„King Lear", grandioze afseheidsrol van Albert van Dalsum VERKOUDHEID? N.T.S. wil samenwerken met Westduitse omroep De twintigste Interscholaire met muziekdemonstratie begonnen Hartewensconcert op koninginnedag Danstheater oogstte groot publiek succes in Brussel Zaterdag t.v.-actie voor het grote Galilea-project NEGEN MUZEN THEATER '65 DONDERDAG 4 FEBRUARI 1965 9 nabeschouwingen k fepll|Ip hoest? keelpijn? I GROENE KRUIS lWB HOESTBONBONS Robert de Vries moet rustkuur ondergaan De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I EEN GEESTDRIFTIG PUBLIEK, dat de Haarlemse Stadsschouwburg geheel vulde, heeft gisteravond genoten van de voorstelling van Shakespeare's „Koning Lear" door de Haagse Comedie, waarmee Albert van Dalsum na een toneelloopbaan van 55 jaar officieel afscheid nam van het schouwburgpubliek van Haarlem en omgeving. („Officieel" afscheid, want minder officieel zal dat op zondag 14 februari nog eens gebeuren om diegenen die gisteravond geen plaats konden krijgen alsnog in de gelegenheid te stellen de schei dende acteur voor het laatst te zien voor hij zich op zijn boerderij in de stilte van het Noordhollandse polderland schap terugtrekt). Dat Van Dalsum voor dit afscheid „Koning Lear" heeft gekozen kan men ongetwijfeld toeschrijven aan twee overwegingen: de „Lear", die hij in 1948 onder regie van August Defresne bij het Amsterdamse Toneel-Gezelschap speelde, werd algemeen beschouwd als een onvergelijkelijk hoogtepunt in zijn toneelcarrière en bovendien zal de nu 76-jarige Van Dalsum, die altijd de meest wijsgerig aan- DAT DIE GLANS nu nog geenszins verbleekt is, hebben de toeschouwers gisteravond overduidelijk kunnen consta teren. Deze Lear-vertolking had nog niets van haar grootheid ingeboet; het was een creatie waarin, zonder een zweem van sentimentaliteit, een tot in alle details huiveringwekkend levende uitbeelding werd gegeven van een man wie niets bespaard blijft maar die danook veel van zijn afschuwelijk lot aan zichzelf te wijten heeft: aan zijn ijdel- heid, zijn opvliegendheid, zijn gebrek aan mensenkennis. „Koning Lear" is niet zo-maar de tragedie van een oud man die door juist diegenen van zijn kinderen, die hij het meest heeft verwend, in grove ondankbaarheid in de steek wordt ge laten en zelfs tot waanzin wordt ge dreven. Als Shakespeare het daarbij had gelaten zou sentimentaliteit inderdaad onvermijdelijk zijn geweest. Maar Lear is een mens met al zijn zwakheden, zelfs met meer slechte dan goede eigenschap pen, en hij wordt pas gelouterd door zijn tragische ervaringen. Die geleide lijke loutering heeft Van Dalsum ons met zeldzaam scherp inzicht laten zien, hij was niet alleen groots in de bizai- aangrijpende scènes van waanzin, die hoogtepunten van inventieve toneelkunst vormden, maar evenzeer in de minder spectaculaire scènes die juist zo onthul lend zijn voor de helaas te laat komen de karakterontwikkeling van de ont troonde vórst. Van Dalsums Koning Lear is, in zijn geheel genomen, een haarscherpe psychologische ontleding van een mens, aan het einde van zijn leven geconfronteerd met de gevolgen van zijn zwakheden en zijn fouten, ge confronteerd ook met de koude, wrede zelfzuchtigheid van zijn omgeving en nu overgeleverd aan de genade en on genade van de barbaarse goden van zijn middeleeuws-heidense wereld. In deze vertolking blijft in dat opzicht niets on gezegd zelfs voor zo ver het niet in Shakespeare's tekst staat ómdat Van Dalsums suggestieve uitbeeldingskunst niets verbergt, niets verheimelijkt en niets onopgelost laat. gelegde van onze toneelspelers is geweest, zich wel aange trokken en getroffen hebben gevoeld door veel van hetgeen Shakespeare rondom die tragische koningsfiguur heeft ge filosofeerd