Haarlems Jeugd Orkest met geslaagde
uitvoering van compositie Sas Bunge
„Vita Jesu", indrukwekkende en boeiende
expositie in Frans Hals-Prentenkabinet
,C?TO j
HET WEEKEINDE
ONDER LEIDING VAN ANDRÉ KAART
Variaties over een Frans volkslied
frissebriljante en edele allure
LfsA .i --
Kunstnalatenschap
van het Derde Rijk
mJKST-
:m
MAANDAG 14 DECEMBER 1964
7
„Theater" wil geen
Tingel Tangel-tekst
Hans Henkemans solist
in N.Ph.O.-vrijdagconcert
De radio geeft dinsdag
Televisie programma
y§É3
ï4 s >vV
yp
Bob Buys
Lezing in Teisterbant
nabeschouwingen
Damshuizer
tt
VOORAF WAS HET CONCERT in Bes
voor viool, cello en strijkorkest van Vi
valdi vertolkt, met als solisten de cory
feeën van het ensemble Vera Beths, viool
en Henny de Vries, cello, die zich uitste
kend van hun lang niet eenvoudige taak
kweten. Ritmisch toonde het begeleidend
orkest zich echter nog wat onbedreven. Op
dit punt gaf het ensemble echter -:m vol
doening in het Concert in d vo^r hobo,
viool en strijkorkest van Bach met de ho
boïst Werner Herbers en de violiste Vera
Beths als solisten. Deze belangrijke opga
ve (omwerking door Bach zelf van zijn
klaviersonate in c) werd mede door het
stevig gebald samenspel een der hoogte
punten van de avond. Bijzonder treffend
van expressie was het dialogerend Adagio
van viool- en hobosoli, en hartveroverend
het wisselspel van concertisten met het
ripieno in de finale, op het grappige thema
(Van onze correspondent)
ARNHEM Sieto Hoving, satiriek, ca
baretier, is boos. Het dagelijks bestuur
van de Arnhemse toneelgroep Theater
heeft besloten de door hem voor dit ge
zelschap geschreven nieuwjaarswens niet
te laten opvoeren. De directeur, Ben
Groenier, heeft van het dagelijks bestuur
vernomen, dat de algemene strekking er
van minder geschikt is bevonden.
Sieto Hoving denkt dat de Irene-affai-
re, die hij er ook in heeft betrokken, bij
de beoordeling een rol heeft gespeeld (in
Arnhem en Nijmegen heerste destijd nog
al wat activiteit rond het huwelijksge
schenk voor prinses Irene).
Ben Groenier, die Hoving om een poli
tieke tekst had gevraagd maar er nu op
wijst dat er een groot verschil bestaat tus
sen het publiek in Arnhem en de bezoe
kers van Tingel-Tangel, vindt het intus
sen een nare kwestie. Niet in het minst
omdat ervoor gezorgd moet worden dat
er nog tijdig een nieuwe wens wordt ge
schreven en ingestudeerd. Dramaturg Dolf
Verschoor tracht nu in grote haast nog
iets te maken.
HET VIERDE CONCERT in de vrijdag-
aerie van het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest zal worden gegeven op vrij
dag 18 december a.s. in het Concertge
bouw te Haarlem. Het concert staat on
der leiding van Henri Arends en wordt
geopend met de Suite in oude stijl „Co-
las Breugnon" van Tadeusz Baird. Hans
Henkemans speelt hierna het 3e Pianocon
cert van Beethoven. Na de pauze zal
„Het mysterie van de tijd" van de Tsje
chische componist Miloslav Kabelac wor
den uitgevord. Met Ravel's Rapsodie es-
pagnole wordt dit vierde vrijdagaconcert
besloten.
