Frans Funke exposeert thuis Concours van eigentijdse muziek E' S GRIEP? NEEM V IRE KT EEN AKKERTJE |1 4v V W 3 Opdrachten op letterkundig gebied Utrechtse firma gereed met orgel voor de Dom in Bremen NEGEN MUZEN De nieuwe beroeps klasse van cultuur bevorderaars" 1 mmË ï>t WOENSDAG 17 FEBRUARI 1965 Aquarellen uit Griekenland: méér dan een reisverslag F 1PPI „Behoud het Centraal Theater" Bob Buys V ertolkers uit twaalf landen naar Utrecht „De Plaatsbekleder" nu op tournee door Italië Nieuwe quizmaster Elektronisch stemapparaat voor Concertgebouworkest ■PW mm. De radio geeft donderdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I TOT 8 MAART exposeert Frans Funke in zijn huis aan de Spaarnelaan 25 („Chez Nous") aquarellen, die hij in Griekenland heeft gemaakt. In de laatste expositie van de Groep in de Vishal kon men reeds een drietal waterverven uit hetzelfde land ont moeten. Die werkstukken hadden wat uit voerige titels gekregentitels, die nog eens dienden te onderstrepen wat in die berg landschappen te ondervinden was. Bijna verontschuldigend vertelde hij me het voor deze expositie wat eenvoudiger gedaan te hebben met slechts het noemen van de naam van plaats of streek. Toch waren die uitvoerige benamingen niet onwelkom. Men kan een landschap schilderen omdat men er een aangenaam schilderijtje in ziet. Men schildert het dan om het mooie plekje. Vaak echter heb ik erop gewezen, dat een landschap ook geschilderd wordt om de gevoelens, die het oproept of om de projectie van eigen gevoelen. Fun ke nu wilde er op wijzen dat het hem ondanks alle realisme of zelfs wel ogen schijnlijk naturalisme in zijn werk toch om meer gaat. Nu kan men wel zeggen, dat zoiets toch wel duidelijk uit de resultaten kan en dient te spreken. Maar naturalis me en impressionisme zijn een beetje be laste namen geworden voor richtingen, waarin men bij de ontwikkeling van de moderne kunst niet méér dacht te zien dan slechts weergave van het zichtbare. DAT ER BIJ FUNKES keuze van onder werpen wel eerder sprake was van enig sentiment was overigens al te zien in zijn grijze aquarellen naar Parijse gevels. In Zuid-Frankrijk heeft hij nadien zijn palet willen verrijken en mogelijk werd het ge voel toen wel eens opzij gedrongen door de moeilijkheden van de te verwerken kleurproblemen. In Spanje kon dat soms voor hem nog duidelijker blijken, daar hier de in het landschap gegeven kleuren een verre van gemakkelijke aanleiding zijn tot esthetisch bevredigende resultaten. Ik meen echter dat de keuze van dat Spaanse onderwerp toch wel wees op een zoeken naar een uitdrukken van gevoelens. Het Spaanse landschap werd na de laatste oor log meter door schilders gezocht om een projectie van sentimenten, die van onze tijd zijn. Van Catalonië naar Griekenland te gaan is, schilderkunstig gezien, niet zo'n grote stap. Dat heeft de Franse Catalaan, de beeldhouwer Maillol, al vroeger kunnen constateren. En ook Funke vond hier iets terug van hetgeen hij aan de Spaanse oost kust reeds voelde. Hier echter lag de zaak ook voor hem iets eenvoudiger door een mindere veelheid van kleuren en kon hij vrijer uit werken. Hij heeft het zich daar bij toch niet zoveel gemakkelijker ge maakt. EN HET MOET DE behoefte aan uit drukking van een persoonlijk voelen ge weest zijn die hem hoog de kale bergen ln dreef waar de aarde naakt wordt en men met in de verte vaak de zee leeft Verontrust over de plannen van de Am- Iterdamse Bank N.V. hebben de regis seurs Jack Dixon en Kees van Iersel, de toneelspeler Ko van Dijk en de secretaris van de Raad voor de Kunst Jan Kassies B. en W. van Amsterdam verzocht geen •loopvergunning te verlenen voor het Cen traal Theater. Deze bank wil het theater