Rolf Hochhuths „De Plaatsbekleder" WITTE KRUIS Het Har te wens Festival: 1200 jongeren uit het hele land te gast in Haarlem TONEEL IN HAARLEM UITGEBALANCEERDE SAMENSTELLING NEGEN MUZEN Cursussen op de volkshogeschool Vierenvijftig evenementen in drie dagen MAAKT U VLOT WEER FIT! WOENSDAG 16 DECEMBER 1964 6 Indrukwekkende opvoering van aangrijpend drama nabeschouwingen Van Gogh-aquarel bracht 28000 op „Alleman" gaat wellicht in Rusland in roulatie „Recht en vrijheid" J. Damshuizer De radio geeft donderdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I. Hoofdpijn? Griep? Spierpijn? Witte Kruis poeders helpen vlug en goed. 't Geheim schuilt in de uit gebalanceerde samenstelling! Wetenschappelijk verantwoord. Uiterst werkzaam. Witte Kruis poeders zijn: pijnstillend, koortswerend, opwekkend. Bovendien: géén salicylzuur, dat vaak maag klachten veroorzaakt. Witte Kruis poeders zijn fantastisch goed. Voor kinderen en volwas senen! DE VERTRAGING waarmee Rolf Hochhuths toneelspel „De plaatsbekleder" („Der Stellvertreter Haarlem heeft bereikt heeft geen afbreuk gedaan aan de belangstelling voor dit geruchtmakende stuk. De Stadsschouwburg was gister avond geheel uitverkocht en velen, die nog op een plaats hadden gehoopt, moes ten worden teleurgesteld. Toch heeft die vertraging (bijna twee jaar sedert de Berlijnse première, ruim acht maanden sedert de Rotterdamse) een duidelijk effect op het stuk gehad: het heeft een groot deel van zijn sensationele schok- werking verloren doordat de wereld in die periode sedert Hochhuth voor het eerst aan het woord kwam gewend is geraakt aan discussies over het eerst zo hevig schokkende thema van zijn stuk: het zwijgen van paus Pius XII over de gruwelijke jodenvervolging door Hitler-Duitsland. HOCHHUTHS VERWIJT, dat het Vati- caan in gebreke is gebleven door niet of ficieel en openbaar te protesteren tegen die moord op miljoenen mensen, heeft nu niets verbijsterends meer. Er zijn, sedert de première in de Berlijnse Freie Volks- bühne, talrijke geschriften over gepubli ceerd, en van de aanklacht is slechts een probleem overgebleven: het „waarom" van dit stilzwijgen, dat door sommigen aan angst voor het communisme, door an deren aan onrealistisch vasthouden aan de taak van neutraal vredestichter, door nog weer anderen aan scepticisme ten aanzien van de te verwachten reacties der christenheid wordt toegeschreven. Door die gewenning van de toeschouwers aan de problematiek is de sensatie er geluk kig af. Men kan het stuk nu onder gaan als een dramatisering van enkele der vreselijke aspecten van de tweede we reldoorlog: de beestachtige immoraliteit van de nazi's, het ijzige sadisme en cynis me van hun intellectuele leiders, en het uitblijven van vlammende protesten daar tegen van de kant der hoogste Christelij ke waardigheidsbekleders. Ook als zoda nig heeft het werk van Hochhuth onge twijfeld grote waarde; het moge dan, als eersteling van een jong toneelschrijver, enige dramaturgische zwakheden hebben, dit neemt niet weg dat het, ook zonder de schok van de sensatie, een machtig en diep aangrijpend toneelspel is dat ieder een ongeacht zijn kerkelijke of niet- kerkelijke bindingen beslist zou moeten zien. HET IS BEKEND, dat de volledige tekst van „Der Stellvertreter" praktisch onspeelbaar is door zijn grote lengte. De opvoering van het Nieuw Rotterdams To neel berust danook op een bewerking door Anty Westerling die op een bekorting tot ongeveer de helft neerkomt. Die bekorting is op zichzelf dus alleszins gerechtvaar digd. Minder vrede kan men ermee heb ben dat daardoor sommige accenten ver keerd zijn komen te liggen en dat het stuk als aanklacht, als