Ontmoeting met Ingrid Haebler
„De avonturen van de brave
soldaat Svejk" bij Theater
Egyptoloog
van de god
vindt tempel
Aesculapius
VERKOUDHEID?
Overbodig geworden tendens
De edelsmid Leo
Brom overleden
Grafkelder gevonden van
Graaf van Nassau
Limburgs t.v.-njkdom
klap voor bioscopen
DONDERDAG 7 JANUARI 1965
9
mmw"
Kathedraal van Milaan
na zes eeuwen voltooid
T elevisieprogramma
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
Nog 2 miljoen voor
de oude Opera
„Musik ist keine Spielerei"
Gabaret Ramses Shaffy
naar New York
T .V-nabeschouwingen
Woningnood
Damshuizer
David Oistrakh niet
naar Amsterdam
De radio geeft vrijdag
hoest? keelpijn?
GROENE KRUIS
HOESTBONBONS
OP NIEUWJAARSDAG is als één van de twee Nieuwjaarspremières van de
toneelgroep Theater te Arnhem in première gegaan „De avonturen van de brave
soldaat Svejk" naar de beroemde roman van Jaroslav Hasek. Gisteravond ben ik
in de gelegenheid geweest de voorstelling (weer in de Arnhemse schouwburg)
te zien. Deze hernieuwde kennismaking is mij niet meegevallen, zonder dat het
makkelijk is vast te stellen waar die teleurstelling aan geweten moet worden.
Misschien lag de herinnering aan Brechts bewerking „Schweig im zweiten Welt-
krieg (vorig jaar door Bob de Lange gespeeld bij de Haagse Comedie) nog te
vers in het geheugen. Misschien ook is de anti-oorlogsstrekking die in een tijd
van voortsmeulende soldatenromantiek en heldenverering, de betekenis van
roman en toneelbewerking uitmaakte, al te vanzelfsprekend en daarmee over
bodig geworden. Maar het waarschijnlijkste is toch dat het stuk zelf te weinig
wezenlijk-dramatische waarde heeft om zelfs maar als museumstuk te blijven
boeien.
De in 1959 afgebrande Leidse studen
tensociëteit is herrezen. Het trappen
huis (zie foto) is een stevig staaltje
functionele architectuur geworden.
Het uiterlijk van het gebouw doet
enigszins aan een politiebureau den
ken. Maar ook voor het oude ..Miner
va" gold al: als je er eenmaal zit is
het moeilijk om eruit te komen.
Zes eeuwen werk aan de imposante go
tische kathedraal van Milaan is gister
avond officieel ten einde gekomen, toen
de vijfde en laatste van de hoofdingangen
werd onthuld door aartsbisschop Giovanni
Colombo, de opvolger van paus Paulus VI
als bisschop van Milaan.
IK HAD DE GELEGENHEID de Weense pianiste te ontmoeten ten huizê
van de familie Van Cleeff te Heemstede waar zij meestal logeert wanneer zij
verplichtingen in Nederland heeft, en ook wel tijdens de, altijd zeer korte,
periodes tussen twee concertseries. Ook dun besteedt zij haar tijd hoofdzakelijk
aan de voorbereiding van haar programma's, vakantie neemt zij zelden-, haar
studie en de organisatie van haar carrière nemen haar daarvoor teveel in
beslag. De komende maanden heeft zij nog ongeveer veertig concerten in het
vooruitzicht, daar tussendoor platen-opnamen, daarna, in september, begint
haar eerste Amerikaanse tournee. Aanvankelijk wat gereserveerd, reageert zij
op mijn eerste vraag, betreffende haar nationaliteit, met het spontane antwoord:
„Ja, ik ben in Polen geboren, maar mijn ouders zijn Oostenrijkers uit Wenen.
Het is vreemd dat dit in de programma-toelichtingen en op platenhoezen zo
vaak onjuist vermeld wordt". Zij is er duidelijk trots op „Wienerin" te zijn.