HANS HENKEMANS werd in 1913 te
Den Haag geboren. Hij studeerde bij Wil
lem Pijper èn Van den Sigtenhorst Meyer
piano en compositie. Bovendien behaalde
hij het artsdiploma. Zijn muzikale car
rière begon kort na de oorlog in 1945. In
december van dat jaar gaf hij met het
Concertgebouworkest onder leiding van
Eduard van Beinum de eerste uitvoering
van zijn „Passacaglia en Gigue" voor
piano en orkest. Hans Henkemans heeft
vooral bekendheid verworven door zijn
vertolking van werken van Mozart en De
bussy. Hij is opgetreden met alle Neder
landse orkesten en maakte tournees door
de meeste landen van Europa en door
Zuid-Afrika. Ook als componist neemt
Hans Henkemans een belangrijke plaats in
de muziekwereld in. Zijn vioolconcert werd
bekroond met de prof. Van der Leeuw-
Prijs.
HET VIERDE OPENBAAR CONCERT van het Haarlems Jeugdorkest, op
zaterdagavond in het Haarlems Concertgebouw, bracht als bijzonder aangename
verrassing de eerste uitvoering van de nieuwe compositie van Sas Bunge, „Varia
ties over een Frans Volkslied", die opgedragen is aan het ensemble. De componist
heeft met dit werk de jongelui een taak voorgezet die hun capaciteiten vrij hoog
aanslaat en wederkerig hebben dirigent André Kaart en zijn orkestleden het
bewijs geleverd dat die eer aan hen Besteed was. Intussen is er een compositie
tot stand gekomen die, hoewel voor de jeugd geschreven, op de programma's
van de grote beroepsorkesten niet zou misstaan en om zijn frisse, briljante en
vooral edele allure een warm onthaal in het vooruitzicht stelt, al zou het slechts
zijn om de vaststelling, dat melodische charme en speelsheid van motieven in
wisselende timbres, alles in te definiëren samenklanken, nog lang niet uitgeput
zijn, wanneer de componist maar iets te vertellen heeft wat niet op een cerebraal
verzinsel lijkt en hij bovendien vaardig met het materiaal weet om te springen.
BUNGE is bij deze compositie uitge
gaan van een nobele oud-Franse volks
melodie, die hij in zeven variaties, tel
kens door een ander instrument of groep
instrumenten ontwikkelt, om dan met
een soort „cotillon" van het hele en
semble te besluiten met als een „quod
erat demonstrandum" nóg eens de
hoofdmelodie. Het variatieprincipe
brengt uiteraard ook aan elk onderdeel
een pregnante karakteristieke eigen
schap, in overeenstemming met de aan
het woord zijnde bezetting, en daarbij
kan vermeld worden, dat ook het slag
werk een treffende rol te spelen krijgt.
Bij al die wisseling van klank en ritme,
nuance en dynamiek, toont het werk
toch een ^stevige gebondenheid; het i,s
een geheel waar men luisterend van op
frist en dat de spelers de ervaring van
een levendig spontaan musiceren moet
geven. De wijze waarop André Kaart de
partituur wist te doen realiseren dwong
respect af. Het werd een door het pu
bliek geestdriftig geaccentueerd succes.
TER INLEIDING van het concert
door het H.J.O., ten bate van het ge
handicapte kind, heeft Godfried Bomans
zaterdag een toespraakje gehouden. Hij
wees erop dat tien percent der Neder
landse kinderen gehandicapt is„ aan
elke tiende wieg komt een boze fee".
Hij trok een vergelijking met de oor
log, toen één op de tien gijzelaars ge
fusilleerd werd. „In plaats van het ge
handicapte kind met gevoelens van
schaamte te omringen, moeten die ne
gentig percent dankbaar zijn dat die
tien percent het kruis op de schouder
heeft." Bomans zei dat de kwade fee
altijd gevolgd wordt door een goede,
die vele genaden uitdeelt, als liefde,
aanhankelijkheid en trouw, deugden
waar niet alle ouders op kunnen reke
nen. Een van de rampen van de
mensheid is het verstand, waardoor wij
koud kunnen worden en beredeneerd,
falen in onderlinge broederschap en
genegenheid. Het gehandicapte kind
heeft daar geen last van en zó kan het
een zegenende invloed hebben op
broertjes en zusjes.
