„Heerlijk duurt het langst"
m
Het ei van Columbus voor
schouwburgen: in enkele
minuten 375 kopjes koffie
„Populariteit is
gevaarlijk, het legt
je dingen op"
„Je moet blanco
kunnen beginnen
zonder verleden"
Louis Toebosch directeur
Brabants Conservatorium
Haagse burgerij wil zelf
schouwburg bekostigen
Kijkers en luisteraars
DONDERDAG 21 JANUARI 1965
13
Annie M. G. Schmidt voltooit muxihate homedie
Concert door Haarlemse
K.N.T.V.-leden
Door middel van loterij
Zendtijd schooltelevisie
Opgraving in de
Martinikerk
Frenkel Frank spreekt
I voor Vrienden van Gentrum
werkzaamheden m de Martinikerk te Gro-
Russen spelen Tsjechovs
„De Zweedse lucifer"
Kennismaking met Het
Warschau-kwintet
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
nabeschouwingen
nazi's
Engelse
„Brandpunt"
in
J. Damshuizer
(Van onze correspondent)
Het is een beetje stil geweest om de vrouw, die in de
periode na de oorlog zo succesvol „Het Schaap Veronica",
„De Familie Doorsnee", „Jip en Janneke", „Pension Hom
meles" en nog veel meer ter wereld hielp. Annie M. G.
Schmidt zegt daar zelf over: „Als je succes hebt gaan veel
mensen aan je trekken. Je wordt niet met rust gelaten. Je
vindt het allemaal enig". Maar onvermijdelijk komt dan het
moment dat men teveel van zichzelf heeft gevraagd. Ook
deze fantasievolle schrijfster, die zich via kranten en boeken,
maar ook via cabaret, radio en televisie heeft doen kennen,
ontsnapte daar niet aan. Na een periode van betrekkelijke
stilstand is zij nu weer bijzonder produktief. Dat heeft reeds
geresulteerd in de publikatie van het kinderboek „Heksen en
Zo" ik ben daar erg blij mee, zegt zij en het schrijven
van een muzikale komedie, die in oktober van dit jaar in
het Nieuwe de la Mar-theater haar première zal beleven:
„Heerlijk duurt het langst". Deze is al klaar en dat is voor
Annie M. G. Schmidt een rustig gevoel, want nu kan zij er
tarnen met de Canadese regisseur Gordon Marsh aan gaan
verken. „Het is veel te veel", constateert zij met een beetje
ipijt. „Er zijn liedjes, die eruit zullen moeten". Zij heeft als
n een film gemonteerd. Het leek voor de schrijfster wat op
het werken met „lego".
HET IS VOOR ANNIE M. G. Schmidt
niet de eerste maal dat zij het oog richt
op de planken. In de tijd al van haar
succes met de „Familie Doorsnee" heeft
zij vele blijspelen geschreven. „Maar zij
waren niet goed. Cees haseur wilde er
graag iets aan doen. Als ik braaf en ge
willig was geweest, was het goed geko
men, maar ik was dom en eigenwijs." Zij
concludeert nu dat men zich aan de aan
wijzingen van de regisseur moet aanpas
sen. Toen zij als succesvol schrijfster van
vele kanten gevraagd werd, is er van
langademig werk niets meer gekomen. De
rust heeft er haar weer geschikt voor ge
maakt en met de componist Harry Ban-
nink heeft zij aan „Heerlijk duurt het
langst" lang gewerkt. Over het onderwerp
laat zij voorlopig niets los, maar het ligt
in de sfeer van de Familie Doorsnee.
WANT WIE HAAR WERK kent zal be
grijpen dat men van haar geen show
grand spectacle behoeft te verwachten.
Zij is zichzelf trouw gebleven met haar
verrukkelijke nuchterheid, die door vir
tuoos schuiven alledaagsheid tot iets bij
zonders weet te verheffen zoals dat in
haar kinderversjes misschien nog wel het
treffendst tot uitdrukking is geko
men. Lijn Tien is voor haar niet zo maar
een kale tram, maar iets wonderlijks vol
bellen en lussen. „Ik ben een sprookjes
schrijfster, in alle vormen," zegt zij. Dat
lijkt in tegenstelling met haar nuchtere,
exacte formulering, waarmee zij haar
jeugdige lezers niet tot kleine volwasse
nen maar wel tot gelijkwaardige tegenpar
tij verheft. Misschien schuilt daar wel het
geheim van haar succes: in romantische
sprookjes geloven wij niet meer, maar in
nuchtere illusieverhaaltjes maar al te
graag.
