Exposities in Amsterdam AEG Ni KEELPIJN? Femina: Roger Blanzat, Medicis: Monique Wittig sid? Q I Op 5 mei 1965 NTS-uitzending „Twintig jaar na de bevrijding" Genua krijgt hypermodern operagebouw NEGEN MUZEN Wim lbo begint volgende week aan zijn tweede t.v.-studiereis Bredase Muziekschool geeft het nog niet op Hack opvolger van Pagano bij KRO Het getalscriterium mag niet doorslaggevend zijn DINSDAG 1 DECEMBER 1964 9 Santee Landweer, Ina Broerse en Rijksacademie hoeèt? verkoudheid' GROENE KRUIS HOESTBONBONS f7 f* AUTOMATIC TOASTER f69.50 De radio geeft woensdag T elevisieprogramma V .P .R .O .-voorzitter NTS-bedrijfsopleiding TV uit Minerva IN DE KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER is tot 7 december een tentoonstelling te zien van J. Jaspers. Gelijk zovele van zijn collega's schildert deze arts al lang. En nu hij op een leeftijd gekomen is, dat hij zich geheel aan het schilderen kan wijden zoekt hij gelijk een jongere naar een verdere ont plooiing van zijn kwaliteiten. Zijn debuut, twee jaai; geleden, kon ik wel ver rassend vinden voor iemand, bij wie een meer normaal te noemen ontwikkeling toch wel uitgesloten was. Jaspers zocht een eigentijdse kunst te maken en zal daarbij wel geleid zijn door de meesters van zijn tijd. Een directe invloed viel echter niet aan te wijzen. Als th^ns gesproken zou mogen worden van de Franse schilder Gromaire dan behoeft dat niet te gelden als een bezwaar tegen Jaspers pogen. Men is immers nooit te oud om te leren. Waar ik Jaspers' expositie dit keer minder geslaagd vind dan de vorige is deze me toch sympathiek om zijn streven, dat bovendien voor deze tentoonstelling aanvaardbare schilderijen opleverde. JAN CUPPEN die tot 7 december bij Ina Broerse penseeltekeningen exposeert, kent dan de meer normaal te noemen ontwikkeling. Met zijn 34 jaren mag hij nog tot de jongeren gerekend worden ook al deden zovelen met minder jaren dan hij achter zich meer van zich spreken. Cuppen speculeerde echter niet. Hij wil de middelen beheersen, die hij nodig denkt te hebben voor het uitdragen van zijn beleven der dingen en dat op een heldere verstaanbare wijze. Hij doet dat zonder buigingen naar het publiek zoals me dat bleek uit het naakt waarmee hij de Thérèse van Duyl-Schwartze-medaille won. Dat was een zeer expressief, maar niet een gemakkelijk innemend schilde rij. Zijn penseeltekeningen, wel eenkleu rige aquarellen te noemen, zijn dat wel. Ze zijn voor een deel zelfs „charmant" te noemen. Men vergisse zich echter niet: bij alle charme zijn ze verre van oppervlakkig, want getuigenissen van gro te waarden, die in Cuppens bestaan le ven. Cuppen vindt de menselijke figuur een groot geschenk van de Schepper. Hij beleeft dat als schilder in de intimiteit van zijn huis waarin hij werkt. En hij weet daarvan precies te vertellen, wat voor ons allen van ^waarde kan zijn. Zijn naakten kunnen bezig zijn met huishoude lijke handelingen, die men gewend is in het dagelijks bestaan van de geklede mens te zien. De zuivere ontroering, die hij tegenover de naakte vrouwenfiguur voelt heeft ook alles te maken met het echt menselijke, dagelijkse bestaan van zijn model. Cuppen, die ik persoonlijk nogal goed ken, zou kunnen zeggen dat hij het gewoon fijn vindt dat te verbeel den, wat wij bij Ina Broerse kunnen zien. En zo is het natuurlijk ook. Op het eerste gezicht realiseert men zich de aard van zijn onderwerpen niet, omdat Cuppen een echte en intelligente schilder is. Maar wanneer men het onderwerp bij een na der beschouwen gaat zien, dan beseft men de grote zuiverheid van deze mens, die het laat ik het maar noemen onge bruikelijke op zo natuurlijke wijze aan ons vertelt. Ik doelde met dit schrijven ove rigens maar op enkele van zijn penseelteke- gen, die alle van gelijke kwaliteit zijn, maar waaronder die enkele ons dat in zicht kunnen schenken in Cuppens uit zonderlijke persoonlijkheid, die zich wat betreft uitdrukkingsmiddelen langs een bekende^ traditionele weg wil verklaren. DAT IK NU VAN CUPPEN over ga op Rembrandt is niet zo'n grote sprong als men het er over wil hebben, dat Rem brandt bijna alles behandeld heeft dat mensen kunnen beleven. Wij kunnen in het Rijksmuseum (ingang Drucker-uit- bouw) tot 8 februari een grote collectie grafiek en tekeningen van hem genieten. