Verontwaardiging van Israels buren over conciliebesluiten Document over de joden is „nieuwe kruisiging" Engeland wil Amerika bij Concorde-plan betrekken Tsjechische leider Nowotny voorstander van winstmotief r HOE IS HET ONTSTAAN? a J Historische betekenis zitting van van het Vaticaans de derde concilie Geest van naastenliefde in plaats van veroordelingen Eerbied WEU verdiept zich in Duitse probleem Geen toegang Twee arbeiders bedwelmd door giftige dampen Generaal De Gaulle in lastig parket Wetsontwerp tegen de doodstraf in Brits parlement De prins opende laboratorium in Petten Werkelijkheid Bokkepoten ZATERDAG 5 DECEMBER 1964 6 dé surprise... gezond, lekker! Een van hen overleden Dit woord: ILLUSIE Dit woord: KEUVELEN Dit woord: POEN Dit woord: TROEBEL (Van onze correspondent) JERUZALEM De goedkeuring van kardinaal Bea's „document over de jo den" door het oecumenisch concilie heeft in Israel voldoening en in de Arabische buurstaten een vloedgolf van veront waardiging gewekt. Wat Israël betreft hebben niet alleen joodse, maar ook chris telijke en m ohammedaanse autoriteiten hun vreugde uitgesproken over de offi ciële veroordeling van het antisemitisme door de katholieke kerk en de „vrij spraak" van het joodse volk van wat werd gezien als medeplichtigheid aan Jezus' kruisdood. IN JOODSE KRINGEN vindt men dat de koersverandering ook dient te implice ren, dat de kerk er zich van onthoudt naar „overlopers" te streven. Men heeft daarbij het oog op haar missionaire acti viteit, die in Israel algemeen gezien wordt als een poging om het jodendom religieus zowel als cultureel te ondermijnen. Maar daarnaast hoopt men hier vurig, dat het zaad, dat zojuist in de concilie zaal van het vatikaan werd gestrooid, zal ontkiemen naar de nobele bedoelingen van hem, die de eerste korrels strooide: paus Johannes XXIII. Zijn naam wordt in kran ten en gesprekken veelvuldig met eerbied genoemd als die van een man, wiens ge loof berustte op universele naastenliefde. De Israëlische pers heeft merendeels gunstig op de in Rome genomen beslis- «ing gereageerd. Dat neemt echter niet weg, dat de meeste waarderende be schouwingen niet vrij zijn van gematigd sceptisme. Unaniem wordt betoogd dat het besluit een bron afsluit van ras senhaat en discriminatie, die negentien eeuwen lang heeft gevloeid. Voor alles wordt de beslissing evenwel beschouwd als een aanwijzing, dat de ka tholieke kerk te langen leste schuld heeft Advertentie PARIJS Erich Mende, de Westduitse viee-kanselier en minister voor Zaken ge heel Duitsland betreffend, heeft in Parijs verklaard dat men van de Westduitsers niet kan verwachten dat zij nu reeds de huidige Oder-Neissegrens tussen Oost- Duitsland en Polen erkennen, ook niet als bijdrage tot een goede verstandhouding met Polen of ter bevordering van de ont spanning tussen Oost en West. Mende verklaarde in het parlement van de Westeuropese Unie, dat alleen een vrij gekozen regering voor geheel Duitsland over het moeilijke probleem van de uit eindelijke grenzen kan onderhandelen en dat alleen een vrij gekozen parlement voor geheel Duitsland het resultaat van zulke onderhandelingen kan goedkeuren of verwerpen. „Wie van de Duitse Bondsregering en de Duitse politici verwacht dat zij de be langen van het Poolse volk verdedigen, vraagt te veel", zo zei hij. „De Duitse ministers en politici zijn gehouden het maximale belang van het Duitse volk te verdedigen. Zij gaan daarbij uit van de naoorlogse geallieerde verklaring volgens welke Duitsland bestaat „binnen zijn gren zen van 31 december 1937". Mende voegde hieraan toe dat de Bonds regering geen enkel initiatief kan nemen ten aanzien van de Duitse kwestie, dat direct contact of onderhandelingen met de Oostduitse autoriteiten zou inhouden. De regering zou daarmee een verantwoorde lijkheid op zich nemen die de vier over winnende mogendheden van 1945 (de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frank