Pirandello's „Zes personages op zoek naar een schrijver"
„Ga'ante Listen" bij Haagse Comedie
m
Lia Dorana overtuigend in
„Madame Sans Gêne"
in
Het weekeinde
In gemoderniseerde oerversie toch boeiend
Opdracht aan Jan Mul
li!
m
MAANDAG 4 JANUARI 1965
6
Operette-schwung op 18e eeuws th ma
H. v. d. B.
Russische „Fair Lady"
De positie van de
beeldende kunstenaar
T.V-nabeschouwingen
Maar het stuk is niet meer van deze tijd
H. v. d. B
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Leo P^gano
Ton van Duinhoven naar
Toneelgroep Centrum
Tom Nieuwenhuijsen
hoofd van AVRO-
programmering
Studentenorkest weer
in Bergen gearriveerd
Kort nieuws
EEN VAN LUIGI PIRANDELLO'S beroemdste stukken is „het drama dat
nog geschreven moet worden", waarvan de lange titel hierboven in de kop staat.
Pirandello heeft het in 1921 geschreven, waarna het bij de Romeinse première
onmiddellijk een. succes werd dat een paar jaar later tot wereldvermaardheid
en de Nobelprijs voor de letterkunde leidde. Ook bij de Nijmeegse première van
2 januari jl. door de toneelgroep Theater bleek het stuk nog groot enthousiasme
te kunnen ontketenen. Toch bewaarde ik persoonlijk aan de opvoering bij het
A.T G. van een jaar of tien geleden onder regie van Elise Hoomans nog indruk
wekkender herinneringen. Aanvankelijk kwam het stuk mij zelfs volkomen onher
kenbaar voor, maar in het programma vond ik naderhand de verklaring: regis
seur Ferd. Sterneberg en dramaturg Dolf Verspoor hadden de voorkeur gegeven
aan Pirandello s eerste versie, die hij in latere jaren herhaaldelijk gewijzigd heeft
in verinnerlijkende, alle uiterlijkheid wegsnoeiende zin. Deze latere diepzinniger
versie krijgt men gewoonlijk te zien en de interessante vraag doet zich nu voor
men het recht heeft die eerste, door de schrijver zelf verworpen vorm weer
te voorschijn te halen.
HET IS ALS „confrontatie-politiek" in
leder geval interessant om het vurige plei
dooi voor de oorspronkelijke opzet, dat
Sterneberg hier met zijn mensen heeft ge
houden, nu met de uiteindelijke versie te
kunnen vergelijken. En daarbij gaat mijn
eigen voorkeur zonder aarzeling naar die
laatste uit. Na een niet zo gelukkige po
ging om de inleidende gesprekken van de
acteurs op het lege toneel wat te moder
niseren (van de hand van de regisseur)
zag men de zes toneelpersonages opko
men, die aan de regisseur om vormge
ving in een te spelen drama vragen.
In eerste aanleg heeft Pirandello dus ken
nelijk het typische schrijversprobleem wil
len behandelen hoe men bepaalde een
maal geconcipieerde personages in een
werkzame dramatische vorm kan vastleg
gen, hetgeen leidt tot interessante beschou
wingen over de onwaarachtigheid die door
de toneelwerkelijkheid noodzakelijk wordt
gemaakt en tot de typische Pirandelleske
constatering dat een toneelpersonage éch
ter en meer zichzelf is dan een levend,
steeds veranderlijk mens.
Maar het stuk in deze vorm zit nog vol
zwakke theatrale momenten en de proble
matiek is nog typisch die van een toneel
schrijver.
DE LATERE STERK gecomprimeerde
vorm. eenmaal van alle uiterlijkheid ont
daan, heeft een veel verder strekkende be
tekenis; dan gaat het alleen nog om de
vraag in hoeverre wij ons zelf kunnen ken
nen, en ons eigen leven kunnen leven.
Kortom of wij een toneelpersonage met
een vaste rol, of een vrij mens zijn.
