Goede jazzmuziek van Evans-trio Radio Philharmonisch Orkest met Eerste van Mahler De Britse Componist Michael Tippett centraal in Edinburgh-festival m Letterkundigen vieren feest Museumbezoek gestegen In het Amsterdamse Concertgebouw IV-spel èn documentaire De geschiedenis van Joël Brand Dokwerkervan Mari Andriesssen op een postzegel ZATERDAG 13 FEBRUARI 1965 21 Bellevue verbouwd tot televisie-studio Loudi Nijhoff naar Studio Berry Zand Scholten Interview met Miller De radio geeft zondag De radio geeft maandag T el'evisiepro gramma Sas Bungs Rotterdamse kunstenaars protesteren bij B. en W. Sieraden van Braque in Den Haag geëxposeerd T.V-nabeschouwingen Rudi Carrell J. Damshuizer DIT JAAR zal tijdens het Internationale Festival van Edinburgh (van 22 augus tus tot 11 september) speciale aandacht worden besteed aan Michael Tippett, die onlangs 60 jaar is geworden. Deze belangstelling komt hem toe, want of schoon Tippett minder bekend is dan Benjamin Britten, is hij een van de meest vooraanstaande Engelse componisten, een man die door zijn werk als docent, vooral op het Morley College in Zuid-Londen, grote invloed heeft uitgeoefend. Tippett's familie stamt uit Cornwall, waaruit wellicht de magische spanning van zijn muziek verklaard kan worden, een magie gecombineerd met een liefde voor de natuur en het vermogen om dit in muziek uit te drukken. Een bekende mu ziekcriticus schreef onlangs: „Zijn werk doet denken aan stromend water, tril lende bladeren, sprankjes zonneschijn en wolken die langs de blauwe hemel jagen". overvloed van woorden, maar bezitten wel degelijk dramatische kracht. TIPPETT's CONCERT voor Orkest werd speciaal geschreven in opdracht van en voor het Edinburgh Festival 1963. Dit stuk werd onlangs op de plaat vastge legd, evenals het eerste strijkkwartet, het pianoconcert en de twee pianosonates (ge speeld door John Ogdon). De verjaardag van de componist is gevierd door de uit gave van een boek: „Michael Tippett; A Symposium on his Sixtieth Birthday" 1). Het bevat bijdragen van Peter Racine Fricker, Peter Pears, Yehudi Menuhin, William Mann (eerste muziekcriticus van het Londense blad „The Times") en ande ren. Behalve zijn portret ten voeten uit, vinden wij ook nog beschouwingen over zijn voornaamste werken. Sir Isaiah Ber lin zegt over hem: „Deze poëtische, zeer ernstige en gepassionneerde toondichter behoort tot de zeer weinigen die een eigen wereld hebben geschapen." Tippett zelf zegt het als zijn taak te beschouwen „om in de muziek het inner lijk leven van de mens tot uitdrukking te brengen." „Wanneer ik erin slaag," zo vervolgde hij, „om een klankwereld te scheppen waarin tenminste enkele genera tiegenoten enige verfrissing vinden voor hun innerlijk leven, weet ik dat ik op het goede pad ben." JOAN LITTLEFIELD 1) Michael Tippett: ,,A Symposium on his Sixtieth Birthday" werd samengesteld door Ian Kemp en uitgegeven door Faber and Faber Ltd.. 24 Russell Square, Londen W.C.I., prijs 50 shilling. (Van onze correspondent) AMSTERDAM De Vereniging van Letterkundigen heeft gisteren haar 60-jarig bestaan op hijzonder feestelijke wijze ge vierd. Des middags opende de oud-voorzit ter, prof. dr. N. A. Donkersloot „De Boe kenboom" in Fodor aan de Keizersgracht te Amsterdam, een overzicht van zestig jaar schrijvers in Nederland. Na de hierop volgende druk bezochte re ceptie, vierden de letterkundigen 's avonds een groot feest. Het werd door de voor zitter, prof. dr. Garmt Stuiveling, geopend die accentueerde wat de Vereniging voor de schrijvers in maatschappelijke zin be reikt heeft. Aan het einde van zijn korte rede huldigde prof. Stuiveling de schrijvers Hendrik de Vries uit Groningen en Simon Vestdijk uit Doorn aan wie hij het ere-lidmaatschap der vereniging aanbood. Hierop volgde het cabaretprogramma van Seth Gaaikema en Roelof Stalknecht. Michael Tippett ZIJN VADER WAS een welgestelde ad vocaat, zijn moeder kwam