V Voor hem.voor haar BRYLCREEM Wm Bob en Daphne ten derde male voor de Hoge Raad TONEEL IN HAARLEM John Osborne's „Omzien in wrok" Natuurzuivere Recital Sas Bunge ten bate van HJO ■■■m Theo Eerdmans is nog ernstig ziek M. Nijhoffprijs voor Ernst van Altena en Ludwig Kunz Vervolgingen lopen nu al vijf jaar Radio-verslagen van Churchills uitvaart 8 1 1 villi jf WOENSDAG 27 JANUARI 1965 Sterke opvoering van nog altijd boeiend stuk The perfect hairdressing n - 1 I Schouwburg-programma hedenavond gewijzigd Dimitri Frenkel Frank sprak voor Vrienden van Toneelgroep Centrum Tweede vervolging 4k frisse King Pepermunt, het beste dagelijkse middel ter opwekking en verkwikking. ^jj De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Wrevel T. V-nabeschouwingen Originalifis 0 -l; - Vv i V ER ZIJN AL HEEL WAT woorden over het voetlicht gestroomd sedert die gedenkwaardige dag in mei 1956 toen de Londense première van John Osborne's „Look back in anger" een nieuw tijdperk in de Engelse toneelschrijfkunst in luidde. Het frisse geluid dat Osbome toen door de ietwat slaperige Londense toneelwereld liet klinken, heeft intussen zoveel echo's gekregen dat we eraan gewend zijn geraakt en de frisheid van het oorspronkelijke nu nauwelijks nog herkennen. „Look back in anger" was destijds een signaal: het signaleerde de wrok en het machteloze innerlijke verzet van een pas volwassen geworden en geestelijk nog dakloze generatie tegen een samenleving die haar vurige ver langens haar verlangens naar een basis voor wederzijds menselijk begrip, naar sociale rechtvaardigheid en spirituele voldoening niet kon bevredigen. Het stuk werkte als een katalysator; maar de katalyse produceerde niet veel meer dan een geest van verbondenheid tussen de „angry young men", een in wezen nogal negatieve geest waarvan het revolutionaire élan al spoedig in een mode ont aardde omdat de dragers ervan wel tégen maar niet vóór iets streden. MAAR ALTHANS EEN DING is zeker: de schok die Osborne's stuk destijds te weeg bracht, heeft een aantal van zijn Engelse generatiegenoten de moed gege ven als toneelschrijvers naar voren te tre den; onder hen zijn verscheidene talenten van wie men mag verwachten dat zij de zo-even genoemde mode met succes zul len overleven. En dat kan voor de toe komst heel belangrijk zijn. In Nederland is de schok van Om zien in wrok" (zoals het stuk in de knap pe vertaling van Anty Westerling heet) niet zo hard aangekomen. De opvoering door de Toneelgroep Theater, in het sei zoen 1957-58 werd algemeen gewaardeerd, maar voornamelijk omdat het een mooie voorstelling was; als revolutionair drama tisch document heeft het werk hier geen reacties van enige betekenis ontketend. En nu, zeven jaar later, kan daar nog veel minder sprake van zijn. Want er is in die zeven jaar een flinke vloedgolf van modern Engels toneelwerk, geschreven door bozé en zelfs woedende jonge man nen, over ons heen gespoeld, maar Hol land's heilige en minder heilige huisjes staan niettemin nog netjes overeind. Noch het werk van onze toneelschrijvers, noch de smaak van ons schouwburgpubliek is er aanzienlijk door beïnvloed. DE REDEN WAAROM de Nederlandse Comedie het stuk nu op haar repertoire heeft genomen zal dan ook wel niet zijn dat men er alsnog een, zij het verlaat, schokeffect in ons land van verwachtte. Veeleer veronderstel ik, dat men het een voudig als een goed-speelbaar en boeiend stuk beschouwde, hetgeen in deze tijd van repertoire-armoede al heel wat betekent. En als zodanig kan men „Omzien in wrok" stellig waarderen. Het is geen meesterwerk en dat is het ook nooit ge weest (Osborne zegt er zelf van: „ik schaam me als