A „JE BLIJFT LACHEN" IIP Het Nederlands Danstheater hedenavond in Haarlem VERKOUDHEID?/] „De Rechtvaardigen" van Camus NEGEN MUZEN Meer salaris voor Britse artsen few Twee premières Monaco bekroont film van Manus van de Kamp DINSDAG 9 FEBRUARI 1965 6 Studio speelt diepzinnig maar ontoneelmatig drama Hans van den Bergh Wetenschapsfilm uit Utrecht bekroond Sieto Hovings cabaret Tingel-Tangel in Haarlem Simon Koster Nieuwe uitgaven hoest? keelpijn? C GROENE KRUIS HOESTBONBONS De radio geeft woensdag T elevisie pro gramma David Koning T.V-nabeschouwingen Trea Dobbs Ad Interim b IN HET GERAFFINEERD gebouwde „en-rond" zaaltje van de nieuwe Eind- hovense Schouwburg heeft de toneelgroep Studio gisteravond „Les Justes" van de Franse Nobelprijswinnaar Albert Camus gespeeld. Hoewel Camus in zijn jeugd heeft meegewerkt aan een experimenteel toneelgroepje in Algiers en in ander toneelwerk (met name het befaamde „Caligula") heeft blijk gegeven van een imponerend dramatisch talent, is in het onderhavige stuk de ideeënrijkdom hem de baas geworden. Die gedachtenwereld is op zichzelf belangwekkend genoeg. Een aantal revolutionaire terroristen heeft van „de partij" de opdracht gekregen de grootvorst als symbool van de tirannie in het land, te liquideren. De idealistisch ingestelde Kaliayev komt daarbij voor de vraag te staan of men ter bestrijding van een bloeddorstig regime zelf het recht heeft bloed te vergieten. Het antwoord dat hij in de loop van het stuk vindt, luidt bevestigend, mits men bewijst een rechtvaardig moordenaar te zijn, die uitsluitend om de idee heeft gedood, en die iedere mogelijkheid tot persoonlijk voordeel uitsluit door met het eigen leven voor zijn daad te boeten. DAAROM SPEELT DE eigenlijke strijd van Kaliayev zich niet af op het moment dat hij de bom moet gooien een scène die men uiteraard niet te zien krijgt maar in de tweede helft van het stuk, als hij in de gevangenis in de verleiding wordt gebracht om gratie te vragen. Hij weigert die kans om verder te leven echter, om zuiverder ter wille van de absolute op stand („la révolte" een kernbegrip in de ideeënwereld van Camus) te kunnen sterven. Dit klinkt allemaal nogal erg theoretisch en dat is het in Camus' stuk helaas ook nagenoeg steeds gebleven. De menselijke verhoudingen worden in „De Rechtvaar digen" bijna nergens tastbaar en de per sonages zijn nauwelijks meer dan schema tische verkondigers van Camusiaanse denkbeelden over de menselijke conditie. DE VOORSTELLING onder regie van Kees van Iersel heeft ook niet veel ge daan om de concrete fabel van het stuk zo duidelijk mogelijk te profileren. De re gisseur heeft de schimmigheid van figu ren en situaties nog extra onderstreept en gemeend de dramatiek van het toneelge- beuren afdoende te hebben gediend door ln een irreëel grauw decor alle personages gespannen en eentonig in een enorm tem po te laten spreken. Hij heeft daarmee schrijver en spelers geen grote dienst ge daan. Desalniettemin ontstond door sommi ge bezielde spelprestaties toch in de beste momenten nog een wezenlijke dramatische situatie, waarin een herkenbaar concreet conflict plotseling een kernprobleem van de algemeen menselijke situatie bleek te doorlichten. ZO WERD HET gesprek in de cel tussen Kaliayev, gedreven vertolkt door Joop Ad miraal en de „gewone" moordenaar Foka (Ad Noyons) plotseling aangrijpend toneel evenals de daarop volgende scène met de politiechef, prachtig gedistancieerd gespeeld door Frans Vorstman. Overigens bleek ook in deze scènes de ten onrechte abstraherende benadering van Van Iersel doordat hij de gevangen bewaker (die terzijde meeluistert en het gesprek een paar maal onderbreekt) had geschrapt. Aan de wat monotoon-gespannen op dracht, hun gesteld, voldeden de overige «pelers redelijk wel en Liesbeth Struppert zelfs met ontroerende