-■ Camus' „De rechtvaardigen" TONEEL IN HAARLEM Onderkoelde Hauptmann-voorstelling bij Ensemble Geesink begint maandag z'n eerste gevecht in Rome Theo Bruins en het N.Ph.O. grandioos op dreef in twee concerten van Ravel Residentie Orkest vertrok naar VS voor lange tournee Partij haalt teugel aan op litterair congres in Moskou gespeeld door de Toneelgroep Studio ZATERDAG 6 MAART 1965 Coördinatie tussen Arena, Carrousel en Csapino Sas Bunge VROUWELIJKE KANTOORBEDIENDE NOORD-ZUID-HOLLANDSE VERVOER MAATSCHAPPIJ n.v. De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Simon Koster Johan de Meester gaat in V.S. opvoering leiden van „Mariken van Nimwegen" T.V-nabeschouwingen Schakelen tussen 1 en 2 J. Damshuizer Ko van Dijk in „Voerman Henschel" GERHART HAUPTMANN (1862-1946) heeft, net als Herman Heijermans ten onzent, in verschillende genres voor het toneel geschreven: naturalistisch, neoro mantisch en fantastisch. Maar vooral zijn stukken behorende tot de eerstgenoemde litteratuurstroming, sociaal bewogen en vol van hun door een noodlotsidee be heerst pessimisme hebben hem ook in ons land een grote faam bezorgd tot men te leurgesteld door zijn passieve houding tijdens het nazi-regime, na 1945 op één volkstoneelvoorstelling na eigen lijk niets meer van hem heeft gespeeld, zodat zelfs zijn eeuwfeest onopgemerkt voorbij is gegaan. DE TONEELGROEP ENSEMBLE heeft nu gemeend dat de tijd voor een Haupt- mann-renaissance rijp was, vooral nu an der naturalistisch werk uit dezelfde perio de, hechtgebouwd en sober als het is met name dat van Strindberg en Heijermans) in deze tijd zo goed bleek aan te slaan. Gisteravond is dan in de nieuwe Schouw burg te Eindhoven „Voerman Henschel" in première gegaan, waarmee tevens aan een langgekoesterde wens van Ko van Dijk om de titelrol te mogen spelen tege moet gekomen kon worden. Onder regie van de jonge Duitse regis seur Hans Bauer is er een bij vlagen in drukwekkende opvoering tot stand geko men, die toch maar zelden werkelijk in spireerde tot medeleven met de ten onder gang gedoemde vrachtrijder die een belof te aan zijn vrouw op haar sterfbed ge daan om niet met de meid Hanne te zul len hertrouwen, na haar dood vrijwel on middellijk breekt en daarvoor zwaar moet boeten. Hanne blijkt alleen op zijn geld uit te zijn geweest en bedriegt hem, ter wijl Henschel's goede relatie met zijn om geving wordt verstoord door haar optre den en door zijn eigen wroeging die hem wantrouwig en somber maakt en hem tenslotte tot zelfmoord drijft. DE KRACHT VAN HET stuk schuilt ook voor onze tijd in de geserreerdheid van de dialoog, die ontdaan is van iedere over bodigheid, en in de lijnrechte ontwikkeling van de intrige, die met onontkoombare lo gica afgaat op de fatale ontknoping. Toch moet een opvoering, wil het stuk overtui gen, gevuld worden met warmbloedige mensen omdat anders de planmatigheid in de bouw van deze vijf bedrijven te dui delijk aan de dag treedt. De Ensemble-voorstelling nu leek juist (Van een speciale medewerker) ROME Anton Geesink zal zijn Ro meinse filmcarrière beginnen met vechten. Maandagmorgen om 8 uur begint in de studio's van Cinecitta achter herme tisch gesloten deuren de verfilming van „Samson". En Anton kan meteen zijn sportieve gaven ten volle gebruiken. „Ik begin met een scene, waarin Samson als een gevangene in het kamp van de Fi listijnen wordt gebracht", zei regisseur Mardello Baldi mij. „Samson bevrijdt zich van zijn boeien en slaat met een ezelska kebeen vele vijanden de hersenen in. Er wordt alleraardigst in gevochten, maar weinig in gesproken. Geesink heeft de eer ste dagen maar twee zinnen te zeggen: „Waarom heeft u de belofte aan mijn volk niet gehouden?" en: „Maar u gaf de opdracht mij hier te brengen". Weinig tekst dus, maar heel veel actie". In de filmzaal heb ik de screen-test ge zien, die de judokampioen enkele weken geleden aflegde. Hij zag er in cinema scope inderdaad ongelooflijk goed uit. „Magnificoincredibilewas dan ook het oordeel hier. Het acteren van Geesink in deze filmtest leek mij niet al te best, maar de vaste staf was zeer tevreden. „Je had Steve Reeves en Lex Barker in hun