over de problematiek van de ouderdom. Zelfs al bestaat voor Van Dalsum bepaald niet het gevaar en de enthousiaste hulde die hem hier en elders is gebracht heeft dat ondubbelzinnig bewezen dat hem hetzelfde ver nederende lot zou wachten als die oude koning, heeft dit drama hem er misschien toch nog wel toe bewogen de toneelkunst vaarwel te zeggen terwijl hij nog over het vol ledige register van zijn rijk talent beschikt. Van Dalsum zou het toneel wellicht nog vele jaren op dezelfde magistrale wijze kunnen blijven dienen, maar zelf heeft hij het gisteravond in zijn dankwoord gezegd hij wilde niet het risico nemen dat men later anders aan hem zou terugdenken dan in zijn volle kracht, dat men zich hem zou herinneren in een periode van verblekende glans. Van Dalsum als Kina Lear. In de KRO-rubriek „Theater '65" had on ze toneelmedewerker Hans van den Bergh en zijn collega Daniël de Lange een in houdelijk rijk gesprek met de auteur Di- mitri Frenkel Frank over diens werk voor toneel en televisie. In deze gedachtenwis- seling, die net niet te lang duurde, tracht te de schrijver op sympathieke wijze dui delijk te maken, dat de toneeltechnische eisen die het medium televisie stelt niet zó zwaar zijn, dat een auteur daarvoor moet terugschrikken. Een nieuwe afleve ring van de rubriek „Onze man in Pa rijs" bevatte een goede sfeer-reportage van een persconferentie van president De :'Pjf Advertentie helpen probaat en smaken heerlijk! AMSTERDAM Een delegatie van de Nederlandse Televisie Stichting bestaande uit de heren Schüttenhelm, Renssen en Simons hebben gisteren te Keulen bespre kingen gevoerd met de heer Klaus von Bismarck, hoofd van de Westdeutsche Rundfunk. Tijdens dit oriëntatiebezoek is de mogelijkheid voor nauwere samenwer king tussen de W.D.R. en de N.T.S. be sproken. Deze samenwerking zou dan moeten be staan uit het uitwisselen van bepaalde pro gramma's en journaalonderdelen. Dit laat ste dan onder meer ter versteviging van onze eigen regionale t.v.-uitzendingen. Commentaar van N.T.S.-zijde: „Dit is pas onze eerste bespreking hierover, we heb ben over en weer onze wensen kenbaar gemaakt maar het zal toch nog wel enige maanden vergen voor we iets concreets bereikt hebben. Ons doel is met de W.D.R te geraken tot eenzelfde vorm van samen werking als met de B.R.T. het geval is.' Robert de Vries, directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel, moet op dok tersadvies een rustkuur ondergaan. In verband hiermede zal hij ongeveer 14 da gen in het ziekenhuis verblijven. Zijn rol in „Incident in Vichy" van Mil ler zal worden gespeeld door Coen Flink. De première is thans vastgesteld op zater dag 13 februari in de Rotterdamse Schouw burg. De rol in „Kiss me Kate" zal gedu rende de rustperiode van de heer De Vries worden gespeeld door Wim Hoddes, die deze rol ook voorheen reeds herhaaldelijk heeft vervuld. HET IS ONMOGELIJK, op deze plaats diep in te gaan op de overige merites van de door Joris Diels voortreffelijk geregis seerde voorstelling, die in velerlei opzicht een zeer waardige omlijsting van Van Dal sums afseheidsrol vormde. Ik moet dus volstaan met enige summiere vermeldin gen, waarbij ik in de eerste plaats grote waardering wil uitspreken voor het fijn-ge nuanceerde spel van Gijsbert Tersteeg als Gloster, de zeer indrukwekkende, heftig doorleefde Edgar van Wim van Rooij, Frans van der Lingens edele Kent en de eerst geraffineerd-hypokritische, later on verbloemd vileine dochters van Anny de Lange en Do van Stek. Heel fraai, vooral plastisch, was de ontroerend-weemoedige nar van Bas ten Batenburg, al was zijn con-sordino gesproken tekst soms moeilijk verstaanbaar. Jules Croiset speelde de schurkige bastaard Edmond voor mijn ge