Natuurlijk zitten deze tendenties ook al
in het stuk zoals we dat zaterdagavond in
de Nijmeegse stadsschouwburg te zien kre
gen, maar daar worden de belangrijkste
thema's overwoekerd door toneelspelers
bijkomstigheden en uiterlijk effectbejag.
De voorstelling die Theater te zien heeft
gegeven had overigens grote kwaliteiten.
NA DE VERMELDE zwakke en te sterk
uitgesponnen inzet, was de opkomst der
personages indrukwekkend gerealiseerd in
een onwerkelijk decor en intrigerende be
lichting.
Hans Tiemeijer maakte zijn rol van de
gekwelde vader misschien iets te verstan
delijk om steeds te kunnen ontroeren, maar
wist de ingewikkelde kernvraagstukken
glashelder over het voetlicht te brengen.
Van de zes personages heeft verder eigen
lijk alleen de dochter een belangrijk aan
deel in de handeling en zij werd fel en rauw
vertolkt door Mia Goossen die zo voor de
Hans Tiemeijer en Mia Goossen in
Pirandello's „Zes personages op zoek
naar een schrijver."
overtuigendste momenten zorgde. De rol
van Madame Page, detoneerde nogal door
de afschuwelijke accenten waarmee Nelly
Frijda opgescheept was. De rollen van de
toneelspelers die aan het repeteren zijn,
vormen eigenlijk niet meer dan een entou
rage, maar als zodanig maakten zij allien
een bijzonder authentieke indruk, met
Jacques Snoek als uitblinker in de rol van
eer ij dele eerste-planspeler.
De regie van Fred Sterneberg was met
kennelijke liefde voor dit gegeven gevoerd
en de opvoering in een sober maar zeer
bruikbaar decor van Erik van der Donk
is een uitgesproken succes geworden voor
de sedert vorig jaar met aanzienlijk meer
artistiek bewustzijn geleide toneelgroep
Theater.
Hans van den Bergh
GEORGE FARQUHAR'S blijspel „The Beaux' Stratagem" stamt uit het prille
begin van de 18e eeuw en is één van de typische restoration-plays, stukken uit
een periode van de Engelse cultuurgeschiedenis, waarin het toneel onder de
regering van Karei II zich weer kon herstellen van een tijdperk van puriteinse
onderdrukking. Farquhar was een uit zijn vaderland verbannen Ier die in Londen
van de nieuwe vrijheden gebruik maakte door voor zijn brood satirische stukken
te schrijven. Die satirische elementen in het onderhavige stuk zijn overigens
zozeer in het lachwekkende getrokken dat hij geen serieuze risico's liep dat de
censuur zou ingrijpen. Er wordt wel wat struikroverij in bedreven, de ingetogen
heid van een aantal vrouwen wordt belaagd, een geestelijke wordt gecompromit
teerd in de slaapkamer van een dienstbode, maar de struikrovers zijn volslagen
kluchtfiguren, de dames geven pas na-een ordentelijk huwelijk toe, en de geeste
lijke is maar een Ier en bovendien Rooms Katholiek.
OM DE FEITELIJKE totaal onbeduiden
de inhoud die inderdaad zoals de titel
zegt goeddeels draait om een aantal lis
ten die twee galante heren verzinnen om
een rijk huwelijk in de wacht te slepen,
kan het de Haagse Comedie voor haar
Nieuwjaarspremière niet te doen geweest
zijn. Men heeft kennelijk in de met aller
aardigste liedjes opgesierde bewerking van
Ernst van Altena die er nogal wat moderne
woordgrapjes aan toevoegde en heel veel
overbodig gepraat had weggezuiverd, de
aanleiding gezien om een luchtig divertis-
semento te maken waar ik zondagmiddag
in de Koninklijke Schouwburg met een
voor Haagse begrippen uitgelaten publiek
van genoten heb.
Regisseur Paul Steenbergen had het he
lemaal in de sfeer van een lichtvoetige
operette gehouden.