Men kent die zegeningen pas als men
zo'n kind heeft. Wie een gezond kind
heeft moet schroom hebben om die ge-
fusilleerden. Bij de geboorte van mijn
dochtertje verbaasde ik mij erover dat
alles aan het kind gezond was. Van die
miljoenen cellen hoeft er maar één niet
te functioneren en het wonder, dat een
gezond kind is, gebeurt niet." Het
ouderschap over die kinderen, die lief
de uitstralen, is een nog méér nodig
zijn; de ouders beleven hun taak nog
intenser, zei de spreker die eindigde
met te zeggen dat hij het eens is met
de woorden van het evangelie „Zalig
zijn de armen van geest, want hunner
is 't koninkrijk der hemelen." „Geef,
geef uit dankbaarheid", besloot Bomans
(Nu velen het concert door het slechte
weer of andere omstandigheden niet
hebben kunnen bijwonen, geven wij
extra aandacht aan deze oproep van
Godfried Bomans, opdat de afwezigen
alsnog hun bijdragen kunnen storten
op de gironummers 144493 (Nazorg),
4000 (Twentsche Bank t.g.v. Helpt
Elkander), 543543 (Raiffeisenbank, t.g.v.
Philadelphia), 647002 (Voor het Zorgen
kindRed.).
dat wij ons steeds ritmisch voorstellen op
het versje „de kat die krabt de krullen
van de trap."
EN DAN KREEG het publiek een met
gloed gespeelde vertolking te horen van
de Rhapsody in Blue van Gershwin, waar
in de jonge pianist Nico de Rooy zich so
listisch dapper weerde en in het orkest
zich ook enige uitblinkers (bij voorbeeld de
solo-klarinettist) lieten gelden. Vandaar
naar de frisse buitenluchtsfeer van een
Slavische Dans van Dworsjak betekende
een opgewekt besluit van een muziekavond
die de standing van het Haarlems Jeugd
orkest positief bevestigd heeft. De bete
kenis van deze culturele ontplooiing schijnt
in Haarlem nog te moeten doordringen. Al
thans wij hadden voor deze uitvoering gro
tere belangstelling verwacht, temeer om
dat zij door het Jeugdorkest belangeloos
gegeven werd ten bate van „Het gehandi
capte Kind."
Jos de Klerk
Na afloop van de buitengewone al
gemene vergadering van de AVRO in
'lilversum heeft dr. A. Klapwijk in
'e hal van de studio een plaquette
thuld, die herinnert aan de actie
„Open het Dorp".
De Westduitse regering zal het uit de
nalatenschap van het Nazibewind overge
nomen kunstbezit, dat in twee kelders in
München ligt opgeslagen, in de openbaar
heid brengen. De kunstvoorwerpen, voor
namelijk schilderijen, zullen over musea
in de bondsrepubliek worden verdeeld.
Daaronder bevinden zich twintig stukken
van meester als Rubens, Titiaan, Cranach
en Von Lenbach.
Het ministerie van Staatsbezit heeft de
voorwerpen in enkele groepen ingedeeld.
Tot de eerste groep behoren 857 schilde
rijen, waarvan er tachtig van zeer hoog
niveau worden genoemd. Groep twee om
vat 959 schilderijen, grafieken, plastieken
en gobelins. In de derde groep zijn diver
sen ondergebracht, bijvoorbeeld munten
verzamelingen. De minister voor Staatsbe
zit, die dit bekendmaakte, legde er de na
druk op dat na 1945 grote hoeveelheden
kunstschatten aan hun rechtmatige eige
naars zijn teruggeven. De onderhavige zijn
met Duits belastinggeld betaald, zei hij.
IN HET PRENTENKABINET van het Frans Halsmuseum is tot 1 februari
een tentoonstelling van oude prenten te zien, die betrekking hebben op het leven
van Jezus Christus. De eerste is „Maria's verloving" door Israhel van Meckenen
(gestorven in 1503) en de laatste de bekende honderdguldenprent van Rem
brandt, verbeeldende „Jezus, de zieken genezend". Het is binnenkort Kerstmis
en daarom gaat de expositie niet verder dan tot Christus' lijdensweg. Het zou
zinvol zijn rond Pasen, een vervolg op deze, met zo zorgzame interesse samen
gestelde, expositie te leveren. Prentencollecties in het bezit van particulieren
en openbare prentenkabinetten genieten over het algemeen niet die belang
stelling, die voor schilderijenverzamelingen aan de dag gelegd wordt. Dat valt
te begrijpen omdat prenten voor niet in deze kunst gespecialiseerden minder
„veroverend" zijn op het eerste gezicht dan schilderijen.
