i E. Dolphy, J. Teagarden en C. Brown bovenaan in Down Beat-poll Boekenhoekje De Groot: „De platenindustrie censureert minder dan de t.v. Nijgh: „Ik schrijf als de bestelling moet worden geleverd" Ernstig en kundig werkende combinatie zonder pretenties Vanavond weer Jegenvoeter' NEGEN MUZEN VRIJDAG 15 JANUARI 1965 7 IN DE WAAG Boudewijn de Groot gast van Cobi Schreijer T.V-nabeschouwingen Clifford met plaatjes Postume hulde aan jazzmusici De radio geeft zaterdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisïe pro gramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I B. Z. S. FLITSENDE IJZERS door Piet Maas kant, uitgeverij La Rivière en Voorhoeve te Zwolle. Boudewijn de Groot, zanger; Lennaert Nijgh, schrijver HET REPERTOIRE van Boudewijn de Groot bestaat uit slechts een tiental liedjes. Maar die tien liedjes hebben hem drie televisie-uitzendingen, een radio programma en twee grammofoonplaten bezorgd. Boudewijn zingt, zoals hij het zelf noemt, Nederlandse chansons. De teksten zijn pittig en vaak ondeugend. „De KRO vond ze tè ondeugend", vertelt hij naar aanleiding van een optreden, volgende maand, in het televisieprogramma voor de vrouw. „Veel teksten hebben ze afgekeurd, andere moesten worden herschreven. De platenindustrie censu reert minder dan de televisie". Wij hebben de 20-jarige Boudewijn en zijn vrouw Anneke (vorig jaar sep tember zijn ze getrouwd) opgezocht in hun bovenhuis aan de Plantage Midden laan in Amsterdam. In de enigszins artistiek aandoende omgeving vertelt Boude wijn (donker haar, roze overhemd, lichte spijkerbroek) het verhaal van zijn succes. Boudewijn de platenmaatschappij wil er Bo van maken, maar voor zijn vrouw en vrienden heet hij Boudie werd in mei 1944 geboren in een Japanners kamp bij Batavia. Zijn vader was daar postambtenaar. Na de oorlog keerde de familie De Groot terug naar Nederland. Ze woonden enkele jaren in Haarlem en daarna in Heemstede. Boudewijn bezocht er het Coomhertlyceum (hij heeft het einddiploma hbs-A). OP SCHOOL BEGON het. Zoals velen speelde hij wel eens wat gitaar en zong daar bij. In die tijd was Jaap Fischer erg populair bij de middelbare scholieren. Dat genre lag Boudewijn wel. Hij schreef zelf een paar liedjes en zong die op school avonden. Samen met Lennaert Nijgh was hij actief in het toneel- en revueleven van de school. Lennaert maakte voor zijn plezier films. Voor een (geluids)film waarin een paro die werd gegeven op het begrip „feest" (een 8 mm film van een half uur speel- duur) had Lennaert een jongen nodig die liedjes zong bij een gitaar. Die jongen werd Boudewijn. Hij schreef twee liedjes en kwam daarmee op de film. Het ver haal zou hiermee misschien ten einde zijn geweest als Lennaert zijn film niet eens op een avond had vertoond voor een aan tal kennissen van zijn ouders. Boudewijn de Groot ONDER DIE KENNISSEN was ook Ed Lautenschlager van de N.T.S. Die zag lets in Boudewijn als liedjeszanger. Maar hij meende dat Lennaert de liedjes voor hem moest schrijven. Dat gebeurde. Lau tenschlager had relaties bij Phonogram en „Tegenvoeter" heet het satirische radio programma van Tom Pauka, chef van de afdeling klankbeelden en reportage bij de VARA, dat iedere vrijdagavond de lucht in gaat. „Tegenvoeter" bestaat nu al weer vier maanden, het heeft een spontaner ka rakter dan zijn voorganger Marimba: „Te genvoeter" wordt namelijk opgenomen in een zaal met publiek en juist die reacties vanuit de zaal geven zo'n volkomen ander effect dan een droge studiopresentatie. Of, zoals Tom Pauka het zegt: „De echo gaat nu via de bergen en komt zo weer bij ons terug". „Tegenvoeter" heeft een onver sierde presentatie, alle franjes zijn van de satire afgeknipt. „Weet je wat zo