IN DE VISHAL EN OP ZEE „Les Amants" opnieuw in roulatie VEL© Telstar-reserves naar Enschede Drie verkeersongevallen in Beverwijk 6 THUIS F LEVI EN Fl LM WERELD VRIJDAG 11 DECEMBER 1964 C. Boost Nieuwjaarsreceptie van commissaris der koningin en tóch Met PHILIPS TELEVISIE gezellige avonden Beverwijk gaf- Y/ysiïÜÏ&/, TOEN TN HET NAJAAR van '58 „Les amants" verscheen, had Vadim ttoee jaar tevoren al de bioscoopwereld geschokt met „Et Dieu crée la femme" en was Cha- brol met „Le beau Serge" en „Les cou sins" de voorbereider van een nieuwe stro ming in de Franse film. Van deze „voor bereidingen" profiteerde Malle die niet be hoorde tot het kringetje van filmintellec tuelen rond de „Cahiers du Cinéma", maar met ..Les amants" onmiddellijk ere lid werd. Want de film vertoonde talrijke aspecten die later tot de stokpaardjes van de „nouvelle vague" gerekend kunnen worden, o.a. het negeren van de morele slagbomen die de filmindustrie in de loop der jaren uit zelfbescherming en ter ver mijding van ingrijpen van buitenaf had opgericht. Vooral kwam deze revolutionai re houding van de filmer ten aanzien van wat wel of niet mag (of kan) getoond wor den op het witte doek tot uiting in het twee de deel van zijn film, waarin hij de lang zaam tot liefdesextase groeiende vervoe ring tussen man en vrouw uitvoerig in beeld brengt. Merkwaardig is dat Malle de stof voor „Les amants" ontleende aan een 18e eeuwse vertelling „Point de lendemain" geschreven door Dominique Vivant, een Frans edelman, archeoloog en graficus die Napoleon's speciale adviseur werd inza ke diens geroofde kunstschatten. Malle bracht het oude liefdesverhaal over in de ze tijd en veranderde het in de geschie denis van een ontevreden echtgenote van een dagbladdirecteur in Dijon die tever geefs haar verveling tracht te vergeten in een liaison met een Parij se sportsman, maar de ware liefde pas leert kennen als zij toevallig een jong archeoloog ontmoet. Zij neemt deze Bernard mee naar huis en bij een samenzijn 's avonds laat in het park breekt hun wederzijdse passie vrij baan. Na een langdurige voorbereiding vindt de liefdesdaad tenslotte plaats tij dens een gezamenlijk genomen bad en het zou voor de hand gelegen hebben dat voor al deze badkamer-scène de afwijzende houding van de centrale keuring bepaald had. Misschien is dat destijds in '58 ook wel het geval geweest, maar, naar nu blijkt, is een geheel andere coupure voldoende geweest om de fjlm doorgela ten te krijgen. In de nieuwe samenstelling, waarin de film enige tijd geleden voor de vierde maal ter keuring is aangeboden, is het kind dat de vrouw oorspronkelijk be zat, eruit geknipt, waardoor Jeanne Mo- reau die deze centrale rol speelt, van overspelige moeder tot ontrouwe echtge note is geworden en het verlaten van haar gezin nu teruggebracht is tot het in de steek laten van een overigens nogal saaie en in zichzelf gekeerde man. Men kan zich terecht afvragen, waar dat nu goed voor is. Het tragische einde Jeanne wordt bedroefd als zij op haar vlucht met de archeoloog naar Parijs in een café een jongetje ziet dat haar aan het. moeder schap herinnert wordt nu volledig ont kracht, zodat ieder schuldgevoel na de zonde, waarop de keuring zo gesteld is, thans ontbreekt. MAAR GOED, we mogen nu naar „Les amants" kijken en kunnen dan ontdekken dat hier sprake is van een vrij oneven wichtige film met een slordig en verwaar loosd begin en een plotseling zeer poëti sche en in te mooie beelden (van came raman Henri Decae) gevatte liefdesnacht die, los van de gedurfde