uit een offi ciersfamilie en zijn jeugd bracht hij gro tendeels door in het rustige graafschap Suffolk. Later werd zijn vader hotelhou der aan de Cöte d'Azur en de jonge Michael groeide op in Frankrijk, Italië en Duitsland. Daarna kwam hij op het gym nasium te Stamford in Lincolnshire. De eerste wereldoorlog woedde nog voort en muziek werd op school niet gegeven. Pas toen hij achttien jaar was begon de mu ziek een rol van betekenis in zijn leven te «pelen. Na de oorlog ging hij iedere vrij dag naar de Promenade Concerten in Londen. Vrijdagavond was namelijk de Beethoven-avond en Beethoven en Pales tina (wiens missen hij leerde kennen in de kathedraal van Westminster) waren een steun voor hem bij het vormen van zijn muzikale smaak. Hij werd student aan het Royal College of Music te Londen, terwijl hij Franse les gaf om in zijn on derhoud te voorzien. De crisis in de dertiger jaren en een itudie van het werk van Karl Marx stuw de de jonge componist in de richting van lociale en politieke activiteit. Al spoedig begreep hij dat hij kiezen moest tussen zijn politieke idealen en zijn roeping als kunstenaar. Hij koos de kunst, maar zijn sociale bekommernis heeft hij altijd ge houden. TIPPETT STAAT ALTIJD kritisch te genover eigen werk en dit bracht hem ertoe veel van zijn vooroorlogse compo sities in te trekken. De pianosonate en het concert voor dubbel strijkorkest ble ven echter gehandhaafd. In 1944 werd „A Child of Our Time" voor het eerst in het openbaar uitgevoerd en het liet een diepe indruk achter. De idee voor dit 9tuk is ont leend aan de film „De Vier Ruiters van de Apocalyps" die hem jaren tevoren zeer hadden aangegrepen. „Toen het in de jaren dertig in Midden Europa mis ging," vertelt hij, „drong dit werk zich plotseling intuïtief aan mij op. Waar schijnlijk begreep ik beter dan vele ande ren wat wij te zien zouden krijgen als straks de concentratiekampen open gingen." Dit oratorium, dat zich afspeelt in een concentratiekamp, geeft uiting aan Tip pett's intense medelijden met de mens heid en aan zijn pacifistische opvattingen. Zowel de tekst als de muziek zijn van zijn hand. Het werd in Nederland uitge voerd in 1946 ter gelegenheid van de twee de verjaardag van de slag om Arnhem en verheugt zich in een blijvende popula riteit. TIPPETT SCHREEF ook het libretto voor zijn twee andere opera's „The Mid summer Marriage" en „King Priam". De eerste gaat over stervelingen die streven naar dat bijzondere geluk dat naar men zegt slechts verworven kan worden door een deugdzame levenswandel. De Rituele Dansen uit dit werk zijn zeer populair geworden als orkestsuite. Men prees deze muziek in de pers om zijn fascinerende vitaliteit, zijn rijk contrapunt en noemde het een van de meest geïnspireerde wer ken van Tippett. „King Priam", die zijn Wereldpremière beleefde tijdens het Co ventry Cathedral Festival in 1962, beziet de Trojaanse oorlogen vanuit een nieuwe hoek: de verschrikkelijke en toch ver edelende noodzaak van de keuze. Beide opera's gaan misschien mank aan een Rijn 150.000 mensen méér dan in 1963 hebben vorig jaar een bezoek gebracht »an de Rijksmusea en Rijksmonumenten (1964: 1.848.095 en 1963: 1.704.958). De meeste bezoekers trokken het Rijks- Nederlands Openluchtmuseum te Am- hem (367.212), het Rijksmuseum Kröller Muller te Otterlo (164.603) en het Mauritshuis in Den Haag (135.189). Op vallend is de stijging van het museumbe zoek in Leiden. Zo steeg daar het aan tal bezoekers aan het Rijksmuseum voor Volkenkunde van 56006 tot 95.923 en dat «an het Rijksmuseum voor Oudheden van tó.760 tot 42.106. EEN NIET bijzonder talrijk publiek leeft gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw kunnen kennismaken met een van de beste Amerikaanse blanke jazzpianisten; Bill Evans die voor liet eerst met zijn trio in Nederland is. Dit Bill Evans-trio, bestaande uit de leider, bassist Chuck Israels en slagwer ker Larry Bunker