Haar leermeesters? Zij noemt er vier: Nikita Magaloff te Genève, Marguerite
Long te Parijs, Scholtz (de Mozart-specialist) en Weingarten te Salzburg. In
deze stad liet zij zich op haar elfde jaar voor het eerst horen met een piano
concert van Mozart.
HANS CROISET heeft, steunend op an
dere versies (o.a. van Joan Littlewood),
uit de onvoltooid gebleven roman een nieu
we bewerking in zesentwintig taferelen ge
destilleerd, waarvan maar enkele scènes
genoeg schelmenromantiek. bevatten om
zich staande te houden. Voor het overige
zijn de belevenisjes van de ófwel uitge
kookte ófwel werkelijk oliedomme anti
oorlogsheld van de eerste wereldoorlog,
van zo'n onnozel gehalte dat een vergelij
king met het ook sympathieke maar even
min wereldschokkende „Frank van Wezels
Roemruchte jaren" van A. M. de Jong
zich opdringt. Want antimilitarisme mag
dan typisch Tsjechisch zijn, typisch Ne
derlands is het ook.
Zeker had Croiset's toneelvorm ook en
kele verdiensten. Door een draaiend toneel
maakte hij een haast filmisch snelle scène
wisseling mogelijk die de dynamiek van
Svejks soldatencarrière wel mooi gestalte
gaf. Ook de slotscène, van eigen vinding
waarin Croiset zijn kleine antiheld het
eeuwige leven schenkt door hem aan het
front niet te laten sneuvelen maar een on
bestemde toekomst in te zenden, past uit
stekend bij de legendarische afmetingen
die Svejk sindsdien heeft aangenomen.
Bernard Droog als de soldaat Svejk.
MAAR DAAR STOND tegenover dat het
geheel van een moeilijk te verdragen leng
te was waaruit men met genoegen een
aantal minder geslaagde fragmenten („het
ziekenhuis", „het kruisverhoor") gemist
zou hebben.
Over de voorstelling zelf kon men ook
gemengde gevoelens koesteren. Bernhard
Droog bracht qua voorkomen wel alles
mee voor zijn onnozele, aalgladde, levens
lustige personage, maar leek toch weinig
geïnspireerd en erg onzeker in zijn veel
eisende ratelverhalen.
Voor de talrijke steeds min of meer ka
rikaturaal bedoelde hem omringende figu
ren, heeft Theater natuurlijk geen topbe-
zetting beschikbaar. Toch kreeg men maar
een enkele keer, en dus té zelden, te zien
wat er potentieel in dit gegeven aanwezig
is en dat dan gelukkig in vertolkingen van
Henk Schaer, Willem Grelinger en Jan Go-
rissen (deze laatste beslist onverbeterlijk
als dokter in het simulantenhospitaal en
als wachtmeester).
Natuurlijk kan men waardering hebben
voor de zich langzamerhand aftekenende
lijn in Theater's artistiek beleid: het op
nieuw belichten van een aantal „histori
sche" momenten in de ontwikkeling van
het toneel, zonder daarom de keuze van
deze alleen door de omstandigheden eer
tijds interessante romanbewerking te hoe
ven toejuichen.
Ham van den Bergh
CAIRO (AP) Professor Walter Emery,
egyptoloog aan de universiteit van Londen,
heeft verklaard dat hij ervan overtuigd is
dat hij de vijfduizend jaar oude tempel van
Aesculapius heeft ontdekt, de Griekse god
van de geneeskunde.
Professor Emery zei dat hij hoopte dat
deze ontdekking hem tot de graftombe van
Imhotep zal leiden waarnaar door oudheid
kundigen reeds tientallen jaren lang is ge
zocht.
Professor Emery heeft opgravingen ver
richt bij Sakkara, de grote begraafplaats
van Egyptische koningen, ongeveer 27 ki
lometer ten zuiden van Cairo. Hij begon de
opgravingen in de dertiger jaren. Ze wer
den door de crisis over Suez in 1956 onder
broken. Het vorig jaar is hij opnieuw be
gonnen.
