Anton Tsj echovs „De Meeuw"
KUIPERS
Het Weihnachtsoratorium
TONEEL IN HAARLEM
De kerstdagen
Boekenhoekje
en Feydeau's De methode Ribt/dier"
N.T.B. vraagt
tien percent voor
orkestmusici
door Haarlems Gemengd Koor
Het bestuur van de
nieuwe Operastichting
W. H. van Baarle
overleden
Ruzie om radiolawaai
met scheermes beslecht
r~
GLOEDNIEUWE GRAMMOFOONPLATEN
VOOR DE HELFT VAN DE PRIJS?
MAANDAG 28 DECEMBER 1964
7
DE RENAISSANCE van de Russische (pre-communistische) dramatiek op
het Nederlandse toneel, die wij de laatste twintig jaar hebben beleefd, is zo
niet geheel dan toch voor een zeer belangrijk deel te danken aan de grandioze
regiekunst van Pjotr Sjarov. Als leerling, geestdriftig aanhanger en, men mag
gerust zeggen, onwankelbaar apostel van de grote Russische toneelleider Kon-
stantin Stanislavski heeft Sjarov, die nu de tachtig al gepasseerd is, met nooit
verflauwende bezieling bij onze toneelkunstenaars gepleit voor de artistieke
beginselen waarmee hij is vereenzelvigd. Daardoor heeft hij begrip en bewonde
ring gewekt voor een speel- en een regiestijl, die in wezen niet meer van onze
Hid j
ZIJLSTRAAT 97 HAARLEM
BRILLEN SPECIALIST
Pim Dikkers weer
bij NRT
Simon Koster
Plan-Greidanus een
jaar opgeschort
Spaanse dichter Gruz
staat opnieuw terecht
SVENSKA RESTAURANGEN
„BOLWER K"
SMORGASBORD
HORS D'OEUVRES etc.
Heijermans-expositie
het Toneelmuseum
in
nabeschouwingen
Operazanger in de
leeuwekuil van Par ma
NVTHE ELECTRIC 0 BI i éE£ TEL. 24 51 05
GRAMOPHONE «fW I O AMSTERDAM
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Eduard Heijmans
exposeert in Miami
Veldhoen prikkelt zinnen
DOODVONNIS" en „DE WOLFS-
MENS" (Uitg. De Boekerij).
Hjd zijn maar waarzonder de klassieke stukken van het Russische fin-de-siècle
en de vroege twintigste eeuw niet meer gespeeld zouden kunnen worden, althans
niet zoals zij gespeeld öioeten worden. Met deze werkzaamheid heeft Sjarov
onze toneelkunst een dienst bewezen die hem, de uitgeweken Rus, een ereplaats
heeft bezorgd onder de regisseurs van het Nederlandse toneel.
DE STUKKEN VAN Anton Tsjechov
hebben altijd en hoe kan het anders?
de grootste belangstelling van Sjarov ge
had. De meeste daarvan heeft hij hier
al meer dan eens ten tonele gebracht; zo
heeft hij „De meeuw", het eerste van
Tsjechovs beroemde viertal, in 1960 al
eens bij het Rotterdams Toneel geregis
seerd, vóór het nu bij de Toneelgroep
Ensemble onder zijn beproefde leiding
werd gespeeld. De reprise zal deze keer
wel voornamelijk zijn voortgevloeid uit
de overweging dat Ensemble in Mary
Dresselhuys een voortreffelijke vertolk
ster voor de rol von de actrice Arkadina
bezat en ook de meeste andere rollen
zeer goed kon bezetten, want in „De
meeuw" zijn Tsjechovs grote kwaliteiten
hoewel al duidelijk zichtbaar nog
niet zo volledig tot ontwikkeling ge
komen als in zijn latere stukken.