geweldig is? Dat we aan een heleboel dingen niets hoeven te doen. Veel verschijnselen namelijk duwen zichzelf in de afgrond, als je maar niet in grijpt en alles rustig door laat kabbelen. Om eens een voorbeeld te geven: toen Gee- sink wereldkampioen werd, hebben we een Utrechter, tevens enthousiast bewonde raar van Geesink, voor de microfoon ge haald. En met alle pathos waarover de man beschikte zei hij plechtig: „dit is het grootste dat ooit door een levend wezen in welke tijd dan ook gepresteerd is". „Kijk, in de buurtkroeg, onder het genot van een borrel, is zo'n gezegde van die man uitste kend op zijn plaats, maar uit zijn omge ving gehaald krijgt een dergelijke uit spraak iets ridicuuls. En zo valt een der gelijk onderwerp vanzelf in de afgrond Dat vind ik een edele vorm van satire •r is geen commentaar onzerzijds, we ge ven de feiten slechts, het gaat bij ons al leen om de waarneming." Van hedenavond af tot en met 12 februari zal in De Waag in Haar lem iedere vrijdagavond naast Cobi Schreijer optreden de 20-jarige Boudewijn de Groot. Ronnie Pots dammer heeft De Waag in die perio de verruild voor een optreden in Tingel-T'angel in Amsterdam. Boudewijn de Groot zingt liedjes waarbij hij zich op de gitaar bege leidt. De meeste van die liedjes zijn geschreven door de 19-jarige Len naert Nijgh int Heemstede. De samen werking op dit gebied tussen die twee (Haarlemse schoolvrienden, daarna beiden naar de Filmacademie in Amsterdam, die Boudewijn inmid dels heeft voltooid) is nog maar van vrij korte duur. Zij kwam door grillig toeval tot stand, maar heeft reeds ge leid tot enkele televisie-optredens en grammofoonplaatjes van Boudewijn met zijn gitaar. Lennaert Nijgh trad onder meer al eens in de openbaarheid met een aan tal veelbelovende korte verhalen, die werden gepubliceerd in „Erbif', het zaterdagse bijvoegsel van deze krant. Met beide jongelui hebben wij een gesprek gevoerd. De neerslag daar van vindt u hieronder. op zijn aandringen de twee jongelui hadden er geen enkele verwachting van stuurden zij een bandje naar de grammo foonplatenmaatschappij. Daar was men onmiddellijk enthousiast. De liedjes „Elé gie prénatale" en Strand" werden op de plaat gezet. Daarna volgde een plaatje met „Sexueie voorlichting" en „Refrein vooren binnenkort komt er een e.p.- tje met deze vier en nog twee andere lied jes. Naar aanleiding hiervan verscheen Bou dewijn in juni van het vorig jaar in het programma „Nieuwe Oogst" van de AVRO-televisie (wwar hij zich, evenals bij Phonogram, nogal te weer moest stel len om de talentenjagers duidelijk te ma- kenl dat hij gezien zijn genre niet ge- dachtenloos kon worden meegemalen in de teenagersterren-industrie Trouw en De Telegraaf namen de volgende dag aanstoot aan het liedje dat hij had gezon gen). Hie: na verscheen Boudewijn, samen met Lennaert, in Wim Ibo's t.v.-program- ma „Cabaretkroniek" en in „Combo". Er kwamen een heleboel positieve reacties. „DE LIEDJES HANDELEN bijna alle maal over de liefde (meestal de ongeluk kige)", zegt Boudewijn. „Ik hoop dat Len naert nu ook eens over andere onderwer pen gaat schrijven. Ik ben een groot be wonderaar van George Brassens, die zingt ook over de meest uiteenlopende onder werpen Sinds kort heeft hij zijn repertoire ove rigens uitgebreid met Middelnederlandse liedjes. „Min of meer pikante gedichtes van bekende en anonieme dichters die ik op muziek heb gezet. Cobi Schreijer was heel enthousiast toen ze ze hoorde, even als over het verschijnsel dat „haar" volks liedjes, haar genre, steeds meer succes gaat krijgen, en dat er ook jongeren zijn die er niet alleen belangstelling voor heb ben, maar die ze ook zelf gaan zingen Het is inderdaad een enorme overwinning voor