Voorlopig programma van het Holland Festival 1965 Stan Laurel overleden Voor hem.voor haar BRYLCREEM Herman Krebbers magnifiek in het N.Ph.O.-dinsdagconcert EÏÏVI533 TELEVISIE Bronchi letten Niet in cassatie Universitair toneel stelde zich voor Jeugd heeft werk zonder bevoogding nodig NEGEN MUZEN 1» 1 WOENSDAG 24 FEBRUARI 1965 8 Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem - ook voor Uw haar The perfect hairdressing Haagse psychiater: Zaterdagavond 27 februari - Nederland 1 Alles over dit topprogramma kunt u lezen in de Avro- bode. Nu een blad van formaat. Rens van Dorth bij de KRO als producer De radio geeft donderdag T elevisieprogramma T. V-nabeschouwingen De hongerwinter J. Damshuizer Het Holland Festival (15 juni-15 juli) komt weer in zicht en daarom heeft secretaris P. Diamand vast het voorlopige programma onthuld. Hierbij moet de nadruk worden gelegd op „voorlopig", want sommige contracten zijn nog niet definitief en de data van de uitvoeringen zyn evenmin vastgelegd. Voorts zullen nog enige punten aan het programma toegevoegd worden. Zo wordt bijvoorbeeld nog onderhandeld over een Nederlandse toneelbijdrage; welke wilde de heer Diamand nog niet zeggen. Duidelijk is in ieder geval wel, dat de nadruk bjj dit Holland Festival zal vallen op muziek, casu quo opera. Hierbij wordt speciale aandacht gewijd aan werken van Willem Pyper en aanverwante componisten. Voor de officiële opening van het festival op 15 juni, die afwisselend in Amsterdam en Den Haag plaats heeft, is dit jaar Amster dam aan de beurt. Er zal hiervoor een speciaal openingsnummer gecomponeerd worden. De heer Diamand kon nog niet zeggen of hierbij, zoals vorig jaar in Den Haag, een vrolijke gast(e) aanwezig zal zjjn. RENATO CAPECCHI zingt de hoofdrol In Mozarts Don Giovanni, die gedirigeerd zal worden door Carlo Maria Giulini en waarin Galina Visjnevskaja (in zes van de acht voorstellingen) de rol van Dona Anna vervult. In de twee andere zal Luisa Boa- balian die taak van haar overnemen. Voor het eerst sinds de première in 1770 wordt Haydns „La Pescatrici" (de visservrouw tjes) weer opgevoerd. Het manuscript van deze opera, waarvoor Goldoni het libretto schreef, is kortgeleden teruggevonden. Al berto Erede zal de uitvoering leiden, waar in ondermeer de jeugdige zangeres Ruza Pospis optreedt. Beide werken worden met vrijwel dezelfde bezetting gegeven in het festival van Edinburg. De opera's „Jean Levecq" van Guillaume Landré en „De Droom" van Ton de Leeuw zullen tijdens het Holland Festival in première gaan. Beide werken worden gedirigeerd door Bru no Maderna, en uitgevoerd door Neder landse kunstenaars onder wie Mimi Aar den, Anny Delorie en Guus Hoekman. In het werk van Ton van Leeuw neemt de dans een belangrijke plaats in, die zal wor den uitgevoerd door leden van Het Natio nale Ballet. De operavoorstellingen worden zowel in Den Haag als in Amsterdam ge geven. Concerten IN DE KURZAAL wórden vijf concerten gegeven: Concergebouworkest onder Erich Leinsdorf, solist Wladimir Askenazy (pia no); Cleveland Orchestra onder George Szell, solist Leon Fleischer (piano); Resi dentie-Orkest in drie concerten onder Carl Schuricht, Kurt Thomas en Pierre Boulez, Robert Casadesus is solist in het concert onder Schuricht, Thomas zal een Bach- programma uitvoeren met de Cantate nr. 21 en het Magnificat; Schuricht leidt even eens een Houtrustconcert, waarin Daniel Wayenberg als solist zal optreden. Op het programma staan dan werken van Wag ner en Beethoven. IN AMSTERDAM zullen Erich Leins dorf, Bernard Haitink en Bruno Maderna het Concertgebouworkest leiden. Solisten zijn daar respectievelijk Wladimir Askena zy,, Wolfgang Schneiderhahn en Theo Bruins. Verder zullen daar optreden het Cleveland Orchestra onder Szell en het Ra- Stan Laurel, de filmspeler die als part ner