eerste film dagen moeten zien", was hun commen taar. „Misschien dat we Anton's tekst door een ander laten spreken, dat is mogelijk, maar het zal moeilijk zijn om een man te vinden die meer op Samson lijkt dan de Bambino". Inderdaad, „Bambino", zo noemen ze de reusachtige Geesink schertsend. Ko van Dijk en Ina van Faassen in „Voerman Henschel" bij Ensemble. op een soort stilering en verstildheid te hebben aangestuurd, die dikwijls het leven aan de toch zeer realistisch bedoelde scè nes ontnam. Alleen wanneer Ko van Dijk met zijn enorme mogelijkheden het toneel kwam vullen, werd de steriliteit van de opvoering telkens doorbroken. Maar met name het eerste bedrijf waarvan de tekst bovendien in zo gedempte tonen werd ge sproken dat de verstaanbaarheid er onder leed, maakte een weinig overtuigende, on nodig langgerekte en daardoor vervelende indruk. De grauwe en sombere decors van Lou Steenbergen kwamen die sfeer van levenloosheid nog versterken. NAAST KO VAN DIJK, formidabel acte rend in de titelrol waarvan hij zowel de ongecompliceerde goedhartigheid als de langzaam groeide verbijstering uitne mend gestalte gaf, zag men toch nog ette lijke goede prestaties in andere rollen, spe ciaal van Ina van Faassen als de diabo lische Hanne (gelukkig wat getemperd ge speeld), van Guus Verstraete als de onfor tuinlijke hoteleigenaar en van Jos Knip- scheer als Henschels openhartige zwager. Caro van Eijck als vrouw Henschel, slechts een bedrijf in leven en dan nog Theater voor de jeugd Drie gezelschappen die zich specifiek richten op het brengen van theatervoor stellingen voor de jeugd, willen in de toe komst tot een zekere coördinatie komen. Het zijn het „Scapino Ballet", het panto mimetheater voor de jeugd „Carrousel" en de toneelgroep „Arena". Zij hebben zich met een gezamenlijk manifest gericht tot de minister en de staatssecretaris van O. K. en W., de leden van beide Kamers, de wethouders van kunstzaken van de grote Nederlandse ge meenten en de leden van de Rijkscommis sie van advies inzake toneel voor de jeugd. In dit manifest wordt gewezen op het artistieke en pedagogische belang van verantwoorde presentaties van jeugdvoor stellingen. LEEVWEDEEL IN het programma van het voorlaatste concert uit de vrijdag avondserie van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest had de pianist Theo Bruins, die zich liet horen in de beide pia noconcerten van Ravel, te weten dat in G, voor beide handen, en het Concert in D, voor de linkerhand-alleen. Zijn spel bezit een verkapte gedreven heid, die energie en bewogenheid geeft aan wat op de voorgrond een laconieke pianistische stuurkunst lijkt. Een niet uit de plooi te brengen virtuositeit en een gro te metrische vastheid zijn de middelen waarmee de emotionele lading datgene wat men heeft afgesproken interpretatie te noemen, ter onderscheiding van tech niek op een afstand wordt gehouden, en aldus met dubbele kracht overkomt. EEN GOED VOORBEELD van dit Invriezen ter versterking van de over dracht leverde het tweede deel waarvan de lyriek in haar strenge sarabande-gang van maat tot maat feitelijker werd. Grandioos gespeeld was het Concert voor de linkerhand, technisch bewonderens waardig, als men nogmaals deze splitsing wil maken, want alles wat hier door de fysieke beperking gewrongen of knoedelig kan klinken, werd verhelderd. Maar dit betekent bij Bruins tevens (het is de per soonlijkheid van zijn spel) een peiling naar de muzikale waarde, zodat het stuk in zijn dubbele zin van tederheid en agressi viteit ging spreken. HET N.Ph.O., meer vertrouwd met de dramatische inslag van deze partituur dan met de raffinementen van het Concert in G, werkte in gelijke geest mee. Het ge heel was een zeer sterke uitvoering, wat het solistisch aandeel betreft de beste die ik van dit even aangrijpende als onwaar schijnlijke stuk ooit heb gehoord. DE AVOND WAS begonnen met de Sym fonische Suite uit de film Luitenant Kijé, van Prokofjev, waarin het orkest onder Arends' leiding de kleurige en bizarre mo menten duidelijk liet uitkomen. Op het eind van het programma hoorde men de Trois Nocturnes van Debussy, na Ravel niet zo gelukkig