Reproducerende kunsten in de Bondsrepubliek bijna volmaakt Zondag voor de vijfhonderdste maal „Weer of geen weer" Drs. J. K. Michon uit Haarlem bepleit een actieve taalbeheersing Dertig doeken uit Eindhoven in de Vishal mm «PÉi Redactie-verjonging van De Gids Staf Nees overleden INHOUD GEVEN AAN DE MAMMOETWET Rapport over Engels op de h.a.v.o.-school Politie verwijderde tekening Veldhoen Josephine Baker in Heerlen NEGEN MUZEN OSRAM |#ipi !®#®f DINSDAG 26 JANUARI 1965 8 Befaamde beiaardier Gerrits adviezen worden trouw gevolgd De radio geeft woensdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma Nu ook REM's Popeye op het AVRO-scherm Bob Buys W lampen In Schiedam ;V V; - iiip-c Omwenteling Mammoetwet Samen met Tom Erich SÉ (Van onze correspondent) BONN. De „culturele" uitwisseling tussen de Bondsrepubliek en Frankrijk ligt nog al te veel in het officiële vlak. Gezegd moet worden dat de Duitsers zich eerlijker Inspannen dan de Fransen. Het is waar dat bijvoorbeeld in de universiteitsbibliotheek van Bonn in de leeszaal tijdschriften als „Temps Modernes", „Mercure de France" of „Nouvelle Revue Frangaise" schitteren door afwezigheid. Het is waar dat geen Duitser in zijn bioscoop ooit de ware stem van een Jouvet, Brasseur of Gabin hoort, om van Brigitte Bardot of Jeanne Moreau nog maar te zwijgen, want alle films worden nagesynchroniseerd. Het is ook waar dat de meeste oudere Duitsers hun herinneringen aan Frankrijk bij voorkeur ontlenen aan de jaren 1939 tot 1945, toen ze (en ze spreken daar met een zekere sentimentaliteit over) door de Fransen „zo gastvrij en vol begrip" werden ontvangen. Maar daar staat tegenover dat een aantal belangrijke romans en politieke geschriften met even veel ijver als dat met de film wordt gedaan, worden vertaald. Een boek als „L'Etat et le Citoyen", dat door de Club Jean Moulin in alle anonimiteit werd opgesteld (deze club vgn Franse intellectuelen discussieert over alle mogelijke actuele politieke zaken) ligt in Duitse vertaling in de voornaamste boekwinkels. Misschien een ongeweten eerbetoon aan de verzetsheld Jean Moulin, die voor een Duits executiepeloton het leven liet. MAAR AL DOEN de Duitsers meer hun best, de Fransen heb ben aanzienlijk meer te bieden. In de Duit se Bondsrepubliek heerst op cultureel- produktief niveau 'n ernstige malaise. Ze is het ernstigste in de filmwereld, maar ook in de litteraire wereld is weinig op merkelijks waar te nemen. De eens jon ge mannen van de Gruppe '47 hebben intussen grijze haren en helaas concen treert iedere litterai re discussie, ieder litterair gesprek, zich bijna in hoofdzaak om hen. Hun paus is en blijft Heinrich Böll, de man van het ook in Nederland vertaalde „Billard um halb zehn". Iemand zei me on langs: „We zijn nu uitgebiljart" en het is waar dat 'n schrij ver als Böll de aan dacht niet gespannen houdt. Ik herinner me een opmerking van Ernst von Salo mon, auteur uit de laatste jaren van Wereldoorlog I en het stralende Berlijn van de twintiger ja ren die me zei dat hij de hele Gruppe '47 naar de maatstaven van zijn tijd „vijf de - rangs" vond. Nu be hoorde tot zijn „tijd" onder anderen een man als Ernst Jün- ger, die met zijn theorieën meer dan wie ook in de voor oorlogse litteratuur de weg naar het na tionaal-socialisme gebaand heeft. Tot „zijn tijd" behoorden evenwel ook mensen als Thomas Mann, Stefan Zweig, Max Brod, Alfred Döblin, Carl Zuckmayer en vele anderen. Ze verlieten Duitsland en Oosten rijk na Hitiers machtsovername en emi greerden naar Amerika. NAAR AANLEIDING VAN een bloem