climax, als te lang en, door te weinig variatie en inven tie, als hinderlijk traag ervaren wordt. En sinds het verbod in '58 zijn er al weer zo veel pikanteriën langs de bioscoop-projec toren gedraaid dat nauwelijks iemand meer aanstoot zal kunnen nemen aan wat zes jaar geleden als het overschrijden „van Louis Malle tijdens zijn debuut met „Ascenseur a l'échafaud". de grens van het oirbare en voor het Ne derlandse publiek toelaatbare" gediskwa lificeerd werd. Een gang van zaken die de keuring ver moedelijk voortaan iets voorzichtiger zal maken bij het nemen van maatfegelen, vooral als deze in de onmiddellijke toe komst toch niet te handhaven blijken en slechts kunnen leiden tot het scheppen van een even ongezonde als ongemotiveerde belangstelling voor een film die anders zijn tijd nooit overleefd zou hebben. Gistermiddag is het vliegdekschip Karei Doorman, het vlaggeschip van smaldeel V, van najaarsoefeningen in de Atlantische Oceaan thuisaevaren. Ondanks de stromende reaen waren er veel belangstellenden aan de kade. De commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland, mr. F. J. Kra nenburg, en zijn echtgenote zullen op za terdag 2 januari een nieuwjaarsreceptie houden in het Provinciehuis aan de Dreef in Haarlem. Deze receptie duurt van 14.45 tot 17 uur. Schimmelcultures, Dr. A. J. Piekaar, di recteur-generaal der wetenschappen voor het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, heeft in Baarn het nieu we laboratorium van het centraal bu reau voor schimmelcultures geopend. Advertentie Ook voor laatste het aller- sportnieuws I 100% service PHILIPS-DEALER Trompstraat 68 - Tel. 5198 (City). Een episode uit Engelands koloniale geschiedenis is het onderwerp van de door Cy Endfield geregisseerde film „Zoeloe", met als hoofdmotief de heroïeke strijd van een handjevol Britse soldaten, dat omstreeks 1880 in Zuid- oost-Afrika slag moest leveren tegen een vijandige Zoeloestam, die numeriek aanzienlijk in de meerderheid was. Twaalf uur duurt het gevecht dat als de slag bij Rorke's Drift de geschiedenis is ingegaan, vóór de tegenstander, hoewel niet verslagen, tot de aftocht wordt gedwongen. DE MAKERS van de film hebben er wel voor opgepast in een al te goedkoop hoera-patriottisme te vervallen, wel we tend dat men op het ogenblik anders te gen de heldendaden uit het koloniale tijd perk aankijkt dan vijftig, of zelfs vijf entwintig jaar gele den. Sympathie voor de vijand en achter docht bij de Engelse soldaten jegens eigen gelijk en de gerecht vaardigheid van hun oorlog zal men dan ook voortdurend in deze film kunnen aantreffen. Maar on dertussen profiteert „Zoeloe", die zich bijna uitsluitend met de slag om Rorke's Drift bezighoudt, ruimschoots van de span ningen in deze ongelijke strijd en van de publieke gunst, die onvermijdelijk uitgaat naar de „underdog" in dit geval naar het kleine groepje soldaten dat zo wreed onder druk werd gezet. Daarbij laat End- field zich kennen als een regisseur, die precies weet wanneer de spanning moet worden afgewisseld door een lach of een traan, hetgeen resulteerde in een goede avonturenfilm, die tot en met woensdag wellicht gretig zal worden bekeken. DE LEGENDARISCHE vrijheidsheld Zorro is dan weer de spil waar de nieuwe sensatiefilm „Zorro, wreker der partiza nen" zondagmiddag om draait, waarna donderdagavond nog eens de vertoning volgt van „Der Vogelhandler" de bekende en populaire Duitse operettefilm. Stadschouwburg. Hier valt van vrijdag tot en met zondag weer het nodige te grie zelen om „De maagd van