Rien van Nunen: „'t Rolletje
was zo lekker in me gegroeid"
In memoriam Staf Nees
HOEST?
Eeuwfeest van Miguel de Unamuno's
geboortedag in Utrecht gevierd
Teleac begint met
EHBO-t.v.-cursus
voor het gezin
NEGEN MUZEN
Bach-primeur in
Groningen
Morgen voor 't laatst Stief been
Het nieuwe concertprogramma van
„De Vrienden van het lied''
DONDERDAG 28 JANUARI 1965
13
verkoudheid? keelpijn
GROENE KRUIS
HOESTBONBONS
VPRO maakt opname van
recital van Sas Bunge
Jos de Klerk
Marcus Passion
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
T. V-nabeschouwingen
Mies Bouwmans
t.v.-terugkeer
De t.v.-reportage van
Churchills uitvaart
HET BERICHT DAT STAF NEES, de vermaarde beiaardvirtuoos, opvolger van
Jef Denijn als directeur van de Beiaardschool te Mechelen, maandagmiddag plotseling
is overleden, zal vele klokkenvrienden met mij pijnlijk getroffen hebben. Na Denijn
die de hergeboorte van de beiaardkunst inluidde, was Nees immers de dominerende
figuur, die Groot-Nederland weer vaardig en waardig wist te maken voor het natio
nale muziekinstrument van onze klokketorens en de verbreiding van de beiaard in
andere landen meer dan honderd in de Verenigde Staten mede tot een feit
maakte. Zoals voorheen bij de grote pionier Denijn, is Holland bij Nees te Mechelen
ln de leer gegaan, tot het zelfstandig een eigen beiaardinstituut in het leven riep, dat
nu in technische zin de verworvenheden van de Mechelse School met succes nastreeft.
Wat Nees gezaaid heeft is in Noord-Nederland welig opgeschoten tot een rijpe kunst.
helpen probaat en smaken heerlijkl
'■W
Advertentie
Als mede-oprichter
van de Nederlandse
Klokkenspelvereni
ging, ben ik al vroeg,
na de eerste wereld
oorlog, met Staf Nees
in contact gekomen
en werd hij een
van mijn dierbaarste
vrienden. Noemde ik
hem hierboven een
dominerende figuur,
dan gold dit niet voor
zijn karakter, want
hij was de gemoede
lij kste en teerhartig-
ste kunstenaar die ik
ooit ontmoette, al heb
ik hem wel eens uit
de slof horen schie
ten wanneer het om
zijn overtuiging ging,
want hij was een man
van karakter. Maar
van zijn warmhartige
gemoedelijkheid be
waar ik onvergete
lijke indrukken. Laat
ik daarvan één tref
fend moment vertel
len. Jaren geleden
bracht ik eens met
mijn vrouw en mijn
toen nog zeer jeug
dige kinderen de va
kantie door in de
Vlaamse streken. Op
een stille zomer
avond stappen wij te Mechelen af om zon
der voorafgaande kennisgeving de familie
Nees te gaan begroeten. Toen wij aan
belden was Staf zich net vaardig aan het
maken om van acht tot negen een beiaard
concert te gaan spelen. Dat was voor ons
een onverwachte meeval. We zouden rus
tig in de tuin, met uitzicht op de bonkige
Romboutstoren, de bespeling kunnen be
luisteren, en na afloop zou er dan nog ge
legenheid zijn voor een gezellig praatje.
Het was 'n avond als 'n zalf De oude Jef
Denijn kwam zich in de tuin vervoegen en
mevrouw Nees zorgde voor fles en glazen.
Acht klokslagen. Daartussen een guirlande
van zilverige beiaardklanken als teer
klavecimbelgetinkel. Het bleek het voor
spel van een hartelijke vriendengroet. Plots
stoot mijn dochtertje mij aan: Vader, uw
liedje „Wie kan u ooit vergeten?" Inder
daad, Staf opende zijn programma met een
extra-nummer, bedoeld als vriendengroet,
de melodie van een mijner eerste liederen.
