Centrum speelt „HET TWEEDE SCI 101 i Exposities in Amsterdam uitzonderlijk goed! wmvj TOON HERMANS DISCOHOME Alphenaar ingenieus speur spet van Robert Thomas Kan en Sonneveld weerstonden Hermans NEGEN MUZEN Nederland keek naar Toon Orgeldemonstratie-avond Paul Ghr. van Westering MAANDAG 1 MAART 1965 7 ONE MAN SHOW TV-SHOW HMV - CLPH 111 Toon Hermans Werk van Post ma in Galerie Swart Bob Buys T.V-nabeschouwingen Maigret op kamers Voor de rest: lege zalen sg -=-■ j.; as.j De radio geeft dinsdag T elevisie pro gramma WË0 KRUISWEG 47-49 HAARLEM DE FRANSMAN Robert Thomas heeft de laatste jaren een goede repu tatie gekregen als schrijver van span nende, origineel opgezette speurspelen (in modern Nederlands „thrillers" ge noemd). Zijn „Valstrik voor een man alleen" en „Acht vrouwen" hebben in ons land lange reeksen van succesvolle voorstellingen beleefd. Minder geslaagd was zijn uitstapje naar het geweldloze blijspelgebied, „De duivel hale ze"; maar nu is hij weer naar het hem zo goed lig gende genre teruggekeerd met „Le deux- ième coup de feu" („Het tweede schot"), waarvan de Toneelgroep Centrum zater dagavond in de Haarlemse Stadsschouw burg de Nederlandse première heeft ge geven. Het lijdt geen twijfel dat ook dit „Tweede schot" weer een voltreffer is. HET IS EEN goede gewoonte dat toneel recensenten de intrige van een speurspel niet verklappen, om niet het plezier te be derven van hen die zich graag door de gewiekste schrijvers over zaken van moord en doodslag laten misleiden, verwarren en tenslotte verrassen. Die gewoonte dient in ere te worden gehouden en men zal in de ze bespreking dus niets concreets verne men over de opwindende gebeurtenissen die Robert Thomas deze keer laat plaats hebben in een fraaie, chic ingerichte villa aan de Bretonse kust (moorden schijnen tegenwoordig veel vaker in dure villa's te worden gepleegd dan in behuizingen van eenvoudiger soort, als men de toch stellig niet anti-kapitalistische auteurs van dit soort stukken mag geloven). Ik wil alleen vermelden dat deze villa, die op het eerste gezicht zo'n gezellige indruk maakt me de door het bijzonder smaakvolle decor van Roger Chailloux in de loop van de avond het toneel wordt van allerlei ont stellende verwikkelingen zoals die bij de tective-schrijvers plegen voort te vloeien uit haat, ontrouw, jaloezie, chantage en een fikse portie misdadigheid, hier echter gelukkig zó dat men er beurtelings om griezelen en lachen kan. EEN SPECIALE attractie van „Het tweede schot" is, dat er nogal wat on waarschijnlijkheden in voorkomen, scènes waarbij de slimme toeschouwer denkt: „Maar dat laat ik me niet wijsmaken!"... om dan later te merken dat de schrijver nog veel slimmer is geweest dan hij en al die onwaarschijnlijkheden opzettelijk heeft ingelast om ze achteraf in hun te gendeel om te toveren. Dit is Thomas niet in alle gevallen feilloos gelukt, maar in 't algemeen heeft hij er toch wel het ge wenste effect mee bereikt en dat is: dat men voortdurend in spanning zit, niet al leen om het verloop van de handeling maar tevens om er achter te komen of men nu door de schrijver wordt beetge nomen of niet. OOK DE INTELLIGENTE regie van Guus Hermus is voor een groot deel op het laatstgenoemde spelletje afgestemd. Hij laat de acteurs af en toe intonaties gebruiken die bepaalde twijfels bij de toe schouwer kunnen oproepen, hetgeen de amusante raadselachtigheid van het ge heel nog versterkt. Hermus heeft in dit opzicht bijzonder veel steun gekregen van Ann Hasekamp die, met een grote rijk dom aan spel- en dictie-nuances, als een vrouwelijke goochelaar stuk voor stuk al le verrassingen uit haar rol tevoorschijn haalde die de schrijver er zo kunstig in heeft verborgen. Tegenspel kreeg zij, min of meer om de beurt, van Peter Aryans en Maxim Ha mel. Als de door jaloezie gekwelde echt genoot was Aryans wel overtuigend, maar in sommige latere scènes leek hij wat te mat om zijn politie-bijnaam „de tijger" he lemaal