Maurice Huisman over de
nieuwe Nederlandse Opera
Drie produkties in het najaar
KOU, GRIEP
Quartetto Italiano: hoog niveau
Inzet van de Mozartcyclus te
Heemstede een groot succes
NEGEN MUZEN
Stichting Amsterdams
Universitair Toneel
Tiepolo-collectie (166
tekeningen) in veiling
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1965
11
Eerste deel van Erasmus'
verzamelde werken
Het verbod in Rome
van „De Plaatsbekleder"
i
Goed voetenwerk
Filmcomponist en zijn
vrouw neergeschoten
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
nabeschouwingen
Damshuizer
Arme Mann Luther
Vasas Györ in Attentie
De Nieuwe Nederlandse Operastichting
zal in september van dit jaar haar eerste
voorstellingen geven. De opera-intendant,
Maurice Huisman, heeft dit in Amster
dam gezegd op de eërste persconferentie
van de nieuwe stichting. De heer Huisman
zei met nadruk dat het in leven houden
van een opera in Nederland staat of valt
met de oplossing van het zalenprobleem
in de grote steden. De nieuwe opera zal
optreden in Amsterdam, Rotterdam,
Utrecht, Eindhoven en bij gelegenheid
ook in andere goede schouwburgen van
het land. Nu het gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen afgebrand is, kan Den
Haag helaas alleen voor opera's met klei
nere bezetting in aanmerking komen.
Decentraliseren op operagebied is een
kostbare aangelegenheid. „Wij zullen
aldus de heer Huisman decentralise
ren, maar de artistieke kwaliteit der voor
stellingen mag er in géén geval onder lij
den". Er wordt gestreefd naar een zekere
rationalisatie van de technische condities
en meer geschoold personeel. Men zal
lang genoeg over de zalen moeten kunnen
beschikken.
„Geplaatst voor de dubbele noodzaak,
enerzijds als hoeders op de treden van
een waardevol Europees cultureel erfgoed
uit vroeger tijden, dat voortdurend opge
frist dient te worden, en anderzijds het
ontstaan van een nieuw type voorstellin
gen in de stijl van onze eeuw te bevorde
ren, schouwspelen die zowel de grote
hedendaagse operamiddelen als die van
de huidige techniek zullen behoeven
willen wij aldus de heer Huisman
een „nationaal" gebouw dat ons in staat
stelt aan die dubbele opgave te voldoen.
Een gemeentebestuur, dat, zoals uit alles
blijkt, overtuigd is van de essentiële nood
zaak de cultuur te bevorderen, kan de
stoot geven tot het vormen van een stu
diegroep, die zich in de problemen verdiept
en tot nieuwe concepties komt."
Met deze beschouwingen wilde de inten
dant er de nadruk op leggen niet stil te
willen blijven staan bij een overgangsop
lossing en zich met de huidige situatie te
vergenoegen: „Integendeel, wij willen al
onze krachten inspannen om een definitie
ve oplossing te vinden".
„De N.O.S. moet een opera zijn, van een
kwaliteit en een vitaliteit die er van de
beginne af naar streeft, de vergelijking te
kunnen doorstaan met vooraanstaande
opera's in het buitenland", aldus de inten
dant. „De opera moet een breder, een jon
ger publiek zien toestromen, en ook een pu
bliek, dat op andere wijze muzikaal ge
oriënteerd is, o.a. het concertpubliek, dat
verwachtingen stelt, waaraan voldaan
moet worden: een „opera-feest", een voor
stelling waaraan de beste regisseurs en
vertolkers van rang zullen medewerken.
„U zult over mij oordelen, zodra ik met
realisaties kom", aldus Maurice Huis
man.
Het eerste seizoen zal drie periodes van
activiteit omvatten. De eerste periode in
september, oktober en november „Der
Rosenkavalier" van Richerd Strauss, on
der leiding van Richard Kraus met de
medewerking van het Residentieorkest, op
te voeren in de Amsterdamse Stads
schouwburg. „Gotterdammerung" van
Wagner, een voorstelling met in één avond
de voornaamste scènes uit de „Ring", met
het Utrechts Stedelijk Orkest en „Mada-
ma Butterfly" met het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest in het RAI-centrum.