geplaatst, leek me, omdat de twee componisten met verwan te middelen een heel andere wereld ver tegenwoordigen. Ook blijft Debussy veel moeilijker te realiseren dan Ravel, die een sterker symfonisch karakter heeft.De strij kers hadden in Nuages wel de typisch etherische klank, in Fêtes waren sommi ge blazersinzetten niet soepel genoeg, ook omdat Arends het tempo bij de inzet van de gesourdineerde trompetten mijns in ziens te langzaam nam. AAN HET LAATSTE deel, Sirênes, werkte het Bergens Klein Vrouwenkoor mee, dat door zuiverheid en lenige rit miek veel tot de aquarel-klank (meer De- bussyaans dan Debussy) bijdroeg. bedlegerig, wist deze bleke schim maar amper geloofwaardig te maken. Verscheidene kleinere rollen werden biri- nen de wat onderkoelde opvatting van de regisseur, overigens naar behoren ver vuld. IN IEDER GEVAL heeft Heijermans de ze vergelijking met zijn litteraire collega vooral op het punt van levensvatbaarheid, glansrijk doorstaan. Hans van den Bergh Onder leiding van dirigent Willem van Otterloo is gistermiddag het 118 leden tel lende Residentie-Orkest voor zijn tweede tournee door Amerika van Schiphol naar New York vertrokken. Deze concertreis, die 6 weken duurt en eindigt op 14 april, omvat 31 concerten in evenzoveel steden. Alle concerten zullen gedirigeerd worden door Van Otterloo. Men reist dwars door de V.S., van kust tot kust. Ook in Montreal (Canada) wordt een concert gegeven. In Amerika zullen onze landgenoten steeds in drie bussen reizen en aldus cir ca 10.000 km afleggen. Slechts het 2.000 km. lange traject van San Francisco naar Denver wordt per vliegtuig afgelegd. MOSKOU (AFP) „De positieve held" moet weer de centrale figuur worden in de Russische litteratuur. Die litteratuur moet het thema van de gruwelen onder Stalin laten varen. Aldus hebben op het grote schrijverscongres in Moskou twee partijfunctionarissen verklaard. Serge Pavlov, de leider van de jeugd beweging in de Sovjet-Unie, zei dat hij het eens was met degenen die zich tegen de anti-heldencampagne verzetten. De jonge ren mogen, zo zei hij, geen seconde twijfe len wie ze moeten volgen, waarop ze zich moeten richten en wie ze moeten liefheb ben of haten. Hij leverde vervolgens felle critiek op de schrijvers die voortdurend een „pessimistisch geluid" laten horen, dat volgens hem in de regel gekenmerkt wordt door eenzijdigheid. Nicolas Egorytsjev, eerste partijsecreta ris van Moskou, verweet de nieuwe litte ratuur „de gebreken en fouten uit het verleden" op het eerste plan te brengen, waardoor de „grandioze en waarlijk heroï sche prestaties van de Sovjet-Unie" op de achtergrond worden gedrongen. „Het mag toch niet gebeuren", zo vond hij, „dat de jonge generatie de Russische geschiedenis alleen maar ziet in het licht van die ge breken en fouten, en gaat denken dat de door de ouders gevolgde weg een onafge broken reeks fouten en tekortkomingen is geweest". Hij vond met name de roman van Alexander Soljenitsyn „Een dag uit het leven van Iwan Denissovitsj" aanvecht baar, en kritiseerde het tijdschrift Novy Mir, dat deze roman „subjectief" behan deld had. Advertentie (32 -: j Op ons hoofdkantoor te HAARLEM is plaats voor een leeftijd 17 tot en met 25 jaar. ULO-diploma vereist. Goede beloning en prima sociale voorzieningen. Vrijvervoer op het gehele lijnennet. Onze afdeling Personeelszaken zal u gaarne alle inlichtingen verstrekken. LEIDSEVAART 396 - HAARLEM - TELEFOON 18460 MET ZIJN TONEELSPEL „Les justes" („De rechtvaardigen") heeft de in 1960 overleden Franse schrijver Albert Camus een min of meer historisch ge worden gewetensprobleem willen dramatiseren: het probleem van de idealisti sche revolutionair, die zich afvraagt of men ten bate van een goede en recht vaardige zaak bloed mag vergieten, als men daar niet met zijn eigen leven voor betaalt. Dat probleem is niet meer geheel van onze tijd, want, zoals Camus zelf heeft gezegd, „onze wereld toont ons heden ten dage een weerzinwekkend ge zicht, juist omdat die wereld gemaakt is door mensen die met elkaar hebben af gesproken dat zij het recht hebben anderen te doden, zonder daarvoor ooit zelf te boeten