IN EEN BIJZONDER handig ovaal de
cor van Hep van Delft dat door het ver
schuiven van gordijnen de verschillende
plaatsen van handeling aangaf en in rond
uit fabuleuze kostuums van Han Noord-
hoek Hegt zag men zingend en spelend
een vijftiental acteurs en actrices van
de Haagse Comedie aantreden.
Alsof musicals hun dagelijks werk wa
ren, bewogen zij en brachten zij de lied
jes van Ernst van Altena op muziek van
Jurriaan Andriessen in volkomen harmo
nie met de in de zaal spelende combo
onder leiding van Peter Kok.
Ook deze muziek en speciaal het bijzon
der feestelijke, prachtig in quasi-achttien-
„Galante Listen" van Farquhar bij
de Haagse Comedie. V.l.n.r. Nelleke
Knegtmans, Trins Snijders, Myra
Ward, Gerard de Groot en Jules
Royaards.
de eeuwse stijl gehouden voorspel, was
een onverbeterlijke ondersteuning voor de
ze, aanvankelijk even wat moeilijk op
gang komende, maar al gauw bruisende
en tintelende opvoering, waarin Joris Diels
een sublieme komische waard op de been
bracht, Trins Snijders een charmant zin
gende juffrouw Van Wrevel, en een serie
komische driestuivers-schurken de in
prachtige vermommingen gestoken Jules
Croiset, Hep van Delft en Jack Hom ble
ken te zijn. Een gelukkige en gelukte ver
menging van strikt eigentijdse en vroeg-
achttiende eeuwse humor.
Een functionaris van het Russische mi
nisterie van Cultuur heeft gezegd dat de
Sovjet-Unie niet van plan is te onderhan
delen over royalty-betaling voor opvoerin
gen van het muziekspel „My fair Lady".
De C.B.S., die de buitenlandse rechten
voor deze musical beheert, heeft gepro
testeerd. Maar de Sovjet-Unie valt buiten
de internationale auteursrechtenconven
tie, aldus de Moskouse functionaris.
De staatssecretaris van O., K. en W.
heeft de componist Jan Mul te Haarlem
opdracht verstrekt tot het componeren van
een werk voor normaal bezet symfonie
orkest. De compositie, die een tijdsduur
van 6 a 8 minuten zal hebben, moet ge
schikt zjjn om uitgevoerd te worden door
amateur-symfonieorkesten. De heer Mul
heeft de opdracht aanvaard.
Voorts is aan de heer Kees Stip te Huis
ter Heide opdracht verleend tot het schrij
ven van een musical op Surinaamse mo
tieven. De heer Stip heeft het plan hier
voor samen te werken met de componist
Laguestra.
De VARA zendt op vrijdagavond 8 janu
ari a.s. een klankbeeld uit dat gewijd zal
zijn aan de financiële positie van de beel
dende kustenaars in Nederland. De samen
stellers van het programma laten in deze
uitzending twee groepen mensen aan het
woord die bij deze problematiek betrokken
zijn: de kunstenaars zelf, en autoriteiten
uit de artistieke wereld, zoals de heer J.
Kassies, secretaris van de Raad voor de
Kupst, dr. L. Gans en een vertegenwoor
diger van het ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen. Al deze ge
sprekken werden gevoerd door Joop Nie
zen. Voor dit klankbeeld werd de tekst ge
schreven door Jan Eijkelboom; de pro-
duktie is in handen van Wim de Jong.
