PIERRE ETAIX: een circusclown
die door Tati tot de film kwam
1
Taptoe Delft
in gevaar
I
1
m
HHPOSMHIM
Parijs loopt storm
op film „Yoyo"
Reportage over t.v.
in andere landen
BRT verbiedt film van
Humanistisch Verbond
Theater Teisterbant
opent zaterdag
zijn deuren
T entoonstelling van
Nederlandse bouw
kunst in Londen
Schrijverscongres in
Moskou begonnen
Resterense predikant
blijft in functie
Bouglione en De Gaulle
Een nieuwe grote clown
Carrière
„Yoyo"
Clown worden
Engagement bij Tati
DONDERDAG 4 MAART 1965
11
Gesprek met Pipo Sosman over de wereld van het zaagsel
„Filmforum" gaat fuseren
met „Gritiseh Film- en
Televisiebulletin"
r*i
Televisieprogramma van
vanavond gewijzigd
Bette Davis wil spelen in
verhaal van Dola de Jong
A W nabeschouwingen
Bittere pil
1
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
Festiviteiten voor publiek
,Ene Nachtegaal
VOOR EEN televisie-opname voor een
programma „Van Zotskap en Rinkel
bellen", samengesteld door Rob van
Reyn, onder regie van Rob van der Lin
den, had men de Parijse clown Pipo Sos
man laten overkomen. Pipo Sosman, die
in Rotterdam is geboren en die nog
zeer goed Nederlands spreekt, is in ons
land nog altijd bekend door zijn duo
met de august Rhum. Hij stamt uit een
Nederlandse artiestenfamilie; zijn nicht
is een niet weg te denken onderdeel van
het clownsnummer Dario Bario, die be
halve een goed clownsnummer, ook met
hun drietjes nog een uitstekend slapstick
nummer maken. Helaas werken ze liever
op de Bühne dan in de piste, en daarom
ziet men ze in Nederland niet veel. Sos
man, die samen met Rhum onvergetelijke
entrees maakte, waaronder „De gebroken
spiegel", werkt nu samen met de Parijse
clowns Mimile en Dario; deze zomer zijn
ze in engagement bij het grote, solide
Franse circus Pinder van de familie
Spessaert.
VOOR DE televisie-opname was Pipo
even naar Holland overgewipt. Wij ken
nen elkaar sedert 1929 en ontmoetten el
kaar regelmatig; natuurlijk hebben we
weer veel over het glansrijke verleden
van het circus gesproken. Ook hij is nog
steeds vol bewondering voor wijlen Karei
Strassburger en hij betreurt dat deze te
vroeg uit de aardse piste is verdwenen.
Ook in Frankrijk gaat het niet goed
met het circus. Circus Medrano, een van
de twee vaste circussen uit Parijs (dat
thans eigendom is van de multi-miljonairs
Bouglione, die ook het andere Franse cir
cusgebouw bezitten), wordt thans her
schapen in een „music-hall en ronde",
omdat het circus niet meer ging. Pipo
wijt dat vooral daaraan, dat de pro
gramma's altijd hetzelfde zijn en dat men
altijd weer dezelfde artiesten en dieren
ziet. Maar voor Bouglione zijn de finan
ciën niet zo belangrijk: hij wil alleen de
circuslucht ruiken. In Parijs zegt men in
de artiestenwereld: er zijn maar twee
grote mensen in Frankrijk: Bouglione en
De Gaulle. In ieder geval zal op 12 maart
de Gala des Artistes weer als gebruike
lijk in het Cirque d'Hiver worden gehou
den; dat is altijd weer de grootste „Gala
nacht" van Parijs, waar „tout Paris"
aanwezig is.
PIPO BESCHOUWT de Spaanse clowns
ie Rudi LLatta's als de besten van de
tegenwoordige tijd, maar, zegt hij, er is
nu een nieuwe clown, die echter niet in
het circus, maar in de film optreedt. En
dat is Pierre Etaix, wiens film „Yoyo"
in Parijs op het ogenblik een ongekend
succes heeft. Pierre Etaix is de man van
de succesfilm „Le soupirant" („D'r moet
nu maar 'ns getrouwd worden"). Maar
de film Yoyo is veel beter, omdat hij daar
in zijn liefde voor het circus kan uitleven.