Hij zei dat men een paar dagen gele
den aan het graven was ongeveer tien me
ter beneden een graftombe uit de derde dy
nastie toen hij een enorm labyrint van on
dergrondse gangen ontdekte waarvan hij
denkt dat het zich uitstrekt over een ge
bied van ongeveer twee vierkante kilome
ter.
De gangen zijn aangebracht in rotsach
tige bodem en zijn van de vloer af tot bij
na aan het plafond vol met mummies van
ibissen, de heilige vogel uit het oude
Egypte. Professor Emery heeft ook de ge
mummificeerde beenderen ontdekt van
IN EEN ZIEKENHUIS in Arnhem is op
68-jarige leeftijd overleden de edelsmid
Leo Brom. Leo Brom heeft vele jaren lang
samen met zijn broer Jan Eloy in Utrecht
Brom's Edelsmidse gedreven, een unieke
werkplaats, die in 1856 door zijn vader,
Gerard Bartel Brom, werd gesticht en in
ternationale vermaardheid heeft verwor
ven. De smidse vervaardigde ondermeer
kerkelijke gebruiksvoorwerpen.
HET WERK van de beide broers vormt
een zeer grote reeks. Van hun hand zijn
Apis, de sitier-god die verwant was aan
Imhotep.
„Ik ben ervan overtuigd, dat ik de le
gendarische tempel van Asklepios heb ont
dekt," zei Emery, „en volgens alle oude
documenten bevindt de graftombe Im
hotep zich hier ergens zeer dichtbij."
De tempel van Aesculapius die tijdens
de Grieks-Romeinse periode van Egypte
ter ere van Aesculapius werd opgericht,
werd het sanatorium uit de oudheid waar
duizenden mensen naar toe stroomden
vanuit alle delen van Egypte. De ontdek
king van deze tempel zou op zichzelf reeds
een belangrijke oudheidkundige vondst
zijn.
Imhotep was de architect van de grote
trap-piramide van Sakkara het oudste ste
nen bouwwerk in de wereld. Hij was te
vens wijsgeer, astronoom en raadsman
van koning Zoser die regeerde omstreeks
2.800 voor Christus. Imhotep werd twee
duizend jaar na zijn dood tot god van de
geneeskunde uitgeroepen.
Opium. Wegens het voorhanden hebben
van 5 kilo opium heeft de rechtbank
te Rotterdam twee reeds tientallen jaren
in Katendrecht wonende Chinezen, 59
en 68 jaar, veroordeeld tot 7 maanden
gevangenisstraf.
onder meer grote ciboriumaltaren voor
de St. Thomaskerk in Zwolle, de St. Ge-
rardus Majella in Amsterdam, de Heilig
Hart kerk in Breda, de St. Agneskerk in
Amsterdam, „De Goede Herder" in Was
senaar, de St. Paschaliskerk in Den Haag.
Ook maakten zij een groot altaar voor een
kerk in La Paz (Bolivia), een hoogaltaar
in de kerk van Onze Lieve Vrouw van Car-
mel te El Agrado, een kostbaar bewerkt
tabernakel versierd met drijfwerk en
email voor de kapel te Springfield, (Illi
nois, V.S.) en vele miskelken.
Het gouden zwaard, dat Koningin Wil-
helmina na de oorlog aan generaal Eisen
hower bij gelegenheid van diens bezoek
aan ons land heeft geschonken als blijk
van dankbaarheid van de Koningin en het
Nederlandse volk voor de bevrijding van
Nederland, is door Brom's edelsmidse ver
vaardigd. Aan dit erezwaard is destijds
door prof. W. Vogelsang een boekje ge
wijd. Over de werkplaats van de gebrs.
Brom verschenen artikelen in diverse bui
tenlandse tijdschriften.