protest, een deel van zijn felheid heeft verloren. Anty Wes terling heeft als begrijpelijk (maar daar om nog niet geheel aanvaardbaar) uit gangspunt gekozen, in de tekst vooral dat gene te handhaven wat „des theaters" is en dat is dan wel eens ten koste van het geestelijke niveau en van Hochhuths ze delijk en politiek betoog gegaan. Zo is het te betreuren dat de kern-uitspraak, waar in de hele houding van het Vaticaan voor Iedere toehoorder duidelijk is samengevat, uit het stuk geschrapt, namelijk de woorden van de kardinaal: „Als Stalin er in slaagt de slachtoffers te redden, wil dat zeggen: Stalin in Berlijn, en dat is een prijs die kan, die mag Europa niet beta len!" Er zouden heel wat van zulke ver- zwakkingen-door-bekorting zijn aan te wij zen; maar een acceptabele bekorting van het stuk tot een normale speel duur, zón der dergelijke verzwakkingen, zou wellicht onmogelijk zijn. ONDER REGIE van Richard Flink heeft het Nieuw Rotterdams Toneel een opvoe ring tot stand gebracht, die lang niet over al even sterk is maar die toch, vooral na het minder geslaagde eerste bedrijf, een diepe indruk heeft gemaakt. Hoogtepunten ervan waren voor mij het zeer indrukwek kende, innerlijk felle maar uiterlijk vol maakt beheerste spel van Leo de Hartogh als Gerstein, de „spion Gods", en de schitterende creatie van Johan Schmitz, die de subtiele rol van de paus met grote bewogenheid, bijzonder fijne nuancering en voortdurend balancerend op de haar scherpe grens tussen menselijkheid en for malisme vertolkte. De rol van de jonge geestelijke, wiens verontwaardiging om het zwijgen van de paus hem er tenslotte toe drijft, vrijwillig naar Auschwitz te gaan, was een zeer zware opgave voor Eric Schneider; hij slaagde er niet hele maal in, zich tot centrale figuur van het drama te maken, maar zijn sympathiek, van emotionaliteit vervuld spel verdient toch alle lof. EEN FRAAIE humoristische figuur, combinatie van levensgenieting en ambte lijk plichtsbesef (de ernstigste passages waren uit de rol geschrapt) was de kardi naal van Jan Teulings. Nog zwaarder had de rol van de Dokter, de „doodsengel van Auschwitz" van de bekortingen te lij den gehad, maar wat er van over was werd door Luc Lutz, vooral in het laatste bedrijf, met vlijmscherp cynisme ge speeld. Eli Blom was ontroerend als de joodse onderduiker, voor wiens redding Gerstein vergeefs zijn leven waagt. Van Een aquarel van Van Gogh Is voor f 28.000 gekocht door een Nederlandse verzamelaar op de gisteravond begonnen kunstveiling van moderne meesters bij Paul Brandt ln Amsterdam. De aquarel, die op 20 mille werd ingezet, stelt voor een vrouw die linnengoed op een bleekveld bijeen raapt. Voor een werk van J. B. Jongkind „Ha vengezicht" werd 19.000 betaald. Een schilderij van Massimo Campigli „por tret van mme Campigli" ging voor 8400 van de hand, en drie werken van Con stant Permeke, een groep dorpshuizen, een havengezicht en een zeegezicht voor resp. 7800, 6400 en 4400. Een doek van Gustave de Smet „korenschoven op het Land" veranderde voor 5200 van eige naar. de vele andere medewerkenden die zich onderscheidden noem ik nog Steye van Brandenberg als de vader van Fontana, Robert Sobels als Eichmann, Thera Ver heugen als Helga en John Lanting als Fritsche. Aan het slot waren de toeschouwers te diep onder de indruk om te applaudis seren; een overtuigend bewijs voor de kracht van Hochhuths stuk en voor de kwaliteit van de opvoering. Simon Koster MAANDAG 28 DECEMBER 1964 10-10.30. Grote Kerk. Officiële opening. 10-12. Coornhertlyceum: „Musiceren", orkest o.l.v. Ru Sevenhuysen; koor o.l.v. Han Keuning. 11-12. Teylers Museum. Leo Rom merts- - Willem Hielkema bas - pia no. „Van medicijnman tot musical". 