waar te maken. Hamel gaf een ra ke vertolking van de brutale, playboy-ach- tige afperser, die de gebeurtenissen in de villa op gang brengt. Gerard Hartkamp maakte van de particuliere detective een nogal karikaturaal maar typisch Frans burgermannetje, waarmee hij veel vrolijk heid wekte, en Jaap van Donselaar speel de met verve een hulpvaardige bezorger van een besteldienst. De hele première verliep, ongetwijfeld ook dankzij de leiding Ann Hasekamp en Peter Aryans in „Het tweede schot", een première van de toneelgroep Centrum. Advertentie Wederom geven wij een demonstratie- avond van elektronische orgels. zal op 4 maart a.s. in de Muziek zaal van Brinkmann de vele mo gelijkheden laten horen van de EMINENT-orgels. U bent daar van harte welkom. Aanvang 8.30 uur. van Guus Hermus, zo vlot alsof het een reeds lang ingespeelde voorstelling was. HET PUBLIEK, dat wellicht door de televisie-concurrentie van Toon Hermans minder talrijk was dan bij andere pre mières van Centram, toonde zich aan het slot zeer voldaan en gaf duidelijke blijken van instemming toen spelers en regisseur de gebruikelijke bloemenhulde ten deel viel. Simon Koster Advertentie De langspeelplaat van de vanaf maandag 8 maart leverbaar. Deze show slaat ALLE voorgaande. De belangstelling is enorm. Wij RESERVEREN een exemplaar voor u, indien u NU intekent. U kunt ook TELEFONISCH bestel len 0 2500- 19019. Naam: Adres: Plaats: Dir. Th. de Mooy en Zoon Speciaalzaak GRAMMOFOONPLATEN KRUISWEG 64 - 66 - HAARLEM Telefoon 02500 - 19019 GALERIE ESPACE te Amsterdam exposeert tot 4 maart tekeningen en goua ches van Jef Diederen. Gezien de titels, die Diederen aan zijn werk hier gaf mogen we het niet abstract noemen. Ik kan me voorstellen dat sommige be schouwers echter weinig verschil zullen zien tussen dit en abstract werk. Eerlijk gezegd is Diederen minder duidelijk dan voorheen en had ik de titels nodig om te proeven op welke gevoelservaringen dit werk kon berusten. Het bleek mij daarbij mogelijk in een en ander met hem mee te gaan. Als bewonderaar van vroegere schilderijen van hem verwondert mij nu zijn penseelvoering. Nu kan deze veranderen met de aard van de te gebruiken verf. Ik mis dan toch iets van de stelligheid van doen, die mij zo typisch voor Diederen leek. Aangenomen kan worden dat Diederen bij het eens verworvene niet stil heeft willen blijven staan. EVEN VER VAN de Leidsestraat als Ga lerie Espace maar de andere kant op aan de Keizersgracht vinden wij de reeds eens door mij genoemde Galerie Swart, die voor Amsterdam een belangrijke aanwinst ge noemd kan worden. Tot 6 maart is daar een tentoonstelling te zien van grafiek van Dick Cassée, Zoltin Peeter en Hannes Postma en plastiek van Leo de Vries. Cassée is met zijn spel van eenvoudige vormen de minst boeiende figuur hier. Zol tin Peeters bladen kunnen wel abstract ge noemd worden, maar zijn verbeeldingen bezitten een sterke ruimtelijkheid waar door Wij als het ware in Zoltin Peeters wereld getrokken worden. Aan Postma's grote bladen is veel af te kijken en dit mede door het feit dat zijn verbeeldingen voor een groot deel ontleend werden oan de zichtbare werkelijkheid Zijn kunst heeft iets verhalends en is boeiend omdat m.en steeds weer nieuwe dingen in Postma's verhaal ontdekt terwijl er ook veel te ver moeden overblijft. Leo de Vries werkte veel in grote blokken hout en dwingt ook zijn kunstenaarschap zoveel bijdroeg aan respect af door zijn vakmanschap, dat met het cachet van deze expositie. EEN JONGE KUNSTZAAL is ook de Ga lerie Viruly aan de Koningslaan 14. Daar exposeert tot 11 maart Jean-Paul Vroom. Vroom is een kundige graveur, wiens fraaie prenten niet gedacht kunnen worden zonder een voorafgaande richting als het surrealisme. Ik zou echter niet durven be weren dat Vroom iets uit het onderbewust zijn heeft los gemaakt. Als ik een en ander cerebraal meen te moeten noemen dan houdt dit geen critiek in. Integendeel, ik heb wel respect voor