„HEERLIJK DUURT HET LANGST" is
in het bijzonder geschreven voor Conny
Stuart, die al heel wat van het Annie
Schmidt-repertoire met fantasie heeft ver
tolkt. Maar het is niet de enige grote rol.
Naast haar staan Andrê van den Heuvel,
die zijn werk bij „Centrum" eraan zal
moeten geven, Leen Jongewaard, T. Kuyl,
Winnifred Bosboom en nog twee jonge
krachten. Zij allen zullen zich wijden aan
een genre, dat in Nederland nog geen
vaste voet heeft gekregen, maar waarvan
ieder hoopt dat dat toch gebeuren gaat.
Annie M. G. Schmidt heeft zoals zij
in het verleden ook immer deed de
rollen afgestemd op de vertolkers, dat wil
zeggen dat zij zich door hun persoonlijke
kenmerken heeft laten leiden. Die leerde
zij kennen door toneeluitvoeringen maar
ook in gesprekken, waarbij zij er wel eens
op uit was haar toekomstige zegsmannen
en vrouwen tot geladen emoties te bren
gen.
legt je dingen op. De last is zwaarder
dan het plezier ervan. Je moet blanco kun
nen beginnen zonder verleden, dat weer
ieder ogenblik waar moet worden ge
maakt. Een paar jaar geen rumoer! Dat
is lekker aan het afzwakken." Hoe lang
zal dat duren? Tot oktober? Theatermin-
nend Nederland wacht er gespannen op.
Stadsschouwburg „Odeon" in Zwolle heeft een inventieve toneelmeester-
elektricien: J. Wevers. Hij kwam vijf jaar geleden als 40-jarige in dienst.,
nadat de gemeente de schouwburg had overgenomen. Hij construeerde recep
tietafels op schrijfhoogte, een katheder, een projectietafel, een schijnwerper
batterij en examentafels met een transporteur. Zijn nieuwste idee is een koffie-
schenkmachine. In de pauze van voorstellingen, vergaderingen en andere bij
eenkomsten moeten in korte tijd meestal enige honderden kopjes koffie worden
geserveerd. De kelners moeten een pendel met de keuken onderhouden, maar
kunnen steeds niet meer dan een blad met elf kopjes meebrengen. De koffie-
schenkmachine van de heer Wevers is een hooggebouwde rechthoekige bak
met tien laden, waarin evenveel bladen met elf lege koffiekopjes. Het boven
ste blad staat pal onder een reservoir met elf kranen. Het overhalen van een
handel doet de kopjes in een oogwenk vol koffie lopen. Het blad wordt er door
een kelner uitgehaald en een tweede brengt het volgende blad onder de kranen.
En zo gaat het tienmaal achter elkaar. In één minuut kunnen 110 kopjes koffie
worden geproduceerd. Naast de machine kan een zogenaamde „serveerboy," die
de heer Wevers ook zelf maakte, worden geplaatst met een tweede rek lege
kopjes, zodat in enige minuten een volle zaal dorstigen kan worden geholpen.
Het geloop van de kelners wordt eveneens sterk beperkt, daar de koffiemachine
midden in de zaal wordt gezet. Zij levert koffie die van room is voorzien. Aan
de achterkant is een kraan waar „zwart" uit kan worden getapt. Het reservoir
heeft een inhoud van 375 kopjes. Op de constructie is octrooi aangevraagd. De
heer Wevers heeft vier maanden nodig gehad voor de vervaardiging van de
machine. Hij gebruikte voor ongeveer f 1000.aan materiaal.
SAMENWERKEN MET mensen maakt
voor haar de plezierige kant van dit werk
uit. „Heerlijk duurt het langst," zal erg
Hollands worden met een milde maat
schappijkritiek. „Kleine spiegeltjes van
kleine maatschappelijke dingetjes" for
muleert zij het. De stijl is natuurlijk meer
aangepast aan de wetten van het toneel.
Je behoeft ook niet meer zoveel uit te
leggen. Je kan grote stukken weglaten.
Wat je vroeger uitbundig moest laten zien,
is nu niet meer nodig." De moderne pro
cédés van film en televisie hebben het pu
bliek veel geleerd in enkele jaren.
