émmmm
Die Haerlemsche Musijckcamer
binsr1? nap pp
T0NÊEL IN HAARLEM
J)E POLYESTER POLKA"
HET WEEKEINDE
Concert door K.N.T.V.-leden
in het Haarlemse Concertgebouw
Vandaag begint het
nationale Songfestival
MAANDAG 8 FEBRUARI 1965
6
Plezierig concert in de Tuinzaal
Haarlemse Smalfilmliga
hield haar grote wedstrijd
Amusante creatie van Wim van den Heuvel
in zwak stuk van Dimitri Frenkel Frank
Simon Koster
M W nabeschouwingen
H. J. Waage algemeen
secretaris der NATU
De radio geeft dinsdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
T elevisie pro gramma
Europese werkgroep voor
stereofonie bijeen
j
v
VOOR HET TWEEDE donateurscon
cert van de Haerlemsche Musijckcamer
in de tuinzaal van het gemeentelijk
Concertgebouw was weer veel belang
stelling. In zijn tegenwoordige vorm be
staat het ensemble uit twee categorieën,
de amateurs die grotendeels in de leef
tijdsgroep boven de veertig te vinden
zijn en een jongere garde van omstreeks
twintig onder wie verschillenden die de
muziek als studievak gekozen hebben.
Deze tweede groep is door André Kaart
gerecruteerd uit het Haarlems Jeugd
orkest waarvan hij eveneens de leiding
heeft.
HET PROGRAMMA, geheel gewijd aan
componisten uit de achttiende eeuw, be
gon met een Sinfonia van Antonio Mahaut,
een Fransman die meer dan veertig jaar
van zijn leven in Amsterdam woonde
waar de meeste van zijn werken werden
uitgegeven. Hij publiceerde een periodiek
voor huismuziek getiteld Maendelijks
Muzikael Tijdverdrijf en was de auteur
van een Nieuwe Manier om binnen korten
tijd op de Dwarsfluit te leeren speelen.
Van zijn Sinfonia was het prestq-finale
het aardigst.
Ovder de dwarsfluit gesproken, deze
hoorde men in tweevoud bespeeld door
Renée Hesmerg, dochter van de concert
meester van het N.Ph.O. en Taco Ferwer-
da, een musicerend arts wiens naam men
al vaker bij de Musijckcamer is tegenge
komen. Renée toonde dat zij aanleg heeft
voor het instrument waarop zij zich spe
cialiseert aan het conservatórium te Am
sterdam. Een opmerking waarmee ik het
aandeel van haar partner niet wil verklei
nen. Samen voerden zij uit het Concert
voor 2 fluiten en strijkers in C van Vival
di.
Ellen de Thouars en Wim van den
Heuvel in „De Polyester Polka" van
Dimitri Frenkel Frank.
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM Het is dan weer zover:
vanavond begint ons eigen nationale song
festival, terrein van jarenlang gekibbel en
geharrewar rondom de liedjes, juryleden
en sterren. Ditmaal zal het allemaal an
ders en beslist beter gaan. Vijf solisten
krijgen allemaal avond na avond dezelfde
kans. Drie jury's zullen bekijken wie van
de vijf het beste tevoorschijn komt en die
Is dan de man of de vrouw die naar Mon-
treux wordt gezonden om op 20 maart
deel te nemen aan het tiende Eurosongfes
tival. Al die jaren is Nederland op dit fes
tival enthousiast van de partij geweest.
Tweemaal wisten Nederlandse artiesten
zelfs de eerste prijs in de wacht te slepen.
In 1956 toen het festival in Lugano voor de
eqrste maal werd gehouden werd ons land
vertegenwoordigd door Jettie Paerl en
Corry Brokken, die resp. yDe Vogels van
Holland" en „Voorgoed voorbij" zongen.
