„De kale zangeres" van Ionesco: passé;
„De droom van Amerika" van Albee: baanbrekend
^UITGAAN IN HAARLEM-
Twee avant-garde éénakters bij „Studio"
Sartre wil jeugdige
Algerijnse adopteren
VRIJDAG 8 JANUARI 1965
8
nabeschouwingen
Ronnie Potsdammer
J. Damshuizer
Nieuwe Nederlandse
filmonderneming
De radio geeft zaterdag
BALLET
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
CABARET
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
JAZZ
Rouwdienst T. S. Eliot
Het oude liedje
TONEEL
MUZIEK
Ronnie Potsdammer presenteert in
Theater Tingel Tangel in Amsterdam van
10 januari tot en met 12 februari het pro
gramma „Chansonnette". Medewerken
den: Ronnie Potsdammer (chansons), Co-
bi Schreijer (volksliedjes), Hans van *den
Busken (films). Als gasten op vrijdagen
en zaterdagen Philippine Aeckerlin (chan
sons), Harry Vooren (piano). Iedere avond
behalve maandag, is er voorstelling; aan
vang 21 uur.
MEN HEEFT OGENSCHIJNLIJK gelijk als men grote overeenkomsten
constateert tussen de twee eenakters die bij de toneelgroep Studio gisteravond
in het theater De Brakke Grond te Amsterdam in premiere zijn gegaan: Ionesco's
„La cantatrice chauve' en Albee's „The American dream". In beide stukken
treffen we de duidelijk vernieuwende karaktertrek aan om de schijnbaar realis
tische dialoogvorm van het conventionele toneel te doorbreken gecombineerd
met een neiging om de inhoudsloosheid van het dagelijks gekeuvel in de familie
kring aan de kaak te stellen door dergelijke gesprekken ad absurdum te voeren.
En Studio oogstte met beide stukken dan ook dezelfde uitbundige hilariteit.
TOCH STAAN DE beide schrijvers en
hun werk eigenlijk diametraal tegenover
elkaar. Ionesco's stuk is naar zijn eigen
zeggen anti-toneel: het heeft geen andere
bedoeling dan absurd te zijn, geijkte tra
dities te ridiculiseren en de taal van iedere
betekenisdragende functie te ontdoen. Al
bee daarentegen doorbreekt de gebruike
lijke logica van het toneelgebeuren omdat
hij juist verschrikkelijk veel méér te zeg
gen heeft dan binnen de conventies van de
normale dialoog mogelijk is. Hij wil in
een éénakter van een klein uur de hele
Amerikaanse samenleving en de vervlak
king van de menselijke relaties aan de
schandpaal nagelen, hij wil brandmerken
en dodelijk ridiculiseren. Zijn teksten heb
ben dus niet minder maar juist veel meer
draagwijdte dan dagelijkse omgangstaal,
en alles wat zijn personages zeggen heeft
een verder strekkende symbolische beteke
nis.
terende toneelwerken die een boeiende en
hoogst amusante toneelavond hebben op
geleverd. Regisseur van Iersel had al het
mogelijke gedaan om de suggestie van on
derlinge samenhang zo sterk mogelijk te
maken. Hij liet in hetzelfde uit wat stoe
len en een bank bestaande decor spelen,
waarin, voor Ionesco's stuk een Engelse
vlag en voor Albee's eenakter een Ameri
kaanse vlag verwerkt was. Dat die eerste
vlag daar een weinig wezenlijke functie
vervulde mag duidelijk zijn, want Ionesco
laat zijn handeling alleen maar voor de
grap in Engeland spelen en voor deze in
Parijs wonende Roemeen had dus even
goed een Franse of Roemeense vlag aan
gedragen kunnen worden. Om nog meer
eenheid te scheppen zagen wij in beide de
len van het programma ongeveer dezelfde
acteurs, waarbij over het algemeen van
een bijzonder gelukkige bezetting sprake
was.