lezing uit deze zogenaamde „Emigrations- literatur" moet worden gewezen op een opzienbarend artikel in „Die Zeit". De be spreker van de bloemlezing merkt in dit artikel op: „Het lijkt mij weinig zeker dat het weer inburgeren van deze littera tuur in de Bondsrepubliek een succes ge worden zou zijn. Ook waar men ernstig probeerde deze litteratuur te integreren, bleef het succes meestal mager. Waarom eigenlijk? Het gaat eenvoudig hierom dat men, wanneer men zich bezighoudt met het werk van de eens verdrevenen, zich onvermijdelijk moet confronteren met de discussie over het jongste verleden en het heden. Tot deze discussie is men in de Bondsrepubliek ook heden nog maar zel den bereid. De boeken van de geëmi greerde schrijvers kunnen dan ook niet (enige uitzonderingen daargelaten) als levende factoren worden beschouwd." DE REPRODUCERENDE kunsten zijn in tegenstelling tot de scheppende in de Bondsrepubliek tot een graad van bijna- volmaaktheid gestegen. Theaterstukken worden na hun première-waar-ook-ter- wereld in Duitsland snel en kundig ver taald en door spelers van hoge klasse op de Duitse tonelen gebracht. Schouwburgen en muziekzalen zijn van de modernste in richtingen voorzien en op zich zelf al een beschouwing waard. De Duitse orkesten behoren ook zonder Mengelberg en Furt- wangler tot de beste ter wereld. Er is geen Duitse stad meer in de Bondsrepu bliek die naast zijn hypermoderne „Kon- greshalle" (want congressen moeten er al tijd zijn) niet ook een indrukwekkend theater bezit. De enige uitzondering vormt de Bundes- hauptstadt Bonn. Het gloednieuwe Stadt- theater is nog niet gereed, maar moet het zijn als het in 1965 door koningin Elisa beth van Engeland plechtig zal worden geopend. Maar ook dan zal Bonn het voor lopig met zijn eigen provinciaal toneelge zelschap moeten blijven doen. Want zoals op zoveel andere terreinen blijkt plotse- Concertzaal in Utrecht? In Utrecht wordt de mogelijkheid onderzocht een aparte concertzaal te bouwen. Burgemeester De Ranitz deelde tijdens de begrotingsbe handeling in de raad mee, dat het bouwen van een nieuw Tivoli een gecombineerde concert- en congresruim te wegens de financiële positie van de gemeente en het verkrijgen van rijks goedkeuringen volstrekt uitgesloten is. Heinrich Böll. ling in deze overgangsfase in de geschie denis van de Bondsrepubliek dat Bonn achterop is geraakt. Het in 1837 door Potgieter opgerichte tijdschrift „De Gids" heeft zich verjongd. Met ingang van 1 januari is de redactie uitgebreid met vijf nieuwe redacteuren: W. L. Brugsma (adj.-hoofdredacteur van de Haagsche Courant), dr. A. L. Con- standse (verbonden aan het Algemeen Handelsblad), prof. dr. Sybren R. de Groot (hoogleraar in de theoretische natuurkun de aan de universiteit van Amsterdam), Han Lammers (redacteur van De Groene Amsterdammer) en Harry Mulisch (auteur). Tot dusver bestond de redactie uit pr.of. dr. A. de Froe en de letterkundigen Ed Hoornik en Bert Voeten. De heer Voeten heeft, evenals de secretaris van de redac tie de heer K. Lekkerkerker, wegens druk ke werkzaamheden zijn functie neergelegd. Ook de raad van redactie, bestaande uit mevr. Emmy van Lokhorst en de heren Anton van Duinkerken, E. J. Dijksterhuis, B. A. van Groningen, Karei Jonckheere en H. Schadee, van wie de meesten „De Gids" een groot aantal jaren hebben ge leid, heeft zich teruggetrokken. „De Gids" zal ook uiterlijk geheel ver anderen. Het verschijnen van de eerste af levering van dit jaar, een dubbelnummer, is tegen eind februari te verwachten. Re dacteur-secretaris is Ed. Hoornik. De