Leo Brom was officier in de orde van
Oranje Nassau, ridder in de orde van
Gregorius de Grote en drager van de ere-
ring van het Internationaal Genootschap
voor Goudsmeedkunst. De heer Brom
woonde de laatste tijd in Oosterbeek.
Voordat hij op 1 januari 1962 zijn werk
zaamheden neerlegde, was de restaura
tie van de schrijn in de St. Servaaskerk
in Maastricht de laatste opdracht, die hij
uitvoerde. De teraardebestelling is zater
dag te 11.30 uur op de R.K. Begraafplaats
in Utrecht. De uitvaartmis is om 10.30 uur
in de Willibrorduskerk in Utrecht.
In de oude Nederlandse hervormde kerk
aan de Utrechtseweg te Zeist, waar medio-
september tijdens restauratie-werkzaam
heden een kolossale grafsteen werd gevon
den met daarop de naam van Lodewijk
Adriaan grave van Nassau, vrijheer van
Zeijst, die 4 maart 1742 in Zeist is overle
den, is thans ook de grafkelder ontdekt
waarin het stoffelijk overschot van de
graaf ruim twee eeuwen geleden werd ge
borgen.
VARA: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00
-16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.00 Inter
nationaal Agrarisch nieuws. 19.30 Venus,
poppenfilm. 19.40 Van Gewest tot Gewest,
regionaal journaal. 20.00 Journaal. VARA:
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit, T.V.-
spel. 21.10 Woorden zijn maar woorden,
T.V.-spel. 22.20 Fiesta Gitana in El Pa
tio: Spaanse dans en zang. NTS: 20.40-
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. 20.01 De
Lucy Ball-show. NCRV: Muzikaal pro
gramma van Nederlandse en andere volks-
NCRV: 21.10 Alvorada, filmimpressie over
Brazilië. 21.50 Samenzang. 21.55-22.10 At
tentie.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
KRO/NCRV: 19.30 Barend de Beer. KRO:
19.35 De Flintstones, tekenfilm (afl. 38).
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, wedstrijdpro
gramma. 21.30 De vogel in de hand, TV-
spel. 22.05 Zijn Kerk, religieus program
ma. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 Zonder formu
les, populair wetenschappelijk program
ma. AVRO: 20.30 De Danny Kaye Show.
21.20 Actuele reportage. 21.50-22.10 Parle
mentaire spiegel.
HAAR VOORKEUR
gaat natuurlijk uit
naar de componisten
die men op haar pro
gramma's het meest
vertegenwoordigd
vindt: Mozart in de
eerste plaats, Haydn,
Schubert en Debus
sy. Maar ook Bach
en Brahms. „Wat
zou ik zijn Tweede
Pianoconcert graag
eens uitvoeren, maar
helaas mijn han
den zijn te klein".
Inderdaad heeft zij
opvallend kleine han
den, maar dit com
penseert zij blijkbaar
door een uiterst soe
pele vinger- en pols
techniek.
Wat zou iemand
met zo uitgesproken
klassieke voorkeuren
vinden van de mu
ziek van deze tijd?
Zij glimlacht even
en antwoordt dan op
mijn vraag: „Ik ga
tot en met Bartók.
Een Schönberg, een
Stockhausen, kortom
de modernen, liggen
mij niet".
Toevallig noem ik
in het gesprek het
laatste pianoconcert
van Mozart, KV 595
in bes. Opeens wordt
zij geweldig enthou
siast. „Mijn lieve
lingsconcert! In een
stad waar ik nog niet
eerder gespeeld heb,
kies ik dat werk bij
voorkeur, als een vi
sitekaartje van mijn
pianospel".
Over platen-opnamen: „Het verschil met
een openbaar optreden is groot, men moet
veranderingen in de nuances, in het pe-
daalgebruik, in de aanslag aanbrengen.
Zo mogelijk vermijd ik het dan ook vóór
een platensessie een concert te geven. Voor
dit festival maak ik echter een uitzonde
ring, omdat ik het een sympathieke ma
nifestatie vindt". (Begin januari moet zij
namelijk opnamen in Londen maken).