kunstenaars, die hun hersens gebruiken. Daarbij choqueert Vroom nogal eens. De koele voordracht doet ons echter mogelijk over die choque rende momenten heenzien. Het in koper ge graveerde Anonieme Portret, een oudere prent van Vroom, doet me dwingend den ken aan Vroom zelve en ik vermoed dat het zo bedoeld is. De gestalte lijkt zeker heid hierover te schenken. Vrooms schilderijen kunnen vergeleken worden met die van de magische realis ten. Hij kan het als een Willink volhou den een doek zo dóór te voeren dat het geschilderde „net echt" wordt. Bij de aan kondiging van deze expositie werd onder scheid gemaakt tussen schilderijen en „trompe l'ceil schilderijen". Ergens in een hoek op de vloer denken we een met de achterkant naar voren gekeerd doek te ontmoeten waarvan we dus spieraam, de ongeprepareerde zijde van het linnen en de rond het spieraam te voorschijn komen de randen van het geprepareerde opper vlak van het doek zien. Het blijkt een schilderij. Zo schilderde Vroom ook afge schilderde muren, een ingelijste prent met een vis met een gebroken ruit en ande re zaken, die „net echt" werden. DEZE SCHILDERIJEN dacht ik vooral te moeten zien als een consequentie van Vrooms technisch kunnen. Dat hij dit niet als alleen zaligmakend ziet blijkt uit an dere doeken, die soms iets vrijer geschil derd zijn of vrijer geschilderde details ver tonen. Huiveringwekkend en goed gedaan is een schilderij van een van mensen lege en stoelen volle strandtent. Vroom toont zich geboeid door de naakte ruimte, waar in een mens kan verkeren. Maar bij het schilderen van de mens en die ruimte gaat hij, schilderkunstig gezien, op twee ge dachten hinken. Het is of hij de interesse gaat verliezen zodra zijn bedoelingen net duidelijk genoeg gerealiseerd zijn. Zijn „triompe d'oeil schilderijen" zijn er dan om te bewijzen, dat hij het in bepaalde richting wel kan. Ook wij lieten niet de zeldzame kans onbenut, een bijna avondvullend t.v. pro gramma aan te zetten, waarvan met ze kerheid gezegd kon worden, dat het zou boeien en amuseren. En dan bedoelen wij natuurlijk de eenmansshow van Toon Her mans, die vantevoren door de AVRO en de BRT in Carré werd opgenomen en za terdagavond door eerstgenoemde organi satie via Nederland I op de beeldbuis werd gebracht. De vraag of de televisie mensen met hun meedogenloos scherp re gistrerende camera's in een theater-repor tage dit voortreffelijk stuk amusement, bijna drie uur durend, geen geweld zou den aandoen, mocht gesteld worden. Ge lukkig pakte het anders uit: onder leiding van Ger Lugtenburg maakte de televisie ploeg er een uitzending van die wel voor dit medium gemaakt scheen. Hoogstwaar schijnlijk even goed als anders, groeide Toon in deze zo knap opgebouwde show als het ware met de uitzending mede en hij verstond het, ons vooral na de visueel zo aardig opgevangen pauze, naar toppun ten van plezier te brengen. In „Maigret op Kamers", gisteravond door de VARA uitgebracht, bevestigde Kees Brusse hoe briljant Jan Blokker on langs iin „Zo is het") Brusses nogal op pervlakkige typering van de Parijse com missaris imiteerde. Alle maniertjes en trucjes, waarmee Brusse steeds meende deze man te moeten maken, zagen wij in dit spel weer terug en ook nu slaagde hij er niet in ons ervan te overtuigen de idea le vertolker van de rol van Maigret te zijn. In zo'n Vlaams-Nederïdndsébezetting die alle filminlassen ten spijt aan de toch al zo moeilijke oproepbare sfeer afbreuk doet, zou Simenon misschien wel beter he lemaal niet gespeeld kunnen worden. Dat dit in beeld gebrachte verhaal ons niet temin boeide, was natuurlijk allereerst de verdienste van de schrijver, en, zoals in vorige Maigret-afleveringen, mocht dit ook toegeschreven worden aan hen die voor zeer geloofwaardige vertolkingen van eni- (Van onze correspondent) AMSTERDAM Toon Hermans heeft zaterdagavond voor een maximale kijk dichtheid in ons land en vermoedelijk ook in België gezorgd. Hoeveel mensen zijn one-manshow hebben gezien, is moeilijk te schat ten; het zijn er vele miljoenen geweest. Nederland bleef thuis zaterdagavond, ste den en dorpen waren uitgestorven. Opval lend was de grote verkeersdrukte kort na middernacht velen maakten er toch een uitje van en zagen de t.v.