WAAR IONESCO grappig is door zijn in
houdsloosheid, daar boekt Albee succes
met wat hij te zeggen heeft. Beide schrij
vers zijn later avondvullende stukken gaan
schrijven en het mag, gezien deze eerste
schreden, geen wonder heten dat Ionesco
niet een avondlang bleek te kunnen boei
en zodat „Le piéton de l'air" zowel als
„Le Roi se meurt" eigenlijk gevallen zijn,
terwijl Albee's „Who's afraid of Virginia
Woolf" nagenoeg over de hele wereld als
dé theatergebeurtenis is begroet. Ionesco's
„Kale Zangeres" is een afbraak, een af
rekening met vroegere toneelvormen, Al
bee's „Droom van Amerika" is een expe
riment met nieuwe mogelijkheden.
Men kan de toneelgroep Studio overi
gens niet anders dan gelukwensen met
het samenbrengen van deze twee contras-
Dimitri Wogas.
VOORAL LOUDI NIJHOFF (als gast)
bewees wat een sterke toneelpersoonlijk
heid en een onuitputtelijke theaterervaring
vermogen ook in de zwakkere passages
van de tekst. Zij bracht een ongelofelijke
komische kracht mee zowel als de onnoe
melijk Engelse Mrs. Smith als in de schok
kende rol van de oude, afgetakelde oma
in „De droom van Amerika". Lex Goud
smit bracht in beide stukken de echtgenoot
met meer dan de nodige routine, zij het
met te weinig variatie op de been. Mary
Smithuysen als de matriarchale Ameri
kaanse mams en Lou Steenbergen als een
onweerstaanbare moppentappende Engel
se brandweerkommandant waren beiden
onverbeterlijk. Veel zwakker en met veel
minder persoonlijke uitstraling van humor
waren in beide stukken Marlies van Alc-
maer en Bram van der Vlugt, welke laat
ste telkenmale ten onrechte in komische
rollen wordt ingezet.
REST ONS NOG TE MELDEN dat Al
bee's werk door G. K. van het Reve su
perieur wordt aangevoeld en vertaald,
maar dat de Ionesco-éénakter door een
tweetal heren Van Loon was vertaald die
noch met de eerste beginselen noch met
de idiomatische praktijk van de Franse
taal ook maar in de geringste mate ver
trouwd zijn, zodat J'ai avalé ma langue
wordt Ik heb mijn tong ingeslikt, in plaats
van ik heb mijn vingers afgelikt; eau de
vie wordt levenswater i.p.v. brandewijn en
mal au coeur wordt hartepijn i.p.v. misse
lijkheid. En dat zijn dan nog alleen de
fouten die men er op het eerste gehoor
uithaalt.
Ondanks dit (zeer ernstige) bezwaar kan
Een delegatie van buitenlandse
arbeiders, die in Nederland werken,
heeft de minister van Maatschappe
lijk Werk, mevrouw drs. J. F. Schou-
wenaar-Fransen, in haar kabinet in
Den Haag gelukkig nieuwjaar ge
wenst. De foto toont hoe vertegen
woordigers van de Griekse arbeiders
twee popjes in Griekse klederdracht
aanboden. Van links naar rechts de
minister met haar geschenken en de
heren Stafros Arabazakis, Nico
Sideris, een Griek, die al vele jaren
-.-■in Nederland woont en zich het lot
van zijn later aangekomen landge
noten heeft aangetrokken en de heer
(Van onze correspondent)
nu eenmaal bij dit genre schijnen te pas
sen .En ze waren er dus weer allemaal:
het door het leven zwaar teleurgestelde
meisje, dat zich vastklampt aan sprook
jes; de goeie jongen, die de juiste woor
den niet kan vinden; diens cynische
vriendje en een gezelschap van totaal on
benullige ouders.
Jules Hamel sloeg zich als de jongen-
met-de-goede-bedoelingen er nog het beste
doorheen, Maxim Hamel maakte diens
bikkelharde vriendje wel wat erg stoer en
onverschillig. Het moeilijke meisje Mir
jam werd door Anne-Will Blankers, qua
type zeer geschikt voor zo'n rol, uitge
beeld op een wijze die af en toe sterk
aan het betere amateurtoneel deed den
ken. Aan de bijrollen, onwaarschijnlijk
zwak geschreven, viel o.m. voor Carla de
Raet en Fien Berghegge geen eer te be
halen.