ik het weer eens inkijk"), maar het heeft toch bepaald wel kwalitei ten als studie van hedendaagse „onvol wassen volwassenen". Als men vergeet dat het Osborne oorspronkelijk om situa ties, om maatschappelijke toestanden ging, blijven er toch nog altijd vijf levende mensen over, die stuk voor stuk goed geschreven, boeiende figuren zijn. VAN DIE KANT HEEFT Hans Boswin kel, aan wie behalve de hoofdrol ook de regie was toevertrouwd, het werk dan ook aangepakt. Hij heeft zo ver mogelijk af stand genomen van de sociaal-kritische tendens en alle nadruk gelegd op het wre de kat-en-muis-spel tussen jonge mensen, In de Tuinzaal van het Haarlemse Con certgebouw geeft de pianist Sas Bunge za terdagavond 30 januari een recital. De op brengst van dit concert komt geheel ten goede aan het Haarlems Jeugd Orkest, waarvan de kaspositie, naar men ons be richt, uiterst precair mag worden genoemd. Sas Bunge. Het concert was aanvankelijk in de eer ste plaats bedoeld voor introducés van or kestleden en leden van de sociëteit Teis- terbant, maar bij nader inzien heeft men de toegang opengesteld voor alle belang stellenden. Sas Bunge studeerde aan het Amster damse Conservatorium bij George van Re- nesse en in Parijs bij Marguérite Long. Op 22-jarige leeftijd behaalde hij de Prix d'Excellence. Hij gaf recitals in Londen, Parijs, Detmold, Brussel en andere steden. Sas Bunge is hoofdleraar aan het Utrechts Conservatorium en als pianist verbonden aan het Amsterdams Pianokwartet. Hij componeerde werken voor piano en voor jeugdorkest. Het programma dat hij zaterdag uit voert, bestaat uit stukken van Robert Schumann, Johannes Brahms, Franz Liszt, Rudolf Escher en Domenico Scarlatti. Kaarten voor het recital zijn behalve aan de zaal tevoren verkrijgbaar bij de firma Alphenaar in de Kruisstraat. die noch aan de wereld noch aan elkaar zijn aangepast en deze onaangepastheid geestelijk niet kunnen verwerken. Naar mijn smaak is Boswinkel daarbij in zijn eigen rol zelfs wat al te ver gegaan door Jimmy als een neurasthenicus te spelen inplaats van als een opstandige. Er zit in Jimmy's gecompliceerd karakter natuur lijk ook wel een zekere dosis neurasthe nie, maar de kracht die uit zijn grote ti rades spreekt wordt toch voornamelijk ge voed door zijn „wrok" (waarom heet het stuk anders zo?) en niet door een patho logische afwijking. GEGEVEN DEZE OPVATTING heeft Boswinkel echter, zowel wat zijn regie als wat zijn spel betreft, een in 't algemeen Hetty Verhoogt, Hans Boswinkel en Petra Laseur (v.l.n.r.) in „Omzien in wrok" van de Nederlandse Comedie. Advertentie Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème! Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem - ook voor Uw haar BEECHAM (NEDERLAND) N.V. - VOOR ENGRÜS MDTAM, EBELANTIERSSRACHT 172-174, AMSTERDAM. lofwaardige prestatie geleverd. Misschien verviel zijn Jimmy af en toe wat te veel in uitersten zodat het sentiment soms even een accentje van sentimentaliteit kreeg (bij een neurasthenicus overigens niet zo vreemd) maar als geheel werd het toch wel een zeer menselijke en overtuigende rol, met aangrijpende hoogtepunten. Heel mooi was ook de Alison van Pe tra Laseur, bijzonder zuiver en beheerst, en juist daardoor diep ontroerend gespeeld. Cor Witschge, als de eenvoudige, hartelijke huisvriend-en-compagnon, was van een treffende natuurlijkheid. Hetty Verhoogt had er daarentegen nogal moeite mee, de figuur van Alisons toneelspelende vriendin helemaal geloofwaardig te maken, maar de schuld daarvan ligt voor een deel toch wel bij de schrijver. Lo van Hensbergen tenslotte, gaf in een enkele scène, een fij ne typering van de vertegenwoordiger