overtuiging. De vertaling van Anne-Marie Prins leek op het oor uitermate bevredigend. Men mag hopen dat Studio na deze „Rechtvaardigen" er nog eens toe zal komen Camus' reputatie als toneelschrij ver te rehabiliteren door een opvoering van b.v. zijn zoveel indringender drama ,.Le Malentendu". Er schijnen gelukkig plan nen in die richting te bestaan. Chaplin-Sophia Loren. De Italiaanse film producent Carlo Ponti heeft meegedeeld dat er nog geen definitieve plannen be staan voor een film die Charles Chaplin zou willen maken met Sophia Loren in de hoofdrol. Ponti zei dat Chaplin het idee gekregen had nadat hij Sophia Lo ren gezien had in de film „Gisteren Vandaag, Morgen". Ponti sprak met Journalisten op het vliegveld van Rome voordat hij naar Nice vloog waar hij zich zal voegen bij Sophia Loren die daar is voor de opnamen voor de film „Lady L". Film van Ivens. De Stichting Filmcentrum te Hilversum heeft de smalfilmrechten voor Nederland aangekocht van de jong ste film van Joris Ivens „A Valparaiso". De film zal ten behoeve van het vor mingswerk van de stichting worden ver toond. Litteraire Churchill-prijs. Cassels, de uit gevers van de werken van Sir Winston Churchill, hebben bekend gemaakt dat zij de „Winston Spencer Churchill-prijs" instellen, die de grootste van Engeland zal zijn. De prijs 5000 pond zal om het jaar toegekend worden voor 't beste werk over enig aspect van de geschiede nis van de Engelssprekende volkeren aan auteurs beneden de 35 jaar. De prijs dient om jonge historici aan te moedigen. luliana-Boudewynprtjs. De Juliana-Bou- dewijnprijs van de gemeente Heer voor de beste publicatie op populair-weten- schappelijk- of journalistiek gebied met betrekking to Nederlands- of Belgisch Limburg, is in de raadszaal van Heer uitgereikt aan dr. L. Roppe, gouverneur des Konings in Limburg te Hasselt, o.m. voor zijn publikatie „Een omstreden Huwelijk" (over de correspondentie van Willem I en gravin Henriette d'Oultre- mont, die op 17 februari 1841 met de ko ning in het huwelijk trad). Rudi van Dantzig. Rudi van Dantzig, choreograaf en balletmeester van Het Nationale Ballet is door het London Dance Theatre uitgenodigd om zijn bal let „Jungle" bij dit gezelschap in te stu deren Het ligt in de bedoeling dat het werk in het nieuwe seizoen van deze groep in première zal gaan. De hoofdrol die in Nederland door Maria Koppers werd gedanst, zal in Engeland waar schijnlijk worden overigenomen door de ook in Nederland bekende ballerina Belinda Wright. Reina Prinsen Geerligs-prys. De Stichting Reina Prinsen Geerligs Fonds heeft weer haar jaarlijkse litteraire jeugdprijs uit geschreven: voor auteurs die op 24 no vember van dit jaar de leeftijd van 20 jaar hebben bereikt en niet ouder zijn dan 25 jaar. De prijs bedraagt 200 gulden. De jury die de ingezonden wer ken zal beoordelen, bestaat uit Nel Noordzij, Willem Brandt, C. Stempels, Julien Weversbergh en Paul de Wispe- lare. De inzendingen (naar het secre tariaat van de stichting: Koninginneweg weg 121, Amsterdam) moeten vóór 1 juli worden verstuurd. t/vwwvwwvwwwwwwvwwvwwwwwww* Ad van Gessel, Aart Staartjes, Jurg Molenaar, Joop Admiraal en Liesbeth Struppert in „De Rechtvaardigen" van Camus. De Nederlandse film „Protoplasma-stro- mingen" heeft op het Internationale Festi val van de Wetenschappelijke Film, dat om de twee jaar door de Brusselse Vrije Universiteit wordt georganiseerd, twee prijzen gewonnen. De film, die vervaardigd is door de Stichting Film en Wetenschap in Utrecht, verwierf de Prix de la Recherche Scienti- fique en de prijs voor de beste botanische film. De makers van de film zijn dr. H. P. Bottelier en dr. L. Anker, beiden weten schappelijk medewerker van het Botanisch Laboratorium van de Rijksuniversiteit in Utrecht, en de cineast R. Groot. CURD JÜRGENS IN ZIEKENHUIS OPGENOMEN