Henk Bakker morgen zeventig jaar STIJLVOL O Béjart-première in Brussel: „Vogels" van Aristofanes als musical-ballet Zeldzaam produktief schrijver-regisseur bij het Haarlemse amateurtoneel T&Henkd 'H Nr NEGEN MUZEN „The Great War", t.v.-documentaire in 26 delen Schotens Christelijk Gemengd Koor gaf jubileum-concert in Haarlem GRONINGENl 4 «S Vrolijk kijkspel op muziek van de componist van „Nooit op zondag" DONDERDAG 11 MAART 1965 „J. J. Cremer" Dit is het silhouet van de ideale jas voor elke dag, elk seizoen, elke gelegenheid. Uitgevoerd in correct en kreukherstellend xaöW'i i Dutch Swing College band even terug in Nederland Franpois Truffaut maandag in Cinetol te Amsterdam Johan Buziau Zeventig stukken n beste stuk Bewerkingen Edison Zij. „Begrafenis van koningin Wilhelmina" van Westerik Maandag eerste aflevering T. V-nabeschouwingen De verloving Wilt tl een dochter? Neem een straaljager! De radio geeft vrijdag Televisieprogramma P. Zwaanswijk Morgen, vrijdag 12 maart, viert Henk Bakker zijn zeventigste verjaardag; de leeftijd der sterken, zoals dat in traditio nele gelegenheidsstukjes wordt ge noemd. Om de vele verdiensten van de jarige Haarlemmer te omschrijven, be hoeft echter waarlijk niet te worden om ezien naar clichés en termen van ge- brceerde minzaamheid, want een eer lijke karaktertekening en een nuchtere vermelding der feiten zijn ruimschoots voldoende om aan te geven, dat hij zich voor het Nederlands toneel enorm ver dienstelijk heeft gemaakt en dit nog altijd doet. Want volgens het menselijk waarnemingsvermogen is het spreek woordelijke doek voor Henk Bakker voorlopig nog niet gevallen. Hij wordt zeventig, goed, hij berust erin, maar eigenlijk kan hij het zelf nauwelijks ge loven. Evenmin als zijn vele vrienden en de talrijke amateurtoneelspelers, die on der zijn bekwame leiding nog geregeld voorstelling na voorstelling voorberei den. Per seizoen steeds zo'n stuk of vijf tien opvoeringen, waarbij alleen insiders weten wat hier allemaal voor komt kijken. Henk Bakker is nog steeds regisseur van de Haarlemse Onderwijzers Toneel vereniging. die de schooljeugd jaarlijks rond het Sint Nicolaasfeest op een serie voortreffelijk verzorgde sprookjesopvoe ringen onthaalt. Voorts van de personeels vereniging „Kerko", de buurtvereniging „De Brug" en van de Haarlemse Let terlievende Vereniging „J. J. Cremer", van welk superieur amateurensemble Henk Bakker nu al bijna een halve eeuw lid en de geïnspireerde artistieke leider is. Vandaar dat „Cremer" en Bakker één begrip zijn geworden, omdat zij veel aan elkaar hebben te danken. Deze vereniging stelde hem immers in de loop der jaren voortdurend in staat zijn talrijke blijspe len en toneelspelen ten doop te houden, en omdat deze premières vrijwel steeds Advertentie Een jas van grote allure. Her kenbaar aan het innaai-etiket en de bijbehorende hanglabel met de naam ALL-SEASON JAS De Dutch Swing College band is gister middag teruggekeerd op Schiphol van een toernee door Maleisië, Australië en Nieuw- Zeeland. Op 4 april zal Peter Schilper- oort met zijn band opnieuw op Schip hol staan, dan om naar Johannesburg te vertrekken voor een toernee van drie we ken door Zuid-Afrika. De band heeft in het buitenland vooral In Australië, zeer veel succes geoogst. De Franse filmregisseur Francois Truf faut brengt maandag een bezoek aan Am sterdam. In de bioscoop Cinetol zal hü een toelichting geven op zijn film „Le peau douee". Cinetol vertoont op het ogenblik een breed opgezette serie Franse nouvelle- vague-films resulteerden in een groot succes, kaatste een deel van de glorie van de auteur op de vereniging terug. Welke