van Oliver Hardy wereldfaam ver wierf, is dinsdag op 74-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartaanval overleden. Zijn vrouw Ida was Hij hem toen hij stierf. De in Engeland geboren Laurel, de magere van het komische duo Laurel en Hardy, was de afgelopen tien jaar ziek geweest. Oliver Hardy stierf enkele jaren geleden. In de zomermaanden van 1964 moest Lau rel voor een aanval van suikerziekte in een ziekenhuis wor den opgenomen. Het nieuws van zijn ziek te bracht hem een ,-—7 :fl stroom post, waaruit de populariteit van IwP* het tweetal, dat bijna twintig jaar geleden zijn laatste film maakte, duidelijk bleek. In hun goede jaren hadden Laurel en Hardy een „fan club", die alleen in Europa al 2 miljoen leden telde. Hun beste films werden ge produceerd door wijlen Hal Roach. Voor dat zij in 1940 naar 20th Century-Fox over gingen maakten zij voor hem tal van films. Zij bezaten geen eigendomsrechten op de oude films en kregen derhalve geen cent van de latere televisie-vertoningen. Het acteren zat Stan Laurel (geboren als Arthur Stanley Jefferson op 16 juni '89 in de Engelse plaats Ulverston) in het bloed. Zijn ouders waren aan het to neel verbonden en een groot deel van zijn jeugd bracht hij in theaters door. Toen hij 17 jaar was trad hij op als vervanger van Charlie Chaplin in Fred Karno's „Co medy Company" in Londen. In 1910 reisde hij met dit gezelschap op een veeboot naar New York. Het duurde lang voordat de periode van roem voor Laurel aan brak. Chaplin bleef de gevierde man van het gezelschap en Stan, nog altijd plaats vervanger, wachtte op zijn kans, die bij dit gezelschapxnooit kwam. Filmproducent Mack Sennett ontdekte Chaplin en maakte van hem een van de grootste komieken in de filmwereld. Stan Laurel ging de variétéwereld in en ver maakte zijn publiek met een imitatie van Charlie Chaplin. In 1924 ontmoette Laurel de dikke Oliver Hardy. Zij besloten sa men te gaan werken en maakten samen tweehonderd films. Zij plachten te zeggen: „Samen overwinnen we, gescheiden zijn we nergens." Voordat de dood Hardy van Laurel scheidde ontstonden er echter moei lijkheden tussen de twee acteurs, veroor zaakt door hun echtgenotes, wie hun hech te vriendschap een doorn in het oog was. Toen Hardy in 1957, op 65-jarige leeftijd overleed, kon Stan Laurel niet over zijn verdriet heenkomen. In 1955 maakte het duo nog een triom fantelijke tournee door Europa. In die tijd bracht de Amerikaanse televisie de twee komieken weer in de belangstelling. Toen Laurel ziek werd trok hij zich terug in Santa Monica Hij leed aan reuma en hij was suikerpatiënt. In 1955 werd hij getrof fen door een hartaanval. Wijlen Stan Laurel is in totaal achtmaal met vier vrouwen in het huwelijk getreden. Virginia Ruth Rogers, zijn tweede, derde en zevende bruid, zei eens: „Hij is wer kelijk een goede jongen, maar hij heeft een huwelijkscomplex." dio Filharmonisch Orkest onder Jean Four- net. Het Rotterdams Philharmonisch Or kest voert onder leiding van Franz Paul Decker ondermeer het concert voor piano, orkest en mannenkoor van Busoni uit. In Leiden leidt Iskar Aribo weer een uitvoe ring van Bachs Hohe Messe en de Neder landse Bach vereniging concerteert in Gou da. Willem Noske leidt in de Oude Kerk in Scheveningen een concert van 17e eeuw- se muziek. Verder zullen ondermeer optreden het Kamerorkest van Moskou onder dirigent altviolist Rudolf Barshai en het Nederlands Kamerorkest onder David Zinman, dat de eerste uitvoering zal geven van de achtste symfonie van Lex van Delden. Toneel JEAN-LOUIS BARRAULT en Madeleine Renaud komen naar Nederland met Bec- kets „Oh, Les Beaux Jours"; de Haizlip- Stoiber Company uit New York met „The Amen Corner" van James Baldwin een première voor Europa en het Theatre de l'Atelier uit Parijs met Toergenjevs „Een Maand op het Land" en „Antigone" van Jean Anouilh. Bovendien verwacht men het gezelschap „Kammerspiele" uit München en het „Obrazow Poppentheater" uit Moskou. Ballet HET NATIONALE BALLET presenteert, behalve eerdergenoemd „Zwanenmeer", met de Russische solisten Bessmertnova en Lawrowski, „Der grüne Tisch" van Kurt Jooss, „De Stier" van de Poolse Tomas- 3i;u3;j, aapv BEECHAM (NEDERLAND) N.V. - VOOR ENGROS MOTAM, EGELANTIERSGRACHI 172-174, AMSTERDAM. jewski en een nieuw ballet van Rudi van Dantzig op elektronische muziek van Jan Boerman. Welke werken Het Nederlands Danstheater zal uitbrengen in het Holland Festival is nog niet bekend. Bijzonder in teressant kan het optreden worden van de „Paul Taylor Dance Company" uit New York, die zowel in .Den Haag als Amster dam te zien zal zijn. EXPOSITIES Het Mauritshuis in Den Haag organi seert in deze periode een tentoonstelling van 17e eeuwse Nederlanders en de Vlaamse school. Het Stedelijk Museum beriedt een expositie voor van leden van de Haagse School. Het Rotterdamse mu seum Boymans Van Beuningen toont „Van Van Eyck tot Van Gogh", tekeningen van Jan Gossaert en schilderijen van Ni colas de Staël. In het Rijksmuseum in Amsterdam is dan ondermeer de exposi tie „Beroemde Nederlandse meesters" en het Stedelijk Museum toont werk van Van Gogh, Karei Appel en modem Ameri kaans beeldhouwwerk. Een Haagse glasschilder heeft geen cas satie aangetekend van het vonnis der bij zondere strafkamer van de Haagse recht bank, waarbij hij wegens in 1940 gepleegd verraad werd veroordeeld tot vijf jaar ge vangenisstraf. EEN ZEKERE extra-opkomst voor het zevende dinsdagavondconcert van het Noordhollands Philharmonisch Or kest was waarschijnlijk toe te schrijven aan de solistische medewerking van Herman Krebbers die het Vioolconcert van Beethoven vertolkte. Krebbers die dit werk in de loop van een nu al bijna dertigjarige carrière vele honderden malen gespeeld zal hebben wist het pu bliek in de greep van zijn zeer geconcen treerd spel te houden en velen zal het zijn gegaan als mij: dat men frases die door een te vaak horen en wederhoren versteend leken, met een levende adem bezield hoorde. Groter compliment kan men een uitvoerend kunstenaar niet ma ken. Deze vertolking die geen moment door „solisme" of gedachteloosheid ont sierd werd, werd in gelijke geest onder steund door het orkest. HET SOLO-CONCERT vulde het gedeel te van de avond na de pauze. De eerste helft van het programma was merkwaar dig samengesteld, met vooraf de Ouver ture Carnaval Romain van Berlioz die aanvankelijk wat bleek klonk maar tegen het eind goed op drift raakte. Berlioz en Dvorsjak (Slavische Dansen in C grote terts en g kleine terts) omlijstten onze landgenoot Guillaume Landré die vandaag zestig jaar wordt ter gelegenheid waarvan hem deze week een ereconcert in Utrecht wordt aangeboden terwijl hem tevens onlangs de staatsprijs voor muziek is toe gekend. Landré is een vooraanstaande fi guur in de muzikale organisatie van ons land, die bestuursfuncties bekleedt of heeft bekleed in lichamen als BUMA (Bu reau voor muziekauteursrecht), De Raad voor de Kunst, het Concertgebouw, de Stichting Nederlandse Muziekbelangen, d.e Nederlandse sectie van het I.S.C.M. (In ternationaal Genootschap voor Heden daagse Muilek). DE VIERDE SYMFONIE uit 1955, ge naamd Symphonie Concertante bestaat uit vijf delen en berust op de conflictgedachte van een centraal gegeven dat zich onder telkens andere omstandigheden, in een Lento, een Scherzo, een Mars, tegen con currerende themata moet handhaven. Dit op zich zelf belangwekkende uitgangspunt, dat reliëf moet krijgen door de concerte rende opzet in de instrumentatie (deel 2,3 en 4 zijn overwegend voor nauwkeu rig omschreven groepen gecomponeerd) doet zich in de uitwerking minder plas tisch voor, zoals wel bleek uit het zeer matige