der oudere generatie die vergeefse moeite doet om de problemen van de jongere te begrijpen. ALLES BIJEEN een zeer boeiende voor stelling, die waard was door een veel groter publiek te worden gezien dan er gisteravond in de Haarlemse schouwburg aanwezig was. Simon Koster r- mm m&w f v-lvSv s V-' lp i rJvA'; v 4 vft' Theater met „Eva Bonheur" Wegens ziekte van de actrice Liesbeth Struppert gaat de voorstelling die de to neelgroep Studio hedenavond (woensdag) in de Stadsschouwburg in Haarlem zou geven van „De Rechtvaardigen" van Al- bert Camus, niet door. Daarvoor in de plaats komt de toneel groep Theater, die een voorstelling geeft van „Eva Bonheur" van Herman Heijer- mans. DE TONEELSCHRIJVER Dimitri Fren kel Frank causeerde gisteravond in de Renaissancezaal van het Frans Halsmu seum in Haarlem voor de Vereniging Vrienden van Toneelgroep Centrum. Het is een gezellig en pretentieloos babbeltje geworden over het schrijven voor het to neel in het algemeen, later toegelicht aan de hand van het ontstaan van zijn blijspel „Polyester Polka", dat op 6 februari a.s. in de Haarlemse Stadsschouwburg zijn pre mière zal beleven. DIMITRI FRENKEL FRANK trok zijn „praatje onder kaarslicht" de Renais sancezaal is bij avond een belevenis op zichzelf in het satirische vlak, door te stellen dat een toneelschrijver met een bepaalde waanzin moet zijn behept om zijn werk te willen doen. Om het gewin be hoeft het niet, en doet hij het toch om der wille van de zelfbevestiging, dan wachten hem alleen maar moeilijkheden, vanaf het aanbieden van zijn stuk bij een directie tot aan het lezen van de eerste première- critieken toe. Het antwoord op het „waar om schrijf ik dan tóch", heeft hij ook nooit mogen ontvangen, stelde Frenkel Frank Voor hen die zich toch aan de arbeid van het schrijven willen wagen, had hij een twintigtal raadgevingen, reeds eerder door hem gepubliceerd in een spotziek stukje in het blad „Theater". Raadgevin gen in de zin van „Zorg dat je in Londen of Parijs bent geboren om als schrijver succes te hebben, maar vooral niet in Ne derland". OVER ZIJN „Polyester Polka" vertelde Frenkel Frank dat de daarin voorkomende hoofdpersoon geobsedeerd is door de op dracht in één nacht een reclame-liedje te moeten schrijven voor een firma in po lyester-artikelen, juist op een moment in zijn leven dat zich allerlei onontwarbare kluchtsituaties voordoen die zo'n taak voor hem eigenlijk onmogelijk maken. Hoe het afloopt? Om dat te weten te komen moet men het blijspel binnenkort gaan zien. De schrijver en Walter Kous, de regis seur, beantwoordden na de pauze een aan tal vragen. AMSTERDAM Theo Eerdmans, die enkele dagen geleden ernstig ziek in een Amsterdams ziekenhuis is opgenomen, zal in zijn televisie-programma „Tel uit je winst" eenmaal worden vervangen door Joop Simons. Wat daarna gebeurt is nog onbekend. „Je neemt er wat van mee", Eerdmans radio-programma, zal de 30 januari nog door hem zelf gepresenteerd worden: de opnamen werden namelijk al in het begin van deze maand gemaakt. Ook hier is on bekend wie de volgende uitzendingen zal leiden. De Martinus Nijhoffprijs voor vertalin gen 1965 is toegekend aan Ernst van Al tena en aan Ludwig Kunz. Zij kregen de prijs gisteravond uitgereikt in de raad zaal van de gemeente Den Haag. Ernst van Altena ontving de prijs in het bijzonder voor de complete vertaling die hij heeft gemaakt van het oeuvre van de 15e eeuwse Franse dichter Frangois Villon. In Ludwig Kunz, genaturaliseerd Neder lander, waardeerde de jury vooral diens streven om de naoorlogse Nederlandse dichtkunst in zijn oude vaderland, Duits land, bekend te maken. x In de jury hadden