Met enige opluchting constateert Annie
M. G. Schmidt ook dat zij op het toneel
wat meer haar gang kan gaan dan voor
radio en t.v. mogelijk is. „Maar een risi
co blijft het om voor het toneel te wer
ken, om precies de toon en de sfeer te
vinden. Wat dat betreft kan je beter een
boek schrijven. Dat kan nog mooi en niet
zo mooi zijn."
EEN PAAR JAAR IN EEN KALMER
tempo is Annie M. G. Schmidt best be
komen. „Populariteit is gevaarlijk, het
Het bestuur van het Brabantse Conser
vatorium heeft ter voorziening in de vaka-
ture, ontstaan door het vertrek van de
heer VV. Goedhart, met ingang van
februari benoemd tot directeur van het
Brabants Conservatorium de heer Louis
Toebosch te Breda.
De heer Toebosch werd geboren te
Maastricht in 1916. Hij was werkzaam
als docent aan scholen te Breda, Tilburg
en Maastricht en als dirigent van een
aantal koren. Onlangs verscheen zijn
negentigste opus. In 1951 werd hij onder
scheiden met de Zilveren Tulp in de
Internationale Orgel-improvisatiewedstrij d
te Haarlem. In 1963 werd hem de Provin
ciale Prijs voor Schone Kunsten van de
provincie Noord-Brabant uitgereikt Hij
is lid van de raad van beheer van de
stichting Donemus, van de sectie Muziek
van de Culturele Raad van Noord-Bra
bant en van de afdeling Muziek van de
Raad voor de Kunst en voorzitter van de
Katholieke Dirigenten en Organisten Ver.
eniging.
Op zaterdag 6 februari
In de bovenzaal van het Haarlemse Com
eertgebouw geven leden van de afdeling
Haarlem van de Kon. Ned. Toonkunste-
naarsvereeniging op vrijdag 6 februari
(aanvang 20 uur) een concert voor leden
en introducés.
De uitvoerenden zijn Justine Koot, Hé
lène André de la Porte, Ans Bouter, Miep
van Luin en Henk Bijvanck (allen piano),
de violist Harm Otten, de alt Ann Bohlken,
de mezzo-sopraan Elly Jens en de bariton
Hans van der Leeuw. Het programma ver
meldt werken van Mozart, Chausson, Pou-
lenc, Messiaen, Brahms, Webem en Henk
Bijvanck.
Onder de Haagse burgerij is het initia
tief naar voren gekomen om gelden bijeen
te brengen voor de bouw van een kunsttem
pel. Daarvoor wil men een loterij organi
seren. De opbrengst ervan moet gezien
worden als een bijdrage van de burgerij
in de bouw van een centrum voor uit
voerende kunsten.
Dit blijkt uit vragen van het Haagse
raadslid de heer E. D. C. Drenthem Soes
man van De Vrije Burgers. Hij wil van
B. en W. van Den Haag vernemen of er
reeds nu moet worden besloten tot de
bouw van een afzonderlijk groot gebouw
voor opera's, concerten en andere veel
ruimte eisende kunstmanifestaties. Hij in
formeert voorts of B. en W. met het ini
tiatief voor de loterij instemmen en of zij
de aanvraag om een ministeriële ver
gunning ervoor willen steunen.
De minister van O.K. en W. heeft aan
de N.T.S. 20 uur zendtijd toegewezen voor
schooltelevisie-uitzendingen in het school
jaar 1964-1965. De stichting kan een ge
deelte van deze zendtijd ter beschikking
stellen van de omroeporganisaties.
Erfenis. De Amerikaanse tabaksmiljonair
Richard Reynolds, die vorig jaar op
56-jarige leeftijd stierf, heeft niets na
gelaten aan zijn zes zoons. In zijn tes
tament verklaarde de miljonair bevreesd
te zijn dat zijn telgen, wanneer zij nog
meer geld kregen, te lui zouden worden,
De zonen, uit verscheidene huwelijken,
zullen niet arm achterblijven. Zij kre
gen in het verleden flinke kapitalen
van hun pa.