„Nog nergens ter wereld heb ik iets der
gelijks meegemaakt. Het is goed de jeugd
op deze manier in contact te brengen met
de klassieke muziek. De combinatie met
het populaire genre kan slagen, mits het
programma smaakvol is samengesteld.
„MUSIK 1ST KEINE SPIELEREI".
Uit deze laatste woorden blijkt hoe ernstig
zijn haar vak neemt. Zij beschouwt het
als een plicht zich volkomen te geven aan
de muziek en aan haar studie. Ook tijdens
haar concertreizen studeert zij dagelijks
uren achtereen. Terwille van de sociale
contacten die voor een loopbaan als deze
van belang zijn, moet zij haar talen be
heersen. Frans en Engels spreekt zij
vloeiend, nu leert zij Italiaans erbij, daar
na wil zij Pools en Nederlands onder de
knie krijgen.
„TRAPJE AF", zegt zij, wanneer ik
de volgende dag met haar door het Con
certgebouw loop, op zoek naar een ruimte
waar zij nog even haar partij kan door
nemen, d.w.z. de solo-partij in het Rondo
in D voor piano en orkest van Mozart.
Een half uur later neemt zij innemend
glimlachend de hulde in ontvangst van
de bezoekers van het tweede Hartewens-
concert die, muisstil zittend op de vloer
van de zaal, in de ban geweest zijn van
haar subtiele pianospel.
Op nieuwjaarsdag vertrok zij per vlieg
tuig naar Londen; dan volgen concerten
in Nederland (Den Haag),Duitsland, Frank
rijk, België, Zwitserland en Noorwegen.
In april a.s. zal de pianiste weer in Haar
lem te horen zijn met het N.Ph.O. in het
laatste concert van de dinsdagserie, met
het Pianoconcert van Schumann.
Ingrid Haebler, die ongehuwd is, leeft
het bestaan van een reizend soliste die
eigenlijk geen eigen huis heeft; een be
staan dat niet zo benijdenswaardig is als
velen nog altijd denken. Maar zij kan het
aan.
De gemeenteraad van Amsterdam heeft
besloten de Stichting De Nederlandse Ope
ra in liquidatie voor het seizoen 1964/65 een
subsidie van ten hoogste twee miljoen gul
den te verlenen. Dit onder ander door B.
en W. vast te stellen voorwaarden. Met
dit bedrag wordt de helft van het tekort
gedekt dat de begroting van de stichting,
die nog een beperkt speelplan heeft, voor
dit seizoen vertoont. De tweede subsidiant
van de stichting is, zoals bekend, het
Rijk.
Bijgaand interview met de concert
pianiste Ingrid Haebler werd ons toe
gezonden door Cees Pinxteren, een
student in de rechten en tevens voor
treffelijk amateur-pianist (in juni '65
zal hij als solist optreden met het
jeugdorkest uit Tel-Aviv tijdens een
concert te Brussel). Als lid van de
vrijwillige hulpdienst heeft hij een
actief aandeel gehad aan het Harte-
wens Festival.
Het cabaret van Ramses Shaffy, „Shaf
fy Chantant", zal vermoedelijk deze zo
mer naar New York gaan voor een serie
voorstellingen in een nachtclub. De man
nequin Loesje Hamel, die deel uitmaakt
van het cabaretgroepje onderhandelt thans
in New York waar zij deze week ver
blijft, voor het showen van modellen van
couturier Dick Holthaus.
De reis naar Amerika zal worden ge
maakt door Liesbeth List, Loes Hamel,
Ramses Shaffy, pianist Polo de Haas en
enkele losse medewerkers van „Shaffy
Chantant" onder wie Joop Admiraal. De
teksten zullen uiteraard in het Engels ge
bracht worden.