laten afbreken om te kunnen uitbreiden. In een brief aan het college wijzen zij •p het tekort aan speel- en repetitieruimte ln de hoofdstad en op de onmogelijkheid dit tekort spoedig uit de wereld te helpen ln verband met de beperkte bouwcapaci teit. Zij delen verder mee dat binnen af zienbare tijd een uitgebreider comitéi be •taande uit beoefenaren van kunst en wetenschap, een beroep op de medewer king van het college zal doen bij het stre ven naar behoud van het Centraal Theater. De laatste hand wordt gelegd aan de expositie „Binnen zonder kloppen in de Pruikentijd", die van 18 februari tot 26 april wordt gehouden in het museum Willet Holthuysen (Heren gracht 605) te Amsterdam. iri die elementaire natuur van aarde, wa ter en lucht. Hier maakte hij de meest boeiende aquarellen. Lager aan de kust heeft hij het al te pittoreske meestal we ten te vermijden. Bij de weergave van bo ten kon zijn toets wel eens te voorzichtig fv X-- „Amorgos VI", aquarel van Frans Funke. weer worden. Hij wil het nu eenmaal goed doen. En dat doet hij dan ook nogal eens op respect afdwingende wijze. Een esthe tisch bevredigende weergave van de scha keringen in groen, blauw en paars van de Middellandse Zee is een opgave! Op even knappe wijze realiseerde hij soms de door de zon dampige atmosfeer boven het water. In het algemeen kan zo gezegd worden dat Funkes expositie meer boven een goed reisverslag uitkomt dan een vori ge dat deed. IN UTRECHT wordt van 5 tot en met 11 maart het internationaal concours voor „jonge vertolkers van muziek van onze tijd" gehouden, georganiseerd door de stichting Gaudeamus in samenwerking met het Utrechts Conservatorium. De 56 deelnemers zijn afkomstig uit twaalf lan den: Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen, Tsjechoslo- wakije, Amerika, Australië, Israel, Fin land en Spanje. DE DEELNEMERS, die niet ouder mo gen zijn dan 35 jaar, zijn niet gebonden aan een bepaald instrument. De keus van de uit te voeren werken is vrij. Als voor waarde is echter gesteld, dat de werken zijn ontstaan in deze eeuw, en minstens twee der uit te voeren werken na 1950 zijn geschreven. Bovendien moeten minstens twee werken afkomstig zijn van een Ne derlandse componist. Het programma moet blijk geven van begrip voor muziek van onze tijd en minimaal zes werken om vatten met een totale speelduur van ten minste 60 minuten, waaruit de jury een keuze maakt tot een speelduur van ten hoogste 30 minuten. Een onafhankelijke internationale jury, die kort voor de aan- (Van onze correspondent ROME Gian Maria Volonte, regis seur van het -gezelschap dat in Rome „De Plaatsbekleder" heeft trachtten op te voe ren gaat de hoofdstad verlaten. Natuur lijk hebben de personen die met alle ge weld wilden dat dit stuk niet zou worden vertoond, precies het tegenovergestelde bereikt. In de andere steden van Italië is de belangstelling enorm en thans gaat de troep naar Turijn waar ze in het grootste theater van de stad zullen op treden gedurende tenminste twee weken (maar dat zal wel langer worden). Daar na begint een tournee door geheel Italië. Het is natuurlijk een allergekste toe stand, dat in het hele land het toneel vrij is van alle censuur terwijl men in Rome onder beroep op een concordaat, dat gesloten werd in de meest rampzalige pe riode van de Italiaanse geschiedenis een strafbaar feit pleegt wanneer men precies datgene doet wat in alle andere gemeenten van Italië volkomen geoorloofd is. Rome is natuurlijk de zetel van de paus. Maar Rome is toch ook een Italiaan se stad en dat niet alleen, het is de hoofdstad van Italië en de grootste stad van het land. Voor de Italiaanse regering zou het toch in de allereerste plaats als hoofdstad