volksliedje in de be werking van Felix de Nobel. Het ensemble ontbeert nog een naam Waarom niet „vocaal kwartet Orlando di Lasso"? Deze componist is in ruimere zin tot onze gewesten te rekenen (hij werd ge boren in Bergen, Henegouwen) en op het gebied van madrigaal en villanelle, die in deze kleine bezetting ideaal klinken was hij een meester. Sas Bunge TWEE TOEGIFTEN gaf het Smetana kwartet dat zaterdag in het Gemeentelijk Concertgebouw het tweede concert in de Kamermuziekserie verzorgde. Het spelen van die toegiften behoort tot de routine van zulk een ensemble, men kan niet zeggen dat het publiek ze afsmeekte, zo als de uitdrukking luidt. Nochtans toon den pas die twee stukken buiten pro gramma, een deel uit het strijkkwartet Intieme Brieven van Janaatsjek en het scherzo uit het kwartet in c mineur van Schubert, de werkelijke kwaliteiten van deze vier Tsjechische muzikanten, zoals men ze in de herinnering had van hun optreden vorig jaar in dezelfde zaal. Het komt vaak voor na een minder sterke muziekavond dat de geest pas vaardig wordt als de verplichte figuren gereden zijn. BEHOUDENS DE mogelijkheid van in dispositie van de luisteraar (tenslotte heb ben de optredenden daarvan niet het alleenrecht) moet gezegd worden dat het Smetana kwartet me dit keer teleurstelde. En, naar me leek, dacht ook het publiek er zo over want ook een applaus heeft zijn nuances die vol betekenis zijn, net als de muziek. Dat niet ieder die z'n en tree betaald en z'n avond vrijgehouden heeft dit ter plaatse zal toegeven, ligt voor de hand. Het programma vermeldde kwartetten van Mozart, K.V. 499 in D, van Martinü het vierde, Boheemse motieven met be hulp van een matig-modeme techniek ge projecteerd in een tamelijk plat vlak, en na de pauze opus 127 in Es van Beetho ven. Er waren momenten dat men dacht nu komt het, ze komen van de grond, maar er ontbrak precies de laatste rest van intensiteit waardoor het resultaat meer wordt dan de som der (zeer aan zienlijke) capaciteiten. MISSCHIEN DAT deze of gene die ken nis genomen heeft van de uitstekende recensies die het ensemble vorige week in de Amsterdamse pers kreeg na een op treden in de Kleine Zaal, het hoofd zal schudden bij bovenstaand oordeel. Een „naam" immers en het Smetana Kwar tet heeft een naam op te houden im pliceert voor de meeste concertbezoekers een waarborg, de zekerheid dat het altijd goed is, dat dragers ervan tenminste op het podium immuun zijn voor de norma le wisselvalligheid van aardbewoners. Men realiseert zich vaak onvoldoende dat de vermoeienissen van het reizen, veran deringen van klimaat, slechte berichten van thuis, zakelijke beslommeringen, on derlinge meningsverschillen en kiespijn een constante bedreiging vormen van de perfectie-plus-x waar de muziek, een kwetsbare kunst, het van hebben moet. Dit ter toelichting Waarmee niet gezegd wil zijn dat het geen goede avond was, alleen niet zo goed als men gehoopt had. de zitting van het Vaticaans Concilie. Ter wijl een leek, de schrijver Michel van der Plas, stelde dat men het beeld van deze „sessie" niet mag vertekenen door een te veel aan aandacht voor de ongunstige ont wikkelingen van de laatste week, meende een priester een vraagteken te moeten zet ten achter de persoon van paus Paulus VI (voorzover het diens houding tegenover de geweldige groep van vooruitstrevende bis schoppen geldt). En dat waren toch wel meningen, die onderstreepten welk een ontwikkeling de Kerk van Rome door maakt. George Mitchells Midavondserenade, een geestig, dynamisch en gezellig dans- en zangprogramma en een nogal bijzondere aflevering van de serie „Bonanza" lever den de nodige ontspanning tussen deze merkwaardige gesproken-woord-uitzen dingen. Zondag HET DEED GOED, te kunnen constate ren dat het tweede spel in de Maigret- serie, geproduceerd door VARA en BRT onder regie van Eimert Kruidhof, aan zienlijk boeiender was dan de eerste afle vering. Of dit mede moest toegeschreven worden aan het feit, dat de dramatisatie van dit verhaal, „Maigret se trompe", nu in handen was gegeven van Roger East, kon natuurlijk niet zonder meer bewezen worden. Wél echter viel op, dat de sfeer en de tekening der diverse personen aan merkelijk beter waren dan de vorige keer. Kees Brusse had zich gelukkig wat gelegen laten liggen aan de op hem ge uite critiek en benaderde nu dicht het beeld, dat men van die