Toen hoorde ik, diep ontroerd, de innigheid
van die simpele wijs in het tere gevoelige
spel van de virtuoos, die straks met bra-
vour de klokken zou laten daveren en
spelemeien, maar nu in alle hartelijkheid
zijn gemoed om dit onverwacht bezoek in
de mildste nuances uitte. Wederkerig zou
ik de trouwe vriend nu ook willen toe
zingen „Wie kan u ooit vergeten?"
IK HEB NEES meegemaakt als reis
gezel en gul de pijp mogen stoppen uit zijn
enorme tabaksblaas met Semois als mijn
voorraad verbruikt was. Ik heb onder zijn
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
Minister Bot opent woensdag 10 februari
om 19 uur met een korte toespraak de
eerste uitzending van de stichting Televi
sie Academie, kortweg Teleac genoemd.
Teleac die op Nederland I in de N.T.S.-
zendtijd gaat uitzenden, stelt zich voor
televisiecursussen op velerlei gebied, te
geven. Cursussen over wetenschap en
techniek, vak- en beroepscursussen en her
en bijscholingscursussen voor mensen die
een nieuw beroep willen kiezen ofwel zich
in hun eigen beroep verder willen be
kwamen.
In samenwerking met het universitair
onderwijs zal Teleac tezijnertijd ook post
academische cursussen verzorgen. Het
doel hiervan is afgestudeerden op de hoog
te te houden van de jongste ontwikkelin
gen op hun vakgebied. De eerste uitzen
ding van Teleac gaat over eerste hulp in
en om het huis, elementaire E.H.B.O. voor
het gezin. Alle lessen van deze cursus
zestien in totaal, worden op dezelfde tijd
uitgezonden. Ze worden op zaterdagmor
gen van 10 uur tot 10.30 uur herhaald. Op
dezelfde avond, om 22.40 uur wordt de in
leidende les uitgezonden van de cursus
moderne onderwijsmethode en didactiek.
Deze cursus is in de eerste plaats be
stemd voor mensen die in het onderwijs
werkzaam zijn maar ze kan ook door
andere belangstellenden worden gevolgd
Ook deze cursus heeft 16 lessen en ook
deze lessen worden herhaald en wel op
zaterdagochtend van 10.30 uur tot 11.00
uur.
Het recital dat de pianist Sas Bunge
zaterdagavond om 8 uur geeft in de Tuin-
zaal van het Concertgebouw in Haarlem,
zal in zijn geheel door de VPRO worden
opgenomen voor een radio-uitzending op
een later tijdstip.
De opbrengst van het concert komt, zo
als gemeld, ten goede aan de kas van
het Haarlems Jeugd Orkest.
Disharmonisch. De Deerne televisiekijkers
krijgen vrijdag een uitvoering van het
„Disharmonisch Symphonie-orkest van
Kopenhagen" op hun scherm. Het is een
17 leden tellende „beat group".
Elvira Casazzat De mezzo-sopraan Elvira
Casazza is dinsdag in Milaan op 80
Jarige leeftijd overleden. Zij is over de
hele wereld opgetreden, onder meer
veelvuldig onder Toscanini.
directie als oratoriumzanger gezongen en
hij heeft meermalen onder mijn leiding de
beiaardpartij gespeeld in de „Rubenscan
tate" en „Zo zong de Gouden Eeuw", dat
wil zeggen dat hij op het Haarlemse caril
lon thuis was en dan de onmogelijkste
prestaties leverde voor welker verklaring
ik in technische details zou moeten treden,
die hier niet te pas komen.
De dood heeft deze grootmeester van het
klokkenspel nu de pas afgesneden; wij zul
len hem niet meer horen. Maar wij kunnen
hem nooit vergeten.
