Toon Hermans: „Ik geloof dat het theatervak uitsterft" Haarlems Opera Koor gaf een feestconcert Goed kluchtspel bij Postaal Genoegen De literatuurprijzen 1964 van Amsterdam Compositie van Gé Michels Kardinaal Beran in Rome blijft Herinneringsplaquette Herman Deinum in de Haarlemse Stadsschouwburg ZATERDAG 20 FEBRUARI 1965 21 One-manshow zaterdag 27 februari: op t.v. -4' Expositie in De Waag Oproep van initiatief-Comité De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma T.V-nabeschouwingen Cabaretkroniek Geen geboorteregeling voor de Italianen Romanfiguren met aangepaste kleur (Van onze radio- en t.v.-redactie) BUSSUM. „Ik heb met verbazing naar de opnamen gekeken en ik heb me er over verwonderd hoeveel een mens in een paar jaar kan veranderen. Ik zag een heel andere man dan ik in de vorige t.v.-shows was. Deze nieuwe doet het beter, jawel, stukken beter. Als ik het vergelijk met de show die zes jaar geleden in het Haagse Westend-theater werd opgenomen dan vind ik die eerste ronduit slecht. Daar zou ik zó in willen springen om het beter te doen". Toon Hermans zit een kop soep te lepelen in café Roozenboom te Bussum nadat hij in de Vitus- studio de opnamen heeft gezien die op zaterdag 27 februari heel Nederland van 20.20 tot 23 uur aan de beeldschermen zal houden. „Het is geen echte t.v.-show maar een reportage uit theater Carré. Ik ben niet alleen zo enthousiast over het feit dat ik heb kunnen zien dat ik gegroeid ben in die jaren en gewoon beter ben geworden maar ook over de cameraregie van Ger Lugtenburg, die zo fantastisch goed is. De mensen krijgen geen t.v. thuis maar werkelijk theater en dat is voor een goed deel te danken aan deze regie. „Werken voor t.v.? Ik doe het niet graag. Aan de ene kant benader je na tuurlijk mensen, die je anders nooit zou den zien maar ik heb altijd de indruk, dat je op visite gaat bij mensen die je niet hebben geïnviteerd. Ze liggen in pyjama op twee stoelen en kunnen je bin nenhalen of eruit schoppen door een sim pele draai aan een knop. Theater is an ders. Dan moet men eerst in de rij staan voor het kaartje en als het publiek naar je toekomt moet het moeite doen: zich opdoffen, de jas aantrekken en door kou en regen over straat gaan. Dat ben ik me altijd heel goed bewust als ik 's avonds tegenover zo'n volle zaal sta. Dan weet ik dat ik me waar moet maken. Je weet het, het is allemaal niet vanzelf gekomen. Het is een vak. En het is een lange en moeilijke weg om een goed vakman te worden. Een ster wordt niet gemaakt, die moet groeien en die groei kun je zelf be palen door hard te werken en liefde voor je vak te hebben. Ik zou het jonge arties ten: onder wie er toch werkelijk zijn die talent hebben, wel willen toeschreeuwen: verslinger je toch niet aan die t.v., pak niet elk t.v.-schnabbeltje aan dat je kunt krijgen maar trek de provincie in want al leen op het toneel kun je een eigen pu bliek verwerven. „IK BEN BLIJ DAT ER in mijn jonge jaren nog geen t.v. was en dat ik dat ik aan die verleiding tenminste niet ben blootgesteld. Het gaat de jongeren te ge makkelijk tegenwoordig. Dat zie je trou- al aan vakmensen. Het is een teken des wens overal het mankeert toch over al aan vakmensen. Het is een teken des tijds. Neem de groten uit ons vak: Chap lin, Chevalier; Sammy Davis, Mariene Dietrich en Judy Garland, er komt geen nieuwe naam meer bij, al jaren achter een niet. Ik geloof soms dat het theater vak uitsterft. Ik ben nu 48 jaar en ik leer nog iedere dag. Als ik over zes jaar mijn werk ga vergelijken met de show die de t.v. nu heeft opgenomen hoop ik te kunnen zeggen dat ik opnieuw vooruit ben gegaan. Je moet je levenlang streven naar perfectionisme. De jongeren moeten eens leren beseffen, dat je een heel leven mee moet en dat zo'n paar succesjaren niets beteken. Als je priester wordt doe je dat uit roeping, als je artiest wordt is dat niet anders. En je moet hard blijven werkèn om het publiek vast te houden. Over tien jaar bijvoorbeeld zal een artiest, die geen En gels of Duits op het toneel kan brengen, niets meer betekenen