De film is opgenomen in het Cirque Pin
der. Het is het verhaal van een miljonair,
wiens zoon verliefd wordt op een hoge
schoolrijdster, waardoor allerlei moeilijk
heden ontstaan.
Pierre Etaix heeft zelf in een clowsnum-
mer in Cirque Medrano gewerkt, samen
met de clown Nino Fabri. Hij was lange
tijd secretaris van Tati, maar sedert hij
zelf films is gaan maken en nadat hij met
„Le soupirant" succes heeft gehad, leeft
hij met Tati in onmin. Tati zelf is trou
wens ook weer met een film bezig, waar
over hij zeer geheimzinnig doet.
PIERRE ETAIX heeft zijn carrière
eigenlijk aan zijn grootvader te danken.
Met zijn nieuwe film laat hij de mensen
lachen. Er komt een jongetje in voor dat
voor clown speelt in plaats van naar school
te gaan. Hiermede heeft Etaix de droom
van zijn jeugd uitgebeeld. Pierre Etaix
werd in november 1928 geboren in Roanne.
Zijn vader werkte in de textielbranche en
Tussen de maandbladen „Critisch Film
en Televisiebulletin" en „Filmforum" zijn
besprekingen gaande om te komen tot een
fusie. Het nieuwe filmblad zou tevens
aandacht aan de televisie willen schen
ken.
„Critisch Film- en Televisiebulletin" is
een uitgave van Boekencentrum N.V. te
Den Haag en tevens het officieel orgaan
van de Stichting Filmcentrum.
„Filmforum" wordt uitgegeven door .v.
Foreholte te Amsterdam met medewer
king van de Stichting Katholieke Filmac
tie.
In de maartnummers van de beide
filmbladen hoopt men nadere mededelin
gen over de fusieplannen te kunnen doen.
Bezoekrepetitie „Caecilia"
Hedenavond houdt het Koninklijk Man
nenkoor „Caecilia" in zijn repetitielokaal
„Cultura" aan de Jansstraat in Haarlem
weer een bezoekrepetitie.
Op deze bijzondere repetitieavonden, die
onlangs door het bestuur zijn ingesteld
zijn de echtgenotes, verloofden en belang
stellenden in de mannenkoorzang welkom.
Aan de bezoekrepetitie van vanavond
wordt een speciaal tintje gegeven door so
listische medewerking.
fersdoosjes. In elk van deze doosjes deed
hij zaagsel van een Frans circus; op de
deksels kon men lezen: Amar, Pinder,
Bouglione, Rancy, Francki enz. Want als
een circus zijn stadje verlaten had, nam
hij een handvol zaagsel van de grond en
bewaarde dat als een kostbaar kleinood
in zijn lucifersdoosje.
Toen hij 16 was, wilde hij requisiteur in
een circus worden, maar dat lukte niet.
Langzamerhand echter drong hij toch in
de wereld van de atriesten binnen. Toen hij
soldaat was, leerde hij goochelen en ver
maakte daarmee zijn kameraden. Intussen
had hij allerlei clownsrequisiteiten ge
kocht. Tenslotte debuteerde hij in circus
Medrano. Dit was zijn gelukkigste tijd.
Het was in die tijd dat hij ook in aan
raking kwam met Tati, die een komisch
jongleur-nummer had. Pierre werd door
hem geëngageerd in zijn proggamma
„Jours de fête", dat Tati met groot suc
ces in Olympia bracht.
Pierre Etaix.
eenmaal per jaar ging de familie naar het
circus als dat dit stadje bezocht. Toen hij
5 jaar oud was nam zijn grootvader hem
voor het eerst mee. Toen hij aan de hand
van zijn grootvader na de voorstelling naar
huis ging, had het kind zijn beslissing ge
nomen: hij wilde clown worden.