De Duitse acteur Curd Jürgens is maan dag in een ziekenhuis opgenomen. Hij lijdt aan geling. Van de zijde van het British- American Hospital te Nice is verklaard, dat Jürgens vermoedelijk verscheidene dagen in het ziekenhuis zal moeten blijven. i SIETO HOVINGS cabaretgezelschap Tingel-Tangel heeft voor het eerst na drie jaar een voorstelling in Haarlem gegeven, en het feit dat de Stads schouwburg bij die gelegenheid uitverkocht was bewijst wel dat het reeds lang in Amsterdam gehuisveste troepje ook buiten de hoofdstad een goede reputatie heeft gekregen. De voorstelling van gisteravond heeft die reputatie grotendeels wel gehonoreerd. q<" imriï (Ttct'r tr(l fï9.TP! BIJ EEN BEOORDELING van de pres taties van Hoving en de zijnen dient men ervan uit te gaan dat hun repertoire en hun stijl volkomen zijn afgestemd op de dimensies en de intieme sfeer van hun Amsterdams miniatuur-theatertje, waar door zij bij optreden in een schouwburg van heel ander formaat een aanzienlijke handicap moeten overwinnen. De af stand tot het publiek en de toneelruimte die zij hebben te vullen zijn veel groter dan waaraan zij gewend zijn en zelfs het effect van bepaalde teksten kan gemakke lijk verloren gaan in een minder besloten omgeving dan waarvoor ze zijn bedoeld. Dat vele nummers van het programma Je blijft lachen" ondanks die handicap ook hier wel insloegen pleit dus zonder twijfel voor de kwaliteit van verscheidene teksten en voor de talenten van de uit voerders. SIETO HOVING IS, zoals men weet, een in hoofdzaak sociaal-kritisch cabaretier, wiens humor dikwijls nogal wrang is. Hij is zelfs op z'n best niet alleen als tekst schrijver maar ook als conferencier -r* wanneer hij op z'n scherpst is; luchtige grapjes gaan hem veel minder goed af dan bijtende ironie. Hoving is een spot ziek waarnemer van het maatschappelijk leven en daarop weet hij zijn ironische pij len danook gewoonlijk het raakst af te vu ren. Zijn spot wordt minder oorspronke lijk, minder vindingrijk als hij de poli tiek en de politici tot doelwit neemt; dan komt hij dikwijls niet verder dan de ge ijkte grapjasserij die al tot gemeenplaats is geworden. Maar als hij de hebbelijk heden en onhebbelijkheden van mensen in de samenleving of allerlei onzinnige maatschappelijke verschijnselen op de korrel neemt, kan hij heel beste resulta ten bereiken. De kostelijke persiflage op de schijnheiligheid van cocktail-parties. „Het zit ons tot hier", en de bijzonder rake afrekening met moderne reclame-leuzen, „Nou, en?", zijn daar uitstekende voor beelden van. ALS CONFERENCIER was Hoving gis teravond het best nè de pauze, toen hij het droeve lot van „belangrijke mensen" in onze tijd op oerkomische wijze uit beeldde. Zijn vrouw, Marijke Hoving, blonk uit in haar ontroerende vertolking van een onbegrepen meisje in „Zulke LONDEN (Reuter) De 23.000 huis artsen van de Britse gezondheidsdienst krijgen in totaal een salarisverhoging van ruim 55 miljoen gulden. De voorstellen daartoe zijn door premier Wilson aan vaard. Het gemiddelde huisartsensalaris zal van ruim 27.000 gulden per jaar ver hoogd worden tot iets meer van 30.000 gulden. Het leeuwedeel van het geld gaat echter naar die artsen, die hulpkrachten in dienst hebben en hoge huren moeten betalen. De salarisverhoging is over het alge meen niet gunstig ontvangen door de artsen. Bij de militante groep van de vijf duizend leden tellende vereniging van huis artsen wordt over een stakingsactie gespro ken. In een verklaring van de Britse artsen vereniging wordt gezegd, dat de toestand bij de huisartsen en de omstandigheden bij hun werk, die al kritiek waren, nu alarmerend zijn geworden. blqemen',' en als boeren,vrouwtje in de venijnige satire op een zondig dorp. Paul Deen, die al lang een knap acteur was voordat hij naar het cabaret overstapte, was voortreffelijk