Advertentie
zware hoofd- en borscverkoudheid, diep
vastzittend slijm,snuift en wrijft U weg met
De publikatie van het eerste deel van
een nieuwe uitgave van de complete wer
ken van Erasmus wordt verwacht in
1969, het jaar waarin de vijfhonderdste ge
boortedag van deze grote humanist her
dacht zal worden.
Het initiatief tot deze uitgave, die veer
tig delen zal gaan omvatten, is genomen
door het historisch genootschap „Rottero-
damum". In december 1963 is een inter
nationale raad onder voorzitterschap van
de Leidse hoogleraar dr. J. N. Bakhuizen
van den Brink met de voorbereidende
werkzaamheden begonnen. Vorig jaar
kreeg deze raad belangrijke financiële
steun van de Union Académique Interna
tionale. Deze stelde de honderdduizend gul
den die zij in de vorm van de Erasmus
prijs 1964 kreeg beschikbaar voor het werk.
Tot nu toe hebben slechts twee edities
van de verzamelde werken van Erasmus
het licht gezien. De eerste in 1540 te Ba
zel, de tweede in het begin van de 18de
eeuw te Leiden. De nieuwe uitgave, waar
van de verwezenlijking waarschijnlijk der
tig jaar in beslag zal nemen, krijgt een
wetenschappelijk gecontroleerde tekst. Dit
v/as met de vorige edities niet het geval.
Verder wordt zij voorzien van een uitge
breid tekstkritisch apparaat en een uitvoe
rig historisch commentaar.
De Italiaanse minister van Binnenland
se Zaken, Paolo Taviani, heeft woensdag
het verbod op uitvoering van „De Plaats
bekleder" van Hochhuth verdedigd. Dit
verbod heeft niets te maken met culturele
vrijheid, zei hij. In antwoord op vragen
van socialisten, communisten en andere
Parlementariërs in de senaat zei hij dat
het verbod voortvloeit uit de verplichtin
gen van het Lateraanse verdrag tussen
Italië en het Vaticaan en uit de Italiaanse
grondwet.
Het Vaticaanse weekblad Osservatore
della Domenica noemde het spel woensdag
«niets anders dan een opzettelijke en wel
overwogen vervalsing."
„De communisten zijn het meest vast
houdend in hun eis van „vrijheid van me
ningsuiting, die in dit geval vrijheid om
te beledigen is," schreef de Osservatore
Romano. Het Vaticaan heeft de ontploffing
°P het Sint Pietersplein van woensdagoch
tend als een misdadige demonstratie te
gen het verbod veroordeeld.
Mevrouw Brouwenstijn is gevraagd de rol
van de Marschallin in „Der Rosenkava
lier" te willen zingen. Het is de eerste
maal dat zij deze rol vervullen zal. Ar
nold van Mill zal de baron Ochs-rol zin
gen.
voor de Wagnervoorstellingen heeft de
intendant een beroep gedaan op Bayreuth-
solisten. De eerste rollen van „Madame
Butterfly" zullen gedaan worden door ar
tiesten van de Scala van Milaan. De Ring-
avond zal een co-productie zijn met de Na
tionale Opera van België en zal na de voor
stellingen in Nederland, te Brussel gepre
senteerd worden.
In de tweede periode januari en fe
bruari - worden opgevoerd „Wozzeek" van
Alban Berg met het Brabants Orkest in
het RAI-centrum „Le Nozze di Figaro"
van Mozart met het Nederlands Kamer
orkest in de Hoofdstedelijke Schouwburg
en „Manon" van Massenet met het Rot
terdams Philharmonisch Orkest in het
RAI-centrum. Deze drie voorstellingen
zullen een co-produktie zijn van de N.O.S.
en de Nationale Opera van België.