11-12 Frans Halsmuseum. Pieter Odé - Vera Badings fluit - harp. Werken van Krumpholtz, Caplet, H. Andries- sen, Escher en Ibert. 11-12 Concertgebouw: Pirn Jacobs-trio, „Wat is Jazz". 11-12 St. Jozephkerk, Jansstraat Piet Kee, orgel. Werken van o.a. Bach, Haydn en improviseren. LUNCH 2.15-3.15 Teylers Museum. Pim Ja cobs Trio „Wat is Jazz". 2.15-3.15. Concertgebouw. Radio Phil- harmonisch Sextet. Werken van Su- sato, Rameau, Seidel, Bonsel, Pou- lenc en Hugo de Groot. V.P.R.O.-op- name. 2.30-3.30. Frans Halsmuseum. Carmen- cita Lozada - Chris Veelo, viool-piano. Werken van o.a. Leclair, Ton de Leeuw, Suk, Chausson, Paginijii. 2.30-3.30 Academie '63. Pierre Janssen meet met twee maten. Praten over en kijken naar kunst. 2.30-345 Minerva Theater, Heemstede. Boy's Big Band o.l.v. Boy Edgar m. m. v. Arly Day. VARA televisieop name. 3.45-4.30 Concertgebouw. Opera „De Snoek", muziek G. Landré, tekst E. v. Kokhorst. 5-6 Studio. Muziekfilmpjes. 5-6 Teylers Museum. Marie-Cécile Moerdijk, begeleid door haar broer Carlos in „Zoals Sheherazade". 5-6 Frans Halsmuseum. Willem Hiel kema, piano. Werken van Chopin, Debussy en de Falla. 5-6 Concertgebouw. Tieneruur. 5-6 Academie '63. Pierre Janssen meet met twee maten. Praten over en kij ken naar kunst. DINER 8-±10.45 Rembrandt Theater. Het Na tionale Ballet o.l.v. Sonja Gaskell. Programma Pas de Dix, Pavlova- Concertprogramma, Nachteiland, Gra- uation-Ball. 8-±10.45 Concertgebouw. Jazz-avond m.m.v. Theo Loevendie's Workshop- quartet, het Misja Mengelberg-kwar tet en het kwartet van Herman Schoonderwald. De Russen blijken veel belangstellingte hebben voor de film „Alleman" van Bert Haanstra. Dit vertelde deze cineast bij zijn terugkeer op Schiphol uit Moskou, waar heen hij vorige week dinsdag samen met zijn echtgenote is vertrokken. Voor een duizendtal Russische filmre gisseurs en -spelers heeft Haanstra vier van zijn bekende films vertoond: „Alle man", „Glas", „Zoo", en „Deltaphase nr 1." „Alleman" is in Moskou gebleven. Er is nog geen beslissing genomen of men deze film, die de komende dagen eerst nog in Leningrad voor een filmcommissie wordt vertoond, in distributie zal nemen. Margke van der Lugt en Arjan Blanken. De zangeres Marijke van der Lugit en de zanger Arjan Blanken, beiden van de Nederlandsche Opera, zijn in Barcelona aangekomen. In deze stad zullen zij in het Theater del Liceo in drie voor stellingen van de opera Julius Caesar optreden. De première is op 22 decem ber. Woensdag 30 december keren zij naar Nederland terug. Decorontwerpen van Wijnberg. De acteur Ton Lutz heeft in de Amsterdamse Stads schouwburg een kleine expositie geopend van decor- en kostuumontwerpen voor toneel, opera en ballet en affiches van Nicolaas Wijnberg. Voorts worden een aantal foto's van de gerealiseerde decors en kostuums geëxposeerd. DINSDAG 29 DECEMBER 9.30-12 Coornhert Lyceum. „Musice ren o.l.v. Ru Sevenhuysen en Hans Keuning. 10.30-11.30 Meisjeslyceum „Sancta Ma- Maria". Aviva Semadar „vis a vis Aviva", liederen uit Israël. 11-12 Frans Halsmuseum. Frans Brug gen en Gustav Leonhardt, blokfluit en clavecimbel. Werken van Handel, Couperin, L. Andriessen, Corelli. 11-12 Concertgebouw. Marie-Cécile Moerdijk, begeleid door Carlos Moer dijk „spals Sheherezade". 11-12 St. Josephkerk, Jansstraat. Aafje Heynis, Piet Kee, alt - orgel. LUNCH 12-6 en 7.30-9. Coornhertlyceum. Jazz- concours. 2.15-3.15 Teylers Museum. B. Lemkes - J. Vos, vioolduo. Werken van Leclair, Haydn, Bartok, Badings, Frid. 2.30-3.30 Frans Halsmuseum. Fr. Brüg- gen en Gustav Leonhardt, blokfluit en clavecimbel. Werken van Handel, Couperin, L. Andriessen, Corelli. 