Heidens graf ontdekt
„De Polyester Polka"
(Van onze correspondent)
Voor de Vereniging Vrienden van To
neelgroep Centrum spreekt op dinsdag 26
GRONINGEN Tijdens opgravings-1 januari de auteur Dimitri Frenkel Frank
i I over schrijven voor het toneel.
i De bijeenkomst, die plaats heeft in de
ningen is gisteren vlak voor het koor °P Renaissancezaal van het Frans Halsmu-
een diepte van ongeveer drie meter een seum (aanvang 8 uur) is belegd naar aan-
graf ontdekt van een man of een vrouw, leiding van de première op 6 februari te
Haarlem van Frenkel Franks nieuwste
Het Rijks Oudheidkundig Bodemonder- gtuk De polyester Polka". De auteur zal
zoek (R.O.B.) te Amersfoort, het instituut I (K)k spreken over het ontstaan van zijn
dat de opgravingen leidt, zal vandaag naar gtuk_
Groningen komen voor het instellen van
een nader onderzoek.
Men meent met een heidens graf uit
het jaar 800 na Christus te doen te heb
ben. Het stoffelijk overschot werd destijds I
in een boomstam ter aarde besteld. Gis
teren heeft men bij de opgraving de
schors er naast gevonden. De kist is nog
helemaal compleet.
Zondag 24 januari zendt de NTS van I
20.55 tot 21.50 uur op Nederland 2 „De
Zweedse Lucifer" uit, een Russisch tele
visiespel naar een van de beroemde korte
verhalen van de Russische schrijver Anton
Tsjechov.
De korte inhoud van het spel lüidt als I
volgt: Psekov, rentmeester van de gepen
sioneerde garde-officier Mark Iwanowitsi
Klauzov, komt op de ochtend van 6 okto
ber 1885 op het politiebureau vertellen, dat
zijn meester is vermoord. De omgebrachte
officier was een man van adel en hij was
rijk. Toch is er weinig van hem terecht
gekomen. Hij was een nietsnut, lui en gie
rig. Bij het onderzoek stuit de politie in
de slaapkamer van de vermoorde op en-
kele merkwaardige vondsten. De belang
rijkste is een half afgebrande Zweedse lu- I
cifer. Voor zover men weet gebruikte
Klauzov altijd zwavel-lucifers, in ieder
geval geen Zweedse. Het verdere onderzoek
strekt zich uit naar de tuin, terwijl voorts
onder meer de ongehuwde zuster van de
officier, de 45-jarige Marja Ivanovna, aan
een verhoor wordt onderworpen. In het
door Konstantin Joedin geregisseerde spel
wordt de rol van de rechter-commissaris
Tsjoebikov vertolkt door A. Gribov en die
van zijn helper Djoekovsky door A. Popov.
Men verwacht dat dit schilderij van
Rembrandt, zijn zoon Titus voorstel
lend, 5 miljoen gulden zal opbrengen
in de veiling bij Christies te Londen.
Het komt uit de verzameling van
Sir Francis Cook, wiens vader het
schilderij tijdens de eerste wereld
oorlog voor f 600.000 kocht om te
voorkomen dat het Engeland zou
verlaten.
EEN IN NEDERLAND nog onbe
kend ensemble uit Polen, het Warschau
Kwintet, gaf gisteren een concert in de
Kamermuziekserie in bet gemeentelijk
Concertgebouw. Daar men de combi
natie van piano met vier strijkers niet
vaak tegenkomt in de concertzaal was
de kennismaking dubbel welkom. Van
Luigi Boccherini, die twaalf werken in
deze bezetting gemaakt heeft, hoorde
men het Kwintet no. 3 dat hoofdzakelijk
de aandacht vasthield door een enige
malen terugkerende passage met Alia
Turca-karakter. Pretentieloze muziek
die de kwaliteiten van het ensemble di
rect duidelijk deed uitkomen.
HET HIERNA VOLGENDE Kwintet van
Sjostakovitsj was een onevenwichtig, bij
vlagen geïnspireerd stuk. Zoals vaak bij
deze componist krijgt men de indruk dat
de muzikale stroom af en toe in de knel
komt, verschraalt, verpietert om even
later op te bloeien in een nogal bittere
gevoeligheid. Fameus was het scherzo,
rauw en primitief met zijn ostinaat ge
beukte accoorden. De violist Bronislaw
Gimpel toonde een mannelijke, trefzekere
beheersing van zijn instrument, daarnaast
trok de cellist Aleksander Ciechanski de
aandacht om zijn tot in de kleinste details
sprekende en fijn genuanceerde toon. De
andere leden zijn Tadeusz Wronski (twee
de viool), Stefan Kamasa (altviool) en
Wladyslaw Szpilman (piano). In de cli
maxen ontplooiden de vijf musici een bij
na orkestraal geluid, het pianissimo had
voor mijn oren soms iets minder span
ning.