haar, nadat ze dit in Nederland vijf tien jaar alleen heeft gedaan," zegt Bou dewijn. BOUDEWIJN DE GROOT heeft het di ploma van de (driejarige) Filmacademie in zijn zak, maar hij werkt op het ogen blik min of meer noodgedwongen als ma gazijnknecht bij de Bijenkorf. In ver band met zijn kostwinnerschap hoopt hij te kunnen ontsnappen aan de dienstplicht die hem boven het hoofd hangt. Hij hoopt dat hij de kans krijgt om met zingen door te gaan en is erg ingenomen met zijn engagement in De Waag. Een proef- optreden daar had veel succes. Mocht het op de duur niet lukken met de carrière als chansonnier, dan hoopt Boudewijn zich in de filmindustrie te begeven. Onder auspiciën van Wim lbo staat op het ogenblik een gezamenlijk optreden op stapel van de oudste en de jongste gene ratie van cabaretiers: Boudewijn samen met Paul Collin, die de oudere lezers zich misschien nog wel zullen herinneren. LENNAERT NIJGH schreef al voordat hij schrijven kon: als jongetje van vijf dicteerde hij verhaaltjes aan zijn bedlegerige grootmoeder, die alles trouw noteerde. Voorgelezen te worden was zijn liefste wens. Als kind sprak hij boeken taal. Toen hij negen was kon hvj overweg met zijn vaders schrijfmachine. Op de middelbare school (eerst de gymnasiumafdeling van het Coornhert- yceum, daarna, wegens zittenblijven en „onhandelbaarheid" wegens zijn be zeten bezig-zijn met nevenactiviteiten, het Kennemerlyceum, waar hij vorig jaar eindexamen hbs-A deed) beheerste hij de schoolkranten. Als tweedeklasser van het Coornhert schreef hij vervolgverhalen die een soort sleutelromans waren van het schoolleven. Op het Kennemer kregen zijn dagboeken van Comerius (ge ïnspireerd op Samuel Pepys) een ongekende populariteit (Comerius is de naam van Lennaerts lievelingskat). Hij schreef en regisseerde er een schoolrevue, waar voor Boudewijn de Groot de muziek leverde (hun samenwerking van nu heeft dus oude wortels) en hij was een geestdriftig deelnemer aan het schooltoneel- !.even. Voor het Haarlems Dagblad schreef hij drie korte verhalen en enkele kinderverhalen. Op zijn eindexamen, vorig jaar afgelegd, kreeg hij een tien voor Nederlands. Met de gecommitteerde, een dominee, raakte hij in verwoede discussie naar aanleiding van drie bijbelboeken uit de Statenvertaling, die hij als „nummer" op zijn litteratuurlijst had staan. „Theologie is een tikkeltje een hobby van me", 'icht hij toe. Op onze vtaag „ben je godsdienstig?", zegt hij na zwaar gepuzzel: ,Dat is zo'n gecompliceerde gevoelskwestie, dat het me maanden zou kosten om dat onder ivoorden te brengen". WIJ ZIJN OP BEZOEK bij Lennaert Nijgh in zijn ouderlijk huis, want daar woont hij; een luxueuze moderne villa aan de Van Merlenlaan in Heemstede. Zijn vader is reclame-ontwerper. Len naert is enig kind. Over twee weken wordt hij twintig. Zijn optreden is even wichtig, efficient, er is totaal niets in te respeuren van artistiek-doenerige aan stellerij. Hij maakt een zeer volwassen indruk. Als Lennaert op ons verzoek de plaat- es heeft gedraaid met Boudewijns zang, en wij ons hebben laten bekoren door de frappante gekundheid van zijn teksten (fris en substantieel van inhoud en ge tuigend van een grote taalbeheersing), uiten wij de veronderstelling, dat zijn leven in het teken staat van de litteraire ambitie. Maar daar laat hij een vrij reso luut „nee" op horen. „Ik weet nooit wat ik als beroep moet opgeven als me dat wordt gevraagd", zegt hij. „Ik zeg meest al maar scholier". Het succes dat hij heeft met zijn verhalen en teksten ver rast hem iedere keer opnieuw, vertelt hij. Hij heeft er wel eens over gedacht om Nederlands te gaan studeren, „maar", voegt hij daar direct aan toe, „al die jaren achter elkaar studeren hoeveel