(Van onze correspondent)
De pas opgerichte filmonderneming Ho
rizon Films te Alkmaar (directie Ben Es-
sing) treft voorbereidingen voor een inter
nationale filmcoproduktie. In de komende
herfst zal Gerard Rutten de opnamen re
gisseren van „Magito", het verhaal van
een internationaal bekende boochelaar, die
tijdens de watersnoodramp van 1953 ia
Nederland vertoeft.
De studio-opnamen zullen voor een deel
in Salzburg plaatshebben; de buitenopna
men worden in.Zierikzee en omgeving ge
draaid. Het ligt in de bedoeling dat Curd
Jurgens de hoofdrol speelt. Een van de
buitenlandse producenten is Vienna Films
in Wenen. Behalve enkele buitenlandse
sterren zal een aantal Nederlandse ac
teurs worden aangetrokken. Gerard Rut
ten schreef het draaiboek in samenwer
king met Jan Gerhard Toonder.
PARIJS Jean-Paul Sartre, de Franse
filosoof-dramaturg, die onlangs de Nobel
prijs voor litteratuur heeft geweigerd,
heeft bij het departement van Justitie een
adoptie-aanvrage ingediend ten behoeve
van de 28-jarige Algerijnse Arlette Elkaim.
Arlette Elkaim verricht sinds een vijftal
jaren secretariaatswerkzaamheden voor
de beroemde schrijver, terwijl ze ook wel
bijdragen heeft geleverd aan zijn maand-
revue „Les Temps Modernes"
Op zijn aanvraag heeft Sartre nog geen
antwoord van het ministerie ontvangen.
Het is niet helemaal uitgesloten dat zijn
verzoek zal worden afgewezen, aangezien
de vader van het existentialisme niet of
ficieel is getrouwd met de schrijfster Si-
mone de Beauvoir, met wie hij niettemin
al ettelijke jaren samenleeft. In beginsel
kan voor de Franse wet alleen een echt
paar een kind adopteren. Waar in dit ge
val dat kind echter al 28 jaren telt, ver
wacht men dat de autoriteiten van die stel
regel bij uitzondering wel af zullen wil
len wijken. Wanneer Arlette haar achter
naam door die van Sartre mag vervan
gen, zal ze tevens zijn uitgeroepen tot de
enige erfgename van zijn bezittingen en
vooral van de auteursrechten op zijn
oeuvre.
PRINSES BEATRIX MAAKTE KENNIS
MET HET NATIONALE BALLET
Prinses Beatrix heeft in gezelschap van
enkele vrienden en vriendinnen onofficieel
een voorstelling van het Nationale Ballet
in de Stadsschouwburg in Utrecht bijge
woond. Prinses Beatrix, die midden in de
zaal tussen het publiek een plaats had ge
kregen met haar gezelschap, zag nagenoeg
de hele tableau de la troupe van Het Nati
onale Ballet in Balanchine's „Serenade"
op muziek van Tsjaikofsky, de Pas de
Deux uit Romeo en Julia van Tsjaikofsky
in choreografie van Lifar, het dramatische
ballet „Het Heksenjong" van Jack Carter
en het verhalend ballet „Graduation Ball"
van choreograaf David Lichine op wals-
melodieën van Johann Strauss.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina) 8.00 Nieuws en socialistisch
strijdlied. 8.13 Lichte grammofoonmuziek.
8.30 Wegwijs, tips voor trips en vakan
ties. 8.40 Orgelspel: lichte muziek. 9.00
Lichte muziek. 9.00 Loon naar werken,
lezing. 9.10 Stereofonische uitzending:
Klassiek vioolconcert (gr.). 9.35 Water
standen. VPRO: 9.40 Kerkbouw op welk
bestek, lezing. 9.55 Ik zie, ik zie, wat jij
niet ziet... praatje. VARA: 10.00 Buiten
lands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, geva
rieerd programma. 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Sportnieuws
12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15
Stereofonische uitzending: Licht orkest,
lichte vocale ensembles en zangsolisten.