stadsbeiaardier van Mechelen (Bel gië) en directeur van de Mechelse Bei aardschool Staf Nees is gisteren op 63-ja- rige leeftijd plotseling overleden. Als grootmeester op zijn instrument ge noot Staf Nees ver buiten zijn vaderland bekendheid. Hij studeerde aan het Lem- mensgesticht en aan de befaamde Bei aardschool in Mechelen, aan welke insti tuten hij spoedig leraar werd. Na het overlijden van Jef Denijn werd hij direc teur van de Beiaardschool. Talloze malen werd Staf Nees uitgeno digd voor het geven van concerten in vele Europese landen en in de Verenigde Sta ten, waar vele van zijn leerlingen verblij ven. Het is mede aan deze invloed te dan ken, dat in de na-oorlogse jaren meer dan honderd beiaarden in de V.S. zijn opgericht. Toneelpremière. De Oostenrijkse regisseur Heinz Halban zal bij Ensemble Gerhart Hauptmanns „Voerman Henschel" en sceneren, met Ko van Dijk in de titelrol. Aanvankelijk zou de regie worden ge voerd door Jan Retèl, maar deze is her stellende van een hartaanval en zal nog geruime tijd rust moeten houden. De première vindt begin maart plaats in (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) BERT GARTHOF, Gerrit (Ehrenberg) de weerman, platendraaier Leo de Beer en de Groningse bioloog dr. Foppe Inne Brouwer vieren zondag a.s. om 8 uur 30 feest. Voor de 500ste maal wordt dan de alom gewaardeerde radiorubriek „Weer of geen weer" uitgezonden. BIJNA 10 JAAR geleden, in mei 1955, viel de start. De bedoeling was om voor zomermaanden een plezierig zondagoch tend programma te maken, dat een meng sel zou zijn van cultuur en natuur. Het succes van deze rubriek was al vlug zó groot, dat besloten werd „Weer of geen weer" (in de eerste dagen ook nog wel „IJs en weder dienende" geheten) het he le jaar door te handhaven. Luisteraars uit alle hoeken van ons land en van alle leeftijden beleefden tot nu toe veel plezier aan deze plaatjes en praat jes. De samenstellers ontvangen regel matig brieven, van inhoud variërend van (een brief van een kind): „Beste mijn heer, nu wil ik u vertellen dat ik u de mooiste radio van allemaal, want ik hoeft mijn niet te wassen want ik mag ieder zondag na u luisteren ik ben negen, daaag", geschreven door Arie uit Bos koop, tot waardevolle tips van luiste raars. DE MOOISTE BEKRONING is wel, dat Bert Garthof voor deze rubriek in 1960 een ANWB-prijs kreeg en in 1964 de gou den medaille van de Dierenbescherming. Voor Gerrit de weerman betekent de uit zending van zondag zijn duizendste op treden; in ieder programma komt hij na melijk twee keer voor. Zijn aandeel in „Weer of geen weer" is zeer belangrijk, dank zij de trouwe hulp van de taxichauf feur uit Rotterdam, de molenaar uit Bo degraven, de schipper uit Sas van Gent, Eva uit Deventer en de zakenman uit Groningen. Allemaal levensechte figuren, ook al blijven zij wat in de anonimiteit. DE LUISTERAARS hechten zeer veel waarde aan zijn weersvoorspellingen. Al vallen de mussen uit de dakgoot van de warmte, als Gerrit zegt dat de mensen een jas moeten meenemen, dan zeulen al le dagjesmensen braaf en gehoorzaam een overbodig stuk textiel mee. Eens, met slecht weer, adviseerde Ger rit naar „tante Toos" te gaan, die altijd zo eenzaam was. Een klein grapje, dat kennelijk ernstig werd opgevat, want de volgende dag kreeg hij een brief van een echte „tante Toos", die zei dat ze die dag 32 neven en nichten op bezoek had gehad. PLANNEN VOOR DIT jaar?