-uitzending bij familie of vrienden en keerden 's nachts naar huis terug. Men mag aannemen dat geen van de kijkers er spijt van heeft gehad te zijn thuisgebleven. De sombere gezichten zag men echter in kringen van caféhouders, theaterdirecteuren en bioscoopeigenaars. In Amsterdam is het cafébezoek zelden zo slecht geweest als zaterdagavond. Voor zover wij hebben kunnen nagaan, waren er twee theaters en één bioscoop geheel uitverkocht: Wim Kan in het De la Mar- theater en Wim Sonneveld in het Centraal theater waren de enige artiesten die Toon Hermans konden weerstaan en hun zaal vol kregen; en de film „My fair lady" in het Flora-theater was de enige die een volle bioscoop trok. Theater Carré, waar de musical „No, no, Nanette" zijn derde avond beleefde, telde 1.000 bezoekers, i.p.v. bijna het dubbele dat op een zaterdagavond mag wor den verwacht. De stadsschouwburg met „Moortje" van Bredero bevatte slechts een paar honderd man, en „Oorlog is zo'n aardig spel" in de Kleine Komedie telde een bezoek van 200 mensen. „Niemand zal Toon Hermans zijn suc ces misgunnen," zei de bedrijfsleider van het laatste theater, „maar wij zouden graag zien dat dergelijke t.v.-hoogtepun- ten in het vervolg op maandagavond wor den uitgezonden." Bij diverse bioscopen werd ons over het bezoek gemeld „slecht", „bar slecht" en „miserabel". Het bezoek aan de auto-tentoonstelling in het RAI-gebouw beleefde een diepte punt: er kwamen zaterdagavond 4500 be zoekers, tegen 20.000 op de voorgaande zaterdagavond. Danzi Kwintet Het Danzi Kwintet maakt van 1 maart tot 12 april een tournee door de Verenigde Staten en Canada. Het zal in dertig grote steden optreden met programma's waarin ook werken zijn op genomen van de Nederlandse componisten Pijper, Van Baaren en Peter Schat. Van het Prins Bernhard Fondj heeft het kwin te.t een bedrag „van f 3000,ontvangen als bijdrage in de kosten van de tournee. ge bijrollen zorgden. Dat waren gister avond Mary Dresselhuys, die geroutineerd een wat manzieke en verknipte pension houdster neerzette, en Ton Lensink, die de rol van een zeer menselijke, vertwijfelde moordenaar speelde. J. Damshuizer 4 flwrfpvtip Hudson Sigarenfabrieken NA. Roosendaal Holland HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Beiaardmuziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Ra- dio-Volks-Universiteit: Het conflict mens natuur spitst zich toe, door dr. M. J. Adriani. 11.32 Voor de zieken. 12.00 Vo caal ensemble (gr.). 12.17 Overheidsvoor lichting voor de landbouw. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ste reo: lichte orkestmuziek (opn.) 13.00 Nws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 14.00 Voor de vróuw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmu ziek. 15.30 Van mens tot mens, lezing. 15.45 Licht instrumentaal sextet (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Viool en pia no: klassieke en semi-klassieke muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal ling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Orgelspel. 18.50 Radio- Volks-Universiteit: Vrije Jeugdvorming, door H. F. Leuvenink. 19.00 Voor de kin deren. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Frag menten uit de opera La Traviata (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Tot uw orders: geva rieerd programma voor de militairen. 20.55 Radar: radioperiodiek. 21.35 Fluit, klave cimbel, harp en piano: moderne en oude muziek. 21.55 Sitar, radiotijdschrift voor gitaristen. 22.05 Toneelbeschouwing. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.50 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05 Venster op de he dendaagse muziek, muzikale lezing. 