Mr. Magoo verhuisde zoals zaterdag
door de AVRO aanschouwelijk werd be
vestigd van het REM-eiland naar het
Gooi. Maar daar bleef het niet bij, want
deze omroep voegde aan het bekende re
cept voor diezelfde zaterdagavond (spelle
tje, liedjes, spelletje, showtje) ook nog een
sausje toe, dat duidelijk bedoeld was, de
tongen van de talrijke REM- en TROS-
liefhebbers te strelen. Dit sausje, de me
dewerking van REM-directeur Brandei en
diens ex-omroepster Hetty Bannink, gaf
ons eerder een wat ondefinieerbare, zo
niet laffe, dan een pikante smaak in de
mond. Het was duidelijk, dat de eerstge
noemde, een wat verbeten heer, niet zo
zeer voor dit spelletje gekomen was als
wel voor een ander: de popularisering van
de TROS, die tot drie keer toe door hem
een heuse omroepvereniging genoemd
werd. Of die andere omroepvereniging, de
Algemene Vereniging Radio Omroep, in
een grootmoedige maar onvoorzichtige bui
erin gelopen was dan wel probeert de
TROS binnen te halen, konden wij niet
vaststellen, ook al kenden wij dit Wacht
woord. Enfin, wij waren blij, dat de heer
Magoo gespaard werd voor ondergang in
de Noordzee. Vermeld moet voorts wor
den, dat men in „Wie van de Drie?" zo
waar ook nog blindemannetje speelde, om
te raden wie nu de echte Anton Geesink
was en dat pa en dochter Alberti niet
alleen zelf weer aardig zongen, maar ook
hun gast Ronnie Tober. Dat kon niet ge
zegd worden van André van Duin overi
gens een ijverige play-back-imitator en
van de stem van Ilonka Biluska moet je
ook houden. Bij nader inzien lijkt dit pro
gramma toch erg veel op de „Zaterdag
avondakkoorden van Teddy en Henk
Scholten, destijds door de KRO op de
beeldbuis gebracht. Alleen gaven wij aan
de verzorging van dat programma alle
andere bezwaren ten spijt de voorkeur.
Het aparte paar, Johnny Kraaykamp en
Rijk de Gooyer, maakte in zijn showtje
nog veel goed, o.m. met een misschien
wat lang gerekt, maar heel knap en zot
xylofoonnummer. Wellicht is De Gooyer
voor een „aangever" nog iets te gretig
(waardoor hij knappe details in de clowne
rieën van zijn partner onscherp maakt),
maar toch mag nu gesteld worden, dat
dit aloude tweetal weer op de goede weg
is, mede dank zij de Brits-Nederlandse
teksten, die hun verstrekt worden.
Zondagavond
Het eerste deel van de operette „Die
Fledermaus" op het tweede net, het twee
de op het eerste net. Zo maakte de NTS
het het ene deel van de kijkers onmoge
lijk (zij die Nederland 2 niet kunnen ont
vangen) en het andere deel nogal moei
lijk dit vrolijke zangspel in zijn geheel te
volgen. Moeilijk vooral, omdat het hier
een reportage gold van een theateropvoe
ring, die mede door de nogal ongewone
vorm van dit luchtige, maar ingewikkel
de spel, alle aandacht van de kijker op
eiste. Een goede, ontroerende Socuterare-
portage over de revalidatie van spastische
kinderen paste er dan ook in het geheel
niet tussen.
De Westduitse televisie, wier camera's
in het Keulse operagebouw kennelijk de
nodige bewegingsvrijheid hadden, slaagde
erin van deze opvoering een zeer bevre
digend verslag te maken. Het werd ook
al doordat men de fantastische zangeres
Felicia Weathers in haar travesti-rol van
prins Orlovsky de kans bood twee weinig
toepasselijke, extra-Russische nummers te
zingen echter ook een wat langdradig
verslag. Dat moet zeker toegeschreven
worden aan de vele speelscènes, vervuld
van komische misverstanden en humor-uit-
een-heel-oude-doos. Dat wij niettemin ge
noten hebben, is te danken aan Strauss
en zijn onsterfelijke melodieën, aan het
uitstekende stemmenmateriaal van de zan
gers, die uiteraard zelf moesten acteren
(stel je voor, play-back in een schouw
burg) en dat veelal knap deden en aan de
zeer feestelijke sfeer van de gehele voor
stelling.