# „We gaan veel aandacht besteden aan het Thijsse- jaar". Plannen om er mee op te houden? „Ik blijf", aldus Bert Garthof, „tot Drees mij roept". Dat is dan in 1978 (Van een onzer redacteuren) Achter de schermen wordt op het ogenblik in commissies en werkgroepen hard gewerkt aan de toekomstige uit voering van de Mammoetwet aan de ingrijpende vernieuwing dus van ons middelbaar onderwijs. Een van degenen die zich met een onderdeeltje daarvan bezighoudt, is drs. J. K. Michon uit Haarlem. In opdracht van het Katholiek Pedagogisch Bureau schrijft hij een rapport voor het ministe rie van O., K. en W. over het vreemde talenonderwijs, en in het bijzonder het Engels, op de toekomstige h.a.v.o.-scho- len (hoger algemeen vormend onder wijs, een afgeronde vijfjarige opleiding, die dus niet opleidt voor de universiteit, waarbij de leerlingen na het derde jaar een keuze kunnen doen uit een aantal vakken „daaronder" krijgen we het m.a.v.o. (te vergelijken met de huidige u.l.o.) en „daarboven" het atheneum en het gymnasium). Over dat onderwijs in de vreemde talen heeft de heer Michon sinds vele jaren uit gesproken eigen opvattingen. Hij meent, dat het in de eerste plaats moet zijn ge richt op het aankweken van spreekvaar digheid. Bij de huidige leermethode komt daar weinig van terecht, vindt hij. De op zet die hij voorstaat, zou de leerlingen de vreemde taal werkelijk vlot leren beheer sen, zegt hij. Maar dat zou een volkomen IN DE VISHAL zijn tot 28 februari een dertigtal schilderijen te zien uit de col lectie van het Van Abbemuseum te Eind hoven. Zij werden voor deze expositie gekozen door de heer D. Schwagermann, de adjunct-directeur van het Frans Hals museum. Het gaat om werken die in het algemeen belangrijk geacht kunnen wor den in de ontwikkeling van de moderne kunst. De heer Schwagermann vertelde me, dat bij de keuze zijn persoonlijke voorkeuren ook gegolden hébben. Ik ge loof dat daar nooit aan te ontkomen is bij iemand die zijn werk met zoveel overgave doet. Dat geeft bovendien altijd wel enig karakter aan opzetten als deze. Men mag in deze expositie overigens geen doorsnede zien van de moderne kunst na Van Gogh, Cézanne en Gauguin. De noodzakelijke be perking in aantal laat dat al niet toe, ter wijl men bovendien moest kiezen uit een collectie die verre van volledig is. Voor zo ver mogelijk koos de heer Schwagermann van de te vertegenwoordigen figuren meer dan één werk, waardoor de individuele kwaliteiten duidelijker gesteld konden worden. LICHT HAD MEN bij de aanwezigheid van bijvoorbeeld een werk van Appel voor zichzelf zoiets opgemerkt van „dat weten we nu wel", terwijl thans, staande voor drie schilderijen van hem, door onderlinge VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoon muziek en reportages. 8.50 Ochtendgym nastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Stereo: Amsterdams kamerorkest: oude muziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Pianorecital: klas sieke muziek. 12.00 Lichte grammofoon muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Orgelkwartet: lichte muziek! 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalen der. 13.20 Stereo: Licht instrumentaal sex tet. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Twee piano's: moderne muziek. 14.15 Kameror kest: moderne muziek. 14.50 Hoe moet dat met onze vernieuwing?, politieke lezing. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Stereo: Tango rumba-orkest en zangsolisten. 17.50 Over heidsvoorlichting: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: De Heer Joh. van de Brake. 18.30 R.V.U.: Albert Schweitzer, kanttekeningen bij een naam. Ideaal en werkelijkheid van een 90-jarige arts. Spreker: Ds. D. A. Werner. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazz 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Dansorkest en zangsolisten. 20.40 Omroep orkest, groot omroepkoor en Soliste. 22.30 Nieuws. 22.40 Chansons. 22.55 Tussen stil stand en beweging, lezing. 23.10 Licht en semble en solisten. 23.35 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.30 Nieuws en her haling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Morgendienst. 11.00 Geestelijke liederen. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje, cabaretprogramma. 12.05 Licht orkest en zangsolist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Neder lands hervormde kerkdienst. 13.00 Variant licht programma. 13.30 Licht instrumen taal trio. 14.00 Boeren en burgers in Bui tenveen, hoorspel, (dl. 16). 14.30 Moderne kamermuziek (gr.). 14.50 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazz- perspectief. 17.45 Lichte grammofoonmu ziek. 18.00 Tango- en rumba-orkest (gr.). 18.10 Gewijde muziek. 18.30 Het" Spektrum, nieuws uit de prot.christelijke organisa ties. 18.45 Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Leger des Heilskwartier (gr.); 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Prome nade orkest en soliste: opera- en operet temuziek. 20.30 Koorzang (gr.): liederen vande Britse eilanden. 20.45 Walsmelo- dieën (gr.). 21.00 Ontmoetingen in Enugu, impressies van de jaarlijkse bijeenkomst van het Centrale Comité van de Wereld raad van Kerken. 21.15 Stereo: Amster dams kamerorkest en solist: moderne mu ziek. 21.50 Sport in 't kort, reportages en beschouwingen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Klassieke grammofoon muziek. 23.10 Leven om te spreken spre ken om te leven, lezing. 23.35 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-2400 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberich ten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.05 Schoolradio. 14.20 Koorzang. (Om 14.30 Voor de jeugd). 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Gevarieerde muziek. 16.45 Schoolko- ren 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de teenagers 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkro niek. 18.54 Amusementsmuziek. 19.00 Nws en radiokroniek. 19.40 Jeugd en muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Amuse mentsmuziek. 21.00 Kamermuziek. 21.25 Grammofoonmuziek. 21.30 Volksmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22-45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroeger jaren. 23.30 Amu sementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de scheepvaart. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Weekjournaal voor Gehoor gestoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Jour naal. AVRO: Televizier. 20.50 De Sport man van het jaar 1964. NTS: 21.40 Hoofd stuk II: licht gevarieerd programma. 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Ge vecht met de natuur (The one that came back) natuurfilm. KRO: 20.25 De Bill Dana Show. 20.05 Film 65. 21.25 Viool en piano: moderne muziek. 21.45 Onze man in Keu len. RKK: 22.10-22.35 Paulus achterna, Godsdienstig programma (3). VOOR WOENSDAG NEDERLAND I Internatio- 17.10-17.45 NTS: 17.00 De Verrekijker, naai jeugdjournaal. NCRV: Voor de kinderen. VARA: 19.30 Contrast, programma over aktuele politieke vraag stukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Anders dan anderen. NTS: 21.45 Hollywood, het einde van een droom, Amerikaanse documentai re. 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: De ernst van Ernst (The importance of being Earnest) toneelstuk. 