andere Neder landse toneelvereniging is immers in staat geweest haar répertoire zo fris te houden dat geregeld nieuwe stukken van een eigen lid konden worden gespeeld? Zeldzaam produktief en vruchtbaar is Henk Bakker geweest. Geen wonder dat hij de tel reeds lang is kwijt geraakt maar het staat vast dat hij ongeveer ze ventig avondvullende toneel- en blijspelen heeft geschreven, plus een twintigtal één- acters, enkele revue's, twee filmscenario's en het libretto voor een operette. De le gendarisch geworden Johan Buziau heeft hem tijdens de bezetting het schrijven van de revue „Victorie" opgedragen, waarmee Buus" na de oorlog van zijn publiek af scheid wilde nemen. Vandaar dat Henk Bakker zich destijds bijna dagelijks naar Rijswijk begaf om de verschillende taferelen met hem door te nemen. Wanneer de Duitsers toen van dit manuscript hadden kunnen kennisnemen dat de schrijver steeds in een aktetas bij zich droeg zou het er voor beiden minder gunstig hebben uitgezien, want de strekking daarvan was voor de bezetters alles behalve vleiend. Helaas is deze re vue nimmer opgevoerd, want Buziau voel de zich na de oorlog niet meer tot op treden in staat. Henk Bakker behoort met Herman Heijermans en Jan Fabricius tot Neder lands meest gespeelde toneelschrijvers. Het opvoerlngscijfer van zijn stukken moet stellig met vier nullen worden aangege ven. Zijn „Filmmaniakken", ,,'n Wespen nest", „De ridder van de Kouseband", „Westerman en Zoon" en ..Betje regeert", om er maar enkele te noemen, werden stuk voor stuk ruim vijftienhonderd maal opgevoerd en sommige daarvan hebben ook bij het beroepstoneel een succesvolle geschiedenis achter de rug. Zo werd de titelrol in „Betje regeert" onder meer gespeeld door actrices als Es ther de Boer-van Rijk, Rika Hopper en Aaf Bouber, nam Pierre Mols „De ridder van de Kouseband" op zijn répertoire en herinneren wij ons nog bijzonder knappe typeringen van Mien Duymaer-van Twist en Willem van der Veer in „Westerman en Zoon." Bakker behoeft zich er allerminst voor te generen dat hij bij het schrijven van zijn meeste stukken dit hoge opvoerings- cijfer voortdurend voor ogen hield. Want al waren zij dan voornamelijk voor het amateurtoneel bedoeld, zijn stukken on derscheiden zich van het traditionele lo- pende-band-werk door een altijd geestige en spitse dialoog, terwijl de schrijver in de handeling meestal hoogst verrassende wendingen wist aan te brengen. Daarom is het zo typerend dat zijn beste stuk bijna niet is bekeken. Want als zo danig moet de sprankelende komedie „Als zij wisten" worden beschouwd, die een bijna on-Hollandse charme en esprit be vat. Het stuk doet daardoor zelfs aan een Ferenc Molnar denken. Het is enigszins beschamend voor het Nederlandse be roepstoneel, dat men deze voortreffelijke komedie nimmer het spelen heeft waard geacht. Daar staat dan weer een grote waarde ring van het buitenland tegenover; ver scheidene van zijn stukken werden opge voerd door het stedelijk gezelschap van Hamburg en door de vaste bespelers van de Koninklijke Schouwburgen in Brussel Antwerpen en Gent. De laatste jaren heeft Henk Bakker zich bijzonder aangetrokken gevoeld tot de de gelijke vaderlandse litteratuur, getuige zijn levendige toneelbewerkingen van de „Camera Obscura", „Woutertje Pieterse,' „Ferdinand Huyck", „Sara Burgerhart" en „Majoor Frans", welke stukken vooral door de leerlingen van het middelbaar on derwijs met vreugde zijn ingehaald, om op hun schoolavonden geregeld te worden gespeeld. Een ander facet van zijn veelzijdig ta lent werd nog drie jaar geleden gehono reerd met de toekenning van een „Edi son", welke onderscheiding hij