2.30-3.30 Concertgebouw. Stefan Aske- nase, piano. Werken van Chopin. 2.30-3.30 Meisjes Lyceum „Sancta Ma ria". Ingrid Haebler, piano. Werken van Beethoven, Schumann en De bussy. 2.30-3.30 Academie '63. Danzi-Kwintet. Werken van Danzi, Haydn, R. Mali- piero, Seitaer. 2.30-5.30 Coornhert Lyceum „Musice ren" o.l.v. Hans Keuning. 4.45-5.45 Studio. Muziekfilmpjes (her haling van maandag). 4.30-5.30 Concertgebouw. Haarlems Jeugdorkest o.l.v. André Kaart. Solis ten: Zamira Sieval, Vera Beths, Wybo van Biemen. Werken van Torelli, Fink, Bunge, Chopin en Tsjaikofsky. 4.45-5.45 Teylers Museum. Dick Visser, Anneke van Sette. „Rondom de gi taar". 4.45-5.45 Frans Halsmuseum. Theo Olof en Willem Hielkema, viool en piano. Werken van Handel, de Sara- sate, Novacek, Ton de Leeuw, Ravel. 4.45-5.45 Concertgebouw. Tiener-uur. O.a. The Shepherds, Robertino, Shirley en Alberto de Luque. DINER 8.30-9.00 De Waag. Finale Völksliede- renconcours; t.v.-opname. 8.05-10.50 Concertgebouw. Hartewens- Concert. Noordh. Philharm. Orkest o.l.v Henri Arends, m.m.v. talrijke solisten. De dominee, die door André Meurs ge hoord werd in diens naar de t.v. verhuisde programma „Wissewassen" bleek een ech te te zijn: de zingende predikant Bodaan. En de Elburgers, gestrenge bewakers van de goede zeden, konden het er mee doen. Het was één van de goede vondsten van dit half satirische KRO-programma, dat het nog beter zou kunnen doen, indien het ontdaan werd van een zekere loltap- perij, die de medewerkende jongedames, Els Hillenius en Annelies Bouma kenne lijk ook niet zo ligt; anders zouden wij niet kunnen verklaren, waarom dit twee tal, dat heus wel wat kan, zo gek, zo druk, zo schreeuwerig moet doen (hun gezang was nauwelijks beter dan de vocale pres taties van Joan Haanappel, die het met de zingende Jan Cremer bij Meurs moest ontgelden). Met steun van cameraman Piet Out en commentator Ed Lautenslager maakte IVIanus v.d. Kamp een interessante docu mentaire over mijnwerkers en mijnindus trie, die hier en daar bepaald opviel door een originele aanpak. Het was zeker be ter geweest dat genoemde regisseur dit veelomvattende en nogal uiteenlopende onderwerp in een serie van twee of drie afleveringen had behandeld; de 25 minu ten waren nu zo volgepropt, dat het on- WOENSDAG 30 DECEMBER 1964 9-12 Teylers Museum. Wedstrijd piano 4-handig. 10.15-11.15 Frans Halsmuseum. Ton Hartsuiker. Moderne pianomuziek. 10.15-11.15 Concertgebouw. Jazz-pro- gramma door de Diamond 5. Inleiding door Michiel de Ruyter. 10.15-11.15 Meisjeslyceum „Sancta Ma ria". Opera „Het Zwarte Blondje". Muziek Jurriaan Andriessen. Solisten: Jeanne Companjen, Max van Egmond. Piano: Rinus Groot, clavecimbel: Ma rijke Smit-Sibinga. 10.15-11.15 Academie '63. „Rondom de gitaar". Dick Visser en Anneke van Setten. LUNCH 2-3 Teylers Museum. Piano 4 handen. Ans Bouter, Miep van Luin. Werken van Mozart, Schubert, Hindemith en Masséus. 2-3 Frans Halsmuseum. E. Verhey, viool, Marie-Cécile Moerdijk, zang en Carlos Moerdijk, piano. Reina San- derse, voordracht: „Stem en snaar". 2-3 Concertgebouw. Daniel Wayen- berg, piano. Werken van Rachmani noff, Moessorgky en improvisaties. 2-3 Academie '63. Peter Schat spreekt over zijn „Labyrint" en laat fragmen ten daaruit horen. 2.15-3.15 Meisjeslyceum „Sancta Ma ria". Opera „Het Zwarte Blondje" Muziek Jurriaan Andriessen. Solisten Jeanne Companjen, Max van Eg- mond. Piano: Rinus Groot; clavecim bel: Marijke Smit-Siebinga. 4-5 Teylers Museum. Leo Rommerts- Willem Hielkema: „Van medicijnman tot musical". 4-5 Concertgebouw. Tiener-uur. 4-5 Coornhertlyceum. Festival jeugd orkest en koor o.l.v. Ru Sevenhuysen en Hans Keuning. Werken van Hinde mith en Keuning. 