VAN ZIJN OUDERS had hij reeds viool
les mogen nemen en van zijn moeder
kreeg hij een clownshoed toen hij steeds
maar bleef zeuren over het feit dat hij
clown wilde worden. Hij zette de hoed op
en ging voor de spiegel grimassen maken.
Daarmee was hij elke dag ure® bezig.
Van zijn grootmoeder nam hij tot haar
grote woede een halsbontje weg en maak
te daarvan valse snorren, die hij aanplak
te, totdat hij de goede gevonden had.
Pierre kon een beetje tekenen en op alle
muren maakte hij clownsfiguren.
Omdat men deze tekeningen aardig vond
kreeg hij les in het tekenen en zou hij te
kenaar worden. Dat beslisten tenminste
zijn ouders. Maar Pierre ging er niet mee
akkoord, want hij zei: „Ik wil een clown
worden om mezelf en anderen te verma
ken." Hij wist een koffertje te bemachti
gen met allerlei schminkgerei en inviteer
de op vrije middagen vriendjes, die hij als
augusten schminkte.
VOORTS HAD HIJ op een tafeltje een
verzameling van ongeveer twintig luci-
DOOR TATI kwam hij dus in aanraking
met de film, waar hij tenslotte zijn werk
terrein vond en waarin hij zijn carrière
zou maken.
Zonder twijfel zal ook zijn grootste suc
ces „Yoyo" in ons land gaan draaien en
ik kan u alleen maar aanraden deze
film te gaan zien als u eens een avond
ongecompliceerd plezier wil beleven.
J. van Doveren
Het voortbestaan Taptoe Delft is in ge
vaar en mogelijk zullen ook de uitvoerin
gen van Elckerlyc en de Mattheus Pas
sie in de toekomst vervallen.
De Delftse gemeenteraad heeft name
lijk een nieuwe verordening vastgesteld
voor de heffing van vermakelijkheidsbe
lasting, waarin een bepaling is opgeno
men dat voor iedere voorstelling of uit
voering twintig percent belasting moet
worden betaald.
Als gevolg daarvan heeft de stichting
Delfesta laten weten, dat zij door deze
zwaardere financiële lasten niet langer be
paalde evenementen in Delft financieel
kan bijstaan. Treft men geen vergelijk,
dan zullen met ingang van volgend jaar
de voorstelling van het militaire muziek
festival Taptoe Delft op de markt niet
meer plaatsvinden. Dit zal mogelijk ook
het geval zijn met de uitvoeringen van de
fMattheus Passie in de Nieuwe Kerk en
van Elckerlyc door de Nederlandse Co-
medie in het kader van het Holland Festi
val op de binnenplaats van het Museum
het Prinsenhof.
De vermakelijkheidsbelasting van twin
tig percent van de gemeente Delft be
stond al, maar werd op bepaalde gebeur
tenissen, waaronder Taptoe Delft, de El-
ckerlyc-voorstelling en verder de toneel
uitvoeringen van uitkooporganisaties nooit
toegepast. Mede in verband met de ge
stegen kosten na de restauratie van de
Delftse schouwburg Stadsdoelen heeft de
gemeente thans besloten de twintig per
cent heffing op alle culturele activiteiten
toe te passen, met een enkele uitzondering
voor gebeurtenissen, die een uitgesproken
godsdienstig karakter hebben.
VARA's actualiteitenrubriek „Achter het
nieuws" zal vanavond (donderdag) iets
laten zien van de televisie in andere lan
den, van wat daar gebeurt en van de pro
blemen waarmee men kampt. Vanuit Bel
gië, Frankrijk, Italië, Engeland en West-
Duitsland zullen verslaggevers de Neder
landse kijkers iets vertellen over het be
stel daar en iets laten zien van de pro
gramma's die er op dat tijdstip worden
uitgezonden.
