HET LEGER DES HEILS: LICHT IN HET DONKER MOEILIJK, MAAR DANKBAAR WERK VAN HET GOODWILL-CENTRUM IN DE ROSSE BUURT VAN AMSTERDAM Kerstnummers ?T Erbij - Kerstmis 1964 KEU!.; lllf M - Voortgaan Licht in het donker Henny Schoute Ook voor mij Het begon in 1948 De grootste huiskamer Tot voor kort werden de kinderfeesten in de enorme ruimte van de St. Olofkapel gehouden, die echter wegens bouwvallig heid moest worden gesloten. (Foto Ed v. d. Elsken). V- •-* '-•'Si. Het Leger des Heils werd In 1865 gesticht door de Engelsman William Booth (zijn werkterrein was het Londense „East End"). De organisa tie, die zich vooral tot de armere bevolkingsgroepen richtte, kreeg in 1878 de naam „The Salvation Ar my". Nu werkt het Leger in 71 landen over de gehele wereld. Het werd in 1887 in Nederland opge richt onder het motto: „Christus voor de wereld de wereld voor Christus" en deed het werk op geestelijk en maatschappelijk ge bied. Het goodwill-werk is een on derdeel van die arbeid: „Een daad- werkelijk gebaar van goede wil in Christus' Naam, een in Zijn Naam uitgestoken helpende hand naar de medemens in zorg en nood", zegt het Leger. Deze goodwill-arbeid werd in 1884 door Emma Booth in het leven ge roepen. Haar medewerksters werk ten onder de meest erbarmelijke toestanden. De sociale wetten maak ten in deze eeuw een eind aan die intense armoede van „hun" be volkingsgroepen. Toch zyn er nog genoeg proble men: materieel en sociaal. Genoeg werk voor de goodwill-medewerk- sters om die arbeid in stand te hou den: de gezinsbond, de jeugdclubs, bezoeken aan zieken, gezinnen, be jaarden, de samenkomsten en hulp verlening in al z'n vormen. „NOG EVEN, dan klinkt weer het gebeier van de kerst klokken boven uw hoofd, komt uit radio en t.v. u tegen „Er is een Kindeke geboren op aard" en zingen duizenden en duizenden, ieder in hun eigen taal „Ook voor mij hebt G'U rijkdom ontzegd, werd Ge in stro en in doeken gelegd, leer m'U danken daarvoor!" „GOD GAF ZIJN ZOON, Jezus Christus, de wereld alles wat Hij had om ons terug te winnen. God geve dat in de drukte en het geroezemoes die deze tijd met zieh mee brengt, in uw hart innerlijke rust zal heersen, opdat u zeker weet: het Kind van Bethlehem is ook voor mij ge boren!" „NATUURLIJK willen wij zijn geboortefeest samen vieren, zoals wij dit ook de voorgaande jaren hebben ge daan. Hier is ons kerstprogramma Het kerstnummer 1964 van de Strijc. kreet ziet er uitstekend uit. Naast bij dragen van generaal Coutts en kom- kandant Palstra bevat het het hoorspel „De zaak K" van Jan Filius, dat vo rig jaar door de N.C.R.V. is gebracht, een kinderkerstverhaal en een fotore portage van een kerstfeest in Harlem. Gedichten en kindertekeningen nemen ook een ruim deel van de inhoud in beslag. Opmerkelijk is dit jaar zeker ook het kerstnummer van de Zaaier (bapt.) De teksten zijn actueel, en nergens vindt men het zoetsappige dat nog wel eens in kerstnummers wil sluipen. In tegendeel, de strijd tegen rassendiscri minatie neemt een grote plaats in en ook aan de moderne godsvoorstelling wordt aandacht besteed. Het nummer bevat verder 'n kinderverhaal en 'n bij drage over de toestand in Kongo. Het voorblad, een roos, getekend door M. Langbroek uit Amsterdam, steekt in zijn zoetelijkheid merkwaardig af te gen de inhoud. MEN LUISTERT ernaar: misschien vol overgave, aandachtig, of onverschil lig. Het Leger zingt door: Voorwaarts Christenstrijders! In het café aan de overkant dendert een juke-box. Een zanger gilt iets over „love". Het Leger