jaar is het eigenlijk? zóu ik toch nooit volhouden. Je bent niet vrij, je bent gebonden". DAAROM IS HET de Filmacademie ge worden. In zijn middelbare schooljaren heeft hij drie speelfilms gemaakt, die zeer goed zijn ontvangen. De eerste film meteen al met geluid. De laatste had een speelduur van drie kwartier, bepaald geen kleine op gave. Maar of hij in de film zal willen doorgaan, weet hij nog niet. Want film be tekent voor Lennaert Nijgh speelfilm en op dat terrein biedt Nederland weinig moge lijkheden. Als het film blijft, wil hij na de academie een jaar naar Rome gaan om het vak onder de knie te krijgen. Intussen neemt de litteratuur toch wel een heel belangrijke plaats in zijn leven in. Hij leest zo veel hij kan. „Moderne Ne derlandse schrijvers doen me niet veel," zegt hij. „Ik vind het soms wel goed, maar het spreekt me niet erg aan. Zijn belang stelling gaat uit naar het verhalende. Klas sieke en romantische litteratuur heeft zijn voorkeur. Er vallen namen als Lampedu- sa („ik ben ook verzot op Italië, 't is mis schien de sfeer"), Goethe, Shakespeare Couperus, Rabelais. „Griekse mythologie en volksverhalen is m'n grote liefde. Ik ben erg dankbaar voor mijn gymnasium jaren." LENNAERT NIJGH behoort niet tot die talrijke jongelieden die de wereld zo no dig moeten komen verrassen met een ro man vol zelfonthullingen. Hij heeft wel een bepaalde schrijfdrang, maar hij vindt het zonde een verhaal te schrijven als hij niet van tevoren weet dat hij het ergens kan publiceren, zegt hij. Een verhaal bouwt hij op rond een kleine gedachte of een inval, als een toneelstukje voor het publiek. Het vertellen en het oproepen van een bepaalde sfeer vindt hij daarbij het belangrijkste Het opbouwen van een verhaal vindt hij volkomen te vergelijken met het maken van een film, vertelt hij. VOOR HET SCHRIJVEN van liedjes voor Boudewijn loopt hij eerst een hele tijd rond met een heleboel ideeën, mogelijkhe den voor wel tien of twaalf liedjes. Op een gegeven moment moet „de bestelling dan worden geleverd" en gaat hij schrij ven. Van de ideeën vallen er dan na el kaar een heleboel af omdat ze in een be paald opzicht niet deugen. Enkele blijven er over. „Mijn grootste angst is dat ik af zak, zegt hij, zoals Jaap Fischer na z'n derde plaat." Lennaert heeft ook voor Cobi Schreijer een aantal liedjes op stapel staan, die he lemaal op Haarlem zullen zijn afgestemd, „Want", zegt hij., „naar Couperus mag ik wel zeggen: zo ik iets ben, ben ik Haar lemmer. De meeste van zijn vrienden zijn in Amsterdam gaan studeren en ver achten Haarlem als een soort Staphorst Maar ik voel me in deze omgeving thuis, Kennemerland beschouw ik als mijn va derland. Als de Russen tot Utrecht zou den oprukken, zou me dat koud laten Amsterdam (waar hij dagelijks heenreist en vertoeft in kringen van Filmacademie en Toneelschool) waardeer ik wel om de sfeer in bepaalde delen van de stad en om het artistieke leven, maar het is er druk en nauw, 't stinkt er, ik word er drie keer per dag overreden en ik zit er tus- Lennaert Nijgh sen massa's mensen die me niets zeg gen. In Haarlem heeft alles betekenis voor me, aan veel huizen zit herinnering voor me vast, Haarlem spreekt me aan, het heeft sfeer, een bepaalde geest". Nog eens gevraagd naar zijn plannen, bekent hij dat hij toch wel een roman in gedachte heeft. „Van een eerder plan heb ik vorig jaar afgezien. Dat was een roman die zou moeten spelen in de tijd van de geboorte van Christus rondom de Middellandse Zee. Maar om die te kunnen schrijven zou ik eerst drie jaar hebben moeten studeren. Nu heb iets in gedach te in en eigentijdse situering. Misschien maak ik me er volgend jaar een paar maanden voor vrij, want zoveel tijd heb ik er wel voor nodig". Origineel en vermakelijk waren de ti tels, waarmede AVRO-regisseur Walter v. d. Kamp zijn t.v .