dan de plaatselijke komiek van Wormerveer. Ons land is werkelijk te klein om je te kunnen ont plooien." „ALS IK ZIE WAT VOOR prachtige schouwburgen er in ons land worden ge bouwd denk ik weieens: voor wie eigen lijk? Wie zal er in de toekomst in staat zijn zo'n zaal te bespelen? Ach, wij zijn helemaal geen volk voor theaters. Een spotlight is hier een vloek. Het is een gezellig landje, dat wel, maar o wat le ven we moeilijk en somber. Wij Neder landers zijn groot als bruggenbouwers, kaasmakers en eierenleggers maar de sfeer van het theater is die van een an dere planeetDe Nederlander heeft geen ruimte voor Spielerei, wij nemen al les doodserieus. Neem het geval-Leo Hom. Hij heeft iemand een klap gegeven en heel Nederland spreekt er schande van. De kranten schrijven er eindeloos over en het geval wordt grondig uitgediept. Waarom eigenlijk? Die Leo Hom is voor mij de sportman van het jaar! Hij heeft iemand een klap gegeven en toen ik dat hoorde dacht ik: ha, geweldig. Wij Ne derlanders doen dag in dag uit niets an ders dan stiekeme klappen uitdelen en nou heeft iemand het eens écht gedaan. Je moest eens weten hoe ik er af en toe naar hunker iemand een flinke oplazer te geven.Ik vind zoiets een vorm van eerlijkheid, maar wij bruggenbouwers en eierenleggers, wij kunnen dat niet op brengen". „ALS IK 'S AVONDS op de Bühne sta en in de zaal kijk vind ik het heerlijk om die mensen los te maken en hen en kele uren alle zorgen te laten vergeten. Tijdens de voorsteling kan ik hun warm te voelen en dat inspireert mij. Eigenlijk heb ik het publiek mper nodig dan zij mij. Ik doe mijn best om de mensen zo goed mogelijk te amuseren. Misschien zijn de teksten niet altijd even goed maar van heel goede teksten heb ik altijd het idee, dat je ze gestencild zou moeten uit reiken. Dat ligt helemaal in de lijn van onze calvinistische volksaard." Toon Hermans heeft van de show, die zaterdag 27 februari op de beeldschermen komt sinds januari 1963 ruim 570 voor stellingen gegeven. Als wij dan voor ons t.v.-toestel zitten is Toon zelfs al vertrok ken naar Wenen waar hij in het Theater an der Wien de Duitse versie van zijn show brengt, die daarna door de Oosten rijkse t.v. wordt uitgezonden. Vgn Wenen gaat hij naar het Deutsches Theater te München, welk optreden eveneens met een t.v.-uitzending wordt besloten. Het wordt dan langzamerhand tijd om aan vakantie te denken. Toon Hermans zal hiervoor naar Zwitserland trekken maar hij heeft inmiddels als een afspraak gemaakt met een Amerikaanse relatie om de vakantiedagen te besteden aan het schrijven van een Amerikaanse show. Vrijdagavond heeft de burgemeester van Bergen, de heer L. J. de Ruiter in het Waaggebouw aan het Spaarne in Haarlem een expositie geopend van schilderijen, te keningen en gouaches. De beide exposan ten zijn de 41-jarige mevrouw Floor Hor- ninge uit Bergen met 16 werken en een aantal losse tekeningen en de 21-jarige Amsterdamse kunstenaar Rob Rijsterborgh met 11 doeken en gouaches alsmede een aantal tekeningen. De expositie -is dagelijks geopend van 2 tot 5 uur en zal duren tot en met 7 maart. Mevrouw Horninge heeft tot nu toe al leen in groepsverband geëxposeerd. Voor Rob Rijsterborgh is het de eerste maal dat zijn werk wordt tentoongesteld. Me vrouw Horninge heeft oorspronkelijk ge boetseerd, doch ging later over tot tekenen en schilderen. De Amsterdamse kunstschil der Jan Groenestein heeft hierbii een le rende en stimulerende invloed gehad. Rob Rijsterborgh is leerling geweest van de Amsterdamse schilder Arie Kater. Hoewel het voor Nederlandse amateur toneelspelers dikwijls onbegonnen werk is een echte Franse klucht bij een opvoering de vereiste vaart en esprit mee te geven, heeft de Haarlemse P.T.T.