De leegheid van het bestaan der
„betere kringen" in de langzaam weg
kwijnende Russische maatschappij van
zeventig jaar geleden geeft ook in dit
werk de grondtoon van de handeling
aandaarop zou Tsjechov later steeds
voortwerken. Maar bovendien stelt hij
hier als jong en nog-niet-erkend auteur
(hij was 36 toen hij „De meeuw" schreef)
het voor hemzelf en zijn generatie
genoten brandende probleem van de
strijd tussen oude en nieuwe vormen in
de kunst, tussen routine en bezieling,
tussen oppervlakkig mode-geschrijf en
in pijn geboren openbaringen van de
innerlijke mens aan de orde. Veel in dit
stuk is zelfs een aanklacht tegen het
Russische toneel van vóór Stanislavski:
zowel de leeghoofdige, ijdele en vrek-
kerige „ster" Arkadina als het al vroeg
in haar werk gedesillusioneerde actrice-
tje Nina reflecteren Tsjechovs eigen lage
dunk van dat toneel, dat hij samen met
Stanislavski en enige anderen zou gaan
hervormen.
DE PERSOONLIJKE STIJL van Mary
Dresselhuys was uitermate geschikt om
juist dit aspect van het stuk duidelijk
naar voren te brengen. Zij schetste Arka
dina met een bewonderenswaardig lichte
toets in al haar domme wuftheid en zelf
ingenomenheid, en hielp daarmee de hele
opvoering (ondanks de aanwezige tragische
momenten van de handeling) aan een
Advertentie
Het hoofdbestuur van de Nederlandse
Toonkunstenaarsbond heeft de minister
van O. K. en W. verzocht de musici van
de symfonie-, radio- en opera-orkesten per
1 januari 1965 een loonsverhoging van 10
percent toe te kennen.
In zijn brief aan de minister schrijft het
N.T.B.-bestuur onder meer: de procedure
die de laatste jaren is gevolgd, te weten
de aanpassing aan de trendmatige verho
gingen die de ambtenaren kregen, was
voor de musici dubbel ongunstig doordat
voor hen die aanpassingen vele maanden
later kwamen dan voor de ambtenaren,
die op hun beurt de ontwikkeling in het
particuliere bedrijfsleven moesten afwach
ten. Om deze nadelen uit de afgelopen
periode weer enigszins te compenseren,
wordt om een verhoging van 10 percent
verzocht. Tenslotte wordt gevraagd de sa
larissen eens per drie maanden aan het
gestegen prijspeil aan te passen, daar al
leen door de toepassing van een glijdende
loonschaal het levensniveau beschermd
wordt tegen de voortgaande prijsstijgingen.
Met ingang van 't nieuwe toneelseizoen,
•eptember 1965, zal Pim Dikkers weer deel
uitmaken van het Nieuwe Rotterdams
ToneeL
subtiele komedie-sfeer. Ben Royaards, als
Arkadina's broer Sorin die op zijn oude
dag nog zo graag van het leven wil genie
ten, paste zich daar uitstekend bij aan.
Een fraaie creatie, in mineur, gaf Ramsey
Shaffy in de rol van Kostja, de idealis
tische jonge schrijver wiens hopeloze (want
te weinig energieke) strijd tegen de „dom
heidsmacht" om hem heen eindigt met zijn
zelfmoord. De mode-schrijver Trigorin, een
figuur die gemakkelijk iets onbedoeld-
lachwekkends kan krijgen,, werd heel in
gehouden en fijntjes gespeeld door Jan Re-
tèl. Sigrid Koetse gaf aardig gestalte aan
het onschuldige jongemeisje Nina, maar
was minder overtuigend in haar latere epi
sode als „neergeschoten meeuw". De Mas-
ja van Ina van Faassen was meer een uit
beelding van afstotende hardheid dan van
moeilijk bedwongen smart. Guus Ver-
straete, Dick Scheffer en Lucas Wensing
gaven in de belangrijkste bijrollen zeer
goede vertolkingen te zien.
