Guus Hermus in „De Gedachte"
S t
De Wessel Ilckenprijs 1964 voor
componist-arrangeur Boy Edgar
de
Jan Fabricius overleden
Grandioos spel in macabere constructie
Thomas Magyar solist
bij het N.Ph.O.
Twee combo's spelen dit
weekeinde bij Ekestos
SS F
DE KRANT IN
NEDERLAND
Oosterse geschenken
DINSDAG 24 NOVEMBER 1964
11
HET TEN ONZENT nimmer gespeel
de toneelstuk „De Gedachte" van de
Russische schrijver Leonid Andrejev
roept reminiscenties op aan werk van
tallozen zijner tijdgenoten. Wij maken er
in kennis met de arts Kerzjentsev wiens
op uitzonderlijk intellect gebaseerde su
perioriteitsgevoel hem evenals Dosto-
jevski's Raskolnikov, zich uit pure
machtsbehoefte, boven de moraal doet
stellen, zodat hij een moord pleegt. En
evenals Pirandello's Hendrik IV, neemt
Kerzjentsev de voorzorg te doen alsof hij
krankzinnig is, waarna hij tenslotte zelf
begint te twijfelen of het misschien toch j
werkelijke krankzinnigheid was die hem
die hele komedie deed spelen. In dit ge
geven zitten dus de mogelijkheden tot
een psychologische thriller a la Dokter
Mabuse en tot filosofische bespiege
lingen over de macht en onmacht van
het menselijk denkvermogen (hiernaar
verwijst ook de titel van de Duitse tekst
waaruit Hans Roduin de vertaling maak
te, „Der Gedanke" die hier veeleer duidt
op het denken zelf, dan op een gedach
te). Merkwaardig is nu dat het door Cen
trum op het repertoire genomen stuk,
waarvan ik de voorstelling van gister
avond in het Amsterdamse de la Mar-
theater zag, noch werkelijk spannend is,
noch in de verste verte de diepgang heeft
van de bovengenoemde stukken waar
mee het een deel van de inhoud gemeen
heeft.
'v Vv
v<.t vf.- v.. *v;"
Mik
WMIr
v
A k
a
1
r
mAy Z'fr..
Hans van den Bergh
dé surprise...
gezond, lekker!
rr
U
Prijswinnaars nationale
foto- en filmwedstrijd
Examens
De Grote Nederlandse Jazzprijs
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Nestor der Nederlandse toneelschri|vers
MEER DAN 3000 APARTE
Paarlaarsteeg 10 - Telef. 14615
Jansweg 30 - Haarlem
Pauselijk bezoek aan
Bombay op Eurovisie
27 november a.s. zal het derde vrijdag-
concert van het Noordhollands Phïlharmo-
nisch Orkest plaats hebben. Het concert,
dat onder leiding staat van Marinus Adam,
wordt geopend met de Noorse dansen van
Grieg. Thomas Magyar is hierna solist in
het Vioolconcert van Sibelius. Het concert
wordt besloten met een uitvoering van de
„Nulde" symfonie van Bruckner.
THOMAS MAGYAR is geboren in Boe
dapest. Hij was leerling van Jenö Hubay
en Carl Flesch. Spoedig begonnen zijn con-
certtournees, die hem ook in Nederland
brachten, waar hij na de eerste wereld
oorlog enige maanden als pleegkind was
ondergebracht. Hij vestigde zich in 1938 in
Nederland en bezit thans de Nederlandse
nationaliteit. Zijn concertreizen voerden
hem vervolgens naar alle landen van
Europa, Indonesië en de Verenigde Sta
ten, waar hij begin 1962 een tweede tour
nee maakte. In aansluiting hierop gaf hij
een aantal recitals op de Nederlandse An
tillen en in Suriname. Thomas Magyar
heeft als solist vele grammofoonplaten op
zijn naam staan.
De Haarlemse jazzclub Ekestos heeft
voor het komende weekeinde twee combo's
geëngageerd. Op zaterdag 28 november
spelen „Les Routiers du jazz", met John
Scholten (sax), Carl Kalf (trompet) Ben
van Gelder (gitaar) Dick Eichenberger
(bas) en Theo ten Wolde (drums) en zon
dagavond 29 november het kwartet Martin
Verlinden. Dit kwartet won de tweede
prijs in de moderne categorie van het
Loosdrecht Jazzconcours.