rijk en de Sovjet-Unie) nadrukkelijk zichzelf hebben voorbehouden. Mende zei uit te zien naar de tijd dat een mogelijke evolutie van Europese een heid nationale grenzen minder belangrijk zal maken en op deze wijze een oplossing van de kwestie van de oostelijke grens ver gemakkelijken. „Wij zijn er vast van overtuigd, dat in de eeuw van elektronica, kernsplitsing en bemande ruimtevaart, grote gemeenschap pen de toekomstige ontwikkelingen zullen bepalen en dat enge nationale grenzen meer en meer aan belangrijkheid zullen Inboeten". Het parlement van de W.E.U. heeft een resolutie aangenomen waarin de hoop wordt uitgesproken dat de nieuwe Russi- «che regering „ernstige onderhandelingen" «al beginnen over het Duitse vraagstuk. erkend aan een drama, dat zich heel de geschiedenis door in de meest uiteenlo pende vormen heeft voltrokken. DE ISRAËLISCHE minister van Reli gieuze Zaken, dr. Z. Wahrhaftig, noemde het document een aansporing aan de chris telijke wereld om niet, zoals velen hier vrezen, alleen theoretisch, maar ook in de praktijk het antisemitisme uit te bannen. De orthodox-katholieke aartsbisschop George Hakim, zielenherder van Israels grootste christelijke gemeenschap, sprak van „een voortreffelijk document", dat de weg kan openen voor een nauwer samen gaan van joden en christenen in Israel. De vier mohammedaanse Kadis uitten zich even prijzend: „Het bevestigt, het geen in Allahs boek geschreven staat." IN DE ARABISCHE landen echter, en in het bijzonder bij Israels buren, heeft de beslissing van Rome een bijna hyste rische verontwaardiging veroorzaakt. „De Jerusalem Times", die in de (Jordaanse) oude stad verschijnt, sloeg alarm door zijn gehele frontpagina te voorzien van de reusachtige kop: „nieuwe kruisiging". Boven de afzonderlijke artikelen en ver slagen prijkten koppen, aan de bijbel ont leend, zoals „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen" en „Vader, vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen" Het parlement in Amman bleek hevig ver ontrust door de politieke implicaties, die naar de mening van de meeste volks vertegenwoordigers niet zouden uitblijven. De regering deelde mee, dat besloten was, dat aan alle geestelijken, die deel namen aan het concilie en het niet bene den hun waardigheid achtten voor het do cument te stemmen, de toegang tot het land zou worden ontzegd. De grieks-orthodoxe kerk in de Jordaan se sector van Jeruzalem ging nog een stap verder en verklaarde plechtig, dat zij de beslissing van het concilie niet zou er kennen en ook in de toekomst het chris tendom zou beleren „overeenkomstig zijn oorspronkelijke beginselen". IN SYRIË kwamen alle bisschoppen in vergadering bijeen en zonden het Vatikaan een telegrafisch protest tegen zijn verme telheid om „de duidelijke tekst van de heilige schrift" geweld aan te doen en „de beginselen van de tweeduizend jaar oude katholieke godsdienst" te schenden. De regering in Damascus besloot de Ara bische Liga te alarmeren en haar secreta riaat te verzoeken de leden te convoceren voor een bijzondere zitting. In Egypte barstte de verontwaardiging met grote kracht los. Tijdens godsdienst oefeningen van de koptische kerk werden de voorstemmers uitgemaakt voor „verra ders van het christendom" en „agenten van het westerse imperialisme". In Gemert is de 48-jarige W. van Sinten overleden nadat hij in de fabriek waar hij werkte giftige dampen had ingeademd. De heer Van Sinten was met een 19- 'jarige collega werkzaam bij een fabriek van stalen ramen en deuren in Gemert. In hun afdeling ontwikkelen zich vaak giftige dampen en daarom droegen beiden mas kers en speciale kleding. Desondanks raakten beide mannen bedwelmd. Hoewel spoedig medische hulp aanwezig was, is de heer Van Sinten overleden. Zijn 19- jarige collega kwam spoedig weer bij kennis. De politie en de Arbeidsinspectie stellen een onderzoek in. (Van onze correspondent) PARIJS De Britse ambassadeur