in het reeds genoemde nummer „Nou, en?" en in zijn parodie op Soekarno, ook al moest hij het daarbij met een nogal matige tekst doen. Het vierde lid van het troepje, Maria de Booy, bereikte een komisch hoogtepunt in „Voor mij hoeft het niet", een persiflage op de perikelen van een voor het society-leven opgedirkte burgerjuffrouw. John van der Puil zorgde aan de piano voor begelei ding in een niet zo gemakkelijk in 't ge hoor liggende maar wel frisse moderne stijl. Er viel, alles bijeen genomen, inderdaad heel wat te lachen en dat heeft het tal rijke publiek danook volop gedaan. Het zou mij verwonderen als Tingel-Tangel voor zijn volgende voorstelling in Haarlem wéér drie jaar zou wachten. DE MAN DIE NIET WILDE ZWEM MEN" van Edgar Wallace, vertaald doo O. Falk (een uitgave van Bruna en Zoon in de Zwarte Beertjes-reeks). Wallace op het terrein van de poli tieke samenzwering. De naam van de schrijver staat bij voorbaat borg voor een interessant verhaal en een goede plot. „De man die niet wilde zwem men" stelt die verwachting niet teleur. DE ONTMOETINGdoor Anton Goo ien, uitgegeven in de Nimmer Dralend "Reeks van Nijgh en Van Ditmar. Een jonge boer heeft tijdens de oor log een ontmoeting met een vrouw. Zij is een onverschrokken studente, die to taal anders geaard is als de echtge note van de boer. Buiten die echtgenote om voltrekt zich de ontmoeting. De sentimenten bij de jonge mensen gaan diep. Het gevolg is een roekeloosheid, die hen beiden het leven kost. De vrouw van de boer blijft achtér, on wetend van het verbond dat tussen de twee heeft bestaan. DE VOORSTELLING die het Nederlands Danstheater vanavond 9 februari in de Haarlemse Stadsschouwburg geeft, omvat twee werken, die als premières voor Haarlem kunnen worden beschouwd. Het eerste is door Benjamin Harkarvy in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ge maakt onder de titel Recital voor cello en acht dansers bij de zesde solosuite voor het genoemde instrument van Johann Sebastian Bach. Het is een bijna te nadrukkelijk nuchter, maar toch wel heel interessant muziekballet geworden. Op geen enkele wijze heeft de choreograaf getracht aan de visuele vertolking een buiten zijn vermogen liggende diepzinnigheid te verbinden. Evenmin heeft hij zich laten verleiden tot de wel effectieve behaagzucht, die vroegere choreo grafieën van hem het kenmerk van niet meer dan oppervlakkig amusement ver schaften. In dit geval echter heeft hij zich strikt gehouden aan de oplossing van technische vraagstukken. Bij deze objectiviteit mist men bij de melodische pas sages evenwel de dynamiek van een artistieke persoonlijkheid. DIT LAATSTE IS temeer opvallend door het bijna moedwillig ontbreken van de toch al niet sterke spanningen bij het nonchalante opkomen en terugtreden van de dansers, die zich overigens voorbeeldig kwijten van hun uiteenlopende taken. Daarentegen is het Harkarvy gelukt Bach qua stijl aanzienlijk te benaderen bij zul ke barokke elementen als galanterie en finesse in expressieve details. Eigenlijk :ou men dit ballet herhaaldelijk moeten zien om het ook naar structurele waarde te kunnen analyseren. Volgens de eerste indruk heeft Harkarvy met opmerkelijke beheersing de door de componist gesugge reerde meerstemmigheid uitgewerkt. Voor die schijnpolyfonie had Bach maar één violoncello nodig. Dansers gebruiken dan wel hun lichamen als instrumenten, doch zijn tenslotte mensen. Harkarvy heeft daarom een zeer aanvaardbare kunst greep toegepast door zijn ensemble te la ten bestaan uit acht leden, een voor Bach ê'ymbdft'scH getSï. Dit valt in de opeen volgende delen, t- er zijn er zeven in niet altijd direct verklaarbare verhoudin gen uiteen. Merkwaardig is het bovendien, dat de balletmeester zoveel meer thema tisch materiaal en contrasubjecten nodig heeft gehad dan de toondichter. Nog