20.45-21.10 Lit terair Kijkschrift. 21.55-22.10 Attentie. De AVRO gaat maandelijks afleverin gen van het voormalige REM-program- ma „Popeye the sailorman" op het tv- scherm brengen. Zaterdag 1 februari komt de eerste Popeyefilm van circa acht mi nuten. Reeds eerder besloot de AVRO andere ex-REM-programma's over te nemen, zo als de series Ben Casey, mister Magoo, The Saint en Robin Hood. verschillen een evolueren en dus werke lijk levend schilderen duidelijk kan worden. Bij de samenstelling van de collectie van het Van Abbemuseum heeft mr. De Wilde de toenmalige directeur, thans direc teur van het Stedelijk Museum in Amster dam oorspronkelijk gedacht aan een museum van expressionistische kunst. Door de beperkingen van het aanbod en door waardevolle aanbiedingen van andere aard is de collectie van bredere opzet gewor den. Het gaat om die kunst, waarbij de, werkelijkheid niet meer beleefd wordt uit een min of meer objectief aanschouwen. In de verzameling van Van Abbe kwamen werken voor van Van Dongen. Ik zie ze niet meer genoemd in de catalogus van het museum, die thans in de Vishal ver krijgbaar is. Zij zouden ook niet meer pas sen in het beeld. Dat doet eigenlijk dat prachtige landschap van Kokoschka, dat in de Vishal te ontmoeten is, bijna ook al niet meer. Men is zelfs verwonderd in de catalogus werk van Sluijters te zien al is er in dit werk toch wel sprake van die andere instelling met de werkelijk heid; dit in het geval van Sluijters dan meer op voorbeeld van anderen dan dat het door hem als wezenlijk gevoeld werd. De aanwezigheid van deze werken in de collectie van het Van Abbemuseum is in ieder geval wel zinnig om een ontwikke ling te helpen illustreren. De heer Schwa germann heeft bij de beperkingen, die hij zich bij de keuze moet opleggen, het ac cent nog sterker gelegd op de nieuwe in stelling tegenover de werkelijkheid. MET DEZE EXPOSITIE wil niet ge zegd zijn, dat dit nu alleen de kunst van vandaag is. Daarvoor is het Van Abbemu seum al te beperkt voorzien. Met alleen een werk van Dufy is wel al te weinig aandacht besteed aan de Fauves. Wanneer het echter gaat om die nieuwe beleving van de werkelijkheid, dan boden de cubis- ten een duidelijker illustratie daarvan. Die zijn betrekkelijk goed vertegenwoordigd in de collectie en ook nu in de Vishal. En wanneer men reeds enigermate ver trouwd is geraakt met het werk der hier vertegenwoordigde figuren, dan kan opval len, dat er, wanneer dat door het aanbod mogelijk was, goed gekozen is. Advertentie SCHIEDAM De politie van Schiedam heeft zondagmiddag een bezoek gebracht aan een expositie van Aat Veldhoen in Galerie Honger. Bezoekers hadden aan stoot genomen aan de tekeningen. Na onderzoek deelde de politie mee, dat zij één werk „bepaald aanstootge vend" vond. De exploitanten hebben daar op dat ene werk weggehaald. Ook de te keningen die buiten de expositieruimte aan de muur hingen, werden weggehaald. De exploitanten hebben de verzekering moeten geven, dat zij geen kinderen zou den binnen laten, waarna de tentoonstel ling, die zich in het weekeinde in een on gekende belangstelling kon verheugen, weer werd opengesteld. Eenennegentig jaar. De Britse schrijver Somerset Maugham is maandag 91 jaar geworden. In zijn villa aan de Franse Rivièra stroomden ongeveer duizend brieven, telegrammen en pakjes binnen. •Ti .V; i nieuwe didactische aanpak vragen, waar bij de nadruk van het begin af aan zou komen te liggen op het zélf spreken van de leerlingen (het gesprek in de klas). Letterkunde