In 1957 won Corry Brokken met „Net als
Toen" het festival van Frankfurt. In 1958,
toen het festival in Hilversum werd gehou
den, werd Nederland weer door Corry
Brokken vertegenwoordigd, nu met „Heel
de Wereld". Het festival in Cannes in 1959
leverde weer een Nederlands succes op
toen Teddy Scholten met „Een Beetje"
won. In 1960 toen de B-B.C. in Londen als
gastheer optrad werd Rudi Carrell afge
vaardigd met „Wat een Geluk". In 1961
werd het festival weer in Cannes gehou
den. Daar zong Greet je Kauffeld „Wat een
Dag". In 1962 organiseerde Luxemburg
het zangfeest. Daar zongen namens ons
land De Spelbrekers het liedjes „Katin-
ka". In 1963, weer in Londen, kwam An
nie Palmen met „Een Speeldoos" uit. In
1964 tenslotte ging Anneke Grönloh naar
Kopenhagen met „Jij bent mijn Leven".
Advertentie
Heeft u Bezek ook gezien? Zaterdag
avond op de TV „Het plan móét er door
komen", zei hij. Galilea bebossen. Dat is
hard nodig. Dan kan men daar leven!
Heeft u ook een of twee of vijf of meer
bomen besteld in Israel? Nog niet? Doe
het dan nu. Een boom kost f5.-.*
Joods Nationaal Fonds
Joh. Vermeerstraat 22, Amsterdam (Z.)
Postgiro 597000
Uit Israel krijgt u uw boomcertificaat
toegezonden!
Vrijdagavond jl. was er voor de Haar
lemse Smalfilmliga van Amateurfilmers
weer de grote wedstrijd van door de leden
gemaakte films naar eigen gekozen onder
werp. De jury bestaande uit de heren Van
der Knoop (Amsterdam), Kroonenberg
(Hilversum) en Pieëte (Leiden), besloot als
volgt over de pry zen.
De uitslag luidde: tweede prijs en wis-
«elbeker: „Herman" van H. H. Plas; 3e
prijs: „Aqua Malheur" van J. Amelink,
J. J. Min Jr, H. A. Pelt en C. P. H. Ver
beek; 3de.prijs: „Erik" van F. Huyse. Eer
volle vermeldingen kregen de films „Evo
lutie" van H. H. Plas en „We waren ook
nog in...." van F. Huyse. Ook de films;
die buiten de prijzen vielen waren van be
vredigende kwaliteit.
DIMITRI FRENKEL FRANK heeft zich de laatste jaren doen kennen als een
jonge Nederlandse toneelschrijver met fantasie, begrip voor de eisen van de
dramaturgie en een groot talent voor het schrijven van dialogen. Vooral met de
twee stukken die het vorig jaar van hem werden gespeeld, „Pas op dat je geen
woord zegt" en „Spinoza', heeft hij getoond zich zowel door middel van het
blijspel als van het drama boeiend te kunnen uitdrukken en ontegenzeglijk een
aanwinst en nog meer een toekomstbelofte voor de vaderlandse toneelschrijf
kunst te zijn. Wij zijn zaterdagavond danook met hoge verwachtingen naar de
première van zijn hieiivve blijspel, ..Dè!polyester polka" gegaan. Maar aan die
verwachtingen heeft het stuk, ondanks alle moeite die de Toneelgroep Centrum
éraan had besteed, niet beantwoord.