BEHALVE ENKELE TAFERELEN uit de
middenbedrijven biedt het stuk eigenlijk
geen echte dramatische ontwikkeling, en
verraadt dan ook duidelijk zijn afkomst uit
een eerder door Andrejev geschreven no
velle. Het stuk zoals het nu voor ons ligt
maakt een sterk geconstrueerde indruk en
doet ook tijdgebonden aan. Er valt wat
darwinisme te bespeuren in Kerzjentsev's
ziekelijke belangstelling voor een sterven
de orang-oetang, die „niet aan het denken
is toegekomen", er schuilt wel wat Nietz
sche in de grootheidswaan van de arts
en in zijn streven naar macht, en er steekt
veel laat negentiende eeuws positivisme
in Andrejev's verering van de zuivere, iet
wat nihilistische rationaliteit. Wat de
schrijver eigenlijk te zeggen heeft behal
ve dan dat het gevaarlijk is met de eigen
geestvermogens te spelen, wordt nergens
duidelijk.
DE GROTE INDRUK die de voorstel
ling op het publiek maakte is dan ook bij
na uitsluitend te danken aan het geladen,
prachtig geschakeerde spel van Guus Her-
mus, die grandioos de sterk uiteenlopen
de aspecten van zijn rol wist te realise-
V r jjg -•
V- J' 1 j
V1' -
y.f 'v
r 'X':
- - vA
- -wft vVV%,,J
-v^
'W
- t
>'.v
'a MV
-
iv '4 -
"f-
-v- i
■-
ak
Guus Hermus en Elisabeth Andersen
in „De Gedachte" van Andrejev.
ren: de trots, de bezetenheid, de vlagen
van woede en machtswellust en de latere
verscheurdheid, vereenzaming en twijfel.
Elisabeth Andersen als de vrouw waar-
Kerzjentsev zich op wreken wil omdat zij
met een ander getrouwd is, duidde gevoe
lig haar ambivalente houding tegenover
hem aan, maar wist niet steeds raad met
haar onverklaarbare verknochtheid aan de
domme, zelfingenomen en onvolwassen
schrijver Sawelow, waarvan André van
den Heuvel een prachtig uitgewerkt por
tret liet zien.
Het is de verdienste van regisseur-be
werker Walter Kous dat hij vooral tot het
ogenblik van de moord (eind derde be
drijf) de spanning, ondanks de weinige mo
gelijkheden tot handeling in de tekst,
voortreffelijk wist vast te houden. Hij had
in de zeer bruikbare, mooi ruimtelijke de
cors van Roger Chailloux ook een uiterst
bewegelijke, gedreven mise en scène ont
worpen.
EEN ZEVENTAL kleinere rollen waren
bijzonder goed bezet met speciaal te ver
melden spelprestaties van Carol Linssen
als een nerveuze bediende, Bep Dekker
als de simpele, liefderijke verpleegster
(wel iets te modern gecostumeerd, leek
me) en van Broes Hartman als een kille
psychiater.
Behalve bij de dramatische kwaliteiten
van de tekst, moeten wij ook bij die van
de vertaling (niet alleen wat de titel be
treft) enige vraagtekens plaatsen.
Overleden. In een ziekenhuis in Utrecht
is de 29-jarige heer D. Vet overleden,
die opzichter was bij het provinciaal
en gemeentelijk stroomleveringsbedrijf.
Hij werd op 25 augustus ernstig gewond
door een steekvlam toen in het schakel
huis van de centrale kortsluiting ont
stond.
Advertentie
In het perscentrum Nieuwspoort in
Den Haag worden vanmiddag de prijzen
uitgereikt aan de winnaars van de natio
nale foto- en filmwedstrijd „De krant
in Nederland", die was georganiseerd
door de Stichting ter bevordering van de
amateurfotografie en de vereniging De
Nederlandse Dagbladpers.
In groep I (foto's van jongeren tot 25
jaar) ging de eerste prijs van 150 naar
Tom van Leer (Amsterdam). De tweede en
derde prijzen van respectievelijk 100 en
75 waren voor M. Terlou (Bennekom) en
J. W. Tempelaar (Zaandam).
De heer H. Leupen won in groep II (25
jaar en ouder) de eerste prijs van 500. De
tweede prijs 250) was voor de heer J. W.
A. Melgerd (Wormer) en de derde 100)
voor de heer E. M. Glaudemans (Delft).
In groep III (kleurendia's) werd de heer
F. Falkeisen (Amsterdam) eerste. Hij won
250. De tweede en derde prijzen (respec
tievelijk 150 en 100) werden toegekend
aan de heren H. Boedijn (Hilversum) en J.
