„Tiny Alice" van Albee
l
m
Haarlems aloude Liedertafel
75 jaar koninklijk
Het Provinciale Jeugdconcert
onontwarbaar wonderbaarlijk mirakelspel
ÏJi J»
üll
U*1 -i |:f
I
NEGEN MUZEN
NEGEN MUZEN
«■■BI
ju
SPALT
OSRAM
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1965
13
v;
1
1 M f I y 1
M - - -
SI - I
Eerste concert van serie
kamermuziekavonden
Zang en Vriendschapgaat feest vieren
werkt binnen
10 nunuten
De radio geeft zaterdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
lampen
Jubileum van Vereniging
van Letterkundigen
nabeschouwingen
Goed t.v.-spel
(Van onze correspondent)
WASHINGTON'. De 36-jarige Edward Albee, auteur
van „Who is Afraid of Virginia Woolf', de „Zoo Story", „The
American Dream" en enige andere successtukken uit de laat
ste jaren, is een totaal nieuwe weg ingeslagen met zijn
nieuwste schepping: „Tiny Alice". In dit twee uur en veertig
minuten durende stuk, dat op New Yorks Broadway gespeeld
wordt met beroemdheden als John Gielgud en Irene Worth in
de hoofdrollen, komt Albee namelijk uit de bus als een wat
mistige christen, die zijn tastend geloof in een raadselspel
ADVOKAAT EN KARDINAAL besluiten
dat lekebroeder Julian, de privé-secreta-
ris van de prelaat, zijn intrek zal nemen
in het immense kasteel van Miss Alice
om daar nader de schenking te bespreken.
Julian, een zachtmoedige man, die jaren
lang in een zenuwinrichting heeft doorge
bracht, komt in het kasteel voor hete vu
ren te staan. Eerst wordt hij geconfron
teerd met een haarfijne kopie van het
vorstelijke slot die in de bibliotheek staat
opgesteld en waarin „Tiny Alice" wordt
gezegd te wonen. De onwerkelijkheid en
oneindigheid van dit bijna vijf meter lan
ge model van het kasteel worden gesug
gereerd door de mededeling dat in de
bibliotheek van de kopie weer een piep
klein model van het kasteel staat, met in
de bibliotheek daarvan weer een model,
enz. enz. enz. Na deze eerste ontmoeting
met een mysterie wordt broeder Julian
geconfronteerd met Miss Alice (niet te
verwarren met de onwerkelijke Tiny
Alice), die hem eerst in de vermomming
van een oude vrouw begroet, maar daar
na haar ware appetijtelijke zelf aan Ju
lian onthult, in een verleidingsscène met
de rug naar het publiek zelfs in de meest
letterlijke zin van het woord. Julian valt
voor de verlokkingen van Miss Alice,
stapt uit zijn pij en trouwt haar.
op de planken heeft gebracht. Het verhaal luidt als volgt.
Miss Alice, rijkste vrouw ter wereld, kondigt aan dat zij ge
durende twintig jaar de lieve som van 100 miljoen dollar
jaarlijks wil schenken aan de kerk. Haar advocaat, een cy
nisch man, uitgerust met een mefistofelisch baardje, komt in
de eerste scène de schenking bespreken met een kardinaal,
zijn vroegere schoolkameraad, die zich met hart en ziel wijdt
aan de financiële, politieke en algemeen maatschappelijke
belangen van de kerk als instelling.
-f.;1
I: '1 I - I -
- -V, --x -
.vill?- ""v
:w:
V
MAAR NOG IS DE bruiloft niet voorbij
of Miss Alice pakt haar koffers en ver
laat het kasteel, samen met haar advo
caat en haar butler, genaamd Butler.
Julian, dodelijk gewond door een revolver
schot dat de advocaat op hem gelost heeft,
blijft achter in de bibliotheek van het kas
teel, aanvaardend dat hij zich wijden en
offeren moet aan de onzichtbare Tiny
Alice in de zich oneindig voortzettende ko
pieën. Zijn armen uitgespreid als aan het
kruis sterft hij tenslotte, liggend voor het
vijf meter lange model van het slot, waar
in de lichten intussen een voor een uit
gaan.