Het publiek de Haarlemse schouw
burg was zondagavond uitverkocht heeft
zijn waardering voor de boeiende voorstel
ling geuit met een geestdriftig applaus,
dat bijna geen einde wilde nemen.
„De methode Ribadier
OVER DE OPVOERING van Georges
Feydeau's „blijspel" (zegt u maar:
klucht) „De methode Ribadier", die de
Haagse Comedie zaterdagavond in de
Haarlemse schouwburg heeft gegeven,
kan ik kort zijn, na de bespreking van de
Haagse première in ons blad van verleden
week maandag. De opvoering, in die be
spreking „een heerlijk lichte avond voor
deze donkere dagen" genoemd, bleek pre
cies de gewenste toneelkost voor de
tweede kerstdag te zijn. De stampvolle
Do van Stek en Bas ten Batenburg
in „De methode Ribadier" van
Feydeau.
schouwburg heeft zich met graagte over
gegeven aan de malligheden van Fey
deau en genoten van de drievoudige pres
tatie van Bob de Lange als knap verta
ler, vindingrijk regisseur en weergaloos
blijspelacteur, bijgestaan door Do van
Stek, Bas ten Batenburg en Carl van der
Plas. Er is daverend gelachen om dit
uiterst luchtige gevalletje en aan het
slot langdurig geapplaurisseerd.
MET DE UITVOERING van enige cantates uit het Weihnachts-oratorium
van Johann Sebastian Bach op de tweede kerstmiddag heeft Haarlems Gemengd
Koor een traditie kunnen voortzetten, die de vereniging nu reeds meer dan
veertig jaar met bewonderenswaardige volharding heeft kunnen handhaven. De
moeilijkheden, die Haarlems Gemengd Koor daarbij ongetwijfeld heeft moeten
overwinnen, moet men niet onderschatten. Elke ingewijde in de bestaans-
perikelen van de Nederlandse koren zal ervan op de hoogte zijn hoe moeizaam
de verenigingsactiviteiten op gang gehouden kunnen worden, niet alleen finan
cieel, maar ook artistiek. Nauwelijks of in het geheel niet krijgen de koren de
kans om met onze door „cultuur-honger" overbezette orkesten afdoende te
repeteren. De uitvoering van de Weihnachts-oratorium-muziek door Haarlems
Gemengd Koor en het Noordhallands Philharmonisch Orkest met deze Kerstmis
heeft althans niet de indruk gegeven, dat een grondige gezamenlijke repetitie
vooraf heeft kunnen gaan.
DE DIRIGENT Anton de Beer had dui
delijk andere verwachtingen omtrent het
tempo, de voordracht-intenties en de dyna
mische nuanceringen dan die, welke de so
listen en zelfs de orkestleden zich hadden
gevormd. Het zoeken naar muzikale aan
sluiting kon begrijpelijk niet op staande
voet tempo-ongelijkheden en onduidelijkhe
den in de melodische en figuratieve teke
ning opheffen.'Daarbij liet zich aanvanke
lijk ook de ongelijke stemming van orkest
en orgel als ongunstige factor gelden.
Dank zij de slagvaardigheid van de oude
getrouwen van de koorleden en van het
orkest heeft deze uitvoering toch ook vol
doening kunnen schenken, in het bijzonder
wel met de vertolking van de vierde can
tate en het „Ehre sei dir Gott gesungen'
uit de vijfde, dat de bekroning van de
middag kon worden. Hiervoor werd de rit
mische vastheid bereikt, die een uitvoe-
rings-synchronisatie mogelijk deed worden.
Het was frappant hoe Anton de Beer
streefde naar het verkrijgen van een haast
uitbundige vreugde-expressie in de grote
inleidingskoren en naar eenvoud in de
voordracht der koralen. Daarvoor werd een
goede, evenwichtige koorklank verkregen.