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het Nederlands Bijbelgenootschap maakte men namelijk een expositie van prenten en tekeningen van Lucas van Ley den en Rembrandt, die „Bijbelse Inspi ratie" genoemd is. Op verschillende wij zen blijkt de Bijbel een aanleiding tot kunst, die mogelijk wel illustratie van het verhaal wilde zijn, maar voor ons voelen van vandaag niet altijd een beleven van het verhaal (meer) is. Met toevoeging van originele prenten en reproducties heb ben de organisatoren van de expositie deze mede tot een kunsthistorisch interes sante gemaakt. We zien hoe zowel Lucas van Leyden als Rembrandt bij hun crea- - ties geprofiteerd hebben van anderer werk en hoe ook Lucas van Leyden be paalde stof ter overname aan collega's mocht verschaffen. En nu valt me zo op dat voor mij, mens van vandaag, maar luttel contact met de inspirerende Bijbel wordt opgeroepen door alle vertegenwoor digden behalve Rembrandt, zelfs daar Advertentie WATERDICHTE BADKAMERKACHEL f 43.S0 (Van onze correspondent) PARIJS Na de grote Goncourt en de Iets minder grote Renaudot, zijn gisteren ln Parijs weer twee jaarlijkse litteraire prijzen uitgedeeld. De 58-jarige Jean Blan zat werd, in de negende ronde, door zijn roman „Le Faussaire" (de Falsaris) de uitverkorene der letterlievende dames die samen de jury van de Femina vormen; de 30-jarige Monique Wittig won de Prix Medicis voor haar eerste boek dat de wat mysterieuze titel „L'Opoponax" draagt. „Le Faussaire" van Blanzat die al een vijftal andere romans op zijn naam had staan maar vooral als criticus bekendheid heeft verworven, beschrijft, enigszins in de lijn van het fantastische realisme van Edgar Allan Poe, de wederwaardigheden van zes dorpelingen die sterven gaan en door de duivel de falsaris worden opgewacht. Moderner van opzet en van stijl is Monique Wittig's roman die in kor te nerveuze zinnen de avonturen verhaalt van enkele schoolmeisjes die naar de vol wassenheid toegroeien en via die ontwik keling dan ook hun verhoudingen onder ling en met de rest der wereld zich zien wijzigen. 'f waar de laatste zich bij de uitvoering van zijn verbeeldingen mede liet leiden door anderen. Bij Rembrandts prenten en tekenin gen is het voor mij meestal zo alsof hij de onderwerpen voor zich zag en beleef de als bijvoorbeeld een Cuppen op zijn beperkte gebied. Bij het werk van Lucas van Leyden voelen wij direct hoe lange tijd er tussen hem en ons ligt, bij Rem brandt komt dat niet in ons op of we ver geten het direct. IN DE RIJKSAKADEMIE is dan nog deze maand een expositie te zien, die verslag doet van de samenwerking van de architect M. Grothausen met de beel dende kunstenaars N. Bakker, Nic Jonk, A. Mes, N. Rolle, W. Thijs, de binnen huisarchitect meubelontwerper A.Dolle- man en de grafische ontwerpers J.M.Tjep- kema en P.J.J. van Trigt bij de schep ping en inrichting van een nieuw kantoor gebouw voor het Bureau Muziekauteurs- rechten (de Buma). Ik dacht dat de op drachtgevers wel plezier aan deze zaak beleefd zullen hebben. Bob Buys Advertentie helpen probaat en smaken heerlijk! OP 31 AUGUSTUS 1943, Koninginnedag voor de Nederlanders in en buiten het door de Duitsers bezet gebied, 's avonds om precies tienenhalve minuut over acht, steeg van het vliegveld Gravely in Enge land een Halifax-vliegtuig op. Dit viermo torige toestel met een bemanning van ze ven man, onder commando van gezagvoer der Winfred