heeft een alleszins be vredigend jazzconcert gegeven dat duidelijk heeft bewezen dat Evans zijn hoge plaats in de Down Beat-poll niet voor niets verworven heeft. Het Bill Evans trio speelt typisch blanke jazz. Zoals enkele decennia geleden de mu ziek van Bix Beiderbecke metaalblank geklonken moet hebben in vergelijk met de andere oude-stijl-orkesten, zo valt nu het verschil te horen met Evans en de anderen. Nog sterker bijvoorbeeld dan bij Brubeck. EVANS IS een verfijnd kunstenaar, hij brengt symfonische jazz, en is bovendien een doorgewinterde vakman. De eerste eis die hij voor zichzelf en voor zijn comboge noten stelt is een volkomen beheersing van het instrument. Dat is gisteravond duide lijk gebleken. Bassist Chuck Israels toon de zich een bijzonder vaste begeleider en een knappe solist; slagwerker Larry Bun ker ondersteunde puntig zonder te domi neren en dat is eigenlijk wat elke solist van een slagwerkbegeleider wenst. Goede jazzmuziek dus van dit Evans-trio. Verantwoorde dingen, prachtige harmonie- en, schitterende improvisaties, juist ge timede soli en four-to-four-chorussen. Wèl- licht is dat de reden geweest dat enkele tientallen toehoorders de zaal voortijdig verlieten. Kennelijk vonden zij de muziek van Evans te weinig jazzy, te gepolijst en te geperfectioneerd. Inderdaad is een con cert van een trio als dit een enorm ver schil met dat van bijvoorbeeld de Jazz- messengers. Het trio klinkt sterieler, maar ook meer verfijnd. Bill Evans heeft getracht zijn muziek zo zuiver mogelijk te laten dóórkomen. Daar om speelde hij gisteravond zonder geluids versterking. Dat dwong enerzijds tot een intensief luisteren maar anderzijds gingen daardoor toch ook veel details verloren Ik geloof dat men een trio als dat van (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) AMSTERDAM De eerste televisieop name (31 maart), die gemaakt zal wor den in het tot N.T.S.-studio herbouwde Bellevue in Amsterdam en die verzorgd zal worden door de K.R.O., luidt met een een nieuwe serie in. De K.R.O. be gint dan namelijk met de opnamen van een reeks vakantieprogramma's die ge- presenteert zullen worden door Stan Haag. De serie krijgt de naam „.Vakantie op zicht", amusementsprogramma, waarin diverse vakantielanden zoals Spanje, Ita lië, Joegoslavië en Oostenrijk belicht zul len worden. Stan Haag geeft onder meer tips, hoe overal te komen met de ver schillende ons ter beschikking staande vervoersmiddelen. In mei komt de eerste uitzending. De teksten zijn van Stan Haag en Casper de Groot. De laatste is tevens de samensteller. Loudi Nijhoff zal in het nieuwe theater seizoen spelen bij de Toneelgroep Studio. Ook Piet Kamerman en Wim de Haas zijn door dit gezelschap aangetrokken. Evans het best beluisteren kan in een sa lon met een klein gehoor. Dan pas dringt goed door wat deze uitzonderlijk begaafde instrumentalist van stukken als „Some day my prince wille come" en „Summer time" maakt. Voorafgaande aan het concert van Evans speelde het Misja Mengelberg kwartet, met Mengelberg piano, Piet Noordijk alt, Jacques Schols bas en Han Bennink drums. Over het optreden van dit kwartet weinig goeds. Piet Noordijk is een zeer ca pabel altist en bassist, Jacques Schols toont zich als vanouds een vakman. Het pianistische trapezewerk van Misja Men gelberg kan mij nog steeds niet boeien net zomin als de oorverdovende slagwerkbe geleiding van Han Bennink. Van eenheid in het kwartet was dan ook geen sprake. Emil Stöhr (links) als Joel Brand. Mede ter herdenking van de „februari staking" zendt de NCRV op donderdag 18 februari de door Bavaria in opdracht van de Westdeutsche Rundfunk vervaardigde produktie uit van „De geschiedenis van Joël Brand". Dit televisiespel, dat ele menten van de dokumentaire en van een toneelstuk aaneenvoegt, werd geschreven door Heinar Kipphardt, naar gegevens van Alex Weiszberg. Het is een verhaal over een transactie die nooit