NA DE PAUZE kwam een van de mees
terwerken die voor deze bezetting gecom
poneerd zijn, het Kwintet in f kleine terts
van Brahms, de revisie van een Sonate
voor twee piano's. Een machtig brok mu
ziek, vervuld van een donkere, elegische
toon. Qua inventie en structuur kan het
wedijveren met de symfonieën en strijk
kwartetten van deze componist. Merk
waardigerwijs overtuigde de voordracht
niet over de hele linie, door het reeds
genoemde gemis aan concentratie vooral
in die stokkende momenten die bij
Brahms als het ware het spraakgebrek
zijn waartegen hij zich afzet voor zijn
persoonlijke expressie. Wat de deugden
van de uitvoering niet moet doen vergeten
waarvoor het publiek met nadruk zijn
dankbaarheid toonde.
Sas Bung«
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammo
foonmuziek (verv). 8.50 Gymnastiek voor
de vrouw. 9.00 Te land en te water: infor
matief programma voor weg- en water
weggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwij
ding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lich
te en amusementsmuziek (gr.) 11.00 Nws.
11.02 Voor de kleuters. 11.15 Voor de
vrouw. 11.55 Pianorecital. 12.17 Overheids
voorlichting: Voor de landbouw. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Tentoonstellingsagenda. 12.35 Orgelspel.
12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Kinderkoor met pianobegeleiding.
13.55 Bij de tijd en bij de thee: geva
rieerd programma. 15.30 Lichte orkestmu
ziek (opn.) VPRO: 16.00 Nieuws. Aanslui
tend: Voordracht. 16.20 Klassieke grammo
foonmuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.05 Mu-
ziekkalender. 17.30 Ronduit: programma
voor de rijpere jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Instrumentaal trio met orgel. 18.30 Sport-
spiegel. 18.40 Jazzmuziek. 19.00 Kiosk: ar
tikelen uit weekbladen. 19.10 Viool en pia
no: moderne muziek. 19.35 Verder dan je
neus.programma over vragen die jon
ge mensen bezighouden. 19.55 Eerste ko
lom. 20.00 Nieuws. 20.05 Programma over
Albert Schweitzer. 20.20 Stereo: Radio Ka
merorkest: Klassieke en moderne muziek.
20.50 Boekbespreking. VARA: 21.00 Me-
tropole-Orkest: amusementsmuziek. 21.45
Etherforum. 22.15 Pianospel met instru
mentale begeleiding (gr.) 22.30 Nieuws.
22.40 Weerklank: muziekrevue. 23.10 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en herha
ling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55
Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde
muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Licht or
kest 9.00 Voor de zieken. 9.35 Klassieke
grammofoonmuziek. 10.30 Alledaags gelo
ven: studiodienst. 11.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 11.15 Voor oudere luiste
raars. 12.00 Orgelconcert: klassieke en mo
derne muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 va
riant: radio-snelbuffet. 13.30 Licht instru
mentaal kwartet. 13.45 Lichte grammo
foonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Koor
zang. 14.45 Voordracht van gedichten. 15.05
Viool en cello: moderne muziek. 15.30 Voor
de vrouw. 16.00 Muzikale herinneringen.
16.30 Duizendschoon, praatje. 16.45 Moder
ne grammofoonmuziek. 17.00 Verzoekpro
gramma voor de jeugd. 18.00 Program
ma voor de twintigers. 18.30 Muziekcorps:
gewijde muziek. 18.50 Overheidsvoorlich
ting: Geef ze de ruimte II. Een serie
uitzendingen, waarin zowel aan regionale
activiteiten op industrieel gebied, als op
het terrein van ambacht, detailhandel en
tourisme aandacht wordt besteed. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant.
19.30 Van horen zeggen en zingen, litte
rair programma. 19.35 Stereo: Volksmu
ziek. 19.50 Klassieke grammofoonmuziek.