verwierf voor zijn talloze sprookjesbewerkingen voor de grammofoonplaat, welke in hoor- spelvorm door de leden van „Cremer" voor de opnamemicrofoon werden „ge speeld." Sommige van deze plaatjes heb ben bijzonder grote oplagen behaald, zo als de veertigduizend stuks van „Ivanhoe". Het is logisch dat Henk Bakker de hui dige impasse van het amateurtoneel zeer ter harte gaat. Hij wil hiervan echter niet alleen de televisie als hoofdschuldige be schouwen, omdat hij het een der neven verschijnselen van de welvaartsperiode acht. „Zelfs de gezondste verenigingen duikelen, omdat er bijna geen actieve be stuursleden meer worden gevonden die de lol en de energie kunnen opbrengen hun club op poten te houden. Het is immers bekend, dat de meeste verenigingen drij ven op de animo van een paar enthousias telingen. Neemt hun activiteit en liefde af, dan is zelfs de gezondste club tot de ondergang gedoemd." Hoe dit ook zij, Henk Bakker kan voor deze impasse geen enkel verwijt worden gemaakt, daarvoor heeft hij zich altijd te veel voor de belangen van het amateurto neel beijverd. Vandaar: Proficiat, Henk. Nog vele jaren en... nog vele stukken! Jan van Dam Cathérina Spaak. De filmactrice Cathé- rina Spaak, een nicht van de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, is woensdag in Tokio aangekomen voor een bezoek van een maand aan Japan. Zij zal de première bijwonen van haar Italiaanse film „Drie nachten van liefde" en voor de televisie enkele van haar liedjes zingen. Zij is een van de meest populaire buitenlandse actrices in Japan. Zonnig filmpje. In samenwerking met de Nederlandse Spaarbankbond heeft het Instituut voor Natuurbeschermingsedu catie (voortgekomen uit Bond voor Na- tuurwachters) een twintig minuten du rende kleurenfilm laten maken, waarin een beeld gegeven wordt van het werk in natuurbeschermings-werkkampen voor 15- tot 25-jarige jongeren. De do cumentaire (waarin de spaarbanken via „het sparen van de natuur" propagan distisch aan hun trekken komen) is ge maakt door Rein Westra en Jan Veen- man. Bert Garthoff spreekt de tekst. Het zonnige filmpje is voornamelijk bedoeld om vertoond te worden bij jeugdorgani saties en op kweekscholen. (Van onze correspondent) BRUSSEL De Brusselse Muntschouw burg heeft gisteravond de première gege ven van „De Vogels" een „komische bal let-opera" in twee bedrijven, geïnspireerd op het gelijknamige stuk van Aristofanes. De nieuwe interpretatie van het oude ge geven, van mensen die bij de vogels een ideale staat willen stichten, is van Mau rice Béjart en Philippe Dasnoy. De mu ziek is van de Griekse componist Manos Hadjidokis, bij ons voornamelijk bekend van zijn muziek uit de films „Nooit op zondag", „Topkapi" en „Amerika, Ameri ca", maar in Griekenland tevens leider van een zeer modern orkest. De componist had voor een voorstelling in Athene van Aristofanes „Vogels" to neelmuziek geschreven. Béjart hoorde de ze muziek, wilde een ballet naar het gege ven maken, en tenslotte is er deze komi sche ballet-opera uit te voorschijn geko men. DE GEBEURTENISSEN zijn overge bracht naar een denkbeeldig heden. De twee bejaarde Atheners die in het stuk van Aristofanes de wereld vaarwel zeggen om bij de vogels te gaan leven, zijn nu twee jongemannen geworden, ook Pisthe- tairos en Evelpides geheten, maar bij afkorting Pistou en Pides genoemd. De nieuwe ballet-opera kan men mis schien het beste een musical-ballet noe men, of een musical tout court. Béjart heeft er een wonderlijk allegaartje van gemaakt, dat echter toch wel boeiend en amusant is. GERMINAL CASSADO heeft ook deze keer voor de kostuums en decors gezorgd. De wereld der vogels blijkt een soort cir cuspiste, die is gesitueerd tussen gesti leerde t.v.