Van onze correspondent)
GRONINGEN De Groninger Cantorij
zal op 22 maart in de Nieuwe Kerk in
Groningen een verrassende kerkmuzikale
primeur brengen, door de eerste uitvoe
ring in Nederland te geven van de kort
geleden gereconstrueerde en voor het eerst
in die vorm uitgegeven Marcus Passion
van Johann Sebastian Bach.
Volgens Philipp Emanuel Bach heeft zijn
vader vijf lijdensmuzieken geschreven. Tot
nu toe beschikte men slechts over de par
tituren van de Johannes Passion en de
Matthöus Passion, die beide veelvuldig
worden uitgevoerd.
Van een derde lijdensoratorium van
Bach is slechts de tekst bewaard gebleven,
De Duitse musicoloog Diethard Hellmann
heeft thans een reconstructie gemaakt van
de muziek die Bach hiervoor moet hebben
geschreven.
Staf Nees (links) en Jos de Klerk op
reis in Zwitserland in 1933.
Het eeuwfeest van de geboortedag van
de Spaanse romanschrijver, novellist, es
sayist, criticus en dramaturg Miguel de
Unamuno is gevierd in een bijeenkomst
van het Spaans, Portugees en Ibero-Ame-
rikaans Instituut en het Filosofisch Insti
tuut van de Rijksuniversiteit in Utrecht.
De bijeenkomst, die werd gepresideerd
door prins Bernhard in zijn kwaliteit van
voorzitter van de stichting „Het Spaans,
Portugees en Ibero-Amerikaans Instituut",
werd door vele representanten van de uni
versitaire gemeenschap en andere belang
stellenden bijgewoond.
Prins Bernhard, die in 1956 in het groot
auditorium van de Utrechtse Rijksuniver
siteit ook de herdenkingsbijeenkomst voor
José Ortega y Gasset leidde, introduceer-
dr. Julian Marias, directeur van het Se-
minario de Estudios de Humanidades in
Madrid en opvolger van zijn beroemde
leermeester Ortega y Gasset, bij zijn ge
hoor. Hij sprak de herdenkingsrede uit in
de Engelse taal, hetgeen prins Bernhard
aanleiding gaf met een zeker schuldgevoel
te spreken van „de mislukking van de mis
sie" van de Hispanisten in Nederland, aan
gezien zij er niet in zijn geslaagd Spaans
voor alle Nederlanders verstaanbaar te
maken.
Dr. Marias wees op de originaliteit
en actualiteit van De Unamuno's denken.
Hoewel het moeilijk is van nationale idee-
en te spreken, is in De Unamuno's denken
de Spaanse historie steeds levend. De
verdienste van schrijvers van het geslacht
1898, waartoe Ortega y Gasset en De Una
muno behoorden, is geweest, dat zij de
Spaanse realiteit als een vorm van den
ken hebben beleefd; zij hebben 't „Spaan
se denken" gecreëerd. Ondanks het feit
dat hij als kind van zijn tijd het irrationa
lisme onderging, liep De Unamuno in zijn
romans en drama, op het existentialisme
vooruit. De gevaren die de door De Una
muno ingezette ontwikkeling bedreigen,
noemde dr. Marias niet gering; de vrij
heidsbeperking, de geringe band met het
verleden en het gemakkelijk vergeten van
de eis van helderheid en duidelijkheid
hebben de wijsbegeerte in Spanje voor een
brede schare ontoegankelijk gemaakt.
„Tel uit je winst", de V AR A-quiz,
zal door de ziekte van Theo Eerd-
mans voorlopig een andere leider
krijgen. Joop Simons neemt deze taak
over. Zondagavond komt de quiz op
het scherm, waarbij twee deelnemers
duizend gulden mee naar huis kun
nen nemen.
Ko van Dijk, Mies Bouwman en Hans
Tiemeijer in „Anders dan anderen".
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
Morgenavond zien we voor de laatste keer „Stiefbeen en Zoon op liet scherm.