Neurenberg", een Engelse film van Anthony Dawson, die zich weliswaar afspeelt in deze tijd, hoe wel deze doordat men een middeleeuws Duits kasteel als plaats van handeling heeft gekozen, alle mogelijkheden open laat voor het oproepen van angst en lugu bere taferelen. Want een jong echtpaar wordt in deze spookachtige omgeving bij na het slachtoffer van een waanzinnige, die in de kelders van het kasteel een com plete folterkamer heeft ingericht, waar hij bij voorkeur experimenteert met „de het tropische woud, een door de natuur ingerichte broeikas, waar alles uitgroeit tot ongewone afmetingen. Het is voor men sen nauwelijks mogelijk hier binnen te dringen en zo blijft dit geweldige gebied met zijn- moerassen en ontelbare rivieren het uitsluitend domein voor de jaguar, de sluipmoordenaar, de grootste jager onder de wilde dieren. VAN HET LEVEN van dit even elegante als gevaarlijke dier laat de film de meest verrassende aspecten zien: zijn vrijages met de strijdbare koningin van een jacht gebied, waar hij is doorgedrongen, zijn zorg voor de jonge katjes, die van deze ontmoeting bet gevolg zijn en zijn stroop tochten, om zichzelf en het gezin van het nodige voedsel te voorzien. Daarnaast wordt het bekijken van de andere bewo ners van het oerwoud en van de overwel digend schone natuur niet vergeten, zodat „Jungle cat" een rijk gevarieerde doen mentaire is geworden, waarin adembene mende avonturen worden afgewisseld met humoristische dierentafereeltjes en prach tige natuuropnamen. DE PERFECTIE, waarmee dit alles ge beurt, maakt het zien van de film tot een bijzonder genot en tegelijk tot een leer zame ervaring, want het begeleidende commentaar geheel in het Nederlands gesproken door Wim Povel zit vol in structieve mededelingen, welke zonder al te veel nadruk de uitzonderlijk fraaie kleurenbeelden voortreffelijk begeleiden. Koloniale oorlog in „Zoeloe" (City) maagd van Neurenberg" een even ingeni eus als dodelijk folterwerktuig. „VOOR MENSEN MET STERKE ZENU WEN", waarschuwt de reclame, naar onze mening niet geheel ten onrechte, zodat het publiek zich op het ergste dient voor te bereiden. Zondagmiddag kan men dan weer even van alle narigheid bekomen door de bekende Engelse komiek George Formby, die met zijn filmklucht „Kouwe drukte" vlot voor de nodige ontspanning zorgt. TER AFWISSELING van zijn vermaarde te- kenfilmprodukties heeft Walt Disney ook eens een cameraploeg afge vaardigd naar 't stroom gebied van de Amazone en de leden daarvan hebben in de ontoegan kelijke oerwouden langs de oevers van de reuze rivier de natuur en het dierenleven bespied, waarbij zij als voor naamste speler in hun waar gebeurd drama de „Jungle cat", de ja guar hebben gekozen. Het is een uiterst boei end drama geworden, met als achtergrond het imposante decor van (Luxor). Opnieuw is Frankrijk gekozen als achtergrond voor een, naar Ameri kaanse begrippen, pikante komedie, dit maal handelend over twee Don Juans die hun macht over de vrouwen in klinkende munt, dat wil zeggen met kostbare juwe len laten betalen. Het zijn respectievelijk Lawrence Jamison (David Niven) die van zijn kasteel aan de Franse Rivièra uit opereert en Fred Bentson (Marlon Bran do), die als Amerikaans officier in Euro pa reeds een oefentijd als charmeur in Een tafereeltje uit „Jungle cat", Walt Disney's voortreffelijke documen taire over de oerwouden van de Amazone, dinsdag en woensdag in de Stadsschouwburg. een Duits provincieplaatsje achter de rug heeft. HET TWEETAL HAALT waanzinnige dingen uit om lichtzinnige en