-bewerking liet begin nen van Godfried Bomans' detective-ver- haal „De avonturen van Bill Clifford," dat zoals uit een (verplichte?) aankondi ging bleek, in pocketvorm door een beken de Nederlandse uitgeverij op de boeken markt werd gebracht. Goed was het voorts, dat Van der Kamp in dit t.v.-spel de schrijver zelf als verteller liet optre den; dat deze daarbij onzichtbaar moest blijven, was begrijpelijk, maar jammer. Wij hadden hem gaarne eens gezien in de sfeer van het land van Dickens, dat steeds zijn voorliefde genoot. Met respect echter voor de durf en de onverbrekelijk daar mee verbonden ondernemingslust van meergenoemde regisseur, moeten wij reeds gedurende de uitzending conclude ren, dat hij een denkfout gemaakt had: hij meende namelijk, dat dit verhaal, aan gevuld met allerlei beeldgrapjes, speel baar te maken zou zijn. Dit geldt dan misschien wel voor serieuze detective-sto ries, van een Simenon of een Fleming bij voorbeeld, maar zeker niet voor dit boek, waarmede Bomans zijn populariteit uit bouwde. Het gebruik van een wat gefor ceerd aandoende, archaïsche taal, de zeer lange praatscènes en een z eker gebrek aan handeling maakten het ons al gauw moeilijk, dit anderhalf uur durende spel te volgen. Gezien de grote zorg, waarme de de heer v. d. Kamp dit spel omringde en de vele originele vondsten, die hij toe paste, moet dit wel een beetje betreurd worden. Van de vele acteurs, die in dit stuk stonden, moeten zeker genoemd wor den Johnny Kraaykamp, die verrassend goed de bediende Piffli speelde en Henk Molenberg als de PTT-employé Topwash die het factotum van Clifford werd. De grote rol van Clifford werd knap vertolkt door Ton Lensink, die het echter met zijn tekst wel eens moeilijk had. Mede door een gebrekkig geluidstechniek in de grote scènes, kwamen o.m. de spelprestaties van Henk van Buuren, Willy Ruys en Jan Retèl niet tot hun recht. Cor van Rijn tenslotte was kostelijk als de criminele tegenhanger van Clifford. J. Damshuizer IEDER JAAR WEER zien duizenden jazzliefhebbers en jazzmusici verlangend uit naar de uitslag van de grootste Amerikaanse poll, de „Down Beat-poll", die dit jaar met forse kapitalen als „29th annual readers poll results op de voor pagina van het Amerikaanse jazztijdschrift staat aangekondigd. Er is wel ver andering gekomen in de pollresultaten vergeleken bij die van het vorige jaar. In de categorie „hall of fame" staan bij de eerste vijf drie beroemde jazzmusici waarvan er een reeds enkele jaren geleden is overleden, de anderen in 1964: trompettist Clifford Brown, trombonist Jack Teagarden en fluitist Eric Dolphy. Als eerste prijkt hierbij op de lijst Eric Dolphy, als tweede Dave Brubeck. BIJ DE TROMPETTISTEN wint Miles Davis met 2861 stemmen, op de tweede plaats komt Gillespie met bijna duizend en op de derde en vierde plaats Clark Terry en Art Farmer met vijfhonderd en driehonderd stemmen. Bij de trombonisten is Jai Jai Johnsson veruit favoriet. Hij verwierf ruim drieduizend stemmen, de tweede, Bob Brookmeyer twaalfhonderd. Curtis Fuller kwam als derde op de lijst. Altist Paul Desmond blijkt bij de Down Beat-lezers geliefd te zijn (2167 stemmen) Cannonball Adderley werd tweede. Bijna vijfentwintighonderd lezers stemden voor de categorie tenor op John Coltrane. Hij wordt op de voet gevolgd door Stan Getz (2295). De eerste plaats onder de bariton saxofonisten is natuurlijk voor Gerry Mul ligan (5024). Bij de klarinettisten vochten Jimmy Giuffre (1305) en Buddy de Franco Advertentie VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws. Aansluitend: lichte grammofoonmuziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar wer ken. 9.10 Stereofonische uitzending: Mo dern gixaarconcert. (gr.). 