voel wel wat heel oppervlakkig; wellicht uit angst om drakerig te worden was hij in het, al evenmin bevredigende, andere uiterste vervallen. Voorts vermeld ik nog Carl van der Plas en Kees Coolen als Lears schoonzoons en Paula Petri is zijn miskende maar zo trouw liefhebbende dochter Cordelia. De kostuums van de En gelse ontwerper Abd'Elkader Farrah sug gereerden goed de sombere, vroeg-mid- deleeuwse sfeer; de volstrekt nietszeggen de abstracte houtconstructies, die als „de cor" dienst deden, hadden even goed en zelfs beter kunnen worden weggelaten; de aandacht werd er alleen maar door afge leid. NADAT HET DAVERENDE applaus, waarbij de overige spelers zich hoffelijk ter ere van Albert van Dalsum terzijde stelden, eindelijk was verstomd, werd de scheidende acteur in de eerste plaats toe gesproken door Haarlems burgemeester, mr. Cremers, die Van Dalsum (nog in Lear-kostuum) in dubbele betekenis te recht aansprak met „Majesteit". Hij ver tolkte de gevoelens van talloze toeschou wers door uiting te geven aan zijn bewon dering voor Van Dalsums veelzijdig talent, voor zijn kracht en vitaliteit, en voor zijn vele grote prestaties als acteur, regisseur, decor-ontwerper en leider van toneelge zelschappen. De burgemeester sprak de hoop uit dat dit einde van een toneelloop baan tevens „het begin van een mooi nieuw leven" zou zijn, maar toch ook wel dat wij Van Dalsum nog eens als acteur zouden mogen terugzien in de Haarlemse Stadsschouwburg „na de verbouwing". Namens het college van B. en W. bood hij Van Dalsum een bloemstuk en een fles geestrijk vocht aan. De waarnemend di recteur van de schouwburg, S. Meesters, liet zijn goede wensen vergezeld gaan van een verrassing: een doorlopende toegangs kaart voor de schouwburg, waarvan Van Dalsum naar hij hoopte nog tot in lengte van jaren gebruik zou kunnen maken. De korte huldiging werd besloten door de voor zitter van de Rederijkerskamer „Alber- dingh Thijm", de heer Kruyver, die Van Dalsum dankte voor zijn belangstelling als beschermheer van de kamer en voor de toewijding waarmee hij destijds haar voor stelling van Claudels „Maria Boodschap" had geregisseerd. Dit alles ging natuurlijk gepaard met de aanbieding van fraaie bloemstukken. ALBERT VAN DALSUM dankte de spre kers en het publiek met een korte toe spraak waarin hij zei afscheid te nemen met gevoelens van dankbaarheid .en ge luk, omdat hij de zekerheid had dat de schijnwerpers boven in de toneelkap, die altijd naar hem keken als hij op de baar van Koning Lear werd weggedragen, ook Burgemeester Cremers tijdens zijn toespraak tot Albert van Dalsum. in 't vervolg naar hem zouden blijven kijken „om je te dwingen tot het afleggen van verantwoording". Getuigend kunste naar als hij steeds is geweest, bleek uit dit slotwoord van Albert van Dalsum, dat hij ook nu het einde van zijn verantwoor delijkheid als mens en als kunstenaar nog niet gekomen acht. Hij zal de schilder kunst gaan beoefenen, maar ook als hij niet schildert zal hij daar ben ik van overtuigd nooit ophouden te zijn wat hij altijd zo hartstochtelijk heeft willen zijn: een man die zowel zijn levenskracht als zijn kunstzinnige inspiratie put uit zijn diep gevoeld besef van verantwoordelijk heid tegenover zijn Schepper en zijn medemensen. Simon Koster HET INTERSCHOLA1R jeugdtoer- nooi 1965 is woensdagavond in de ge meentelijke Concertzaal begonnen met een muziekdemonstratie, de eerste van de twee, die dit jaar weer in het pro gramma konden worden opgenomen. In plaats van de voorzitter van het Haar lemse Interscholaire Comité, wethouder D. J. A. Geluk, die een reis ondernomen heeft naar Nieuw-Zeeland, sprak de heer P. W. Voskuilen, waarnemend wethou der van Onderwijs en Kunstzaken, een