van het land moeten gelden. Het Vaticaan is een staat op zichzelf. De vragen die gesteld zijn door talrijke sena toren en kamerleden zullen op woensdag door de minister van Binnenlandse Zaken worden behandeld, maar het is hoogst on waarschijnlijk dat zijn antwoord ook maar iemand tevreden stelt. vang van het concours bekend gemaakt zal worden, beoordeelt de uitvoeringen. DE EERSTE selectie-ronde is op 5, 6 en 8 maart in het Utrechts Conservatorium. Deze ronde is niet openbaar. De tweede ronde op 9 en 10 maart, eveneens in het Utrechts conservatorium, is voor belang stellenden toegankelijk. De derde ronde, tevens openbaar slotconcert, is op donder dag 11 maart in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in Utrecht. Na afloop van dit concert volgt de officiële prijsuit reiking. De eerste prijs (de Europaprijs) van 3000 gulden is beschikbaar gesteld door de Fondation Européenne de la Culture. Verder worden toegekend een tweede prijs van 1.500, een derde prijs van 1.000 een vierde prijs van 750 en een vijfde prijs van 375. Het slotconcert wordt opgenomen door de AVRO, die het op 23 maart uitzendt. Voor het concours zijn subsidies ontvan gen van de gemeente Utrecht, de provin cie Utrecht, de stichting Cultuurfonds Bu- ma, het ministerie van Onderwijs, Kuns ten en Wetenschappen, de Fondation Euro péenne de la Culture en van particuliere zijde. De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, drs. L. J. M. van de Laar, heeft een aantal opdrachten op letterkundig gebied gegeven. Drs. C. v. d. Ketterij te Leiden zal een verhandeling schrijven over structuren en versvormen van de verhalende poëzie van A. C. W. Staring; dr. M. C. van den Toorn te Hilversum zal een studie schrijven over de bronnen en oud-Noorse achtergronden van Marcellus Emants' „Godenscheme ring"; drs. R. van de Velde te Aarhus (De nemarken) zal een beredeneerde catalogus maken van het gehele werk van H. Mars man voorzover dit is gepubliceerd; W. A Braasem in Den Haag heeft opdracht om, in samenwerking met R. Nieuwenhuys te Amsterdam, een essay te schrijven over de Nederlandse letterkunde die door vorm, karakter of anderszins met Indone sië verbonden is; R. A. Cornets de Groot in Den Haag heeft een opdracht voor een essay over het astrologisch aspect in het werk van Simon Vestdijk; mevrouw Hen- riëtte Mooy te Maarssen zal haar herin neringen aan de jaren 1940-1945 boeksta ven; Michel Ondei te Leiden kreeg op dracht voor het schrijven van een roman; In het bedrijf van de gebroeders Van Vulpen in Utrecht is deze week de bouw voltooid van een drieklaviersorgel voor de Domkerk in Bremen. Het orgel heeft, ver deeld over hoofdwerk, rugwerk, borst- en pedaalwerk, in totaal 35 registers. De van massief eikenhout gemaakte orgelkas is door de beeldhouwer J. Scldenthuis met snijwerk gedecoreerd. Het Utrechtse bedrijf kreeg de opdracht voor de bouw van de Evangelische Ge meente, die daartoe was geadviseerd door prof. Hanz Heinze, organist en directeur van het Conservatorium in Bremen. Aan het orgel, dat ongeveer twee ton kost, hebben 35 mensen ruim een jaar lang ge werkt. Bijna alle onderdelen zijn met de hand vervaardigd, óók de 2500 pijpen. Aan het eind van deze week wordt het ge demonteerde orgel per auto naar Bremen vervoerd. Na aankomst in Bremen begint men in de Domkerk zelf met het afstellen van de intonatie, een karwei waarmee nog eens drie maanden zijn gemoeid. Het Utrechtse bedrijf bestaat binnen kort 25 jaar. In die kwart eeuw heeft het zo'n 200 orgels gebouwd en gerestaureerd. In de ongeveer dertig kleine en grote Nederlandse orgelbouwbedrijven werken in totaal naar schatting 250 mensen. Een officiële vakopleiding bestaat er niet, men moet