VAN DE SOLISTEN heeft de alt Tony
Jaanus zich kunnen onderscheiden met
haar klankrijke stem en overtuigende
voordracht. In de aria „Schlafe, mein
Liebster" ondervond zij wel het meest het
conflict van de tempo-fluctuaties bij de be
geleiding. De jonge sopraan Rina Come-
lissens heeft met de vertolking van haar
De staatssecretaris van O. K. en W., drs.
L. J. M. van de Laar, handelend namens de
Sta-1 der Nederlanden, heeft op het
ministerie ten overstaan van notaris dr. J.
It H. Buining de notariële acte onder
tekend waarin is opgericht de Nederlandse
Operastichting.
De staatssecretaris heeft tot bestuurs
leden van de stichting benoemd de heren
dr. Jos. Wouters, voorzitter, mr. Guillaume
Landré, vice-voorzitter, en Kees van Baa-
ren. Tot zijn gevolmachtigde bij de Stich
ting heeft de staatssecretaris aangewezen
de heer mr. H. J. Reinink, directeur-gene
raal voor de Kunsten en Buitenlandse Cul
turele betrekkingen. Tot intendant van de
stichting heeft de staatssecretaris benoemd
dr. M. Huisman. De heer Huisman zal zijn
functie van directeur van de Koninklijke
Muntschouwburg in Brussel blijven ver
vullen.
aandeel in het werk vaak een uitstekende
indruk kunnen maken, in het bijzonder wel
met de beroemde echo-aria „Flösst, mein
Heiland". Uitmuntende zang hoorde men
van de tenor Gerard Honig, die zijn gave,
klare stem prachtig in stijl voor recitatie
ven en aria's kon benutten. De bas-partijen
waren toevertrouwd aan Guus Hoekman.
Deze zanger kon aan zijn voordrachten
met zijn machtige stem een eigen vocaal-
dramatisch accent geven.
Met het Noordhollands Philharmonisch
Orkest, van welks begeleiding ik reeds ge
waagde, wil ik nog de organist Klaas Bolt
noemen, die de hem toevertrouwde taak
met zorg vervulde.
P. Zwaanswijk
Nationale toneelprodukties
Het plan van de heer Greidanus, direc
teur van de Twentse Schouwburg te En
schede, dat beoogt om in het komend sei
zoen te beginnen met een tweetal „Natio
nale" toneelprodukties is voorlopig uitge
steld.
De besprekingen met enkele topacteurs,
die aanvankelijk hun medewerking had
den toegezegd hebben zoveel tijd gevergd
dat de organisatoren in tijdnood zijn ge
raakt. Zij achten het in het huidige stadi
um, waarin ook de gezelschappen de on
derhandelingen met de acteurs reeds heb
ben geopend, niet in het belang van het
toneel de druk op de acteursmarkt te ver
groten. Derhalve is besloten de gehele op
zet een jaar te verschuiven, om de voorbe
reidingen in een rustiger sfeer te kunnen
treffen.
MADRID (AP) De linkse Spaanse
dichter Carlos Alvarez Cruz, die in okto
ber tot drie jaar gevangenisstraf werd ver
oordeeld voor het schrijven van een ge
dicht waarin de terechtgestelde Spaanse
communistische leider Julian Gromau Gar
cia werd verdedigd, stond zaterdag op
nieuw terecht. Hij was voor een provin
ciale militaire rechtbank gedaagd op be
schuldiging van illegale activiteit.
Alvarez Cruz zei tot de rechtbank van
zeven leden dat hij geen reden had om
iets beledigends te uiten over het mili
taire gezag, omdat zijn vader zelf een mi
litair was geweest en gesneuveld was bij
de verdediging van de democratische rech
ten van Spanje. Zijn vader werd na de
burgeroorlog terechtgesteld. „Ik ijver er
alleen voor" zei de dichter, „dat de won
den die geslagen zijn door de burgeroor
log definitief worden geheeld". De uit
spraak wordt deze week verwacht.