20.05 Prisma, gevarieerd programma. 20.50
Koorzang: geestelijke liederen. 21.20 Toon-
kamer een veertiendaags muziektijd
schrift in klank. 22.20 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld:
internationale oriëntatie in kerk, zending
en oekumene. 23.00 Moderne grammo
foonmuziek. 23.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weer
berichten en mededelingen voor de schip
pers). 12.50 Beursberichten en program
maoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Amuse
mentsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. (Om 15.00 Nieuws.) 15.45 Grammo
foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Kamermuziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Duitse, Engelse en Franse les. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Voor
de automobilisten. 18.45 Sportkroniek met
quiz. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nws
en radiokroniek. 19.40 Adempauze. 19.45
Echo's uit de natuur. 20.00 De vlag en de
lading. 20.30 Volksmuziek. 21.15 Pianoreci
tal. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15
Oude en nieuwe koormuziek. 22.45 De ze
ven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig
gemengd avondprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
VPRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-1
16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Uit de
prullemand (Aus dem Papierkorb), truca
gefilm. 19.40 Van Gewest tot Gewest, re
gionaal journaal. 20.00 Journaal. 20.20 So-
cutera. VPRO: Portret van een sportman.
20.55 De Holbewoners (The Cavedwellers),
TV-spel. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 De Lucy Show
Reporter, een aardige baan!, TV-film.
20.25 Liedjesprogramma. VARA: 20.551
Dick Powell Theatre Een schrijver in
Hollywood, TV-film (Niet geschikt voor al
te jeugdige kijkers). 21.45-22.10 Achter het
nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
AVRO: 19.30 Rooster maandelijkse]
kroniek voor tieners. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's
Televizier. 20.40 De Danny Kaye Show.
21.30 Voor de vuist weg. NTS: 22.40-22.45
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Phil Weerzinwekkend en afschuwelijk waren
Silver Show: I. Duel met het electronisch (je antwoorden, die de leider der Britse
brein, TV-film. 20.25 Wereldwijd, kort pro- nationaal-socialisten beweging in zijn
gramma over ontwikkelingshulp. 20.40 De hoofdkwartier en onder het portret van
drie musketiers, parodistische musical. Hitier gaf in een vraaggesprek met Brand-
21.45-22.10 Onze man in Washington. punt-reporter Ben Sies. Terecht conclu
deerde de presentator, dat Engeland mede
schuldig is aan de belediging van vele
miljoenen Europeanen, zolang deze waan
zinnige rassenhaters het daar onbeperkte
recht op vrije meningsuiting mogen uit-
Op 1 januari j.l. waren bij de Dienst buiten.
Luister- en Kijkgelden 1.836.474 televisie- Onze vrees, dat het eerste televisiespel
toestellen aangegeven tegen 1.817.236 per van Jaap ter Haar, „De Vogel in de
1 december j.l. (tJm. 18 januari 1.851.730). Hand", kapot gespeeld zou worden, is
gelukkig te voorbarig geweest. In de
Er waren op 1 januari 2.659.161 geregi- tweede aflevering van deze bijzonder aar-
streerde radiotoestellen tegen 2.660.938 op dige KRO-serie hadden vrijwel alle mede-
1 december j.l.. Het aantal aansluitingen spelenden dus ook zij die in de eerste
op de Draadomroep bedroeg op 1 januari het er allemaal wat te dik en te onna-
434.916 tegen 438.076 op 1 december j.L I tuurlijk op legden de juiste speeltrant
gevonden. De auteur bleek opnieuw over
het vermogen te beschikken op originele
wijze in woord en beeld situaties te schep
pen, die herkenbaar, maar ook echt en
amusant zijn. En temeer daar ons land
arm is aan televisie-schrijvers, mag Ter
Haar zeker nu al een aanwinst genoemd
worden.
Als samensteller van t.v.-documentaires
had Hans Bik nu zijn aandacht geconcen
treerd op het onderwerp „Inflatie". Gelet
op de veelzijdigheid van dit beslist niet ge
makkelijke thema, was dit programma
naar bekend recept opgebouwd uit stuk
jes film, straatinterviews en verklaringen,
zowel van deskundigen als van de presen
tator een verdienstelijke poging. De
heer Bik echter die de presentatie
waarschijnlijk beter aan een ander kan la
ten had zich zo in dit onderwerp ver
diept, dat hij in deze uitzending teveel
wilde vertellen, waardoor zowel beelden
als woorden verloren gingen. Was dit niet
het geval geweest, dan hadden wij het ook
en gaarne een geslaagde poging ge
vonden.