naast prof. dr. S. Dresden (voorzitter) zitting prof. dr. P. Minderaa, Adriaan Morrien, mr. E. Straat Dolf Verspoor, Bert Voeten en J. U. Pries- man (secretaris). ERNST VAN ALTENA (31) heeft een groot aantal beroepen uitgeoefend, zoals film-assistent, klarinettist en reclame schrijver, alvorens hij vond wat hem het meest lag: liedjes met een kleine of een grote K, schrijven of vertalen. Hij schreef ongeveer 1000 oorspronkelijke liedjes en 550 chansonsvertalingen. Zestig vertaalde of oorspronkelijke chansons van hem zijn op platen opgenomen. LUDWIG KUNZ (64) was voor de oor log in Duitsland criticus, tijdschriftredac teur en litterair medewerker van radio- Berlijn en van tal van dagbladen. In 1933 werd hem een schrijfverbod opgelegd. Van 1938 af tot heden is hij in Nederland gevestigd. In de oorlogsjaren was hij on dergedoken. In 1958 werd hij genaturali seerd tot Nederlander. Hij is medewerker aan een Nederlands dagblad en correspon dent kunst en letteren voor een aantal Westduitse radio-omroepen en kranten. De Hoge Raad heeft zich gisteren op nieuw beziggehouden met de zaak tegen de Haagse uitgever-auteur J. van K. en diens onder het pseudoniem Han B. Aal- berse geschreven boek „Liesbeth en de wereld van Bob en Daphne". Hij had beroep in cassatie aangetekend tegen het arrest van het gerechtshof in Den Haag, dat hem in oktober van het vorig jaar heeft veroordeeld tot 25 boete wegens het ter verspreiding in voorraad hebben van dit derde deel van zijn trilogie, dat door het hof aanstotelijk voor de eer baarheid werd geacht vanwege de zede- kwetsende beschrijvingen van seksuele gedragingen. De zaak tegen de schrijver-uitgever is al sinds 1959 aan de gang. Toen werd het boek in beslag genomen en werd een ver volging tegen Van K. ingesteld. Deze re sulteerde (tot en met de Hoge Raad) in vrijspraak, vanwege een formele fout in de dagvaarding. De vraag waar het om ging, of het boek al dan niet pornografisch moest worden geacht, bleef hierdoor on beantwoord. Het in deze zaak wel zeer ijverige Open baar Ministerie begon derhalve in 1963 een nieuwe vervolging. De Haagse rechtbank sprak de auteur-uitgever hierin vrij; zij achtte het boek in deze moderne tijd niet aanstotelijk voor de eerbaarheid. Het Hof dacht er anders over en kwam tot de in de aanhef van dit bericht vermelde veroorde ling tot een boete van 25. Advertentie m bPd US It "°19vlis 40®'T6£/TI HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Oude kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Stereo: Fluit en piano: oude, klassieke en moderne muziek. 11.45 Aan de wieg van de radio-omroep, klankbeeld. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Zelfstandig zijn en blijven, lezing. 12.40 Licht ensemble met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe richten. 13.30 Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Stereo: Viool en piano: moderne mu ziek. 14.30 Operetteselecties (gr.). 15.30 Ra dio Kamerorkest: klassieke en moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een radioprogramma in een notedop. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: de heer Joh. van Brake. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Nederlands Koperorkest. 20.00 Nws. 20.05 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en zangsolisten met Groot Omroepkoor: Ariane et Barbe-Bleue, opera. 21.20 Licht instrumentaal ensemble. 21.40 Voortzet ting Opera. 22.30 Nieuws en mededelin gen. 22.40 Actualiteiten en reportage Euro pees kampioenschap biljarten 47-2 in Heer len. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende woord: medita tie. 7.05 Lichte grammofoonmuziek en re portages (Om 7.30-7.40 Nieuws. Om 8.00- 8.05 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Rus sische orkestwerken (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoon muziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze Week. 13.00 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte gram mofoonmuziek. 14.30 De broeders, blijspel, (herhaling van maandag 25 januari jl.). ■15.40 Klassiek strijkkwartet (opn.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensemble met zangsolisten. 16.50 Klassieke pianomu ziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lich te grammofoonmuziek. 17.45 Idem. 17.55 Sportrubriek. 18.10 Licht orkest. 18.30 So ciaal perspectief, lezing. 18.40 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Gees telijke liederen (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel (dl. 17). 20.35 Samen uit sa men thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws: nieuwe grammofoon platen. 23.30 Vers in het gehoor: voor dracht van gedichten en muzikale impro visaties. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en programma-over zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Amusementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Grammofoonmu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.50 Vlaamse volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Amusementsmuziek. 19.00 Nws en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Klassieke en moderne muziek (In de pau ze: Boekbespreking). 21.50 Harprecital. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Ope ra- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker, Internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. VARA: 19.30 Contrast, programma over aktuele politieke vraag stukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Anders dan anderen. NTS: 21.45 Hollywood, het einde van een droom, Amerikaanse documentai re. 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: De ernst van Ernst (The importance of being Earnest) toneelstuk. 20.45-21.10 Lit terair Kijkschrift. 21.55-22.10 Attentie. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Koeko- Rekoe, Russisch poppenfilmpje. 19.40 Van Gewest tot Gewest, regionaal programma. 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. NTS: 20.50 Nóg een grachtje om, documentaire over Amster dam. KRO: 21.20 Zoals in slechte romans. (Wie in slechten Romanen), TV-spel (Duit se opvoering). 21.50 De schrijver verbergt ietsWat?, litterair programma. 22.35 Epiloog. NTS: 22.40-22.45 Journaal. Nederland II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 De schone heks, TV-film. 20.25 De woeste Hooglanden, filmdocumentaire. NTS: 20.45 Muziek voor U, amusements programma. AVRO: 21.30-22.10 AVRO's Te- lervizier. Alvorens het Openbaar Ministerie ten tweede male tot vervolging overging, beleefden we voorts een vervolgnig tegen, een bibliotheekhouder in Emmercompas- cum, die door de rechtbank in Assen en het gerechtshof in Leeuwarden werd ver oordeeld wegens het ter verspreiding in voorraad hebben van het boek, maar dl» door de Hoge Raad werd vrijgesproken, omdat er ten aanzien van één exemplaar van het boek in een leesbibliotheek moei lijk van verspreiden kan worden gespro ken, aldus de Hoge Raad. Mr. A. Mout, de advocaat van Van K., begon gisteren voor de Hoge Raad met op te merken, dat de tweede vervolging die tegen zijn cliënt is ingezet, enige wre vel bij de publieke opinie heeft gewekt. Hij meende, dat ook deze keer het Openbaar Ministerie niet gelukkig is ge weest met de tenlastelegging, waaraan een exemplaar van het omstreden boek is gehecht. Dat kan niet, aldus