-antennes. De zingende en dan sende corifeeën zijn clowns, een domme august en een paardrijdster. Het vrouwe lijk deel van het corps de ballet werd tot goulues met vleugeltjes gemetamorfoseerd. Er is een pas de quatre van een hoge priester met 3 kwezels, die achtereenvol gens door middel van haar hoofdtooi tot nonnen. Leger des Heils-zusters en neger danseressen worden veranderd. Er is een can-can van de vogels, er zijn wonder lijke gags met in kooien opgesloten hoog waardigheidsbekleders en er is een secre taresse van de goden, die achter een schrijfmachine zit en die op een soort spoetnik wordt binnengereden. HET IS ALLES bij elkaar heel leuk en vrolijk, maar al te veel heeft het toch niet om het lijf. Hetzelfde kan worden gezegd van de muziek van Hadjidakis; het Van 10 maart tot 11 april zal in het Haags gemeentemuseum het schilderij „De begrafenis van koningin Wilhelmina" te zien zijn, dat de schilder Co Westerik heeft gemaakt in opdracht van de gemeen te Den Haag. Tijdens de tentoonstelling zullen voorstel lingen worden gegeven van een korte film over schilderijen van Co Westerik. Deze film is gemaakt door de Haagse cineast Bob Kommer, in samenwerking met Westerik en met de educatieve dienst van het Gemeentemuseum. Otto Ketting componeerde de muziek. Jean Boyer overleden. De Franse cineast Jean Boyer is woensdag in Parijs over leden. Hij was 63 jaar. Talrijke film komedies staan op zijn naam, zoals „Nous irons a Paris" en „Circonstances attenuantes". beste is hij op dreef als hij folkloristische motieven uitwerkt voor tokkelinstrumen- ten, slagwerk en zo meer. Zodra hij ech ter met grote, ietwat trage koren begint, schijnt zijn scheppingskracht af te nemen. Gelukkig vormen die passages uitzonde ringen. Alles bijeen blijft de indruk achter van een vrolijk, hier en daar meeslepend schouwspel, dat in vindingrijke enscène- ring en kostuums wordt gebracht door een ensemble dat af en toe de meest volmaak te choreografische perfectie nabij komt. Het succes bij het première-publiek was groot. Maandag 15 maart de dag waarop de televisie-uitzendingen over Neder land 1 voortaan 's avonds om zeven uur zullen beginnen zendt de NTS de eerste aflevering uit van „The Great War", een filmdocumentaire in 26 af leveringen over de eerste wereldoorlog (Nederland I, 22.00-22.25 uur). De serie is door de BBC-televisie ge maakt, in samenwerking met het, Impe rial War Museum te Londen, de Canadian Broadcasting Corporation en de Austra lian Broadcasting Commission. Meer dan dertig auteurs, deskundigen en journalisten in Londen, en negen des kundigen verspreid over de hele wereld, hebben ruim zes maanden gewerkt aan het ontwerpen van de serie. De eigenlij ke uitvoering vergde daarna nog ver scheidene maanden. Een groot deel van het film- en foto materiaal zal voor het eerst worden ver toond. In de jaren van de eerste wereld oorlog was het verboden op de slagvelden te filmen en te fotograferen; niettemin zijn er heel wat opnamen gemaakt. Het BBC-team behandelde duizenden brieven van oorlogsveteranen, interview de een groot deel van hen en filmde er tenslotte ongeveer 300 in Engeland, Frank rijk, West-Duitsland, Canada en de Ver enigde Staten. Gezien de opzet van de serie en de grote hoeveelheid oud filmmateriaal die er in is verwerkt, kan deze documentaire worden beschouwd als de grootste die ooit voor de televisie is samengesteld. Elk van de 26 afleveringen duurt 25 minuten. In de Engelse versie werd het commentaar gesproken door Sir Michael Redgrave. Voor Nederland vervult Paul van der Lek deze