Frijns (Amsterdam).
De heren H. Otto uit Utrecht en J. de
l'Ecluse uit Leiden wonnen in groep IV
(geluidsfilms) beiden een eerste prijs van
250. In deze groep zijn geen tweede en
derde prijzen toegekend. In de groep stom
me films tenslotte is alleen een derde prijs
(ƒ75) toegekend en wel aan de heer J.
Meertens uit Geleen.
AMSTERDAM (Gem. Un.) Geslaagd
voor de examens: kandidaats econometrie
de heer K. S. Thio; doctoraal rechten de
heer C. P. Lohr en doctoraal economie de
heer M. Tas, allen te Amsterdam.
(Van onze radio- en televisiemedewerkster
HILVERSUM. George Willem Fred Egdar, door vrienden en vakgenoten kortweg
Boy genoemd, acht uren van de dag gespecialiseerd arts en in de overige uren onder
meer orkestleider, componist en arrangeur, heeft de Wessel Ilckenprijs, de Grote Prijs
van de Nederlandse Jazz 1964 gewonnen. Deze prijs bestaat uit een bedrag van 2.000
geschonken door het Prins Bernhard Fonds en een zilveren wisseltrofee gemaakt
door Jan Wolkers. De jury prijst de wijze waarop Boy Egdar vier jaren lang zijn
eigen orkest, Boy's Big Band, heeft geleid en aan het werk heeft weten te houden.
Men roemt zijn composities en arrangementen en men is enthousiast over het feit
dat hij er steeds weer in slaagt de mogelijkheden van de solisten in zijn orkest opti
maal te benutten.
„CRAZY MAN BOY AGDARis er
zelf een beetje beduusd van. „Ik weet echt
niet of die prijs wel terecht aan mij is
gegeven, maar ik ben er in ieder geval
ontzettend gelukkig mee. Ik ben ook blij
dat mijn orkest met name genoemd is.
Dat orkest is mijn zorgenkind, maar het
is een leuk kind. Zonder mijn orkest ben
ik niets. Het is geen holle frase maar een
realiteit. Ik kan mijn lied nu eenmaal niet
laten spelen door een willekeurig jazzor
kest. Alleen mijn eigen jongens weten pre
cies wat de bedoeling is. En ik hoop dan
ook dat de glans van deze prijs afstraalt
op mijn big band, want alleen samen kun
nen we de prijs waar maken."
BOY EGDAR IS VAN GEBOORTE een
Amsterdammer, hij (thans 49 jaar) is de
zoon van een Armeense vader en een In-
do-Europese moeder. In het begin van de
dertiger jaren begon hij zijn medicijnen-
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie
ke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (opn. en
gr.) 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.50
Hongaarse volksliederen (gr.) 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammo
foonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Ge
wijde muziek (gr.) 11.30 Lichte orkest
muziek en zangsoliste. 11.50 Cabaret.
12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Introductie tot de Middagpauze-
dienst. 12.37 Hervormde Kerkdienst. 13.00
Nieuws. 13.15 Stereofonische uitz.: Lichte
orkestmuziek en zangsolist. 13.35 Lichte
grammofoonmuziek. 14.00 Boeren en bur
gers in Buitenveen, hoorspel (herhaling
van 19 november jl.) 14.25 Oude kamer
muziek (gr.) 14.50 Klassieke grammofoon
muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Jeugdland. 17.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.05 Mannenkoor. 18.30
Het Spektrum: nieuws uit de prot. chris
telijke organisaties. 18.45 Nieuwe gram
mofoonplaten. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des
Heilskwartier. 19.45 Op de man af, praat-
19.50 Lichte orkestmuziek (opn.) 20.20
Omroeporkest en solist: Populair klassie
ke muziek. 21.00 Leven met 65, vraagge
sprek. 21.15 Licht pianospel (gr.) 21.30
Zang en gitaar (gr.) 21.40 Critius, Altius,
Fortius, sport documentaire. 22.00 Geeste
lijke liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Metropole-orkest: amu
sementsmuziek. 23.30 Klanken uit Latijns-
Amerika (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.15 Lichte gram
voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05
Klassieke grammofoonmuziek. VPRO:
9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Roman
tische grammofoonmuziek. 10.25 Reporta
ge congres Algemene Nederlandse Agra
rische Bedrijfsbond. 10.35 Lichte grammo
foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Hobokwartet: moderne mu
ziek. 12.00 Stereofonische uitzending: Rit
misch strijkorkest. 12.25 Actualiteiten.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgelspel: amusementsmuziek. 13.00 Nws
13.15 Kalender. 13.20 Pianotrio. 13.45 Ge
sproken portret. 14.00 Noord-Hollands Fil
harmonisch orkest, koor en solisten: klas
sieke muziek. 14.40 Orgelconcert. 14.50
Uitzending in samenwerking met de
Vrouwenbond van de Partij van de Ar
beid. 15.00 Voor de jeugd (Om 16.00
Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Pia
norecital: klassieke muziek. 17.50 Rege
ringsuitzending: Geven en nemen, tips.