-toneelvereni ging „Postaal Genoegen" donderdagavond in de Stadsschouwburg bewezen dat deze mogelijkheid toch allerminst is uitgeslo ten. Dit bewijs werd geleverd met een even pittige als plezierige vertoning van Claude Magnier's klucht „Oscar", met welk stuk de spelers legio mogelijkheden wordt geboden om er bij het publiek een daverend lachsucces mee te behalen. Magnier heeft deze klucht bijzonder han dig in elkaar gezet, zodat de volkomen onzinnige handelingen door een logisch verloop zowaar nog enigszins aanneme lijk wordt gemaakt. De verrassende intri ge begint met het bezoek van een zekere Christian Martin aan zijn patroon, de schatrijke cosmetica-fabrikant Bertrand Barnier, die hij op honds-brutale manier een belangrijke salarisverhoging weet af te dwingen. Daarbij gaat voor hem het aanzoek om de hand van Barnier's doch ter in één moeite door: alleen is het Christian helaas onbekend dat het voor werp van zijn aanbidding zich ten onrech te voor de dochter van zijn patroon heeft uitgegeven. Dit is dan de wilde aanloop tot £en schier onafgebroken reeks dave rende verwikkelingen, waarbij niet alleen de chauffeur en een vreemdsoortige mas seur worden betrokken, doch in welke dol le situaties ook nog belangrijke rollen zijn weggelegd voor drie koffertjes, met een totaal verschillende inhoud. Tijdens de opvoering door „Postaal Ge noegen" is het ons geregeld duidelijk ge weest, dat regisseur Hein Kraneveld de moeilijkheden van dit genre allerminst heeft onderschat. Hij moet de spelers dan ook voortdurend hebben gewezen op de noodzaak van een hoog tempo, welke in dicaties door hen kennelijk zodanig ter harte zijn genomen, dat de voorstelling in een schier perfecte vaart mocht verlopen. Zonder dat evenwel de aandacht vcor het detail werd verwaarloosd, getuige bij voorbeeld het voortreffelijke „timen" van de malle scène met de masseur, waarmee een maximum aan komisch effect kon worden bereikt. Van de spelers was het vooral Henk van Donkelaar, die als de levendige Bertrand Barnier een volwaardig blijspeltype in het geding wist te brengen, waarbij hij trou wens door Henk van Musscher met zijn overrompelende Christian geheel naar wens werd geassisteerd. Ook Jan Serné was niet minder dan voortreffelijk bij het typeren van de mallotige masseur, waar bij zijn kostelijk gespeelde scène met Bar nier reeds werd geprezen. Bij de dames was het moeilijk aan te nemen dat Co- lette Barnier nog altijd minderjarig zou zijn, ofschoon dit figuurtje charmant en le vendig door Ina van Huis werd gespeeld, waarbij zij het technisch won van de ver onderstelde dochter, die later toch de ech te bleek. Mfet Lia Assendelft als het ka merkatje, dat wel iets geraffineerder had kunnen worden weergegeven en Tiny van Koningshoven, Katinka Roozen, Wim Fran se en Hetty van Blitterswijk in kleinere rollen, kan in ieder geval een prima kluchtspelvertoning worden gememo reerd, welke bij het publiek terecht een groot lachsucces heeft behaald. Jan van Dam BESLAG OP JAYNE MANSFIELDS VILLA De villa van 250.000 dollar van de Ameri kaanse filmster Jayne Mansfield aan de Sunset Boulevard te Los Angeles is op ge rechtelijk bevel in beslag genomen, in ver band met een proces voor 382.000 dollar schadeloosstelling, wegens contractbreuk. Het proces werd aangespannen door filmproducer Albert Zugsmith volgens wie mej. Mansfield ermee had ingestemd in de film „The Man who grew Younger" op te treden. De opname had -verleden jaar in Turkije moeten plaatsvinden. Op advies van de daartoe ingestelde jury, bestaande uit de heren Ed Hoornik, Gerrit Kouwenaar en Paul Rodenko, hebben B. en W. van Amsterdam besloten, de poëzie prijzen-1964 van de gemeente toe te kennen aan: A. Roland Holst voor zijn bundel „Onderhuis", H. C. ten Berge voor zijn ge dichten „Journaal I, II en XII" en J. Bern- lef voor zijn gedicht „Een dode Hagedis". De romanprijs-1964, groot 3.000, hebben B. en W. toegekend aan Jos. Ruting voor zijn roman „Lydia en de Zwaan". Het piano-duo Miep van Luin en Ans Bouter geeft vanavond in Groningen de eerste uitvoering van de hun opgedragen sonate voor twee klavieren (opus 53) van de Haarlemse toonkunstenaar Gé Michels. ROME (AP) De aartsbisschop van Praag onlangs tot kardinaal verheven mgr. Beran, is vrijdag per vliegtuig in Rome gearriveerd. Mgr. Beran heeft ze ventien jaar Tsjechoslowakije niet kunnen verlaten. Hij was door de regering „ver bannen" naar een klooster op het platte land. Men neemt aan dat de kardinaal niet meer naar Tsjechoslowakije zal terug keren. Bisschop Tomasek is door de paus be noemd tot apostolisch administrator in Praag. Hij heeft de eed van trouw afge legd voor de Tsjechische vice-minister voor Onderwijs en Cultuur. Dit heeft mgr. Be ran steeds geweigerd. WEEKABONNEMENTEN dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE De Koninklijke Bond van Zang- en Oratorium-verenigingen, die in 1887 te Haarlem werd opgericht, houdt heden op uitnodiging van Haarlems Opera Koor te Haarlem zijn jaarvergadering en kreeg vrijdagavond alvast de gelegenheid een spectacle coupé, of beter gezegd een programma van geliefde operafrag menten te beluisteren, dat de indruk kon wekken, hoe bedreven H.O.K. zich in dit genre manifesteert en hoe onvermoeid en overdadig het daarbij tewerk gaat. Negentien nummers, de onderverdelingen niet meegerekend, rekten deze muzi kale gebeurtenis tot een ongewone lengte (het festijn duurde tot half twaalf!) en was blijkbaar bestemd voor onverzadigbare muzikale magen, die er desnoods nog een paar smartlappen bij zouden verwerken. Maar ik moest toch denken aan de wijze spreuk: „men leeft niet van hetgeen men eet, doch van wat men verteert". INTUSSEN DipNT gezegd dat de diri- gente van H.O.K.mevrouw Bep Ogtercp, er slag van heeft om met het uitvoerend materiaal om te gaan. Het goed bezette koor was onder haar sterke impuls en handige directie bijna voortdurend raak in zijn dynamische effecten, en, als het maar zuiver zingt hoeft het niet eens stra lend of geraffineerd van klank te zijn, om toch door zijn nuancering een verras sende indruk te wekken. Opvallend was dat het mannenkoor zich in de tweede helft van het programma glanzender liet horen dan voorheen, maar met dat frag ment uit Verdi's „La Forza del Destino" kon men ook eens lekker uitpakken. Het damesensemble onderscheidde zich gun stig in fragmenten van Mefistofeli" van Boito en van Andrea Chenier van Gior dano, alsook in zijn aandeel bij de selec tie uit Gershwins „Porgy and Bess". De chaconna uit Mozart's „Idomeneo" was voor het volledige koor een smaakvol be gin en het Brahma-koor uit „De Parelvis sers" van Bizet, miste mede door de or gelbegeleiding, zijn traditioneel effect niet. EEN EN ANDER betreffende het koor zou nog te zeggen zijn over het mij onbe kende fragment uit „Der Barbier von Bagdad" van Cornelius (waarschijnlijk IN DEZELFDE MAAND dat zijn zilveren jubileum als directeur van de Haarlemse schouwburg gevierd zou worden juli 1964 is Herman Deinum ons ontvallen. Wat zijn vele vrienden op het hart hadden kon nog slechts aan zijn groeve worden gezegd. Een comité is thans gevormd om de herinnering aan „Deinum" mede tot uitdrukking te brengen door een plaquette, aan te brengen in de Stadsschouwburg. Het comité heeft de volgende circulaire doen uitgaan. „Op 27 juli van het vorig jaar overleed Herman Deinum, die ruim 25 jaar direc teur van de Stadsschouwburg te Haarlem was geweest. In het begin van die maand zou hij zijn zilveren jubileum hebben ge vierd als zijn gezondheidstoestand dat niet onmogelijk had gemaakt. In de kwart eeuw van zijn directeur schap heeft de heer Deinum zich, als toe gewijd dienaar van de toneelkunst, met grote energie en volharding toegelegd pp het bevorderen van de publieke belangstel ling voor die kunst, niet alleen in Haar lem maar in geheel Kennemerland en tot ver daarbuiten. Door zijn met succes be kroond streven om deze belangstelling ook te wekken bij de jeugd en bij bevolkings groepen die tevoren zelden aan schouw burgbezoek hadden gedacht, heeft hij een aanzienlijke bijdrage geleverd tot de alge mene culturele ontwikkeling in dit deel van Noord-Holland. Ook voor het muziekleven heeft de heer Deinum, als directeur van het Haarlemse Concertgebouw jarenlang zeer nuttig werk verricht. ZONDAG 21 FF.BRU.ARI 1965 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen of so cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Re monstrantse kerkdienst. 