Zij hebben voorts korte interviews met
deskundigen op televisiegebied. In Enge
land met Kenneth Harris (redacteur van
„The Observer", en later van t.v.-pro-
gramma's zowel voor de B.B.C. als voor
de commerciële televisie), in Frankrijk
met Marcel Leclerc (directeur van Tele-
magazine, het grootste programmablad),
in België met André Craeijnest (chef van
de redactie van de Gazette van Antwer
pen), en in Duitsland met prof. Eugen
Kogon (die een jaar lang hoofdredacteur
was van het t.v.-programma Panorama
en de schrijver is van het boek „Der S.S.
Staat"). Over Italië is men nog in onder
handeling.
Tussen de reportages door zullen ook in
formaties worden verstrekt over de tele
visie in andere Europese landen.
Deze uitzending neemt aanmerkelijk
meer tijd in beslag dan de normale
„Achter het nieuws"-uitzending. Het pro
gramma zal duren van 20.20 tot 21.20 uur.
In verband hiermee zal het voor deze
avond geprogrammeerde t.v.-spel „De
bouwers van het rijk of de Schmürz" ver
vallen. Na de uitzending van „Achter het
nieuws" zal de VARA de rubriek „Uit"
op het scherm brengen (21.20 tot 21.45 u.),
die zal worden gevolgd door een film uit
de Dick Powell-serie (21.45 tot 22.35 uur.)
Hierna volgt het tweede journaal van de
N.T.S.
Naar de Journal American weet te mel
den, heeft de filmactrice Bette Davis te
kennen gegeven, de hoofdrol te willen spe
len in een verfilming van het vorig najaar
in New York verschenen verhaal „The
whirling of time" van de Nederlandse
schrijfster Dola de Jong. Dola de Jong
woont en publiceert in de Verenigde Staten.
De enkele Nederlanders die zich onder
het genot van een zeer smakelijke afle
vering van de Danny Kaye Show verkneu
kelden op de komst van het beeldverslag
van de tweede helft van de Europacupwed
strijd Liverpool-F.C. Köln, kregen een bit
tere pil voorgezet, een witte pil zelfs: de
voetbal die bij een nogal laat, maar waar
schijnlijk juist besluit van de arbiter niet
mocht rollen op het dikke sneeuwkleed
van het stadion.
Zoals gezegd waren Danny Kaye en zijn
eregasten, te weten de befaamde Britse
acteur John Mills en diens dochter Hay-
ley, zeer goed op dreef. Zij zorgden voor
een paar goede sketches en een leuk lied
je, maar toch hadden wij liever wat eer
der gehoord, dat de voetbalwedstrijd was
afgelast.
Dan hadden wij namelijk gaarne de
steeds op het scherm weerkerende Kaye
vergeten, om vanaf kwart voor negen op
het tweede net te kijken naar Ralph Tho
mas' verfilming van het verhaal „De 39
stappen", dat reeds eerder Hitchcock dien
de als stof voor een meesterwerk. Wat wij
nu nog van deze typisch Britse thriller
„meenamen" wij kenden gelukkig het
verhaal nog was bepaald nog boeiend.
J. Damshuizer
BRUSSEL (ANP) De Nederlandsta
lige afdeling van de Vlaamse televisie
heeft gisteren de uitzending van een film
over „Der Stellvertreter" verboden.
Het Humanistisch Verbond in België
zou op 11 maart in zijn zendtijd een film
uitzenden, die drie passages over het to
neelstuk zou bevatten. De passages wor
den door de leiding van de B.R.T. in strijd
geacht met het voorschrift, dat geen pro
gramma's mogen worden uitgezonden die
beschuldigingen inhouden jegens een per
soon of kwetsend zijn voor een volksgroep.
De socialistische partij heeft aangekon
digd de minister van opvoeding en cultuur
in de Kamer over het verbod te zullen
interpelleren.
1
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend och
tendgymnastiek en socialistisch strijdlied.
7.20 Lichte grammofoonmuziek (7.25 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water: infor
matief programma voor weg- en water
weggebruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO:
9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 School
radio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek.
10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Opening Congres P.v.d.A. 12.00 Lichte or
kestmuziek (gr.) 12.17 Overheidsvoorlich
ting: Voor de landbouw. 12.27 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tentoon
stellingsagenda. 12.35 Elektronisch orgel
spel. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nws.
