"Rechter Tie door dr. Robert van Gulik SHIRLEY PANDA EN DE MEESTER-BALLONNIST In de collectie Heim voert de pantalon de ondertoon Vermoeidheid zelden herkend als oorzaak van ongelukken Ons vervolgverhaal door Charlotte Brontë 15 DONDERDAG 28 JANUARI 1965 - Speelse noot Nieuwe schoenen Nieuwe kapsels DE OLIEDOEK HEETTE KONG, EDELACHTEARE HAAL DIE N, I'JDEVENTER UIT I'JW CEL EN DKENG HEM J V. HIER HOE HEETTE DE OLIEDOER VV DIE HIER DE I'JOEVENTER KWAM V DESCHULDISEN ,TSJIAO TA1 f Wf DE VOORMAN \j y HEEFT TN NAAM OPGE' TEREND, EOELACHTEARE UK ZAL HEM EVEN GAAN A7TT7 ■ROEPEN.'^' 50. „Ik begrijp er niets van," zei meneer Dick zenuw achtig, „alle ballast is weg, dus we moeten omhoog. Of ligt er misschien nog iets op de bodem?" „Nee," ant woordde Panda, „de mand is leeg, op ons na!" Nog ten halve minuut," zei de secretaris. „Als u dan nog niet bent opgestegen, doet u niet meer mee aan de wedstrijd." De broertjes Ted en Ed begonnen te juichen. Hahariepen ze, „weer een deelnemer minder!" Dit bracht meneer Dick op de gedachte, dat dit onsportieve tweetal wellicht weer een streek had uitgehaald. Maar. wat? Koortsachtig dacht hij na en toen ging hem op eens een licht op. „Natuurlijk!" mompelde hij. „LIJM onder de mand! Een ouwe truuk!" „Nog tien secon den zei de secretaris. „Opzij Panda!" riep de ballonnist. „Houd je vast aan de rand van de mand!" Tegelijkertijd greep hij zijn mes en sneed de bodem los. „Tijd!" riep de secretaris. Maar op hetzelfde mo ment schoot de ballon omhoog. Alleen het vastgeplakte bodempje bleef achter. „Mislukt mompelden Ted en Ed teleurgesteld. De Parijse schoenenmode past zich aan bij de korte rokken van dit voorjaar. Om het been minder lang te laten schijnen, worden de schoenen hoog op de wreef gesloten met een strik. Het schoentje met de open hiel, dat vorig jaar zo'n op gang maakte, blijft populair. Alleen wor den de smalle bandjes nu over de hiel gekruist en op de wreef vastgestrikt. Ook de romeinse sandalen met hun hoogge- kruiste banden tot net onder de knie ko men weer terug. De open schoentjes zijn vrij hoog. Ze reiken tot vijf centimeter. Daarnaast zijn er veel platte schoentjes, de „ballerina's". Ze hebben een uitsnij ding opzij, zijn sterk gewelfd onder de voet en hebben een „ingebouwd" hakje. De mode, die een vrij kinderlijke ten dens heeft dit jaar, heeft de haute chaussuriers geïnspireerd tot platte „baby"schoentjes van wit of zwart lak met een ronde neus en een smal bandje dat opzij wordt vastgeknoopt. De gewone Volgens gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek en een aantal bui tenlandse statistieken zou slechts bij een gering percentage van de verkeersongeluk ken vermoeidheid de hoofdoorzaak zijn. Daaruit zou men de gevolgtrekking kun nen maken dat vermoeidheid nagenoeg geen rol speelt bij de verkeersonveiligheid. Deze gevolgtrekking is echter misleidend, volgens de „Commissie Vermoeidheid Chauffeurs" die indertijd is ingesteld door de minister van Verkeer en Waterstaat. De commissie varklaart dat vermoeidheid moeilijk is te constateren, te meer als dit door niet-deskundigen moet gebeuren, zo als politieambtenaren die de ongevallen formulieren opmaken. Op grond daarvan zal slechts in zeer sprekende gevallen van vermoeidheid deze als oorzaak van een on geval worden vermeld. De politieambtena ren, die de oorzaak van het ongeval moe ten vastleggen, zijn op medisch-psycholo- gisch gebied niet deskundig en kunnen zich niet aan deze materie wagen. Alge» meen bekend is dat vermoeidheid het con centratie- en observatievermogen vermin dert, waardoor verkeersregels overtreden worden Bij ongevallen wordt echter zel den vermoeidheid als oorzaak vermeld in de statistiek. De commissie heeft nagegaan waardoor vermoeidheidsverschijnselen bij chauffeurs kunnen optreden. In het voertuig kunnen plaatsing en uitvoering van de stoel, da bedieningsorganen, de mate van uitzicht, de in- en uitstap, de vering, de geluids hinder, de ventilatie en de verwarming daarop van invloed zijn. Ook de toestand van de weg is van invloed. De commis sie meent dat er een uniforme wegbeba- kening moet zijn, dat voor het ontwerpen van nieuwe wegen advies van specialisten moet worden ingewonnen en dat 'n onder zoek naar de goede leesbaarheid van ver- keersaanduidingen moet worden ingesteld. 