In de derde periode juni e n juli
brengt de N.O.S. in samenwerking met
het Holland Festival twee of drie opera's.
Maurice Huisman onderzoekt op het ogen
blik de mogelijkheid van opvoeringen van
„Het Labyrinth", muziek van Peter Schat
in de regie van Peter Oosthoek. Hierom
trent en over het totale opera-programma
in de derde periode zullen nog mededelin
gen worden gedaan.
De intendant heeft het voornemen een
opera-studio op te richten, waarvoor hij
meent in ons land de leidende krachten te
kunnen vinden. Deze studio zal ook een
podium zijn waarop jonge kunstenaars er
varing kunnen opdoen met publiek. Naar
verwacht zal de studio in november van
dit jaar het werk beginnen. De heer Huis
man wil in mei 1966 in Eindhoven een fes
tival „Lente-opera" organiseren, waar
jonge talenten aan bod zullen komen. Ge
durende de eerste mei-weken zullen de jon
ge zangers een eigentijds werk voorberei
den, dat daarna in verschillende schouw
burgen van ons land en eventueel ook in
het nabij buitenland zal worden opgevoerd.
Mr. J. den Daas is benoemd tot admi
nistratief directeur en de heer J. van Do-
veren als chef voor pers- en publiciteits-
zaken.
fwiU. .iv
Vrijdagavond herhaalt de KRO een
al eerder op een donderdagmiddag
uitgezonden televisiespel, dat gewijd
is aan een merkwaardige vrouw uit
onze Gouden Eeuw: Anna Maria van
Schurman (16071678). Zij was een
waar talenwonder en haar grote
artistieke begaafdheid deed niet on
der voor haar intelligentie, die haar
in nauw contact bracht met de groten
der wetenschap. Onbillijk als de
historie soms is, werd van Anna
Maria vooral bekend haar godsdien
stige zwenking die zij op gevorderde
leeftijd ondernam door zich aan te
sluiten bij de mystiek-piëtistische
beweging van Jean de Labadie. Anna
Maria van Schurman volgde de pre
diker, die uit Amsterdam werd ver
bannen, en kwam in Westfalen te
recht. Haar laatste levensdagen
bracht ze door in het Friese plaatsje
Wieuwerd.
Het was de avond van het betere voe
tenwerk, dat achtereenvolgens werd ge
demonstreerd tijdens het als steeds wel
verzorgde programma „T.V.-Dansant" en
tijdens de voetbalwedstrijd Internazionale
Milaan-Glasgow Rangers. Met fonkelende
brilleglazen lichtten danskampioen Bert
Voeten en spreekmeester Gerard Heystee
naar ons gevoel beiden wat moeizaam
de gezelschapsdansen toe, die op de
gladde vloer van de RAI-spiegelzaal wer
den tentoongesteld, Aad van Leeuwen gaf
op deskundige wijze commentaar bij de
verrichtingen van de top-voetballers in het
Milanese stadion.
De aflevering van „Brandpunt", deze
keer nogal aan de praterige kant, werd
het vermelden waard door kleine kring
van Franse katholieken, veelal behorend
tot de bezittende klasse, die zich onder
leiding van de schrijver Michel de St.
Pierre behoudzuchtig verzet tegen de pro-
Van Beinum Stichting. De Eduard van Bei-
num Stichting houdt van 20 april tot 1
mei 1965 in Huize Queekhoven te Breu-
kelen een studiebijeenkomst voor flui
tisten en ensemblespel blazers-slagwerk.
DE KWALITEITEN van het Quartetto Italiano dat het vijfde concert in de
jaar bestaat in ongewijzigde samenstelling en in totaal zestienhonderd concerten
heeft gegeven, zijn reputatie. Indien ik één naam in het bijzonder zou willen
noemen, wat bij een zo homogeen gezelschap bijna op discriminatie gaat lijken,
dan zou het de altviolist Piero Farulli zijn, omdat de altviool onder zijn handen
helemaal niet meer het eigenzinnige instrument met een wat uitgezakte zeurtoon
is maar een brug tussen de lagere regionen van de violen en de middenligging
van de cello (en af-en-toe een brug-der-zuchten die in een obligaat trekje een
koude rilling .veroorzaakt).