13.10 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Stereo: Tenor en piano: klassieke lie
deren. 13.55 Bij de tijd en bij de thee:
gevarieerd programma. 15.30 Lichte or
kestmuziek (opn) VPRO: 16.00 Nieuws.
Aansluitend: In eigen persoon: interview.
16.15 Oude kamermuziek (gr.) 16.30
Nieuwsdienst voor nieuwsgierige kinderen.
16.34 Voor de jeugd. 17.00 Muziekkalender.
17.30 Voor de rijpere jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Licht instrumentaal trio. 18.30 Sport-
spiegel. 18.40 Jazz-rondo. 19.00 Kiosk: ar
tikelen uit de weekbladen. 19.10 Nieuwe
grammofoonplaten. 19.30 Een aardig deun
tje op een koperen hoorn, klankbeeld.
19.55 Eerste kolom, praatje. 20.00 Nieuws.
20.05 De opgraving, hoorspel. 20.25 Hobo,
piano en slagwerk, moderne muziek. 20.50
Boekbespreking. VARA: 21.00 Dansmuziek.
21.45 Tijd van werken documentaire. 22.15
Stereo: Liedjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Repor
tage Congres P.v.d.A. 23.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws
in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
orkestmuziek (gr.) 7.30 Nieuws en herha
ling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55
Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde
muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Meisjeskoor met
instrumentale begeleiding (opn.) 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Klassieke en semi-klassieke
orkestmuziek, (gr.) 10.30 Morgendienst.
11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15
Voor de oudere luisteraars. 12.00 Populair
orgelconcert. 12.27 Mededelingen voor land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte
muziek en reportages. 13.30 Amsterdamse
Politiekapel. 14.05 Schoolradio. 14.25 Amu
sementsmuziek (opn.) 14.45 Voordracht.
15.05 Moderne muziek (opn.) 15.30 Voor de
vrouw. 16.00 Musiciana: muzikale herinne
ringen. 16.30 Duizendschoon: programma
over bloemen en planten. 16.45 Muziek uit
de twintiger en dertiger jaren (opn.) 17.00
Verzoekprogramma voor de middelbare
school. 18.00 Halte; programma voor de
twintigers. 18.30 Muziekvereniging (opn.)
18.50 Overheidsvoorlichting: Geef ze de
ruimte V.: De laatste van een serie uit
zendingen, waarin zowel aan regionale ac
tiviteiten op industrieel gebied, als op het
terrein van ambacht, detailhandel en toe
risme aandacht wordt besteed. 19.00 Nws
en weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen en
zingen. 19.35 Stereo: Nederlandse folkloris
tische muziek (10) 19.50 Moderne orkest
muziek (gr.) 20.05 Prisma: gevarieerd pro
gramma. 20.50 Geestelijke liederen (opn.)
21.20 Toonkamer: veertiendaags muziek
tijdschrift in klank. 22.20 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld:
internationale oriëntatie in kerk, zending
en oecumene. 23.00 Klassieke en moderne
liederen. 23.30 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (Om 12.25 Weer
bericht en mededelingen voor de scheep
vaart). 12.50 Beursberichten programma
overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Amusements
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(Om 15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Duitse-, Engelse- en Franse les. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Tips voor de
automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.55
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radio
kroniek en Het weer bij ons. 19.40 Piano
recital. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00
Amusementsmuziek. 21.15 Klassieke mu
ziek. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15
Koorzang. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondpro
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.00
Internationaal Agrarisch nieuws. 19.30
Slapstick oude doos. 19.40 Van Gewest tot
gewest, reg. streekjournaal. 20.00 Journaal
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit,
amusementsprogramma. 21.10 De bouwers
van het Rijk, of: De Schmürz, toneelspel.
NTS: 22.50-22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NTS: De
Lucy Show Het zwakke geslacht, TV-
film. 20.25 Let's sing out: volksliedjes.
NCRV: Langdurig zieken, documentaire.