Wie zich na lezing van het bovenstaande
naar het hoofd grijpt en uitroept: „Ik be
grijp er niets van" gedraagt zich onge
veer zoals de overgrote meerderheid van
het publiek in New Yorks Billy Rose
Theatre elke avond na het zien van Al-
bee's jongste stuk. Niemand begrijpt pre
cies wat Albee met zijn stuk nu eigenlijk
wil en de meest tegenstrijdige interpre
taties vullen dan ook de kolommen der
critici. Albee zelf lijkt dat prettig te vin
den. Volgens hem moet een toneelschrij
ver in zijn stukken meer vragen stellen
dan hij kan beantwoorden en het aan het
publiek overlaten zich te verwonderen en
antwoorden te vinden voor alle raadsels.
AAN DE ANDERE KANT heeft natuur
lijk Edward Albee ideeën over zijn eigen
stuk. Hij beschouwt het als een diep re
ligieus spel, waarin broeder Julian, die
zowel een soort Elcerlyc is als een Chris
tusfiguur, tenslotte ontdekt dat van hem
als hoogste geloofsdaad wordt gevraagd
de onzichtbare, onwerkelijke Tiny Alice,
die in het kasteelmodel zou wonen, als
god te aanvaarden. De verleidelijke Miss
Alice, de advocaat en de Butler blijken
niet meer dan afgezanten te zijn van Tiny
Alice, die tot taak hebben door verleiding
en geldelijke schenkingen aan de kerk
(waarin het ware geloof door institutiona
lisering verloren is gegaan) broeder Ju
lian te winnen. Doordat Albee echter al
le duidelijke symboliek in zijn stuk ver
mijdt en de dialogen vaak spekt met
niet ter zake doende, hoewel vaak pun
tige en geestige beschouwingen en op
merkingen kan men het „Tiny Alice" nog
veel meer kanten uit, en er is (behalve
dan Albee's eigen aanduidingen) eigen
lijk weinig reden om niet de intepreta-
tie van de beroemde criticus Walter
Kerr te volgen, die in het stuk een be-
toog ziet dat ware eenwording van twee
mensen onmogelijk is.
WIE VAN SYMBOLIEK en diepe specu
latie houdt kan aan het jongste stuk van
Albee zeker zijn hart ophalen. Zelf was ik
daar kort geleden in New York niet toe in
staat. De scènes leken mij te lang, te
duister en vaak te vervelend, de symbo
liek vermoeiend en het slot melodrama
tisch. Als Miss Alice in de verleidingsscè
ne haar zwart néglicé opent om broeder
Julian tot den vleze te bekeren bereikt de
ze melodramatiek een hoogtepunt. Het to-
nebeeld van een nog half geklede in ex
tase zich kronkelende Irene Worth doet bo
vendien regelrecht aan de omslag van een
slecht pocketbook denken. En als in de
slotscène dezelfde miss Alice de door een
kogel getroffen Julian in haar armen koes
tert met gebaren, die maar al te duidelijk
toespelingen zijn op klassieke houdingen
der Piëta, dan vraagt men zich af hoever
een quasi diepzinnige symboliek smake
loosheid nog vermag te rechtvaardigen.
DAT EDWARD ALBEE een groot talent
Is en ook in „Tiny Alice" weer goede scè
nes en scherpe dialogen geschreven heeft
neemt niet weg dat ik zijn jongste ontwik
keling betreur: zijn hang naar symboliek
(zo overtuigend in „The American Dream")
en zijn liefde voor ontknopingen, die het
hele stuk achteraf belichten (zoals in „Who
is afraid of Virginia Woolf") zijn in „Tiny
Alice" een onverteerbaar huwelijk aange
gaan met zijn verkondigingsdrang. Maar
Albee is nog jong en er is geen reden aan
te nemen dat hij, ondanks zijn succes, de
weg niet zal weten te vinden naar een ge-
disciplineerder, meer doordacht en over
tuigender gebruik van zijn grote talenten.
Advertentie
RED BAND ROOSENDAAL
Schilderijenveiling. Vijf en twintig schil
derijen waarvan de waarde geschat
wordt op twee miljoen dollar, zullen
dinsdag in Palm Beach (Florida) worden
geveild. Er zijn werken bij van Van
Gogh, Degas, Renoir, Toulouse-Lautrec
en Monet. Ze zijn het eigendom van de
Newyorkse zakenman Morris Haft. De
werken worden geveild door de firma
Trosby. Onder de schilderijen bevinden
«ich „De Zaaier" van Van Gogh, Renoirs
„Enfant en Bleu", de „Jockeys" van
Degas en „De man met de strooien
hoed" van Toulouse-Lautrec.