VOLGENS DE PROGRAMMA toelich
ting van de auteur zelf was het Frenkel
Franks bedoeling, een komedie te schrij
ven over de hedendaagse hebbelijkheid
om wat hulpeloos te staan tegenover de
wirwar om ons heen". De personages die
hij daartoe heeft gecreëerd zijn voorna
melijk bewoners van een paar etage
woningen in de Amsterdamse binnenstad,
met als centrale figuur de jonge musicus
Alexander Varenheid die wijsjes compo
neert ter aanbeveling van bepaalde han
delswaren (waarschijnlijk alvast voor de
tijd dat wij radio- en televisie-reclame
krijgen). Bij zijn pogingen om een polyes
terdeuntje te componeren in opdracht van
de reclame-man Matthieu Hemelsbreed
wordt hij echter onafgebroken gestoord
door de nare kuren van zijn onmogelijke
vrouw en door een hele groep bij hem
in- en uitlopende lieden die met behulp
van verrekijkers eerst de heer Hemels
breed en daarna elkander op echtbreuk
betrappen. Daaruit ontwikkelen zich dan
de „dolle situaties" die Frenkel Frank ons
in het programma belooft, situaties die
veel te dol zijn om ook maar iets met
de werkelijkheid of met „hedendaagse
hebbelijkheden" te maken te hebben, zo
dat er wel allerlei kluchtige scènes ont
staan, maar geen komedie en zelfs geen
toneelstuk met een enigszins acceptabele
constructie. Als Frenkel Frank de klucht-
toon van het begin nu nog consequent had
volgehouden en de dwaasheid tenslotte ten
top had gevoerd, zou het geheel wellicht
een avond van pretentieloze zotternij heb
ben opgeleverd. Maar helaas is zijn vin
dingrijkheid gauw uitgeput en bovendien
laat hij aan het slot juist allerlei quasi-
gevoelige tonen klinken waardoor het stuk
niet eindigt met een daverend komisch
hoogtepunt maar in een brij van irritante
sentimentaliteit.
DE REGIE VAN Walter Kous was ook
heel duidelijk afgestemd op het kluchtige,
dat als uitgangspunt immers de hele han
deling van het stuk bepaalt; de rode prui-
kon van diverse schakering, waarmee hij
verscheidene spelers had uitgedost, wezen
wel heel nadrukkelijk in die richting.
Maar dat maakte het danook des te pijn
lijker dat de schrijver in het tweede
bedrijf hoe langer hoe meer en tegen
alle logische ontwikkeling van zijn gegeven
in aan 't moraliseren sloeg. Wat kari
katuren geweest waren, moesten plotse
ling levende mensen met tedere gevoelens
worden; van die funeste omzwaai kon ook
de behendigste regie het stuk niet redden
Van de musicus in moeilijkheden heeft
Wim van den Heuvel echter toch wel een
zeer vermakelijke vertolking gegeven, die
bovendien een knap staaltje van tekstbe-
heersing en zelfs een muzikale prestatie
was; door zijn geestdriftig en dikwijls
aanstekelijk komisch spel heeft Van den
Heuvel het stuk over menige zwakke plek
heen geholpen. Niet minder vermakelijk
waren Karin Haage als de temperament
volle overspelige buurvrouw en Piet Ro
mer als haar man, de voyeur-uit-plichts
besef. Tussen deze twee bibberde Carol
Linssen grappig als de bange, opgejaagde
jonge minnaar. Ina van der Molen deed
vergeefse pogingen om Alexanders ijs
pegel van een vrouw enig leven in te
blazen; dat dit haar niet lukte is alleen
aan haar tekst te wijten. Dries Krijn en
Sara Heij blom vormden het al even wei
nig levensware echtpaar Hemelsbreed,
terwijl de wèl heel menselijke, zinnelijke
Zaza wat al te nadrukkelijk gespeeld werd
door Ellen de Thouars. Herman Gordijn
had voor een grappig decor en echte
kluchtkostuums gezorgd.
HET PREMIèRE-PUBLIEK, dat Haar
lemse schouwburg geheel vulde, heeft aan
het slot hartelijk geapplaudiseerd, in 't
bijzonder voor de ster van de avond, Wim
van den Heuvel. Ook de schrijver, de
regisseur en de decorontwerper deelden in
het applaus en de gebruikelijke bloemen
hulde bleef niet achterwege.
DE SOLO-FAGOTTIST van het Concert
gebouw Thom de Klerk liet zich met ge
routineerd vakmanschap horen in het Fa
gotconcert van Johann Friedrich Fasch.