„De boodschap aan de herders"
van Rembrandt.
WANNEER MEN ECHTER, gelijk
thans, geleid wordt door de adjunct-direc
teur van het museum, de heer D. Schwa-
german, dan bestaat de kans dat er voor
een groter publiek meer begint te leven
in werk, dat naar tijd zo ver van ons af
staat. Bij een korte bespreking van de
tentoonstelling van tekeningen en pren
ten, door de Bijbel geïnspireerd, die ge
houden wordt in de Drucker-uitbouw van
het Rijksmuseum, kon ik ervan getuigen
dat het Bijbels verhaal levend werd ge
maakt door Rembrandt, terwijl Lucas van
Leyden me slechts terugvoerde in de
kunsthistorie. Ook thans is het weer Rem
brandt, die ons meesleept in het grootse
gebeuren, dat vooral intens beleefbaar is
in die kleine ets van de 12-jarige Jezus,
tussen zijn ouders terugkerend uit de tem
pel, waar hij tevoren sprak, welk moment
we even meeslepend verbeeld zien door
dezelfde meester. Het gebeuren werd on
der Rembrandts etsnaald iets, dat we
zelf zó zouden kunnen ontmoeten, terwijl
er toch duidelijk sprake is van veel meer
dan een jongetje, dat tussen zijn ouders
loopt. En het is niet geheel aan te wijzen
op welke kwaliteiten zo'n prentje nu eigen
lijk steunt. Bij een kleine ets van de Hei
lige Familie van dezelfde hand weten we
dat ons enige huiselijke sfeer treft door
de aanwezigheid van een rustig lezende
Jozef op de achtergrond. In een andere
prent van de Heilige Familie met een kat
weten we dat Rembrandt ons pakt door
het tegenlicht, dat de ruimte overspoelt.
Al ontvingen de herders de grote bood
schap, toch gaat het op deze momenten
om de ontroering van een eenvoudige fa
milie met een klein kindje. Zou het onge
past zijn even te glimlachen om de sla
pende Jozef op een prent van de Heilige
Familie van de hand van Albrecht Dürer,
die al eerder hier ook vertoond werd? Ik
dacht juist dat daarmee die prent een
beetje menselijkheid extra verkreeg.
Waarbij bovendien de grote liefheid van
de Moeder met het Kind nog sterker op
valt. Een prent om iets aan af te kijken,
ook verder! Een landschap om in te wan
delen met tal van verrukkelijke details.
EN DAN BETRAPT men zich erop dat
het goed kan zijn „plaatjes" te kijken.
We mogen in de ontwikkeling van de mo
derne kunst geleerd hebben dat de waar
de van beeldende kunst steunt op meer
dan het voorgestelde onderwerp alleen, we
kunnen ons thans overgeven aan het
plaatjes-kijken, omdat de verschillende
auteurs 'een uitvoerig verhaal bedoelden
te vertellen. En zo leren we nu ook meer
dere prenten genieten, die we door een
zekere koelheid in de uitvoering op ande
re tentoonstellingen dan deze misschien
voorbij zouden lopen. Er wordt hier im
mers een illustratie geleverd van een
groots verhaal dat ons dwingt tot respect
voor een ieder, die meende daarvan iets
te moeten verbeelden. De vérschillen hier
zijn voor mij interessanter dan op de ten
toonstelling in het Rijksmuseum, omdat
ze vaak subtieler zijn. Nu bemerk ik een
Lucas van Leyden toch weer meer te
waarderen dan een Goltzius. Men kan
daar gerust anders over denken. Goltzius
is mij, vergeleken bij Van Leyden, te
pompeus. En door een intensere belang
stelling nu voor Lucas van Leyden proef ik
beter de robuuste schoonheid van een
houtsnede van hem, voorstellend de dood
van Johannes de Doper. Op twee wijzen
zien wij verbeeld hoe de Barmhartige
Samaritaan de door rovers gevelde Leviet
naar de herberg brengt. Prachtig van
sfeer en licht is Rembrandts prent; inte
ressant ook om enige bouwkundige de
tails. Bij Rembrandt geschiedt dit gebeu
ren nog bij dag. Bij Jan van de Velde
werd het 's nachts gedacht, en als is deze
prent mogelijk van een mindere kwaliteit,
HILVERSUM I 02 m. 7.00-2.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Ouverture radio voor vroe
ge mensen, met weginformaties. 8.00 Nws.