merkwaardiger is het, dat Harkarvy slechts sporadisch en nauwelijks opvallend het voorbeeld van Bach heeft gevolgd door gegevens van oude dansvormen te sti leren. De in het programma genoemde decors van Daniel Karman blijken in de praktijk in de letterlijkste zin van het woord zetstukken te zijn, namelijk stoelen tegen een horizon. NIEUW VOOR Haarlem is eveneens Image met de toevoeging Pop Beat '65 door Job Sanders, gemaakt in opdracht van het Genootschap voor Reclame en voor het eerst vertoond op de feestelijke vooravond van het onlangs gehouden con gres daarvan. Ook dit werk bestaat cu rieus genoeg uit zeven taferelen, maar daarmee houdt dan ook de vergelijking op. Bij luide klanken op bondige ritmen wordt telkens een aanloop genomen tot kennelijk amusant bedoelde persiflages op moderne idolen, zoals die in het adverten tiewezen worden gecultiveerd. Even tel kens echter is de choreograaf overgegaan tot voornamelijk pantomimische koddig heid. Dweepzieke tieners, bromnozems en provo's (zoals men tegenwoordig op wetenschappelijke gronden moet zeggen) passeren amechtig de revue, waarbij al spoedig het bewegingsmateriaal ontoerei kend blijkt te zijn. Er zijn wel een paar aardige visuele grappen, doch het geheel is beneden het mogelijk gewenste cabaret niveau gebleven bij gebrek aan parodisti sche scherpte en het nodige cynisme. Hier wederom niets dan lof voor de uitvoering, waarin ook minder vooraanstaande krach ten van het gezelschap dankbare kansen hebben gekregen. Behalve de reprise van Repetitie door Hans van Manen op de Kuhnau-variaties van Hendrik Andriessen staat nog Opus twaalf van dezelfde choreograaf op mu ziek van Béla Bartók op het programma. Advertentie helpen probaat en smaken heerlijk! V: HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socia listisch strijdlied. 8.15 Lichte grammofoon muziek en reportages. 8.50 Ochtendgym nastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische amusementsmu ziek (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Pianorecital: moderne mu ziek. 11.55 Instrumentaal ensemble en zangsolisten. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Orgelkwartet. 12.55 Actualitei ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Stereo: Licht instrumentaal sextet. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Twee piano's: moderne muziek. 14.15 Radio kamerorkest en solisten: klassieke muziek (opn.) 14.50 Kamerpraat. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws) 16.50 Voor de zieken. 17.20 Promenade-orkest amusementsmuziek (opn.) 17.50 Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. Tips voor de weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van de Boeren Partij. Sprekers: Mej. M. Lukkes en de heer Th. J. de Groo- te. 18.30 Stereo: Rumba-Tango-orkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 1'9.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Dansorkest en zangsolisten. 20.40 Klokken, bellen en trei nen, hoorspel. 21.40 Lichte orkestmuziek (gr.) 22.00 Licht orkest. 22.25 -Nieuws van het Eurosongfestival. 22.30 Nieuws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 23.10 Viool en klave cimbel: klassieke muziek. 23.30 Moderne kamermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en herha ling SOS-berichten. 7.45 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne grammofoonmu ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Geestelijke liederen. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalf uurtje: cabaretprogramma. 12.05 Accordeonspel met kwartetbegelei ding. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: ra- dio-snelbuffet. 13.30 Vocaal ensemble en licht instrumentaal kwartet. 14.00 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel, (dl. 18). 14.25 Klassieke kamermuziek (gr.) 14.50 Semi-klassieke orkestmuziek (gr.) 