OVERIGENS BLIJVEN Italianen altijd
„ergens" kleurgevoelige zangers, wat
voor opus 132 van Beethoven niet over de
hele linie een positieve factor is. In het
enorm peinzende langzame deel (Heiliger
Dankgesang etectera) miste men een be
paalde inhoudelijkheid- een slecht woord;
ik bedoel: iets wat met het ethos te maken
heeft, wat naar de binnenkant graaft in
plaats van de menigvuldige nuances te
borduren en te belichten die op zichzelf
zeker rijk aan betekenis zijn maar juist
in een ingekeerde muziek als deze om een
toegift aan interpretatie vragen. Waar
de partituur een zekere dynamiek 'ver
raadt laten de Italianen geen kans onbe-
nut en opeens raken zij aan de toppen
van speelvaardigheid, meer kan men niet
verlangen want muziek moet men tenslot
te SPELEN. Jammer dat zij geen Mo
zart op hun programma hadden ditmaal.
VOOR DE PAUZE was opus 168 in Bes
van Schuttert natuurlijk prachtig van be
heerste, sprankelende lyriek. Men zou
over 1 accoord kunnen schrijven, bijvoor
beeld het laatste accoord van het Andante
Sostenuto, zoals dat uitademt, een kelk
met vier blaadjes die zich sluit tegen de
avond.
Fünf Satze opus 5 van Anton von We-
bern deed denken aan Japanse kalligram-
men, een wonder bijna van gefluisterde
lijnen, één enkele cello-toon pianissimo
die van heel ver leek te komen of een
drieklank in flageoletten die het kristal
len timbre van een celesta opriep. Hoe
zou zo'n muziek in de tijd van haar ont
staan gespeeld zijn? (ze dateert uit 1909),
druk, overspannen, expressionistisch
waarschijnlijk. Het leek me dat ze in de
ze sobere, gevoelige stijl pas aan haar
vervulling toekwam.
Sas Bun ge
De VARA-televisie brenat vanavond
een optreden van de beroemde Franse
chansonnier Alain Barrière. Het is
één van de eerste tv-programma's.
die gemaakt zijn in het nieuwe RAI-
gebouw te Amsterdam. Alain Barriè
re (geboren in 1935 in La Trinité sur
Mer) heeft heel wat moeilijkheden
moeten overwinnen, voordat hij zich
kon scharen onder Frankrijks groten
als Brassens en Bécaud. Hij ging naar
het gymnasium, behaalde later zijn
ingenieursdiploma, maar zijn wens
droom bleef: liedjes schrijven en die
zelf op het podium brengen. Bij de
eerste zangwedstrijd mislukte zijn
optreden, bij de tweede werd hij ge
woon vergeten en bij de derde zat er
eindelijk een 5e plaats in. De door
zetter won natuurlijk en nu is Alain
Barrière beroemd om zijn teksten en
zijn liedjes.
HET EERSTE CONCERT van de Mozartcyclus in het Minerva Theater,
georganiseerd door het Noordhollands Philharmonisch Orkest in samenwerking
met de Heemsteedse Kunstkring, kon woensdagavond gegeven worden voor een
uitverkocht huis. Werd men gelokt door het eeuwige wonder dat Mozart heet?
Of waren de solisten, de veelbelovende jeugdige pianiste Mariëtte van Wijk of
de fameuze klarinettist van het Danzi-Kwintet Piet Honingh de trekpleisters?
Om het even, de wisselwerking tussen podium en zaal, waar iedere muzikale
prestatie om vraagt, kwam volledig in vervulling en het resultaat was een ge
meenschappelijk doorleven van een drietal meesterwerken: de ouverture van de
opera „Don Giovanni", het „Klarinetconcert" en het „Pianoconcert in A", al
composities uit de rijpste tijd van hun geniale schepper.