11.30 Vraag en ant woord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip, rubriek in het raakvlak van kerk en cul tuur. AVRO: 12.30 Tout a toi, programma over Parijs. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammo foonmuziek. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 14.24 Stereo: Omroepor kest en soliste: semi-klassieke en moderne mu ziek. 15.25 Hou je aan je woord, een spel met en over taal en litteratuur. 16.05 Licht instru mentaal ensemble. 16.30 Sportrevue. 17.00 Zin gen geblazen. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30 Stereo: Walsorkest. 19.00 Bij nader inzien, forum. 19.35 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest: amusements muziek. 20.45 Operamuziek (gr.; 21.30 Barend Bargerbeer, hoorspel (III). 22.05 Lichte orkest muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en uit slagen 2e klas voetbal. 23.00 Nationaal ork. v. Frankrijk en solist: moderne muziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 8.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.p0 NCRV. 20.15-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Geestelijke liederen (gr.) 8.30 Morgenwijding. 9.00 De Platenbijbel. 9.45 Nieuws en waterstan den. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoog mis. 11.15 Lichte grammofoonmuziek. 12.20 Koor zang. 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commen taar. 12.45 Mededelingen of grammfoonmuziek. 12.50 De drie Musketiers, licht programma. 13.10 Koorzang en instrumentaal ensemble. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Tenor en piano: semi-klassieke liederen. 14.25 Radio Filharmonisch sextet: mo derne muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, le zing. 15.05 Lichte grammofoonmuziek en sport- reportages. (16.25-16.30 Totouitslagen). 16.30 Pro menade orkest: amusementsmuziek. CONVENT VAN KERKEN. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro Spirituals (gr.) 18.10 Gees telijke huismuziek (opn). 18.30 Zendingspost in het Oerwoud, reportage uit Djoemoe. 18.45 Meerstemmige psalmen (opn). 19.15 De vooruit gang der mensheid, lezing. 39.30 Samenzang van geestelijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Medita tie. KRO: 20.15 Internationale volksliederen. 20.40 De Indringster, hoorspel. 21.15 Noye's Fludde (De ark van Noach), middeleeuws mira kelspel op muziek (opn). 22.05 Wissewassen. licht programma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50'Lichte muziek (opn). 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. in beeld. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerberich ten en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert. 15.30 Gevarieerde muziek en sportberichten. (Om 17.00 en 18.00 Nws) 18.30 Katholieke uit zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Gevarieerd muzikaal programma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Weense muziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem mig gemengd avondprogramma: klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Voor de kinderen. 8.00 Nieuws. 8.10 Klank juwelen (gr.) 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Londens Symfonie-orkest: mo derne muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00 Licht ensemble en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37 Lichte orkestmu ziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe richten^ 13.30 Licht instrumentaal ensem.ble. 1'4.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing met grammofoonplaten. 14.40 BRT-Symfonie-orkest: moderne muziek. 15.25 Voordracht. 15.45 Lich te muziek uit Brazilië (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Nederlands klarinet ensemble: moderne muziek. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazzmuziek. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nlieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.20 Promenadeorkest en solist: amuse mentsmuziek. 19.00 Parels der muziek in mo zaïek (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Op de plaat. rust, verzoekprogramma voor de soldaten. 