Het is jammer, maar er is een troost: de NCRV loopt met plannen rond om enkele
zeer geslaagde Stiefbeenafleveringen in de loop van het seizoen te hei halen.
Oude Toon, oftewel Rien van Nunen, blijft ook nog in 1966 samen met Anclré
Carrell het land doortrekken met „Stiefbeen en Show". Rien van Nunen gaat
bovendien binnenkort een plaatje met twee liedjes opnemen bij Bovema in
Heemstede en over niet al te lange tijd krijgen wij, dank zij de NCRV, er een
nieuwe vervolgserie bij, met Rien als hoofdpersoon. In deze serie, geschreven
door een onbekende Nederlandse schrijfster, wier naam angstvallig geheim ge
houden wordt, speelt hij de rol van Freek Nijdam, een taxichauffeur die langs
de weg menig merkwaardig voorval beleeft.
DAT VRIJDAGAVOND de laatste Stief
been op het scherm komt, spijt Rien van
Nunen erg. „Het was altijd iets heerlijks
om te doen". Ik ben reuze blij met het
succes. Maar om nou helemaal eerlijk te
zijn, het was toch geen speciale verdien
ste van me. Het was toch niks bijzonders
die rol van Toon Stiefbeen. Het ging alle
maal moeiteloos. De rol ligt me nu een
maal erg. Bijzondere spelkwaliteiten kwa
men er eigenlijk niet zo aan te pas. Het
is allemaal te danken aan dat teamwork,
aan de regisseur, scriptgirl, de man die
de muziek er bij verzorgt muziek die
zo geweldig was, dat ze nauwelijks opviel
aan de vaste cameraploeg, de floorma
nager en als klap op de vuurpijl Piet
Römer en ik. Dat malle stel dat aansloeg
bij iedereen. Ik heb aan Piet een gewel
dige partner gehad. Het is een beste vent.
We hebben nooit herrie gehad; we zijn
en blijven goede vrienden. We bellen el
kaar regelmatig op. Maar dat neemt niet
weg, dat ik het onsportief zou vinden om
te zeggen dat Piet en ik Stiefbeen groot
hebben gemaakt. De achtergrond waar we
tegenaan geleund hebben is minstens even
belangrijk.
DERTIG JAAR ZIT Rien van Nunen al
in het toneelvak en al bijna dertig jaar
heeft het geduurd, eer hij, dankzij deze
rol de erkenning en de waardering kreeg,
waarop hij zijn levenlang hoopte. Hij is be
gonnen in kleine gezelschapjes. Vielen die
uiteen, dan had hij allerlei andere baan
tjes er tussendoor. Rien van Nunen is
daardoor nu ook gediplomeerd machine-
zetter en wijnproever en hij heeft zelfs een
handelsdiploma. „Mij vangen ze niet voor
één gat, ik kan alle kanten op". Na de
oorlog had hij een eigen toneelgezelschap,
maar vanwege het ontbreken van subsidie,
ging deze zaak over de kop. Er volgden
moeilijke jaren. Schnabbeltjes en handel
tjes brachten mondjesmaat het geld bin
nen. Zes jaar geleden kwam ineens de
kentering. Een plaats bij Beppie Nooy's
Volkstoneel leverde de rol van „De Mop"
op in de „Jantjes" (een rol met zang en
dans). Deze uitvoering ging via de televi
sie. Het werd een ovationeel succes. „Ik
wist helemaal niet dat mijn kracht op het
gebied van het volkstoneel lag. Maar dat
dit zo was bleek wel uit het simpele
feit dat ik contracten op deze ene tv-rol
begon te krijgen. Via ander werk ben ik
toen aan Stiefbeen gekomen, snap je? Het
is toch gek dat het hele Stiefbeengedoe
een cultus is geworden. Het is toch uniek,
dat deze serie stopt en dat heel Nederland
dat erg vindt. Ik merk het iedere avond
sij het publiek, als we ergens met onze
show staan".