Irene Worth als Miss Alice en John
Gielgud als Broeder Julian in een
scène in de bibliotheek van het
kasteel. Achter hen het vijf meter
lange model van het slot, dat veel
op Chambord in Frankrijk lijkt.
Op initiatief van de graficus Harry Balm
is gisteren in de tentoonstellingszaal van
Kunst Zij Ons Doel een uitvoering gege
ven van kamermuziek waaraan vier leden
van het Haarlemse Jeugdorkest'meewerk
ten: de dames Rieneke en Bertie Eringa,
(fluit en piano) en de heren Wybo van
Biemen en Cees Pinxteren (viool en piano)
Aan de ongeveer vijftig bezoekers werd
een door Harry Balm ontworpen program
ma uitgereikt. Het zaaltje bleek qua sfeer
en akoestiek voor een dergelijk concert
zeer geschikt. Het ligt in de bedoeling om
éénmaal per maand een dergelijk concert
te geven door begaafde amateurs of mu
ziekstuderenden te organiseren. De eerst
volgende avond, op een nader te bepalen
datum in maart, zal gegeven worden door
de altzangeres Auri Stibbe, leerlinge van
Jo Vincent. De toegang is gratis.
Nederlandse architectuur. Van 4 maart tot
27 maart zal in het prachtige gebouw
van het Koninklijk Instituut van Britse
Architecten een tentoonstelling van
moderne Nederlandse architectuur be
ginnen. Twaalf jaar geleden werd hier
ook een dergelijke tentoonstelling ge
houden. De expositie bestaande uit foto's
en maquette's, die een beeld geven van
wat Nederland de afgelopen 10 jaar heeft
gepresteerd op het gebied van stede-
bouw en ook van drooglegging en af
damming. Speciaal zullen drie types
stadsontwikkeling worden belicht, na
melijk de nieuwe Tuinstad Slotermeer,
het centrum van Rotterdam en de over
gang van Emmen van een landbouw-
plaatsje tot een moderne tuinstad. Na
Londen is de expositie te zien in South
ampton, Nottingham en Glasgow.
Soekarno en de Beatles. President Soekar-
no heeft zondag voor de televisie ver
klaard, dat hij de populariteit van de
Beatles in zijn land niet bevordert. „Ik
verbied de Beatles en het Beatlisme",
zei hij in het radio- en t.v.-programma
„Face the Nation" van Columbia Broad
casting System. Op de vraag of het Beat
lisme door hem als een soort kolonialisme
beschouwd werd, antwoordde Soekarno:
„Nee, gewoon een geestesziekte". De
overtreders van het verbod worden ge
straft: „ik heb de politie instructie ge
geven hun haren wat te kortwieken".
Werkmiddag: muziek en dans. Onder au
spiciën van de Scapino Dansacademie
en de Rotterdamse Dansacademie zal op
zondagmiddag 7 februari in het Nieuwe
de la Mar-Theater te Amsterdam een
experimentele werkmiddag worden ge
houden. Een speciaal aspect van de dans
kunst wordt dan belicht, namelijk de
verhouding van mu;f ek en choreografie.
Drie choreografen, Ineke Sluiter, Michael
Holmes en Karei Poons, zullen elk een
ballet laten zien dat zij hebben gemaakt
naar eenzelfde muziekstuk: „Vijf schet
sen voor blazers en strijkers", van Ton
de Leeuw. Medewerking verlenen vak'
leerlingen van de Rotterdamse en de
Scapino-Dansacademie. De vragen zul
len door een forum van componist en
choreografen worden besproken, naar
men verwacht met actieve deelneming
van het publiek.