lichtgelovi ge vrouwen uit te buiten en Fred treedt zelfs op als een halfgare prins uit een ver verwijderd vorstendom en later als een verlamde, gekluisterd aan zijn rolstoel en wie het soort grapjes op geestelijk ge stoorden en lichamelijk invaliden onsma kelijk vindt wat ze in wezen ook zijn moet zeker niet naar „De verleiders van de Riviera" gaan kijken. Wie dit al les wil zien a}s een scherpe parodie zal zich misschien amuseren met David Ni- ven als de eeuwige en onbetrouwbare vrijgezel en daarbij tot de conclusie ko men dat Marlon Brando nu niet bepaald tot de grote komische talenten behoort. Tussen die twee dartelt dan nog Shirley Jones gjs het meisje dat door de oplich ters voor miljonaire wordt versleten, maar slechts de winnares is van de een of andere zeepwedstrijd, wat haar onder meer een reisje naar de Riviera heeft op geleverd. Haar opofferende liefde voor de arme, verlamde Marlon Brando blijkt de beste remedie te zijn, zowel voor zijn ge fingeerde ziekte als voor zijn bedrieglijke natuur zodat, zoals in zoveel sprookjes uit Hollywood, een gelukkige afloop is verze kerd. Deze film draait t/m zaterdag; van zondag tot en met woensdag gevolgd door „Hogeschool der onderwereld" een aaneenschakeling van moord, misdaad en geweldpleging en door allerlei Grand Guignal-achtige effecten als een regelrech te aanslag op de zenuwen in roulatie ge bracht. Wie hier echter tegen bestand meent te zijn kan gaan kijken naar een onsentimentele en uiterst spannende mis daadfilm. Alleen zondagmiddag wordt nog vertoond de western „De laatste grens", zodat 'de liefhebbers van dit genre even min zijn vergeten. Kennemer theater). De mededeling dat Gisteren, vandaag en morgen" in dit theater voor een week is geprolongeerd zal bepaald geen verrassing zijn, omdat deze film overal in Nederland reeds een grote belangstelling heeft getrokken. Ook in Beverwijk kan men zich dus voorlopig amuseren om Sophia Loren en Marcello Mastrfoanni, die aan drie uiteenlopende fi guren zulke vermakelijke gestalten weten te geven. (W.B.-theater). Sir Carol Reed's thriller .Voortvluchtig" is het verhaal over een Donderdag In IJmuiden werden donderdag 835 kisten vis aangevoerd, waarvan 97 kisten tong en tarbot, 4 griet, 255 schol, 313 schelvis, 50 wijting, 85 kabeljauw en gul en 31 diversen. Per kilogram werd (in guldens) betaald voor: grote tong 6.93—6.61, grootmic cl tong 6.826.57, kleinmiddel tong 7.39 6.90, kleine tong één 8.498.?0, idem twee 7.837.30, tarbot één 6.705.40. Per 50 kilogram: tarbot twee 214, idem drie 190188, idem vier 182, grote griet 174, grote schol 7566, grootmiddel schol 7168, kleinmiddel schol 8172, kleine schol één 83—75, idem twee 8059, kleine schelvis één 6155, idem twee 4726, wij ting 4121, kleine gul 4026. Donderdag werden in IJmuiden de vol gende besommingen (in guldens) gemaakt: WKD 1—7180, WKD 2—6980, KW 173 9190, KW 128—5950, KW 116—4850, KW 161—810, KW 132—280. Aanvoer van vrijdag Twaalf vaartuigen hebben vrijdagmor gen in IJmuiden aangevoerd: 5410 kisten vis, 60 stijve kabeljauwen en 3000 kilo gram tong. Bij de aanvoer waren: 580 verzekeringsfraude, gepleegd door Lauren ce Harvey, die zijn dood suggereert via een geënsceneerd vliegongeval en hoopt in het zuiden van Spanje met zijn vrouw (Lee Remick), die eerst het hoge levens verzekeringsbedrag moet incasseren, een genoeglijk leventje te kunnen leiden. Een achter hem aan gestuurde inspecteur van de achterdochtig geworden verzekerings maatschappij (Alan Bates) komt echter roet in het eten gooien. En als