DE OUVERTURE en het pianoconcert
zijn vertrouwde nummers op de concert
programma's. Voor vele concertbezoekers
zal het Klarinetconcert echter een open
baring betekend hebben, hoewel het geldt
als het klassieke hoogtepunt van het gen
re. Maar ja, hoe zelden komt het voor
dat een klarinettist als solist op een or
kestprogramma vermeld staat? En als
het gebeurt, dan is het nog doorgaans in
combinatie met een sopraanzangeres ter
vertolking van Schubert's. „Der Hirt auf
dem Felsen".
GELUKKIG WORDT er de laatste tijd
weer aandacht besteed aan het klassieke
blazersconcert en worden Mozarts solower-
ken met orkest voor fluit, hobo, hoorn,
fagot dankbaar onthaald. Waarom dan
ook niet dat voor klarinet, dat van alle
het rijpste is en een uitdrukkelijke voor
liefde markeert voor het instrument, dat
tot Mozart heeft moeten wachten om tot
volle ontplooiing van zijn mogelijkheden te
komen. En daar blijft het in dit opus niet
bij, want in combinatie met het orkest,
dus in zijn symfonisch karakter, is het een
top en met bijzonder respect te benade
ren omdat het het laatste werk is dat de
meester voltooide, amper drie maanden
vóór zijn dood. Toen volgde nog het frag
mentarisch gebleven Requiem. Piet Ho
ningh met zijn a-klarinet en Henri Arends
met zijn orkest hebben ons van dit mees
terwerk een verklanking te horen gegeven
die boven alle lof verheven is. Hier te ge
wagen van fraaie toon en virtuoze beheer
sing, van volgzame begeleiding en dies
meer, het zouden al ijdele woorden zijn.
Zeggen wij slechts dat het een verrassend
mooie confrontatie was met datgene wat
het genre aan complete schoonheid te bie
den heeft.
DE RELATIE van het Klarinetconcert
met het Pianoconcert in A, beperkt zich
niet alleen tot de toonaard, want ook hier
speelt het klarinettimbre een rol in het
klankgeheel. Mozart bande er namelijk de
hobo's uit het orkest, om ze te vervangen
door a-klarinetten. Maar hier is het toch
uiteraard het klavieridioom dat het karak
ter aanduidt: in I met de charmantste
glimlach, in II met een tikje melancholie
in deinende Siciliana-beweging, en in III
in een energieke vreugderoes. Mariëtte
van Wijk kon ons het best in de charme
en de melancholie van het werk doen ge
loven. Haar technische problemen blijken
nog vast te zitten, niet zozeer op bravour
als op ritmische beheersing, wat het over-
de-kop-slaan niet denkbeeldig maakt. Maar
haar overtuigende muzikaliteit lijkt een
waarborg voor een opvallende carrière.
De Don Giovanni-ouverture had de avond
petillant ingeleid en we hebben Minerva
verlaten met sublieme indrukken van het
énige Klarinetconcert.
Jos de Klerk
Blijkens een mededeling van de politie
zijn de componist Jerry Livingston en zijn
vrouw Ruth woensdag in hun woning door
hun 22-jarige zoon Gary neergeschoten.
Namens het ziekenhuis, waarin zij zijn op
genomen, is meegedeeld dat hun toestand
bevredigend is.
De zoon had zich na zijn misdrijf op de
tweede verdieping van de woning gebar
ricadeerd en kon pas, nadat de politie ver
scheidene traangaspatronen had afge
vuurd, worden overmeesterd. „Ze pestten
me", zei hij tegen de politie. De 56-jarige
Livingston heeft muziek geschreven voor
films van Walt Disney, Paramount, Me-
tro-Goldwyn-Mayer en Warner Brothers,
onder meer voor „The 22th or never", „77
sunset strip", „Talk of the Town", „The
hanging Tree" en „Alice in Wonderland."
7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA.