applaus na afloop, een beleefd heidssucces waaraan de uitvoering zeker niet debet was, want Arends had het stuk zeer degelijk voorbereid. De oorzaak ligt eerder in het door de componist gehan teerde tonale palet dat neigt naar een vereffening van harmonische differentiatie waardoor de ontmoetingen en uiteenzet tingen der muzikale gedachten toch gro tendeels papieren constructies blijven. De strategie is uitstekend uitgedacht maar de ingezette troepen zijn met weinig strijd- geest bezield, het resultaat is tamelijk blanco, gelijkspel, wat zoals bekend voor alle partijen onbevredigend is. Sas Bunge Advertentie Hoestdrank in tabletvorm. 95ct Het toneelgezelschap van de onlangs op gerichte Stichting Amsterdams Universi tair Toneel heeft gisteren zijn eerste voor stelling gegeven. Ruim 50 studenten zagen in het voormalig veilinggebouw in de Nieuwe Doelenstraat de opvoering van drie één-akters: „Pro Deo" van John Morti mer, „De Sterkste", van Strindberg en „Eduard en Agrippina" van René de Obal- dia, die in 1960 voor dit stuk de Prijs van de stad Parijs ontving. Aanvankelijk was het de bedoeling de voorstellingen te geven in een speciaal daarvoor ter beschikking gestelde vaste speelruimte in het Instituut voor Drama tische Kunst, maar op het laatste moment keurde de brandweer de ruimte af omdat zij niet voldeed aan de voorschriften. De Stichting Amsterdams Universitair Toneel stelt zich tot doel het Amsterdamse stu dententoneel te bundelen en op deze wijze te komen tot een verhoging van het peil en tot erkenning van het studententoneel als een bijzonder facet van het Nederlands toneel in het algemeen. De opvoering van de drie één-akters zal op 24 februari en 9 maart worden herhaald. Het gezelschap heeft, thans in voorbereiding „Uitholling Overdwars" van N. F. Simpson. De directeur van het Nederlands Insti tuut voor Kinderstudie en het Medisch Pedagogisch Centrum, de Haagse kinder psychiater dr. A. F. W. van Meurs is van mening dat de initiatieven van de jongeren alleen op positieve wijze zijn te stimuleren wanneer men voor scholieren en werkende tieners meer werkmogelijk- heden zonder bevoogding schept. Zelfs de universiteiten dreigen volgens, dr. Van Meurs de laatste jaren door allerlei in perkende maatregelen steeds meer te „verscholen", terwijl het moderne maat schappelijke leven steeds geringere uitings kansen biedt. Wanneer ouderen enerzijds streng corrigerend optreden, terwijl zij anderzijds als fabrikanten de wensen van de jeugd steeds starker aanmoedigen dan ontstaat een dilemma waarbij men de jongeren geheel ongerechtvaardigd ver wijten maakt. Het is niet de jeugd, die provocerend optreedt, zo meent de Haag se psychiater, maar het nieuwsgierige pu bliek, de soms wat te vlugge politieagen ten, die door hun overdreven belangstelling groepen jongeren tot wangedrag aan sporen. De jeugdcriminaliteit wordt volgens dr. Van Meurs de laatste tijd sterk over dreven. In 1962 kwam slechts een half per cent van de jonge generatie met de justitie in aanraking, een percentage dat sindsdien nauwelijks is toegenomen. De puber dreigt volgens de Haagse kinderpsychiater steeds meer hét slachtoffer van de omstandigheden te worden, enerzijds door het onbegrip van sommige ouders, die hun opgroeiende tie ner als zondebok voor hun eigen teleur stellingen zien en anderzijds door het on derwijs op de middelbare scholen, dat naar zijn mening veel te passief is. Te genover de liefde voor de baby staat vol gens dr. Van Meurs de verwaarlozing van het lagere-schoolkind en zelfs een haat te gen de wat oudere jeugd. Advertentie Toon Hermans Een briefkaart aan AVRO-Amsterdam is voldoende, f8,- per halfjaar; f4,- per kwartaal; 33 ct per week. Losse nummers In kiosken en boekhandel 40 ct. Morgen wordt de expositie van schil deryen van Albert van Dalsum in Den Haag, in