openingswoord. De heer Voskuilen her innerde zijn auditorium er aan, dat dit jaar het twintigste interscholaire jeugd- toernooi gehouden wordt. Hoewel hier dus gesproken kan worden van een vier de lustrium, is er aan dit toernooi geen feestelijk accent gegeven. Misschien kan dit nog eens goed gemaakt worden, al dus de heer Voskuilen. HET PROGRAMMA voor deze eerste muziekdemonstratie vertoonde het beeld, waarmede men reeds jaren vertrouwd is geraakt. Uitvoeringen door schoolensem- bles werden weer afgewisseld door jeugdi ge solisten, die in dominerend aantal in drukken gaven van hun muzikaliteit en hun bedrevenheid in het bespelen van al lerlei instrumenten. Men hoorde solo-pia nospel en ook een uitvoering van een werk voor piano-vierhandig, een voor pedagogen interessante suite, door Hans Henkemans op vijftienjarige leeftijd gecomponeerd. Een bespeelster en bespelers van blaasin strumenten, met name de blokfluit, de trombone, de dwarsfluit en de klarinet, ga ven evenals trouwens de pianisten, een violiste en een jonge organist prijzens waardige indrukken met hun vertolkingen, waarvan met voldoening gezegd kan wor den, dat zij stellige beloften voor een ver dere ontwikkeling inhielden. ER VERSCHENEN op deze avond be trekkelijk weinig schoolkoren op het po dium. Het koor van de Hartenlustschool gaf een sympathieke, door beschaafde klank opvallende uitvoering van „O, love ly piece" uit Judas Maccabeus van G. F. Handel. Het koor van de St. Lucia-school kreeg met de vaak pittig-ritmische en in de stijl van bewogen negerzang gehouden voordrachten van negro-spirituals en van 't Amerikaanse volksliedje „Turkey in the straw" spoedig het gewenste contact met de geïnteresseerd luisterende jeugdige toe hoorders. Hun reactie werd een duidelijke aanwijzing in welke zin jeugdprogramma's aantrekkelijk gemaakt kunnen worden. Met verzorgde uitvoeringen van een oud kerstlied en van composities van Bach en Vivaldi toonde het koor van de Rijks kweekschool met twee solisten uit het koor zijn muzikale gerichtheid voor muziek van voornaam gehalte. Hetzelfde kan gezegd worden van het koor van de R.K. kweek school „De la Salie", dat met een vaak fraaie klank een werkje van Di Lasso en een negro-spiritual ten gehore bracht. VOOR EEN GOEDE inzet van de avond had het orkest van het stedelijk gymna sium gezorgd met een door beheerste klank en expansieve dynamiek gekenmerk te vertolking van een mars van Koos van de Griend. Over de sfeer in de zaal kan ik niet in alle opzichten tevreden zijn. Het lijkt mij noodzakelijk het balcon niet meer voor bezoekers van interscholaire concer ten toegankelijk te stellen. Ik zou zelfs in overweging willen geven deze concerten tot een scholenaangelegenheid te maken met de mogelijkheid van toezicht door leer krachten. P. Zwaanswijk Voor een radio-uitvoering op koningin nedag (30 april) heeft de Nederlandse Radio Unie het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest uitgenodigd een Hartewens concert te geven. Dit zal in de middag uren op 30 april plaats hebben. Er wordt publiek tot het concert toe gelaten, waaronder werkende jeugd uit Haarlem en omstreken. De uitvoerenden zijn, behalve het N.Ph.O. onder leiding van Henri Arends, de pianist Will Brons de violiste Emmy Verhey, de sopraan Jenny Veeninga, de tenor Willy Caron (een der winnaars van het Verdi-Concours in Venetië in februari 1963). Willeke Al- berti, het trio Louis van Dijk en een nog niet bekend tiener-ensemble. Gaulle en een sterk geconcentreerde reeks voorbeelden van het proza, dat men in Parijs kan opsteken tijdens de ontelbare incidenten tussen over-nerveuze wegge bruikers en parkeerders. De Danny Kaye-show in het AVRO- programma op het eerste net was vooral dank zij