Advertentie
Haarlem - Kennemerplein 5
Telefoon 16840
Voor OUDEJAARSAVOND
belasten wij ons met uitzending van
De zaak is oudejaarsavond
om 18 uur gesloten.
Op nieuwjaarsdag serveren wij
LICHTE ZÉÉR SMAKELIJKE
GERECHTEN.
Gaarne tijdige reservering.
Eigen parkeerterrein voor 40 wagens
In het Toneelmuseum aan de Heren
gracht te Amsterdam is een Heijermans-
tentoonstelling geopend door een zoon van
de honderd jaar geleden geboren schrijver,
de heer H. F. F. Heijermans, dr. W. Drees
en H. A. Gomperts hielden korte toespra
ken.
De expositie geeft met portretten, hand
schriften, boeken, affiches, spotprenten, to
neelfoto's, krantenknipsels en documen
ten een boeiend beeld van het leven en
werken van Herman Heijermans. De ten
toonstelling is op 24 december geopend om
dat de schrijver bij voorkeur op 24 decem
ber zijn toneelstukken in première liet
gaan, naar verluidt omdat de recensenten
dan pas enkele dagen later hun afwijzende
oordeel konden publiceren. De expositie zal
na Amsterdam te zien zijn in Antwerpen,
Rotterdam en Den Haag.
AFGEZIEN VAN EEN enkel program
ma-onderdeel (wij denken hierbij o.m. aan
een „vullertje" over het leven in Noord-
Kameroen) hebben de omroepen en de
NTS gezorgd voor kerstuitzendingen, die,
zo niet verrassend goed, van zeer behoor
lijk niveau waren. Een surprise was zeker
de „bloemlezing rond het kerstfeest", door
de NCRV op het scherm gebracht; de
samensteller, Michel van der Plas, slaag
de er namelijk in, in deze potpourri van
kerstverhalen en -gedichten een blijmoe
dig en levenslustig christendom te projec
teren. De medewerking van leden van de
NRU-hoorspelkern leverde ook menige
verrassing op. Het optreden van het Billy
Smart circus op de eerste feestdag was
het traditionele, maar ook schitterende
kerstcadeau voor jong en oud.
Verrassend was ook de verschijning van
twist-koning Chubby Checker en zijn echt
genote (Rina Lodders, eens 's werelds
schoonste) in Willem Duys' eigen uitzen
ding „Voor de vuist weg," die voorts in
houd kreeg door de solistische medewer
king van de pianisten Louis van Dijk (klas
siek en jazz) en Daniël Wayenberg (jazz
en klassiek). Duys maakte verder een
blind meisje gelukkig en gleed daarbij
niet af naar een zeer nabij nummertje
kerstsentimentaliteit. In de daaraan voor
afgaande Danny Kaye-show toonden Mary
Tylor Moore (veelal de t.v.-vrouw van
Dick van Dyke) en Nat King Cole zich
uitstekende partners voor de grote nar,
die helemaal op toeren was in een kostelij
ke imitatie van een Duitse operette. Wer
kelijk sprookjesachtig en briljant gevisua
liseerd was het ballet „De Notenkraker",
door Heinz Liesendahl en avariafilm ge
produceerd voor de televisie.
DE MIDDAG van de tweede kerstdag
werd voor Nederland 1 verzorgd door de
VARA en week nauwelijks af van de ge
bruikelijke zaterdagmiddagprogramma's.