J. Damshuizer
DOOR DE ZONDVLOED van nieuwjaarspremières was ik pas zondagavond
in staat in de Rotterdamse schouwburg Lia Dorana als Madame Sans-Gêne te
gaan zien nu zij de befaamde rol in het stuk van Victorien Sardou (van 1893)
mocht spelen na een illustere serie voorgangsters waaronder Réjare (meer dan
500 maal) Mistinguett en Madeleine Renaud en ten onzent mevrouw Mann-
Bouwmeester, Magda Janssens, Annie van Ees en twaalf jaar geleden Lily Bouw
meester eveneens bij het Rotterdams Toneel. Het stuk op zichzelf maakt nu wel
een definitief verouderde indruk. Sardou is eigenlijk voornamelijk een gewiekst
aan elkaar plakker van sterke dramatische effecten en b.v. niet voor niets ook
de ontwerper van opera-intriges als „Tosca".
DE ROERIGE his
torische achtergrond
van de revolutie en
het keizerschap van
Napoleon leent zich
ook eigenlijk beter
voor een avonturen
film en die is er dan
ook nog recentelijk
van gemaakt met
Sophia Loren in de
hoofdrol. Men heeft
voor de Rotterdamse
voorstelling in ieder
geval geen kosten ge
spaard om iets van
het stof van een hal
ve eeuw van dit
spektakelstuk af te
poetsen. Er waren
prachtige Empire-
kostuums en een zeer
stijlvol decor van
Jan Verwijs. En ook
Georges Vitaly was
weer eens uit Parijs
gehaald om wat
regievuurwerk af te
steken. Of men ook
geen móéite had ge
spaard lijkt mij nog
een beetje de vraag,
aangezien zowel Na
poleon bij monde van
Luc Lutz als Mme.
Sans-Gêne zelf, die
onlangs de hofintriges
van wasvrouw tot
vrouw van de maar
schalk van Frankrijk opklimt, nogal wat
tekstmoeilijkheden bleken te hebben.
Lia Dorara was als deze „My Fair Lady
avant la lettre" overigens bijzonder over
tuigend vooral in die gedeelten waarin
iets van hartstocht getoond mocht worden.
Zij bezit bovendien het geheim om van
elke rol een werkelijk levend mens te
maken in wie men gelooft en van wie
men zelfs gaat houden.
BIJZONDER GOEDE ROLLEN zagen
wij, temidden der al te talrijke anderen,
van Leo de Hartogh als een rondborstige
maarschalk Lefébvre (merkwaardiger
wijze is deze voorstelling consequent Le-
fèbre genoemd inplaats van Lefèvre), van
Pieter Lutz als een heel fijntjes getypeer
de maintien-leraar en van Hans Ceule-
man als een scherpe, niet voldoende lelijke
(zie de- tekst: ,,een earnavalsmasker")
Foüché. Luc Lutz leek ah Napoléon meer
op zijn andere rollen dpn op onze histo
rische voorstelling van de Keizer, wat
door sommigen als een voordeel werd
gezien.
Een mooie kleine typering zagen we
van Edmond Classer als de keizerlijke
kleermaker.
Goed, het stuk heeft ons op het men
selijke vlak niet meer te zeggen dan
„Fulco de Minstreel", maar voor de lief
hebbers van het genre „petite histoire'
is het zonder meer de moeite waard. Vooral
in deze voorstelling die als vertoning
speciaal op het punt van aankleding en
figuratie, voor Nederlandse begrippen,
groots en uitzonderlijk verzorgd is.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte
grammfoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Oude mu
ziek. (gr.) 9.15 Klein omroepkoor, kamer
orkest en zangsolisten: klassieke muziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
9.55 Boekbespreking. 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Lichte
grammofoonmuziek. 12.17 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Licht ensemble met zangsolis
ten. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest.
14.00 Voor de vrouw. 14.40 Hartewens Fes
tival 1964. 15.30 Van mens tot mens, lezing.