het ambacht in het bedrijf zelf leren. De Utrechtse orgelbouwers zijn de enigen in Nederland, die geen enkel onderdeel „uitbesteden", maar het gehele orgel zelf op de zolder en in een paar kamers van hun oude grachtenhuis vervaardigen. Miller in Warschau. De Amerikaanse to neelschrijver Arthur Miller heeft in een bijeenkomst in de Amerikaanse Biblio theek in Warschau gezegd dat de ideale criticus „heel klein diende te zijn, on zichtbaar en doofstom". Miller voegde hier aan toe: „Het kan me niet schelen of hij een schrijfmachine bezit of niet, zo lang daar maar niets uit komt". Mil ler zei verder: „Ik heb nog nooit iets geleerd van een criticus en ik heb nog nooit iemand ontmoet die wel iets van de critiek had opgestoken. Critici zijn voor het publiek, niet voor de kunste naar". Op de bijeenkomst zei Miller ook nog dat de films die van zijn toneelstuk ken zijn gemaakt een vulgarisatie van zijn werk zijn. Prijsuitreiking in Groningen De commissaris der Koningin in de pro vincie Groningen, mr. C. L. W. Fock, heeft hedenmiddag de Culturele Prijs van de Provincie Groningen voor 1964 uitge reikt aan de schilder en graficus J. van der Zee. De prijs is een bronzen legpen ning en een bedrag van 1500. De com missaris waarschuwde tegen het gevaar van een te veel aan organisaties op het culturele erf. „De nieuwe beroepsklasse van cultuurbcvorderaars remt veeleer de culturele zelfwerkzaamheid, dan dat zij bevorderend werkt. Er moeten wegen wor den gezocht waarlangs de subsidie meer naar de producenten van cultuur kan gaan", meende mr. Fock. Prof. dr. H. Schulte Nordholt gaf een schets van enkele belangrijke karaktertrek ken van Jan van der Zee en van zijn werk. Fries van geboorte is Van der Zee niettemin een echte Groninger in zijn ener gieke werkelijkheidservaring. In 1920 sloot hij zich aan bij de toen pas opgerichte Ploeg". Hij behoorde niet tot de expressio nistische hoofdgroep van Wiegers, Altink, Dijkstra maar vormde een aparte vrien denkring met Alkema en Hendrik de Vries, terwijl hij ook veel contact had met Werkman. T.V.-OPDRACHT VOOR RUDOLF KIERS De minister van Onderwijs, Kunsten- en Wetenschappen heeft op voordracht van de Commissie Studie-opdrachten Televisie een studie-opdracht verleend aan de heer R. Kiers, die bij de AVRO regisseur-pro ducer is van documentaires voor de tele visie, wonende in Amsterdam. Deze opdracht houdt in dat de heer Kiers een studiereis zal ondernemen naar de VS en Canada ter verwerving en uitbreiding van kennis op het gebied van de z.g. cine- ma-vérité een bepaalde vorm van do cumentair filmen en na afloop de bete kenis daarvan voor de televisie in een rap port zal samenvatten. Tate Gallery koopt een Picasso. De Tate Gallery heeft van Pablo Picasso aange kocht een van zijn belangrijkste werken „De drie Danseressen". De prijs is niet bekendgemaakt, maar een Londense kunstexpert gelooft dat het absolute minimum 50.000 pond sterling bedragen moest hebben. Het schilderij (2,40 x 1,20 meter) is gemaakt in 1925. Sindsdien is het werk altijd in de privéverzameling van de kunstenaar gebleven. Vijf jaar geleden heeft het echter op een speciale tentoonstelling in Tate gehangen. Pi casso heeft tot dusverre elk bod op het doek geweigerd. De harde VAR A-quiz, „Tel uit je winst" werd gisteravond voor het eerst geleid door Joop van Tijn, die zich een enkel» minder geslaagde reactie, gevolg wellicht van lichte camerakoorts ten spijt, behoor lijk van deze moeilijke taak kweet. Het was voor het spel zeker winst, dat het met 5 minuten werd verlengd en daardoor niet meer een race tegen het uurwerk be hoefde te zijn. Het „nieuws van de politierechter", voor menig kijker een stukje lectuur, dat de krant elke dag te bieden heeft, kwam tot leven in een vervolg van het programma .Televisierechtbank". De Rotterdamse hoogleraar prof. mr. Hulsman bleek bij uitstek geschikt te zijn een politierechter, die mildheid aan gestrengheid moet paren te typeren. De uitzending kreeg een leven dig karakter door het feit, dat er vier zaakjes behandeld werden. Na zoveel zit tingen van de t.v.