Zijn optreden liet hij voorafgaan door een
tweetal uiteenzettingen, namelijk over de
figuur van Fasch en over de fagot. Hij
verzocht het publiek aan het eind van
zijn solistisch optreden te zeggen welk
van de drie delen van het Concert men
nogmaals wenste te horen. Het tweede,
werd er geroepen, dat speelde hij dus nog
eens, en nu veel mooier dan hij het daar
voor gedaan had. Een bijzonderheid is dat
achteraan bij de celli een bestuurslid van
het Concertgebouworkest zijn aandeel le
verde in de begeleiding van de heer De
Klerk die van <it orkest deel uitmaakt.
Met beminnelijke muzikaliteit gaven
twee meisjes uit het Haarlems Jeugdor
kest, Corrie Kerkhoff en Truus Padt de
solo-partijen ten beste in het Concert in
C van de Venetiaanse componist Tomma-
so Albinoni. De meisjes, vernam ik, wa
ren te bescheiden om zich vóór het orkest
op te stellen tijdens het spelen. Van mij
mogen ze dat gerust doen een volgende
keer. Met een zeer onderhoudende en fris
gespeelde Sinfonia van Tartini kwam het
einde van dit concert.
Sas Bunge
TWEE GESPREKKEN VORMDEN de
pikantste bestanddelen van het zaterdag
avondprogramma. Eerst had Bob Spaak
op Nederland II een telefoongesprek met
boksscheidsrechter Benny Bril over brood
jes (want de Boksbond had om duistere
redenen scheidsrechter Bril geen toestem
ming verleend voor een interview, dus
over boksen durfde Spaak niet te spre
ken..en daarna, ook op Nederland II,
verraste VARA's „Achter het Nieuws" met
een interview met Willem Vogt, die zo
juist als honorair adviseur van de AVRO
ontslagen was. Voorpaginanieuws, en dus
een onderwerp voor een actualiteitenru
briek, hoe „too hot to handle" het onder
werp ook mocht blijken. De baas zelf,
Herman Wigbold knapte het karwei op
keurige wijze op, kritisch tegenover Vogt,
enfin net alsof het geen penibele omroep-
kwestie maar een vakbondskwestie was
of zoiets. Direct na afloop van
het interview, waarin Vogt zijn kritiek
op de voorzitter van de AVRO, de heer
Slotemaker, had gehandhaafd, werd deze
opgebeld voor commentaar. Wat hij zei
was opmerkelijk rustig en tactvol, zo in
de trant van: oude pionier die het alle-
VOOR LEDEN van de afdeling Haarlem van de Koninklijke Nederlandse
Toonkunstenaarsvereniging en introducés hebben enige leden van de genoemde
afdeling zaterdagavond op een in de bovenzaal van het gemeentelijk Concert
gebouw gegeven concert een programma van kamermuziek en liederen ten
gehore gebracht. Naast vertrouwde werken als Mozarts Sonate in Bes (K.V. 454)
en de Sonate opus 78 in G van Johannes Brahms, waren daarin vrij weinig uit
gevoerde liederen en duetten opgenomen en verder een zeer omvangrijke compo
sitie voor twee piano's van Olivier Messiaen: „Visions de lAmen genaamd.
Voor velen van de talrijke toehoorders zal vooral de uitvoering van dit werk een
eerste kennismaking betekend hebben.