taak. De afleveringen geven een chronologi sche behandeling van het oorlogsgebeu- De programmasamenstellers, technici én reporters van de NTS (en de daarbij aan gesloten omroepverenigingen) reageerden slagvaardig op het verheugende nieuws van de verloving van prinses Margriet. Het was goed gezien dat men de eerste reportage, gemaakt in en rondom het paleis Soestdijk, 's avonds herhaalde, Daardoor kregen tal van kijkers de kans toch nog een stukje televisie te zien dat door zijn geïmproviseerd karakter en door de beelden van het poseren voor film- en fotopers, uniek en levendig was. Bijzonder sfeervol was ook het verslag van het snel georganiseerde défilé van de Soester Oranjevereniging voor de jong- verloofden en de aanbieding van het ge schenk dat de gemeente Oirschot als te genstander van mevrouw Joosten in het spel „Eén tegen allen" in allerijl naar het witte paleis had doen brengen. Het NTS-team miste daarbij niet de kans eni ge keren scènes van prinses Irene en haar echtgenoot te laten zien. Het NTS-joumaal zorgde verder nog voor een uitzonderlijk charmante repor tage van de aankomst van prinses Bea trix op Schiphol; op bijzonder onbevan gen, ja werkelijk hartveroverende wijze stond de levenslustige kroonprinses hier de pers te woord. Plotseling gepromoveerd tot onderdeel van het nationale programma kwam het NCRV-programma „Eén tegen allen" ein- deleijk eens uit de chaotische en wat over spannen sfeer, die het tot dusverre had gekenmerkt. De presentatoren waren wat kalmer en de kijker werd nu de mogelijk heid gegeven de wedstrijdelementen eveneens aan het Oranjefeest aangepast eens wat rustiger te bekijken. Daarin voorgegaan door zijn welbespraakte bur gemeester, won Oirschot terecht zeer gevoelig voor zelf-propaganda dit spel. Verder blijft „Eén tegen allen" een zaak die men appreciëert of niet. Van de eveneens herhaalde voetbalwed strijd Vasas-DWS kwam een aanvankelijk nogal gebrekkige reportage door, die ons in een Nederlands stadion deed wanen. „Handige jongens" hadden ervoor ge zorgd, dat vele Nederlandse bedrijven, ja zelfs „Televizier" en „Tros" hier met re- klame aanwezig waren. En de wedstrijd? Nou ja. J. Damshuizer Een uitgebreid onderzoek op drie drie bases van de Amerikaanse lucht macht naar de gezinsomstandigheden van Uncle Sam's piloten heeft uitgewezen dat het aantal meisjes en jongens onder de kinderen van de vliegers meestal evenre dig was verdeeld. Deze normale verhou ding ging echter niet op als de aanstaan de vaders voor het echtelijk samenzijn het luchtruim hadden doorkliefd in supersnelle jagers. Bij 94 echtparen bleken daarna 59 meisjes tegen slechts 35 jongens het le venslicht te hebben aanschouwd. We moeten er wel bij vermelden dat het onderzoek ook uitwees dat dit slechts op gaat wanneer de heren in jachtvliegtui gen vliegen onder een zekere geestelijke druk. Mocht u geïnteresseerd zijn: de vlie ger gaat niet op nis u in een gewoon vliegtuig opstijgt! TER GELEGENHEID van zijn vijftigja rig bestaan heeft Schotens Christelijk Ge mengd Koor woensdagavond in de ge meentelijke concertzaal in Haarlem onder grote belangstelling een jubileum-concert gegeven. Onder leiding van zijn dirigent Geert de Boer had het koor voor dit con cert een feestelijk gestemd programma voorbereid, dat uitdrukking kon geven aan de geestelijke en de kunstzinnige beginse len die dirigent en koorleden bedoelen tot een syntese te brengen. Van dit streven heeft ook dit jubileum concert kunnen getuigen, vooral in de tweede helft van de avond, toen Mozarts HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Och tendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek (7.25 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Te land en te water, informa tief programma voor weg- en waterwegge bruikers. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Voor de vrouw. 11.55 Viool en piano: moderne muziek. 12.17 Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tentoonstellings agenda. 12.35 Stereo: Vocaal ensemble uit Noord-Ierland, met piano (opn.) 12.55 Ac tualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Me dedelingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek. 13.25 Beursbericht. 13.30 Bari ton en gitaar: klassieke liederen. 13.55 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd program ma. 15.30 Lichte orkestmuziek (opn.). VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: In eigen persoon.interview. 16.15 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Nieuws voor de kinderen. 16.34 Voor de jeugd. 17.00 Kerk orgelconcert met commentaar. 17.30 Voor de rijpere jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.30 Bèta, nieuws uit de wereld van de natuurwetenschappen. 18.40 Jazz rondo. 19.00 Kiosk. 19.10 Viool en piano: moderne muziek. 19.30 Kunstkro niek. 19.55 Eerste kolom, praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Lang woon je niet in ons huis, klankbeeld. 20.20 Lichte muziek. 20.50 Boekbespreking. VARA: 21.00 Voor de tieners. 21.45 Tegenvoeter, licht satirisch muziek. 22.25 Een leger zonder geld, toe spraak. 22.30 Nieuws. 22.40 Vergelijkender wijs: muzikale discussie. 23.10 Lichte gram mofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Lich te grammofoonmuziek, reportages en com- huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 in de platensoos: oude grammofoonplaten. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Kinderkoor. 12.00 An gelus. 12.03 Nieuwe grammofoonplaten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Wissewassen, gevarieerd programma, (herhaling). 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Voor de vrouw. 13.45 Musiësta: gevarieerd muzi kaal programma. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Klassieke liederen en semi-klassiek en modern pianospel. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Coda: muziek voor de tieners. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.30 Vliegende schijven: platen- programma voor de militairen. 20.15 Pro menade-orkest en zangsolisten: klassieke en semi-klassieke muziek. 20.55 Fluitduet- ten (klassiek - opn.). 21.20 Actuele docu mentaire. 21.40 Licht instrumentaal en semble. 22.00 Licht orkest met eventueel actualiteiten. 22.15 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Grammofoon muziek en: Het interview, hoorspel. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerd muzikaal programma. (12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Amusementsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ka mermuziek. 16.50 Harprecital. 17.00 Nws. 17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Voor de automobilisten. 18.4 Sportkroniek. 18.55 Voet-noot. 19.00 Nws, weerbericht, radiokroniek en Het weer bij ons. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Operamuziek. 20.35 Klassieke muziek. 21.00 Tophits uit Japan. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws en weerbe richten. 22.15 Koorzang. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. NTS: 19.00 Teleac: televisie-academie. 19.30 Blazen geblazen, TV-filmpje. 19.40 Van gewest tot gewest, regionaal journaal. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. NTS: 20.40 Balletpro gramma. AVRO: 21.00 Romeo en Jeannet- te, toneelstuk. NTS: 22.40 Journaal. 