8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouverture
(verv.). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.0 Schoolradio. 10.00 Londens
Symfonie-orkest: balletmuziek (gr.). 11.00
Voor de-vrouw. 11.30 Lichte grammofoon-
muziek. 11.50 Volaan vooruit, praatje.
12.00 Angelus. 12.04 Volksliederen en dan
sen (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45
10 Jaar nieuwe Stijl: programma t.g.v. 10
jaar Statuut voor het Koninkrijk. 13.00 Nw
13.15 Lichte grammofoonmuziek met com
mentaar. 14.00 Voor de plattelandsvrou
wen. 14.10 Lichte en amusementsmuziek
(gr.). 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00 Rie-
leksen amusementsprogramma (herh. v.
zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.30
Onderweg: Godsdienstig programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.5 Regeringsuitzending:
Toespraken van de gevolmachtigde minis
ters van Suriname en de Nederlandse An
tillen i.v.m. de viering van 10 jaar Konink
rijksstatuut. 18.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 18.20 Uitzending van de Katholieke
Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uitzen
ding over politieke zaken, die de aandacht
verdienen. 18.30 Muzikaal portret. 18.50
Van klanten en wanten weten: program
ma voor de Middenstand. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole-orkest:
amusementsmuziek. 19.55 Stereofonische
uitzending: Fragmenten uit de opera Par
sifal (opn.). 21.30 Kerkorgelconcert: mo
derne muziek. 22.05 Gregoriaanse zangen
en commentaar. 22.25 Boekbespreking. 22.30
commentaar. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Vroeemd. 'n
keuze uit woord, zang en dans van elders
en anders. 23.15 Lichte muziek. 23.35 Licht
23.55-2.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO 8.00-2.00 AVRO.
AVRO: .700 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och
tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05
Klassieke kamermuziek (gr.). 9.0 Morgen
wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 12.00 Licht ensemble en zang
soliste. 12.20 Regeringsuitzending: voor de
landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Stereofonische uitzen
ding: Metropole-orkest: amusementsmu
ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, evt.
actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Instrumentaal ensemble:
amusementsmuziek. 14.00 Voor de vrouw.
14.40 Schoolradio. 15.00 Stereofonische uit
zending: viool, cello en piano: klassieke en
moderne muziek. 15.00 Boekbespreking.
16.00 Nieuws. 16.02 Sopraan en piano: klas
sieke en moderne liederen. 16.30 Voor de
jeugd. 17.30 New York Calling. 17.35 Lichte
grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Mu-
zik Antyano: muziek uit de West t.g.v.
Tien jaar Statuut voor het Koninkrijk der
Nederlanden. 18.55 Paris vous parle: ge
sproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kin
deren. 19.05 Muziek-Revue. 20.00 Nieuws.
20.05 Variété-Theater: gevarieerd pro
gramma. 21.20 Gehoord, gezien, gelezen:
veertiendaagse gedachtenwisseling over
film, toneel en litteratuur. 21.50 Inleiding
tot muziekbegrip: muzikale lezing. 22.05
Gitaarspel. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
2.00 Nieuws.
BRUSSEL 32 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. (12.25 Weerberichten
en mededelingen voor de schippers). 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 1.00
Nieuws. 14.03 Harpmuziek. 14.15 Die Zau-
berflöte, opera (Om 15.00 Nieuws). 15.45
Amusementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.25
Vioolrecital. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmu
ziek. 17.5 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich-
ten. 18.30 Evergreens. 18.45 Sportuitzen-
ding. 18.52 Amusementsmuziek. 19.00 Nws.
en radiokroniek. 19.40 Instrumentale soli.