De pianistes Ans Bouter en Miep van van der Leeuw zich met het karakter en
Luin hebben met de vertolking van de ze
ven „Visions" waarlijk een unieke
prestatie geleverd. Hier was sprake van
een ongelofelijk zware krachtsinspanning
en van een volharding die zelden aange
troffen wordt. Persoonlijk heb ik deze mu
ziek ervaren als een eindeloze, obsederen
de confrontatie met een amorfe klanken
aaneenschakeling, waarvan de intentie nog
maar nauwelijks door het klanken-geweld
van twee concertvleugels tot uitdrukking
leek te kunnen worden gebracht. In deze
zeer persoonlijke, romantisch-religieuze,
symbolische en subjectief-mystieke „Vi
sions" heeft zich niet in de eerste plaats
de naar muzikale schoonheid strevende
kunstenaar gemanifesteerd, maar wel de
voor extatische vervoering gepredestineer
de mens.
De sonatqs van Mjozart en Brahms twer
den door depianiste Justine Koot en de vio
list Harm Otten vertolkt met een hartver
warmende uitdrukkingskracht, die zich niet
alleen in de verzorgde melodische decla
matie, maar ook in de toonvorming open
baarde.
TWEE FRAAIE liederen van Ernest
Chausson en de voortreffelijk geslaagde
dieren-typeringen, die Francis Poulenc gaf
met „Le Bestiaire" werden met de expres
sieve klank van haar mooie alt-stem ge
zongen door de zangeres Ann Bohlken, die
volgzaam en met uitdrukkingsrijke klank
begeleid werd door de pianiste Hélène An
dré de la Porte. De avond werd besloten
met de uitvoering van zes duetten van
Henk Bijvanck, die in de eerlijke roman
tiek van de muziek, die hij bij de treffende
teksten schreef, de weerspiegeling bracht
van innig bewogen gevoelsreacties. Met
veel begrip voor deze bewogenheid bleken
de,alt-mezzo Elly Jens en de bariton Hans
de zin van de duetten te hebben vereen
zelvigd. Hiervan getuigde zowel de zeg
ging van het woord als de sonore klank
der stemmen. Henk Bijvanck zelf zorgde
voor een uiteraard uitnemend aansluitende
begeleiding.
Aan het begin van de avond hebben de
aanwezigen enige ogenblikken van stilte
betracht ter nagedachtenis van dr. J. F.
Obermayr, die zaterdagmorgen overleed,
Dr. Obermayr was lid van de afdeling
Haarlem der K.N.T.V
P. Zwaanswijk
De oud-zakelijk leider van het Concert
gebouworkest en van Het Nationale Ballet,
<nr. H. J. i Waage uit Bergen, (NH) Is
met ingang van I maart aanstaande be-
noemd tot algemeen secretaris van de Ne
derlandse Amateur-Toneel Unie.
Het dagelijks bestuur heeft hem aange
wezen als opvolger van mr. H. J. Zeeval-
king uit Utrecht, die landelijk administra
teur is geworden van de Orde van de Vrij
metselaars, maar wel lid van het hoofdbe
stuur van de NATU blijft.
De heer Waage werd in 1948 directeur
van de Groninger Orkestvereniging en la
ter ook van de Stadsschouwburg in Gro
ningen. Van 1953 tot 1961 was hij zakelijk
leider van het Concertgebouw Orkest in
Amsterdam. Eind 1961 werd hij aangetrok
ken als zakelijk leider van het pas gefor
meerde Nationale Ballet doch aan deze
taak kon hij zich slechts acht maanden wij
den. Enkele weken geleden is de verbinte
nis van de heer Waage met Het Nationale
Ballet geëindigd na een periode van non
activiteit.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening.- AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groente
man. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Radio-
Volks-Universiteit: Filmrevue: Hoe eer
lijk is de candid camera en hoe waar
de Cinéma vérité?, door H. Wielek. 11.32
Voor de zieken. 12.00 Licht instrumen
taal ensemble. 12.17 Overheidsvoorlichting.
Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Lichte or
kestmuziek. 13.15 Beursberichten. 13.30
Zang en pianospel. 14.00 Voor de vrouw.
14.40 Schoolradio. 15.00 Stereo: Bariton en
klavecimbel: oude en moderne liederen
(opn.) 15.30 De Aesculaep op den Hollant-
schen Parnas, klankbeeld. 16.00 Nieuws.