13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazz
club. 14.45 Voor nu en later, lezing. 15.00
Utrechts stedelijk orkest en solist: moder
ne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Boekenwijs
heid. 16.20 Amateursprogramma. 16.45
Stereofonische uitzending: Tango-rumba
orkest en zangsolisten. 17.10 Stereofo
nische uitzending: Licht instrumentaal
septet. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws
en commentaar. 18.20 Lichte grammofoon
muziek voor de teenagers. 19.20 Lichte
grammofoonmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05
Trammelant in Loeren aan de Hor, geva
rieerd programma. 21.00 Socialistisch com
mentaar. 21.15 Stereofonische uitzending:
licht instrumentaal ensemble. 21.45 Ik trek
door het land, licht programma. 21.55 Als
de klok dertien slaat (11) hoorspel. 22.25
Musette-muziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40
Lichte grammofoonmuziek. 23.10 Even na-
platen: Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Re
ligieuze muziek (opn.) 7.55 Overweging.
8.00 Djinn, gevarieerd programma. 12.00
Angelus. 12.03 Country and Western Ex
press (opn.) 12.24 Marktberichten. 12.27
Weeroverzicht. 12.30 Nieuws. 12.40 Reli
gieus nieuws. 12.45 Licht vocaal ensem
ble en solist. 13.05 Platennieuws. 13.15
Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilet
tanten. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Fran
se les. 15.00 Licht orkest en zangsolisten.
15.30 Signaal (aflevering no. 7) documen
tatie voor en over jonge mensen. 15.50
Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Gitaar
muziek (gr.) 17.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 DansorkesL
18.25 Vrouwenkoor: klassieke liederen.
18.40 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Radiophilharmo-
nisch orkest en solist: populaire klassie
ken. 20.30 Rieleksen, gevarieerd program
ma. 21.35 Met man en paard, een vrijmoe
dige kijk op actuele zaken. 21.45 Roulette,
een spelletje met grammofoonplaten. 22.00
Liedjes uit Vlaanderen en Nederland. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog. 22.45 Kruispunt: gesprek over Chris
tenzijn in kerk en wereld van vandaag.
23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Dans- en amuse
mentsmuziek. 12.33 Weerberichten en me
dedelingen. 12.35 Gevarieerd programma.
12.55 Programmaoverzicht en berichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Schudden voor gebruik
14.00 Nieuws. 14.03 Show time. 15.00 Nws.
15.03 Radioweek I, II, en II. 15.15 Hoor
spel. 16.37 Lichte muziek met commen
taar. 17.00 Nieuws. 17.15 Amateurkoren.
17.30 Orgelrecital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Liederen. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radiokro
niek. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Lichte orkest
muziek. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Amusementsmuziek. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Taptoe. 23.55-
24.00 Nieuws.
Vrijdag 8 januari, Stadsschouwburg, 20 u.:
„De Bouwers van het Rijk" van Boris
Vian door de Toneelgroep Studio. Regie:
Kees van Iersel. M.m.v. Ingeborg Uyt
den Bogaard, Liesbeth Struppert, Frans
Vorstman, Erik Plooyer e.a.
Zaterdag 9 en zondag 10 januari, Stads
schouwburg, 20 u.: Toneelgroep Ensemble
met „Oorlog is zo'n aardig spel" van
Joan Littlewood en Charles Chilton.
Regie: Karl Guttmann. M.m.v. Adèle
Bloemendaal, Johnny Kraaykamp,
Heieen van Meurs, Ton van Duinhoven
e.a.
Maandag 11 januari, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep Centrum met „De Ge
dachte" van Andrejew. Ragde: Walter
Kous. M.m.v. Elisabeth Andersen, Guus
Hermus, André van den Heuvel, Beb
Dekker, Broes Hartman, Peter Aryans,
Carol Linssen en Yolanda Bertsch.
Donderdag 14 januari en zaterdag 16
januari, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneel
groep Centrum met „Elektra" van Euri
pides. Regie: Theo Kling. M.m.v. Henny
Orri, Elisabeth Andersen, André van den
Heuvel, Nell Knoop, Ellen de Thouars,
John Koch, Broes Hartman, Carol Lins
sen, Ina van der Molen, Els van Rooden,
Ben Hulsman en Yolanda Bertsch.
Zondag 17 januari, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „De Ge
dachte" (zie 11 januari).