„HEUS IK VIND het zelf ook erg want
dat rolletje was zo lekker in me gegroeid
Ik weet niet hoe ik het zeggen moet. Nou
ja, het is jammer dat de serie stopt. Ik
heb als troost onze show. We hebben een
fijne groep: André Carrell, Marjon Barde
naar, pianist Wim Bosch, ik en manager
Daan Hooykaas. We hebben een avondvul
lend programma. André en ik spelen o.a
samen een sketch. Ik word dan verdacht
van heling van een partijtje oud roest. Na
de pauze zing ik twee liedjes, met daar
tussen een conference over Stiefbeen".
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00
AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VA
RA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water: infor
matief programma voor weg- en water
weggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwij
ding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lich
te grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de kleuters. 11.15 Voor de vrouw..
11.55 Stereo: Moderne kamermuziek (opm)
12.17 Overheidsvoorlichting: Voor de land
bouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Tentoonstellingsagenda.
12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten
13.30 Mannenkoor. 13.55 Bij de tijd en bij
de thee: gevarieerd programma. 15.30 Licht
instrumentaal ensemble. VPRO: 16.00
Nieuws. Aansluitend: Voordracht. 16.20
Ritmische muziek uit Zuid Amerika (gr.)
16.30 Voor de jeugd. 17.00 Volksliedjes.
17.30 Voor de "rijpere jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Licht instrumentaal trio. 18.50 Bèta:
.nieuws uit de wereld van de natuurwe
tenschappen. 18.40 Jazz-rondo. 19.00 Kiosk:
artikelen uit weekbladen. 19.10 Rotter
dams Filharmonisch Koperensemble: mo
derne muziek. 19.30 Kunstkroniek. 19.55
Eerste kolom, praatje. 20.00 Nieuws. 20.05
Chansons. 20.35 Voor het boek in de kast
staat, litterair klankbeeld. VARA: 21.00
Promenade-Orkest, radiokoor en zangsolis
ten: amusementsmuziek. 21.45 Tegenvoe
ter, satirisch programma. 22.15 Amuse
mentsmuziek <gr.) 22.25 Europese kam
pioenschappen biljarten ankerkader 47/2
in Heerlen. 22.30 Nieuws. 22.40 Spontane
reacties: muzikale discussie. 23.10 Lichte
grammmofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende woord: medita
tie. 7.05 Ouverture: Lichte grammofoon-
Nieuws. (Om 8.00 tot 8.05 uur Overweging).
8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Kinder
koor. 12.00 Angelus. 12.03 Nieuwe gram
mofoonmuziek. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Ac
tualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50
Wissewassen, licht programma. (Herha
ling). 13.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Stereo). 13.55 Voor de vrouw. 13.45 Klas
sieke en amusementsmuziek (gr.). 15.00
Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 So
praan en piano: klassieke liederen. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon
muziek voor de jeugd. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Verzoekprogramma
voor de militairen. 20.20 Klassieke gram
mofoonmuziek. 21.00 Zang met gitaarbe
geleiding. 21.20 Wordt het stil op de stal
les?, documentaire over de situatie in het
Nederlandse bioscoopbedrijf. 21.40 Licht
strijkorkest (gr.). 22.00 Actualiteiten. 22.15
Griekse liedjes (gr.). 22.20 Europees kam
pioenschap hardrijden op de schaats (he
ren) te Göteborg. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi
loog. 22.45 Ga Davidje maar helpen,
hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe
richt en mededelingen voor de scheepv.).
12.50 Beursberichten en programma-over
zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Orkestmuziek
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio, (om 15.00
Nieuws). 15.45 Orkestmuziek. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Barokmuziek.
16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Duitse-, Engelse- en Franse les. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Voor
de automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.55
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radio
kroniek en Het weer bij ons. 19.40 Gram
mofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur.