en het vertalen zouden in de ze nieuwe opzet grotendeels het veld moe ten ruimen. Deze gedachte is op zichzelf misschien niet zo verrassend, en zeker ook niet nieuw maar wanneer zij als didactisch principe zou worden ingevoerd op de havo-scholen, zou dat een omwenteling van betekenis zijn. De heer Michon, die als onderduiker in de oorlog MO-A Engels studeerde en die in 1952 in Amsterdam zijn doctoraal exa men aflegde, onderwijst sindsdien in de Engelse taal. Dat doet hij onder meer aan de Technische Hogeschool in Delft, waar hij wetenschappelijk hoofdambtenaar is, en aan de HTS in Haarlem. Sinds jaren richt hij zijn aandacht op het aankweken van actieve taalbeheersing en besteedt hij zijn tijd aan het uitdokteren van een methodiek daarvoor. Hij is ook een tijdje leraar geweest aan het Trini- teitslyceum, maar dat bevredigde hem niet erg, omdat hij geen vrede kon hebben met wat hij ziet als tekortkomingen van de gangbare leermethode. De opdracht tot het schrijven van zijn rapport kreeg drs. Michon zoals gezegd van het Katholiek Pedagogisch Bureau. Dat is één van de drie „pedagogische cen tra", die een belangrijke rol spelen bij het trachten inhoud te geven aan de (lege) raamwet die de Mammoetwet is. Zij zijn te beschouwen als schakels tussen de onderwijswereld en het ministerie. Langs de weg van experiment en over leg zullen de nieuwe schooltypen in de komende jaren gestalte moeten krijgen. Dit jaar zijn voor het eerst een vijftien tal „experimenteerscholen" aangewezen, waar nieuwe werkwijzen worden beproefd. Deze onderwijsvernieuwing is een zaak waar ongelofelijk veel aan vastzit. Zó veel, dat het voorlopig een materie is die nog bijna iedereen danig in verwarring brengt. (Van onze correspondent) HEERLIN Josephine Baker treed; vanavond op in de stadsschouwburg in Heerlen. De Parijse artieste is gearran geerd door de Haagse wijnhandel Antonio Aguilor N.V., die in Spaubeek een kan toor heeft geopend en dit spectaculair (en kostbaar) wenst te vieren. Aan de avond die „voor vrienden en relaties" tegen sterk gereduceerde prijzen wordt aange boden, werken voorts mee Tom Erich en de t.v.-omroepster Alice Berger. Aguilor is voornemens zeven van der gelijke avonden...in Nederland te organi seren, telkens met nieuwe topartiesten. Zo zal in Tilburg Danny Kay optreden en op andere avonden in den lande o.a. Maurice Chevalier en Trini Lopez. Ponti en Loren. De Italiaanse filmprodu cent Carlo Ponti is Frans staatsburger geworden. Ponti trouwde in 1957 in Mexico met Sophia Loren, maar hun huwelijk is in Italië nooit erkend, omdat Ponti van zijn eerste vrouw was ge scheiden en echtscheidingen in Italië wettelijk bijna onmogelijk zijn. Het Mexicaanse huwelijk is daarom in Italië ongeldig verklaard. De nationaliteits verandering van Ponti wordt thans al gemeen in verband gebracht met een poging van hem om alsnog een geldig huwelijk met Sophia Loren aan te gaan. Het echtpaar houdt overigens domicilie in Zwitserland. Trenet en Bagnol. Charles Trenet, de voor malige zingende dwaas van het Franse chanson, en Marcel Bagnol, de roman cier, dramaturg en cineast van ettelijke verhalen, stukken en films, zullen samen een operette schrijven. Bagnols beroem de „Marius", de held van zijn gelijk namige film waarin indertijd de onver getelijke Raimu zijn triomfen vierde, zal ook de hoofdrol spelen in de operette, waarvoor Trenet de muziek dus compo neert. De wereldpremière zal vermoede lijk volgend seizoen in het Parijse Cha- telet-theater worden gegeven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8