pleiter, voorwerpen kunnen niet aan een dagvaar ding worden gehecht. Indien het boek een onderdeel van de dagvaarding is, had het ook moeten worden opgenomen in het arrest van het hof, maar dat is niet ge beurd. Mr. Mout meende dan ook, dat het arrest van het hof moet worden vernie tigd. Over het boek zelf zei mr. Mout het niet pornografisch te achten. Het moet gerekend worden tot erotisch-realisme, vond hij. De procureur-generaal, mr. G. E. Lan- gemeijer, zal op 9 februari conclusie ne men. •lOOWJflB jUfiW jii'dZslXjtJKi Als gecombineerde televisie- en radio uitzending een programma dus waarbij beeld en geluid gelijkelijk aan hun trek ken moeten komen was de finale van de AVRO-wedsttrijd „De Sportman van het Jaar" nog niet eens zo onaardig. Dat suc cesje mag eerder worden toegeschreven aan regisseur Bob Bremer dan aan de zeer gespannen presentator, radio-man Dick van Rijn, of aan het prijzen-uitrei- kende bestuurslid, mr. Hoekstra, wie het houden van huldigingsspeeches nogal moei lijk viel. De vroegtijdige komst van de Japans-Nederlandse tolk, de in kimono gehulde mevr. Ouwehand, versterkte het vermoeden dat Anton Geesink het wel zou worden. En dat vermoeden werd bewaar heid, evenals de verwachting dat Sjoukje Dijkstra de titel „Sportvrouw van het Jaar" zou veroveren. Een zekere artistieke vrijheid, die ook de AVRO-leiding haar creatieve medewerkers laat, werd door de samenstellers van het programma „Hoofdstuk II" danig mis bruikt. Hun reeds in de aankondiging dui delijk verlangen weer eens lekker origineel en vreemd te doen, speelde de omroepster parten, die waarschijnlijk na haar kleuter-* schooltijd in het geheel niet meer met blok ken had gespeeld. Mede door een quasi- modemistische uitlichting, viel de aanblik van het zangeresje Elkie Brooks en van haar Hollandse collega Edwin Rutten be paald niet mee. En al kwamen deze jon gelui als resp. de ontdekking van het Song festival en de zingende student-in-de-psy- chologie, hun vocale prestaties vielen even min mee en deden af en toe aan minder- ontwikkelde gebieden denken. Ook Loesje Hamel, alom bekend ge maakt als het verpleegstertje dat het via de loopbaan van ster-mannequin zowaar tot medewerkster van een cabaret (Shaffy) bracht, werd kennelijk overschat. Ook Ton Lensink, die geroutineerd en volgens re cept een eenmans-thrillerjte opvoerde, ver mocht deze show, die ten onder dreigde te gaan aan originalitis (nou ja, we zagen er ook „ballet"-elementen a la Dick San ders in) niet te redden. J. Damshuizer De Nederlandse radio zal zaterdag in vier rechtstreekse reportages verslag geven van de begrafenisplechtigheid van Winston Churchill. Deze vier reportages zullen over beide zenders worden uitgezonden, als een gezamenlijk programma van AVRO, VARA, KRO, NCRV, VPRO en Wereldomroep. Van 10.30 uur af zullen Herman Felder- hof en Guus Weitzel een ooggetuigeverslag geven uit Westminster Hall, waar de ver leden staatsman ligt opgebaard. Vervolgens zal Ben Sies de kerkdienst in de St. Paul's Cathedral van commentaar voorzien, die duurt van 11.45 uur tot 12.45 uur. Joop van Zijl zal hierna een verslag geven van de tocht over de Theems in een reportage die tussen 13.45 en 14.05 uur mag worden verwacht. Na aankomst bij Festival Hall pier zal Herman Felderhof een slotwoord spreken. De bijzetting in het familiegraf in Blandon bij Blenheim Palace is een strikte familie- aangelegenheid, waarbij radio noch tele visie worden toegelaten. De televisie (Nederland 1) is zaterdag, zoals gemeld, van 10.20 tot 14.30 uur in de lucht met een. verslag van de uitvaart plechtigheid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8