119) Mevrouw Yorke klaagde er dikwijls over dat haar kinderen opstandig wa ren. Het was vreemd dat zij met al haar strengheid, met haar krachtige geest, hen niet kon overheersen. Een blik van hun vader had meer invloed dan een standje van haar kant. Juffrouw Moore voor wie de po sitie van getuige bij een woordenwis seling, waaraan zij geen deel had, hoogst onaangenaam was, daar het een onbelangrijke plaats op de twee de rang was maakte zich nu ge reed, al haar waardigheid bijeenra pend, een toespraak te houden om bei de partijen te bewijzen dat zij onge lijk hadden en het beide discussian ten duidelijk te maken dat zj reden hadden zich te schamen en dat zij zich nederig aan het wijze oordeel van haar, die tot hen sprak, moesten onderwerpen. Het was een gluk voor haar gehoor, dat zij nog geen tien minuten bezig was met haar toe spraak toen het binnenkomen van Sa ra met het theeblad haar aandacht vroeg, ten eerste voor het feit, dat die jonge deern een vergulde kam in haar haren en een rode ketting om haar hals had en ten tweede, na een scherpe vermaning, voor de plicht om thee te schenken. Na de maaltijd bracht Rose haar weer in een goed humeur door haar gitaar aan te ge ven en haar om een lied te vragen en daarna door haar aan een intelli gent en streng kruisverhoor te onder werpen over gitaar-spelen en muziek in het algemeen. Ondertussen richtte Jessy al haar attenties op Caroline. Op een voeten bankje bij haar gezeten, praatte zij eerst met haar over godsdienst en toen over politiek. Jessy was gewoon thuis heel wat op te vangen van wat haar vader over deze onderwerpen zei en dan later in gezelschap zijn menin gen, antipatieën en voorkeuren over te vertellen met meer geestigheid en vlotheid dan betrouwbaarheid of voor zichtigheid. Zij las Caroline flink de les omdat zij lid was van de Staats kerk en omdat zij een predikant als oom had. Zij deelde haar mee, dat zij van de Staat leefde en eerlijk haar kost moest verdienen in plaats van een nutteloos leven te leiden en het brood van de lediggang in de vorm van tienden te eten. Daarop liet Jes sy het ministerie, dat nu aan de re gering was, de revue passeren en gaf beschouwingen over zijn verdien sten. Zij vermeldde op een familiaire manier de namen van Lord Castle- reagh en de heer Percival. Beide per sonages dichtte zij een karakter toe dat of bij Moloch of bij Belial gepast zou hebben. Zij stelde de oorlog aan de kaak als moord in het groot en lord Wellington als een „gehuurde slager." Haar toehoorster werd, al luisterend zeer gesticht. Jessy had veel aanleg voor humor in haar karakter; het was onuitsprekelijk grappig om te horen hoe zij de aantijgingen van haar va der in haar gespierde, noordelijke dia lect herhaalde; een zo overtuigde kleine Jacobijn als maar ooit een vrije, opstandige geest in een netel doeks jurkje met een brede ceintuur verborg. Daar zij van nature niet boosaardig was, was haar taal niet zozeer bitter als wel pittig en het ge zichtje vol uitdrukking gaf iedere zin een pikanterie, die de aandacht van een toeschouwer gevangen hield. Caroline beknorde haar toen zij lord Wellington uitschold; maar zij luisterde verrukt naar een tirade die er op volgde tegen de Prins Regent. Jessy zag direkt door de glinstering in de ogen van haar toehoorster en in de glimlach die om haar lippen speel de, dat zij eindelijk een onderwerp te pakken had, dat succes had. Zij had vele malen gehoojtd hoe de dikke „Adonis van vijftig jaar" aan de ont bijttafel van haar vader besproken werd en zij gaf nu de opmerkingen van de heer Yorke over dit onder werp weer precies zoals ze door zijn Yorkshire lippen gezegd waren. Maar Jessy, ik wil niet meer over je schrijven. Dit is een regenachtige en stormachtige herfstavond. Er is slechts één wolk in de hemel; maar deze strekt zich uit van pool tot pool. De wind kan geen rust vinden; hij haast zich snikkend over de heuvels met hun sombere