Surtees van squadron 35 van de Royal Air Force, was die avond „pad vinder" voor een groep van ongeveer ze venhonderd viermotorige bommenwerpers die een aanval zouden ondernemen op Ber lijn. Het was de 63e oorlogsvlucht van Sur tees en zijn bemanning; vele van die vluchten hadden over Nederland geleid en vaak waren ze daarbij over het IJselmeer gekomen. Op deze avond, ver voor de hoofdmacht der circa zevenhonderd aan, ging het echter mis. OMSTREEKS TIEN UUR, terwijl de Ha lifax boven het- IJselmeer vloog, viel een Duitse nachtjager aan. De aanval kwam van onderen en de korte strijd werd in het voordeel van de Duitse JU 88 van de basis Leeuwarden beslecht. De Halifax was naar de boekhouding van de Duitse vlieger zijn 68ste slachtoffer, maar na de oorlog is de waarde van de voorheen op gegeven vernietigde vliegtuigen in twijfel getrokken. De Halifax was niet meer te houden, een deel kwam terecht in het IJselmeer, een ander deel bij de dijk in de omgeving van Kuinre Drie van de ze- TE GENUA ZAL HET modernste opera gebouw van Italië verrijzen, dat onder meer voorzien zal zijn van een installatie, die het de dirigent mogelijk zal maken, hele afdelingen van zijn orkest te doen dalen of stijgen eenvoudig door op een knop te drukken. Dit nieuwe operagebouw, dat vijf miljard lire (8 miljoen dollar) zal kosten, zal worden opgetrokken op de plaats, waar het oude Teatro Carlo Felice heeft gestaan. Het Carlo Felice, een van de grote, oude, bevallige operagebouwen van de 19de eeuw de gouden eeuw van de Italiaanse opera is in de Tweede We reldoorlog bij 'n bombardement verwoest. HET CARLO FELICE, sinds de oor log een ruïne op een hoek van de Piazza de Ferrari, zal van buiten een reproduk- tie zijn van de neo-klassieke stijl van het vroegere gebouw, maar het inwendige zal een wonder van moderne techniek zijn. De plannen, waaraan twee jaar is gewerkt, zijn door de stedelijke autoriteiten goed gekeurd. Het nieuwe Carlo Felice zal de charme van de oude zalen met hun ornamenten stucwerk en de elegante loges missen, maar het zal heel wat gerieflijker zijn. Alle 1800 zitplaatsen in de grote zaal zul len even comfortabel en akoestisch even gunstig geplaatst zijn. Het toneel krijgt verschillende podia, die omhoog en om laag naar voren, naar achteren en zij waarts kunnen worden bewogen om snelle decorwisselingen mogelijk te maken. DE VLOER VAN de orkestbak wordt verdeeld in drie van elkaar onafhankelijke gedeelten. De dirigent zal ze door op een knop te drukken in beweging kunnen bren gen en is aldus in staat, het koper te la ten zakken of de strijkers omhoog te brengen als hij bijzondere effecten wil be reiken. Twee gedeelten van de vloer zullen kun nen worden gebracht tot de hoogte van het toneel dat aldus verlengd kan worden, het derde gedeelte kan dalen tot 18 meter onder de grond, waar een tweede, kleine re schouwburgzaal zal worden gebouwd voor repetities, radio- en t.v.-uitzendingen of afzonderlijke voorstellingen. Het R.Ph.O. Het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest gaat o.l.v. dirigent Franz Paul Decker in mei 1965 een tournee maken langs enige Westduitse steden. Concerten zullen worden gegeven onder meer in Keulen, Freiburg, Bad Godes- berg, Iserlohn, Viersen en Karlsruhe. Door deze tournee kon de uitnodiging om te komen concerteren in het New Cliff Theatre in South End niet worden aangenomen. Rob van Reijn terug uit de West. Na een Sticusa-tournee van anderhalve maand door de West is de Nederlandse pan tomime-speler Rob v. Reijn uit Curacao op Schiphol teruggekeerd. In totaal heeft hij in zes weken ongeveer dertig voor stellingen gegeven in plaatsen in Suri name en op de Bovenwindse Eilanden. Ook in Venezuela is de 35-jarige artiest enkele malen opgetreden. Voor de film „De Bijbel" van Dino de Laurentiis is een enorme toren van Babel gebouwd, waarvan de bouwkosten