tot stand kwam. In opdracht van Himmler deed Adolf Eichmann de ge allieerden tijdens de tweede wereldoorlog het mensonterende aanbod, 1000 militaire vrachtauto's te ruilen tegen 100.000 Hon gaarse Joden, die ten dode waren opge schreven. Joël Brand, vertegenwoordiger van de „Waada", een Joodse organisatie in Budapest, viel de tragische rol ten deel met de geallieerden in Konstantinopel, Aleppo en Kairo te onderhandelen. Zijn tragische belevenissen worden ongero- mantiseerd weergegeven in dit beklem mende spel, welks dramatiek der feiten het de kijkers onmogelijk maakt, alleen maar nuchtere waarnemers te blijven. Na het spel wordt een vraaggesprek uitgezonden, dat prof Eugen Kogon met de in 1964 in Westduitsland aan een hartaanval overleden Israëlische schrij ver en journalist Joël Brand had. Hij werd 58 jaar oud. Brand was ook een be langrijke getuige bij het in Jeruzalem gehouden Eichmannproces. In de K.R.O.-radiorubriek „Man en paard", een vrijmoedig actualiteiten programma, heeft vanavond (zaterdag) Willibrord Nieuwenhuis (correspondent van de K.R.O. in Washington), een inter view met Arthur Miller. Er worden o.a vragen gesteld over diens nieuwste stuk „Incident in Vichy", dat hedenavond bij het Nieuw Rotterdams Toneel in pre mière gaat. HET ZWAARTEPUNT van het con cert dat het Radio Philharmonisch Or kest als gast in de abonnementscyclus van het N.Ph.O. gaf, lag na de pauze, in de uitvoering van de Eerste Symfonie van Mahler. Dit stuk muziek is eigenlijk meer een romantisch prentenboek in vier hoofdstukken los bijeengehouden door vormprincipes die men desnoods symfo nisch kan noemen. Thematisch is het een verwerking van een eerder gecompo neerde liederencyclus waarin het terug- naar-de-natuur en de verrukking des landelijken levens bezongen worden, op geniale wijze tussen twee haakjes. DE SYMFONIE die bijna een uur duurt vergroot deze opzet tot bijna dramatische proporties zonder dat de bij Mahler zo geliefde volkstoon verlaten wordt, behalve in de finale die van het goede teveel wil geven en daardoor te weinig biedt. Een kruidige noot geven de pseudo-schrammeln waarin het orkest als een gesublimeerde boerenkapel klinkt, een vondst die in late re werken nog wel eens tot een irriterend procédé zal verstarren maar hier nog fris is. De instrumentatie is doorgaans interes sant en oorspronkelijk en draagt er veel toe bij om een soms nogal uitgesponnen weemoed en een overdreven vrolijkheid van de pretentieusheid te redden. VOOR EEN DIRIGENT Is een derge lijke partituur een dankbare opgave, er valt veel in te kleuren en plastisch te ma ken. En als dat allemaal lukt komt de emotionele lading zonder omwegen naar de zaal over. Willem van Otterloo had na een even wat aarzelend begin een sterke greep op het orkest en men zou van een moeite loos samenspel tussen de dirigent en zijn musici kunnen spreken, zo vanzelfsprekend kreeg alles gestalte. De uitvoering maakte kennelijk indruk op het publiek. Overigen? is het Radio Philharmonisch Orkest een van de beste orkest-ensembles van ons land, met de eigenaardigheid dat ff Een van de drie verzetsmonumenten die zullen worden afgebeeld op de serie post zegels die PTT op 6 april zal uitgeven ter gelegenheid van de twintigste herdenking van onze bevrijding, zal het standbeeld „De Dokwerker" van de Haarlemse beeld houwer Mari Andriessen zijn. Het beeld, dat voorkomt op de hoogste waarde (40 cent), staat op het Jonas Daniël Meijer- plein te Amsterdam. Op de zegel van 7 cent komt het beeld „Vallende Verzets strijder" van Hans Raedeker dat-in Waal wijk is geplaatst. Op de zegel van 15 cent Zadkine's beeld „De Verwoeste Stad", uit Rotterdam. De achtergrond van elk monu ment wordt gevormd door een van de an dere monumenten. Ontwerper van de zegels, die vierkant van formaat zijn, is de Amsterdamse kun stenaar Otto Treumann. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.g. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. .30 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Stereo: instrumentaal ensemble: Oude en klassieke mu ziek. 10.30 Ad Rem, wedstrijdspel. 10.50 Popu lair klassieke muziek (gr.) 21.25 Romantische muziek. AVRO: 12.00 Lichte muziek kaleidos- coop. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon- muziek. 13.20 Knipperlicht, programma voor al le weggebruikers. 13.50 Wereldkampioenschap hardrijden op de schaats te Oslo. 14.00 Biogra fie van grootmeesters der lichte muziek (opm.) 15.00 Pianorecital: klassieke muziek. 16.00 Kos- te(r)lijk rendez-vous: cabaretprogramma. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor tie ners. Het programma van 17.00-17.30 kan on derbroken worden voor reportage wereldkam pioenschappen hardrijden op de schaats te Os lo. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sport uitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO: 18.30 Na verloop van tijd, lezing. 18.45 Parlando: licht mu zikaal programma. 19.30 Korte Kerkdienst t.g.v. de Jeugddag 1965. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest: amusementsmuziek. 20.45 Weet ik veel, quiz. 21.00 Licht combo en solisten. 21.30 De wereld van Berend Berger- beer, hoorspel. 22.05 Viool en piano: Moderne muziek (opn.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Fran se chansons. 23.30 Metropole-orkest. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 8.00 KRO. 10.00 CONVENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo- foonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoog* mis. 9.30 Fluit en clavecimbel (gr.), klassieke muziek. 9.45 Nieuws, Convent van kerken: gereformeerde kerkdienst (vrijgemaakt). KRO: 11.15 Medaillon, klankrijk portret aan de hand van wetenswaardige feiten uit de muziekge schiedenis. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Nieuws. 12.35 Buiten lands commentaar. 12.45 Mededelingen of gram mofoonmuziek. 12.50 De drie musketiers, licht programma. 33.10 De Springplank: jonge ar tiesten. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Pianore cital: klassieke muziek. 14.25 Omroeporkest en solist: klassieke muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Marathon: lichte grammo foonmuziek en sportreportages. (-4-16.25-16.30 Totouitslagen). 16.30 Operetteklanken. (gr.). IKOR: 17.00 Nederlands Hervormde Kerk dienst. 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 Zingt het voorbedachte lied, reportage van een oecu menische zangdienst. 18.30 Belastingverlaging. ontwikkelingshulp, klankbeeld. 18.55 Grammo foonmuziek. 19.00 De Open Deur, veertiendaag se rubriek. NCRV: 19.30 Veel gevraagde gees telijke muziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex, een wekelijkse bespiegeling over leven en sa menleven. KRO: 20.15 Internationale volksliede ren. 20.40 De indringster, hoorspel, (deel 2). 21.05 Kamermuziek: klassieke muziek (gr.). 21.35 Fluit en piano: klassieke en moderne mu ziek. 22.05 Wissewassen, licht programma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Licht ensemble: licht-klassieke werkjes. 23.10 Muziek van de Lage landen, muzikale le zing. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programmaoverzicht en berichten. 13.00 Nieuws! weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de sol daten. 3 4.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcanto- concert. 15.30 Gevarieerde muziek en sportbe richten. (17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholie ke uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Gevarieerd muzikaal programma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ge varieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO 10.00-24.00 VARA. VARA- 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (7.25 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke orkestwerken (gr.) 9.15 Nederlands Strijkkwartet: moderne muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Kleur bekennen, overdenking. VARA: 10.00 Voor de huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 I ode Zielens, literair klank beeld. 