16.02 Pianorecital: semi-klassieke werken.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal
ling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor
de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Pianospel: lichte muziek.
18.30 Radio-volks-Universiteit: De Antil
len: Historisch overzicht, met name de
verhouding tot Nederland Een uitzen
ding in samenwerking met de Sticusa.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken
brief uit Parijs. 19.10 Muziekrevue. 20.00
Nieuws. 20.05 Variété-Theater: gevarieerd
programma. 21.20 Lichte orkestmuziek.
21.45 Gehoord, gezien, gelezen, veertien
daagse gedachtenwisseling over film, to
neel en litteratuur. 22.15 Inleiding tot mu
ziekbegrip, muzikale lezing. 22.30 Nieuws
en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00
Gesproken brief. 23.05 Moderne Franse
kamermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24,00 KRO.
KRO: 7.00 Het Levende -Woord. 7.05
Lichte grammofoonmuziek en reportages.
(7.30-7.40 Nieuws. 8.00-8.05 Overweging).
8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Klassieke en moderne
grammofoonmuziek 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
aanvooruit, praatje. 12.00 Angelus.
12.03 Volksmuziek (gr). 12.20 Voor de
boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualitei
ten of grammofoonmuziek. 12.50 Draaien
maar!!!!: lichte grammofoonmuziek. 13.35
Vocaal ensemble (gram.): lichte muziek.
14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10
Musiesta: Lichte en amusementsmuziek
(opn.) 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00 Rie-
leksengevarieerd programma (her
haling van zaterdag jl.). 16.00 Voor de
zieken. 16.40 Grammofoonmuziek. 17.00
Voor de jeugd 17.50 Overheidsvoorlich
ting: Nieuws uit de Nederlandse Antillen.
Spreker: Henk Dennert. 18.00 Stereo: Licht
ensemble. 18.20 Uitzending van de Katho
lieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een
uitzending over politieke zaken, die de
aandacht verdienen. 18.30 Portret in mu
ziek (opn.). 18.50 Van klanten en wanten
weten. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
Pianoduo: moderne muziek. 20.35 Benej
Jisrael, Israëlisch programma. 20.55 Vlaan
deren 1965: Beschouwing over de Vlaam
se problematiek. 21.10 Radio Kamerorkest,
klein omroepkoor: klassieke muziek. 22.05
Gewijde muziek. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Vreemd
een keuze uit woord, zang en dans van
elders enanders. 23.15 Licht instru
mentaal ensemble 23.35 Licht instrumen
taal kwartet en zangsolist. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25
Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra
dio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Amusements
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Duitse les. 16.25 Moderne mu
ziek. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nws.
17.15 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45
Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe-
richten. 18.30 Evergreens. 18.45 Sportkro
niek. 18.52 Amusementsmuziek. 19.00 Nws
en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50
Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel.. 21.20
Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15
Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De Ze
ven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig
gemengd avondprogramma. 23.55-Nieuws.
24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.30 Good old days (die goeie
'ouwe tijd), film Comedy Caper. 19.45
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.20 Politieke Partij A.R.
20.30 Nederlands Songfestival 1965. 20.55
Vier mannen der duisternis (Foreign In-
trique, speelfilm, beide keuringen 14 jaar)
22.3022.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Rendez-vous a Paris: variété-pro
gramma. 20.40 Micro-Meercellige organis
men, wetenschappelijk programma. NTS:
21.00 Geheime Brigade (Ghost Squad), TV-
politiefilm. NCRV: 21.50 Godsdienstige le
zing. 21.5522.10 Attentie.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND 1
VARA: 14.05-14.30 Schooltelevisie. NTS:
19.00 Weekjournaal voor Gehoorgestoor
den. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal
20.20 Nederlands Songfestival. KRO: Ha
zel Dorothy's new cliënt, T.V.-film
21.10 Jan en Alleman, amusementspro
gramma. 21.35 Programma gewijd aan de
schrijver Karl Marx. 22.10 Vanavond in
Nieuwspoort, parlementaire rubriek. NTS
22.35-22.50 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Cara Williamsgetrouwd, onge
trouwd, T.V.-film. 20.25 Artistieke ontmoe
tingen. NTS: 21.10 De 5e Colonne, T.V.
sport, documentaire.