f miljoen bedragen. Hoewel de hele film op z'n Ameri kaans is opgezet, wordt door de film maatschappij niets nagelaten om rond te bazuinen, dat het geen spek takelstuk gaat worden, maar dat eer bied voor het Heilige Boek het uit gangspunt is en blijft. Als hier het begin van de spraakverwarring maar niet ligt ven bemanningsleden wisten zich te red den: de gezagvoerder Surtees, marconist Harry Perry en bomrichter George Wol- ley. De vier anderen vonden de dood; zij zijn begraven te Kuinre. NAAR EEN IDEE van de heer Bruin W. Noordam, regisseur bij de televisie van de N.C.R.V., en als zijn produktie zal on der regie van de heer Jan van Hillo, even eens van de N.C.R.V., in het aan de na tionale bevrijdingsdag gewijde N.T.S -pro gramma van 5 mei 1965 aandacht worden geschonken aan de vlucht van deze Hali fax. Ter voorbereiding van dit onderdeel van „Twintig jaar na de Bevrijding" is met medewerking van de Koninklijke Luchtmacht reeds een aantal opnamen ge maakt. In de door de heer Jan van Hillo opgezette documentaire spelen de drie ge noemde bemanningsleden een rol. Er is ge filmd en Oost-Flevoland, in Kuinre en in Kampen. Gezagvoerder Surtees kwam, nadat hij uit de Halifax was gesprongen, in een boomgaard onder Kuinre terecht, ongeluk kig genoeg voor hem op enige honderden meters van een post met Duitsers. Hij was er op 1 september gauw bij, werd naar Leeuwarden overgebracht, waar hij de man ontmoette die hem had neergeschoten, en vandaar naar Amsterdam. Bomrichter Wolley was aanvankelijk ge lukkiger: hij slaagde er in de Duitsers te ontlopen, zwierf voorzichtig door de streek, waagde zich in autobussen in zijn Engel se uniform, was in Genemuiden, Vollenho- ve en Kampen. Hij stapte op de eerste september het station der N.S. te Kampen öinnen, vroeg in zijn beste Nederlands „een enkele derde Eindhoven" en stapte in het treintje naar Zwolle. Maar stations- politie te Zwolle had de Engelsman gauw in de gaten en daarmee was voor hem ook de vrijheid afgelopen. Ook hij werd naar Amsterdam gebracht en daar ont moette hij op het station zijn gezagvoer der Samen zijn ze naar een krijgsgevan genkamp voor de luchtmacht in Duitsland vervoerd. Marconist Penny is niet in handen van de Duitsers gevallen: hij dook voor een periode van zes weken onder in Meppel, wist later door de linies te komen en be reikte in Engeland zijn squadron. Prins Bernhard heeft het gezelschap En gelsen en Nederlanders dat aan de voor bereiding van de televisie-documentaire heeft medegewerkt, in paleis Soestdijk ont vangen en zich uitvoerig op de hoogte ge steld van de gebeurtenissen. Tijdens hun bezoek aan ons land waren de heren Sur tees, Penny en Wolley vergezeld van hun echtgenotes. Alleen de heer Penny is nog in militaire dienst; zijn legerplaats is thans Singapore. Advertentie (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) Over een week, op 7 december, verlaat Wim lbo met een opdracht van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ons land. Drie maanden lang gaat hij, als vervolg op zijn reis van 1960, t.v.-studio's bezoeken in Zuid- Europa en achter het IJzeren Gordijn. De officiële opdracht van O., K. en W. is een verhandeling te schrijven over het amusement in de televisie. „U bent de eerste aan wie ik dit verrukkelijke nieuws vertel. Ik ben blij dat ik nu eens mijn enthousiasme kan spuien, want ik ben erg gelukkig met deze opdracht. Ik hou van reizen en ik vind het fijn dat ik nu mijn kennis over de t.v. kan aanvullen met bezoeken aan steden waar ik tot nu toe nog niet beroepshalve ben geweest IN I960 BEZOCHT Wim lbo op verzoek van O.K. en W. Londen, Parijs, Milaan, Wenen, München, Berlijn, Hamburg, Ko penhagen, Helsinki, Stockholm en Oslo. De Italiaanse t.v. beviel mij toen het bes te. Dat heb ik ook als conclusie meege deeld. Daarom verheug ik me nu erg op mijn bezoek aan