„Wijn en brood" magere inspiratiebron voor Parijse getuigenisschilders „Het Gat" van Lodewijk de Boer IN DE GREEP y VAN <36. DE GRIEP? Veel kaf in het korenveel droesem in de wijn De eerste steen wordt gelegd Avond-televisie begint na 15 maart om 7 uur O v. DUIVENB0DEN N.V. Toon Hermans drie uur op t.v. Menno Hertzbergerprijs WITTE KRUIS Kunstenaarsfederatie stelt pikante vragen aan minister Witteveen NEGEN MUZEN VRIJDAG 12 FEBRUARI 1965 13 PARIJS. „Wip en Brood" is dit jaar het thema geweest, dat de schilders die van hun tijd getuigen" ter inspiratie voor hun veertiende jaarlijkse expositie in het Musée Galiéra, was aanbevolen. Opzienbarende kunst hebben het brood en de wijnzonder welke de mens niet leven kan, nauwelijks opgeleverd. Ettelijke doeken, die vermoedelijk al eerder waren ontstaan, moesten met de haren bij het onderwerp worden gesleept. Een meer gevarieerde, interessante en fundamentele belichting van het thema treft men wèl aan in de opstellen of toelichtingen, die door bekende of illustere schrijvers werden geschreven voor de fraaie catalogus. CONSTANT VERLOVINGSRINGEN model Claudia Première in Carré van musical „No no Nanette" Weinig persoonlijk bedenksel in mengsel van stijlen DE TONEELGROEP STUDIO, altijd bereid jonge Nederlandse toneelauteurs een kans te geven, heeft van de 27-jarige Lodetvijk de Boer, altviolist bij het Concertgebouworkest, het eerste avondvullende stuk „Het Gat" in première gegeven. Gisteravond in de Brakke Grond te Amsterdam bleek dit een zich wat traag ontwikkelende driehoeksverhouding te behelzen van een, in mqdern toneel, niet ongebruikelijke soort. Een dominerende en een zwakke man hebben een (misschien wat vérgaande?) vriendschapsverhouding waar een jeugdvriendin de zwakkere wanhopig van probeert te bevrijden. Tot de pauze blijft de wat sadis tische sterkere vriend de sitiuitie beheersen door het meisje telkens te verjagen en ook de oude huiseigenaar kleinzielig te pesten. In het slotbedrijf vindt de jongere man die tevens al drie jaar bezig is met een autogeen lasapparaat, één enorm groot nonfiguratief beeld te smeden, de kracht om met een stalen onder deel van dit kunstwerk zijn kwelgeest te doden. Hans van den Bergh aluminium rCÜT jaloezieën OP 27 FEBRUARI poeders helpen u eruit! Is goed water belangrijker dan kunst? De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Turkse dansgroep niet door het Hof uitgenodigd T. V-nabeschouwingen Orkestrepetitie Damshuizer (Van onze correspondent) In plaats van die twee be standdelen in de „mystieke kern" te raken, hebben verre weg de meeste schilders dat brood en die wijn gebruikt bij wijze van decoratief ac cessoir. En zelfs op die weg werden dan veelal de grote voorbeelden der illustrere meesters gevolgd. De varia ties op Manets „Déjeuner sur l'Herbe", en op de Guinguet- ters zijn inderdaad legio, waarbij zich voorts dan nog een lange rij van binnen huisjes, maaltijden in cafés of kantines voegen, die men elders ook al wel eens eerder meende te hebben gezien. Zelfs binnen het kader van een beroemd voorbeeld is, in beginsel, nog wel ruimte voor enige oorspronkelijk heid of althans voor bijzon dere picturale kwaliteiten. Maar ook aan die verlangens of condities werd hier helaas maar spora disch voldaan. Buiten al die eet- en drinkgelagen, de korenoogsten en de druivenplukkerijen was er echter nog een bescheiden minderheid van doeken die althans getuigden van de wil de elementaire anekdote te doorbreken. Bernard Buffet, wiens glorie hem de eer verschafte als vaandeldrager te mogen fun geren, plaatste op zijn affiche een paar gin- en jeneverflessen (om de wijnsmaak even te verdrijven?). En Carzou vulde zijn doek met antennemasten, wielen en assen en verwrongen stukken ijzer, die dus ook nog al een ver verwijderd verband met het onderwerp onderhouden, maar in elk geval zijn grafische kunnen verraden. EVENMIN AAN DE LEIBAND van een letterlijke gehoorzaamheid loopt de veel zijdige Michel Ciry, schilder, graficus en componist; zijn „Hommage aan Berna- nos" heeft, in de vorm van een portret van een dorpspastoor, een ernstig en no bel karakterbeeld opgeleverd. Eerder in de plastisch- litteraire trant had Le Colas het thema opgevat: een vlak dat geome trisch is gevuld met een groot aantal symetrische figuren, liggende personen met een glas wijn in de hand en een stuk brood onder het bereik, die volgens de toelichting illustreren dat in onze tijd „de machines leven en de mensen de robots worden". EEN SPOOR SOCIALE tijdscritiek is eveneens in Brenots evocatie van een cocktailparty: fraaie en jonge vrouwmen sen die lange en gretige tanden planten in sandwiches en andere baksels, met hier en daar een jongeling in smoking die zich aan drank te buiten gaat. Fougeron, de officiële schilder van de communistische partij, liet in een goud korenveld een automatische dorsmachine voorrijden om zo eveneens in ongecom pliceerd naturalistisch vaarwater te blij ven. Wat meer fantasie spendeerde Verdi aan zijn futuristisch werkstuk: een man die een ingewikkelde machinerie bestuurt Advertentie De eerste steen voor het toekomstig „nestje" van jonge gelieven die de basis vormen voor een duur zaam geluk. Voor hen die op constante basis willen bouwen, is er een klassieke of moderne Constantring bij 't Silver Stoepke. U weet het adviseert u goed grote houtstraat 49 het huis met het carillon telefoon 2 00 49 Dinsdagavond 25 februari wordt in The ater Carré te Amsterdam voor de eerste maal de musical „No No Nanette" uitge voerd. De rol van Nanette zal gespeeld worden door Marijke Morley en die van de jeug dige minnaar door René Franck. Verder werken mee Rosy Parrish (als Lilian) en Ronnie Bierman, Louise Rettich, Diana Dobbelman en Carla Lipp. Teddy Schaank speelt de vrouw van Jimmy. Deze Jimmy is Johan Kaart, Joop Doderer is de advocaat. Sylvain Poons voert de regie en speelt tevens de rol van but ler Georges. De muzikale leiding is in handen van Cor van der Heide Wijma. De choreogra fie is van Jack Bow, die hiertoe een bal let van 18 personen samenstelde. De pro- duktie en algehele leiding berust bij Bob Peters. De Nederlandse tekstbewerking is van Alfred Pleiter. De kostuums zijn van Johny Nieuwenhuyzen en de decors van de firma Beyne- waarin links de korenaren en rechts de druiventrossen verdwijnen, om, aan gene zijde, gereed voor de consumptie, de croissanten, de stokbroden, de flessen wijn en jenever af te leveren. EEN POGING het collectieve regenten portret te vernieuwen, ondernam Mac Avoy, die een tiental bekende Bordelaan- se wijnfabrikanten naast en boven elkan der plaatste, waarbij ieder het kasteel in handen houdt waaraan zijn produkt naam en glorie ontleent. Voor Le Colas leven de machines terwijl de mens tot robot wordt. Onder het vele kaf van deze brood-ex- positie waren zo, bij nauwkeurig lezen, dus toch nog wel een paar graankorrels te verzamelen. Maar niettemin verlaat men het museum toch met het onbevre digende gevoel, dat men zijn honger en zijn ddrst naar picturale waarden ook dit jaar weer ternauwernood had kunnen stillen. Het is niet mijn voornaamste bezwaar tegen Lodewijk de Boers stuk dat dit ver haaltje zo bijzonder schematisch en ab stract in elkaar zit. Storender is naar mijn