DE HAARLEMSE Liedertafel „Zang en Vriendschap", die er zich op kan
beroemen de oudste nog in leven zijnde Nederlandse mannenzangvereniging te
zijn en gelukkig het elan der jeugd heeft weten te bewaren, maakt zich op om
op feestelijke wijze niet alleen zijn 135ste levensjaar te herdenken maar vooral
het feit te vieren dat zij vijfenzeventig jaar geleden het koninklijk predikaat
verwierf. Betreffende deze herdenking, die met een opmerkelijk feestconcert
op donderdag 25 februari zal worden gevierd, werd donderdag door het bestuur,
onder voorzitterschap van drs. J. W. Bakker, een persconferentie gehouden,
waarop ons de nodige mededelingen verstrekt werden. Toen het koor in 1890
ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan een feestconcert gaf met begeleiding
van de Amsterdamse Orkestvereniging, kwam burgemeester Jordens met de
verrassende boodschap van het koninklijk predikaat. Dit was de bekroning van
de roemruchtige reputatie die Willem Robert senior sinds 1883 met „Zang en
Vriendschap" had verworven als geduchte concurrent op nationale en inter
nationale wedstrijden.
DAARNA, van 1890 tot 1914 het jaar
dat Robert overleed beheerste de Ko
ninklijke Liedertafel Zang en Vriendschap
met glans het „heldentijdvak" van het
sportieve mannenkoorwezen. De „Keizer-
prijs" te Keulen in 1901 markeerde de su
perioriteit op internationaal terrein en wel
dra moesten ook de sterkste nationale
concurrenten voor de Haarlemse „Konink
lijke" de vlag strijken. Deze triomfen moe
ten uiteraard in het licht van hun tijd ge
zien worden. Vice-voorzitter de heer A. Th.
Misset (wiens 25-jarig lidmaatschap wel
dra zal gevierd worden) lichtte de evolu
tie der culturele bedrijvigheid bij de Lie
dertafel sinds 1914 toe: hoe deze afzij
dig van concoursen zich ontwikkelde on
der Roeske, Duvosel, Schuurman, Loory
tot Laarveld. Het suces-repertoire uit het
sportieve tijdvak is geleidelijk afgezwakt
en in discrediet geraakt. Het mannenkoor
heeft zich een hoger culturele taak toege
meten; het gaat met zijn tijd mee, wat
tevens wil zeggen dat het uit is met rou
tine en dat er hard gewerkt moet worden
om aan de eisen te voldoen.
HET KOST UITERAARD moeite om de
bezetting van het koor op peil te houden;
de verhouding ouderen-jongeren ver
schuift; nieuwe aanmeldingen vallen nog
VOOR DE JEUGD uit de provincie Noord-Holland voor zover zij buiten de
gemeente Haarlem en de onmiddellijke omgeving daarvan ivoont, heeft het
Noordhollands Philharmonisch Orkest donderdagavond in de Haarlemse ge
meentelijke Concertzaal het eerste concert gegeven van de vierdie voor de
maand februari zijn vastgesteld. Het is ongetwijfeld een loffelijk streven de jeugd
van Nederland, in casu de jeugd van Noord-Holland in verantwoord contact te
brengen met muziekwerken van goed gehalte en haar te doen kennis maken met
hetgeen door Nederlandse kunstenaars op het gebied van de reproduktieve toon
kunst wordt gepresteerd. In hoeverre deze confrontatie gerealiseerd zal worden,
zal worden bepaald door de mate, waarin de problemen opgelost kunnen worden,
die de heterogeniteit van de muzikale belangstelling van de jeugdige toehoorders,
het uiteenlopende innerlijke beschavingspeil, de gevormde luister-gewoonten en
het eventuele onbegrip voor wat de concertbezoekers-discipline betreft, met zich
meebrengen.
AL DEZE FACTOREN hebben mede het
verloop van het concert bepaald dat don
derdagavond gegeven werd en ten slotte
zijn zij beslissend geweest voor de totale
indruk van het concert. De meerderheid
van de zeer talrijke jeugdige toehoorders
heeft begrip gehad voor de moeilijke taak
van het orkest, waarvan de dirigent Henri
Arends in een inleidende toespraak ge
waagde. Zij konden althans de luister-aan
dacht schenken aan de uitvoeringen van
orkest en solisten, die noodzakelijk en
eigenlijk ook verplicht was. Anderen, al
Advertentie
1.05 - 1.S0
bij apoth. en cirogiste.i
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socia
listisch strijdlied. 8.13 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.30 Wegwijs, tips voor trips
en vakanties. 8.40 Orgelspel. 9.00 Loon
naar werken, praatje. 9.10 Stereo: Semi-
klassieke orkestmuziek (gr.). 9.35 Water
standen. VPRO9.40 Kerkbouw op welk
bestek, lezing. 9.55 School en gezin (II),
praatje. VARA: 10.00 Buitenlands week
overzicht. 10.15 Z.O. 135, gevarieerd pro
gramma (11.00 Nieuws). 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel
sportnieuws. 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nws.
