E/NötfOFEA' HEEFT Garderobes dienen het de en foyers gemak en verpozing Vlaams Festival ZATERDAG 2 JANUARI 1965 Erbij PAGINA DRIE Toneelwagens en hefplateaus ,De Globe VOOR 12 MILJOEN EEN SCHOUWBURG UIT DUIZENDEN In de pas in gebruik genomen schouwburg te Eindhoven zal van 15 tot en met 17 januari 1965 een Vlaams toneelfestival worden gehouden, waartoe in Eindhoven gevestigde culturele organisaties de handen in een hebben geslagen met culturele groepen in de zuidelijke Nederlanden. Het resultaat van deze samenwerking, die de taak van de nieuwe schouw burg in het kader van de zuidelijke culturele ontwikkeling wel heel duidelijk onderstreept, is een toneel-, litteratuur- en beeldende kunstfestijn dat klinkt als een klok, waarbij niet alleen de schouwburg maar ook het Van Abbemuseum toneel zal zijn van een eigentijdse culturele demonstratie van groot gewestelijk belang. „Toneel Vandaag" uit Brussel, onder leiding van Rudi van Vlaen deren, zal in de Schouwburg op voeren „De Dode Heer" van Georges van Vrekhem onder regie van Berten de Bels en „De Beestentrein" van Jan Christiaens, onder regie van Dré Poppe. Tegelijkertijd zullen tentoon stellingen worden gehouden van mo derne Vlaamse grafiek en abstracte Vlaamse kunst. Ook zal een litteraire avond, omlijst met koorzang, Vlaamse en Zuidnederlandse dichters en litte ratoren bijeenbrengen. Dit alles, in het kort vermeld, stelt de Eindhovense schouwburg in het middelpunt van de belangstelling, niet zozeer in Nederlands opzicht, dan wel in het opzicht van het gewest waarvoor hij bedoeld is: Brabant, Limburg en Vlaanderen, in cultureel verband over politieke grenzen heen meer een eenheid vormend dan hun respectieve politieke omlijningen doen vermoeden. Wie de Eindhovense schouwburg in Noordnederlands kader te impo sant, te enorm, te duur en te kwistig geoutilleerd vindt, moge bedenken dat hij niet moet worden opgeteld in de rij der Nederlandse schouwburgen, maar een unieke plaats inneemt in een arm cultuurgebied, arm in de be tekenis van accommodatie en bin dingsmogelijkheden, maar overigens zeer rijk aan een karakteristieke, eigen cultuurinhoud. Voor dit gebied is hij niét te groots opgezet, wellicht nog te beperkt. Want het is een West europees centrum van zo'n veelbe lovend allure, dat men nauwelijks kan schatten wat het aan toekomstige behoeften zal ontwikkelen. De pas kort geleden geopende stadsschouwburg van Eindhoven is het onderwerp van gesprek in diverse kringen: in architectonische, in financiële, in kunstenaars kringen, en verder natuurlijk in journalistieke kring, maar dat laatste geldt nu eenmaal voor alles wat nieuw is. De schouwburg heeft 12 miljoen gulden gekost en zal nog meer moeten kosten, aangezien zijn restaurant nog moet worden gebouwd. De elkander opvolgende ver hogingen van het gemeentelijk krediet hebben in de loop van zijn bouwtijd heel wat tongen en pennen in beweging gebracht. Toen hij klaar was, is heftig critiek ge oefend. Daar was waarschijnlijk reden voor. Er kleven misschien heel wat tekort komingen aan deze gigantische schouwburgbouw, maar voordat men aan al die feilen aandacht besteedt, moet men één ding bedenken: de Eindhovense stadsschouwburg is, mét zijn fouten, de mooiste en best geoutilleerde schouwburg van West-Europa. Het imponerende front met zijn vijf aluminium deuren, een beschermende luifel uitstekend boven de oprit, is bo ven de eerste etage louter glas in dun staal. Dat glas geeft van de foyers uit een onbelemmerd uitzicht over „Den Elzent", het fraaie villapark aan de zuidzijde van de Dommelvallei. De foyers en garderoberuimten van deze schouwburg hebben volstrekt afgere kend met gedrang en ruimtegebrek, dat kenmerkende euvel van de meeste an dere schouwburgen. En wat de meeste andere schouwburgen eveneens missen, is hier eindelijk dan volop aanwezig: de schouwburgbezoeker kan op iedere rang en rij van de grote zaal onbelemmerd het toneel van voetlicht tot top over zien. De Eindhovense schouwburg is een schouwburg waarin men zich vrije lijk bewegen kan en alles kan zien wat men zien wil. Deze twee voordelen we gen op tegen iedere fout in constructie of organisatie, die de meest verfijnde criticaster gelieft op te diepen. In afwijking van de meeste in de laatste jaren gebouwde Europese thea ters, heeft de grote zaal