11.30 Semi-klassieke grammofoonmuziek. 12.00 Stereo: Licht intrumentaal kwintet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Lichte muziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Mid denstand. 13.20 Elektronische orgelspel. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.30 De Keizer en de houten kop, hoorspel. 15.30 Cello en piano: klassieke muziek. 16.00 Sociëteit: Zes tig minuten voor boven de zestig. 17.(10 Oude lied jes. 17.15 Amusementsmuziek (gr.) 17.30 Joodse uitzending. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht instru mentaal trio. 18.50 Grammofoonmuziek. 19.00 Onder de afwas, licht programma. 19.30 Parle mentair overzicht. 19.45 Overheidsvoorlichting: De samenwerking met Ontwikkelingslanden Vraaggesprek van Paul de Waart met Prof. Dr. J. van Baal, Direkteur Afd Anthropologic van het Kon. Instituut v.d. Tropen over het onder werp: de voorbereiding van deskundigen. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Instrumentaal ensemble en zangsolisten. 20.30 Etherforum. 21.00 Klein gedrukt, licht programma. 21.20 Het hangt aan de muur en het tikt: het spel van de twintig vragen. 21.40 Radio Filharmonisch orkest en so list: moderne- en semi-klassieke muziek (opn.). Stereo. (Van 22.30-22.40 Nieuws). 23.35 Amuse mentsmuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke gram mofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag 7.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 7.40 Ra diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma van religieuze muziek voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu ziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht orkest en zangsolist. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: radio-snel- buffet. 13.30 Licht ensemble: muziek uit de twin tiger jaren. 13.50 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Bas-bariton en piano: klassieke werken van Russische componisten. 15.00 Als de kat van huis is. .(herhaling van donderdag 4 februari jl.). 15.30 Moderne Russi sche muziek (gr.). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal ensemble: moderne liederen. 16.45 Gram mofoonmuziek: pianorecital: moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.50 Overheidsvoorlichting: Vakonderwijs in Su riname. Spreker: J. A. Hummelen. 18.00 Mari nierskapel der Koninklijke Marine. 18.20 Uitzen ding van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse radiouitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nws. en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Licht vocaal en semble en licht instrumentaal kwartet. 20.00 Op de man af, praatje. 20.05 Lichte grammofoonmu ziek. 20.15 Alarm, hoorspel. 20.55 Semiklassieke kamermuziek (gr.). 21.20 Nieuwe bedreigingen voor Israel, documentaire. 21.30 Klassieke gram mofoonmuziek. 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht ensemble- volksliederen. 22.20 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouw kroniek. 12.15 Gevarieerde muziek. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 10.00 Teleac Inleiding door Z. Exc. minister mr. Th. H. Bot. 10.05 Teleac Een rongang door uw huis, televisiecursus (herh. woensdag jl.) 10.30 11.00 Teleac Moderne onderwijsmethoden en didactiek, televisiecur sus (herh. v. woensdag jl.) 15.00 Weerjournaal, 15.25 Hardy's Logboek (Hardy's Bordbach) T.V.-film. KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje Voorlichting en praktische tips. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: 18.30 Reportage Europese kampioenschappen kunstrijden te Moskou. KRO 19.30 Barend de Beer. 19.35 Sir Lancelot. T.V. film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. NTS: 20.50 Nederlands Songfestival 1965 finale. KRO: 21.25 Bonan za, T.V.