in Parijs, sir Pierson Dixon, heeft op de Quai d'Orsay uit naam van zijn regering de Franse minister van Buitenlandse Za ken, Couve de Murville een nota overhan digd, die betrekking op het befaamde pro ject voor de supersonische Concorde zou hebben. Van officiële Franse zijde is geen woord over de inhoud van de brief los gelaten. Men meent in Parijs echter te weten dat Londen, na consultatie van president Johnson, Frankrijk voor wil stellen ook de Amerikanen bij de Concordeplannen in te schakelen. Dat de Amerikanen voor dat denkbeeld wel oren hebben, is niet zo moei lijk te begrijpen. Vooral de Fransen hadden het project oorspronkelijk vooral opgezet om tegen over de Verenigde Staten en de Sovjet- Unie de Europese kleuren ofschoon met de tinten van de Union Jack hoog te kunnen houden. Voor Washington zou langs deze weg die Europese concurrentie kun nen worden afgewend en tevens zou gene raal De Gaulle weer een schop tegen de schenen kunnen worden gegeven. De Labourregering heeft Parijs, dat eerst van geen enkele herziening van de plannen wetén wilde, dus wel in een moei lijke positie gemanoeuvreerd. Financieel is het uitgesloten dat Frankrijk de Concorde voor eigen rekening neemt De medewer king van andere Europese continentale landen, die ook al is overwogen, heeft weinig zin, indien Engeland, dat als enige in staat is de motoren te leveren, zich uit de combinatie zou terugtrekken. MOSKOU (AP) De Tsjechische pre sident Antonin Nowotny heeft krachtige steun gegeven aan het winstmotief als ant woord op de economische moeilijkheden van het Russische blok. De Tsjechische leiders verzekerden de nieuwe machthebbers in het Kremlin er van dat de experimenten met de nieuwe economische kuur niet gevaarlijk zullen zijn voor het communisme en het com munistische stelsel. Nowotny bracht verslag uit over een poging van zijn land tot „economisch re visionisme" in een rede op een Russisch- Tsjechische vriendschapsbijeenkomst in Moskou. Vooraanstaande Russische leiders, onder wie partijleider Leonid Breznjev en pre mier Aleksej Kosygin, luisterden-aandach tig naar de verklaring die Nowotny gaf LONDEN (AP) Het wetsvoorstel tot afschaffing van de doodstraf in Groot- Brittannië is ingediend in het Lagerhuis. Dat gebeurde door het lid van de Labour- partij Sydney Silverman. Het heeft be trekking op vonnissen die worden uitge sproken door burgerlijke en door militaire rechtbanken. In Engeland worden mensen die ter dood zijn veroordeeld opgehangen. Het wetsvoorstel van Silverman is een zogenaamde „private member's bill", een wetsontwerp gebaseerd op het recht van initiatief van een individueel lid van het Parlement en dat niet wordt ondersteund door de regering. Maar de Britse regering heeft reeds ver klaard de parlementsleden van de Labour- partij vrij te zullen laten hun stem naar eigen geweten uit te brengen. Silverman rekent erop dat het voorstel zonder veel moeite zal worden aanvaard. De meeste leden van de Labourpartij in het parlement en een aantal conservatieven zijn sterk gekant tegen de doodstraf. Prins Bemhard heeft vanmorgen in Petten op het terrein van het Reactor- Centrum Nederland het nieuwe laborato rium voor sterk-radioactieve objecten ge opend. De prins werd begroet door mr. F. J. Kranenburg, commissaris der koningin in Noord-Holland, en door leden van de R.C.N.-directiestaf. Prof. dr. J. A. Goedkoop, wetenschappe lijk directeur, gaf een uiteenzetting over het werk van het laboratorium. Daarbij waren ook aanwezig mr. H. F. Eschauzier, de Nederlandse ambassadeur in Oosten rijk, mr. E. M. J. A. Sassen, lid van de Euratoom-commissie, drs. J. W. de Pous, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad dr. P. Caprioglio, directeur van de Euratoom-commissie. over de economische nieuwe aanpak van Praag. Intussen publiceerde het Russische re geringsblad Izvestia behalve de tekst van de rede van Nowothy een nieuw en krach tig oproep tot