kunsthandel Van Stoc- kum, geopend door Ro Mogendorff. De foto toont de kunstenaar tijdens het inrichten van de expositie. Rens van Dorth treedt 1 maart a.s. als producer bij de afdeling amusement van de KRO-televisie in dienst. Rens van Dorth werd in 1917 als zoon van een artiestenechtpaar in Utrecht gebo ren. In 1939 trad hij, als militair, voor het eerst op in een soldatencabaret. Rens van Dorth speelde na zijn diensttijd in tal van revue's, musicals en blijspelen. Hij schreef vele amusements-programma's voor de ra dio, waarin hij zelf optrad. In 1952 ontstond het radio-programma „Rens van Dorth wipt even bij u aan", dat gedurende zes winterseizoenen werd uitgezonden. Rens van Dorth trad ook op voor de BRT in Bel gië, Radio Rot-Weiss-Rot te Wenen en Ra dio Innsbruck. Sinds 1951 werkt Rens van Dorth regelmatig mee aan televisie-amu sementsprogramma's o.a. voor de K.R.O. Ook voor deze programma's schreef hij zelf de teksten. Rens van Dorth heeft ruim dertien jaar een eigen cabaret-gezelschap gehad waarmee hij overal in het land voor stellingen gaf. Boekenbon voor Engeland. Van 2 maart af zijn Nederlandse boekenbonnen ook in Engeland geldig. Nederlandse boekver kopers zullen op de bonnen, bestemd voor Engeland, het aankoopbedrag in het Engels vermelden. Inwoners van Groot- Brittannië kunnen ook Nederlandse re laties verblijden met een Engelse boe kenbon, die in Nederland geldig zal zijn. Het is de eerste uitwisselingsregeling die onder auspiciën van de Internationale Organisatie van Boekverkopersbonden tot stand is gekomen. In voorbereiding is inwisselbaarheid tussen Nederland en Duitsland, HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke kamermuziek (gr.). 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids vitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Pianorecital: klassieke mu ziek. 11.45 Boekbespreking. 12.00 Licht in strumentaal ensemble en solist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Stereo: Klavecimbel-recital: klassieke mu ziek (opn.). 14.30 Lichtere grammofoon muziek. 15.30 Radio Filharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Van vier tot vijf: radioprogramma in een notedop. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. Spre ker: Mr. W. R. van der Sluis, sekretaris van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Nederlands Koperorkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Kamerorkest en solist: klas sieke en moderne muziek. 20.55 Nieuwe waarheden over werknemers, lezing. 21.20 Oude kamermuziek (opn.). 21.50 De Ge zusters Kunst, programma van Grote en kleine K. 22.30 Nieuws en weeeberichten. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord, medita tie. 7.05 Ouverture lichte grammofoon muziek, reportages en mededelingen. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00-8.05 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne en semi-klas- sieke orkestwerken (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoon muziek. 12.10 Het platteland zoekt aanslui ting, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week. 13.00 Klassieke kamermuziek (gr.). 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Belofte na Middernacht, hoorspel. 15.05 Berlijns Filharmonisch orkest: semi-klassieke mu ziek (gr.). 15.30 Cello en piano: klassieke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Koorzang (gr.). 17.45 Dans muziek- (gr.). 17.55 Sportrubriek. 18.10 Jleisjeskoor met instrumentaal sextet. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Country and Western-music (gr.). 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Radio krant. 19.30 Geestelijke liederen. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.10 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel (21). 