15.45 I.ichte grammofoonmuziek. 16.C«0
Nieuws. 16.02 II maestro di cappella, ope
ra. (opn.) 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New
York calling, praatje. 17.35 Lichte gram
mofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.55 Paris vous parle, ge
sproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kin
deren. 19.05 Operamuziek (gr.) 20.00 Nws.
20.05 Radar, radioperiodiek. 20.45 Geva
rieerd muzikaal programma voor de mili
tairen. 21.35 Toneelbeschouwing. 21.45 Si-
tar, een radiotijdschrift voor gitaristen.
21.55 Klassieke kamermuziek voor fluit,
(opn.). 22.15 Stereofonische uitzending: Ba
riton en piano: Internationale volksliede
ren. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40
Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05
Venster op de hedendaagse muziek, muzi
kale lezing. 23.40 Populaire liedjes. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40
Overweging. 7.40 Klassieke kamermuziek
(gr.) 8.00 Overweging. 8.05 Klassieke gram
mofoonmuziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de
huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klassie
ke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek.
11.50 Volaanvooruit, lezing. 12.00 An
gelus. 12.03 Voor de boeren. 12.15 Folklo
ristisch ensemble (gr.) 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- ei tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50
Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Lichte
grammofoonmuziek. 14.00 Voor de platte
landsvrouwen. 14.10 Gevarieerd muzikaal
programma. 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00
Rieleksen, amusementsprogramma (her'
haling van zaterdag jl.) 16.00 Voor de zie
ken. 16.30 Onderweg!, godsdienstig pro
gramma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor
de kinderen. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Curacao in kleuren. Spreker G. T. Hane-
veld. 18.00 Lichte grammofoonmuziek. 18.20
Uitzending van het Gereformeerd Poli
tiek Verbond: Uit de koers. Spreker: de
heer W. G. Beeftink, voorzitter van het
Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Lich
te grammofoonmuziek. 18.50 En nu mijn
geval, vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole orkest
en solist. (Stereofonische uitzending). 20.00
Clavecimbelrecital:. oude muziek. 20.25
Wiener Festwochenorkest en zangsolisten:
klassieke liederen. 20.50 Kerkorgelconcert:
moderne muziek. 21.20 Radiophilharmo-
nisch orkest en solist: klassieke muziek.
22.05 Geestelijke liederen. 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45
Liedjes (opn.) 23.15 Lichte grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte mu
ziek. (Om 12.25 Weerberichten en medede
lingen voor de schippers) 12.50 Beursbe
richten en programmavoerzicht. 13.00 Nws.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Aangename kennismaking! 15.00 Nieuws.
15.03 Kamermuziek. 15.50 Grammofoon
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziqk. 17.00
Nieuws. 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd.
17.45 Fanfaremuziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberieh-
ten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek
18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, en ra
diokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50
Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.00
Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Ameri
kaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10
Berichten voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
IKOR-CVK-RKK: 19.30 Bijbelvertelling
voor kleuters. 19.35 Kenmerk1 veertien
daagse rubriek van de Nederlandse kerken.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Politieke partij: P.S.P. 20.30 De baas in
huis (Hobson's Choice), film (beide keren
alle leeftijden). 22.10-22.25 Film over wer
ken van de Franse schilder Delacroix
(1798-1863).
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Het gesprek van de dag. 20.40 AVRO's
TV-Magazine. 21.25 Jazz in beeld. 21.55-
22.10 Sterren kijken.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Weekjournaal voor Gehoorge
stoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en Tante
Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Attentie.
NTS: 20.50 Hootenanny: muzikaal pro
gramma. NCRV: 21.15 Onder vier ogen.
21.50 'n Liedje met Caroline. 22.15 Dag
sluiting. NTS. 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 In
vertrouwde handen - Galstenen en hun be
handeling, medisch programma. VARA:
20.25 De zaak Connolly, Perry Mason-film.
21.15 Filmvenster. 21.45 Achter het nieuws.
IKOR/CVK: 22.10-22.35 Interview met de
protestantse theoloog prof. dr. Karl Barth
(herhaling op verzoek met ondertiteling).