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Pacifistisch Socialis
tische Partij: Begrotingsperikelen. 18.30
Stereofonische uitzendingTheaterorkest
en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Meisjeskoor. 19.30 Artistieke Staal
kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofonische
uitzending: Dansorkest en zangsolisten.
20.40 Grammofoonmuziek. 21.00 Radiophil-
harmonisch orkest, groot omroepkoor en
solisten: De Parelvissers, opera. In de
pauze: 22.30-22.40 Nieuws. 23.15 Jazzma-
gazine. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe
richt en berichten) 12.50 Beursberichten
en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 14.20 Jeugdkoorzang. (14.30
Voor de jeugd) 15.00 Nieuws. 15.03 Draai-
orgelmuziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nieuws. 1.603 Beursberichten. 16.09 Engel
se les. 16.24 Lichte orkestmuziek. 16.45
Meisjeskoorzang. 17.00 Nieuws en mede
delingen. 17.15 Voor de tieners. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le-
kenmoraal en filosofie. 18.50 Sport. 18.54
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40
19.40 Deemsterdeuntjes. 20.00 Casinocon
cert. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Volksmu
ziek. 21.50 Pedagogisch praatje. 22.00 Nws
en berichten. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten
en muziek uit vroeger jaren. 23.30 Amu
sementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45
Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND 1
NOT/NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Weekjournaal voor gehoorge
stoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Achter niet nieuws. 20.45 Tel
uit je winst, quizprogramma. 21.15 Li
terair gesprek. 21.45 Lurelei Cabaret. 22.25
Actueel Humanisme. NTS: 22.35-22.40
Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Muzikaal programma. 20.20 Station
Petticoat, TV-film. 20.45 Wat zegt zo'n
naam U nog?, wetenschappelijke docu
mentaire. NTS: 21.05 Liselott, muzikale
fantasie uit Scandinavië. NCRV: 21.55 At
tentie. CVK'IKOR: 22.10-22.35 Opspraak:
Kern-wapenrapport, gesprek.
TV-NOORDZEE
18.30 Wilhelm Teil; 18.59 Popeye; 19.06
Club du Piano; 19.22 Bob Cummings; 22.00
Wagon Train.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45
Voor de kinderen. KRO: 19.30 Van onze
sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en
20.50 Piste, gevarieerd programma. 21.30
Stadhuis op stelten, TV-spel. 22.00 Verbon
den tot Hij komt: beschouwing over de
H. Eucaristie, n.a.v. het Congres in Bom
bay. NTS: 22.25 Journaal. 22.30-22.45 So-
cutera.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Confrontatie, Amerikaanse documen
taire over de achtergronden van de Ita
liaanse communistische partij. 20.50-22.10
Georges Dandin, gefilmd TV-spel.
TV-NOORDZEE
18.30 Beaver knapt het op; 18.59 Mr.
Magoo; 19.06 Jazz Noordzee; 19.30 Star for
Today; 22.00 The Saint.
DE NESTOR VAN DE NEDERLANDSE toneelschrijvers, de 93-jarige Jan Fabricius,
is in Broadstone (Dorsetshire, Engeland) overleden. De toneelschrijfkunst van Jan
Fabricius is van niet te overschatten belang geweest voor het Nederlandse amateur
toneel. Zijn stukken zijn ook door het beroepstoneel gespeeld, maar het realisme
ervan heeft toch vooral amateurtonelisten aangetrokken. Zijn verdiensten zijn in 1960
bekroond met de eerste „Gouden Kothurne", de onderscheiding van de Nederlandse
Amateur Toneel Unie. De voorzitter ervan, mr. P. Cleveringa, zei toen: „Door uw
stukken heeft het Nederlandse amateurtoneel zich kunnen ontplooien. Geen auteur
in ons land heeft zoveel voor het amateurtoneel betekend als u".