-film. 22.15 Epiloog. N.T.S.: 22.20 Jour naal. 22.25 Eurovisie: De wereldkampioenschap pen schaatsen op de lange baan in Oslo. 22.45- 22.45 Voortzetting van de Europese kampioen schappen kunstrijden te Moskou. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 De Hospita, ballet. 20.25 Die Rebellion T.V.-spel 21.50-22.10 Voetangels en klemmen, serie pro gramma's over enkele aspecten van het huis houdelijk beheer. VOOR ZONDAG NEDERLAND I NTS: 14.45 Reportage wereldkampioenschap pen schaatsen op de lange baan te Oslo. 15.45- 16.55 Reportage vah enkele finales van de inter nationale kampioenschappen Badminton te Haar lem. IKOR: 17.00-18.00 Kerkdienst. NTS: 19.00 Reportage van de Europese kampioenschappen kunstrijden te Moskou. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Memorandum van een dokter, T.V.-spel. 21.35 Oranjemannen: Oran jemannen, Ulster en Ierland, reportage. 22.00 Amsterdams Kamerorkest: klassieke muziek, NTS: 22.25 Journaal. 22.30 EUROVISIE: De we reldkampioenschappen schaatsen op de lange baan te Oslo. 23.00-23.45 Europese kampioen schappen kunstrijden te Moskou. NEDERLAND II NTS: 19.30 Robinson Crusoe T.V.-feuilleton voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show. 20.30 Confectti: amusementsprogramma 21.15 Het gestolen schip, Joegoslavisch teken filmpje. 21.25 't Is maar een woord, quizpro gramma. 22.00-22.15 Sport in Beeld. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 18.30 Reportage Europese kampioen schappen kunstrijden te Moskou. CVK-IKOR- RKK: 19.30 Bijbelvertelling voor de kleuters 19.35 Kenmerk: actualiteitenrubriek van de Ker ken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij - V.V.D. 20.30 Mensen die men ontmoet (A face in the crowd), speelfilm (beide keuringen 14 jaar). 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Waauw: gedanste hit-parade. 20.35 De eerste eeuwen van het Christendom, documentair pro gramma (2). NTS: 21.05 Die Bamberger Sym- phoniker: moderne muziek. KRO* 21.45-22.10 On ze man in Washington. (12.25 Weerbericht en mededelingen). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws) 15.45 Concert. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weer' bericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Grammofoonmu ziek. 18.45 Sportkroniek. de toonkwaliteit duidelijk de sporen draagt van het musiceren in een betrekkelijk dro ge studio-akoestiek. De zaalruimte waarin een orkest (doorgaans) musiceert is nu eenmaal zo iets als de voedingsbodem van zijn collectieve klank. Ons Gemeentelijk Concertgebouw heeft een vrij ruim klank karakter en in de tutti-passages klonk het orkest soms nogal afgehakt. Een bekken slag of een koperfanfare bij voorbeeld hadden in het fortissimo een opvallend ge brek aan „body". Dit wil geen critiek zijn op de uitstekende kwaliteit van het orkest maar alleen een illustratie van de wijze waarop een orkestklank geconditioneerd wordt door de wisselwerking met zijn vas te akoestische omgeving. TWEE WERKEN van Mozart maakten de korte eerste helft van deze avond uit. De ouverture Cosi fan Tutte werd flitsend gespeeld, het Tweede Vioolconcert KV 211 in D met F.lise Cserfalvi als soliste viel enigszins tegen door een geringe dosis be wogenheid en charme in de voordracht van de violiste. (Van onze correspondent) In een adres aan het gemeentebestuur protesteren Rotterdamse beeldende kun stenaars tegen het voornemen van B. en W. de percentageregeling voor kunstziniga verfraaiing aan gebouwen niet verder toe te passen. Zij vrezen dat hierdoor de relatie kun stenaar-gemeenschap op een abrupte wij ze zal worden verbroken. Zeker zestig kunstenaars zullen door het ingrijpen van B. en W. worden gedupeerd. Zij vragen dan ook aan het gemeentebestuur en de hoop is dat de gemeenteraad dit don derdag a s. zal bereiken de „percen tageregeling" niet geheel stop te zetten, maar zoals