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Eurojazz. 17.45 Accordeon- muziek (gr.). 18.00 Vocaal ensemble met orgelbegeleiding. 18.30 Het spektrum: nws uit de Protestants-Christelijke organisaties 18.45 Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Rusalka, opera (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22.55 Gewijde koormuziek (gr.) 23.10 Leven om te spreken spreken om te leven, gesprek. 23.35 Lichte grammo foonmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weer bericht en mededelingen voor de scheep vaart). 12.50 Beursberichten en program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Jeugd- en kinderkoorzang. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd- en kinderkoorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Zuid-Amerikaanse mu ziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Genremuziek. 16.45 Koorzang. 17.00 Nieuws. 17.15 Programma voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.40 Sportkro niek. 18.54 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jeugd en muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Amusements muziek. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Volks dansen. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Muziek uit vroeger jaren. 23.30 Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00- 0.45 Voor de scheepvaart VOOR DINSDAG NEDERLAND 1 VARA: 14.05-14.30 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Weekjournaal voor Gehoorgestoor den. 19.30 Engelse les. 20.00 Journaal. 20.20 Nederlands Songfestival. KRO: Ha zei Dorothy's new cliënt, T.V.-film 21.10 Jan en Alleman, amusementspro gramma. 21.35 Programma gewijd aan de schrijver Karl Marx. 22.10 Vanavond in Nieuwspoort, parlementaire rubriek. NTS: 22.35-22.50 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO 20.01 Cara Williamsgetrouwd, onge trouwd, T.V.-film. 20.25 Artistieke ontmoe tingen. NTS: 21.10 De 5e Colonne, T.V.- sport, documentaire. VOOR WOENSDAG NEDERLAND 1 NTS: 17.00 De Verrekijker Interna tionaal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS: Teleac Inlei ding door Z. Exc. Minister Mr. Th. H. Bot. 19.05 Teleac Eerste hulp in en om de woning, televisiecursus. NCRV: 19.30 Ba rend de Beer. 19.35 Dzjes zien, jazzpro gramma. NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Neder lands Songfestival 1965. NCRV: 20.45 At tentie. 21.05 Eén tegen allen, wedstrijd programma. 22.30 Allen tegen één?, avond sluiting. NTS: 22.35 Journaal. 22.40-23.10 Teleac Moderne onderwijsmethoden en didactiek, televisie-cursus. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA 20.01 Orgelspel en zangsoliste. 20.20 Wat zegt zo'n naam u nog? 20.45 Sport met Spaak, Spaak met sport. 21.45 Gesprek in de nacht, TV-spel. Jan Wolkers, beeldhouwer-auteur, is vanavond bij de AVRO-televisie te gast in „Artistieke ontmoetingen". Hij wordt geïnterviewd door mr. J. D. M. van Straten. In dit ballet, waarvoor Co Westerik een achterdoek met een vingerwijzing (en in derdaad: bijna steeds komen de uitvoe renden van links en gaan naar rechts) ontwierp, zijn de solistische rollen aan Alexandra Radius en Jaap Flier toever trouwd. Manus van de Kamp, samensteller regisseur bij de K.R.O. („Ik ontwerp, re gisseer en monteer mijn films zelf; dat is de enige oplossing") heeft alweer een internationale prijs gehad: uit handen van de Monegaskische minister voor Cultuur ontving hij dit weekeinde in het Palais des Beaux Arts te Monte Carlo als prijs een bronzen duif voor zijn t.v.