20.00 Volksmuziek uit Jeogoslavië. 20.30
Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15 Oude- en
nieuwe koormuziek. 22.45 De Zeven Kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Klassieke muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-
16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Koeko-
Rekoe, Russisch poppenfilmpje. 19.40 Van
Gewest tot Gewest, regionaal programma.
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO
20.20 Brandpunt. NTS: 20.50 Nóg een
grachtje om, documentaire over Amster
dam. KRO: 21.20 Zoals in slechte romans.
(Wie in slechten Romanen), TV-spel (Duit
se opvoering). 21.50 De schrijver verbergt
iets.Wat?, litterair programma. 22.35
Epiloog. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Nederland II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO
20.01 De schone heks, TV-film. 20.25 De
woeste Hooglanden, filmdocumentaire.
NTS: 20.45 Muziek voor U, amusements
programma. AVRO: 21.30-22.10 AVRO's Te-
levizier.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NCRV: 19.30 Barend de Beer. 19.35 De
Beverley Hillbillies, T.V.-film. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en
Tante Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Atten
tie. 20.50 Stiefbeen en Zoon, T.V.-spel
21.25 Ooggetuige Uw huis in Paramari
bo, filmreportage. 21.45 Wederom Tellem
documentaire.21.53 Nou jij weer, amuse
mentsprogramma. 22.32 Werelddiaconaat.
NTS: 22.40 Journaal. 22.45-22.50 Socutera
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO
20.01 Medische kroniek. NTS: 20.30 Pa
trouillewagen 54 (Car 54), politiefilm
VPRO: 20.55 Randfiguren, litteraire docu
mentaire. 21.20 De oude draaidoos: frag
menten uit oude films. 21.55-22.05 Ge
sprek aan de schrijftafel.
In de VARA-rubriek Contrast werd aan
dacht besteed aan het Hilversumse jeugd»
parlement, in vergadering bijeen. De vin
nige gedachtenwisselingen van deze poli
tieke jongeren waren de belangstelling van
de t.v. ten zeerste waard; merkwaardig
genoeg sprak juist dit jeugdparlement van
radiostad zich uit voor zendtijdverlening
aan de C.P.N.
Mies Bouwman sloeg zich aardig door
de moeilijke opgave heen, die een come
back op de televisie altijd is. Dit niet
het minst, omdat zij voor het eerst Bert
Garthof's plaats in het programma „An
ders dan anderen" moest innemen. Met be
grip voor die plaats, een bescheiden
tweede, toverde zij de hoofdpersoon, de ac
teur Hans Tiemeijer, diens leven voor, met
behulp van foto's en van getuigenissen van
mensen, die in het leven van deze vitale,
karaktervolle en idealistische toneelspeler
een rol speelden. Het kwam ons voor, dat
de naspeuringen van de t.v.-mensen dit
keer niet zo geslaagd waren; Hans Tie
meijer kon namelijk zelf nog zeer veel
aan deze levensloop toevoegen en, mede
gezien voornoemde karaktereigenschappen,
maakte dat juist nog van deze uitzending
een sterk programma. Hoogtepunten waren
ongetwijfeld de ontroerende gedachtenwis-
seling met een oud-medegevangene van
het concentratiekamp Vught en Tiemeyer's
reacties op een verklaring van de grote
Jean Vilar, die hij met zijn gezin
op kosten van de VARA in Parijs mag
gaan bezoeken.
J. Damsliuizer
„TELEVISIE
EN VRIJE
UITING"
MENINGS-
De minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen heeft op voorstel van de
adviescommissie Studie-opdrachten Tele
visie aan de heer mr. B. A. Sehmitz,
adjunct-hoofd Televisiedienst van de KRO
opdracht verleend tot het samenstellen
van een wetenschappelijke verhandeling
over het noderwerp „Televisie en vrije
meningsuitingen".