13.15 Stereo: licht orkest, lichte vocale en
sembles en zangsolisten. 13.40 Uitlaat, pro
gramma voor twintigers. 14.15 Radio Jazz
club. 14.45 Voor nu en later, lezing. 15.00
Radiokamerorkest en instrumentaal kwin
tet: klassieke en moderne muziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Boekbespreking. 16.20 Ama
teursprogramma. 16.45 Stereo: Tango-rum
ba orkest en zangsolisten. 17.10 Stereo:
Licht instrumentaal septet. 17.30 Weekjour-
naal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20
Tijd voor teenagers. 19.20 Nieuwe gram
mofoonplaten. 20.00 Nieuws. 20.05 Tramme
lant in Loeren a. d. Hor, amusements
programma. 21.00 Socialistisch commen
taar. 21.15 Stereo: Licht instrumentaal en
semble. 21.45 Ik trek door het land, licht
programma. 21.55 Fragmenten uit de mu
sical Funny Girl (opn.). 22.30 Nieuws.
22.40 Cabaretprogramma. 23.10 Even na-
platen: licht muzikaal programma. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.03 Re'
sidentie-orkest en zangsoliste: klassieke
muziek (opn.). 7.30 Nieuws. 7.40 Gewijde
muziek (opn.). 7.55 Overweging. 8.00
Dj inn: gevarieerd programma (Om 11.00
Nieuws). 12.00 Angelus. 12.03 Country and
Western Express (gr.). 12.24 Marktberich
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Kerkebouwzon-
dag 1965, toespraak. 12.45 Licht instrumen
taal ensemble en zangsolisten. 13.05 Platen-
nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.10 Musi
cerende dilettanten: fanfaremuziek. 14.30
Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00
Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30
Signaal: documentatie voor en over jonge
mensen (11). 15.50 Metropole-orkest en
zangsoliste: lichte muziek. 16.30 Gitaarmu
ziek (gr.). 17.00 Lichte grammofoonmuziek
17.30 Kunstkroniek. 18.00 Dansorkest. 18.20
Licht pianospel (opn,). 18.35 Populaire
grammofoonmuziek. 18.50 Lichtbaken, le
zing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Omroeporkest en solist: klassieke en semi-
klassieke werken (opn.) 20.30 Rieleksen...
Amusementsprogramma. 21.35 Man en
paard, actuele kroniek. 21.45 Roulette, mu
zikaal spelletje. 22.00 Liedjes uit Vlaande
ren en Nederland. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruis
punt: gesprek over Christen-zijn in kerk
en wereld van vandaag. 23.15 Nieuwe klas
sieke grammofoonplaten met commentaar.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Stereo: Lichte or
kestmuziek. 12.33 Weerbericht, mededelin
gen en berichten. 12.35 Gevarieerd pro
grammaoverzicht en berichten. 13.00 Nws
en weerberichten. 13.20 Schudden voor ge
bruik. 14.00 Nieuws. 14.03 Musical. 15.00
Nieuws. 15.03 Radioweek I, II en III. 15.15.
Hoorspel. 16.35 Lichte muziek en commen
taar. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.15 Koorzang. 17.30 Kerkorgel
recital. 17.50 Pianorecital. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Kleinkunstprogramma.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
21.30 De keuze van Walter. 22.00 Nieuws
en berichten. 22.15 Lichte orkestmuziek.
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05
Dansmuziek. 23.25 Radio- en Televisiebal.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
KRO/NCRV: 19.30 Barend de Beer.
KRO: De Flintstones, tekenfilm, (afl. 39)
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
KRO: 20.20 Brandpunt, aktualiteiten en
meningen van deze week. 20.50 Duel, quiz.
NTS: 21.30 Varel et Bailly et les Chan
teurs de Paris; chansons. KRO: Teken van
tegenspraak. Een serie programma's over
de andere christelijke Kerken dan de
rooms-katholieke. NTS: 22.20 Journaal.