gevoel, dat de teksten die de perso nages een avondlang op elkaar loslaten, nogal steriel en onmenselijk klinken en daarbij, afgezien van enkele momenten van (tamelijk onverplichttende) spanning, ook vrij vervelend zijn. Men krijgt geen ogenblik de indruk dat de Boer iets wezenlijks over menselijke verhoudingen of de levenssituatie van zijn personen te zeggen heeft, en daarbij is zijn vermogen om weerklank te wekken bij zijn publiek al uitzonderlijk pover. Zijn personages immers reageren niet volgens invoelbare patronen maar volgens een door de schrijver zeer duidelijk be dacht schema. De reminiscenties die zijn dialogen ln hun gebrek aan communicatie, en hun me chanische frasen, bovendien wekken aan voorbeelden van (vooral) Pinter, Osborne en andere Engelse auteurs, zijn te talrijk om hier van een authentiek Nederlands toneelschrijftalent te kunnen spreken. Op zijn best kan men zeggen dat er een ab stract spel wordt gespeeld met menselijke gevoelens, zodat er op enkele gelukte mo menten een wel boeiend, „non figuratief" patroon van losse tekstfragmenten ont staat dat men (als het niet al te zeer voor de hand lag), met seriële muziek zou kunnen vergelijken. IN DE BIJZONDER toegewijde regie van Peter Oosthoek zag men weer het verschijnsel dat er door kunstmatig opge roepen spanningen van de kant van de acteurs, van het spel herhaaldelijk de sug gestie uitging dat men met tastbare emo ties als angst, afschuw, tederheid en liefde te maken had. De N.T.S. en de Omroeporganisaties hebben besloten het avondprogramma van de televisie met ingang van 15 maart a.s. dagelijks om 19.00 uur te doen beginnen, waardoor het begintijdstip voor elke avond gelijk zal zijn. Recente programma-initiatieven, zoals de Invoering van een weekjoumaal voor gehoorgestoorden, het regionale actualitei tenprogramma en, sinds kort, de uitzendin gen van Teleac hebben ertoe geleid, dat het televisieprogramma van de vooravond nagenoeg geheel van informatieve aard is. De bedoeling is nu het programma tussen 19.00 en 20.00 uur deels te doen bestaan uit programma's van ontspannende aard en deels uit informatieve programma's als bovengenoemde. De consequentie van het besluit is dat een herverdeling van de zendtijd moet plaatsvinden om te voorko men dat de vastgestelde zendtijd voor Ne derland 1 wordt overschreden. Daarom zal bij voorbeeld het televisieprogramma op zaterdagmiddag een uur later dan ge bruikelijk, dus om 16.00 uur, beginnen. Dit dient men dan mijns inziens eerder op rekening van Oosthoek's regiepresta ties en op het beeldend vermogen van de spelers te schrijven, dan op de tekst. In een sober maar zeer verantwoord de cor van Peter van Rooy zag men Jules Hamel een welhaast menselijk portret neerzetten van de beeld-„houwer" Ginoor terwijl Erik Plooyer als een enge robot moest rondstappen in de rol van de boze Porter. Cocki Boonstra toverde heel wat gevoel tevoorschijn als het dappere meisje Branca terwijl Peter Oosthoek een van zijn vermakelijke oude mannetjes ten beste gaf. Een sympathieke toneeldaad van de to neelgroep Studio bij wie men in het naar stig speuren naar modern vaderlands re pertoire ook gaarne eens een misser door de vingers ziet Advertentie mm*' De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 - 110 - Haarlem Telefoon 17165 -13608 - 16657 Kruisstraat 22 - Haarlem - Tel. 17206 Vraagt prijsopgaaf Zaterdag 27 februari komt de complete one-manshow van Toon Hermans op de te levisie. De AVRO heeft kans gezien om in samenwerking van de B.R.T. de hand op deze produktie te leggen. De kijkers krijgen vertelde Ger Lug- tenburg die de regie van deze