zingt ook over „liefde". De liefde van God voor de mens. Heilssoldaten bie- Kerstfeest: een vrolijk feest. kanties de drumband en zondagschool), de moeders, voor wie er een „gezins bond" is. Er zijn meer dan 120 leden die kunnen luisteren naar voorlichtings praatjes, bijbellezingen, die zingen en gezellig bij elkaar zijn. Het goodwill-cen trum zorgt voor de oude mensen: oud en vaak eenzaam en misschien wel heel arm. Mensen die ook bij de binnenstad horen. Ze wippen in de „huiskamer" binnen, dagelijks, wekelijks. Ze zijn er steeds. Ze zitten, praten of mopperen wat. Ze weten dat ze er terecht kunnen of dat ze op hulp kunnen rekenen al» ze aan huis gebonden zijn. DONKER AMSTERDAM. De wallen. De rosse buurt. De warme buurt. Het rode lichtjes district. Wat ook de bij naam van deze kant van Amsterdam mag zijn: die zelfkant heeft de groot ste plaats in het hart van het Leger des Heils. „Het hoort erbij", bevestigt majoor Bosshardt. Zestien jaar geleden begon ze met haar pionierswerk en nu zijn de goodwill-activiteiten vele. Zoal» dit kerstfeest. Het feest dat iedereen aanspreekt. Het feest waarbij het meis je achter de ramen haar tranen pro beert weg te slikken, waar de moeder „d'Leuwenburgh", het goodwillcentruni aan de Oude Zjjds Voorburgwal. zich ontspannen voelt, waar de kinderen rond kerstbomen zingen, waar oude zwervers de feestmaaltijd naar binnen schrokken. Wat hebben ze lang niet zo lekker gegeten! Het is een dankbaar feest. „U is he den de Heiland geboren" verkondigt het Leger. „Voor U", en dat betekent voor iedereen in donker Amsterdam. ZO BEGON de november-editie van „Goodwill", het orgaan van het Leger des Heils „goodwill-centrum" aan de Oude Zijds Voorburgwal 14 in Amsterdam. De voorbereidingen tot de grootste kerstfeestviering 1964 in Nederland waren in volle gang. Net zoals andere jaren het is zo vanzelf sprekend organiseerde het centrum weer kerstvieringen op grote schaal: op 6 december, op de 13de ,de 15de, 16de, 17de en zo door tot en met de 26ste. Een feest van licht voor die duizenden in dit donkere, dichtbe- volkde deel van Amsterdam-Centrum. Een feest waarvoor het Leger 12.000 bijeen moest krijgen om advents- diensten te houden, kerstfeesten voor de kinderen, vrouwen en meisjes, een zamen, thuislozen, bejaarden, de wij dingsdiensten, het familiefeest. VANDAAG viert zij haar kerstfeest: de blonde met de sigaret tussen de lip pen. Leunend tegen de deurpost van de kroeg. Voor haar is het ook kerstfeest. OOK VOOR haar: het buitenechtelijk kind met het eigenwijze koppie, dat vo rig jaar een engeltje was in het kerst spel. Ze had een wit jurkje aan en ver tederde harten toen ze zei: „Heden is Jezus geboren". EN VOOR de oude zwerver die altijd moppert maar niet meer weet wat hij zegt. Hij scheldt vaak en het eten, dat het Leger hem toestopt, deugt nooit. „Krijgen we weer soep?" Er volgt een vloek. DE MOEDER die anders de centjes bij elkaar moet schrapen om een maal tijd samen te stellen, zit aan het Leger- kerstdiner. Ze smult en vergeet even de dagelijkse zorgen. HET LEGER des Heils nodigde voor deze maand iedereen-uit-de-buurt uit. En dat zijn er veel. Heel veel. Wie Maar het Leger vestigde zich in deze onmaatschappelijkebuurt. En nu hoort het er net zo goed thuis als de prostituées, de souteneurs, de zeelui, de daklozen, de onderwereld. In het histo rische pand „d'Leuwenburgh" aan de Oudezijds nummer 14, kwam het good will-centrum. Dit ene pand was niet ge noeg. Het Leger zat te springen om uitbreiding. De televisie-uitzending „An ders dan anderen" van Bert Garthoff zette majoor Bosshardt in de schijn werpers. Ze luchtte haar hart. Neder land voelde de nood aan, was geroerd en stuurde geld. In april 1962 werd het tweede goodwill-centrum in gebruik ge nomen: „De Ruytenburgh" aan de Oudezijds Achterburgwal 45. heeft er zoveel gasten aan zijn kerst maaltijd gehad en zoveel blijde gezich ten gezien tijdens die maaltijden en an dere kerstvieringen. Het was een groot lichtfeest, dat ze anders zou het Le ger er niet voor gezorgd hebben had den moeten missen. Niet iedereen; maar wel velen. Majoor A. M. Bosshardt, „de ma- „De majoor" joor", zei: „Het gaat niet om wat ze krijgen, maar om het gebaar. Dat kerstcadeautje is een stukje verlossing uit de eenzaamheid. Het kerstfeest spreekt een ieder mens op een wonder lijke wijze aan. Of-ie nou gelooft of niet". En over de feesten: ,,'tls dan dolgezellig hier". Achter die hele kerst viering staat zij: Majoor Bosshardt. Een vrouw die geen blad voor haar mond neemt, de lakens uitdeelt en prestaties levert die maar weinigen haar nadoen. Haar leven, dag en nacht, is het Leger. HET GOODWILL-WERK begon in 1948. In het dagboek lazen we: „Om tien uur vrijdagavond gingen donker Amsterdam in kapiteine Werkman, lui tenante Booy en kapiteine Bosshardt. „De Ruytenburgh", het goodwill- centrum aan de Oude Zyds Achterburg wal. Heilsoldaten op hun tochten door donker Amsterdam. den de Strijdkreet aan. Voor een paar stuivers koopt iemand er een. De an der zegt: „Dat is het laatste wat ik koop". Voor hem geen Leger. Voor hem het vermaak uit de juke-box. Hij stopt er een kwartje in: drie nummers over „love". Ook de jeugd komt bij het goodwill- centrum aan haar trekken (clubs en va- „HUISKAMER VAN DE buurt" staat er in het door het Leger uitgegeven boekje „Oudezijds Voor Veertien". „De deur is praktisch altijd open. Ieder een is er welkom. Iedereen mag op een vriendelijk woord rekenen. En iedereen vindt dat volkomen vanzelfsprekend". WIE? „De man die zo'n beetje zwerft en koffie wil. De vrouw die door haar man bedrogen is en troost wil. Het meisje dat een baby verwacht van een onbekende vader en raad wil. De zee man die nog een kater van de vorige avond heeft en aspirine wil. De provin cieman wiens portemonnaie gerold is en een kaartje naar huis wil. De moeder die een ledikant nodig heeft. De opa die een warme jas wil. Een twijfelend mens, die met z'n geloof worstelt en steun wil. De onbekende die helemaal niets wil, alleen maar eens kijkenDat kan. Dat mag. In deze „huiskamer van de buurt". In deze huiskamer worden problemen minder zwaar gemaakt en misschien zelfs opgelost. Dat gebeurt ook op straat als het korps erop uit trekt. In dit oude centrum: met de rond de twee duizend prostituées, lawaaierige cafés, de mannen voor de meisjes, de nieuws gierigen, de zeelui die passagieren, de dronkaards, de barmeisjes en soute neurs in hun grote Amerikaanse wa gens. Tussen hen klinkt een lied op: een vroom lied waarin Jezus de Verlos ser wordt genoemd en waarin Zijn ze gen wordt gevraagd. In dit verdorven centrum. We verkochten 40 Strijdkreten en had den veel goede gesprekken". Na die vrij dag kwam er regelmaat in de tochten van de heilsoldates. Ze liepen door de „warme" straten en stegen, langs de grachten, spraken en zongen op de hoe ken en in de kroegen. Verzetten zich tegen onwil, moeilijkheden en barrières van wantrouwen. „U is heden de Heiland geboren". De biyde „Gezinsbond".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 26