SOC. 22.25-22.40 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Zonder formules; populair wetenschappe
lijk magazine. AVRO: 20.30 De „Saint",
TV-film. 21.20 Reportage over het milt
taire Oefenterrein „De Harskamp". 21.50'
22.10 Parlementaire spiegel.
NTS: 15.00 Weekjoumaal. VPRO: Sport-
aktualiteiten. 15.40 Eurovisie: Reportage
rugby: SchotlandWales. Ca. 17.10-17.55
Voor de kinderen. NTS: 19.30 Patrouille
wagen 54, film. 20.00 Journaal. VPRO:
20.20 A Paris, licht programma. 20.55 Laat
je niet kisten, licht programma. 21.30 Ope
ratie Galilea; reportage. 22.00 Mensen kij
ken. Een programma waarin u gewone en
minder gewone mensen zult ontmoeten,
die praten over dingen die hun na aan het
hart liggen. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.02 De
schavuiten Arme Tony Fleming!, film.
VARA: 20.50 Sport met Spaak, Spaak met
sport. 21.30 Zwerven en zien, liedjes. 21.45
Achter het nieuws.
betrof dit dan een betrekkelijk kleine min
derheid, werden de oorzaak van ergernis,
die het genieten van muziek en, ik ben
er van overtuigd ook de musiceer-ambitie
van uitvoerenden, grondig bederven kon.
Men zal uit moeten zien naar een orga
nisatie van deze concerten, die voorlich
ting, selectie en toezicht vanwege de
schoolleiding mogelijk doet worden, wan
neer men wil, dat deze concerten van be
tekenis zullen blijven.
DE SOLISTEN, die aan het concert van
donderdag hun medewerking verleenden
hebben in elk geval hun best gedaan de
jeugd iets goeds te brengen. De eerste
hoboïst van het orkest Henri Gouder de
Beauregard vertolkte muzikaal, fraai van
toon en met virtuositeit het Hoboconcert
in C (K.V. 314) van Wolfgang Amadeus
Mozart. De fluitist Pieter Odé speelde al
even fraai de obligate fluit-partij van de
Suite in b van Johann Sebastian Bach en
na de pauze verscheen de jonge pianiste
Mariette van Wijk op het podium om een
charmante vertolking te geven van het
Concertino voor piano en orkest van Jean
Frangaix.
Het orkest leidde de avond onder direc
tie van Henri Arends in met een vlotte
uitvoering van de aan verfijnde instru
mentale klankkleuren zo rijke ouverture
„La scala di seta" van Gioacchino Ros
sini.
Een doeltreffende keuze bleek de „sym
phonic picture", samengesteld met mu
ziek van „Porgy and Bess" van George
Gershwin, welke in een geïnspireerde
vertolking een gewaardeerd slot van het
concert werd.
meestal tussen de dertig en de veertig ja
ren. Maar Z. en V. staat er met dat al
niet slecht voor; het telt nu circa honderd
zangers, waaronder tweeëntwintig eerste
en twintig tweede tenoren.
Tot de evolutie van de programmering
behoort het zich losmaken van de geijkte
norm van de mannenzang, aldus het optre
den met begeleiding en zelfs de samen
werking met gemengde koren. Hiervan be
looft het komende feestconcert te getuigen.
Dirigent Jan Laarveld bereidt de uitvoe
ring voor van de volgende koorwerken met
begeleiding van orkest en-of piano: „Te
Deum" van Monnikendam, (mannenkoor),
Carnavalscantate" van Sem Dresden (so
praan en mannenkoor) en „De Schip
breuk" van dr. Johan Wagenaar (gemengd
koor, sopraan-, tenor- en bassolo); dit laat
ste werk wordt uitgevoerd met de Chr.
Oratoriumvereniging „Door Zang Vriend
schap"; solisten zijn: Corry Bijster, so
praan, Wim Koopman, tenor en Herman
Schey, bas. De pianobegeleidingen worden
toevertrouwd aan Nelly Wagenaar en Ans
Bouter, en verder is er medewerking van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest.
ZOALS MEN WEET heeft de Koninklij
ke Liedertafel in 1914 zich een eigen te
huis gesticht dat tevens als oefen- en ver-
gadergelegienheid voor andere verenigingen
disponibel is. Dit gebouw in de Jans
straat dient nu, na vijftig jaar duchtig
voor vernieuwing onder handen genomen
te worden. Hiertoe heeft zich nu een Hul
deblijk Comité gevormd (de heren Mr. J.