Het avondprogramma van deze omroep
echter klonk als een (kerst)-klok, al over
trof dan de verwachting, gevormd door
enthousiaste voorberichten, de kerstshow
van Rudi Carrell, die terwille van de sfeer
in de besneeuwde Zwitserse wintersport
plaats Davos werd gemaakt. Voor de pa
tiënten van het Nederlands sanatorium,
aldaar gevestigd, was het natuurlijk een
evenement, de bekende komiek en zijn
grote t.v.-staf in hun midden te hebben,
Nu hem, naast Mieke Bos en Johan Kaart,
en het Engelse taalpaar Walter en Connie,
een geheel nieuwe en frisse entourage ter
beschikking stond, manifesteerde Carrell
toch wel een zekere t.v.-moeheid, die on
vermijdelijk schijnt te worden, wanneer
men aan de lopende band origineel en
De Amerikaanse bariton Cornell McNeil
heeft gisteravond een oproer in de opera
van Parma veroorzaakt door woedend
„cretini" (idioten) tegen het publiek te
roepen, nadat hij was uitgefloten en uit
gejoeld. Er ontstond zoveel rumoer, dat
de voorstelling moest worden afgelast.
De 38-jarige McNeil zong een van de
hoofdrollen in Verdi's „Un Ballo in Ma-
schera", de openingsvoorstelling van het
nieuwe seizoen in het Regio-theater in het
Noord-Italiaanse Parma. Verdi is in Par
ma geboren en het operapubliek is er bij
zonder kritisch en wispelturig. Toen
McNeil „idioten" had geroepen, ontstond
er een geweldig tumult en honderden
Italianen kwamen dreigend het toneel op.
Ook in zijn kleedkamer liep de zanger ge
vaar en pas bij zware politiebewaking kon
hij het operagebouw verlaten; hij werd
nog wel van alle kanten uitgescholden.
De directeur weet de moeilijkheden aan
het „ongebruikelijke, beledigende gedrag
van McNeil.
Advertentie
Bent u geïnteresseerd in
Vraag dan onze uitgebreide opruimingscatalogus aan,
die begin januari 1965 verschijnt
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord.
7.15 Ouverture radio voor vroege mensen
met wegeninformaties. (7.55-8.00 Overweging.).
8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouver
ture (verv.). 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Franse chansons. 10.05 Klas
sieke en moderne grammofoonmuziek. 11.00 Voor
de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
Volaan vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04
Volksliederen en -dansen. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren.
12.45 Actualiteiten, eventueel grammofoonmu
ziek. 12.55 Religieus nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte grammofoonmuziek met commentaar.
14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte
en klassieke grammofoonmuziek. 14.50 Lichtba
ken, lezing. 15.00 Rieleksen, amusementspro
gramma (herh. v. zaterdag jl.). 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Onderweg, gebedsdienst. 17.00 Voor
de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: toespraak
met de vice minister-president. Z. Exc. mr. B.
W. Biesheuvel, over: Suriname en de Ned. An
tillen in 1964. 18.00 Koorzang: kerstliederen.
18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij.
Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke
zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Lichte
muziek. 18.50 Van klanten en wanten weten:
programma voor de middenstand. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Fanfare-orkest. 20.00
Pianorecital: klassieke muziek (opn.). 20.15 Kerk
en School: meningen over de katholiciteit van
het katholiek onderwijs. 20.45 Benej Jisrael: IV.
Het erfdeel van Benjamin: zang en voordracht.
21.05 Moderne gewijde muziek (opn.). 22.05 De
zingende Kerk: bloemlezing uit het Gregoriaanse
repertoire. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 Epiloog. 22.45 Vreemd een keuze uit
woord, zang en dans van elders en anders.
23.15 Lichte muziek. 23.35 Zang en licht instru
mentaal kwartet. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag
opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De
groenteman. 9.05 Moderne grammofoonmuziek.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws
11.02 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met
licht vocaal ensemble en solisten. 12.20 Re
geringsuitzending: Uitzending voor de landbouw
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Dansorkest met zangsolisten. 13 00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, event, actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropole
orkest. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Hartewens
Festival 1964: Voor de jeugd. 15.05 Stereofoni-
sche uitzending: viool en piano: semi-klassieke
muziek. 15.35 Brood op de plank, programma
over de geschiedenis van ons dagelijks brood.
16.00 Nieuws. 16.02 Lichte muziek voor de jeugd.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling.
17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd.