sooortgelijke hervorming die afkomstig waren van twee liberale economen. Deze beide economen, V. Bjelkin en I. Birman, verdedigden het gebruik van het winstmotief tegen beschuldigingen van conservatieve zijde dat het een kapitalis tische trek is die om morele redenen voor het communisme ongeschikt is. De critici betogen dat dit het traditio nele communistische systeem van gecen traliseerd toezicht op een geleide econo mie fataal kan beïnvloeden. Op het terrein van het reactorcen trum te Petten is vanmoraen een nieuw laboratorium voor sterk radio actieve objecten door Prins Bemhard in gebruik gesteld. Boven: Zo ziet het nieuwe lab eruit. Onder: Het beton nen cellenfront met de manipulatoren (master slaves) waarmee de radio actieve stoffen worden verplaatst. Voor hun verdere medewerking stellen de Engelsen nu dus de inschakeling van de Amerikanen als conditie. En als de Fransen die conditie enkel om prestige overwegingen zouden weigeren, dan nemen zij in Engelse ogen zo niet voor de hele wereld tevens de verantwoordelijkheid van de mislukking van het Concordeplan en de zware crisis in de vliegtuigindustrie, die uit dat échec voort zal moeten vloeien, op zich. Een verantwoordelijkheid, die Parijs nu echter en zeker niet ten onrechte geheel op de Engelse rekening had willen schrijven. Het Latijnse woord ludus betekent: spel; ludere is spelen. Een afleiding daarvan, illudere, wil zeggen: bij of met of om iets spelen, met iets de spot drij ven, iemand misleiden, beetnemen, be driegen. Van dit werkwoord illudere komt het zelfstandige naamwoord illu- sio, dat in het Latijn spot, ironie bete kent. In het Frans luidt het woord illu sion en de betekenis is: zinsbedrog, visioen. De Nederlandse vorm illusie. wordt gebezigd voor: droombeeld dat men graag gerealiseerd zou zien, denk beeld waarvan men meent dat het aan de werkelijkheid beantwoordt. Het woord ludus: spel vindt men ook in prélude: voorspel. Keuvelen is letterlijk: de keuvels be wegen en onder keuvel of kevel moet men verstaan: de (tandeloze) kaak. Precies hetzelfde vindt men bij het werkwoord babbelen dat letterlijk be tekent: de babbels (kaken, eveneens zonder tanden) bewegen. In een ge schrift uit de 19de eeuw lezen wij: „De tandeloze ouderlingen kauwen hunne spijs met de babbels." Men denke ook aan het woord babbelaar voor zeker snoepgoed. Keuvelen betekent: praten over onbelangrijke dingen, over koet jes en kalfjes, kouten; in ongunstige zin wordt het gebruikt voor leuteren. Waarschijnlijk is keuvelen verwant met kever, hetzij dat dit woord be tekent: vreter, hetzij dat het wil zeg gen: dier met tandeloze kaken. Er zijn verscheidene woorden poen, met zeer verschillende betekenissen. Als klanknabootsend woord komt poen dialectisch voor in de betekenis: kus. Verder gebruikte men poen en poentje voor: mollig kind, dikke vrouw; daar na ook voor: korte dikke man. Thans gebruikt men het woord voor: druk op tredende, onbeschaafde, te mooi ge klede man, patser. Een ander woord poen is aan het Bargoens ontleend en heeft de beteke nis: geld. Ook om een zeker vaartuig en om een bepaald kaartspel aan te duiden bezigt men het woord. Er is wel eens gedacht dat poen aan het Javaans zou zijn ontleend. In die taal wordt poen gebezigd vóór eigen namen of familienamen van hen die geen titel hebben. Men zegt poen bapa voor: vader. Maar de betekenis van poen verzet zich tegen deze verklaring. Het Latijnse woord turboverwar ring, ruzie leverde het Franse trouble op en dit is in het Nederlands overge nomen als zelfstandig en ook als bij voeglijk naamwoord. Het eerste is vrij wel uit de taal verdwenen. Het be tekende last, zwarigheid, onzeker heid. Er was een zegswijze: in troebel komen. Ook in de betekenis oproer kwam het woord voor. Wij spreken nog van dé Spaanse troebelen en Alva's Raad van Beroerten heette ook wel de Raad van Troebelen. Het bijvoeglijk naamwoord troebel betekende: onrustig. Wij gebruiken het