met hun eigen leven. Vandaar dat de rechtvaardigheid van vandaag dient als alibi voor moordenaars om zich ten opzichte van alles te kunnen rechtvaardigen". OM ZIJN HOUDING tegenover die he dendaagse wereld duidelijk te maken, heeft Camus de handeling van zijn stuk gebaseerd op een historisch incident uit het tsaristische Rusland van 1906. Dat was het Rusland waarin een opstandige generatie van intellectuele jongeren krampachtige maar fanatieke pogingen deed om nieuwe ethische wetten te formuleren voor kwes ties van vrijheid en onderdrukking, van recht en onrecht, bovenal van „schuld en boete". Camus wil daarmee een spiegel ophou den voor de huidige mensheid, die na de gruwelen van terreur en contra-terreur in de tweede wereldoorlog zulke maatstaven grotendeels heeft verloren en nauwelijks nog gevoelig is voor de verschrikking van bomaanslagen waarbij vaak meer slacht offers vallen onder argeloze buitenstaan ders dan onder diegenen op wie die ter reurdaden zijn gemunt. En in die spiegel zien wij, zoals Camus in een ander geval heeft gezegd „een beeld uit de epoche van het Russische nihilisme, dat kans zag om de eisen van de strijd te verenigen met broederliefde." DE TOESCHOUWERS die gisteravond de opvoering van „De rechtvaardigen" door de Toneelgroep Studio hebben gezien, zul len deze bedoeling van de schrijver mis schien wel hebben kunnen opmaken uit Ca mus' in het jrrogramma geciteerde woor den, maar niet uit hetgeen er op het to neel werd vertoond. Want de regisseur Kees van lersel had het stuk, om onver klaarbare redenen, ontdaan van alles wat aan die epoche van het Russische nihilis me had kunnen herinneren. In kostumering en decor, zelfs hier en daar in de tekst, had hij het gemoderniseerd en zodanig veralgemeend dat de handeling zich over al, maar dan toch speciaal in het heden, kon afspelen. Wat wij te zien kregen was dus geen spiegel van het verleden meer, maar een onwaar, verwrongen beeld van onze eigen tijd; en dus precies het tegen overgestelde van wat Camus heeft gewild. Van lersel zal daar wel een bepaalde bedoeling mee hebben gehad, want hij is een te gewetensvolle regisseur om iets der gelijks in het wilde weg te doen. Maar, wat die bedoeling ook geweest is, het re sultaat is onaanvaardbaar. Want van de historische Russische revolutionairen van Camus zijn nu slechts abstracte figuren overgebleven, die zich bewegen in een va cuum, omringd door een quasi-heden. DE MENSEN, die door Camus toch al zeer spaarzaam met menselijke eigen schappen zijn uitgerust omdat hij de idee in zijn stuk primair heeft gesteld en al het andere daaraan ondergeschikt heeft gemaakt zijn daardoor nog verder ge reduceerd tot spreekbuizen voor gedachten ZONDAG 7 MAART 1965 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, ge varieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Protes tantse kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 Resonans opgevan gen en teruggekaatst uit het hedendaags doen en denken. AVRO: 12.30 Lichte orkestiriuziek en zangsolisten (opn.). 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Carrousel, program ma dat alle kanten opgaat. 14.00 Omroeporkest en zangsoliste: klassieke en moderne muziek (opn.). 15.40 Dansorkest en zangsolisten. 16.10 Country and Western music (gr.). 16.30 Sportre- vue. 17.00 Licht ensemble en zangsolisten. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sport uitslagen. 18.05 Sportreportages en -beschou wingen. 18.30 Stereo: Walsorkest. 19.00 Bij na der inzien, forum. 19.35 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Strike up the bard: licht muzikaal programma. 20.45 Operamuziek (gr.). 21.30 De wereld van Barend Bargerbeer, hoorspel (V). 22.05 Lichte muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en sportuitslagen 2e klas voet bal. 23.00 semi-klassieke orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen: actua liteiten op kerkelijk gebied, muziek en lezing. 9.00 Hervormde vroegdienst. 9.45 Nieuws en wa terstanden. KRO: 10.00 Inleiding- en hoogmis. 11.15 Lichte grammofoonmuziek. 12.10 Boekbe spreking. 12.20 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 De start van de V5, praatje. 