20.40 Wat zegt buurman ervan? deel 6 Denemarken. 21.10 Licht instrumentaal ensemble. 21.25 Het nieuwe bed, hoorspel. 22.30 Nieuws en medede lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Dans- en jazz muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24 00 NCRV. NCRV7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke orkest muziek (gr.) 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws en SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewijde mu ziek (opn. en gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9,40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte gram mofoonmuziek. 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Reporta ges en lichte grammofoonmuziek. 13.30 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. J 3.50 Musette-en semble (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.35 Oude ka mermuziek. 15.00 Als de kat van huis is. (herh. v. 11 februari jl.) 15.30 Klassieke orkest werken (gr.) 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammo foonmuziek voor de tieners. 17.50 Overheids- voorlichtin: Suriname journaal. Spreker: Mr. dr. H. J. Roethof. 16.00 Koninklijke Militaire Kapel. 18.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. Politoeren. Nieuws en commentaar van de Christelijk Historische Unie. 18.30 Geestelijke lie deren (opn.) 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Radiokrant. 19.30 Musette-ensemble en zangsolisten. 19.55 Op de man af. praatje. 20.00 Metropole-orkest: amu sementsmuziek. 20.30 Belofte na Middernacht, hoorspel. 21.05 Operamuziek (gr.) 21.50 Wereld panorama. 22.00 Oude Amusementsmuziek (opn.) 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Stereo: lichte grammofoon muziek. 23.25 Moderne kamermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerberich ten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte or- VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 10.00 Teleac Ongevallen In en om de woning, televisiecursus. 10.30-11.00 Teleac Moderne Onderwijsmethoden en Didactiek, tele visiecursus. 15.00 Weekjournaal. VARA: 15.25 Rawhide In een cirkel, tv-film. NTS: 16.15 Eurovisie: Reportage Internationaal Zwemtoer- nooi te Bremen. VARA: 17.50 Een vreemde oli fant, Tsjechisch filmpje over een dierentuin. Vooraf: 17.15-17.50 Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Ach ter het nieuws. 20.45 Reactie op reacties. 20.50 Rob de F{ijs Show. 21.30 Zo is het toevallig ook nog eenseen keer, satirisch programma. 22.10 De Mickey Rooney Show. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Detecti vebureau Lynx en de Magazijndiefstal, TV-film NCRV: 20.25 Acht. plus Operetteklanken, muzi kaal programma. 20.50 Hoe bestaat het. popu lair wetenschappelijk programma. 21.20 De Or pington Junior Singers. 21.30 Wat zegt u zo'n naam? 21.50 Bijbellezing. 21.55-22.10 Attentie. VOOR ZONDAG NEDERLAND I RKK: 11.00-11.45 H. Mis. NTS: 15.30 Eurovi sie: Reportage van de carnavalsoptocht te Via- reggio. 16.30-17.45 Eurovisie: Internationaal toumooi te Bremen. IKOR/CVK: 19.30 op spraak, televisiegesprek over belangrijke vra gen van kerk en samenleving. NTS: 20.00 Jour naal. 20.05 Sport in beeld. KRO: 20.30 De An dy Williams Show. NTS: 21.20 Solo in Sohó, één- akter. KRO: 21.55 Amsterdams Kunstmaandor- kest en soliste: Popualir-klassieke werken van Slavische componisten. 22.35 Epiloog. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND il NTS: 19.30 Robinson Crusoë, TV-film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show. 20.30 Liggend naakt, TV-spel. 22.00-22.15 Sport MAANDAG 22 FEBRUARI 1965 NEDERLAND I NTS: 19.30 Gay Blade, film Comedy Caper. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij: P.v.d.A. 20.30 Boske de schipbreukeling, tekenfilm. 20.35 Musical Carousel: Latijns-Amerikaans Orkest. 21.00 Kirmes, speelfilm (beide keuringen 18 jaar). 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Andy Griffith Meneer Beeve, TV-film. VARA: 20.25 Brand ln de Amsterdamse Schouwburg, filmdo cumentaire. 