In een interessante aflevering van
AVRO's Televizier vielen vooral de goede
rij-opnamen op, die cameraman William
Vogler van de op een winterbaan voort
snellende stayer Jaap Oudkerk en diens
gangmaker maakte. Het was een beetje
jammer, dat bij deze reportage beeld en
geluid (in dit geval een toelichting, die een
deskundige gaf op deze vorm van wiel
rennen) hun eigen weg volgden. Daardoor
wordt het (zoals trouwens in vele t.v.-
filmpjes) de kijker-luisteraar wel moei
lijk gemaakt, aan beide elementen de ver
eiste aandacht te besteden.
AVRO's Televizier bracht een bezoek
aan de (keurige) jonge gezinnen, die eni
ge onbewoonbaar verklaarde woningen in
de Amsterdamse Generaal Vetterstraat
betrokken. De reacties van een hoofdste
delijke hoofdambtenaar waren van de be
kende ambtelij k-logische en formele soort;
en dus in schril contrast met de woning
nood, die enige wanhopige jongelui tot een
onrechtmatige daad aanzette.
De „Verdedigers" moesten plaats ma
ken voor Danny Kaye, wiens shows voort
aan uitsluitend op het eerste net (en ook
op de woensdagavonden) worden uitgezon
den. Met de vrouwelijke komiek Imogens
Cola leverde Kaye een paar dolle num
mers, die echter ook tot uitdrukking
brachten, dat ook hij «e-i'-.d-'takt t.v.-
amusement aan de lopende band te pro
duceren niet ontkomt aan het gevaar,
zichzelf (d.w.z z'm typetjes, mannetjes
en imitatie-' r t te herhalen. En
dat wordt, h n:"a Danny dan ook
te werk gar -yi Een dynamisch
gedanste en i a d gebrachte can-can en
Kaye's subtiele voordracht van een twee
tal nieuwe kinderliedjes vormden de hoog
tepunten van deze show.
Een bioscoop exploiteren is in Limburg
geen winstgevend bedrijf meer. Tot deze
conclusie komen vooral in het zuidelijk
deel van de provincie met de dag meer
bioscoopeigenaren. De een na de ander
doet zijn zaak aan de kant of geeft er
een andere bestemming aan. Op een pu
blieke verkoop in Heerlen werden gisteren
twee bioscopen aangeboden. Er kwam
geen enkel bod op.
De interesse in de bioscoop, in de naoor
logse jaren een goudmijntje in Limburg,
is verdwenen. Over de oorzaak zijn de ex
ploitanten het over de hele linie wel eens:
het is de t.v., die hen parten speelt. Zuid-
Limburg wordt door vijf televisie-sta
tions bestreken en tegen dit machtsver
toon kan de kleine bioscoopexploitant niet
op. In de mijnstreek is in twee jaar tijd
33 percent van de bioscopen gesloten. In
Belgisch Limburg is hetzelfde probleem.
De violist David Oistrakh, die in februa
ri vier concerten met het Concertgebouw
orkest o.l.v. Bernard Haitink in Amster
dam zou geven, kan om gezondheidsrede
nen zijn verplichtingen niet nakomen. Op
de concerten op 3 en 4 februari zal zijn
plaats worden ingenomen door Mark Lpe-
botsky, op 6 en 7 februari door Arthur
Grumiaux. Laatstgenoemde trad reeds ve
le malen met het Concertgebouworkest op,
ook voor grammofoonopnamen.
De 33-jarige Russische violist Mark Loe-
botsky treedt voor de eerste maal in
West-Europa op. Hij was leerling van de
pedagoog Abraham Jampolsky. In 1954 be
ëindigde hij zijn studie aan het conserva
torium in Moskou, waarna hij zijn oplei
ding bij David Oistrakh voltooide. In die
tijd trad hij reeds veelvuldig als solist op,
voornamelijk in de Sovjet Unie.