-rechtbank frappeerde het ons toch weer, hoe volmaakt echt de medewerkende gelegenheidsacteurs en -ac trices hun rollen speelden. In dit verband ook moeten zeker nog eens de namen val len van mr. Erika van Dijk. die deze pro gramma's steeds voorbereidde en van Mi- lo Anstadt, die de zittingen regisseerde. J. Darmhuizer Het Concertgebouworkest is sinds dins dag 16 februari 1965 in het bezit van een elektronisch stemapparaat. Voor zover kan worden nagegaan is dit orkest het eerste in Europa dat over zulk een „la boratoriuminstrument" beschikt. De stich ting „Donateurs van het Concertgebouw orkest" kon door een schenking van d« heer A. van Leer het apparaat kopen. Haar voorzitter, de heer A. Dudok van Heel, heeft dit aan het orkest aangebo den. Het apparaat is genaamd Strobocon, een samentrekking van stroboscoop en de naam van de fabrikant. Het vertaalt in een visueel beeld het z.g. stroboscopisch ef fect. Het maakt snelle periodieke bewe gingen (trillingen) zichtbaar. Het geeft in twaalf vensters voor een piano-octaaf een beeld van de opeenvolging van die trillingen. Afwijkingen van bepaalde toon- verhoudingen worden ondubbelzinnig zichtbaar aangetoond. Elk van de 12 ven sters van het apparaat geeft het beeld der trillingen in zeven banden, zodat ook de boventoren zichtbaar worden. Is b.v. de toon a met 440 trillingen per se conde als uitgangspunt gekozen dan geeft een op welk instrument ook gespeel de a een stilstaand beeld. Is de geprodu ceerde toon te hoog dan ziet men een naar rechts draaiend beeld, is de toon te laag een naar links draaiend beeld in de (op die 440 trillingen per seconde af gestemde) visuele registratie. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtend gymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klas siek pianospel (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Radio Kamerorkest: klassieke en moderne mu ziek. 12.00 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 orkestmuziek. 13.00 Nws 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Ste reo: Sopraan, tenor en piano: klassieke liederen. 14.30 Variété-theater: gevarieerd programma. 15.45 Semi-klassieke orkest muziek. (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Voor dracht. 16.25 Populaire grammofoonmuziek 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Volkspar tij voor Vrijheid en Democratie. Luister naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Eigen weg: programma voor de twintigers. 20.00 Nieuws. 20.05 Ra dio Filharmonisch Orkest en solist; klas sieke muziek. I.d. pauze: De gouden RAI: auto-biografie over de laatste 50 jaar 22.15 Dansmuziek. 22.30 Nieuws en mede delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouver ture; reportages en lichte grammofoonmu ziek (7.30-7.40 Nieuws, plm. 8.00 Overwe ging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne orkestmu ziek (gr.) 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Van alle markten thuis: plaatjes die verschijnen en blijven en verdwijnen. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week. 13.00 Metropole orkest en solist: amusementsmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte gram mofoonmuziek. 14.45 Alarm, hoorspel (her haling van 15 februari jl.) 15.25 Radiophil- harmonisch sextet: klassieke en moderne muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30Lieht instrumentaal trio. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Kinderkoor (gr.) 17.45 Musetteklan- ken (gr.) 17.55 Sportrubriek. 18.10 Koor zang: lichte muziek. 18.30 Sociaal pers pectief, lezing. 18.40 Licht instrumentaal kwintet. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Kinderzangklassen: zondagsschoolliederen (gr.) 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoon muziek. 20.10 Boeren en burgers in Bui tenveen, hoorspel, (deel 20) 20.35 Samen uit samen thuis, gevarieerd program ma. 22.00 Rondom het kind: pedagogische etherleergang. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Zo juist verschenen. boekbespreking. 23.00 Kerkorgelconcert: oude muziek. 23.35 Moderne kamermuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe richt en mededelingen) 12.50 Beursberich ten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Gram mofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Franse les. 16.25 Liederen. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Vrije poli tieke tribune. 20.00 Moderne en klassieke muziek. (In de pauze: Boekbespreking). 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmu ziek en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Belcantocon cert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker: Internatio naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.50 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Teleac: On gevallen in en om de woning: televisie- cursus. KRO: 19.30 Van onze Sportredac teur. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 'n Moeder Plaat 'n Gouden Plaat?, pro gramma over smartlappen. 21.20 TV-dan- sant. 21.50-22.45 Internazionale Milan Glasgow Rangers (Europa-Cupwedstrijd). 23.00-23.05 Journaal. 23.05 Teleac: Moderne Onderwijsmethoden en Didactiek, televisie cursus. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01-22.10 Maarten Luther, de man uit Wittenberg, TV-spel. NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Pirate Poodles, slapstick uit de oude doos. 19.40 Van gewest tot gewest, regionaal journaal. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en Tante Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Attentie. 20.50 De geschiedenis van Joel Brand (Die Geschichte von Joel Brand) TV-spel. 22.40 Interview. NTS: 22.50-22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De Lucy Show Een goede supporter. TV- film. 20.25 Franse chansons. VARA: 20.50 Dick Powell Show: Medaille met 3 zijden, t.v.-film. 21.45 Achter het nieuws. Advertentie In het t.v.-spel „Maarten Luther, de man uit Wittenberg", stelt Leopold Ahlsen ons Maarten Luther voor als een mens die in zijn laatste uren zijn leven aan zich ziet voorbijtrekken. Hij ziet in zijn agonie Karei V, die hij nog nooit persoonlijk ontmoet heeft. In dit gesprek met Keizer Ka- rel V overziet hij de gevolgen van zijn handelingen, die pas na eeuwen van kerkelijke twisten en oorlogen tot stand zouden komen. Hedenavond op Nederland II (20.01 uur). Het zevende concert in de D-serie van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest heeft plaats op dinsdag 23 februari a.s. in het Haarlemse Concertgebouw. Solist op deze avond is de violist Herman Krebbers (foto). Het concert, dat onder leiding staat van Henri Ar ends, wordt geopend met de ouverture Le Carnaval Ro- main van Berlioz. Van Guillaume Landré, die op 24 februari zijn 60-ste verjaardag viert wordt de 4e Sym fonie uitgevoerd. De Slavische dan sen Op. 46, no's 1 en 8 van Dworsjak besluiten het concert voor de pauze. Na de pauze zal Herman Krebbers optreden met het Vioolconcert van Beethoven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8