uitzending heeft twee gedeeltes te zien; de show is namelijk in haar geheel vorig jaar janu ari opgenomen maar aangezien de show in middels al meer dan 600 voorstellingen be leefd heeft en in de tekst inmiddels vele veranderingen zijn aangebracht, werd be sloten een deel over te filmen. De uitzen ding duurt bijna drie uur. Ze begint 20.20 uur en duurt tot 23.05. Halverwege is er een pauze. De show van Toon komt op het eerste net. De Nederlandsche Vereeniging van An tiquaren heeft de Menno Hertzbergerprijs ingesteld ter gelegenheid van de vijfenzes tigste geboortedag van de antiquaar Men no Hertzberger. De prijs is ingesteld om de studie op het gebied van de geschiedenis van het boek, in de ruimste zin, in Neder land te bevorderen. De prijs groot ongeveer 1500.zal el ke drie jaren worden uitgereikt aan dege nen die zich, naar het oordeel van een com missie, bestaande uit prof. mr. H. de la Fontaine Verwey, prof. mr. A. Pitlo, dr. C. Reedijk, Menno Hertzberger en N. Is rael, door een publikatie of een studie op het terrein van de bibliografie, de geschie denis van het boek, de typografie, enz. het verdienstelijkst heeft gemaakt. De prijs is in de eerste plaats bestemd voor in Ne derland woonachtigen of voor degenen bui ten Nederland, die een voor ons land be langrijke studie op gemeld gebied hebben gepubliceerd. De prijs zal de eerste maal worden uit gereikt op 1 oktober 1965. Wie voor deze prijs in aanmerking meent te komen, wordt verzocht één exemplaar van de pu blikatie of 'een afschrift van het manu script voor 30 juni 1965 voor de beoorde ling, aangetekend, toe te zenden aan het secretariaat van de Vereeniging van Anti quaren (Zuideinde 40, Nieuwkoop, telefoon 01725-461), alwaar 'tevens het reglement van de prijs verkrijgbaar is. Advertentie De Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars heeft in een brief aan de minister van Financiën dr. H. J. Witteveen, een nadere precisering ver zocht van zijn vraag, of het wel verstandig is, dat de gemeente Rotterdam schilderijen koopt, zolang de watervoorziening op de rechter-Maasoever nog niet voltooid is. De minister heeft deze opmerking op 10 februari in de Tweede Kamer gemaakt. „Wij menen aldus de Federatie dat het voor de verheldering van het in zicht in de kunstpolitiek van het huidige kabinet voor grote delen van de Neder landse bevolking, en ook voor de kunste naars, van grote betekenis zou zijn, in dien duidelijk zou komen vast te staan, welke betekenis aan deze opmerking moet worden gehecht. Wij veroorloven ons der halve, u in het openbaar enkele vragen voor te leggen, die wij in dit verband van vitaal belang achten Deze vragen zijn: 1. Houdt uw zojuist gereleveerde opmer king in, dat er naar uw mening in de door de overheid te treffen openbare voorzieningen een zodanige rangorde van prioriteiten dient te worden onder scheiden, dat het kopen van schilde rijen eerst kan geschieden nadat aan een aantal andere openbare belangen aandacht is geschonken? 2. Houdt uw opmerking in, dat het kopen van schilderijen door de overheid be schouwd moet worden als een luxe, die een gemeente zich pas bij een bepaald niveau van openbare voorzieningen kan veroorloven en die in een moeilijke periode kan worden afgeschaft? 