23.40 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Het Levende Woord. 7.05 Ouvertureradio voor vroege men sen. (7.30-7.40 Nieuws en 8.00-8.05 Medita tie). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de vrouw 9.40 Selectie uit de musical My Fair La dy (gr.). 10.00 Moderne en klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aanvooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Volksliederen en -dansen uit Bas- kië en Spanje (gr.). 12.20 Voor de boe ren. 12.27 Mededelingen. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek 12.50 Lichte grammofoonmuziek met com mentaar. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Musiëtesta: gevarieerd muzikaal program ma. 14.50 Lichtbaken. 15.00 Rieleksen. (herhaling van zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: Een huwelijksfeest op Curagao. Spreker: Wilko A. G. M. Bergmans. 18.00 Stereo: Lichte ensemble- muziek (opn). 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond: Niet In donesië, maar Suriname, Spreker: dr. A. J. Verbrugh, Algemeen secretaris van het Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Por tret in muziek: lichte muziek. 18.50 En nu mijn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws.19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropo leorkest: amusementsmuziek. 20.00 Vocaal ensemble (gr.). 20.15 SUS 12: bekendma king 2e serie hoofdprijzen. 20.45 Herry Up: carnavalsprogramma. 21.45 Carnaval: Licht programma. 22.10 Vlaanderen 1965: Beschouwing. 22.25 Bpekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Volksliedjes. 23.55-24.00 Nws. (23.15-23.55 Lichte gram mofoonmuziek). BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerbericht en me dedelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 14.45 Liedjes. 15.00 Nieuws. 15.03 Klassieke en moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Kamer muziek. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45 Harmoniemuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.15 Muzi kaal programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge- 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NEDERLAND I CVK-IKOR-RKK. 19.30 Bijbelvertelling voor de kleuters. 19.35 Kenmerk, actual! teitenrubriek van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke partij: PSP. 20.30 Proviand voor een zee kasteel, filmreportage. 20.40 Métro, doen mentaire film. 21.00 Titanenstrijd (Sea Fury), speelfilm (beide keuringen 18 jaar) 22.3522.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO 20.01 Het gesprek van de dag, bespreking van actuele zaken. 20.40 AVRO's T.V, Magazine. NTS: 21.25 Jazz in beeld. AVRO 21.5022.10 Sterren kijken: De planeet Mars. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Weekjournaal voor Gehoor gestoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Jour naai. 20.20 Patrouillewagen 54. T.V.-poli tiefilm. VPRO: 20.45 Helpende handen, re portage over het werk van de C.C.S.A 21.20 Muzikaal programma. 21.40 Ziek zijn beter worden, medische rubriek NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA 20.25 Perry Mason Twee in één, T.V. film. 21.15 Filmvenster. 21.45 Achter bet nieuws. R.K.K. 22.10-22.35 Paulus achter na, religieus programma. NEGEN MUZEN Dollies. De nieuwste verschijning op het Britse tiener-zangertoneel zijn vier meisjes die eruit zien als jongens met lange haren. Ze noemen zich zelf de Dol lies. Ze dragen nauwe zwarte broèken, zwarte wollen truien en zwarte laarzen Zij zijn alle vier afkomstig uit Altrineham Hun namen zijn Carole Parkes (16 jaar) Reao Bancroft (17 jaar), Gerri Oswald (17 jaar) en Jill Davies (16 jaar). Hun impre sario verwacht dat ze regelrecht naar de top van de hitparade zullen gaan. Enkele creaties van Toon Hermans waarmee hij zaterdagavond miljoe nen kijkers in Nederland en België aan de beeldbuis gekluisterd hield. *WW%A/W\AAA#WWWWWWWWWMWWI#tAAAAA4WWWkAA/WWWVWWWWWI

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7