Ree Re- nick nu ook nog genegenheid gaat opvat ten voor deze dwarskijker, gaat de toch al onberekenbare stuntvlieger helemaal overstag, stapelt misdaad op misdaad en komt tenslotte om het leven op de ma- nier, die hij aan het begin van de film alleen maar suggereerde. Het verhaal is ingenieus bedacht en kent pakkende ver- j wikkelingen, zodat het een boeiende film 1 is geworden, zonder nochtans het niveau Zonder zelf te spelen zijn de Telstar- reserves de vorige zondag op hun Rotter damse concurrenten voor de bovenste plaats een puntje ingelopen, doordat Feijc- noord 2 het tegén Ajax 2 niet verder kon brengen dan een gelijk spel. Zondag a.s. trekljen de Whites naar Enschede om daar het tweede elftal van de Sportclub te ontmoeten. De oostelijken bezetten met 11 punten uit 13 wedstrij den maar een bescheiden plaatsje op de ranglijst, doch dit komt hoofdzakelijk door hun slechte start: 3 punten uit de eerste zeven wedstrijden. Daarna vlotte het ech ter beter bij de Enschedeërs, hetgeen blijkt uit de 8 punten uit de laatste zes ontmoetingen. Er is dus allerminst reden om te verwachten, dat- de IJmuidenaren een „walk-over" tegemoet gaan. Telstar komt uit met: Nieuwenhuis; Swinkels en Rijnders; Hendriksen, André en Van Wooning; Marijt, Immers, Beke, De Vries en Kleef. De stand in de reserve eerste divisie is: Feijenoord 14 20 Ajax 14 14 Telstar 14 18 Excelsior 14 14 MVV 12 16 PSV 15 14 DWS 13 16 Sparta 14 12 ADO 14 16 Go Ahead 14 12 Heracles 14 15 Enschede 13 11 Volendam 14 15 NAC 13 11 SVV 14 14 Willem II 14 2 kisten schelvis, 170 kleine kistjes (van 35 kilogram) schelvis, 110 wijting, 50 gul en kabeljauw, 150 koolvis, 400Ö haring, 180 schol, 20 tarbot, 90 varia. Prijzen van vrijdag Per kilogram (in guldens): heilbot 4.70 3.50, tarbot 6.716, grote tong 6.786.71, grootmiddel tong 6.996.89, kleinmiddel tong 7.967.50, tong één 8.948.61, idem twee 8.037.73, zalm 4.90. Per 125 kilogram: grote koolvis 124, grote witte koolvis 254, middel koolvis 120, grote leng 112100. Per tien stuks: grote kabeljauw 9690, middel kabeljauw 6553. Per hoop: vleet 13063, rog 57. Per 50 kilogram: grote schelvis 63, mid del schelvis 6462, kleinmiddel schelvii 66, schelvis één 6750, idem twee 3125, idem drie 2422, gul één 7265, idem twee 5740, idem drie 3218, koolvis één 4140, idem twee 3026, witte koolvis één 81, grote schol 7567, middel schol 7568, kleinmiddel schol 7672, schol één 83—78, idem twee 8165, idem drie 66 54, schar 4429, bot 3521, poon 53, haal 2823, gestripte wijting 3723, dichte wijting 5421, haring 17.4015.80, tarbot 222.156, kleine heilbot 153, kleine kreeft 23, lever 6962, ham 196. Scheveningen De aanvoer te Scheveningen bestond hedenmorgen uit: 60 kisten wijting, 40 gul en kabeljauw, 32 haring, 300 schol, 100 schar, 350 kilogram tarbot en 2100 kilo gram tong. In Beverwijk zijn donderdag ten gevolge van diverse verkeersongelukken drie slachtoffers naar het Roode-kruiszieken- huis overgebracht, omdat zij hierbij min of meer ernstig werden gewond. De eerste was een elfjarig meisje uit Heemskerk, dat omstreeks half een de Maarten van Heemskerckstraat zo plotseling overstak, dat zij niet meer door een naderende auto mobilist kon worden ontweken. Zij werd met een gebroken linker onderbeen naar het Roode-kruisziekenhuis vervoerd. Vervolgens moesten zich hier nog twee personen aan bloedende hoofdwonden la ten behandelen, waarvan de eerste een 44-jarige wielrijder was, wonende in Be verwijk, die zich op de Spoorsingel van het rechter naar het linker rijwielpad wil de begeven