Rome. Het reisschema gaat er deze keer als volgt uitzien: Lissa bon, Madrid, Rome, Athene, Belgrado, Boedapest, Praag en Warschau en daarna weer terug naar Amsterdam. De gehele tour is georganiseerd en overlegd met de VPRO, vertelt Wim lbo. De VPRO heeft aanbevelingsbrieven meegegeven zodat ik overal gemakkelijk binnenkom. Alle men sen die ik wil ontmoeten zijn al door de VPRO gewaarschuwd. Geweldig hè Zo iets hoeven ze toch eigenlijk helemaal niet te doen. De gebruikelijk cabaretkroniek gaat ge woon door tijdens Ibo's afwezigheid. „Ik heb een beetje in het vooruit gewerkt. De uitzendingen op 3 januari en op 19 februa ri zijn beide al opgenomen. Iets waarvan ik eigenlijk helemaal niet hou. Maar deze keer kon het niet anders. Op de 3e januari heb ik een uitzending met Julia de Gruy- ter op de 19e februari vieren we in het cafeetje van Theo de Ruyter aan de Am sterdamse Rozengracht de twintigste uit zending van de cabaretkroniek met Lu- cienne Boyer u weet wel, van „Parlez moi d' Amour"zittend op een kruk aan de bar". DAT WIM IBO OPNIEUW gaat reizen heeft te maken met zijn onblusbare inte resse voor t.v.. De t.v. heeft kans gezien om zijn „radiogevoelens" te overwinnen en dat terwijl hij toch al sinds 1946 met een enorme frequentie in de ether is ge weest. U herinnert zich al die program ma's nog wel? Triangel, de familie Door snee, Kobus Rarekiek, Annemarieke, Blok kade, een programma rond Hetty Blok, Brussese Kermis (een programma rond Kees Brusse) en vele andere uitzendingen. „Ik vind de radio nu een mal teveetje zon der beeld. Kijk ik ben begonnen in een theater en t.v. is een soort verlengstuk van het theater. Het komt veel meer tege moet aan mijn verlangens op dat punt dan de radio dat doet. De t.v. is in staat de mensen dichter bij elkaar te brengen. Straks halen we de hele wereld direct in onze huiskamers en dat heeft hoop ik tot gevolg, dat er minder spanningen zullen ontstaan. Zodra de mensen wat minder dat stomme zinnetje: gut wat gek, zullen zeggen en denken, zij we al een heel eind verder." (Van onze correspondent) Het bestuur van de Stichting Bredase Muziek- en Balletschool deelt aan de ouders van leerlingen mee, dat een groot aantal leerkrachten verbonden aan deze onderwijsinstelling het onderwijs normaal wil voortzetten. Deze leerkrachten blijken bereid, aldus het bestuur, grote offers te brengen. Zij achten niet het driedubbele maar wel het dubbele tarief voor vele leer lingen betaalbaar. Het salaris der leraren zal echter lager worden dan voorheen en ook de sociale voorzieningen moeten wor den beperkt. Het bestuur deelt verder mee dat de lessen weer zullen worden aangevangen op maandag 4 januari 1965. In een circulaire van het bestuur van de Bredase Muziek- en Balletschool van 23 oktober is meege deeld dat men door het wegvallen van de gebruikelijke subsidie van de gemeente Breda genoodzaakt was om op gelijke voet door te kunnen gaan de lesgelden met ingang van 1 december vrijwel voor alle afdelingen te verdrievoudigen. Het bleek dat slechts 10 percent van de leer lingen bereid was of in staat was deze zware verhoging te betalen. Het bestuur besloot toen op 1 december te sluiten. Zo als bekend heeft de gemeente Breda een eigen stedelijke muziekschool gesticht waarvoor enkele weken geleden een direc teur is benoemd. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Liederen van de Balkan (gr.) 9.0b Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.10 Operamuziek (gr.) 10.30 Mor gendienst. 11.00 Geestelijke liederen. 11.30 Lichte orkestmuziek. 11.50 Cabaret. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.33 Gewij de muziek (gr.). (Om 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw). 12.37 Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal kwartet. 13.35 Operette klanken (gr.). 14.00 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoor spel (herhaling van 26 november jl.). 