omtrekken, die kleurloos zijn door de schemering en de nevel. De regen heeft de ganse dag op die kerktoren gehamerd; don ker rijst hij op uit het kerkhof met zijn stenen omheining; de brandne tels, het lange gras en de graven drui pen allemaal van nattigheid. Deze avond herinnert mij te sterk aan een andere avond, enige jaren geleden ook een regenachtige herfstavond met een loeiende wind toen zij, die op die dag een pelgrimstocht hadden ge maakt naar een graf, dat pas gedol ven was op een kerkhof van ketters, om een houtvuur zaten in een woning in den vreemde. Zij waren hartelijk en gezellig, maar zij wisten ieder voor zich dat er een leegte in hun kring was gekomen, die nooit meer aangevuld zou worden. Zij wisten dat zij iets verloren hadden, waarvan de afwezigheid nooit helemaal goedge maakt zou kunnen worden zo lang zij leefden; en zij wisten dat de zware stortregen in de natte garde drong, die hun verloren lieveling bedekte; en dat de droevig-huilende orkaan boven haar begraven hoofd treurde. Het vuur verwarmde hen, Leven en Vriendschap zegenden hen nog, maar Jessy lag daar koud, eenzaam in haar kist slechts de aardkluiten be schermden haar tegen de storm. Mevrouw Yorke vouwde haar brei werk op, maakte kortaf een einde aan de muziekles en de lezing over politiek en brak haar bezoek op de Cottage af toen het nog vroeg genoeg was om naar Briarmains terug te gaan voordat de rode gloed van de zonsondergang geheel uit de hemel verdwenen zou zijn, of het pad door de velden doornat was geworden van de avonddauw. Toen de dame en haar dochters weg waren, voelde Caroline dat zij ook haar omslagdoek moest nemen, haar nicht een kus op de wang ge ven en naar huis gaan. Indien zij veel langer zou blijven moest Fanny haar weer komen halen. Het was zo wel bak- als strijkdag op de pastorie, herinnerde zij zich; Fanny zou het druk hebben. Toch kon zij haar plaats bij het raampje van de zitkamer niet verlaten. Van geen enkel punt was het uitzicht op het westen zo liefelijk als door de ruitjes met de slingers jasmijn er omheen, waarvan de wit te sterren en de groene bladeren nu slechts grijze potlood-omtrekken leken bevallig van vorm maar kleurloos van tint tegen het rood geverf de goud van een zomeravond tegen het blauw vermengd met rood van een augustushemel om acht uur 's- avonds. Caroline keek naar het hek van de tuin, met hoge steeneiken er naast; zij keek naar de dichte heg van li guster en laurier, die de tuin om sloot. Haar ogen verlangden iets meer te zien dan struiken voordat zij haar blik van dit beperkte uitzicht afwend de: zij verlangden ernaar een men sengedaante, van een bepaalde vorm en lengte, de heg voorbij te zien gaan en het hek binnen te zien komen. Ten slotte zag zij een mensengedaante neen, twee: Frederick Murgatroyd kwam voorbij met een emmer water; Joe Scott volgde en liet aan zijn wijs vinger de sleutels van de weverij ben gelen. Zij gipgen de weverij en de stallen afsluiten voor de nacht en dan zouden zij naar huis gaan. „Dat moet ik ook," dacht Carolina terwijl zij half opstond en zuchtte. „Dit is allemaal dwaasheid hartbrekende dwaasheid", voegde zij er aan toe. „In de eerste plaats komt er niemand, al blijf ik tot het don ker wordt, omdat ik in mijn hart voel wat het Noodlot vandaag op de bladzijde van het eeuwige boek ge schreven heeft dat ik het genoegen niet zal smaken waarnaar ik verlang. In de tweede plaats zou hij, indien hij op dit ogenblik binnenstapte, mijn aanwezigheid niet prettig vinden en het bewustzijn daarvan zou de helft van mijn bloed tot ijs doen stollen. Zijn hand zou misschien de mijne een slappe en koele druk geven; zijn blik zóu bewolkt zijn indien ik de glans ervan zou trachten op te vangen. Ik zou naar hem opkijken in de hoop, dat ik die gloed in zijn ogen zou ont waren die ik daar vroeger wel eens heb gezien wanneer mijn gezicht of mijn praten of mijn stemming hem op een gelukkig moment plezier had den gedaan; ik zou slechts duisternis ontdekken. Het is beter dat ik naar huis ga." (Wordt vervolgd VVVVWVWVWVMVWWWWWVWWVWVVWWIVVVVVVWWWWWWWWW1IVWWWWWWWWWWWWVWWVWWWWWW (Van onze