in de betekenis onhelder, drabbig van vloeistoffen en kennen de uitdrukking: in troebel water vissen. I (Van onze correspondent) ROME. Met grote luister kon op zaterdag 21 november de derde zitting van het oecumenisch concilie worden gesloten. Van grote betekenis is, dat twee schemata en een propositie tijdens de plechtige openbare congregatie konden worden goedgekeurd door de paus en door de bisschoppen en dus nu tot concilie besluiten zijn geworden. Het gaat om twee centrale teksten, die over de kerk en die over het oecumenisme en over de ordening van met Rome verenigde oosterse kerken. Het is duidelijk, dat deze derde zitting aanzienlijke tastbare resultaten heeft opgeleverd. In werkelijkheid zijn die resultaten natuurlijk groter, daar de (vele) schemata en proposities, die aan de verschillende commissies werden teruggestuurd, in ieder geval toch door de vaders reeds zijn besproken. In de meeste gevallen gaat het er slechts om amendementen in te lassen en de ervaring heeft nu geleerd, dat doorgaans de tweede discussie kort kan zijn. Hoewel.schema VIII, met al die voor een kerkconcilie volkomen nieuwe onderwerpen, zal ook bij de volgende zitting nog wel het nodige te doen geven DE GEHELE DERDE zitting heeft in het teken gestaan van een „strijd" tussen wat we gemakshalve behoudende en voor uitstrevende concilievaders plegen te noe men. Maar men dient er zich van bewust te blijven, dat in een kerkconcilie wel ge schillen kunnen rijzen, dat er vaak ver schil van inzicht zal bestaan, maar dat de deelnemers niet in partijen uiteenvallen, geen partijbelangen voorstaan, doch in tegendeel allen hetzelfde doel nastreven en het alleen oneens zijn over de manier waarop. Dit steeds voor ogen houdend her inneren wij aan de hoogtepunten van die „strijd". IN DE TIJD die verliep tussen de twee de en de derde zitting hebben de Romeinse curie, het algemeen secretariaat van het concilie en sommige commissies bespre kingen gevoerd. Daarbij waren zij tot de slotsom gekomen, dat het dank zij de tal rijke schriftelijk ingekomen op- en aan merkingen mogelijk zou zijn, de discussies aanmerkelijk te bekorten. De spreektijd zou worden besnoeid. Bis schoppen die het woord wilden voeren moesten eerst overleg plegen met anderen, teneinde herhalingen te voorkomen enzo voort. Veel ingrijpender was de maatregel, waarbij tal van schemata (nadat eerst hun aantal toch al tot eenderde was terugge bracht van wat oorspronkelijk was voor zien) werden besnoeid en als „proposities1 aan de vaders werden voorgelegd. Daarbij werd tevens bekendgemaakt dat die propo sities niet het onderwerp van discussie zou den vormen, maar dat er na een korte in leiding slechts een paar sprekers wat toe lichtingen op zouden geven, waarna men tot stemming zou overgaan. Die hele rege ling wekte niet weinig misnoegen en eind september was de stemming onder de bis schoppen (de „conservatieve" daargela ten) nogal terneergeslagen. Het enorm snelle tempo, waarmee ge werkt werd en dat ten gevolge had, dat men iedere ochtend weer over twee, drie verschillende onderwerpen moest spreken en over een of twee andere stemmen, lokte ook critiek uit. Toen tenslotte de secreta ris-generaal, monseigneur Felici, in een brief aan kardinaal Bea, voorzitter van het secretariaat voor de eenheid der christe nen, de wens uitsprak, dat rekening zou worden gehouden met „het verlangen van hogerhand" (later bleek die „hogerhand te bestaan uit de kardinalen Cicognani en Ottovïani), dat de verklaring over de joden zou worden teruggebracht tot een korte paragraaf in hoofdstuk twee van het sche ma „De Ecclesia" en dat de verklaring over de godsdienstvrijheid, die al bespro ken was, geheel opnieuw zou worden ge redigeerd, was de maat vol. Een aantal vooraanstaande kardinalen kwam in spoedvergadering bijeen en er werd een verzoek tot de paus gericht om te beletten, dat de geest van het concilie geweld zou worden aangedaan. De