9.35 Waterstan den. VPRO: 9.40 Kerkbouw op welk be stek, lezing. 9.55 Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet, praatje. VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, gevarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereofonische uitzen ding: Licht orkest, vocaal ensemble en zangsoliste. 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Helpers in nood, le zing. 15.00 Liederen (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Boekenwijsheid. 16.20 Lichte gram mofoonmuziek. 16.45 Elektronisch orgel spel. 17.05 Stereofonische uitzending: Sa lonorkest. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Voor de teenagers. 19.10 Je neemt er wat van mee, hobby- qnuiz. 20.000 Nieuws. 20.05 Tramme lant in Loeren a/d Hor, gevarieerd programma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Me- tropole orkest, koor en zangsolisten. 21.45 Ik trek door het land, licht programma. 21.55 Een van die avonturen, reportage van een Pooltocht. 22.30 Nieuws. 22.40 Ste reofonische uitzending: Licht orkest. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Pia no-recital: klassieke muziek (opn.) 7.30 Nieuws. 7.40 Gewijde muziek. 7.55 Over weging. 8.00 Djinn: gevarieerd program ma. (8.30-8.40 Nieuws). 12.00 Angelus 12.03 Liedjes over het verre Westen. 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Re ligieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting. Werk en Welzijn. Vraaggesprek met de heer J. M. van den Born, Hoofd Veterinai re Inspectie over de op 1 jan. jl. in wer king getreden Antibiotica Wet. 12.55 Zang en instrumentaal kwartet. 13.15 Voor de jeugd. 14.10 Populaire grammofoonmuziek. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30 Signaal: Dokumentatie voor en over jonge mensen. 15.50 Karakteristiek: muzi kaal programma. 16.30 Gitaarmuziek (gr.) 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 KunstkronieK. 18.00 Licht instrumentaal ensemble. 18.20 Jazzmuziek met commen taar. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Brabants Orkest: klassiexe muziek. 20 30 Rieleksen: amuse mentsprogramma. 21.35 Man en paard: actuele kroniek. 21.45 Roulette: muzikaal spelletje. 22.00 Liedjes uit Vlaanderen en Nederland. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: ge sprek over Christen-zijn in kerk en wereld van vandaag. 23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten met commentaar. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Stereo- Moderne mu ziek. 12.33 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart. 12.35 Hallo met Henk! Licht programma. 12.55 Program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Gevari eerd programma. 14.00 Nieuws. 14.03 Fi- nian's Rainbow, musical. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek I, II, en III. 15.15 Hoor spel. 16.43 Gewijde muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Amateurkoren. 17.30 Orgelrecital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Liedjes programma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radio kroniek. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Lichte mu ziek. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsmuziek. 22.45 De Zeven Kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55- 24.00 Nieuw» VOOR VRIJDAG NEDERLAND I VARA: 19.30 Sportcommentaar. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Hallo 1965!: Internationaal showprogramma. 