Woensdag 13 januari, Stadschouwburg
20 u.: Het Nationale Ballet o.l.v. Sonia
Gaskell. Programma: „Pas des Fiancées",
Tsjaikofsky/Carter; „Roméo et Juliette",
Tsjaikofsky/Lifar; „The Witchboy" A.
Salzedo/J. Carter; „Gradution Ball",
Strauss/Lichine. M.m.v. Ethery Pagava,
Leonie Nicholas, Irene de Vos, Kathleen
Smith, Maria Koppers, Calliope Venieris,
Ronald Snijders, Sylvester Campbell en
Conrad van de Wetering.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
KRO/NCRV: 19.30 Barend de Beer. KRO:
19.35 De Flintstones, tekenfilm (afl. 38).
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, wedstrijdpro
gramma. 21.30 De vogel in de hand, TV-
spel. 22.05 Zijn Kerk, religieus program
ma. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 Zonder formu
les, populair wetenschappelijk program
ma. AVRO: 20.30 De Danny Kaye Show.
21.20 Actuele reportage. 21,50-22.10 Parle
mentaire spiegel.
NTS: Eurovisie: 14.00-15.00 Skiën: repor
tage lauberhomrennen, afdaling heren.
15.00 Weekjoumaal. NCRV: 15.25 Pro
gramma voor postzegelverzamelaars. NTS
15.45 Alles draait om Moeder-TV-film.
16.10 Achter 't stuur: autorubriek. NCRV:
16.45 Attentie. 17.00-17.45 Voor de kinderen
19.30 Barend de Beer. 19.35 Lassie, TV-
film. NTS: 20.00 JoumaaL NCRV: 20.20
Stiefbeen en Zoon, TV-spel. 21.00 Attentie.
21.15 Mensen van eergisteren, muzikale
komedie. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De
schavuiten wie een kuil graaft.TV-
film. VARA: 20.50 Converto Gymnastico,
Joegoslavische filmimpressie. 21.00 Sport.
21.45 Achter het nieuws
Maandag 11 januari, Concertgebouw,
8.15 u.: In de Meesterserie geeft de
pianist Alexander Uninsky een recital.
Hij speelt de Etudes op. 10, op. 25 en de
sonate op. 35 van Chopin.
Dinsdag 12 januari, Concertgebouw, 20 u.:
N.Ph.O. o.l.v. Jaromir Nohejl. Solist
André Gertler (viool). Programma
Mozart, ouverture Don Giovanni; Bartók,
Vioolconcert nr. 1; Dworsjak, Symfonie
nr. 7.
De Ark, Nieuw Heiligland: Dagelijks van
20-23.30 uur: Klassiek grammofoon-
platenprogramma.
In 't Goede Uur, Korte Houtstraat-Nieuwe
Kerksplein: maandag, dinsdag en woens
dag van 21-22 uur klassiek grammofoon-
platenprogramma
De Waagtaveerne, hoek Damstr.-Spaarne
vandaag en zaterdag van 20-01 u.: Op
treden van Cobi Schreijer en Ronnie
Potsdammer.
Vishal, Grote MarktTot en met 17
januari werken van leden en invités
van de Haarlemse Vereniging van Beel
dende Kunstenaars „De Groep". Dage
lijks van 10-17 uur en zondag van 13-17
uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat/Nieuwe Kerksplein: Dagelijks van
10-18 en 20-24 uur, 's zaterdags en zon
dag 10-18 uur en 20-21 uur. In de maand
januari tekeningen van Wim Steyn.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
10-17 u., zon- en feestdagen van 13-17 u.
Prentenkabinet: Kerstexpositie „Vita
Jesu" (Rembrandt, Dürer, Lucas van
Leyden e.a.). Tot en met 31 januari.
Teylers Museum, Spaarne 16 Permanente
expositie van schilderijen 19de en 20ste
eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse
en Franse school 16de tot en met 19de
eeuw. Fossielen, historisch-natuurkun-
dige instrumenten, mineralen, 31-toons
Fokker-orgel. Op werkdagen (behalve
maandag) geopend van 10-17 uur en de
eerste zondag van de maand van 13-17 u.