de naamgever en hoofdper soon op tal van momenten natuurlijk weer amusant en onderhoudend. Eerder schre ven wij reeds, dat de hoge frequentie van dit programma zelfs een grote komiek als Kaye wel eens parten zou kunnen spelen. En te meer daar hij de beschikking heeft over niet minder dan acht sketches, „gags" en moppen schrijvende professio nals, mocht gisteravond wel vastgesteld worden, dat er ook tal van zwakke mo menten waren, die zelfs niet door de me dewerking van de actrice Pat Carroll ver doezeld konden worden. Vooral in de sket ches, waarin hij alsmaar zijn Duitse, Oos tenrijkse, Franse en andere typetjes moet herhalen, schuilt het gevaar, dat Kaye een beetje gaat vervelen. Damshuizer Van onze correspondent) BRUSSEL Het publiek dat gisteren tot de nok de grote zaal van het Brusselse Pa leis van Schone Kunsten vulde, heeft na afloop van de voorstelling door het Ne derlands Danstheater enige minuten lang geapplaudisseerd voor solisten, ballet, koor en dirigent die Carl Orffs „Carmina Bu- rana" hadden gebracht. Het succes bij het meer dan 2.000 kop pige publiek is inderdaad heel groot ge weest en het telt zeker temeer c-mdat Brussel nu eenmaal de stad van Bé.iart is die een kritisch balletpubliek heeft we ten te vormen. Het programma bevatte een keuze uit het repertoire van Het Dans theater. Voor de pauze Madrigalesco, Wedding Cake en Opus 12, daarna de Car mina Burana, al weer meer dan 20 jaar na de dag waarop Yvonne Georgi met het ballet yan de Amsterdamse Opera in een magistrale voorstelling Orffs ballet in Ne derland introduceerde. De begeleiding werd gisteravond verzorgd door het Phi- lipskoor en het Brabants Orkest onder lei ding van Hein Jordans. Het kwam eigen lijk eerst in de Carmina Burana goed op dreef nadat het Wedding Cake als een he se speeldoos met een kapotte veer en de muziek bij opus 12 van Bela Bartok zo slordig als het maar enigszins kon had ge speeld. Zaterdag 6 februari zal de V.P.R.O. in een televisie-uitzending de aandacht ves tigen op het ontwikkelingsplan voor Cen traal Galilea, dat de stichting van 35 ne derzettingen en enkele steden beoogt in een gebied dat wordt begrensd door Na zareth, de westelijke oever van het meer van Galilea, de Libanese grens en de streek tussen deze grens en Haifa. Het ge bied heeft een oppervlakte van 100.000 ha. en is voor een groot deel bedekt door steenblokken. De bedoeling van de t.v.-uit- zending is gelden voor het plan te ver krijgen. Het plan is verdeeld in drie fa sen van elk vijf jaar. In oude tijden was Galilea een vruchtbaar gebied en als de grond geschikt is gemaakt voor landbouw, tuinbouw, veeteelt en bebossing, kan het wilde klimaat en het voldoende geachte HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje) 8.00 Nieuws en socia listisch strtjdlied. 8.13 Lichte rammofoon- muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Te land en te water, informa tief programma voor weg- en waterwegge bruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VA RA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte gram- mofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Voor de vrouw. 11.55 In strumentaal trio: Klassieke muziek. 12.17 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Tentoonstellingsagenda. 12.35 Orgelspel. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Klarinetkwartet; klassieke muziek. 14.00 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd programma. 15.30 Dansorkest en zangsolisten. VPRO: 16.00 Nieuws en voordracht. 16.20 Klassieke kamermuziek (gr.) 16.30 Voor de jeugd. 17.05 Muziek- kalender. 17.30 Voor de rijpere jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Helpen bouwen, reportage over het werk in Algerië. 