Zijn naam kreeg in West Europa enige
bekendheid, toen hij zich in 1956 tijdens
het Mozartconcours te Salzburg onder
scheidde als een der beste Mozartvertol-
kers van de 150 deelnemers. In 1958 be
haalde Loebotsky de hoogste prijs op het
Internationale Tsjaikofskyconcours voor
violisten. Als solist toont hij een grote
voorliefde voor de composities van klas
sieke Russische meesters.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoon-
muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water, een in
formatief programma voor weg- en water
weggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwij
ding. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters.
11.15 Voor de vrouw. 11.55 Viool en piano:
moderne muziek. 12.17 Overheidsvoorlich
ting: Uitzending voor de landbouw. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Tentoonstellingsagenda. 12.35 Licht
orgelspel. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00
Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Sopraan en piano: moder
ne liederen. 13.55 Bij de tijd en bij de
thee, gevarieerd programma. 15.20 Dans-
orkest met zangsolisten. VPRO: 16.00
Nieuws en: De betekenis van de nieuwe
bijstandswet, lezing. 16.15 Oude muziek
(gr.). 16.30 Voor de jeugd. 17.05 Muziek-
kalender. 17.30 Voor jonge mensen. 18.00
Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio en
solist. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-rondo.
19.00 Kiosk, artikelen uit de weekbladen.
19.10 Muzikale aanwinsten. 19.35 Wat men
sen scheidt en bindt(III), klankbeeld. 19.55
Eerste kolom. 20.00 Nieuws. 20.05 Albert
Schweitzer als denker, lezing. 20.20 Over
de schreef, cabaretprogramma. 20.50
Boekbespreking. VARA: 21.00 Dansmu
ziek. 21.45 De beeldende kunstenaar,
klankbeeld. 22.15 Stereofonische uitzen
ding: Liedjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Weer
klank: muziekrevue. 23.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws
in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en herha
ling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55
Grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek
(gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Licht instrumen
taal kwartet. fl.OO Voor de zieken. 9.35
Klassieke orkestwerken (gr.). 10.30 Mor
gendienst 11.00 Klassieke grammofoonmu
ziek. 11.15 Programma voor oudere luis
teraars. 12.00 Orgelspel: populaire muziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammo
foonmuziek en reportages. 13.30 Licht or
kest: muziek uit de twintiger jaren. 19.50
Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.25 Accordeonspel. 14.45 Voordracht.
15.05 Oude kamermuziek (gr.). 15.30 Voor
de vrouw. 16.00 Muzikale herinneringen.
16.30 Duizendschoon, praatje. 16.45 Klassie
ke aria's (gr.). 17.00 Muzikaal verzoekpro
gramma voor de middelbare school. 18.00
Voor de twintigers. 18.30 Harmonie-or
kest: gewijde muziek. 18.50 Overheidsvoor
lichting: Geven en nemen Tips voor en
van weggebruikers. Regie: Kees van Maas
dam. Redaktie: Rob Maas. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Van horen zeggen en zingen. 19.35 Stereo-
fonische uitzending: Nederlandse folkloris
tische muziek. 19.50 Klassieke pianomu
ziek (gr.). 20.05 Prisma, gevarieerd pro
gramma. 20.50 Geestelijke liederen (gr.).
21.20 Toonkamer, een veertiendaags mu
ziektijdschrift in klank. 22.20 De leer van
de heilige geest, boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld: inter
nationale oriëntatie in kerk, zending en
oekumene. 23.00 Kamermuziek en jazz
(opn.). 23.35 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Grammofoonmuziek. 12.05 V. d Landbouw
12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbe
richten en mededelingen). 12.50 Beursbe
richten en programmaoverzicht. 13.00 Nws
13.20 Amusementsmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Kamermuziek. 17.00 Nws.
17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17.45
Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.30 Tips voor de automobilis
ten. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte mu
ziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40
Grammofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de
natuur. 20.00 Show time. 21.00 Lichte mu
ziek. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15
Oude en nieuwe koormuziek. 22.45 De ze
ven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Liederen.
23.30 Liederen. 23.55-24.00 Nieuws.
Advertentie
helpen probaat en smaken heerlijk!
<1