21.10 Sprookjes van Moeder de Gans, bal
letprogramma. 21.35 Overpeinzing. 21.45-
22.10 Attentie.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
VARA: 11.05-12.00 Schooltelevisie. NTS:
Eurovisie: Wereldkampioenschappen kunst
rijden op de schaats( Paren) te Colora
do Springs. KRO/NCRV: 19.30 Barend de
Beer. KRO: 19.35 De Flintstones, teken
film. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Duel,
wedstrijdprogramma. 21.30 Kapel van de
Koninklijke Luchtmacht. 22.00 De rode Ma
donna, Duitse documentaire over de ver
houding tussen Kerk en Staat in Polen
NTS: 22.35 Journaal. 22.40-22.55 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Zonder formules: Populair wetenschappe
lijk magazine. AVRO: The Saint- TV-
film. 21.20 Reportage over het militaire
Oefenterrein De Harskamp. 21.50-22.10 Par-
llementaire Spiegel.
Hardwerkende Teisterbantieden leg
gen de laatste hand aan de uitrusting
van de Vishal. Onder het aevelbord
v.l.n.r. Frans Funke, J. C. A. Janssen
(op de trap), K. Oker en A. Planteydt.
In de Vishal aan de Grote Markt in
Haarlem gaat zaterdagavond „Theater
Teisterbant" in bedrijf voor de leden
van de jubilerende sociëteit maar even
zeer voor alle Haarlemmers-niet-leden, van
wie het Teisterbantbestuur hoopt, dat zij
in groten getale zullen toestromen.
Want ter gelegenheid van haar 15-jarig
bestaan, heeft de Sociëteit Teisterbant de
Vishal veranderd in een theatertje, waar
van zaterdag af, een week lang, iedere
avond iets valt te beleven voor het publiek.
De avonden beginnen om 20.30 uur.
Zaterdag geeft, na de opening van het
lustrum, het Haarlems Jeugdorkest een
korte uitvoering, waarna het woord is aan
Godfried Bomans voor het houden van een
causerie.
Maandag staat een voordracht door de
dichter Victor van Vriesland op het pro
gramma, die daarna in debat zal treden
met Godfried Bomans. Zamira Sieval, Ve
ra Beths en Geza Frid spelen muziek.
Dinsdag volgt een zangrecital door Hen
riëtte Klautz, begeleid door Sas Bunge,
waarna de actrice Elisabeth Andersen een
voordracht zal houden.
Woensdag spreekt Harry Prenen, Dolf
Verspoor draagt verzen voor en Louis An
driessen en Rob du Bois brengen moderne
muziek ten gehore.
Donderdag houdt Paul Chr. van Weste
ring een muzikale causerie en vertoont
John Elferink goocheltoeren.
Op alle avonden leidt de heer W. Haze-
voet een verkoping van tekeningen en gra
fiek. Vrijdagavond 12 maart is de toegang
voorbehouden aan de Teisterbantleden met
hun introducées.
In de rubriek „Uitgaan in Haarlem" in
de krant van morgen publiceren wij een
volledig programma-overzicht van de fes
tiviteiten die voor het Haarlemse publiek
worden aangericht.
Deze twee figuren zullen de komende
maanden regelmatig op 't TV-scherm
te zien zijn: „Ene Nachtegaal", ge
speeld door Joop Doderer, en Lee
Crul, gespeeld door Fred Wiegman.
Zaterdagavond komt de eerste af
levering van „Ene Nachtegaal" op tiet
scherm. De Engelse schrijvers Ray
Galten en Alan Simpson, die ook
Stiefbeen en Zoon schreven, hebben
deze serie gemaakt. In tegenstelling
tot de voddenman en zijn zoon, zal dit
tweetal zwervend door het leven
gaan. Joop Nachtegaal is een nogal
onduidelijke tegenspeler-variété-ar
tiest; en zijn metgezel Crul is zijn
manager, vriend en vertrouweling.
Samen proberen zij zich door 't leven
te slaan. Evenals bij Stiefbeen en
zoon, heeft Jaap van der Merwe de
vertaling gemaakt.