Jan Fabricius werd
in 1871 in Assen ge
boren, waar hij lager
onderwijs genoot op
de school, die vijf
jaar geleden naar
hem genoemd werd.
Na enige tijd als
timmermansleerling
werkzaam te zijn ge
weest, werd hij let
terzetter. In 1892
volgde zijn aanstel
ling als chef van een
drukkerij in Batavia,
vier jaar later werd
hij procuratiehouder
van een onderneming
in Bandoeng (hier
werd zijn zoon, de
auteur Johan Fabri
cius geboren) en een
jaar daarop hoofd
redacteur van da
Preangerbode. In 1907
vestigde hij zich te
Haarlem als hoofd
redacteur van „De
Wereldtoerist". Na
nog deel van de re
dacties van enige
dagbladen te hebben
uitgemaakt, wijdde
hij zich na de eerste
wereldoorlog geheel
aan de letterkunde.
Hij woonde achter
eenvolgens in Pa
rijs, Londen, Deurle
(Vlaanderen) en sinds 1938 in Broadstone.
Sinds 1950 is hij Brits onderdaan.
Fabricius maakte vooral naam als schrij
ver van psychologisch-realistische toneel
stukken, waarvan er thans nog vele door
amateurgezelschappen worden gespeeld.
Zijn bekendste werken zijn: Met de hand
schoen getrouwd (van 1906), Eenzaam
(waarin Cor van der Lugt Melsert zijn eer
ste glansrol speelde), De rechte lijn, Onder
één dak, Ynske, Dolle Hans, Totok en Indo,
Nonni, Sonna, Seideravond, De dorpsdokter,
De butler, Hans Hopper maakt carrière,
Een ridder kwam voorbij. Louis Bouw
meester speelde in 1917 de titelrol in het
speciaal voor hem geschreven drama „Hein
Roekoe". Na de oorlog publiceerde Fabri
cius nog: Om acht uur 's morgens, Villa de
Vreugd, Afrekening, Loods aan boord, Op
het kantje af, De verdwenen ring en de
autobiografie: Jeugdherinnering van een
Assener jongen (1946). Hij schreef voort»
drie stukken in de Engelse taal.
DRIE JAAR GELEDEN had in het ge
meentehuisje in Broadstone een grote hul
diging Rlaats van de toen negentig jaar
geworden Fabricius. Hem werd toen een
zilveren legpenning aangeboden (van Al-
bert Termote) namens het feestcomité.
Zijn verzameling autobiografische schetsen
(gepubliceerd in de Asser Courant) zag
toen het licht. Maar het gelukkigst was
hij met de tabakspot van Louis Bouw
meester welke hem werd overhandigd
door Wies je Bouwmeester. De toneelcriti
cus van de Daily Telegraph, W. A. Dar
lington (die ook vele van Fabricius' stuk
ken in het Engels heeft vertaald) hield
een feestrede, de dorpsarts J. Norman
leidde het feest. prof. dr. H. J. Prakke
schetste het belang van Fabricius voor
het Nederlandse toneel: „Als er een nieuw
stuk van u klaar was verdrongen de meest
vooraanstaande acteurs, als P. D. van
Eysden, Willem Royaards, Eduard Ver
kade en Cor van der Lugt Melsert elkaar
om het te krijgen. U had een ontzag
wekkende creatieve vruchtbaarheid, een
meesterlijke taaihantering en diepe kennis
van de menselijke ziel".
De toneelschrijfkunst van Jan Fabricius
putte haar inspiratie steeds weer uit
eigen ervaringen, opgedaan in hem door
en door vertrouwde milieus; zodra hij zijn
fantasie te hulp moest roepen al was
het maar voor de omgeving waarin hij
een dramatisch conflict wilde plaatsen
werd het realisme, dat zijn grote kracht
was, minder overtuigend. In al zulke ge
vallen keerde het succes hem danook de
rug toe. Toen het realisme, na het eerste
kwart van deze eeuw, op het toneel het
veld moest ruimen, kwamen er uit de pen
van Fabricius geen nieuwe stukken meer.