ook op ander gebied ge beurt de toepassing van de regeling evenredig te beperken. Het adres aan het gemeentebestuur is ondertekend door 39 beeldende kunstenaars, verscheidene ar chitecten, tal van personen die een ac tieve rol spelen in het culturele leven van de Maasstad, critici en door leden van het Nieuw Rotterdams Toneel. VOOR MEER DAN acht miljoen gulden handelswaarde aan sieraden zijn ten toongesteld in het Haagse Gemeentemuse um. Het zijn byoux die baron Henri-Michel Heger de Löwenfeld heeft uitgevoerd naar ontwerpen en andere werken van de in 1963 overleden Franse schilder George Braque, de enige beeldende kunstenaar, die bij zijn leven zijn werken zag geëxpo seerd in het Louvre. De byoux zijn te zien tot 21 maart. DE TENTOONSTELLING heet „siera den van George Braque". De meestergoud- smit en meester-steenslijper Heger de Lö wenfeld maakte de kostbare kleinodiën naar ontwerpen van Braque. Daarom, al dus de heer Heger de Löwenfeld, is Bra que de geestelijke vader van de sieraden. De getoonde byoux hebben voor het me rendeel een vogel, of een profiel van een mensenhoofd of paardekop tot motief. De titels van de sieraden zijn ontleend aan de Griekse mythologie. Behalve de byoux zijn er op de expositie ook enkele ontwerpen' tentoongesteld. Het geluk was met Shirley Zwerus, dl« gisteravond als laatste optrad in de Ne derlandse voorronde van het Song Festi val. De drieschaar, gevormd door journa listen, muziekdeskundigen en leken, gaf namelijk duidelijk de voorkeur aan het liedje dat het Haarlemse meisje, dat zichzelf graag „uit zingt", het beste lag. Het leek ons trouwens, dat zij met één van de beide andere levensliedjes geen schijn' van kans zou hebben gehad in de finale, die vanavond plaats vindt. Een beetje in de trant van films als „Helza- poppin" benutte Rudi Carrell de nieuwe ruimte waarin hij gisteravond optrad, te weten de Congreszaal van het RAI-ge- bouw, om allerlei meer of minder ge slaagde grapjes te maken. Het optreden van een Russische conferencier, door Car rell hoogst persoonlijk als tolk voor de ver zamelde „congressisten" bijgestaan, was zeker wel het grappigst. Zoals de laatste tijd bij t.v.-komieken gebruikelijk, haakte Carrell verder vaak aan op recente t.v.- uitzendingen; dat leverde vondsten op, die bij een deel van het lachgrage publiek er in gingen als koek, maar die naar onze smaak toch niet altijd zo geslaagd waren. Hilariteit verwekte natuurlijk de vier oude dames, die hem zingend mochten bijstaan in een fragment, geënt op de shows van Danny Kaye. De rest van dit nogal losjes gebreide amusementsprogramma had veel weg van een dik onderstreepte propagan da voor de naderende 50ste RAI-tentoon- stelling. Met de levendige dansmeisjes van Jan Arntz en de Kamees (die de Moun- ties niet kunnen doen vergeten) maakte Carrell, duidelijk „in" voor dit onderwerp, hier tevens een dynamisch stukje „onper soonlijke" propaganda van. Dat „onper soonlijke" bereikte hij door nu zo ongeveer alle automerken te tonen en te noemen. Het leek ons zeker geen opzet, dat één merk, niet zozeer bestemd voor de „klei ne luiden", er toch nog goed van af kwam. En de totaal indruk van deze uitzending? Zeker niet groots of bijster origineel, maar toch wel een amusante vrijdagavond-uit zending. Na een avond van veel „decibels" uit de moderne vermaakfabriek van de t.v. was het een verkwikking een aflevering van Henk de By's rubriek „Signalement" (een van de betere van de VARA) te mogen volgen. In deze uitzending gewijd aan het kwartet „Quadro Amsterdam" verweefde de By op voorbeeldige wijze muziek fragmenten (het kwartet legt zich speciaal toe op het spelen van composities uit de barok-periode), interviewtjes met en ge filmde bijzonderheden over de vier musi ci. Een korte reportage van een Engelse tournee van dit ensemble was een fraaie afsluiting van deze uitzending.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21