19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel.
21.08 Instrumentale muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem
mig avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.10 Berichten voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Engelse les (herh. les 7 en
les 8). 19.30 De baron; Comedy Caper.
19.45 Openbaar kunstbezit. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de
Anti-Revolutionaire Partij. 20.30 Dol op
lange mannen, speelfilm (14 jaar). 21.55
Zijne Excellentie is uw gastheer, program
ma in het kader van de 10e verjaardag van
het Statuut van het Koninkrijk. 22.00
A.B.C., documentaire film over de drie
Benedenwindse eilanden. 22.40-22.45 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Rendez
vous a Paris, een maand-revue van
variété en variëteiten. 20.35 Micro: de
levende cel, III. 20.55 Oudejaarsnacht,
eenakter. 21.20 Onder vier ogen. 21.45
Mahalia Jackson zingt Gospelsongs. 21.55-
22.10 Attentie.
TV-NOORDZEE
18.30 Supercar. 19.00 Popeye. 19.07 Judo
les door Anton Geesink. 19.15 Wist u dat?
(Bomen). 19.30 Dangerman. 22.00 87th
Precinct.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Journaal voor gehoorgestoor
den. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. 20.20
10 Jaar Statuut, toespraak. KRO: 20.25
Wissewassen. 20.50 Fossielen en dynamiek,
een programma rond de Nederlandse
mijnindustrie. NTS: 21.25 Recht en vrij
heid, eenakter. KRO: 22.00 Reportage uit
de Rotterdamse haven. NTS: 22.25-22.30
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 De
schone heks, TV-spel. 20.25 Artistieke ont
moetingen. NTS: 21.05 De Vijfde Colonne:
Er is geen weg terug, film (minder ge
schikt voor jeugdige kijkers). RKK: 22.10-
22.35 Paulus achterna, een reeks program
ma's over de ideeën en reizen van de
apostel Paulus.
TV-NOORDZEE
18.30 Wilhelm Teil. 19.01 Mr. Magoo.
19.07 Music Ellen please. 19.25 Bob Cum-
mings. 22.00 Wagon Train.
-'N- V
i
/v -5V
j - ,V;
J? r>">
die nacht voegt voor mij iets toe aan de
indruk van het gebeuren in deze gelijkenis.
EN ZO BIEDT deze expositie meer
boeiende ervaringen. Volgorde, combina
ties en teksten zijn belangrijk geweest bij
het inrichten van deze tentoonstelling,
waarvoor men enige tijd dient te nemen.
Men behoeft dan ook geen groot kenner
van de kunstgeschiedenis te zijn om hier
contact te verkrijgen met het geëxposeerde.
Mogelijk verkrijgt men wel meer belang
stelling voor de kunstgeschiedenis, die op
een expositie als deze levendiger gemaakt
wordt dan we veelal uit de boeken proeven.
In deze noemde ik trouwens ook de expo-
site in de Druckeruitbouw interessant. Het
bekijken van de ene kan een bezoek aan
de andere bevorderen.
Op dinsdagavond 15 december om 8 uur
organiseert de Sociëteit „Teisterbant" in
Haarlem een lezing met discussie over het
toneelstuk „Uburleske" (Ubu Roi) van Al
fred Jarry.
Als sprekers treden op Hans Croiset en
Dolf Verspoor, respectievelijk regisseur en
vertaler van het stuk, dat op 18 december
wordt opgevoerd in de Haarlemse Stads
schouwburg.