Maar hij bleef met hart en ziel aan het
toneel verknocht. In Duin en Kruidberg
in Santpoort pleitte hij nog in 1960 voor
nieuwe wegen om jonge auteurs de kneep
jes van het toneelschrijven bij te bren
gen. „Leer de schrijvers zei hij dat
ze pas toneelschrijver zijn als ze de acteur
de kansen kunnen geven te spélen wat hij
denkt, als ze de acteur kunnen geven wat
hij denken moet".
studie en in diezelfde tijd begon hij ook
daadwerkelijk muziek te bedrijven. Van
1933 tot aan het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog was hij trompettist bij de
„The Moochers". Later werd hij er zelfs
de leider van. De oorlog maakte een voor
lopig einde van zijn muzikale activiteiten;
zijn medische namen overigens toe. Na
de oorlog kwam Boy Egdar terecht bij
het toen bekende orkest van Piet van
Dijk, als arrangeur en pianist. In die tijd
ook schreef hij vele arrangementen voor
Dolf van der Lindens Metropoleorkest.
„Aan Dolf heb ik veel te danken. Hij is
de enige die mij eigenlijk een gedegen ar
rangeursopleiding heeft gegeven. Voor de
rest is het allemaal een kwestie van ein
deloos achter een piano zitten en dagenlang
proberen en nog eens proberen", zegt hij.
In 1952 won de medicus in hem het van
de musicus. Hij slaagde in 1955 voor zijn
artsexamen en wijdde zich geheel aan zijn
medische bezigheden.
EEN AVOND IN DECEMBER 1960
stond Boy Egdar plotseling voor een grote
Nederlandse orkestformatie tijdens een
concert in het Amsterdamse Concertge
bouw. Het werd een optreden met liedjes
uit de Nederlandse jazz-geschiedenis.
Eigenlijk was het bedoeld als een experi
ment. Boy Egdar kwam toevallig voor de
band omdat hij de enige arrangeur was
die niet als instrumentalist zou optreden.
Vele deskundigen zeiden daarna dat met
dit concert het bestaan van Boy's Big
Band toch eigenlijk niet beëindigd mocht
worden. De VARA zorgde ervoor dat dit
ook niet gebeurde, want kort daarna kreeg
dit jazzorkest een maandelijkse plaats voor
de microfoon. Aan deze radio-programma's
werkten ook vele instrumentale en vocale
solisten mee. Ook de VARA-televisie
bracht de band enkele malen op het
scherm en intussen is Boy's Big Band al
weer enige malen op het podium van het
Concertgebouw verschenen samen met
'grote Amerikaanse jazz-musici zoals de
drummer Max Roach en de thans overle
den saxofonist Eric Dolphy.
IS ZIJN MEDISCHE WERK nu wel te
combineren met zijn muzikale activiteiten?
„Ja zegt hij uitstekend. Om te be
ginnen houd ik ze strikt van elkaar ge
scheiden, mijn vak is medcijnen, mijn hob
by is muziek. Mijn hobby kost mij ook
niet veel meer tijd dan ieder ander aan
zijn liefhebberijen besteedt. Of dat nu
zwemmen, kegelen of kaartleggen is. Mijn
orkest en ik zijn per jaar 50 uur bij el
kaar. Wij hebben per jaar ongeveer acht
keer een optreden en dat betekent inclu
sief het repeteren iets meer dan zes uren
per keer. In de toekomst gaat het mis
schien iets moeilijker worden. Nu ik die
prijs heb worden er wellicht meer acti
viteiten van mij verwacht. Dat is voor mij
een groot probleem want het een mag niet
onder het andere gaan lijden. Maar zor
gen of niet, in ieder geval zet ik binnenkort
vanwege deze prijs iets voor twee drums
in elkaar. Per slot van rekening ben ik
dat aan de nagedachtenis van Wessel Ilc-
ken, die onze grootste drummer was ver
plicht."
De officiële prijsuitreiking heeft plaats
op 21 december. Via de radio wordt er
aan dit gebeuren aandacht geschohken op
23 december en via de t.v. op 28 decem
ber.
Advertentie
De Italiaanse televisie zal ervoor zorgen
dat Eurovisie de gefilmde reportages van
het bezoek van de paus binnen drie uur
reeds kan uitzenden. De films worden van
af het sportterrein in het centrum van
Bombay, vlak bij het stadion waar de
plechtigheden plaats hebben, per hef-
schroefvliegtuig naar het vliegveld Santa
Cruz gebracht. Vandaar maken straal
vliegtuigen achttien speciale vluchten om
de films naar het Romeinse vliegveld Fiu-
micino te brengen waar de motorrijders
klaar staan om ze naar de studio te bren
gen voor ontwikkelen en uitzending.