4.30-5.30 Studio. Muziekfilmpjes her haling). DINER 10.15-11.15 Concertzaal. Hartewens- concert (radio en t.v.-opname) Noord hollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends m.m.v talrijke solis ten. doenlijk was alles goed te verwerken. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het Statuut voor het Koninkrijk werd daarna de eenakter „Recht en Vrijheid" op het scherm gebracht. Na een goed be gin, de Polygoon-reportage van de met pracht en praal omgeven ondertekening van het Statuut, gingen de auteur, Hans Keuls en de uitvoerenden direct ten on der in de sfeer van onechtheid, die elk gelegenheidsstuk bedreigt. Het stille spel van al die acteurs, luisterend naar de be faamde radiorede, door koningin Wilhel- mina in december 1942 uitgesproken, deed bijna belachelijk en dus zeer storend aan. De mondelinge reacties op deze toespraak, hun door de auteur in de mond gelegd, lagen hun ook niet zo best. En dat was begrijpelijk, want met gewone spreek taal had het al weinig te maken. Enfin, het Koninkrijk heeft dit lustrumspel wel overleefd. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Ouverture..., radio voor vroe ge mensqn, met wegeninformaties. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouvertu re.., verv. 8.50 Voor de huisvrouw. 9J35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Franse Operamuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Promenade Orkest: amusementsmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoon- muziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Balalaika-orkest (gr.). 14.30 Samen alleen, hoorspel (herh. v. 30 nov. jl.). 15.20 Lichte orkestmuziek (gr.). 15.20 Pianoreci tal: klassieke muziek. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Lichte muziek (gr.). 16.45 Spaanse muziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Kinderkoor (gr.). 17.45 Gitaar spel (gr.). 17.55 Sportrubriek. 18.10 Koor zang. 18.30 Sociaal perspektief, lezing. 18.40 Stereofonische uitzending: Instru mentaal Trio: amusementsmuziek (gr.); 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Omroeporkest: moderne ge wijde muziek. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel. 20.35 Samen uit- Samen thuis: gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgel concert: Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Pia norecital: moderne muziek. 11.45 Neder- l^ndse ^e^uur °p„een Amerikaans col- lege, lezing. 12.00 Dansorkest en zangso- listen. .12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Zelfstandig zijn en blijven, lezing. 12.43 Instrumentaal ensemble en zangsolisten: Joodse melodieën. 13.00 Nws 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 14.00 Ste reofonische uitzending: Bas en piano: klassieke liederen. 14.30 Dieren in en rondom het huis: klankbeeld 15.15 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Stereofonische uitzending: Radio Kamerorkest: klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: radioprogramma in een notedop. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Uitzending van de An ti-Revolutionaire Partij. Tot U spreekt: Mr. W. R. van der Sluis, Secretaris van de Anti-Revolutionaire Partij. 18.30 Lichte orkestmuziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 De Rijkspolitieka- pel. 20.00 Nieuws. ^1.05 Stereofonische uit zending: Radio Filharmonisch Orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 21.10 Voordracht. 21.30 Mezzo-sopraan en piano: klassieke en moderne liederen (opn.). 