moderedactrice) PARIJS. De derde dag van de Pa rijse modeshows staat in het teken van de staking. Er wordt geen post bezorgd, métro en bus rijden wel maar met ver traging en de Eiffeltorep staat in het donker. Een ritje met de métro is van daag gratis de caissières en contro- leuses zitten thuis maar betalen doe je toch voor dat buitenkansje. Met wach ten, eindeloos wachten op de métro die wel of niet komen gaat. Bij de première van Jacques Heim woensdagmiddag is het publiek er niet minder talrijk om: de salons en de gan gen zijn tenminste afgestampt. In de col lectie van Jacques Heim draait alles de ze keer om het kindvrouwtje: onschuldig en toch geraffineerd. De lijn die hij de ze lente aangeeft is dan ook jong. Eigen lijk te jong voor de vrouw die haute couture betalen kan. En wie kan dat voor haar dertigste? De pantalon heeft in zijn collectie een belangrijke, zij het verdekte rol. Overdag brengt hij veel slanke japonnetjes van wollen crepe met laag onder de heup ge plooide rokbroeken. Ze markeren nog eens duidelijk het slanke silhouet van de collectie-Heim. Voor het cocktailuur wor den de kniebroeken verstopt onder flad derende mousseline jurkjes. Ook 's avonds zijn er bij Heim pantalons. Hele roman tische etagebroeken of wijde pantalons met ruches aan de omslag. En steeds vergezeld van 7/8 jakken. Ook spelen de broeken daar verstoppertje onder lan ge transparante avondjurken. Voor het strand heeft Heim een combinatie van pantalon met jakje dat wat heel sexy is. Het is gemaakt van wijd gemaasde ka toenen kant waaronder ogenschijnlijk niets anders zit dan het blote vel. Mis! Er gaat een strakke mailot onder van vleeskleurige lastex. De wollen tailleurs zijn van het kost schooltype: korte rokken steeds onder de heup of aan de zoom geplooid of klok kend met korte jasjes. De manteltjes, met in de rug een waterval van plooien, zijn klein en marine en rose van kleur. Maar steeds geeft dit er een speelse noot aan. Kragen, halzen en manchetten zijn met wit afgezet. Soms loopt er een ovale witte baan over de schouderpas, die zich dan herhaalt in de jurk eronder. Wit zijn ook de grappige bretons met opgeslagen randen, de schoenen en vaak de kousen. Net als vorig jaar besteedt Jacques Hiem weer veel aandacht aan het been. De nylons zijn steeds in de kleur van de mantel: zacht rose, blauw of wit. Ze hebben een werkje, zijn geblokt of heb ben het sokje in contrasterende kleur, bijvoorbeeld een blauwe kous met wit voetje. Voor tieners leek het ons wel een leuk idee maar voor ouderen echt wel iets te jolig. Voor de avond brengt Jacques Heim veel toiletjes van mousseline met grote bloemmotieven bedrukt en veel kant. Carita ontwierp dit jongensachtige kapsel voor Pierre Cardin. De lok oiver het voorhoofd is vals. Het Zeeuwse meisje Aartje Steur, dat vrijdag haar debuut maakt als mannequin bij Guy Laroche. De Parijse kappers schrijven korte krullenkopjes voor deze lente. Alexandre tekende voor dit kapsel, dat hy „Gigolo" doopte. mm Deze ballerina van roze geiteleer heeft een ingebouwd hakje. Model: Roger Vivier. Cyclaamgenopt zijden schoentje met bandje over de voorvoet Model: Dior. De couturier Jacques Heim schoenen hebben een heel laag hakje van maximaal twee centimeter en ze zijn licht van kleur: beige, wit en rose, heel veel rose. De open schoentjes zijn vaak van linnen. De gewone schoentjes van geiteleer. De kapsels zijn deze lente kort en ge kruld a la Gene Harlow. Wie niet van zo'n druk hoofd houdt, kan hier in Pa rijs een enkel kort lokje kopen dat van het hoofd af danst. Er is ook nieuws op het gebied van de make-up. Voor het eerst mag het gezicht dit sei zoen glimmen. Er komt een poeder op de markt, met een tinteleffect. Ook de lipstick is daarbij aangepast. Onder de normale lipstick wordt nu een olieachtige stift aangebracht, waardoor de lippen vettig glansen. De sandalen zijn deze zomer van stof, hebben dichte tenen en dunne hakjes. Dit model is van Dior. Het is van zandkleurig linnen. Open schoentje van bedrukte zijde met hooggekruiste banden van Roger Vivier. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15