De vereniging Vrienden van het Lied, opgericht 1 november 1961, gaat speciaal
voor koren zangrecitals organiseren. Op 29 januari a.s. komt het Aerdenhoutse
Vrouwenkoor ten huize van dr. Elzinga, Lorentzplein 5 te Haarlem bijeen, waar
de leden des morgens om 10 uur kunnen genieten van de zang van Alida Rebeira
en Meinard Kraak begeleid respectievelijk door Miep van Luin en Hans Broek
man. Zij zingen liederen onder andere van Jan Mul, Debussy, Caplet en Fauré.
In voorbereiding zijn recitals voor het mannenkoor Caecilia, het Haagse Vrouwen
koor en het Volendamse Operakoor. Het doel van de vereniging is verspreiding
van de liedkunst door Nederlandse zangers en zangeressen onder alle lagen van
de bevolking.
Een tweede primeur is de uitvoering
op 26 februari 1965 om 19.30 uur in de
renaissance-zaal van het Frans Halsmu
seum te Haarlem voor de plaatselijke af
deling van Jeugd en Muziek. Dan zullen
negen kunstenaars zich wijden aan „Het
Dier in de Muziek". Tal van beroemde
componisten hebben allerlei dieren muzi
kaal gestalte gegeven. Uitvoerenden zijn:
Alida Rebeira, Meinard Kraak, May
Oranje den Uyl, Didi Sanders, Jaap
Spigt, Miep van Luin, Ans Bouter, Hans
Broekman en een fluitist. Op 30 januari
1965 om 20.15 uur is in het Huis met de
Sleutels, Bronsteeweg 76 te Heemstede
een concert, te geven door Elisabeth Lugt
D* bariton Meinard Kraak.
en Pieter Eykenboom begeleid door Geor
ge van Renesse. Op 4 maart zal de ver
eniging Vrienden van het lied, in samen
werking met de Heemsteedse Kunstkring,
om 20.15 uur in het Minervatheater te
Heemstede twee Nederlandse zangers, die
op internationale zangwedstrijden vele
malen een eerste prijs hebben gewonnen
huldigen: Max van Egmond en Meinard
Kraak Deze baritons zullen duetten zin
gen van Orlando di Lasso, Gounod en
César Franck. Voorts worden liederen van
Schubert en Fauré uitgevoerd. De zan
gers worden door Thom Bollen en Hans
Broekman begeleid.
Ten huize van het bestuurslid van de
vereniging mevrouw M. van Dantzig
Mees, Harddraverslaan 60 te Santpoort
treden d.d. 23 april 1965 om 20.15 uur op
de sopraan Maria van Uden met haar
echtgenoot Frans Bocxe begeleid door Ina
Overkamp. Zij zingen duetten van Pur-
cell, Marcello, Britten en Bartelink.
Voorts staan liederen van Schubert, Wolf,
Aurice, Dwars jak, Smit Sibinga en Lex
van Delden op het programma.
In totaal geeft de Vereniging Vrienden
van het Lied in dit seizoen 30 uitvoerin
gen, waarvan haar leden gratis kunnen
profiteren, (secretariaat: Franz Schubert-
laan 61 te Heemstede).
Tot dusver hebben vijftien Europese lan
den besloten, het rechtstreekse televisie-
verslag van de B.B.C. van de uitvaart
plechtigheid in de kathedraal van St. Paul
op zaterdag over te nemen. België, Dene
marken, Finland, Frankrijk, Italië, Lu
xemburg, Nederland, Noorwegen, Oosten
rijk, West-Duitsland, Zweden en Zwitser
land sturen eigen commentators. Ierland
neemt de commentaar van de B.B.C. over;
Zuid-Slavië en Portugal zullen het pro
gramma opnemen voor een latere uitzen
ding. Via de Westduitse plaats Raisting
zullen televisiebeelden van de plechtig
heid over de Atlantische Oceaan naar de
V.S. en Canada worden gezonden.