22.00 Promenade-orkest: amusementsmu ziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Op de volkshogeschool te Bergen zal van 2 tot 6 januari een volksdanscursus „Dan sen onder Noorse en Franse leiding" wor den gegeven. De leiding berust bij Lars Skeie en Danielle Bernardeau. Het dan sen zal worden afgewisseld door andere ontmoetingen met Noorwegen en Frank rijk in de vorm van inleidingen en film. Van 4-15 januari wordt een ontmoetings cursus „Stand en land" gegeven. Hierin zal de hedendaagse samenleving worden be studeerd, te beginnen met de verhouding stad-land. Beide leefsferen zijn meer en meer met elkaar verbonden en op elkaar aangewezen; zij beïnvloeden elkaar diep gaand. Belangrijke onderwerpen van de cursus zijn: Ruimtelijke ordening, industrie en landbouw, arbeid en vrije tijd, welvaart en armoede, verkeersproblemen, land en water, huwelijk en gezin, democratie en communisme, oorlog en vrede, de zin van leven en dood. De vierweekse cursus, die van 11 ja nuari tot 6 februari wordt gehouden, heet „Plattelandsjongeren op nieuwe wegen". E.E.G.-ontwikkelingen, het landbouwbeleid in Nederland, industrialisatie, gezinsver houdingen zijn enkele van de vele onder werpen, die aan de orde komen. Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammofoon platen. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerberichten en mededelin gen voor de schippers). 12.50 Beursberich ten en programmaoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 U Tabarro, opera. 14.55 Grammofoonmu ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 17.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18 28 Paardesport- berichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Politiek praatje. 20.00 Klassieke mu ziek. 20.45 Boekbespreking. 21.00 Kamer muziek. 21.30 Volksmuziek 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws 23.05 Opera en Bel Cantoconcert. 23.55 Nieuws 24.00 Einde. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 19.30 Socutera. 19.35 Patrouillewa gen 54, TV-film. 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Filmportret. 21.00 Latin American Rhapsody: Zuid-Amerikaanse melodieën. 21.25 Het offer van Abraham, TV-ballet. 21.50 Psychokinese, een para-psychologisch experiment. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. VARA: 20.01 Tussen Bach en Beatlè: lichte muziek. 20.20 Wat zegt zo'n naam u nog?, programma over Hendrick de Keyzer. 20.45 Tiger Bay, speelfilm. (14 jaar). TV-NOORDZEE ab Hes., nafcrilpborq tv 18.32 Beaver. '8.59 Popeye. 19.07 Les grands seigneurs. 19.26 Star for today. 22.00 The Saint. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau ze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. NTS: 19.30 Op weg naar het begin, filmreporta ge over Pakistan. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. 20.40 Spinoza, toneelstuk. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Zangduo: lichte muziek. 20.30 Achter het doel van DWS, documentair programma. NTS: 20.55 Het grote avontuur, TV-film (dl.3). KRO: 21.45-22.10 Onze man in Washington. TV-NOORDZEE 18.30 Mr. Ed. 19.00 Mr. Magoo. 19.08 Wist u dat? (Het menselijk lichaam). 19.22 Vic tory at Sea. 22.00 The new Breed. imiininiiiiimmiWfinfimmmiiimiimiiimfmfMiiuyuiiifm Advertentie «ok verkrijgbaar In tabletten en cachets. BIJ uw apotheker -Voni- ACHTHONDERD meisjes en vierhonderd jongens, allen deelnemers aan het Hartewens Festival dat op 28, 29 en 30 december in Haarlem gehouden wordt, kunnen die dagen kiezen uit 54 evenementen die in twaalf zalen gegeven worden door driehonderd kunstenaars en andere medewerkenden. Het Festival wordt maandag 28 decem ber in de Grote of St. Bavokerk geopend door mr. H. J. Reinink, directeur-generaal voor de Kunsten en Buitenlandse Culturele Betrekkingen