20.55 East Side, West Side, TV- film. 21.45 Achter het nieuws. gelmuzlek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Amu sementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Prote stantse uitzending. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro niek. Correspondentie uit Nederland. 19.40 Be richten. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Liedjes programma. 20.45 Kamermuziek. 21.35 Liederen. 22.00 Nieuws. 22.15 Operakroniek. 22.35 Moderne muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek. 23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 voor de zeelieden. Herman Deinum Bovendien was hij oprichter en geduren de vele jaren voorzitter van de Vereni ging van Directeuren van Schouwburgen en Concertgebouwen, hetgeen ertoe heeft geleid dat hij als adviseur voor de inrich ting van schouwburgen pionierswerk heeft kunnen verrichten dat zich over heel Ne derland uitstrekte. Voorts was hij voor het provinciaal bestuur van Noord-Holland, als lid van de desbetreffende commissie, een zeer gewaardeerde adviseur. Dat hem vaak vertrouwelijk om raad of oordeel werd gevraagd door toneelleiders en -kun stenaas bewijst wel dat hij ook voor die kringen een persoonlijkheid van bijzondere betekenis is geweest. Dit alles heeft bij ondergetekenden het verlangen doen ontstaan, de nagedachte nis van Herman Deinum in blijvende vorm te eren .Dat verlangen is nog versterkt door het feit dat een ering bij zijn leven (die ter gelegenheid van zijn zilveren ju bileum had zullen plaatshebben) om de hierboven vermelde reden geen doorgang heeft kunnen vinden. Wat de vorm betreft denken onderge tekenden aan een plaquette (mèt beelte nis van de heer Deinum en enkele gege vens omtrent zijn directeurschap) aan te brengen in de Haarlemse Stadsschouwburg Het gemeentebestuur van Haarlem heeft daarvoor zijn toestemming reeds gegeven. In het vertrouwen dat dit plaji Uw be langstelling en sympathie heeft, doen on dergetekenden een beroep op Uw bereid willigheid, tot de verwezenlijking ervan bij te dragen door het storten van een bedrag op postgiro-rekening 31186, ten name van de Amsterdamse Bank kantoor Grote Hout straat te Haarlem, met vermelding van de woorden „Plaquette Deinum". Zij zeg gen U bij voorbaat hartelijk dank voor Uw medewerking aan het tot stand komen van dit postume eerbetoon aan Herman Dei num". D. J. A. Geluk, wethouder van Onderwijs en Kunstzaken van de gemeente Haarlem. W. Mensink, lid van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland en voorzitter i de Stichting Noordhollands Philharmonisch Orkest. S. Koster, hoofdredacteur van Haarlems Dag blad/Oprechte Haarlemsche Courant. Egbert van Paridon, directeur van de Toneel groep Centrum en voorzitter van de Ned. Ver. van Toneelkunstenaars. Mr. B. A. van Schalk, voorzitter van de Vereni ging van Nederlandse Toneelgezelschappen. Evert P. Smit, directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg en voorzitter van de Ver eniging van Directeuren van Schouwburgen en Concertgebouwen. DE KONINGIN BIJ „MY FAIR LADY" De koningin heeft vrijdagavond incog nito in het Haagse Asta-theater een voor stelling van de film „My fair Lady" bijge woond. een stuk dat in de gebruikelijke partituur niet opgenomen is), over het koor uit „Tannhauser" enz. Noteren wij slechts dat de „Porgy and Bess"-fragementen bijzon der vlot van de hand gingen. Er was solistische medewerking van de sopraan Nelly van Gelder, die zich qua stembeheersing gunstig begon te ontplooi en in de Puccini-melodiek, verder van de tenor Chris Scheffer, die met zijn „demie- teinte" weer aardig wist te koketteren, vooral in de Cavatine van Gounod's Faust; en ten slotte van de jeugdige bas-bariton Gerard Droog, die met Scheffer een goe de partij gaf in het duet van „De Parel vissers". De begeleiding voor twee piano's, hier en daar ook orgel, werd prima verzorgd door Pierre Palla, Lou Tervoort en An ton van Dalen. Vooral Pierre Palla had een overwegende taak, als accompagna- teur van de solisten, als bespeler van het Cavaillé Coil-orgel en als solist in