C. Droste, B. F. Enschedé en J. J. Jurris-
sen) dat zich met een circulaire tot een
aantal ingezetenen richt, om als huldeblijk
bij het jubileum van het koninklijk predi
kaat een fonds 10.000) aan te bieden,
dat deze verbouwing mogelijk kan maken.
Intussen wordt er hard gewerkt om het
feestconcert als waardige culturele mani
festatie te doen slagen.
Jos de Klerk
Advertentie
De Vereniging van Letterkundigen, die
op 15 februari 60 jaar bestaat, heeft dit
jubileum aangegrepen om met een aan
tal manifestaties naar buiten op te tre
den.
Op vrijdag, 12 februari, wordt in Mu
seum Fodor te Amsterdam de tentoon
stelling „De Boekenboom" geopend, waar
120 auteurs met elk een boek vertegen
woordigd zullen zijn. In de hal wordt een
boom met boeken geplaatst. Voorts zullen
die een overzicht geven van de geschie
denis van de Vereniging. De eigenlijke ez-
positie bevindt zich in de bovenzalen van
het museum, waar behalve de boeken,
portretten en handschriften van schrijvers
actuele drukwerken te zien zullen zijn. De
tentoonstelling zal drie weken duren.
Als geschenk van een aantal uitgevers
aan de leden der vereniging wordt 'n boek
je met dezelfde titel als de tentoonstelling
uitgegeven, waarin een aantal bijdragen
van schrijvers en kunstciritici is opgeno
men. Voorts zal de vereniging in het Mi-
nervapaviljoen een receptie houden en gul
len Seth Gaaikema en Roelof Stalknecht
daar des avonds een litterair cabaret ver
zorgen. De feestelijkheden worden besloten
met een nachtsouper waaraan ongeveer
P. Zwaanswijk 200 personen zullen aanzitten.
„Fascinerend" vond de presentator van
VARA's „Achter het Nieuws" van gister
avond, Leo Kool, het interview, dat drie
Amerikaanse televisie-verslaggevers met
president Soekarno hebben gehad. En fas
cinerend wès het, dit koelbloedig onder
vuur nemen van een man, die zelfs onder
de meest benarde omstandigheden en be
dolven onder een lawine van „inpertinente
vragen", zoals een van de drie journalis
ten het zelf noemde, zo nu en dan tóch
nog, zij het met moeite, een grijns op zijn
gezicht kreeg. VARA's actualiteitenru
briek had verder nog aandacht voor een
in Nederland uitgegeven Belgisch puzzel
boek, makkelijk voor hen, die bij het op
lossen van hun kruiswoordraadsel vlug
een synoniem moeten hebben voor „jood".
In het boekje, dat door een Alkmaarse
uitgeverij wordt verstrekt, heeft men, zo
als Leo Kool toonde, direct maar twee
antwoorden gegeven: „afzetter" en „op
lichter".
Het televisiespel van de Italiaanse au
teur Aldo Nicolaj „In het Teken van de
Vis", waarin een jongen, die alleen van de
vissen en het water houdt, zich niet langer
staande kan houden in de steeds harder
beukende golven van ambtelijke en huis
houdelijke burgerlijkheid, bleek een ver
rassing, ook door de knappe prestaties van
de medespelenden. Men had zich opval
lend goed aangepast aan de Italiaanse
sfeer.
Vooral in de slotscènes magnifieke ca
mera-regie ontroerde Eddy Brugman
als de moedeloze, doorweekte zoeker naar
de ware vrijheid, die hij tenslotte denkt t»
vinden bij zijn vissen. Ook Peronne Ho-
sang excelleerde.
Op Nederland 2 sprak Jan van Hillo
„Onder vier Ogen" met de door kinderver
lamming zwaar gehandicapte theoloog-ju
rist Frederik Boessenkool. Reeds op 24-
jarige leeftijd was de heer Boessenkool
predikant in Kampen, maar nog geen an
derhalf jaar later werd hij getroffen door
polio, zodat zijn carrière als actief predi
ker bij de gereformeerde kerk verloren
was. Drie jaar later studeerde hij echter
af in de rechten en door het samengaan
van jurist en theoloog bracht hij later
kwesties aan de orde, die nogal in de be
langstelling kwamen, zoals zijn vraag:
„In hoeverre heeft de kerk te maken met
de sociale situatie van de mensen?"
Ad Interim