14.25 Klassieke kamermuziek (gr.) 14.50 Gewij de klassieke muziek (gr.). 15.50 Bijbel vertelling voor de jeugd. 16.00 Jeugdland. 17.15 Jazzmuziek. 17.45 Stereofonische uit- zemding: lichte orkestmuziek en licht in strumentaal ensemble (opn.) 18.10 Meisjes koor met pianobegeleiding. 18.30 Bespre king van Vlaamse jeugdboeken. 18.45 Nieu we grammbfoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Le ger des Heilskwartier. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Negro Spirituals (gr.). 20.05 Omroeporkest en soliste: moderne muziek. 21.00 Leven met 65, klankbeeld over de oudere mens. 21.30 Licht instru mentaal kwintet. 21.50 Kanttekeningen: ac tuele kroniek. 22.00 Klassieke kamermu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Klassieke orkestmuziek (gr.) 23.10 Leven om te spreken spreken om te leven, lezing. 23.35 Metropole-orkest: lich te muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 VARA. 8.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 stereofonische uitzending: Klassieke ka mermuziek (opn.). VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Amuementsm. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Klarinet en piano: klassieke muziek (opn.). 12.00 Ste reofonische uitzending: Licht ensemble met zangsolisten. 12.25 Actualiteiten. 12.30 Mededelingen tb.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Stereofo nische uitzending Orgelkwartet: amuse mentsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalen der. 13.20 Stereofonische uitzending: licht instrumentaal sextet. 13.15 Kalender. 13.20 Stereofonische uitzending: licht instrumen taal sextet. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Omroeporkest: populaire klassieke muziek. 14.40 Twee piano's: moderne muziek. 14.50 pianomuziek (gr.). 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Spelenderwijs: Lichte orkestmuziek en zangsolisten, (ste reofonische uitzending). 17.50 Regerings uitzending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. Regie: Hedda van Gennep. Redactie: Rob Maas. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Tot u spreekt de heer P. Voogd, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Stereofonische uitzending: Tango-rumba orkest met zangsolisten. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofoni sche uitzending: Dansorkest met zangsolis ten. 20.45 De Slangebeet, hoorspel. 21.40 Stereofonische uitzending: Licht orkest. 22.05 Licht instrumentaal ensemble. 22.30 Nieuws. 22.40 Volksliedjes en balladen. 22.55 Tussen stilstand en beweging le zing. 23.10 Viool en clavecimbel: klassie ke muziek. 23.30 Instrumentaal ensem ble met soliste: moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe richt en berichten voor de scheepvaart). 12.30 Beursberichten en programmaover zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Koor zang. 14.30 Voor de teenagers. 14.50 Koor zang. 15.00 Nieuws. 15.03 Grammofoonmu ziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Orgelmuziek. 16.45 Wedstrijd tussen schoolkoren. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Grammofoonmu ziek. 19.00 Nieuws- en radiokroniek. 19.25 Reportage van de voetbalwedstrijd Bel- gië-Frankrijk (Om 20.20 Marsmuziek). 21.20 Uitzending van de Bond van Grote en Jonge Gezinnen. 21.35 Volksmuziek. 21.45 Openbaar kunstbezit. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De Zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroeger jaren. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Journaal voor gehoorgestoor den. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. 20.20 Car 54, politiefilm. VPRO: 20.45 Ziek zijn beter worden, medische rubriek. 21.30 Voetsporen van Villon, documentaire over de dichter Frangois Villon. 21.50 Oorlog en Vrede: programma over de mo derne oorlogvoering. 