13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.25 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Niei&vs en so
cialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water: informa
tief programma voor weg- en waterweg
gebruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO:
9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 School
radio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15
Voor de vrouw. 11.55 Fluit en piano: mo
derne muziek. 12.17 Overheidsvoorlichting:
Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tentoonstel
lingsagenda. 12.35 Elektronisch orgelspel.
12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Stereo: tenor, hoorn en piano: mo
derne en klassieke liederen. 13.55 Bij de
tijd en bij de thee: gevarieerd program
ma. 15.30 Amusementsmuziek (opn.)
VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: boek
bespreking. 16.15 Balletmuziek (gr.). 16.30
Voor de jeugd. 17.05 Muziekkalender. 17.30
Voor de rijpere jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15
Licht instrumentaal trio. 18.30 Sportspie-
gel. 18.40 Jazz rondo: Nederlandse jazz.
19.00 Kiosk: artikelen uit de weekbladen.
19.10 Kerkorgel: moderne muziek. 19.35
Verder dan je neus programma over
vragen die jonge mensen bezig houden.
19.55 Eerste kolom. 20.00 Nieuws. 20.05
Zijn er nog woorden voor?, gesprek. 20.20
Over de schreef, cabaret 20.50 De 3de
zitting van het Concilie in Rome: Teleur
stellingen en verwachtingen, lezing. VARA:
21.00 Stereo: Metropole orkest: amuse
mentsmuziek. 21.45 Vakantie 1965, klank
beeld. 22.15 Dansmuziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Weerklank: muziekrevue. 23.10 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en her
haling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant.
7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Licht
orkest en zangsoliste. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Residentieorkest (gr.): klassieke mu
ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke
grammofoonmuziek. 11.15 Voor oudere
luisteraars. 12.00 Orgelspel: amusements
muziek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: ra-
dio-snelbuffet. 13.30 Stereo: Promenade-
orkest: amusementsmuziek. 14.05 School
radio. 14.25 Licht instrumentaal kwartet.
14.45 Voordracht van gedichten. 15.05 Pia
norecital (opn.): klassieke muziek. 15.30
Voor de vrouw. 16.00 Musiciana: muzikale
herinneringen. 16.30 Duizendschoon, praat
je. 16.45 Muziek uit de twintiger jaren
(opn.). 17.00 Muzikaal verzoekprogramma
voor de middelbare school. 18.00 Program
ma voor de twintigers. 18.30 Fanfare-or
kest: gewijde muziek. 18.50 Overheidsvoor
lichting: Geef ze de ruimte IV. Een
serie uitzendingen, waarin zowel aan re
gionale activiteiten op industrieel gebied
als op het terrein van ambacht, detail
handel en toerisme aandacht wordt be
steed. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Van horen zeggen en zin
gen. 19.35 Stereo: Nederlandse folkloristi
sche muziek. 19.50 Klassieke grammofoon
muziek. 20.05 Prisma, gevarieerd pro
gramma. 20.50 Geestelijke liedeeren. 21.20
Toonkamer, een veertiendaags muziek
tijdschrift in klank. 22.20 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld:
internationale oriënta in kerk, zending en
oecumene. 23.00 Oud-Engelse muziek. 23.30
Steroe: Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.05 Voor de landbouwers. 12.15 Geva
rieerde muziek. (12.25 Weerbericht en
mededelingen). 12.50 Beursberichten en
programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Amusementsmuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws)
15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Nederlandse muziek.
16.40 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Duitse
les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Tips voor de automobilisten. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws, weerbericht, radiokroniek en Het
weer bij ons. 19.40 Grammofoonmuziek.
19.45 Lezing. 20.00 Opera- en belcantocon
cert. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws en be
richten. 22.15 Oude en nieuwe koormuziek.
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Stemmig gemengd avondprogram
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-
16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Pirate
Poodles, slapstick uit de oude doos. 19.40
Van gewest tot gewest, regionaal journaal.