20.35 Samen uit Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.35 Vers in het gehoor: De dood van een krijgsman, hoorspel. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de schippers). 12.50 Beursberichten en pro- grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. (Om 15.00 Nieuws.) 15.45 Pianoreci tal. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.25 Liederen. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Vlaamse volks muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Mo derne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Klassieke muziek. (In de pauze: boekbespreking.). 21.50 Vioolmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker interna tionaal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Teleac: On gevallen in en om de woning: televisie academie. VARA: 19.30 Contrast, pro gramma over aktuele politieke vraagstuk ken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.12 Achter het nieuws. 20.2822.15: DWS VASAS; 22.1523.15: Anders dan anderen. NTS: 23.15—23.20 Journaal; 23.20—23.50 Teleac: Moderne onderwijsmethoden en didactiek, televisie-academie. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De Talisman (Der Talismann), satirische ko medie met muziek (Duitse televisieregi stratie). NCRV: 20.45 Literair Kijkschrift. NTS: 21.10 De Talisman tweede deel. NCRV: 21.55-22.10 Attentie. DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Twee kelners gevraagd, slapstick uit de oude doos. 19.35 Socutera. 19.40 Van Gewest tot Gewest, regionaal journaal. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. KRO: De Opvol ger (Der Nachfolger), toneelstuk. (20.20). NTS: 23.05-23.10 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Concert voor jonge mensen. VPRO: 20.50 Atelierbezoek. 21.20 Hollywood and the stars, filmdocumentaire. 21.45 Voetangels en klemmen: voeding van opgroeiende jeugd. 22.00-22.10 Een kleine boodschap, korte film. In de twintigste aflevering van „De Be zetting" lieten dr. L. de Jong, Milo An- stadt en Ben Klokman de winter '44-'45 herleven, periode van massale razzia's, voedselgebrek, hongeroedeem, grote sterf te, tekort aan brandstof, maar ook van het groeiend verzet, van het 1KB, van het Zweedse wittebrood en de voedsel-drop- pings. Voor hen, die deze laatste fase van de bezetting in Westelijk Nederland mee maakten, was een enkel woord, een enkel beeld zeker voldoende om de herinnering aan dat alles weer levendig te maken. Be langrijker leek het ons, dat de samenstel lers erin slaagden, een zeker gebrek aan visueel materiaal ten spijt, een beeld van die hongerwinter te geven, dat zeker de jongere generatie ook moest aanspreken en dat juist lijkt ons het hoofddoel van deze serie. Het gegeven van een nieuwe film in de serie „De Verdedigers" sloot goed aan op dit relaas van het onnoemelijke leed, ver oorzaakt door haat, rassenwaan en wraak gevoelens. Jammer echter was het dat dit verhaal van de oud-soldaat die slechts nog leeft voor de naastenliefde, te mooi werd omkleed en dus al te synthetisch werd. De acteurs en actrices speelden het wel goed, maar slaagden er toch niet ge heel in, ons in hun vertolkingen te doen geloven. Ja, en dan nog dat aparte duo: Johnny en Rijk: wat zij met een sprekend op de laatste lijkende sprekende pop deden was heel gek en Kraaykamp gaf alweer blijk van zijn groot clownesk talent; maar het duurde allemaal weer zo lang en daarna werd het bepaald af en toe melig. En al die dames-in-mooie-jurken, al dan niet voorzien van redelijke vocale kwaliteiten, konden dat ook niet verhelpen. Goddelijke Comedie., Een student heeft m de openbare bibliotheek van Palermo een opgevouwen blad papier van 50 bij 70 centimeter gevonden, waarop in klei ne lettertjes in 69 kolommen alle 14.233 verzen van Dante's Divina Comedia zijn geschreven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8