paus heeft toen kennelijk ingegrepen. Want vanaf dat ogenblik werd het tempo menselijker, de proposities werden terdege besproken (en doorgaans, omdat zij te be knopt zijn, teruggezonden aan de commis sies van voorbereiding) en over schema VIII ontwikkelde zich een diepgaande dis cussie, waarbij tal van toespraken werden gehouden, die men gerust „revolutionnair" kan noemen. Zij die inzien, dat de kerk, zo zij zich niet enigszins aanpast aan de geheel nieuwe wereld waarin wij leven en haar eerwaardig, maar verouderd, uit de mid deleeuwen stammend, karakter blijft be waren, steeds minder te zeggen zal hebben tot de mens van deze technische tijd, had den schijnbaar „overwonnen". Natuurlijk wil dat niet zeggen, dat de anderen, die vrezen, dat verandering van stijl ook ver andering van leer zal betekenen, niet voortgaan de al te voortvarenden af te remmen. MET DAT AL is deze derde zitting meer dan de beide vorige, van historische be tekenis. Er zijn grote resultaten bereikt en het laat zich aanzien, dat bij de vierde, waarschijnlijk laatste, zitting het nieuwe aanzien van de kerk, zoals paus Joannes XXIII dit met zienersblik zich zag afteke nen, werkelijkheid gaat worden. Het is moeilijk zich rekenschap te geven van grote gebeurtenissen, die zich voltrek ken terwijl men er zelf getuige van is. Maar over honderd of tweehonderd jaar zal blijken, dat het tweede Vatikaanse con cilie zeker even belangrijk, waarschijnlijk belangrijker, isgeweest dan het concilie van Trento. En het is door een heel andere geest bezield. Vroeger waren kerkconcilies meestal sa menkomsten waarbij met banvloeken werd gewerkt: bepaalde leringen of personen, soms waren het hervormers, soms pausen of keizers of koningen, werden veroor deeld, uitgestoten uit de menselijke ge meenschap. Dit concilie daarentegen (en nu laten wij de vraag, of de veranderde tijdsomstan digheden, de betrekkelijke machteloosheid van de kerk, daartoe niet het nodige heeft bijgedragen, buiten beschouwing) ademt een geest van naastenliefde. De bisschop pen zijn zich bewust geworden van hun herderlijke zending. Veel, heel veel van wat er besproken is en zal worden, heeft voor de leek en zeker voor de niet-katholieke leek, hoogstens academische waarde. Maar in de kerk leeft de wens om na te gaan, waar haar plaats is in de hedendaagse wereld. De kerk er kent dat zij niet zelden heeft gefaald: door verguizing van de joden, vervolging van andersdenkenden, ontketenen van gods dienstoorlogen, miskennen van weten schappelijke resultaten die schijnbaar niet strookten met de bijbel en in werkelijk heid veeleer niet strookten met wat aan verouderde wijsgerige stelsels verknochte exegeten in die bijbel meenden te lezen. Zonder haar doctrine te verloochenen wil de kerk nu nagaan of een nieuwe verhou ding tot de wereld der wetenschap moge lijk is. Zij geeft toe, dat er ook waarheid gevonden kan worden bij andersdenken den, bij niet-katholieken, bij ongelovigen, bij niet-christenen. Dit zijn allemaal zaken, die dertig jaar geleden volkomen ondenk baar waren. In zekere zin beleeft de kerk van Rome de hervorming, zij het dan zon der haar leer te wijzigen, met vier eeuwen vertraging OOK DE GEEST van de mensen, die de kerk leiden, is anders geworden. Bij ons in het noorden zeker, maar zelfs in Italië en in Spanje, de meest conservatieve burchten van het katholicisme. Toen wij een twintig jaar geleden tegen een Italiaans bisschop, die zich be klaagde over de tot het nulpunt gedaalde geloofsijver van zijn kudde, zeiden: „Het zou voor Italië het beste zijn als een derde van de bevolking protestant werd, dan zouden er misschien onder de an deren evenveel katholieken ontstaan", sloeg de brave man kruisen in alle rich tingen en keek ons aan alsof hij wilde vaststellen, waar we onze bokkepoten en duivelsstaart verborgen hadden. Zo zal tegenwoordig niet meer gereageerd worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6