20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman
en Tante Pollewop, beeldverhaal. 20.25
Attentie. 20.50 De geschiedenis van Joel
Brand (Die Gescliichte von Joel Brand)
TV-spel. 22.40 Interview. NTS: 22.50-22.55
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De
Lucy Show Een goede supporter. TV-
film. 20.25 Franse chansons. VARA: 20.50
Dick Powell Show: Medaille met 3 zijden,
t.v.-film. 21.45 Achter het nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
VARA: 11.05 Schooltelevisie. NOT-NTS:
11.30-11.55 Schooltelevisie, (herh. v. 16 febr.
jl.). NTS: 19.30 Socutera. 19.35 Patrouille
wagen 54, politie-TV-film. VPRO: 20.20
Cabaretkroniek. 21.05 Randfiguren: mu
ziek en voordracht. 21.40 De fotograaf,
éénakter. 22.15 Het orgel een orkest,
filmdokumentaire. NTS: 22.45-22.50 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 De Phil Silvers Show. TV-film. 20.25
Het gehiem van Anna Maria, TV-spel.
NTS: 21.00 Grand Hotel, parodistische mu
sical.
Brieven van Liszt. In Sovjet-archieven zijn
elf brieven van de Hongaarse componist
en pianist Franz Liszt (18111886) ge
vonden die dit jaar nog zullen worden
gepubliceerd. Zij waren gericht aan Rus
sische musici en recensenten.
gressiviteit van het merendeel hunner ge
loofsgenoten.
„Kijk op Kunst" was wederom een door
Joost Tholens knap gevisualiseerde agen
da van enige culturele gebeurtenissen en
feiten; het beste onderdeel van dit ma
gazine was gewijd aan de jonge en sym
pathieke dirigent Edo de Waard, die de
zeer eervolle uitnodigingen kreeg om in
New-York Bernstein te gaan assisteren en
in Italië een of meer opera's te dirige
ren. Dat Tholens zelf de jonge kunstenaar
interviewde, leek ons eerder een nood
sprong dan een debuut; hij kan zich be
ter houden bij de regie en het camera
werk.
Terwijl in Brandpunt op Nederland 1
uitvoerig aandacht werd gewijd aan het
rumoer dat het boek „Les Nouveaux
Prêtres" van Michel de Saint Pierre, in
zake het probleem van de Franse pries
ter-arbeiders, heeft veroorzaakt, vertoon
de de AVRO op Nederland 2 met het
Duitse speciaal voor televisie gedachte
spel „Der arme Mann Luther" een soort
gelijk probleem, dat ruim 400 jaar ge
leden speelde en grotere gevolgen heeft
gehad. Maarten Luther werd oecumenisch
ingeleid via eer gesprek tussen rector
Coppes en dominee Den Tonkelaar, die
beiden niet alleen hun bewondering en
waardering uitspraken voor deze i_,uther-
versie van Leopold Ahlsen, maar ook voor
de mens en hervormer Luther zelf.
De zeldzaam knap gecomprimeerde Lu-
ther-filosofie, dat mengsel van rebellie en
vroomheid, politiek opportunisme en uni
versele verlichting, kwam in een uiterst
sobere toneeltechniek als een soort van
bliksemlicht op een zwart landschap tot
leven. Het podium met de traptreden, dat
de handeling in een verticale doorsnede
van tijd en plaats droeg, werd in zijn
strakke, vierkante eenvoud een treffend
symbool van de dode materie, waarop het
menselijke avontuur zich voltrekt. Men
moet wel bijzonder begaafd zijn in de
nieuwe kunst van televisie-toneel, wanneer
men zo feilloos de mogelijkheden van het
scherm weet uit te buiten.
De knappe auteur had het geluk, al even
knappe acteurs te vinden. Claus Clausen
als Luther, de arme, rijke man de wei
felende veroveraar, de uitverkoren ver
doemde wist met zijn briljante tekst on
gelofelijke mogelijkheden te scheppen voor
de wisselwerking tussen woord en beeld.