18.30 Sportspie- gel. 18.40 Jazz-rondo. 19.00 Kiosk: artike len uit de weekbladen. 19.10 Orgelrecital. 19.35 Wat mensen scheidt en bindt, lezing. 19.55 Eerste kolom, praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Radiophilharmonisch orkest: klassie ke muziek stereo. VARA: 21.00 Stereo: Grote selectie uit de operette Der Zigeu nerbaron (opn.) 21.45 Dokter: klankbeeld over de plaats van de huisarts in onze maatschappij. 22.15 Stereo: Liedjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Weerklank, muziekrevue. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 So cialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke kamermuziek (gr.) 7.30 Nieuws en herh. SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Instrumentaal en semble: amusementsmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Klassieke orkestwerken (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 11.15 In 't zilver: program ma voor oudere luisteraars. 12.00 Populair orgelconcert. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinb- 12.30 Nieuws. 12.40 Lich te muziek en reportages. 13.30 Licht in strumentaal trio. 13.50 Country and Wes tern music (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte orkestmuziek (opn.) 14.40 Voor dracht. 15.00 Klavecimbelrecital: Oude en moderne Belgische werken (opn.) 15.30 uur: Voor de vrouw. 16.00 Musicana: mu zikale herinneringen. 16.30 Duizendschoon: Vragen van luisteraars. 16.45 Weens Sym fonie-orkest: populaire klassieke muziek (gr.) 17.00 Muzikaal verzoekprogramma voor de middelbare school 18.00 Halte: programma voor de twintigers. 18.30 Koor zang. 18.50 Overheidsvoorlichting: Geef ze de ruimte. Een serie uitzendingen, waarin zowel aan regionale activiteiten op indus trieel gebied als op het terrein van am bacht, detailhandel en toerisme aandacht wordt besteed. 19.00 Nieuws en weerpraat- je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Van horen zeg gen en zingen. 19.35 Stereo: Nederlandse Folkloristische muziek (8): volksliedjes en -dansen van de lage landen. 19.50 Klassie ke grammofoonmuziek. 20.05 Prisma: ge varieerd programma. 20.50 Geestelijke lie deren (opn.) 21.20 Toonkamer: veertien daags muziektijdschrift in klank. 22.20 Noord-Zeeland, lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld: internationale oriën tatie in kerk, zending en oekumene. 23.00 Pianorecital: klassieke muziek (opn.) 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe richt, mededelingen en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, en weerbericht. 13.20 Lichte orkestmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. (15.00 Nieuws) 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Klassieke muziek. 16.55 Liederen. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Voor de automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Dansmu ziek. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Oude en nieuwe koormuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws VARA: 15.00 Vrouwelijkheden; program ma voor de vrouw. 16.0016.15 Voor de kleuters. NTS: 19.00 Internationaal Agra risch nieuws. 19.30 De reis van Badabou fLe voyage de Badabou), grappig teken filmpje. 19.40 Van Gewest tot Gewest, we- kelijksse rubriek gewijd aan regionale ge beurtenissen. 20.00 Journaai. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit, amusements programma. NTS: 21.10 In het teken van de vis televisie-spel. 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 De Lucy Show: Op naar de eerste etage. 20.25 Moeilijk doen, reportage. 20.45 Onder vier ogen: gesprek. 21.15 Zing er 's uit, muzikaal programma. 21.45 Daar kan ik nog dagen over praten: gesprek. 21.55 Attentie, aktualiteitenrubriek. 22.10 Einde uitzending. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I KRO/NCRV: 19.30 Barend de Beer. KRO: De Flintstones, tekenfilm, (afl. 39) NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt, aktualiteiten en meningen van deze week. 20.50 Duel, quiz. NTS: 21.30 Varel et Bailly et les Chan teurs de Paris; chansons. KRO: Teken van tegenspraak. Een serie programma's over de andere christelijke Kerken dan de rooms-katholieke. NTS: 22.20 Journaal. SOC. 22.25-22.40 Socutera. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Zonder formules; populair wetenschappe lijk magazine. AVRO: 20.30 De „Saint", TV-film. 21.20 Reportage over het mili taire Oefenterrein „De Harskamp". 21.50- 22.10 Parlementaire spiegel. Het Nederlandse aandeel aan de reali sering van dit plan betreft vooral het ge bied rondom de kiboets Sasa, 36 km ten noorden van Nazareth. Het ambitieuze plan is ontwikkeld door het Joods Natio naal Fonds. Het Fonds is in 1901 gesticht met de steun van dr. Theodor Herzl. Het kocht grond in het toenmalige Palestina. Toen na de oorlog, in 1947, door de V.N. de grenzen van Israel werden vastgesteld werd met deze grondaankopen rekening gehouden. Sinds het uitroepen van de Staat Israel in 1948 heeft het Joods Natio naal Fonds zich belangrijk uitgebreid en steunt het vooral de ontginningen en be bossingen, wegenaanleg en drooglegging van moerassen in Israel. De Nederlandse afdeling van het Fonds gaat nu via de t.v.- uitzending de aandacht vragen van het Ne derlandse volk om financieel een onderdeel van het 15-jarenplan te realiseren. De Ne derlandse Joodse gemeenschap telt nog slechts 22.000 zielen. Maar de Nederlandse afdeling van het Fonds krijgt jaarlijkse vele giften van buiten de Joodse kring en men hoopt op het plan-Galilea een natio nale response te krijgen. HAAGS ENSEMBLE VOOR NIEUWE MUZIEK MET WERKEN VAN CAGE, L. ANDRIESSEN EN T. DE KRUYF Het Haags Ensemble voor Nieuwe Mu ziek, dat onder leiding staat van Elie Pos- lavsky, brengt in het V AR A-programma van woensdag 10 februari a.s. muziek van jonge componisten. Gespeeld worden „Amores voor piano en slagwerk" van John Cage, „Triplum per Chitarra voor gitaar" van Louis Andriessen, en Sgrafit- ti voor piano" van Ton de Kruyf. John Cage werd in 1912 te Los Angele» geboren. Hij studeerde bij Richard Buh- lig, Adolph Weiss, Henry Cowell en Ar nold Schönberg. Reeds vroeg experimen teerde hij met uitgebreide slagwerkbezet tingen. Voor zijn werk werd hem in 1949 een Guggenheim Fellowship en een onder scheiding van de National Academy of Arts and Letters toegekend. Behalve als componist is Cage thans ook als muzikaal leider van Merce Cunningham's experi mentele dansgroep veelvuldig in Europa opgetreden. Louis Andriessen werd in 1939 in Utrecht geboren. Hij kreeg zijn opleiding aan het Haagse Conservatorium, studeerde compositie bij zijn vader, prof. Hendrik Andriessen, en bij Kees van Baaren. In 1963 werkte hij enige tijd samen met Lu ciano Berio te Milaan. Louis Andriessen treedt ook als pianist op, en hij maakt deel uit van de bij de Stichting Gaudea- mus aangesloten jonge componisten. De tweede Nederlander in dit gezelschap. Ton de Kruyf, werd in 1937 te Leerdam geboren. Hij studeerde viool bij Renardel de Lavalette. Ook hij is lid van de Stich ting Gaudeamus. Ir. V. W. van Gogh 75 jaar. Ir. V. W. van Gogh, neef van Vincent, is zondag 75 jaar geworden. Ir. Van Gogh heeft zich veel beziggehouden met het tentoonstellen van schilderijen van Vincent van Gogh. In 1962 bracht hij zijn grote collectie on der in een stichting. Deze collectie werd daardoor voor ons land behouden en zal in het in aanbouw zijnd museum in Am sterdam bewaard blijven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9