Liszt's virtuose Rigoletto-parafrase die hij met bravoure en distinctie wist te realiseren. TENSLOTTE NOG een compliment voor de bezielende leiding van Bep Ogterop; zij gelooft in het genre en zij kan het ook aan. Ik geloof zelfs dat zij meer zou kun nen dan dat. De belangstelling voor deze avond was zeer groot. Vermeld kan worden dat het concert bezocht werd doqr burgemeester Cremers, en dat het om het bijzondere cachet geopend werd met het .Wilhel mus". Jos de Klerk Wim Ibo's 20ste Cabaretkroniek (voor de VPRO) werd een programma vol van aan gename verrassingen. Tijdens deze „jubi- leum"-uitzending, gevierd in het nu wijd vermaarde café van Theo Ruiter, ver scheen zowaar „het Meisje van de Zang vereniging" op het scherm; nu een lief oud dametje, eens zoals ze zelf vertelde, de eer ste liefde van Dirk Witte. En niet alleen goede, oude bekenden als Bob Scholten, Herman Tholen, Jetty Cantor en Dorah Paulsen lieten liedjes van weleer horen, maar ook de eens wereldberoemde Franse chansonnièr.e Lucienne. Boyer. En zij on derstreepte dik, wat de voornoemde ar tiesten en andere sooiëteitsleden van Theo Ruiter reeds aantoonden: hoe knap en over tuigend vooroorlogse kleinkunstenaars hun liedjes en chansons wisten voor te dragen. Evenals die anderen van toen, deed Lu cienne door haar bezielde presensatie ge heel vergeten, dat de vocale kwaliteiten wat teruggelopen waren en dat zij mis schien hier en daar wat de pathetisch was. „Parlez-moi d'amour" en „Je me sais dans tes bras si petite", onsterfelijke chansons, werden door haar weer zeer ontroerend gebracht. En bij deze grote verrassingen bleef het niet, want er volgde nog een grote surprise, die de terecht verheerlijkte gastheer lbo extra gelukkig maakte: het gezamenlijk optreden van de nestor der Nederlandse chansonniers, Paul Collin ver over de 80 en de jonge, veelbeloven de Heemstedenaar Boudewijn de Groot, die met zijn tekstschrijver Leonard Nijgh gelanceerd werd door t.v.-commentator Ed. Lautenschlager en sindsdien al enige faam kreeg door zijn oorspronkelijke, geestige en pittige liedjes. Wij accepteerden het graag, dat Collin een souffleuse nodig had voor deze beurtzang met De Groot. Het resul taat was een uniek nummer, gewijd aan de menselijke liefde, die hoe ook opgevat, slechts één doel beoogt: het geluk. De VPRO en lbo verdienen alle lof voor deze door Rob van der Linden knap geregis seerde, van surprises verzadigde uit zending. J. Damshuizer ROME (Reuter) Het Italiaans con stitutioneel gerechtshof heeft bepaald, dat een vooroorlogse wet op het verbod van propaganda voor geboorteregelinge niet in strijd is met de huidige grondwet. De uit spraak vloeide voort uit twee processen, tijdens welke bestuursleden van het Ita liaans genootschap voor bevolkingsonder zoek werden beschuldigd van het propa geren van geboorteregeling. De verdedi gers hadden aangevoerd dat de wet in strijd was met de grondwet, die vrijheid van meningsuiting garandeert. De enige beperking was volgens hen dat het goede fatsoen niet aangetast mag worden. Zij zeiden voorts het gebruik van voorbehoeds middelen niet te zien als in strijd met het goede fatsoen, omdat ze in de gehele beschaafde wereld worden gebruikt. De vertegenwoordiger van de staat wees dit argument echter van de hand door te zeggen, dat het rooms-katholiek geweten van het Italiaanse volk het aansporen tot voorkoming van zwangerschap nog immer als in strijd met de openbare zeden en, het goede fatsoen acht. Het hof betitelde iedere bedenking tegen genoemde wet als ongemotiveerd. Het boek „Uhuru" van Robert Ruark zal binnenkort tóch in Zuid-Afrjka gekocht kunnen worden. De auteur heeft enkele wijzigingen in de tekst aangebracht, die vooral de huidskleur van enkele figuren betreffen. De blanke vriendin van een negerambtenaar in Kenia is voor de Zuid- afrikaanse lezers zwart gemaakt. Ook de omslag van het boek is veranderd. Ruark werd Kenia uitgewezen toen „Uhuru" ge publiceerd werd. Hij zal niet meer in Zuid- Afrika worden toegelaten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21