De heer Leo Pagano, die per 1 januari
de K.R.O. heeft verlaten, is benoemd tot
adjunct-directeur externe betrekkingen
van de Centrale Kamer voor Handelsbe
langen en is tevens belast met het perso
neelsbeleid. Aanvankelijk zou de heer Pa
gano bij een oliemaatschappij in Rotter
dam in dienst treden.
Lia Dorana als Madame Sans Gêne
in het gelijknamige stuk van Victo
rien Sardou. Naast haar
Leo de Hartogh.
De acteur Ton van Duinhoven heeft
zich voor het seizoen 1965/1966 verbonden
aan de Toneelgroep Centrum. Het afge
lopen seizoen speelde hij bij de Toneel
groep Ensemble.
De toneelgroep Centrum heeft van de
Nederlandse toneelschrijver Dimitri Fren-
kel Frank het blijspel „De Polyester Pol
ka" iri stucfiê genomen. Öe medespelendén
zijn; Karin Haage, Sara Heyblom, Ina
van der Molen, Ellen de Thouars, Matthieu
van Eysden, Wim van den Heuvel, Carol
Linssen en Piet Römer.
Met ingang van 1 januari 1965 heeft het
Bestuur van de A.V.R.O. de heer T. Nieu
wenhuijsen benoemd tot hoofd van de Pro-
grammadienst en plaatsvervangend direc
teur van het Radiobedrijf.
De heer J. M. van Overvest, die tot
dusverre in zich de functies van directeur
en hoofd van de Programmaleiding ver
enigde. draagt per genoemde datum dus
een gedeelte van zijn taken aan de heer
Nieuwenhuijsen over. Ais hoofd van de
Reportagedienst van de A.V.R.O. zal de
heer Nieuwenhuijsen worden opgevolgd
door de heer Jan Th. de Visser. De heer
T. Nieuwenhuijsen trad in dienst van de
A.V.R.O. op 1 juni 1946 als verslaggever.
Na het overlijden van Tom Schreurs in
1956 werd hij benoemd tot hoofd van de
Reportagedienst.
Voor dertiende tournee
Het Nederlands Studentenorkest houdt
deze maand voor de dertiende keer een
tournee, dat ditmaal onder bescherm
heerschap staat van prins Bernhard. Heden
ochtend heeft het NSO, in zijn nieuwe
samenstelling, zijn traditionele intocht ge
houden in Bergen (N.-H.).
In Bergen zal het orkest onder leiding
van de dirigent Jan Brusse instuderen: de
tweede orkestsuite van Bach, het alt
concert van Stamitz (solist Klaas Boon),
de 99ste symfonie van Haydn en „Dona
Montana" van Henkemans, een werk dat
deze in opdracht van de gemeente Bergen
voor het N.S.O. heeft gecomponeerd. De
tournee begint in Bergen op 16 januari
en daarna volgen Haarlem (17), Arnhem
(18), Groningen (19), Nijmegen (20), Heer
len (21), Brussel (22), Den Haag (25), Eind
hoven (26), Leiden (27), Utrecht (28), en
Amsterdam 29 januari. De baten van de
concerten zullen worden afgedragen aan
de stichting het Nederlands Studenten
sanatorium en de stichting Het Universi
tair Asielfonds.
Jongen verdronken. De negenjarige Os
wald Zank uit Den Haag is zaterdag
middag in het water langs de Valkenbos-
kade in zijn woonplaats verdronken.
Hij is bij het spelen te water geraakt.
Etages in Amsterdam uitgebrand. In Am
sterdam zijn de eerste en tweede ver
dieping van een pand aan de Spuistraat
240 geheel uitgebrand. De bewoners van
beide etages waren afwezig. De brand
ontstond ten gevolge van het oververhit
geraken van een slang die een butagas-
fles met een gaskachel verbond.