namelijk een sterk oplopende vloer. Deze oplossing werd niet alleen gekozen in verband met het zicht op het toneel, maar ook uit akoestische overwegingen, zodat ook op de verst verwijderde plaats van het toneel (24 m. tot de speellijn) alles kan worden verstaan en de gehele to neelopening kan worden overzien. Bijzonder interessant is ook de wand van de grote zaal (zie foto). Reeds eer der werden pogingen aangewend om zaalwanden te construeren, waarin de De onder de grote zaal gelegen kleine zaal, „Globe" geheten, dankt haar naam aan de ronde vorm. Zij is ge zellig, intiem en geaccommodeerd op een bijna sprookjesachtige wijze. De mogelijkheden in deze kleine zaal zijn legio en maken uitvoeringen mogelijk, die elders tot de vrome wensen zullen blijven behoren, zo lang de ouderwetse „Hollandse" schouwburgen niet radikaal worden verbouwd. akoestische eisen op esthetische wijze waren verwerkt. In Eindhoven is een wand geconci pieerd, bestaande uit open houten pa nelen van zwarte latten. De openingen zijn van gevarieerde (vooraf berekende) grootte met meer en minder vooruit springende delen. Achter deze latten- roosters bevindt zich geluidsabsorbe- rend materiaal, afgedekt door een rood, geluid doorlatend doek. De grote zaal heeft parterre 645 zit plaatsen, het balkon telt 290 zitplaatsen. Totaal dus 935. De orkestbak heeft een oppervlakte van 120 m2, groot genoeg om het uitgebreidste opera-orkest plaats te bieden; het hydraulisch beweegbare orkestplateau heeft een oppervlakte van 45 m2. De foyer van de grote zaal (700 m2) gelegen aan de voorzijde van het ge bouw, staat in geheel open verbinding met wandelgangen en garderobes. Deze opzet heeft geleid tot een verrassende ruimtelijke werking. De bij de grote zaal behorende to neelaccommodatie omvat een hoofdto neel, twee zijtonelen en een achterto neel. Met haar totale oppervlakte van 1100 m2 is deze toneel accommodatie wel uniek in de geschiedenis van de theaterbouw. Het hoogste punt van het toneelhuis ligt niet minder dan 30 m. boven de straat; de toneelopening is 14 x 9 m. Omdat de ontwikkeling van het toneel dit in de toekomst zou kunnen verlan gen, is de gelegenheid geschapen zowel voor het maken van toneelwagens als voor hydraulische hefplateaus. De to neelruimte heeft een rechtstreekse ver binding via het achtertoneel met de straat. Aansluitend aan het hoofdtoneel be vinden zich 14 kleedkamers. Een artiestenfoyer, geschikt voor 120 personen, bevindt zich ter zijde van het hoofdtoneel. In de vloer van beide zalen is een ringleiding aangebracht, zodat slecht horenden met behulp van hun gehoor apparaat op iedere willekeurige plaats de voorstelling kunnen volgen. In het voorgedeelte is verder een lift aanwezig voor bezoekers, die slecht ter been zijn. Invalidenwagens kunnen binnenrijden via een helling naast de trappen vóór het gebouw. Onder de grote zaal bevindt zich de kleine zaal, die inmiddels „Globe" is gedoopt. In deze zaal kunnen toneel en auditorium in één ruimte worden samengebracht (zie foto). De grote zaal, een feest voor oog en oor, al wordt dat laatste be twijfeld. De akoestiek is echter nu, door een betere bespeling van de geluidtechniek, uitstekend. De zaal is zowel wat haar aankleding als verlichting betreft een weldaad van rust en feestelijke harmonie. De „Globe", die 450 zitplaatsen be vat, is speciaal bestemd voor klein be zette stukken zonder decor, dansgroe pen, muziek- en zangrecitals, experi menteel toneel, schooltoneel, filmverto ningen, vergaderingen, dansfestijnen, modeshows en dergelijke. Er zijn ze« kleedkamers. Het 3-delige ronde podium in het midden van de zaal kan door middel van ingenieuze hefinstallaties in 5 ver schillende standen worden geplaatst. Worden deze podia op één niveau, n.L dat van de zaal gebracht, dan is het geheel ook bruikbaar als danszaal. In verband hiermede zijn de treden van het amfitheater verdubbeld, zodat daarop tafels met stoelen geplaatst kunnen worden. Ook kan deze zaal dienst doen als arena-theater. De af werking van de wanden is aangepast aan het experimentele karakter van da zaal en bestaat uit verticale houten balken met grote tussenopeningen. Gro te en kleine zaal kunnen gelijktijdig worden gebruikt; zij hebben hun eigen foyer, garderobes en toegangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13