18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lich
te grammofoonmuziek. 18.55 Paris vous parle,
gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinde
ren. 19.05 Kleurrijke klanken, muziekrevue. 20.00
Nieuws. 20.05 Hartewens-concert: muzikaal pro
gramma van lichte en klassieke muziek voor de
jeugd. In de pauze: 21.20 Pianospel met instru
mentale begeleiding: lichte muziek; 21.30 Ge
hoord. gezien, gelezen, veertiendaagse gedach-
tenwisseling over film. toneel en litteratuur.
23.00 Nieuws en mededelingen. 23.10 Actualitei
ten. 23 30 Moderne grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15
Lichte muziek. (Om 12.25 Weerberichten en
mededelingen voor de schippers.) 12.50 Beurs
berichten en programmaoverzieht. 13.00 Nws.
hème, opera, (Om 15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Kamermuziek. 16.55
Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmu
ziek voor de jeugd. 17.45 Fanfaremuziek. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportberichten. 18.30 Evergreens. 18.45 Sportkro
niek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radio
kroniek. 19.45 Volkszangen. 20.00 Hoorspel. 20.48
Klassieke en moderne muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.0Ö-0.10 Voor
de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Engelse les. 19.30 Comedy Caper
(Polo te paard), TV-film. 19.45 Openbaar Kunst
bezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Po
litieke Partij: P.v.d.A. 20.30 De dolle verhui
zers (Les Livreurs), speelfilm (alle leeftijden).
22.05 Filmbiografie van de componist Joseph
Haydn. 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 De Bailey's, TV-
film. VARA: 20.55 Première théatre - De han
den van Danofrio, TV-film. 20.25 Jazz-Prijs 1964
21.45-22.10 Achter het nieuws.
BRUSSEL 324 m.
DINSDAG 29 DECEMBER 1964
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Weekjournaal voor gehoorgestoor
den. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 AVRO's Televizier NTS: 20.40 Charles Az-
navour: muzikaal programma. AVRO: 21.40 Man
tegen man: actueel debat. NTS: 22.25-22.30 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. VPRO: 20.01 De Palordi-
nis, t.v.-spel. 20.40 30 minuten pauze, amuse
mentsmuziek. 21.10 De Dinah Shore Show
22.00 Psychokinese, voorlopige uitslag van de re
sultaten van het kijkersonderzoek n.a.v. onze
uitzending van 16 dec. J.l. IKOR-CVK: 22.10-
22.35 Opspraak III, gesprek.
geestig moet(wil) zijn. Of had de afwezig
heid van de Mounties er toch iets mee te
maken?
Minder pretentieus, maar aanmerkelijk
beter vonden wij het programma van
Greet je Kauffeld, het zangeresje, dat in
West-Duitsland en onder de goede leiding
van Viktor van Raday zich ontwikkelde
tot een bescheiden, zeer sympathieke en
ondeugende show-ster. De „evergreens",
gezongen tegen de achtergrond van wat
gewaagde, maar toepasselijke filmbeelden,
waren kostelijk.
Dat Heyermans' dramatische schets
„Nocturne" nooit door het grote toneel
werd gespeeld, leek ons gezien de daarop
volgende opvoering van dit stuk nogal ver
antwoord. Toch lieten Magda Janssens en
Henk v. Buuren (die op de Bühne altijd
een weinig op het tweede plan stond) zich
in dit bijna melodramatische stukje we
derom kennen als toneelspelers van groot
formaat, die zelfs een enkele oneffenheid
in de t.v.-regie wisten te overwinnen.
Damshuizer
De 52-jarige schilder Eduard Heijmans
uit Aerdenhout zal op uitnodiging van het
Miami Museum of Modern Art van 2 tot
28 maart een eenmanstentoonstelling van
zijn werk houden.