-documen taire „De Gave". Zeven jaar werkt Manus van de Kamp nu al bij de KRO-t.v. Daarvóór was hij na zijn studie op de to neelacademie te Maastricht, acht jaar free-lance toneelspeler. Zijn bekroonde film „De Gave" ge maakt met Piet Kaart, werd halverwege 1963 uitgezonden. Het is een impressie van de reacties bij kinderen en hun ouders, die een bedevaart naar Lourdes maken. „We zijn met een trein vol zieke kinderen mee naar Lourdes gegaan," ver telt Van de Kamp. We hadden als erva ring dat het belang van Lourdes in de eerste plaats is dat mensen, die in een lichamelijk of geestelijk isolement gelegen hebben, anderen met dezelfde problemen ontmoeten. Zoiets relativeert hun eigen problemen. In de tweede plaats is belang rijk dat deze confrontatie gebeurt op een religieus vlak. Ik heb op de heenweg ver bitterde, eenzame mensen gezien. Ze wa ren gewoon anderen geworden op de terugweg. Ze konden ineens afstand ne men van h.un, eigen problemen. We kun- nen een nieuw leven beginnen, zeiden sommiggn., De bekroning is tevens een groot com pliment voor Piet Kaart, die aldus Van de Kamp meer dan subliem gefilmd heeft. Zeker is nu al dat België, Duitsland en Monaco de film binnenkort op het scherm gaan brengen. Manus van de Kamp vertrekt woensdag voor een week naar Curacao samen met cameraman Ad Braamhorst. Hij gaat een film maken van wat de marine op dat eiland doet. Het Eurovisie-songfestival, waar we door Corry en Teddy zo verknocht aan zijn geraakt, is al weer aan de voorronden begonnen. De laatste jaren zijn die natio nale finales lijdenswegen geweest voor de organisatoren, maar het ziet er naar uit dat men voor dit jaar een gelukkige oplos sing heeft gevonden, die zowel de liedjes als de zangeressen en zangers recht doet. Op maandag, dinsdag, woensdag, donder dag en vrijdag zingen respectievelijk Trea Dobbs, Ronny Tober, Connie van den Bosch, Gert Timmerman en Shirley ieder drie liedjes, waarna drie jury's (een des kundige jury, een semi-deskundige persju ry en een ondeskundige jury van het pu bliek) door stemming uitmaken met welk van Je drie liedjes de zanger of zangeres zaterdagavond in de finale zal uitkomen. In die eerste ronde wint de zanger dus al tijd, alleen twee van zijn drie liedjes ver liezen. Dat is al een hele troost. Bovendien kan de keus was rustiger en evenwichtiger worden gemaakt, omdat het immers ge makkelijker is uit drie liedjes gezongen door dezelfde zangeres een eerste keus te maken, dan uit zoveel verschillende lied jes gezongen door zoveel verschillende zangers te moeten kiezen. Tenslotte is er nog het voordeel dat men in de loop der week bij zichzelf heeft kunnen nagaan welk liedje het best in het geheugen i» blijven hangen. Gisteren trad als eerste Trea Dobbs aan. Zij zong de liedjes „Stad", „Ploem, ploem Jenka" en „Kijk maar niet om". Aan haar interpretatie lag het niet dat zowel „Stad" als „Kijk maar niet om" weinig opmerkelijks te bieden hadden, niet wat hun tekst betreft (al deed het deugd dat die tenminste niet banaal was, alleen maar weinig oorspronkelijk) maar ook niet wat hun muziek betreft. Alleen „Ploem, ploem, Jenka" sprong er zowel door de tekst als de melodie een beetje tussen uit, al kon ik er niet kapot van ra ken, want het was toch wel een èrg licht- gewichtje. „Ploem, ploem" won dus te recht, met „Stad" als goede tweede, ter wijl „Kijk maar niet om" met drie stem men duidelijk de rode lantaarn droeg. Van wie de liedjes waren kregen we nog niet te horen. We kregen toch al niet te veel te horen nadat de uitslag bekend was, want terwijl Teddy Scholten als presentatrice nog iets wilde zeggen zette Dolf van der Linden al haastig een fanfare in en werd het beeld weggedraaid, om plaats te ma ken voor de klok, die schoksgewijs gedul dig nog ruim een minuut in 't beeld bleef voordat de hoofdfilm de aandacht opeiste. Een ietwat soigneuzer slot was wel op zijn plaats geweest, maar misschien dorst men het niet aan met de tijdlimiet te spotten omdat Piet te Nuyl jr, VARA's vadertje tijd, op de voorste rij zat toe te kijken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6