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Mededelingen of grammofoonmuziek. 12.30 De drie Musketiers, licht programma. 13.10 Kinderkoren en licht in strumentaal ensemble. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Omroepkamerkoor en soliste: moderne lie deren. 14.30 Instrumentaal trio: klassieke mu ziek (opn.). 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Marathon: muziek (gr.). CVK: 17.00 Ge reformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Gewijde muziek (gr.). 18.20 Geestelijke huismuziek. 18.40 Gesprek in de pastorie. 19.00 Orgelconcert: oude muziek. 19.15 De vooruitgang der mensheid, le zing (lil). 19.30 Samenzang: geestelijke liede ren. 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex, een wekelijkse bespiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 SUS-actie 12: bekendmaking 4e serie hoofd prijzen. 20.45 De Juwelenroof in Birmingham, hoorspel (2). 21.30 Altviool en piano: klassieke en moderne muziek. 22.1)5 Wissewassen, licht pro gramma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Ad interim- programma over de derde in terimperiode van het Concilie. 22.55 Licht instru mentaal ensemble: jazzmuziek. 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m, 1223 kHz. 9.30 Ds. P. de Ruig, Haarlem. 11.00 Ds. A. Vos, Baarn, uitzending van de dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 28 februari 1965. 15.15 Kinderdienst. 16.00 Ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en bel cantoconcert. 15.30 Sportprogramma en grammofoonmuziek (17.00 en J 8.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Lichte orkest muziek. 20.00 Internationaal amusementspro gramma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Dans muziek. 22.30 Satirisch cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondpro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Klokkijken, kinderprogramma. 8.00 Nws. 8.10 Concertgebouworkest (gr.): Semi-klassieke en klassieke muziek. 3.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Gewijde klassieke mu ziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00 Lichte orkestmuziek (gr.) 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het plat teland. 12.37 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Me- tropole-orkest: amusementsmuziek. 14.00 Klas sieke en moderne orkestmuziek (gr.) 15.30 Boekbespreking. 15.45 Lichte orkestmuziek (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Altstem en piano: Oude volksliederen, negro-spirituals en klassieke liederen. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvinders. 17.05 Jazzmuziek. 17.50 Mi litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Instrumentaal ensemble en zang solisten: amusementsmuziek (opn.) 19.00 Oude- klassieke- en moderne kamermuziek (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Op de plaat.rust, verzoekpro gramma voor de militairen. 20.40 Opinies over ons, forum. 21.05 Licht instrumentaal ensem ble. 21.20 Een volk kijkt naar de televisie, of: De dood speelt rechtsbuiten, hoorspel. 22.30 Nws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Dans en jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude kamermu ziek (gr.) 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 7.40 Radio krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Grammofoonmuziek: gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekpro gramma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Oude muziek (gr.) 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht orkest en solis te. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Nieuws. 12.40 Variant: ons radio snel-buffet. 13.30 Promenade orkest. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gitaarspel: klassieke muziek. 15.00 Als de kat van huis is. (herhaling steravondwedstrijd van donderdag 25 februari jl.) 15.30 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Nationaal jeugdor kest: semi-klassieke muziek. 17.00 Voor de kleu ters. 17.15 Voor de jeugd, 17.30 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Overheids voorlichting: Culturele ontmoetingen in Surina me en de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek van Rudy Bedacht met Jan van Oosten. 