commissaris Mai gret hoe het ook zij wèl moet krijgen: een wat slordig, weinig opvallend geklede man. Het kwam zijn spel zeker ten goede, dat hij nu een hele reeks bekwame ac teurs en actrices tegenover zich vond: Ann Hasekamp, Rie Gilhuys, Peronne Hosang, Ellen de Thouars, Richard Flink, Jules Croiset. Zij en ook Monique van Swol die zeer opvallend een barmeisje neerzet te brachten mede het geheel op een veel beter niveau. De filminlassen, over het algemeen zeer goed gemaakt, leverden kwalitatief een te groot contrast op met de misschien te mooi uitgelichte fragmen ten, die in de studio werden opgenomen. Met alle respect voor hen, die daarin hun vrije tijd besteden, zouden wij willen zeggen, dat volkstuintjes een toch wel wat schraal onderwerp waren voor de Rudi Carrell-show, die eveneens in samenwer king met de Belgische televisie in het Amerikaans theater in Brussel werd opge nomen. Juist daar had Carrell zijn show zeker op een gegeven moeten bouwen, dat meer glamour, meer mogelijkheden had. Nu werd het, inclusief de nodige „vond sten" en grappen te eenzijdig een pro gramma, gericht op volkstuinhouders en duivenmelkers. Het lieve Belgische zange resje Marva en de dwergezel Humphrey konden daar weinig aan veranderen. WENEN Twee Tsjechoslowaaksi schrijvers Ladislav Mnacko en Jiri Hajek zijn in Wenen, waar zij het luis- tergrage publiek veel informatie geven over de situatie van de intellectuelen in hun land. Van belang is de mededeling dat de oudere generatie van schrijvers ongeveer boven de veertig jaar nog al tijd als 't ware bezeten is van de thema's over de Duitse bezettingstijd en het Stali nisme, terwijl de jongeren zich met ge heel andere onderwerpen bezighouden. VAN DE TWEE SCHRIJVERS is Mnac ko, die in 1919 werd geboren en zich be wust tot de „ouderen" rekent, verreweg 't meest bekend niet alleen in Oostenrijk, maar vooral in Duitsland, waar zijn boek „Vertraagde Reportages" illegaal werd gepubliceerd en onder de provocatieve ti tel „de rode Foltertuin" verscheen. Mnac ko heeft ongeveer twintig boeken geschre ven, maar hij is bekend geworden door dit werk dat tien verslagen in de vorm van novellen en reportages bevat over de terreur en de willekeur van het communis tische apparaat in Slowakije na 1949, dus onder Stalin en tevens onder het „nationa le' regime van Klement Gottwald. In Slo wakije werd het boek een bestseller en be reikte een oplage van 300.000; bovendien kreeg hij voor dit werk de Klement Gott- waldprijs, ofschoon hij daarin juist diens regime aan de kaak had gesteld. Mnacko stond er echter op, dat er van dit boek noch in het communistische oosten, noch in het kapitalistische westen een vertaling zou verschijnen. Wat hij beschrijft is een Slowaakse aangelegenheid en geen ander land heeft volgens hem het recht om de inhoud ten voordele of ten nadele van het communisme uit te spelen. TOCH HEEFT DE UITGEVERIJ Heg- ner dit boek in het Duits gepubliceerd, waarna zich een uitvoerige dialoog ont spon tussen de schrijver en Rolf Hochhuth. Deze verzette zich, als reactie op Mnac- ko's uitval, tegen een opvoering van zijn drama „Der Stellvertreter" in Tsjechoslo- wakije. Deze dialoog had in Wenen in zo verre een bevredigend einde, doordat Mnacko mededeelde dat de Duitse uitge ver subjectief geen schuld had, maar dat hij klaarblijkelijk door Slowaakse emi granten was bedrogen, die beweerden dat zij van de schrijver de volmacht hadden gekregen om een Duitse vertaling uit te geven. Hegner heeft de nog voorradige exemplaren uit de handel genomen en is bereid tot het betalen van schadevergoe ding. Mnacko wil deze som niet zelf op strijken, maar haar ter beschikking stel len van de weduwen van 27 Slowaakse partisanen, die in het Oostmoravisch# dorp Plostina door de Duitsers in het vuur werden gegooid. Robert MacDermot is zondagavond na een val van een vliegtuigtrap op London Airport overleden. Hij is 54 jaar oud ge worden. MacDermot begon zijn loopbaan als om roeper bij de B.B.C. Hij heeft enkele to neelstukken geschreven en werkte mee aan een revue, waardoor Peter Ustinov in Londens Westend voor het eerst belang stelling trok. MacDermot struikelde en viel van de trap van een vliegtuig uit Belfast, waar hij een quiz-programma voor de B.B.C. had opgenomen. Hij overleed aan de gevolgen van een schedelbreuk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 4