22.20 Actualiteiten. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 De Bill Dana Show. NTS: 20.25 Race against the waters, natuurfilm. KRO: 20.50 Film '64. 21.30 Pianorecital: klassieke muziek. 21.45 Onze man in Parijs. IKOR/ CVK: 22.10-22.35 Protestanten in België, reportage. NOORDZEE 18.30 Wilhelm Teil; 19.00 Popeye; 19.08 St. Nicolaas-tekenwedstrijd; 19.26 Bob Cummings; 22.00 Wagon Train. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker: Internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. VARA: 19.30 Contrast: actuele politieke vraagstukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Perry Mason Een neder laag voor Perry, T.V.-film. 21.35 Voor dracht. 21.45 Durven we bang te zijn: ge sprekken. 22.25 Sinterklaas tussen de rails: reportage van bezoeken aan kindertehui zen: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Le Cid, T.V.-spel (in 't Frans). NCRV: 20.45 Litterair kijkschrift. NTS: 21.10 Le Cid, T.V.-spel (verv.). NCRV: 21.55 Atten tie. NTS' 22.10-22.45 Hockey: Hokij - Kitz- bühel te Den Haag. (3e en laatste speel periode). NOORDZEE 18.30 Beaver knapt het op; 18.59 Mr. Magoo; 19.06 Star for Today; 22.00 The Saint. De Bredase sportjournalist Piet Hack is benoemd tot chef-sportredacteur van de KRO. Hij volgt daarmee Leo Pagano op. De heer Hack is 38 jaar. Dr. J. A. de Koning, voorzitter van de V.P.R.O., meent dat voor het toelaten van zendgemachtigden niet alleen het ge talscriterium van overwegende betekenis moet worden geacht, maar dat er ook ge wogen dient te worden Hij schrijft dit in een brief, die hij namens het bestuur van de V.P.R.O. heeft gezonden aan de vaste commissie voor Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen van de Tweede Kamer. De hoofdpunten uit de brief zijn: het criterium voor het toelaten van nieuwe zendgemachtigden bij de technisch moge lijk geworden zendtijdverruiming; het tot standbrengen van een Zogenaamd „open bestel" en de nu versneld aan de orde komende vraag naar de toekomstige to taalstructuur van een (nieuwe) wettelijke regeling voor de gehele omroep. Het V.P.R.O.-bestuur noemt het veront rustend wanneer nieuwe gegadigden wor den toegelaten met een aanspraak welke, althans in feite, alleen neerkomt op het getal. Hierdoor wordt alleen een nieuw afgesloten „blok" in het totaalprogram gezet en wordt in plaats van openheid een versterkte afgeslotenheid verkregen, aldus de brief. De V P.R.O. meent dat de omroep alleen open kan wordep door het vergroten en verbeteren van meer direc te en levende communicatie tussen de di verse cultuurgebieden in onze samenle ving en het programma. In de brief wordt in dit verband genoemd de motie- Kleywegt, die een verdere ontwikkeling van de N.T.S.-structuur voorstaat. Aan het slot van de brief wordt de suggestie geopperd een openbaar lichaam in te stel len, waaraan bij de wet het beheer van de omroep zou kunnen worden gedele geerd. Hierdoor zou ook een vrijere ver houding tussen overheid en omroep moge lijk worden dan nu het geval is, zo meent het V.P.R.O.-bestuur. De verbouwing en inrichting van het nieuwe opleidingscentrum van de N.T.S. ondergebracht in het voormalige hotel Santbergen te Hilversum is thans zo ver gevorderd, dat daar op 1 december a.s. begonnen kan worden met de be drijfsopleiding van bedieningstechnici en montagetechnici van N.R.U. en N.T.S. De opleiding duurt tien maanden. De ca mera-opleiding blijft, in afwachting van het gereedkomen van de studio in Sant bergen, voorlopig nog gehuisvest in het kasteel Groeneveld te Baam. In het Minerva Theater te Heemstede zullen op vrijdag 4 december (8 uur) en 28 december (3 uur) televisie-uitzendingen plaats hebben van de VARA. Op 4 december is er een programma van volksliederen en op 28 december een jazz concert van het Hartewens-festival.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9