en daarbij werd aangereden door een naderende auto, die hij te laat had opgemerkt. Om half zeven gebeurde op de Alkmaarseweg ongeveer hetzelfde met een 77-jarige inwoner van Beverwijk, die deze weg met zijn fiets aan de hand plotseling wilde oversteken, om daarbij eveneens door een naderende auto te wor den aangereden. te halen, waarop een film van Sir Carol Reed zich zou moeten bewegen. Deze film draait zondag en maandag; vrijdag en zaterdag voorafgegaan door de western „De scherpschutter", met in de hoofdrol de in dit genre bijzonder popu laire Audie Murphy. Alleen zondagmiddag wordt nog vertoond „De ijzeren hand schoen", een romantische episode uit de strijd tussen de Stuarts en het huis van Hannover om de Engelse troon. Met een vriendelijk handgebaar ver zoekt de Amerikaanse president (rechts) zijn Russische gast, de minis ter van Buitenlandse Zaken Gromyko het Witte Huis te betreden. Geheel links de Russische ambassadeur in de Verenigde Staten, Dobrynin. Bcerderijbranü. In Ruinen is de twee eeu wen oude boerderij van de weduwe Ben- ning afgebrand. NU DE CENTRALE FILMKEURING de veelbesproken film van Louis Mallede uit 1958 daterende „Les amants", met enige kleine coupures voor openbare vertoning heeft vrijgegeven, kan het Nederlandse bioscooppubliek eindelijk, na zes jaar, kennisnemen van een filmwerk dot door toe vallige omstandigheden een vroegtijdige belangstelling en een voor-publiciteit heeft gekregen die in geen verhouding staan tot zijn oorspronkelijke waarde. Het zal nog moeten blijken hoe het publiek reageert op die eerste kennismaking en of het teleurgesteld is, omdat het niet gekregen heeft wat het verwachtte. Tenslotte kan er in een periode van zes jaar veel veranderen, zowel in de algemene smaak als in het incasseringsvermogen voor wat betreft zogenoemde immo raliteiten en in beide gevallen zou in verband met „Les amants" wel eens van een ontnuchtering kunnen worden gesproken. De film zou dan in mindere mate het kunstwerk zijn, waarvoor het destijds is gehouden en de scènes, waarop in 1958 „Les amants" zou zijn afgekeurd, zouden nu minder pikant blijken dan toen vermoed werd. Al in 1961 lanceerde Jacques Siclier in zijn boekje „Nouvelle vague?" (Editions du Cerf) de theorie dat het succes van „Les amants" onder meer te verklaren zou zijn uit een handig voorbereide schandaal sfeer en die opvatting scheen bevestigd te worden door wat er in Nederland gebeurde direct na het verbod van de film, toen er een stemming van adoratie rond het verboden werk ontstond die tot lichtelijk overdreven uitspraken aanleiding EEN ANDERE OORZAAK van het succes zag Siclier in de gunstige tijd, waarop het werk werd uitgebracht en waardoor het mee-profiteerde van de belangstelling en soms critiekloze bewondering voor de prestaties der jongeren, waarvan de „pouvelle vague toen juist in opkomst, profiteerde. Louis Malle was 26 toen hij „Les amants" maakte. Met „Ascenseur pour l'échafaud" had hij juist naam gemaakt en de Prix Delluc 1957 gewonnen en daarvoor was hij assistent geweest bij Cousteau toen deze zijn onderwaterfilm „Monde du silence" maakte en bij Bresson tijdens diens pro- duktie van „Un condamné a rhort s'est échappé". Geen slechte leerschool dus, wat bevestigd werd door het veelbelovende debuut met „Ascenseur", waarmee tegelijk Jeanne Moreau uit de anonimiteit van bijrollen gehaald werd en haar entrée maakte als de vertolkster van droeve vrouwefiguren die aan haar modern levensgevoel ten onder gaan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6