(Van onze correspondent)
LONDEN In het prachtige, marme
ren Britste architectenpaleis in Port»
landplace in Londen prijkt een com
pacte en overzichtelijke tentoonstelling
van moderne Nederlandse architectuur,
bestaande uit grote foto's en enkele ma
quettes. De expositie zal in april Southamp
ton bezoeken in mei Nottingham en in juni
Glasgow.
De tentoonstelling, door de Nederlandse
regering georganiseerd in samenwerking
met de Bond van Nederlandse Architecten,
werd woensdagavond geopend door de Ne
derlandse ambassadeur in Londen, de heer
J. H. van Royen.- Hij' herinnerde er aan,
.hoe kort nade oorlog Nederlandse architec
ten de Britse plannen voor wederopbouw
en stedebouwkundige ontwikkeling diep
gaand hebben bestudeerd. Omgekeerd toon
den later de Engelse architecten grote be
langstelling voor hetgeen Nederland pres
teerde, speciaal wat betreft de opbouw
van Rotterdam. Dit leidde reeds in 1953
tot een tentoonstelling van Nederlandse ar
chitectuur.
De expositie toont in foto's o.a. winkel
centra, waaronder de Lijnbaan, Rotterdam
se flatgebouwen, onze machtige bruggen,
moderne kerken, kantoorgebouwen, sta
tions, hotels en tuindorp Slotermeer in een
poëtisch nachtelijk waas, samenvloeiend
met wolken en water, de Irene-hal in
Utrecht en het nieuwe, aantrekkelijke
Emmen. Verder zijn er maquettes van het
Congrescentrum in Den Haag en van de
Technische Hogeschool in Enschede.
Voor de Engelsen is deze tentoonstel
ling vooral belangwekkend om het slanke,
wijde Nederlandse landschap en om de van
Engeland nogal verschillende sociale struc
tuur van ons volk, die vaak tot specifiek
Nederlandse oplossingen heeft geleid. De
individualistische Engelsen staan bijvoor
beeld nog altijd huiverig tegenover etage
woningen, omdat voor hen het axioma is
„my home is my castle", hoe klein dan
ook, maar als het maar even kan met een
grote tuin en liefst ook nog een voortuintje.
MOSKOU AFP) In Moskou is woens
dag het tweede congres van Russische
schrijvers begonnen. De opening werd bij
gewoond door partijsecretaris Brezjnev en
president Mikojan. Ongeveer vierhonderd
Russische schrijvers nemen aan het con
gres deel, dat zes dagen zal duren.
Er werd een nieuw presidium gekozen
van 78 leden. Volgens waarnemers zijn de
„oude garde" en de meer liberale schrij
vers er gelijkelijk in vertegenwoordigd.
Onder de gekozenen bevinden zich de mi
nister van defensie, Malinovski, het hoofd
van de politieke afdeling van het rode le
ger, generaal Episjev, de schrijvers Ilja
Ehrenburg, Michaeil Sjikolov, Konstantin
Paustovsky en Alexander Tavrosky (d«
hoofdredacteur van het letterkundige
maandblad Novy Mir) en de componist
Sjastokovitsj.
Omstreden jonge auteurs als Jevtoesjen-
ko, Axionov en Bella Achmadoelina waren
wel op het congres aanwezig, doch werden
niet in het presidium gekozen. Wel geko
zen werd de 76-jarige dichteres Anne Ach-
matova, die onder Stalin van bevordering
van de „bourgeois-cultuur" werd beticht.
De provinciale kerkvergadering van Gel
derland heeft afwijzend beschikt over het
verzoek van een groot deel der hervorm
de gemeente om de plaatselijke predikant
ds. J. C. van de Berg over te plaatsen of
zodanige maatregelen te nemen dat de
houding van de predikant verandert.
Volgens het kerkelijke bureau te Arn
hem is er geen enkele aanleiding om ds.
Van de Berg te ontslaan of over te plaat
sen. De predikant bijft gehandhaafd, zij
het dan onder toezicht van een adviseur
die hem „begeleidt".