18.00 Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek (opn.) 18.20 Uitzending van de Christelijk Histo rische Unie; politiek kommentaar door Jonk- vrouwe mr. C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Musette-ensemble met zangso listen. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Licht vocaal ensemble met licht instrumentaal kwar tet (opn.) 20.30 Waar levens opnieuw wortel schieten, radio-documentaire over de Rekkense Inrichtingen. 21.00 Vocaal ensemble: moderne gewijde muziek (opn.) 21.20 Klassieke orkest muziek (gr.) 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Oude kamermuziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Lichte grammo foonmuziek. 23.25 Moderne muziek (opn.) 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieerd muzikaal programma. (12.25 Weerbericht en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.). NTS: 10.00 Teleac Ongevallen in en om de woning, TV-academie. 10.30-11.00 Teleac Moderne onderwijsmethoden en didactiek, TV-academie. 15.00 Weekjour- naal. NCRV: 15.25 Onder de loep, Phila- telistisch allerlei. NTS: 15.45 Alles draait om Moeder, TV-film. 16.10 Achter het stuur, autorubriek. NCRV: 16.45 Attentie. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NTS: Euro visie: 19.00 Wereldkampioenschappen kunstrijden op de schaats (dames) te Co lorado Springs. NCRV: 19.30 Barend de Beer. 19.35 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ene nachtegaal (1) De avonturier, amusementsprogramma uit de Engelse TV-serie Hancock's Half Hour. 20.55 Attentie. 21.10 De verwoesting van Carthago, muzikale komedie. 22.40 Morgen is het zondag. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De schavuiten. De 346, TV-film. VARA: 20.55 K.-Wartaal, Haags Studenten Cabaret 21.45 Achter het nieuws. VOOR ZONDAG NEDERLAND I RKK: 11.00-12.00 H. Mis te Leiden. 19.30 IKOR- CVK: Reden tot hoop, filmprogramma over ker kelijke ontwikkelingshulp op drie continenten. NTS: 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. AVRO 20.30 'n Avondje uit metCorry, showpro gramma. 21.15 Een donderend gerinkel, TV-spel. 22.00 Kunstgrepen. NTS: 22.30 Journaal. 22.35-. Samenvatting wereldkampioenschappen kunst NTS: 19.30 Robinson Crusoë, TV-feuilleton NEDERLAND II NTS: 19.30 Robinson Crusoë, TV-feuilleton voor de jeugd (deel 8). 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show. 20.30 De lafaard, TV-film. 21.20 Het Blackpool Circus, circusprogramma. 22.05- 22.20 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NTS: 19.00 Eurovisie: Wereldkampioenschap pen kunstrijden te Colorado Springs, (heren) 19.30 Artisteningang, TV-film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. 20.30 Indiscreet, speelfilm (14 Jaar) 22.05 Francisco Goya 1746-1828 documentaire over de Spaanse schilder Goya. 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Rendez-vous e Paris (V) 20.40 Micro: Het plankton, weten schappelijk programma. NTS: 21.00 Weerzien met Garbo, een gesproken portret, met film fragmenten. 21.30 Drie maal negen. TV-film. NCRV: 21.55-22.10 Attentie. 15.45 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws, 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten 18.30 Pro testantse uitzending. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek en cor respondentle uit Nederland. 19.40 Grammofoon muziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Satirelier tjes. 20.45 Moderne en klassieke muziek. omtrent de rechten en plichten van de re volutionair. Tot die rechten behoort dan de vrijheid om niet te doden als door een aan slag op een tiran ook onschuldige kinderen zouden worden getroffen; tot de plichten behoort het weigeren van gratie, omdat al leen de dood van de terrorist-zelf door beulshanden het zuivere bewijs van zijn onbaatzuchtigheid levert. Het zijn zeer interessante en respectabe le denkbeelden, maar tot levend toneel zijn ze niet geworden, nog minder nu de dragers van die gedachten door de regie in het luchtledige zijn geplaatst. HET GROEPJE