Dat kan trouwens van bijna alle medespe
lenden worden gezegd. De figuren, ieder
in hun invloed op Luthers visie en reac
ties steeds sterker naar het symbolische
neigende, naarmate het hoogtepunt van
diens sterven naderde, kregen zowel van
de auteur als van de doorknede regisseur
Franz Peter Wirth het boeiende accent dat
tussen werkelijkheid en symboliek te vin
den is: en tenslotte was het niets anders
dan die werkelijkheid, die het eenvoudige
thema van een hervormer in een naar
hervorming snakkende tijd met grote ob
jectiviteit gestalte gaf.
Een zeldzaam goed stuk televisie heeft
gelukkig zijn weg naar onze huiskamers
gevonden, al valt het te vrezen dat de
voetbalwedstrijd in Milaan op net 1 het
toch van dit bijzonder verfijnde televisie
genot gewonnen heeft wat „kijkdichtheid"
betreft.
L.
In Amsterdam is op 11 februari j.l. de
Stichting Amsterdams Universitair Toneel
opgericht. Deze stichting stelt zich ten
doel te komen tot erkenning van het stu
dententoneel als een bijzonder facet van
het Nederlands toneel in het algemeen.
Zij beoogt verhoging van het peil van
het studententoneel en het kweken van al
gemene belangstelling daarvoor, zodat
het studententoneel qua niveau 'n midden-
categorie gaat vormen tussen het ama
teur- en beroepstoneel.
Reeds heeft een aantal groepen zich bij
de stichting aangesloten: A.S.T.V. (corps),
Kothurne (A.V.S.V.), Kilo (Olofspoort),
Thomastoneel en Akhnaton-toneel. Ook
heeft de stichting een eigen toneelgezel
schap gevormd uit belangstellende studen
ten buiten de toneelgroepen. Dit gezel
schap staat open voor alle studenten van
de universiteit van Amsterdam.
Het stichtingsgezelschap begint op 23, 24
februari en 9 maart met avondvoorstellin
gen, ieder bestaande uit 3 eenakters: „Pro
Deo" van John Mortimer, „De Sterkste"
van Strindberg, „Eduard en Agrippina"
van René de Obaldia. Op 2, 4 en 11 maart
zal van de twee laatstgenoemde eenakters
een middagvoorstelling worden gegeven.
De Algemene Studentenvereniging Amster
dam heeft de stichting opdracht gegeven
een stuk voor te bereiden voor haar lus
trumvoering. De keus is gevallen op „The
Skin of our Teeth" van Thornton Wilder.
Als voorlopig theater heeft de stichting
de beschikking gekregen over een vaste
ruimte in het Instituut voor Dramatische
Kunst (plaats biedend aan 50 personen).
De hoogleraar-directeur van dat Instituut,
prof. dr. B. Hunningher is tevens voorzit
ter van de nieuwe stichting.
De stichting zal zich tevens speciaal
gaan bezighouden met het lezen en spelen
van nog niet gespeeld werk. Zij kan haar
activiteiten beginnen dank zij subsidies van
de universiteit, de Amsterdamse Universi-
teits Vereniging en de ASVA.
In de NCR V-actualiteitenrubriek Attentie
zal vanavond aandacht worden geschonken
aan de Hongaarse club Vasas Györ, de
tegenstander van DWS in de kwartfinales
van de strijd om de Europa Cup voor lands
kampioenen. Een reportageploeg van At
tentie heeft de Hongaren in hun trainings
kamp opgezocht en geeft daarvan van
avond een beeldverslag.
Een tot nu toe onbekende verzameling
van 166 tekeningen van de 18de eeuwse
Italiaanse meester Domenico Tiepolo zal
op 4 mei in Londen door de kunstveiling
Christie worden verkocht. De> tekeningen
zijn in de 18de eeuw door de Britse schrij
ver Horace Walpole aangekocht en waren
sindsdien verdwenen. De eigenaar van de
tekeningen wenst onbekend te blijven.