van het ministerie van O., K. en W. Diezelfde dag hebben de jeugdige gasten, onder wie 250 uit Haarlem en omstreken, al de keuze uit twintig evenementen die plaats hebben in de aula van Teylers Museum, het Frans Halsmuseum, Con certgebouw, Coornhertlyceum, St. Josephkerk, Academie '63, Minerva Theater, Studio en Rembrandt Theater. De openingsplechtigheid in de Grote Kerk (waarvan door de AVRO een reportage zal worden gemaakt) zal muzikaal worden opgeluisterd door Albert de Klerk, het Radio Philharmonisch Kwintet en de Israëlische zangeres Aviva Semadar, die zichzelf op de gitaar begeleidt. Behalve door mr. Reinink wordt ook het woord gevoerd door burgemeester mr; O. ;Pi F. M. Cremers en wethouder D. J. A. Geluk. De deelnemers komen uit het gehele land, naar verhouding (na Haarlem en omstreken) het talrijkst uit Brabant en Gelderland (resp. 120 en 95). Radio en televisie zullen van diverse onderdelen opnamen maken (AVRO, VARA, VPRO en twee Duitse t.v.-maatschap- pijen). De deelnemers wordt logies geboden bij particu lieren en in de jeugdherbergen Jan Gijzen, De Zanderij (Overveen), Assumburg (Heemskerk), het Missiehuis- Driehuis (meisjes) en de school aan de Koningstraat (jongens), die daarvoor extra-voorzieningen heeft ge kregen. De warme maaltijden en lunches worden gebruikt in de Hildebrandzaal van Brinkmann. De N.2LH.V.M. biedt de deelnemers vervoer tegen gereduceerde prijzen; de musea kunnen kosteloos worden bezocht. De 1200 jongens en meisjes, die ongeacht waar ze vandaan komen per persoon 35 betalen (alles inbegrepen, ook de reis), zijn allen tussen de 15 en 20 jaar oud. Zij kunnen tijdens het muziekfestijn in beide sectoren, klassiek en „licht", nationale en internationale topartiesten horen, zoals de Weense pianiste Ingrid Haebler, de Nederland se pianist Daniël Wayenberg, de Poolse pianist Stefan Askenase, de blokfluitspeler Frans Brüggen, de Philip- pijnse violiste Carmencita Lozada, de violist Theo Olof; voorts Lucille Starr, Rita Reys en het trio Pim Jacobs, Robertino, Edwin Rutten, Annelies Bouma, Peter Nie- werf, het Workshop-kwartet van Theo Loevendie, het Misja Mengelberg Kwartet, het kwartet van Herman Schoonderwalt en Boy's Big Band onder leiding van Boy Edgar. Er is een jazzconcours dat gejureerd zal worden door Michiel de Ruyter, Theo Loevendie, Bert Vuijsje, Rud Niemands en Piet Lijbaart. Voorts is er een volks liedcompetitie van de AVRO. Van Guillaume Landré wordt de opera „De Snoek" uitgevoerd met als solisten Bert Bijnen, Cora van Doesburg, Wim Koopman, Gerard Krake, Chris Reumer en Cornelis Schell. De regie heeft mevrouw Jacqueline Jacobi. Het N.Ph.O. verzorgt de begeleiding. Het geheel staat onder leiding van Hans van den Hombergh. Het Nationale Ballet geeft een voorstel ling, er is een poppenopera en twee „Hartewens"-concer- ten, dat wil zeggen concerten waar de klassieke muziek niet tgescheiden wordt gehouden van het lichte genre; zo treden op 28 december bijvoorbeeld Ingrid Haebler en Pim Jacobs, Daniël Wayenberg en Edwin Rutten, tijdens hetzelfde concert op. De stichting, die gesubsi dieerd wordt door gemeente, provincie- en rijksoverheden, Prins Bemhard Fonds, Anjer Fonds en het BUMA Cul tuurfonds, heeft tot nu toe in een ongelooflijk tempo de voorbereidingen gemaakt. Onder leiding van Henri Arends, dirigent van het N.Ph.O., hebben de organisa toren wonderen moeten verrichten om het programma rond te krijgen, d.e bezoekers ingeschreven en onderge bracht te krijgen, ontvangst- en inlichtingendiensten te regelen; kortom, het Hartewens Festival gaat gebeuren! Haarlem staat voor een jeugdinvasie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6