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103 Geopend donderdag van
10-12.30 u. en van 13.30-17 u. Zon- en
feestdagen van 14-17 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79
Permanente expositie van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks, behalve maandag,
geopend van 10-12.30 u. en van 13.30-17
uur; zon- en feestdagen van 14-17 uur.
Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon
stelling van schilderijen van Hugo Land
heer. Geopend op zaterdag van 14-17 u.
of na afspraak, telefoon 43644.
Zaterdag 9 januari, Heinekens Bar, Lange
Bogaardstraat 1, 19-22 u.: Tentoonstel
ling van de postduivenvereniging
P.V.H.A.K.
Zaterdag 9 januari, Reisduif, Achterweg,
19 u.: Expositie van postduiven van de
postduivenvereniging Haarlem-Noord.
Zaterdag 9 januari, Vleeshal, Grote Markt,
14-19 u.: Postduivententoonstelling van
de afd. Haarlem van de Nederlandse Al
gemene Bond van Postduivenhouders.
Georganiseerd door Postduivenvereni
ging „De Snelvlieger".
Zaterdag 9 januari, DOMI, Zandvoorter-
pad, Overveen, 14-14.30 u.: Vertrek wan
deltochten van Haarlemse wandelsport
vereniging Jan Passtoors.
Zondag 10 januari, Heinekens Bar, Lange
Bogaardstraat 1, 10-17 u.: Postduiven
vereniging P.V.H.A.K. (Zie 9 januari).
Zondag 10 januari, Reisduif, Achterweg,
10-17 u.: Postduivenvereniging Haarlem-
Noord (Zie 9 januari).
Zondag 10 januari, Vleeshal, Grote Markt,
10-17 u.: N.A.B. Postduivenhouders (Zie
9 januari).
Zondag 10 januari, DOMI, Zandvoorterpad,
Overveen, 11-12.30 u.: Vertrek wandel
tochten van Haarlemse wandelsportver-
De in Brussel wonende violist André
Gertler is solist bij het N.Ph.O. op
12 januari. André Gertler werd te
Boedapest geboren en studeerde aan
de Muziekacademie „Franz Liszt"
aldaar. Op 16-jarige leeftijd verliet
hij deze Muziekacademie en sinds
dien treedt hij regelmatig als solist
op in alle grote steden van Europa.
Hij maakte concertreizen door Ame
rika, Afrika en Rusland. In 1931
vormde hij een strijkkwartet, waar
mede hij gedurende een twintigtal
jaren meer dan duizend concerten
heeft gegeven. Tezamen met Bartók,
met wie hij zeer bevriend was, gaf
hij vele recitals in Hongarije en
andere Europese landen. Tevens
bracht hij verschillende van Bartok's
werken in eerste uitvoering. André
Gertler is leraar aan het Koninklijk
Conservatorium te Brussel en heeft
thans de Belgische nationaliteit.
eniging Jan Passtoors. (Zie 9 januari).
Maandag 11 januari, Haarlems Stadhuis,
20 u.: Politiek Jongeren Contact. Mr. H.
K. J. Beernink spreekt over „Het kies
stelsel in Nederland".
Woensdag 13 januari, Aula A. H. Gerhard-
school, 20 u.: Haarlemse Discoclub. Wer
ken onder meer van Chopin, Rossini en
Strawinsky.
Donderdag 14 januari, Grote Markt, 14 u.j
Vereniging Huisvrouwen. Mevrouw M.
Schröder-Van Gogh spreekt over India.
Vrijdag 15 januari, café-restaurant Brink-
mann, Grote Markt, 20 u.: Kon. Vereni
ging Oost en West. Jan C. Dassen spreekt
over „Belevenissen in Nigeria". Voor
dracht en aansluitende filmvertoning
met medewerking van het Kon. Instituut
voor de Tropen in Amsterdam.
Hotel Bouwes, Zandvoort: In de weekein
den muziek met internationaal cabaret.
Hildebrandzaal, Smedestraat, 20-23 u Ie
dere zondag dansen op muziek van de
Sunbeams.
Zaterdag 9 januari, jazz-sociëteit Ekestos,
Stationsplein, 20 u.: Mark Jansen Boogie-
Woogie kwartet.