Max Reinhardt-collectie. De producer en
regisseur Gottfried Reinhardt en zijn
broer Wolfgang hebben de zeldzame
Max Reinhardt-collectie bestaande uit
souffleursboeken, produktienotities, jour
naals en dagboeken geschonken aan
het Chaim Weizmann Instituut in Reho-
vot, Israel. De collectie eerst eigen
dom van wijlen Marilyn Monroe, die de
verzameling twaalf jaar geleden op een
veiling in Beverly Hills kocht heeft
een waarde van circa vijftigduizend
dollar.
maal niet meer zo kan bijsloffen. Als ho
norair adviseur was de heer Vogt ontsla
gen omdat het hem niet gepast had derge
lijke kritiek te uiten buiten de AVRO om,
maar „hij blijft lid van verdienste, en te
recht". Willem Vogt, die tijdens dit tele
foongesprek met Slotemaker in beeld bleef,
zat kennelijk te popelen om nog iets te
zeggen, maar toen hoor en wederhoor
was toegepast, sloot de VARA deze AVRO-
discussie.
Rowold-Halsema
Het tweede televisieoptreden van Ben
Rowold en Frans Halsema begon vrij
zwak, haalde in het middenspel goed op,
om met een paar sterke nummers (Irene
en de mosselman) de eindindruk toch nog
op ruim voldoende te bepalen. Weinig ge
lukkig was het, dat Rowold begon met
zijn leuterpraatje over Keizer Kareis hond,
wat wel in een zaal kan, en dan halver
wege als de mensen al zijn opgewarmd en
weten wie ze vóórhebben, maar wat nu
alleen maar bevreemding zal hebben ge
wekt in de meeste huiskamers. In potentie
zijn Halsema en Rowold in staat tot uit
schieters die zich onderscheiden door een
specifieke t.v.-aanpak. Misschien is juist
het feit dat zij voor dit seizoen niet meer
dan drie programma's hebben willen aan
nemen, omdat zij het medium eerst wilden
uitproberen, er de oorzaak van dat deze
tweede uitzending minder was dan de eer
ste. Je moet immers groeien in je eigen
genre, en je groeit gemakkelijker en ook
voorspoediger op als je in beweging blijft,
dan wanneer je bedlegerig bent en slechts
eens in de drie maanden even opstaat.
Galilea
De VPRO leidde zaterdagavond de Ga-
lilea-actie in, die ten doel heeft gelden in
te zamelen (via het Joods Nationaal
Fonds, giro 597000) om een gebied in cen
traal Galilea vruchtbaar en produktief te
maken. De reportage die Bouke Poelstra
had gemaakt, was duidelijk, informatief
en ook goed, zij het hier dan misschien
iets te „mooi gefilmd" om geheel effec
tief te zijn. De heer Bezek, die 30 jaar
geleden Nederland verliet om in Israel te
gaan pionieren, was de hoofdpersoon in
deze reportage. Later werd hij in levende
lijve ook nog even in „Mensenkijken" ge
toond. Dit programma onderscheidt zich
van soortgenoten door een aardige, maar
ook ambitieuze opzet, die net niet „gehaald"
wordt. De gesprekken met de oeroude jager,
de heer Bezek en de lintjesverkoper blon
ken niet uit door- grote doelgerichtheid.