21.25 Dick Powell De Rechter, TV-film. 22.15 Het Huis, Neder landse film. (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.50 Socutera. NTS: 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS- 20.00 Nieuws in 't kort. NCRV: 20.01 TM, maandelijkse kroniek voor de tieners. NTS: 20.45 Documentaire over de Rolls Royce. NCRV: 21.25 Amsterdams kamerorkest: klassieke muziek. 21.50 Avondsluiting. 21.55-22.10 Attentie. NTS: 15.00 Weekjournaal. 15.25 Hardy's logboek, TV-film. KRO: 15.55 Huisje, boompje, beestje, hobbyrubriek. 17.00-17.45 Voor de jeugd. 19.30 Barend de Beer. 19.35 Sir Lancelot, TV-film (dl.6). 20.00 NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. AVRO: Zoo Zoo, dierenprogramma. 20.25 De schone heks, TV-spel. 20.50 Combo, tienerpro gramma. NTS: 21.20-22.10 Hoe maakt U het?. „Nog vele jaren". De amusementsclub van oud-artiesten „Nog vele Jaren" in Den Haag viert het eerste lustrum. Op 18 januari zullen de veertig leden in een bodega in Den Haag, waar de stamtafel van de oud-artiesten staat, optreden tij dens een feestelijke gezelligheidsbijeen komst voor vrienden en kennissen. (1179) om de eerste plaatsen. De piano: favoriet voor Down Beat bleek pianist Bill Evans, op de tweede plaats Monk en op de derde Oscar Peterson. Bassist Char lie Mingus werd eerste, onmiddellijk ge volgd door Ray Brown, Paul Chambers en Ron Carter. Bij de slagwerkers? Weer een man van het Dave Brubeck-kwartet: Joe Morello, gevolgd door Elvin Jones, Blakey, Roach en Joe Jones. Vibrafoon: Jackson, Hampton, Burton en Gibs. Fluit: Herbie Mann, Yusef Lateef en Frank Wess, orgel: Jimmy Smith. DUKE ELLINGTON blijkt de meest ge liefde arrangeur-componist te zijn. Gil Evans volgt hem als tweede, Quincy Jones als derde en Thelonious Monk als vierde. Ook bij de Big Band Jazz prijkt de band van Ellington boven aan. Tweede in deze categorie werd Woody Herman en derde Count Basie. Bij de grote dansorkesten, hoe kan het anders, op de eerste plaats de sympathieke Count Basie, tweede Woody Herman en derde Duke Ellington. IN DE CATEGORIE combo's won Dave Brubeck, die zelf onder pianisten slechts een bescheiden vierde plaats kreeg. Ray Charles' naam prijkt bij de mannelijke zangers bovenaan, gevolgd door die van Sinatra en Mei Torme. Bij de dames is de stemmenstrijd gewonnen door Ella Fitzgerald, gevolgd door Nancy Wilson, en Barbra Streisand. De vocal-groups tenslotte, een enorme prestatie: een buitenlandse groep op de eerste plaats in de poll van een Ameri kaans tijdschrift: de Double Six de Paris, gevolgd door de vrijwel identieke Swingle Singers. De Four Freshmen zijn daardoor van de tweede plaats naar de derde terugge drongen. De Hili's werden vijfde. En wie staan er op een poll van het meest toon aangevende jazztijdschrift ter wereld, die wordt gehouden onder jazzminnende le zers op de tiende plaats bij de vocal- groups? Nog een keer raden, dan.De Beatles! Zelfs de goede Staple Singers konden tegen het Beatlegeweld niet op, zij werden elfde. Wie geïnteresseerd is in de schaats sport en dat zijn er nogal wat in Nederland kan zijn kennis van deze tak van sport verrijken aan de hand van het boek „Flitsende Ijzers". De schrij ver Piet Maaskant heeft een grote ver zameling wetenswaardigheden over het schaatsen bijeengebracht. Zo vindt men er allerlei recordlijsten en tijdensche ma's, hetgeen vooral bij het hardrijden van eminent belang is. Maaskant gaat in het flink geïllustreerde boek in vogelvlucht de historie van de schaats sport langs, waarbij hij zijn startpunt neemt bij de legendarische wieier- en schaatskampioen Jaap Eden. Het boek lijkt ons wat haastig opgezet. Maaskant springt van de hak op de tak. Maar ge lukkig doet dat niets af aan de „cijfer- waarde": schaatsen is in zekere zin een boekhoudkundige sport. Heel in het kort wordt het kunstrijden op de schaats behandeld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7