3. Welk niveau van materiële voorzienin gen zou ons land naar uw mening moe ten bereiken, voordat de overheden over- Dr. Louis Gans heeft zich bij zijn terugkeer op Schiphol uit Amerika gisteren verweerd tegen verwijten als zou hij aan de kunstenaars ver dienen door bij de verkoop van hun kunstwerken provisie te vragen. De heer Gans, die vorig jaar zijn mu seumcarrière afbrak door ontslag te nemen als conservator van het Ste delijk Museum te Amsterdam en zich sindsdien geheel wijdt aan zijn plan om in de hoofdstad een internationaal kunsthuis te stichten ten einde op grote schaal kunstwerken van heden daagse Nederlandse kunstenaars te verkopen, zette uiteen dat hij slechts door het bedrijfsleven wordt betaald. „De verkoop van werken geschiedt direct tussen de kunstenaar en de koper", aldus de heer Gans. Hierbij onderstreepte hij nog eens nadrukke lijk de doelstelling van zijn plan: „Het stimuleren van de verkoop van hedendaagse kunst aan particulieren ten behoeve van de Nederlandse kun stenaars". Tot nu toe ziin ongeveer tweehonderd werken verkocht. Ift/tlWWWIfVtflW/WWWWtnHfWWWWWWWWWWVWWWWIfWW HILVERSUM L 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Loon naar werken, praat je. 9.10 Pianorecital: klassieke muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 In ge sprek: lezing over gesprekken nu en in de bijbel. 9.55 School en gezin, praatje (III- slot). VARA: 10.00 Buitenlands weekover zicht. 10.15 Z.O. 135: gevarieerd program ma. (Om 11.00 Nieuws.) 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actu eel sportnieuws. 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereo: lichte orkestmuziek en zang. 13.35 Uitlaat, programma voor de twintigers. 14.10 Radio Jazzclub. 14.40 Indonesië nu, vraaggesprek. 15.00 Neder landse zangers uit vroeger jaren (opn.) 16.00 Nieuws. 18.02 Boekbespreking. 16.20 Lichte grammofoonmuziek. 16.45 Orgelspel en zangsoliste. 17.05 Stereo: Salon-orkest. 17.30 Weekjoumaal. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.10 Je neemt er wat van mee, quiz. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren a/d Hor, licht programma. 20.50 De Nationale Finale van het Eurovisiesongfestival. 21.30 Social, commentaar. 21.45 Ik trek door het land, licht programma. 22.00 Metropole show: Metropole-orkest, koor en solisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: Licht orkest. 23.10 Even naplaten, licht muzikaal pro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Klas sieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen (opn.) 7.55 Over weging. 8.00 Djinn, gevarieerd program ma. 12.03 Licht instrumentaal ensem ble met zangsolisten. 12.24 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: Werk en wel zijn. De vrouw met twee beroepen. Vraag gesprek van Claude Belloni met mej. mr. drs. J. J. Marsman van het Rijksarbeids bureau in Den Haag. 12.55 Licht instru mentaal kwartet met zangsoliste. 13.15 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilettan ten: mannenkoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 15.30 Signaal: docu mentatie voor en over jonge mensen. 15.50 Karakteristiek, een programma van wei nig woorden en veel muziek. 16.30 Gitaar duo. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Licht orkest. 18.20 Jazzmuziek (opn.) 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Ka merorkest en soliste: Klassieke muziek. 20.20 Gitaarspel: Spaanse muziek. 20.30 Rieleksen gevarieerd programma. 21.35 Man en paard: een vrijmoedige kijk op actuele zaken. 21.45 Roulette, een spel letje met grammofoonplaten. 22.00 Vlaam se en Nederlandse liedjes. 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: Gesprek over Christen-zijn in kerk en wereld van vandaag. 23.15 Nieu we klassieke grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Stereo: amusements muziek. 12.33 Weerbericht en mededelin gen voor de scheepvaart. 12.35 Gevarieerd programma. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Gevarieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerde muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek I, II en III. 15.15 Hoorspel. 16.35 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.30 Orgelrecital. 17.50 Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Kleinkunstprogramma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gevarieerde mu ziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jazz-muziek. 20.00 Kleinkunstprogramma. 21.00 Orkestmuziek. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND 1 VARA: 19.30 Sportcommentaar. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. NTS: 20.45 Nederlands Songfesti val 1965. VARA: 21.10 Voordracht. 21.20 De Rudi Carrell Show. 22.00 Gesprek met de Algemeen Secretaris van het N.V.V. 22.25 Signalement: muzikaal programma van kamermuziek. NTS: 22.50-22.55 Jour naal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 TM Tienermagazine. 20.45 Na ant woord '64, een programma over kerkbouw. 21.10 Driemaal negen, TV-politiefilm. 21.35 Pianoconcert. 21.55-22.10 Attentie. NTS: 10.00 Teleac Inleiding door Z Exc. minister mr. Th. H. Bot. 10.05 Te leac Een rondgang door uw huis, tele visiecursus (herh. v. woensdag jl.) 10.30- 11.00 Teleac Moderne onderwijsmetho den en didactiek, televisiecursus (herh. v, woensdag jl.) 15.00 Weekjoumaal. 15.25 Hardy's Logboek (Hardy's Bordbuch), TV- film. KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje Voorlichting en praktische tips. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Reportage Europese kampioenschappen kunstrijden te Moskou. KRO: 19.30 Barend de Beer. 19.35 Sir Lancelot, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. NTS: 20.50 Nederlands Song festival 1965 finale. KRO: 21.25 Bo nanza, TV-film. 22.15 Epiloog. NTS: 22.20 Journaal. 22.25 Eurovisie: De wereldkam pioenschappen schaatsen op de lange baan te Oslo. 22.45-23.45 Voortzetting van de Europese kampioenschappen kunstrijden te Moskou. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO 20.01 De Hospita, ballet. 20.25 Die Rebel lion TV-spel. 21.50-22.10 Voetangels en klemmen, serie programma's over enkele aspecten van het huishoudelijk beheer. gaan tot het kopen van schilderijen, het subsidiëren van kunstinstellingen en an dere vormen van kunstpolitiek? 4. Bent u niet van mening dat het kunst beleid van rijk, provincies en gemeen ten een onverbrekelijk deel behoort uit te maken van het gehele op openbaar welzijn gerichte overheidsbeleid en dat het niet als een soort toegift of als een bemoeiing ten overvloede behoort te worden beschouwd? Wij zouden het zeer op prijs tellen, in dien u naar aanleiding van bovengenoem de vragen een nadere precisering van uw standpunt zoudt willen geven, aldus de Federatie. De folkloristische Turkse dansgroep van 37 studenten, die zoals wij gisteren meldden onderweg is naar Nederland is er niet van op de hoogte dat van de zijde van het Nederlandse hof verklaard is dat er geen sprake van is dat de groep door koningin Juliana uitgenodigd is. Een woordvoerder van de Turkse Stu- dentenbond zei dat de mededeling uit Nederland via het ministerie van Buiten landse Zaken in Ankara aan de bond i» doorgegeven. Hij zei dat de Turkse auto riteiten zouden proberen de groep telegra fisch in Belgrado of München op de hoog te te stellen van de Nederlandse mede deling. De groep, waaronder musici en dansers, is woensdag per bus van de Turkse grens vertrokken tien dagen la ter dan oorspronkelijk de bedoeling was. HET T.V.