Zondag 10 januari, jazz-sociëteit Ekestos,
Stationsplein, 20 u.: Dick Vennikkwartet
met Dick Vennik (sax). Rein de Graaf
(piano), Tony van Hall (bas) en Leo de
Ruijter (slagwerk).
Het stoffelijk overschot van de dichter
T. S. Eliot is na een rouwdienst in de
Kensington Parish Kerk van St. Stephen's
gecremeerd. De volgende week zal de as
worden bijgezet in de kleine kerk van het
dorpje East Coker in Somerset, dat de
dichter onsterfelijk heeft gemaakt in een
van zijn grootste gedichten. Het is echter
een dorp dat hem nauwelijks kent.
Eliot, die maandag op 76-jarige leeftijd
in Londen overleed, werd gecremeerd in
het Golders Green Crematorium in Noord
Londen. De eerder gehouden kerkdienst in
de St. Stephen's, waar de vrome anglicaan
Eliot kerkvoogd is geweest, was een privé-
aangelegenheid die werd bijgewoond door
zijn 36-jarige weduwe en ongeveer 60 goe
de vrienden en familieleden. De dienst
duurde slechts ongeveer vijf minuten.
men zich over deze nieuwe avant-garde I Loudi Nijhoff en Bram van der
voorstelling van Studio gelukkig voor- I Vlugt in Albee's éénakter „Droom
namelijk verheugen. I van Amerika".
Hans van den Bergh
Een landelijk dagblad, dat qua redactie
en opmaak beneden het vereiste niveau is
en dringend een reorganisatie behoeft, be
gint onder de druk van de provincie en
zijn directie ook nog met de uitgave van
een streekblad, dat bij gebrek aan man
kracht bij zijn eerste verschijning nog po
verder aandoet dan het zieligste adverten
tieblaadje. Een dergelijke toestand en ont
wikkeling lijken mij in de dagbladwereld
ondenkbaar. Bij de NTS echter kan dat
allemaal best. Het journaal te vergelij
ken met dat nationale blad is er de
laatste tijd beslist niet beter op geworden;
wij wijzen daarbij slechts op de sterk toe
genomen nieuwslezerijen de eerste af
levering van het regionale journaal (te
vergelijken met dat streekblad), die gis
teravond op het scherm kwam, hield
met haar „stappertjes" bepaald geen be
lofte in. De noodzaak, twee t.v.-program-
ma's uit te zenden, met de daartoe beho
rende actualiteitenrubrieken, deed in de
kring van de NTS en de omroepen nog
sterker het grote gebrek voelen aan mede
werkers, die aan journalistieke ervaring
kennis van film en televisie paren. De
kwaliteit en de inhoud van het eerste
streekjoumaal bevestigden, dat de NTS
niettemin tegemoetgekomen is aan regio
nale verlangens, die voorlopig beter ver
langens hadden kunnen blijven.
„Woorden zijn maar woorden," het spel
van Alan Sharp dat later op de avond
door de VARA werd gebracht, liet na de
talloze toneelstukken en publikaties over
de vertwijfelde situatie van de moderne
mens, over diens onbehagen, nauwelijks
nog iets zien of horen, dat nieuw dan wel
origineel was. Het kan regisseur John van
Ide Rest die niettemin voor enige inte
ressante fragmenten zorgde en de spe
lers dan ook nauwelijks kwalijk genomen
worden, dat zij niets meer wisten op te
roepen dan het toontje en de sfeer, die
Het vijfde dinsdagconcert van het
Noirdhollands Philharmonisch Or
kest, dat wordt gegeven op dinsdag
12 januari a.s., zal onder leiding staan
van de Tsjechische dirigent Jaromir
Nohejl. Jaromir Nohejl is dirigent
van het Philharmonisch Orkest te
Olomouc en maakte reeds vele con
certreizen naar diverse Europese
landen en door de Sowjet Unie. On
der zijn leiding zullen worden uit
gevoerd de Ouverture Don Giovanni
van Mozart, het Eerste Vioolconcert
van Bela Bartók en Dvorak's' Sym
fonie no. 7 in d, ook bekend als
Symfonie no. 2.