SPELERS van Studio stond daardoor wel voor een bijzonder moeilijke taak; zij hadden zo goed als geen karakters uit te beelden maar moesten al hun talent gebruiken om de door hen ge sproken tekst in het abstracte waar to maken. De beste prestatie in dit opzicht werd ge leverd door Joop Admiraal als de dichter lijke revolutionair Ivan Kaliayev, in wie Camus zijn denkbeelden trouwens ook het meest menselijk gestalte heeft gegeven. De drie andere samenzweerders, gespeeld door Ad van Gessel, Jurg Molenaar en Aart Staartjes, bleven onpersoonlijke ra dertjes van de anonieme partij-organisa tie. Liesbeth Struppert gaf al haar talent aan de rol van de jonge bommenmaakster Do- ra Doulebov (waarom heeft de regisseur de Russische persoonsnamen eigenlijk ook niet weggewerkt?), maar die rol vereist een actrice met een veel fellere dramati sche kracht en grotere ervaring dan Lies beth Struppert nu nog te bieden heeft. Frans Vorstman speelde heel knap en in telligent de politie-commissaris Skouratov, een door en door Russische figuur di® zelfs meer aan Dostojevski en diens tijd genoten dan aan Camus doet denken. Inge borg Uyt den Boogaard kon de wazige rol van de gouverneursvrouw niet tot leven brengen en Ad Noyons gaf een redelijke vertolking van een moordenaar-uit-drank- zucht. DÉ TONEELGROEP Studio, die in 't al gemeen zulk prijzenswaardig werk doet voor de modernisering van de toneelkunst heeft deze keer een duidelijke fout ge maakt door dit stuk van Camus te willen inpassen in een kader waarin het niet hoort. Door een extra subsidie van O., K. en W. is de regisseur Johan de Meester in de ge legenheid gesteld een uitnodiging te aan vaarden van het „Institute for advanced studies in the theatre arts" in New York, om daar met leerlingen van dit instituut en andere Amerikaanse beroepsacteurs „Ma riken van Nimwegen" in te studeren. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van een nieuwe vertaling van Eric Col- ledge, die onlangs onder de titel „Mary of Nijmeghen" is verschenen als onderdeel van het boek „Mediaeval Netherlands reli gious literature" in de Bibliotheca Neer landica. De voorstellingen zullen worden begeleid door muziek van Robert de Roos. Johan de Meester vertrekt op 19 maart naar New York en wordt begin mei in Nederland terugverwacht. De coördinatie van de beide televisie programma's liet gisteravond veel te wen sen. Wie, na op een van de twee netten een onderdeel tot het einde gevolgd t® hebben, op het andere net wilde over schakelen, viel middenin een uitzending. Bovendien vielen twee, min of meer aan de strijdkrachten gewijde uitzendingen sa men: een herhaling van een KRO-film over de Luchtmachtkapel en een AVRO- reportage van de „vuurdoop" op de ge- vechtsbaan van „De Harskamp" Wij ke ken op Nederland 2 naar het sterke beeld- verslag dat Ger Roos en de zich door de hindernissen worstelende Bert de Winter gaven van de bij talrijke Nederlanders be kende realistische oefening. De Duitse documentaire, die onder de titel „De Rode Madonna" een indruk wil de geven van de verhouding tussen kerk en staat in Polen, had de verdienste dat zij ons veel liet zien van een land dat al leen reeds door zijn geografische positie (stootblok tussen het Oosten en het Wes ten) altijd op het tweede plan bleef. Wij konden constateren, dat het ook een rede lijk objectieve uitzending was. De over dadige commentaar men wilde nog veel meer informatie kwijt dan het interessan te, maar drukke beeld al gaf maakt® het zeer vermoeiend deze film te volgen. Eerder op de avond hadden wij, ter ontspanning, gaarne een aflevering van „De Saint" gezien; wij hadden dan ech ter een stuk van „Brandpunt" moeten prijsgeven. Onze voorkeur voor dit maga zine werd gehonoreerd met o.a. een inte ressante reportage van de Leipziger Mes- se (en de sfeer waarin deze plaats vindt) en met een (KRO)-reportage van het Con gres van de P.v.d.A., waarin Frits van der Poel met weinig succes aan politici als Vondeling en Tans de vraag stelde, of in de partij inderdaad een sterkere ten dens leeft zich losser te maken van de VARA en het NW.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 23