22.45- 23.15 Wereldkampioenschappen IJshoc key te Tampere in Finland: Tsjechoslova- kije-Canada. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Mario nettentheater. 20.20 Au pied de l'arbre, filmprogramma. NTS: 20.55 Het grote avontuur, TV-film (deel 6). KRO: 21.45- 22.10 Onze man in Londen. NTS: 22.10- ±22.45 Europese en Wereldkampioenschap pen ijshockey in Tampere in Finland: tweede speelperiode van de wedstrijd Tsje- choslovakiie - Canada. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I. VARA: 19.30 Sportcommentaar. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 De Rudi Carrell Show. 21.25 De zaak Wycliff, TV-film. (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.15 Samen naar de filmeen programma over de pro blemen in het Nederlandse Bioscoopbedrijf. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Voor de jeugd. 20.45 Haile Selassie contra Mus solini, documentaire film. NCRV: 21.10 Strijkkwartet: moderne muziek. 21.30 De Mariazusters. documentair programma. 21.50-22.10 Actualiteiten. „Krönungsmesse" en het „Te Deum" wer den vertolkt met een verrassende geest drift, die voor de uitvoering van het „Glo ria" van Antonio Vivaldi nog niet zo kon worden opgebracht. DE STRUCTUUR van dit „Gloria", met zijn afwisseling van koor- en solo-gedeel ten, maakt een dergelijke door muzikale geladenheid opvallende en eenheid bewer kende interpretatie niet tot een eenvoudige aangelegenheid, ondanks het vertrouwde karakter van Vivaldi's klankentaai. De technische eisen inzake koorklank, dynamiek, inzetten en ritmiek mogen ze ker niet onderschat worden. Voor hetgeen Geert de Boer met zijn koor op de hoog tepunten van de uitvoering heeft kunnen bereiken kon men terecht respect hebben. Het prijzenswaardige resultaat zal onge twijfeld een belangrijk uitgangspunt kun nen betekenen voor een verdere muzikale vervolmaking en voor een verdieping naar de geest van het werk. BIJ DE VERTOLKING van de „Krö- nungs-messe" en het „Te Deum" voelde het koor zich in zijn element. Mozarts op gewekte, ritmisch-lenige en melodisch in nemende muziek, die wij „Noorderlingen" moeilijk steeds als een assimilatie bren gende begeleidings-factor voor het woerd kunnen aanvaarden, werd door Schotens Christelijk gemengd koor vaak met voor treffelijke klank en zelfs meeslepend ge zongen. Ook het feestelijk-hymnische element van het „Te Deum" werd blijkens de stu wende uitvoering door alle zangeressen en zangers goed begrepen. De solisten: de sopraan Ursula van 't Wout-Stamm, de alt Wilhelmine Matthès, de tenor Han le Fèvre en de bas Paul Hofstede, handhaafden met hun sonore zang het belangrijke niveau van de ver tolking van de mis. In de mis was Ursula van 't Wout-Stamm zelfs nog beter op dreef voor wat de intonaties betreft, aan in het Gloria, waarin zij met Wilhelmine Matthès soliste was. AAN HET FEESTCONCERT werd mede werking verleend door Haarlems Christe lijk Mannenkoor. Het bracht onder leiding van zijn dirigent Geert de Boer de be faamde Alt-rhapsodie van Johannes Brahms tot uitvoering treffend van sfeer en uitmuntend door een gevoelige koor klank. De aangrijpende tekst van de altsolo werd door Wilhelmine Matthès met fraaie stem en bewogen zegging gezongen. Een omvangrijke taak was opgedragen aan het N.Ph.O., dat de begeleiding van alle kooruitvoeringen was toevertrouwd Het vervulde zijn opdracht met zorg en werd zo voor koor en solisten een be langrijke steun. DE ERE-VOORZITTER van het jubile rende koor. ds. J. Veenendaal, sprak ter inleiding van het concert een van dank baarheid getuigend welkomstwoord.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15