DE TWEEDE WERELDOORLOG lag
tussen twee ontspanningsprogramma's die
de t.v. zaterdagavond bracht: de musical
„Dan liever de lucht in" uit de dertiger
jaren, wat kinderlijk, wat opgeschroefd
vrolijk en vervuld van suikerzoete roman
tiek en dan de hedendaagse uitzending
„Feest", waarin het verlangen naar echt
leven, naar echte romantiek, naar eerlijk
heid de boventoon voerde. Die musical,
een bewerking van „Tulip Time", door de
NCRV uitgebracht in haar serie zangspe
len, kenmerkte zich door een geslaagde
rolbezetting, waarin vooral Jacco van Re-
nesse. Thérèse Steinmetz en Ada Thijsse
opvielen en Allard van der Scheer, Her-
bert Joeks, Maya Bouma en Ronnie Bier
man maakten er leuke typetjes in; Fiet
Koster had zonder te chargeren ook wel
kunnen bewijzen, dat zij in een musical-
gezelschap best kan meekomen. Nu viel
haar typering wat uit de toon. Het leek
ons een foutje in de spelregie van Johan
de Meester; Ruud Keers sloeg zich (als
opvolger van Willy van Hemert?) goed
door de camera-regie heen. Zeer sfeervol
was die andere amusementsuitzending
„Feest", geleid door Nico Knapper en uit
gebracht door de VARA op Nederland 2.
Er waren knappe tekstbijdragen van Hans
Andreus, Dolf Verspoor en Ernst van Al-
tena en een toepasselijke muzikale onder
steuning door een combo onder leiding
van Theo Loevendie. Van de drie solisten,
die tegen de achtergrond van knappe fo
to's optraden, stelde Ferenc Schneider be
paald teleur; Liesbeth List, prototype van
een modern, naar het leven hunkerend,
maar ook sterk meisje, bracht zeer goed
de liedjes „Ik dans, dus ik besta" en „Het
wordt al morgen"; zij gaf de beste van de
drie, Dick Rienstra, knap partij in „Baby,
't is beestenweer". De laatstgenoemde
droeg zeer goed het chanson „De nuttelo-
zen van de nacht" voor, een der fijnste
nummers in deze beste uitzending.
OP NEDERLAND 1 begon de AVRO het
avondprogramma met een reportage van
de onthulling van een plaquette, die door
de Stichting Open het Dorp uit dankbaar
heid voor het geweldige werk, destijds
nu al weer 2 jaar geleden verzet, aan
deze omroep werd aangeboden. Net als de
kijkers, die zo bleek uit een medede
ling van de omroepster hierover later
opbelden, misten wij bij deze plechtigheid
in de AVRO-studio Mies Bouwman.
Theo Ordeman en zijn camera-team lie
ten het gelukkig deze keer niet bij een
zaal-registratie van het programma „Kijkt
U ook vanavond?", een co-produktie van
René Sleeswijks Nederlandse Revue en de
AVRO. Goede camera-instellingen deden
het gemis aan kleur vergeten en maakten
er nu een t.v.-revue van, die natuurlijk
vooral slaagde door drie kolderieke sket
ches van Willy Walden en Piet Muyselaar,
die onder meer goede steun verkregen van
Aase Rasmussen en Jo Vischer Jr.
In de daaropvolgende éénakter „Koll"
van de Duitse auteur Hermann Moers
speelde Ko van Dijk eindelijk weer eens
t.v.-toneel; hetwelk wij hem duizendmaal
liever zien doen dan het houden van een
voordracht, altijd statisch en cerebraal voor
t.v.-camera's. Van Dijk benutte nu zijn
groot talent aan de kruidenier Vogel, de
verpersoonlijking van de Duitse burger, die
zich in al zijn eerzaamheid nog niet zo
lang geleden liet overrompelen, kleineren,
beschimpen, tyranniseren door een waan
zinnige indringer: het Nazidom. Dit werd
alleen maar dat was meer dan voldoen
de vertegenwoordigd door de rancuneu
ze „Habenichts" Koll, door Peter Oosthoek
juist getypeerd als een nachtmerrie van
een SS.-sadist in burger. Jammer was het,
dat deze figuur, zodra hij in fragmenten
van razernij kwam. nauwelijks te verstaan
was. Het was een beklemmende kennisma
king met het werk van een jonge Duitse
schrijver, die niet vluchtte voer de vraag,
hoe dat allemaal in zijn land kon gebeuren.