-SPEL „Portret van een Moord" van de Britse auteur Roger Bloomsfield bleek een spannend en boei end stuk tijdverdrijf te zijn en zulk voor al doordat dit medium het mogelijk maak te in flash-backs de oorzaken en voorbe reiding van een moordaanslag te tekenen, alsmede, zij het dan bedriegelijk, de to tale verandering die het slachtoffer als gevolg van die misdaad onderging. Het einde van het spel, waarin bleek dat die andere mevrouw Barlow slechts een onge lukkige, net nog op tijd ontdekte dubbel gangster van de totaal ongehavende hoofd persoon was, leek ons meer geforceerd dan origineel. Tegen zeer fraaie, Engel se décors van Wijnand Grijzen werd dit spel onder regie van Walter van der Kamp zonder meer goed gespeeld, al was dan niet iedereen even rolvast. Andrea Domburg vertolkte overtuigend de dubbelrol van de zelfzuchtige, tirannie ke schrijfster Ellen Barlow en haar goed willende, beminnelijke dubbelgangster Ira Morgan. Cor van Rijn, Gerard Hartkamp, Shireen Strooker en Wim de Haas zetten de hun toebedachte personen geroutineerd goed neer. Als de secretaresse Agnes Webster zorgde de jonge actrice Marja Habraken voor een verrassend goede ver tolking. Om de leek en ik ben er ook één te laten horen en te tonen, hoe een con cert ontstaat, kreeg de AVRO zowaar toe gang tot een ochtendrepetitie van het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink. Sfeervol ingeleid door Ilse Wessel, werd deze reportage van het moeizame geduld- en precisiewerk in de „keuken" van onze belangrijkste muziek tempel een uniek stuk televisie. Eerder op de avond stond een (uiter aard) wat nerveuze Gert Timmermans in de voorronde van het Song Festival voor de drievoudige jury om met drie liedjes te bewijzen, dat hij nog wel wat anders dan alleen „smartlappen" kan zingen. Die smartlappen, gehonoreerd met gouden platen, maakten het wellicht menig jurylid moeilijk, een objectief oor deel te vellen. Dat de uitslag, zoals tij dens een door Teddy Scholten wat moei zaam geleid gesprekje (ze had dan ook een „kikker in de keel", zei ze) Gert Timmermans wat tegenviel, zat erin. En fin, ook hij krijgt zijn kans nog in de finale. Russische balletmeester. De Russische balletmeester-choreograaf Igor Belski leidt thans bij Het Nationale Ballet de repetities van het ballet „Het Zwanen- meer" van Tsjaikofsky. De 39-jarige Russische balletmeester heeft zijn titel behaald aan de School voor Choreogra fie te Leningrad. Daarna is hij enige tijd verbonden geweest aan de Kirov Opera. Thans bekleedt hij als balletmeester- choreograaf een leidende functie bij het Malitheater in dezelfde stad. „Het Zwa- nenmeer" zal op 12 maart door Het Na tionale Ballet in de nieuwe schouwburg te Apeldoorn in première worden ge bracht. Succes voor Ton de Kruyf. Voor het festi val van de „International Society for Contemporary Music", dat dit jaar van 20 tot 28 mei in Madrid gehouden zal worden, heeft de internationale jury ook werk van de jonge Nederlandse compo nist Ton de Kruyf gekozen. Het zijn twea liederen met begeleiding van kamer orkest en getiteld „Einst im grau De componist behoort tot de Gaudeamus- groep en het werk werd vermenigvul digd door de zorgen van de stichting Do- nemus. De internationale jury was al» volgt samengesteld: Oscar Espla (Span je), Roman Vlad (Italië), Tadeusz Baird (Polen), Jean-Claude Eloy (Frankrijk) en Klaus Huber (Zwitserland). Livinus van der Bundt. Lichtschilderin- gen van Livinus van der Bundt zullen van 19 februari tot 12 april worden ten toongesteld in het Gemeentemuseum in Den Haag. Voor het eerst exposeerde Livinus van der Bundt zijn „fotopeintu- res" in 1957; nadien is het „schilderen met licht" vele kunstenaars gaan inspi reren-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13