Het filmpje over als maar handen van
Ed van der Elsken was, hoe gekund ook,
te pretentieus, en wat de zoveelste war
me bakker betreft: de omroepvereniging
die de eerstvolgende keer weer met het
onderwerp komt, moet nu eens een Bel
gische of Franse bakker in de arm nemen,
dan kan die ons vertellen wat er aan ons
brood al dan niet mankeert. Er was van
de VPRO een aardige inlas over Parijse
modehuizen. Misschien had men in eer\t
moeite dóór éen aantal Parijse bakkers
kunnen interviewen.
Florentijns treurspel
Als Ko van Dijk zijn kleine dramatische
éénakter opvoert als inleiding voor het
korte spel waarin hij daarna de hoofdrol
speelt, dan kan ik hem nauwelijks au
serieux nemen, maar is hij eenmaal bezig
als acteur dan dwingt hij toch weer alle
bewondering af. Zo ook gisteren, in het
Florentijnse Treurspel van Oscar Wilde.
Ondanks de gekunstelde taal en de gekun
stelde mise-en-scène (die vooruit liep op
de tekst, toen Ko van Dijk nog slechts
bevroedde dat zijn vrouw overspel pleeg
de, terwijl Ramses Shaffy deze vrouw al
diep in de ogen stond te kijken terwijl
hij verliefderig op haar insprak), was het
een heel aardig spel, dat eindigde met het
cynisme dat ons van Wilde vertrouwder
was dan de versvorm waarin hij dit stuk
gegoten had.
Kunstgrepen
In kunstgrepen vatte Pierre Janssen
(eindelijk) de hedendaagse kunst aan, al
was de bedrijver ervan: Picasso, dan al
83 jaar oud. Het werd een goed program
ma, waar weer die controversiële vonk
vanaf sloeg die althans ik de laatste tijd
nog al eens gemist heb bij Pierre Jans
sen, al stoorde het me toch weer dat zijn
„verdediging" van Picasso voornamelijk
berustte op zijn overtuiging dat ook alle
vervormingen op het oorspronkelijk uitge
beelde „leken", zonder verder schilder
kunstige argumenten (compositie, door
breking van verstarde vormen, etc.) te
berde te brengen. Maar goed, de eerste
stap is gezet, met belangstelling wachten
we de verdere ontwikkeling van Pierre
Janssen in de richting van de hedendaagse
kunst af.
Ad Interim
Hedenmorgen heeft de voorzitter van de
Nederlandsche Radio Unie, mr. A. B. Roos-
jen in Hilversum, de conferentie van de
werkgroep voor stereofonie van de Euro
pese Radio Unie geopend. Aan deze con
ferentie, die onder leiding staat van het
hoofd van het laboratorium van de Franse
omroep (R.T.F.), nemen 23 afgevaardig
den uit negen Westeuropese landen deel.
Mr. Roosjen legde er nadruk op dat de
Nederlandse omroep al in een zeer vroeg
stadium grote belangstelling voor de ste-
reofonische weergave heeft getoond. Aan
vankelijk werd hiervoor sinds 1946 gebruik
gemaakt van de twee middengolven waar
over ons land mgg beschikken. Sinds 1963
heeft ons land, zij het experimenteel, het
piloot-toon systeem voor fm-zenders inge
voerd, waardoor het aantal stereofonische
uitzendingen aanmerkelijk kon worden op
gevoerd. De N.R.U.-voorzitter sprak de
hoop uit dat de Nederlandse ervaringen op
stereo-gebied een aanmerkelijke bijdrage
kunnen leveren tot het advies, dat deze
conferentie aan het Comité Consultatif In
ternational des Radiocommunications
(C.C.I.R.) zal uitbrengen. De conferentie
van de werkgroep „S" duurt tot en met
woensdag.
TERAARDEBESTELLING
dr. J. F. OBERMAYR
De teraardebestelling van de zaterdag
morgen onverwacht overleden dr. J. F.
Obermayr zal geschieden op woensdag 10
februari, 's middags om half twee, op de
Algemene Begraafplaats te Heemstede,