De dertig stukken die in januari ver
scheept worden bestaan voor het overgro
te deel uit reliëfs. Heijmans, die als auto
didact op zijn 44ste jaar begon te schil
deren, heeft onder meer in het Stedelijk
Museum te Amsterdam, Galerie Espace in
Haarlem, het Van Abbe Museum te Eind
hoven en het Centraal Museum in Utrecht
geëxposeerd. De catalogus voor de Ameri
kaanse tentoonstelling is ingeleid met de
toespraak, die Bert Schierbeek gehouden
heeft ter opening van Heijmans eigen ex
positie in het Stedelijk Museum.
Een tekening van de Amsterdamse gra
ficus Aat Veldhoen, een kopie van een
Japanse tekening een man en vrouw
in uiterst intieme houding is naar het
oordeel van de Amsterdamse rechtbank
zinneprikkelend voor de jeugd. Dit zegt zij
in haar tegen de 32-jarige propagandist
van de rotaprenten van zijn vriend Veld
hoen en de anti-rookmagiër Robert Jas
per G. uitgesproken vonnis.
De officier van Justitie bij de rechtbank
mr. J. J. Abspoel eiste een boete van 25
gld. De rechtbank was het eens met deze
zienswijze en de gevraagde boete en ver
oordeelde Robert tot 25 gld. of 5 dagen
hechtenis. De Japanse prent werd ver
beurd verklaard en de twee andere (niet
prikkelend bevonden) in beslaggenomen
prenten worden aan Veldhoen teruggege-
Op 64-jarige leeftijd is in Den Haag
overleden de heer W. H. van Baarle, die
als adviseur voor perszaken en public re
lations verbonden was aan verschillende
uitgeverijen van tijdschriften en dagbla
den. De heer Van Baarle was ook lid van
de persraad. Hij was een der oprichter»
van de Nederlandse Organisatie van Tijd
schriftuitgevers (NOTU) waarvan hij ere
voorzitter was.
De begrafenis heeft in stilte plaats ge
had.
Op de avond van tweede kerstdag heeft
een 75-jarige bewoner van de Kraaipan-
straat in de Transvaalbuurt te Amster
dam zijn buurman van de eerste etage,
een 49-jarige controleur, tijdens ruzie met
een scheermes een snede in zijn hals en
onder de linker oksel toegebracht. De man
moest in een ziekenhuis worden opgeno
men.
De oorzaak van de ruzie was het over
luid spelen van de radio van de bejaarde,
hardhorende man. Eerst was de vrouw
van de controleur naar beneden gegaan
om te vragen of de radio, die zelfs op
tweehoog nog te horen was, wat zachter
kon worden gezet. Het was niet de eerste
keer dat de buren er hinder van hadden.
In plaats van aan dit verzoek te voldoen
zette de oude heer de radio nog harder
aan. Toen ging de controleur gewapend
met een fietspomp naar beneden omdat
hij wist, zo vertelde hij later aan de poli
tie, dat zijn buurman een „messensteker"
is geweest.
De bejaarde man, die suiker- en hartpa
tiënt is, heeft bekend te hebben gestoken.
In verband met zijn hoge leeftijd en slech
te gezondheid heeft de politie hem niet ge
arresteerd.
Gerhart Hermann Mostar en R. A.
Stemmle hebben zich verdiept in de
talloze aspecten van de misdaad. Zij
hebben hun bevindingen neergelegd in
een serie publikaties die zij de naam
gaven „opzienbarende misdaden". Het
boek „Doodvonnis" verslaat negen be
roemd geworden misdaden en de straf
zaken waarin zij behandeld werden. Er
zijn boeiende beschrijvingen onder. Po
pulaire lectuur is het beslist niet. De
meeste „zaken" zijn voor het Neder
landse publiek onbekend. In „De wolfs-
mens" komt vooral de pathologische
misdadiger op de proppen. Actueel in
dit boek is de bespreking van de eutha-
nasiemoorden in Grafeneck, bedreven
onder het nazi-regime.